Rezolucja "Pogłębienie unii gospodarczej i walutowej".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.280.6

Akt nienormatywny
Wersja od: 27 września 2013 r.

Rezolucja Komitetu Regionów: "Pogłębienie unii gospodarczej i walutowej"

(2013/C 280/02)

(Dz.U.UE C z dnia 27 września 2013 r.)

KOMITET REGIONÓW

uwzględniając rezolucję KR-u z 1 lutego 2013 r. w sprawie stabilnej przyszłości unii gospodarczej i walutowej (UGW) 1 ;
uwzględniając dwa komunikaty Komisji: "Koordynacja ex ante planów zasadniczych reform polityki gospodarczej" (COM(2013) 166 final) oraz "Wprowadzenie instrumentu na rzecz konwergencji i konkurencyjności" (COM(2013) 165 final), opublikowane 20 marca 2013 r.;
uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 23 maja 2013 r. w sprawie przyszłych wniosków ustawodawczych dotyczących unii gospodarczej i walutowej (UGW): odpowiedź na komunikaty Komisji (2013/2609(RSP));
uwzględniając konkluzje Rady Europejskiej z 27-28 czerwca 2013 r.;
uwzględniając zasady pomocniczości i proporcjonalności;

Uwagi ogólne

Przypomina zasady i cele unii gospodarczej i walutowej zamieszczone w art. 3 i 120 TFUE.
Podkreśla, że wdrażanie zatwierdzonych już środków musi mieć pierwszeństwo przed wszelkimi nowymi wnioskami i zgadza się z Parlamentem Europejskim, że wszelki dalsze wnioski ustawodawcze muszą wykazywać wyraźną wartość dodaną w stosunku do istniejących instrumentów.
Podkreśla, że przy podejmowaniu wszelkich decyzji dotyczących rozwoju UGW należy w pełni uznawać i wzmacniać tam, gdzie to możliwe, rolę władz lokalnych i regionalnych we wzmacnianiu gospodarki i ułatwianiu wzrostu i zatrudnienia.
Uważa, że proponowany jednolity mechanizm nadzorczy z centralną rolą EBC oraz zmiana roli EUNB stanowią krok naprzód ku większej przejrzystości i większej demokratycznej rozliczalności.
Przyjmuje z zadowoleniem apel wystosowany przez Radę Europejską na posiedzeniu w dniach 27-28 czerwca 2013 r., by Komisja Europejska jak najszybciej przedstawiła propozycje dotyczące projektu rozporządzenia ustanawiającego jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków. Popiera zamiar przyjęcia odpowiedniego ustawodawstwa przed końcem obecnej kadencji.

Koordynacja ex ante planów zasadniczych reform polityki gospodarczej

Oczekuje, że Komisja Europejska we wniosku dotyczącym koordynacji ex ante, który ma zostać opublikowany jesienią 2013 r., jasno określi różnicę między tą koordynacją a innymi instrumentami i mechanizmami - już stosowanymi (jak europejski semestr) lub planowanymi (jak instrument na rzecz konwergencji i konkurencyjności, zob. niżej).
Podkreśla, że proponowana przez Komisję Europejską koordynacja ex ante planów najważniejszych reform polityki gospodarczej, w którą zaangażowane są tylko Komisja i Rada Ministrów, musi zostać uzupełniona o europejskie i krajowe środki, które zagwarantują, że odbędą się odpowiednie konsultacje z właściwymi władzami lokalnymi i regionalnymi i że władze te będą odpowiednio informowane.
Apeluje do Komisji Europejskiej i państw członkowskich, by podejmując koordynację ex ante zasadniczych reform gospodarczych w UE, zwróciły szczególną uwagę na regionalne skutki uboczne oraz ich ewentualny wpływ na stabilność finansów publicznych i na spójność terytorialną.
Podkreśla, że z uwagi na silny związek między ustaleniami umownymi a planowanym procesem koordynacji ex ante, powinien także istnieć silny związek między zarządzaniem i demokratyczną rozliczalnością tych dwóch procesów. Z tego względu proponuje, by w przypadku, gdy w grę wchodziłyby regionalne skutki uboczne, zapewnić zaangażowanie Komitetu Regionów i zainteresowanych władz regionalnych w proces dialogu gospodarczego na szczeblu UE.
Zgadza się z tym, że koordynacja ex ante powinna dotyczyć tylko krajowych planów zasadniczych reform gospodarczych; podkreśla, że należy nią objąć również reformy systemów zabezpieczenia społecznego, jako że mogą mieć one istotne skutki w państwach członkowskich.
Ubolewa, że jeśli chodzi o filar UGW związany z demokratyczną legitymacją i rozliczalnością, poczyniono tylko niewielkie konkretne postępy, by uniknąć zakwestionowania całego procesu w przypadkach, w których byłby on postrzegany jako ingerencja Komisji Europejskiej i innych państw członkowskich w decyzje, które w przeszłości zazwyczaj były podejmowane na poziomie krajowym, a nawet regionalnym.

Wprowadzenie instrumentu na rzecz konwergencji i konkurencyjności

Ponownie wyraża swoje przekonanie, że do osiągnięcia głębokiej i faktycznej UGW konieczna jest zdolność fiskalna, i zgadza się z tym, że proponowany instrument może przynieść cenny postęp w tym kierunku.
Uważa, że nowy instrument powinien stanowić uzupełnienie instrumentów polityki spójności, dlatego wyraża zastrzeżenia co do nazwy tego nowego instrumentu, jako że zbieżność między terminami "konwergencja" i "spójność" może sugerować pokrywanie się ich zakresów.
Przyjmuje z zadowoleniem ustanowienie mechanizmu silniejszej koordynacji i wzmocnienia polityki strukturalnej, opartego na ustaleniach umownych między państwami członkowskimi a instytucjami UE. Podkreśla, że takie ustalenia powinny podlegać wspólnym decyzjom i wdrażaniu, dlatego wnosi, by władze lokalne i regionalne były włączane w opracowanie ustaleń umownych, z należytym poszanowaniem prawa krajowego. Instrument ten powinien być jednak także otwarty, na zasadzie dobrowolności, dla państw członkowskich spoza strefy euro.
Wyraża zaniepokojenie, że ustalenia umowne w takiej formie, w jakiej są obecnie proponowane w komunikacie Komisji, w jeszcze większym stopniu obciążą i tak złożony już proces zarządzania, wynikający z nowego ustawodawstwa w dziedzinie nadzoru gospodarczego (krajowe programy reform, zalecenia dla poszczególnych krajów i związane z tym sankcje) oraz zreformowanej polityki spójności (umowy o partnerstwie, programy operacyjne i związane z tym uwarunkowania ex ante).
Uważa, że reformy strukturalne to długotrwałe procesy wymagające wieloletniego programowania, zatem podaje w wątpliwość konieczność ustalenia powiązania między uruchomieniem tego nowego instrumentu a europejskim semestrem.
Wzywa do tego, by ustalenia umowne opierały się na metodzie wspólnotowej z pełnym włączeniem Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych.
Zgadza się z tym, że UE powinna przyjąć konstruktywne podejście do reform strukturalnych na poziomie krajowym, w wyważony sposób stosując zachęty i sankcje.
Zauważa, że władze lokalne i regionalne mają bezpośrednie kompetencje w dziedzinach, których dotyczą reformy strukturalne, więc powinny być zaangażowane w projektowanie i wdrażanie ustaleń umownych.
Podkreśla, że w związku z powyższym wspomniane programowanie wieloletnie oraz jego wdrażanie powinno być oparte na skutecznym wielopoziomowym sprawowaniu rządów z udziałem władz lokalnych i regionalnych oraz z poszanowaniem ich kompetencji.

Społeczny wymiar UGW

Przyjmuje z zadowoleniem fakt, że Rada Europejska na posiedzeniu w dniach 27-28 czerwca 2013 r. uznała konieczność wzmocnienia wymiaru społecznego UGW. W tym kontekście ponownie wyraża swoje poparcie dla apelu Parlamentu Europejskiego do państw członkowskich o rozważenie podpisania paktu na rzecz inwestycji społecznych, w którym wytyczono by cele inwestycyjne dla inwestycji społecznych na poziomie krajowym, po to by zrealizować cele strategii "Europa 2020" w zakresie zatrudnienia, polityki społecznej i kształcenia.

Bruksela, 4 lipca 2013 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Ramón Luis VALCÁRCEL SISO
1 CdR 2494/2012 fin.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.