Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2022 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2020 r. (2021/2235(INI))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.47.225

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 lutego 2023 r.

P9_TA(2022)0299
Kontrola działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2020 r. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2022 r. w sprawie kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za 2020 r. (2021/2235(INI))
(2023/C 47/19)

Parlament Europejski,

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) z działalności za 2020 r., opublikowane 20 stycznia 2021 r.,

- uwzględniając sprawozdanie finansowe EBI za 2020 r., opublikowane 3 maja 2021 r., oraz sprawozdanie EBI na temat finansowania i zaciągania pożyczek za 2020 r., opublikowane 5 maja 2021 r.,

- uwzględniając plan operacyjny grupy EBI na 2020 r., który został zatwierdzony 12 grudnia 2019 r. przez Radę Dyrektorów EBI i opublikowany 30 stycznia 2020 r.,

- uwzględniając sprawozdanie na temat Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) w 2020 r., które EBI przedłożył Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, dotyczące działań finansowych i inwestycyjnych grupy EBI w 2020 r. prowadzonych w ramach EFIS,

- uwzględniając plan działania banku klimatycznego grupy EBI na lata 2021-2025, przyjęty przez Radę Dyrektorów EBI w listopadzie 2020 r. i opublikowany 14 grudnia 2020 r., oraz strategię klimatyczną EBI, również przyjętą w listopadzie 2020 r. i opublikowaną 15 listopada 2020 r.,

- uwzględniając wytyczne Europejskiego Banku Inwestycyjnego dotyczące najlepszych praktyk bankowych, zatwierdzone przez Radę Gubernatorów EBI w 2018 r. i opublikowane 3 października 2018 r.,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI w sprawie zrównoważonego rozwoju za 2020 r., opublikowane 27 maja 2021 r., oraz sprawozdanie zatytułowane "EIB 2020 Sustainability Disclosures in accordance with SASB Framework (Sustainability Accounting Standards Board)" [Ujawnianie informacji EBI na temat zrównoważonego rozwoju w 2020 r. zgodnie z zasadami SASB (Rady ds. Standardów Zrównoważonej Rachunkowości)], opublikowane w kwietniu 2021 r.,

- uwzględniając ramy zrównoważonego rozwoju środowiskowego i społecznego grupy EBI przyjęte 2 lutego 2022 r.,

- uwzględniając przyjęte 29 maja 2020 r. wytyczne dla promotorów EBI dotyczące środowiskowych i społecznych wyników działań finansowanych przez EBI, podejmowanych w odpowiedzi na kryzys związany z pandemią COVID-19,

- uwzględniając sprawozdanie z wdrażania polityki przejrzystości grupy EBI za 2020 r., opublikowane 16 kwietnia 2021 r.,

- uwzględniając broszurę z 2 lutego 2021 r., zatytułowaną "European Investment Bank's engagement with civil society - 2020 highlights" [Współpraca Europejskiego Banku Inwestycyjnego ze społeczeństwem obywatelskim - najważniejsze wydarzenia w 2020 r.],

- uwzględniając sprawozdanie roczne Komitetu Kontroli i Audytu EBI za 2020 r., opublikowane 8 października 2021 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI z działalności dochodzeniowej w sprawie nadużyć finansowych za 2020 r., opublikowane 29 lipca 2021 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI w sprawie działań związanych z przestrzeganiem przepisów za 2020 r., opublikowane 10 maja 2021 r.,

- uwzględniając roczne sprawozdanie Komisji ds. Etyki i Zgodności EBI z 2020 r., opublikowane 29 września 2021 r., oraz jej regulamin,

- uwzględniając kodeksy postępowania pracowników grupy EBI, a także członków Komitetu Kontroli i Audytu oraz Komitetu Zarządzającego EBI,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI dotyczące ujawniania informacji na temat zarządzania ryzykiem za 2020 r., opublikowane 9 sierpnia 2021 r., oraz jej oświadczenie na temat gotowości do podejmowania wysokiego ryzyka,

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego EBI za 2020 r., opublikowane 15 lipca 2021 r.,

- uwzględniając art. 3 i 9 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając art. 15, 126, 174, 175, 208, 209, 271, 308 i 309 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), załączony do niego Protokół (nr 5) w sprawie statutu Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także załączony do TFUE Protokół (nr 28) w sprawie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,

- uwzględniając regulamin wewnętrzny EBI,

- uwzględniając porozumienie trójstronne między Komisją Europejską, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (porozumienie trójstronne), które weszło w życie w listopadzie 2021 r.,

- uwzględniając swoją rezolucję z 7 lipca 2021 r. w sprawie sprawozdania rocznego z kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego za 2019 r., 1

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 2  (unijne rozporządzenie w sprawie systematyki),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) 3 ,

- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 4 ,

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/843 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniającą dyrektywę (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu oraz zmieniającą dyrektywy 2009/138/WE i 2013/36/UE 5  (piąta dyrektywa w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy),

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0173/2022),

A. mając na uwadze, że na mocy traktatów EBI ma obowiązek przyczyniać się do integracji UE, spójności gospodarczej i społecznej oraz rozwoju regionalnego zgodnie z art. 309 TFUE i protokołem nr 28, a także do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego;

B. mając na uwadze, że grupa EBI nadal zobowiązuje się zwiększać udział finansowania przeznaczonego na wspieranie działań na rzecz klimatu i zrównoważenia środowiskowego oraz wciąż skupia się na realizacji swojej statutowej misji wspierania spójności;

C. mając na uwadze, że cele polityki publicznej, takie jak spójność terytorialna i społeczna, zrównoważony rozwój, walka z bezrobociem (wśród młodzieży), ubóstwem i wykluczeniem społecznym, powinny być głównym przedmiotem zainteresowania i działań EBI, który ma za zadanie przyczyniać się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego;

D. mając na uwadze, że EBI jest związany postanowieniami Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a zasady dotyczące praw człowieka są włączone do jego procedur i standardów w zakresie należytej staranności, co obejmuje również publicznie dostępne oceny ex ante;

E. mając na uwadze, że EBI odgrywa pierwszoplanową rolę w walce z kryzysem związanym COVID-19 w Unii Europejskiej, zwłaszcza poprzez udział w programie szybkiego wsparcia ukierunkowanym na podmioty i sektory, które najsilniej odczuły skutki kryzysu, a także ustanowił w 2020 r. nowy instrument zwany ogólnoeuropejskim funduszem gwarancyjnym, który zapewnia bardzo potrzebny kapitał dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP);

F. mając na uwadze, że w listopadzie 2019 r. EBI wyraził ambicję, aby dostosować do końca 2020 r. całą swoją działalność finansową do zasad i celów porozumienia paryskiego oraz prowadzić działalność w porozumieniu z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych i Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju;

G. mając na uwadze, że EBI poczynił znaczne wysiłki w odpowiedzi na wybuch pandemii COVID-19 w marcu 2020 r., aby zapewnić dodatkowe wsparcie przedsiębiorstwom - zwłaszcza MŚP, które zostały szczególnie dotknięte skutkami kryzysu - oraz przyczynić się do osiągnięcia celów UE;

H. mając na uwadze, że rating AAA EBI jest niezbędny, by zapewnić odpowiednie rynkowe źródła finansowania po jak najbardziej preferencyjnych stawkach, dlatego należy go utrzymać;

I. mając na uwadze, że EBI powinien tworzyć wartość dodaną przy najwyższym poziomie uczciwości, dobrym zarządzaniu, przejrzystości i rozliczalności, zgodnie z mającą zastosowanie najlepszą praktyką bankową;

J. mając na uwadze, że zwalczanie wszelkich form prania pieniędzy, finansowania terroryzmu i przestępczości zorganizowanej oraz szkodliwych praktyk podatkowych powinno niezmiennie pozostawać priorytetem EBI;

K. mając na uwadze, że EBI odgrywa ważną rolę poza UE dzięki zewnętrznej działalności pożyczkowej jako największa wielostronna instytucja finansowa na świecie;

Wyniki operacji finansowych EBI

1. odnotowuje, że w 2020 r. wartość nowych pożyczek zatwierdzonych przez EBI wyniosła 66,1 mld EUR, zgodnie z celem określonym w planie operacyjnym na 2020 r., i przekroczyła wartość zarówno z 2019 r. (63,3 mld EUR), jak i 2018 r. (55,6 mld EUR); zwraca uwagę, że największa część z tych środków trafiła do Włoch, Hiszpanii i Francji (odpowiednio 15 %, 13 % i 11 % całkowitej wartości zatwierdzonych pożyczek) oraz do sektorów transportu, pożyczek globalnych i energetyki (odpowiednio 29,3 %, 20,5 % i 14,9 %);

2. ponawia apel o sprawiedliwy i przejrzysty rozkład geograficzny projektów i inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem regionów słabiej rozwiniętych, zwłaszcza w odniesieniu do innowacji, cyfryzacji i infrastruktury, w celu promowania wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu oraz konwergencji i spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej; wzywa EBI do wyeliminowania powtarzających się niedociągnięć, które uniemożliwiają niektórym regionom i krajom pełne wykorzystanie działalności finansowej EBI;

3. odnotowuje, że na 31 grudnia 2020 r. wartość niespłaconych pożyczek nieznacznie spadła do poziomu 558,7 mld EUR (z 560,3 mld EUR na koniec 2019 r.), z czego 82,2 % to pożyczki przyznane na projekty w UE (2019: 81,4 %); zauważa, że wartość pożyczek wypłaconych przez EBI wyniosła 444,6 mld EUR w porównaniu z 447,5 mld EUR na koniec 2019 r.;

4. zauważa, że wybuch pandemii COVID-19 znacząco zmienił profil wypłat EBI w 2020 r.- w pierwszej połowie roku EBI zrealizował ponad 50 % swojego celu w wyniku przyspieszonej oceny i zmiany priorytetów dotychczasowych wypłat w odpowiedzi na potrzeby klientów w zakresie zapewnienia płynności; odnotowuje, że w 2020 r. wypłaty sięgnęły kwoty 58,3 mld EUR;

5. odnotowuje zgłoszony przez EBI zysk netto w wysokości 1,7 mld EUR w 2020 r. w porównaniu z 2,4 mld EUR w 2019 r.;

6. z uznaniem zauważa rolę EBI jako największego ponadnarodowego emitenta ekologicznych i społecznych obligacji, z których emisji wpływy są wykorzystywane, a także rosnące zainteresowanie emisją tego rodzaju obligacji wśród inwestorów realizujących zrównoważone inwestycje w kontekście Europejskiego Zielonego Ładu i unijnego rozporządzenia w sprawie systematyki; zauważa, że w 2020 r. EBI odnotował rekordową emisję zrównoważonych produktów dłużnych o wartości 10,5 mld EUR;

7. zauważa, że wpłacony kapitał subskrybowany EBI zwiększył się o dodatkową kwotę 0,5 mld EUR w wyniku zastąpienia udziału Zjednoczonego Królestwa w kapitale EBI, a niewpłacony kapitał subskrybowany EBI wzrósł w porównaniu ze stanem sprzed brexitu;

8. odnotowuje utrzymujące się dobre wyniki ogólnego portfela kredytowego, w którym odsetek kredytów zagrożonych wynosił zaledwie 0,4 % na koniec 2020 r. (w porównaniu z 0,4 % na koniec 2019 r.); odnotowuje bardzo niski udział płatności zaległych o ponad 90 dni, który na koniec 2020 r. wynosi 117,1 mln EUR (w porównaniu z 146,0 mln EUR na koniec 2019 r.) i stanowi zaledwie 0,03 % zawartości portfela ryzyka;

9. zauważa z uznaniem, że EBI nadal utrzymuje dobry poziom płynności pomimo powszechnej niepewności na światowych rynkach finansowych spowodowanej pandemią COVID-19; podkreśla, że całkowity wskaźnik płynności banku nadal mieści się w limitach wewnętrznych i obejmuje 78,1 % prognozowanych wypływów środków pieniężnych netto (w porównaniu z 88,6 % w 2019 r.);

10. wzywa EBI do priorytetowego potraktowania - poprzez działalność pożyczkową w ramach społecznych, ekologicznych i zrównoważonych projektów - realizacji celów zrównoważonego rozwoju określonych w Agendzie ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030;

11. wzywa EBI do odgrywania aktywnej roli we wspieraniu projektów, które przyczyniają się do sprawiedliwej transformacji, takich jak badania, innowacje i cyfryzacja, dostęp MŚP do finansowania oraz inwestycje społeczne i umiejętności; ponawia apel do EBI, aby w pierwszej kolejności zapewniał ukierunkowane finansowanie inicjatyw na rzecz sprawiedliwej transformacji, przy uwzględnieniu zasady dodatkowości, jaką finansowanie przez EBI może zapewnić w połączeniu z innymi źródłami; podkreśla ponadto, że koordynacja z innymi instrumentami finansowymi ma kluczowe znaczenie, ponieważ EBI nie może sam finansować wszystkich tych inicjatyw;

12. zauważa, że w obecnej trudnej sytuacji (trwająca pandemia i rosyjska agresja na Ukrainę) zwiększyła się luka między sytuacją gospodarczą a zdolnościami państw członkowskich, i podkreśla, że należy zadbać o to, by najbardziej dotknięte regiony i kraje mogły dostosować się do nowych okoliczności, tak aby nikt nie został pominięty;

Działania związane z pandemią COVID-19

13. gratuluje grupie EBI zachowania pełnej operacyjności i utrzymania normalnej działalności pomimo wybuchu pandemii COVID-19; zwraca uwagę, że pandemia COVID-19 nie wywarła bezpośrednio żadnego istotnego negatywnego wpływu na wyniki finansowe EBI;

14. zauważa, że w marcu i kwietniu 2020 r. Komisja i grupa EBI przekierowały 1 mld EUR dostępnych zasobów z EFIS do instrumentów gwarancyjnych (InnovFin SMEG i COSME LGF) zarządzanych przez Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI), z przeznaczeniem dla sektora MŚP i sektora przedsiębiorstw o średniej kapitalizacji w UE, dla których kryzys okazał się szczególnie dotkliwy;

15. przyjmuje do wiadomości, że EBI zapewnił źródła finansowania inwestycji w sektorze opieki zdrowotnej, takich jak inwestycje europejskich przedsiębiorstw zaangażowanych w badania nad szczepionkami oraz opracowanie rozwiązań terapeutycznych i diagnostycznych ukierunkowanych na zwalczanie COVID-19; zauważa, że na koniec 2020 r. wartość inwestycji w sektorze opieki zdrowotnej objętych finansowaniem EBI wyniosła 5,2 mld EUR, z czego 175 mln EUR przeznaczono na badania stosowane nad szczepionkami przeciw COVID-19;

16. wzywa EBI, aby nadal priorytetowo traktował inwestycje w infrastrukturę zdrowotną, szkolenia personelu i jakość krajowych usług zdrowotnych w celu zmniejszenia nierówności między krajami;

17. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI odegrał rolę w powstaniu szczepionki BioNTech przeciw COVID-19, udzielając firmie BioNTech kredytu w wysokości do 100 mln EUR w czerwcu 2020 r., co uczyniło EBI pierwszym inwestorem finansowym, który wspierał program szczepień BioNTech przeciw COVID-19;

18. podkreśla, że EBI oferował jednocześnie wsparcie dla globalnych programów dystrybucji szczepionek przeciwko COVID-19, zwłaszcza w krajach rozwijających się;

19. podkreśla, że grupa EBI zobowiązała się przeznaczyć 6,5 mld EUR na wsparcie państw spoza UE, w tym ponad 1 mld EUR dla Ukrainy na infrastrukturę, środowisko, innowacje i odbudowę po pandemii COVID-19 oraz 1,7 mld EUR na wspieranie odbudowy społecznej i gospodarczej Bałkanów Zachodnich w związku z pandemią COVID-19 w ramach ogłoszonego przez Komisję pakietu wsparcia finansowego dla regionu o wartości 3,3 mld EUR;

20. zwraca uwagę, że w marcu 2020 r. grupa EBI przyjęła plan działań wspierających, którego celem jest pozyskanie do 28 mld EUR dla MŚP dotkniętych skutkami pandemii COVID-19; zauważa, że od momentu wybuchu pandemii do końca 2020 r. EBI zatwierdził 172 indywidualnych operacji na łączną kwotę 33,9 mld EUR (z łącznej zatwierdzonej puli 82,8 mld EUR) oraz zasilił 68 linii kredytowych łączną kwotą 4,6 mld EUR;

21. z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie ogólnoeuropejskiego funduszu gwarancyjnego jako nowego instrumentu w portfelu EBI, który zapewni dodatkowe finansowanie w wysokości do 200 mld EUR; zauważa, że do 31 grudnia 2020 r. EBI zatwierdził finansowanie w kwocie 2,7 mld EUR, przy czym zaplanowano uruchomienie 27,8 mld EUR całkowitego finansowania;

Wsparcie ze strony EBI w kluczowych obszarach polityki

22. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w październiku 2020 r. sprawozdania tematycznego z oceny finansowania przez EBI inwestycji w obszarze spójności w latach 2007-2018; zauważa, że przez przeważającą część okresu objętego tym przeglądem EBI osiągał roczne cele w zakresie finansowania inwestycji w obszarze spójności, chociaż w większości ostatnich lat było to coraz trudniejsze;

23. zauważa, że w latach 2014-2020 EBI udzielił pożyczek na rzecz spójności w kwocie 123,8 mld EUR, a w samym roku 2020 kwota ta wyniosła 19,5 mld EUR; zauważa ponadto, że w 2020 r. 34 % wszystkich pożyczek zatwierdzonych przez EBI w 27 państwach członkowskich UE dotyczyło projektów i beneficjentów zlokalizowanych w regionach będących priorytetem polityki spójności EBI, wybranych spośród regionów słabiej rozwiniętych i regionów w okresie przejściowym;

24. zdaje sobie sprawę, że skutki gospodarcze pandemii COVID-19 spowodowały pogłębienie różnic strukturalnych między państwami członkowskimi, dlatego tym istotniejsza jest statutowa misja EBI polegająca na wspieraniu spójności; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje działania EBI na rzecz spójności zaplanowane na lata 2021-2027; zauważa, że do 2025 r. EBI zamierza przeznaczyć 45 % swoich rocznych kredytów udzielanych w UE dla regionów objętych polityką spójności, i zwraca się do EBI o coroczne składanie sprawozdań z realizacji celów i priorytetów ukierunkowanych na spójność;

25. zauważa, że w 2020 r. EFI zainicjował pilotażowy instrument gwarancji w obszarze umiejętności i kształcenia, aby stymulować inwestycje w kształcenie, szkolenia i rozwój umiejętności, oraz że inicjatywa ta stanowi odpowiedź na przyszłe potrzeby rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem transformacji cyfrowej i ekologicznej;

26. ponawia apel o zwiększenie wsparcia technicznego i wiedzy specjalistycznej dla władz lokalnych i regionalnych, zgodnie z polityką EBI dotyczącą pożyczek, instrumentów łączonych oraz doradztwa, oraz ich wiedzy specjalistycznej w zakresie finansów, zwłaszcza w regionach o niskiej zdolności inwestycyjnej, a także o wzmocnienie projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania kilku państw członkowskich, które to projekty z uwagi na wielkość lub charakter nie mogą być całkowicie sfinansowane z różnych środków dostępnych w poszczególnych państwach członkowskich, przed zatwierdzeniem projektu, aby zwiększyć dostęp do finansowania EBI; zachęca grupę EBI do pogłębienia współpracy z krajowymi bankami i instytucjami wspierania rozwoju;

27. zauważa, że w 2020 r. EBI osiągnął swój cel, ogłoszony w 2015 r. na konferencji klimatycznej w Paryżu, jakim było przeznaczenie w okresie 2016-2020 kwoty 100 mld USD na finansowanie walki z kryzysem klimatycznym; podkreśla, że w samym roku 2020 r. EBI zainwestował około 24,2 mld EUR (2019: 19,3 mld EUR) w działania na rzecz klimatu oraz przekroczył swój pierwotny cel wynoszący 28 %, osiągając rekordowy poziom 37,4 % finansowania przeznaczonego na działania na rzecz klimatu i potwierdzając tym samym, że EBI jest największym wielostronnym podmiotem finansującym takie działania;

28. zauważa, że EBI nadal zwiększa udział finansowania przeznaczonego na działania na rzecz klimatu i zrównoważenia środowiskowego, a docelowy udział takich operacji do 2025 r. wynosi 50 %;

29. zauważa, że w lipcu 2020 r. EBI przyjął metodykę obliczania śladu węglowego projektów jako wytyczne dla personelu EBI w kwestii oszacowania emisji dwutlenku węgla w projektach inwestycyjnych finansowanych przez EBI; odnotowuje decyzję EBI o odmowie finansowania jakichkolwiek projektów mających negatywne skutki dla klimatu i wykorzystujących tradycyjne paliwa kopalne; wzywa EBI do wspierania ekologicznych projektów, aby ułatwić transformację energetyczną i osiągnięcie celów paryskich;

30. z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie funduszu na rzecz niwelowania różnic w skutkach kryzysu klimatycznego dla miast (The City Climate Gap Fund) - nowego instrumentu doradczego służącego udzielaniu pomocy na wczesnym etapie w celu wsparcia projektów przyjaznych klimatowi w miastach w krajach rozwijających się i wschodzących;

31. przyjmuje do wiadomości opracowanie przez EBI metodyki oceny na poziomie kontrahenta, znanej jako "narzędzie do badania ryzyka klimatycznego" i stosowanej od lipca 2020 r. do oceny i monitorowania ryzyka klimatycznego w portfelu grupy EBI oraz raportowania do organów zarządzających grupy EBI;

32. zauważa, że w 2020 r. rozpoczął się proces aktualizacji polityki środowiskowej i społecznej grupy EBI i w efekcie w lutym 2022 r. przyjęto nowe ramy zrównoważonego rozwoju środowiskowego i społecznego; z zadowoleniem odnotowuje, że w ramach tych uwzględniono zmienione normy środowiskowe i społeczne EBI, w szczególności w dziedzinie praw pracowniczych, różnorodności biologicznej i ochrony środowiska; podkreśla, że EBI jest związany postanowieniami Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a zasady dotyczące praw człowieka są w pełni włączone do jego procedur i standardów w zakresie należytej staranności na poziomie projektu, w tym poprzez umożliwienie zawieszenia wypłat w przypadku poważnych naruszeń praw człowieka; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI i jego promotorzy są zobowiązani do uwzględniania praw człowieka w procesie oceny skutków środowiskowych i społecznych; wzywa EBI i jego pośredników do ujawniania szczegółowych informacji na temat rzeczywistego ryzyka środowiskowego i społecznego, czy też skutków operacji prowadzonych przez partnerów; podkreśla, że żadne nowe wymogi nie powinny tworzyć większej biurokracji dla MŚP; wzywa EBI do zadbania o to, by jego mechanizm rozpatrywania skarg był łatwo dostępny, terminowy i skuteczny, w celu wykrywania wszelkich ewentualnych naruszeń praw człowieka w ramach projektów związanych z EBI i dochodzenia roszczeń w takich przypadkach; zwraca się do EBI o przedstawienie Parlamentowi i Radzie Zarządzającej sprawozdania w tej sprawie;

33. zauważa, że gazociąg transanatolijski i gazociąg transadriatycki - nawet jeśli nie są zgodne z celami porozumienia paryskiego - mają strategiczne znaczenie dla dostaw energii do UE, zwłaszcza pod względem strategii dywersyfikacji dostawców;

34. popiera zobowiązanie EBI do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. oraz do dostosowania jego działań do Europejskiego Zielonego Ładu; z zadowoleniem przyjmuje zbliżający się przegląd polityki kredytowania transportu, która będzie zgodna z celami porozumienia paryskiego i ma zostać przyjęta w czerwcu lub lipcu 2022 r.; podkreśla, że wprowadzenie takich nowych wymogów nie może odbywać się ze szkodą dla dostępu MŚP do finansowania; ponownie podkreśla, że w tej polityce należy unikać blokowania aktywów wysokoemisyjnych oraz wspierać przesunięcia międzygałęziowe w kierunku mobilności zeroemisyjnej zarówno w przypadku towarów, jak i pasażerów, na poziomie miejskim i międzymiastowym;

35. zachęca EBI do wspierania rozwoju projektów w zakresie infrastruktury transportowej, w tym kolei i autostrad, które są zrównoważone i przyjazne dla środowiska i mogą przyczynić się do rozwiązania problemu dysproporcji terytorialnych i społecznych między regionami i państwami w UE;

36. podkreśla potrzebę koncentrowania się na długoterminowym finansowaniu, mianowicie poprzez wspieranie projektów, które nie zostałyby sfinansowane w inny sposób, w szczególności innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup oraz MŚP; podkreśla jednak, że działalność finansowa EBI nie może zastąpić zrównoważonej polityki budżetowej w państwach członkowskich; wzywa EBI do zwiększenia inwestycji w przełomowe innowacje, zwłaszcza w transformację ekologiczną, aby wspierać przedsiębiorstwa z UE;

37. wzywa EBI do zwiększenia finansowania w celu pobudzenia transformacji technologicznej, wspierania rozwoju umiejętności dostosowanych do obecnych i przyszłych potrzeb rynku pracy, dalszego wspierania inwestycji w umiejętności cyfrowe pracowników i przedsiębiorców, infrastrukturę cyfrową i budowanie potencjału w zakresie cyfryzacji, zapewnienia funduszy na długoterminowe badania i innowacje, MŚP, wspierania gospodarki społecznej i zwiększania spójności społecznej i terytorialnej, a mianowicie poprzez wypełnianie obecnych luk w inwestycjach w zakresie mieszkalnictwa publicznego i infrastruktury;

38. wzywa EBI do opracowania specjalnej strategii w zakresie praw człowieka i planu działania na rzecz jej wdrożenia; wzywa EBI, aby dostosował strategię finansowania do poziomu ambicji i zaangażowania na rzecz wspólnych wartości i celów wykazywanych przez kraje partnerskie UE;

39. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w 2019 r. przez EBI kryteriów 2X Challenge, których celem jest pozyskanie odpowiednich zasobów na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet i równości płci oraz zapewnienie czytelnych ram inwestowania z uwzględnieniem aspektu płci poprzez udzielanie pożyczek pośrednich poza UE; zwraca się do EBI o wprowadzenie podobnych kryteriów w odniesieniu do operacji w UE, obejmujących zarówno pośrednie, jak i bezpośrednie operacje pożyczkowe;

40. wyraża uznanie w związku z podpisaniem przez EBI w 2020 r. oświadczenia paryskich banków rozwoju w sprawie równości płci i równouprawnienia kobiet; zauważa, że w planie działania banku klimatycznego grupy EBI na lata 20212025 przyjętym w 2020 r. podkreślono, że finansowanie działań na rzecz klimatu uwzględniające aspekt płci jest priorytetowym obszarem tematycznym grupy EBI; z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie znacznika płci we wszystkich operacjach EBI, co ma umożliwić EBI rozpoznawanie operacji, które sprzyjają równości płci;

41. zauważa, że według stanu z końca 2020 r. udzielono pożyczek o wartości 99,4 mld EUR w 102 różnych państwach, z czego 9,3 mld EUR przyznano w 2020 r., głównie w ramach upoważnienia EBI do udzielania pożyczek na rzecz państw trzecich;

42. apeluje do EBI, by w pełni wykorzystał swój zestaw narzędzi do walki z unikaniem opodatkowania w przypadku projektów finansowanych w państwach spoza UE;

43. podkreśla, że międzynarodowe instytucje finansowe powinny zapobiec ryzyku bezpośredniego lub pośredniego wykorzystania funduszy unijnych do uchylania się od opodatkowania i oszustw podatkowych;

44. ponownie podkreśla, że zewnętrzne operacje EBI powinny przyczyniać się do realizacji celów polityki UE, wspierając zrównoważony rozwój gospodarczy, społeczny i środowiskowy krajów rozwijających się, zwłaszcza krajów, które znajdują się w najbardziej niekorzystnej sytuacji, a także zgodność z celami zatwierdzonymi przez Unię; uznaje eliminację ubóstwa, mobilizację zasobów krajowych i prawa człowieka za kluczowe zagadnienia w ramach struktury finansowania rozwoju UE; przypomina, że zaangażowanie zainteresowanych stron jest podstawą zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu;

45. wzywa EBI do dalszego wspierania realizacji celów zrównoważonego rozwoju ONZ poprzez działania objęte konkretnymi mandatami, o których zadecyduje Rada i Parlament;

46. popiera konkluzje Rady przyjęte 14 czerwca 2021 r., w których wezwano EBI do większego zaangażowania w wysiłki UE na rzecz rozwoju za pośrednictwem specjalnych strategii, większej obecności w terenie na całym świecie oraz lepszej koordynacji z partnerami w ramach prawdziwego podejścia "Drużyna Europy", aby opracować innowacyjne wspólne działania i zapewnić widoczność finansowania zewnętrznego Unii;

47. zauważa, że do czerwca 2020 r. EBI zatwierdził finansowanie przewyższające kwotę uwzględnioną w celu EFIS, jakim było zmobilizowanie co najmniej 500 mld EUR w formie inwestycji do końca 2020 r.; zauważa ponadto, że na podstawie wartości przyznanych przez grupę EBI pożyczek w kwocie blisko 82,8 mld EUR szacuje się, że inwestycje wspierane przez EFIS wynoszą około 491,7 mld EUR;

48. zachęca EBI do większego zaangażowania w sektor rolnictwa; podkreśla, że potrzeby finansowe rolników, zwłaszcza młodych i rozpoczynających działalność, są znaczne oraz że rolnicy i przedsiębiorstwa w tym sektorze mają niższy wskaźnik powodzenia przy ubieganiu się o finansowanie; podkreśla, że EBI podjął pewne kroki w celu rozwiązania tego problemu; wzywa EBI do przeprowadzenia dalszych prac nad nowymi narzędziami finansowymi, które zwiększą dostępność dla sektora rolnego; w związku z tym nalega, by finansowanie EBI wspierało przekształcanie sektora rolnego zgodnie z celami polityki unijnej, w tym z większym poszanowaniem dobrostanu zwierząt, oraz by nie przyczyniało się do zwiększania gęstości obsady przekraczającej zdolności produkcyjne gruntów;

Poprawa przejrzystości i rozliczalności w dziedzinie ładu korporacyjnego i działalności EBI

49. zauważa, że w 2020 r. w grupie EBI utworzono komórkę ds. ryzyka i zgodności, nadzorowaną przez dyrektora ds. ryzyka; zauważa, że dyrektor ds. ryzyka w grupie EBI nadzoruje i zgłasza wszystkie rodzaje ryzyka dotyczącego grupy EBI, w tym ryzyko braku zgodności, oraz że dyrektor ds. zgodności stojący na czele komórki ds. zgodności w grupie EBI podlega dyrektorowi ds. ryzyka w grupie EBI, a także Komitetowi Zarządzającemu, odpowiednim komisjom Rady Dyrektorów oraz Komitetowi Kontroli i Audytu EBI; zwraca się do EBI o wyjaśnienie, w jaki sposób dyrektor ds. zgodności zachowuje niezależność i jak rozwiązano kwestię pokrywających się obowiązków dyrektora ds. zgodności i dyrektora ds. ryzyka;

50. z zadowoleniem odnotowuje, że w 2020 r. biuro dyrektora ds. zgodności przeprowadziło pierwszą ocenę ryzyka braku zgodności w działalności biznesowej EBI w obszarach geograficznych, w których EBI prowadzi takie działania, w tym ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu (ML-FT), ryzyka przestępczości zorganizowanej, sankcji, jurysdykcji, w których nie przestrzega się przepisów, niezgodności z zasadami dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, ryzyka dla integralności rynku oraz ryzyka niewłaściwego postępowania i ryzyka związanego z zamówieniami; zauważa, że w 2020 r. zaktualizowano kluczowe wskaźniki ryzyka w tablicy wskaźników ryzyka ML-FT, aby zapewnić bardziej szczegółowe informacje na temat zagrożeń związanych z ML-FT;

51. z zadowoleniem przyjmuje decyzję Komitetu Zarządzającego o przydzieleniu dodatkowych zasobów ludzkich, aby wzmocnić komórkę EBI ds. nadzoru zgodności z prawem; z zadowoleniem przyjmuje podpisanie przez EBI i EFI w marcu 2020 r. protokołów ustaleń z luksemburską jednostką analityki finansowej;

52. przyjmuje do wiadomości, że w grudniu 2020 r. zrewidowano ramy grupy EBI dotyczące przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (AML-CFT), z uwzględnieniem piątej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy, oraz że w lipcu 2021 r. przyjęto kompleksową politykę grupy EBI w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz przestępczości zorganizowanej; jest zdania, że powodzenie tej polityki w dużym stopniu zależy od skutecznej koordynacji działań z innymi właściwymi organami;

53. odnotowuje nową umowę trójstronną podpisaną między Europejskim Trybunałem Obrachunkowym (ETO), EBI i Komisją, umożliwiającą lepszy dostęp do skontrolowanych dokumentów EBI i sprawniejszy przepływ tych dokumentów; ponawia jednak apele o rozszerzenie prawa dostępu do informacji dla ETO w odniesieniu do operacji EBI w dziedzinie wdrażania polityk UE; ubolewa nad faktem, że Komisja i EBI odwołują się do definicji mandatu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego określonej w TFUE, aby uniemożliwić Trybunałowi dostęp do informacji związanych z operacjami EBI, których przedmiotem jest wyłącznie wdrażanie polityk UE;

54. jest zdania, że prace Komitetu Kontroli i Audytu EBI uzupełniają działania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, ale ich nie zastępują; ubolewa nad faktem, że w porozumieniu trójstronnym, które zostało przedłużone 11 listopada 2021 r. przez EBI, Komisję i ETO, nie wprowadzono zadowalającego rozwiązania, a przedłużenie tego porozumienia utrzymuje status quo, nie poprawiając sytuacji w istotny sposób, w szczególności w odniesieniu do uprawnień kontrolnych ETO w odniesieniu do działań EBI;

55. zauważa, że w 2020 r. w ramach mechanizmu rozpatrywania skarg EBI zarejestrowano 77 nowych spraw, rozpatrzono 137 spraw i zamknięto 94 sprawy; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że mechanizm rozpatrywania skarg EBI systematycznie monitoruje wdrażanie jego zaleceń i sugestii dotyczących usprawnień przez służby EBI; wzywa EBI do podjęcia odpowiednich działań w związku z ustaleniami dotyczącymi mechanizmu rozpatrywania skarg;

56. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2020 r. poczyniono znaczne postępy w kierunku pełnego wdrożenia polityki EBI dotyczącej wykluczeń, w szczególności w związku z utworzeniem nowej komórki ds. polityki i wykluczeń w Wydziale Dochodzeń ds. Nadużyć Finansowych Inspektoratu Generalnego (IG/IN) oraz powołaniem Komitetu ds. Wykluczeń w październiku 2020 r.;

57. ponawia apel do EBI o kompleksowe przeanalizowanie charakteru wsparcia finansowego, w którym mogą występować domniemane nieprawidłowości, oraz jego rozmieszczenia geograficznego, aby ułatwić wykrywanie niedociągnięć systemowych, wymagające zaangażowania uwagi i zasobów; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w ciągu ostatnich 10 lat Wydział Dochodzeń ds. Nadużyć Finansowych w ramach Inspektoratu Generalnego opracował szereg wiodących w branży narzędzi służących zapobieganiu i wykrywaniu;

58. odnotowuje przyjęcie w lipcu 2021 r. zmienionej polityki grupy EBI w zakresie zwalczania nadużyć finansowych;

59. odnotowuje, że pomimo związanych z pandemią COVID-19 wyzwań w prowadzeniu dochodzeń w sprawie nadużyć finansowych IG/IN wydał w 2020 r. 52 zalecenia i opinie; zauważa, że około 89 % zbadanych spraw dotyczy nadużyć finansowych, korupcji i zmowy, i zwraca się do EBI o przedstawienie sprawozdania na temat partnerstwa i współpracy w tym względzie z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i Prokuraturą Europejską (EPPO);

60. z zadowoleniem przyjmuje porozumienie robocze z Prokuraturą Europejską podpisane w grudniu 2021 r. oraz wzywa do pełnego i starannego wdrożenia tego porozumienia, w szczególności w odniesieniu do sprawozdawczości; podkreśla w związku z tym, że Wydział Dochodzeń ds. Nadużyć Finansowych w ramach Inspektoratu Generalnego rozpoczął współpracę z EPPO na kilka miesięcy przed podpisaniem porozumienia roboczego i zgłosił w 2021 r. łącznie 17 spraw;

61. z uznaniem zauważa, że w 2021 r. EBI zacieśnił również współpracę z Europolem przez podpisanie umowy o współpracy mającej na celu wspieranie zapobiegania wszelkim formom poważnej przestępczości międzynarodowej i zorganizowanej, cyberprzestępczości i terroryzmu oraz ich zwalczania;

62. uważa, że przegląd rozporządzenia finansowego 6  daje możliwość zbadania możliwości synergii między systemem wczesnego wykrywania i wykluczania Komisji a polityką EBI w kwestii wykluczeń;

63. wyraża zaniepokojenie kilkoma sprawami zamkniętymi przez OLAF w 2020 r., które dotyczyły dodatków edukacyjnych przyznanych nienależnie pracownikom EBI; z zadowoleniem przyjmuje dokonany przez EBI przegląd i reformę systemu dodatków oraz korektę wielu błędów wykrytych przez OLAF, w tym działania mające na celu odzyskanie nienależnie przyznanych płatności; zwraca się do EBI o składanie Parlamentowi sprawozdań na temat wyników działań następczych podejmowanych w związku z zaleceniami OLAF;

64. jest bardzo zaniepokojony spadkiem przejrzystości w EBI: w 2010 r. 96,1 % wszystkich projektów opublikowano trzy tygodnie przed zatwierdzeniem przez Radę Dyrektorów, natomiast w 2020 r. - zaledwie 60 %; przypomina, że polityka przejrzystości grupy EBI przewiduje, iż tylko pewna liczba streszczeń projektów może nie być publikowana przed zatwierdzeniem przez Radę Dyrektorów ani - a w niektórych przypadkach - przed podpisaniem pożyczki w celu ochrony uzasadnionych interesów, takich jak tajemnice handlowe; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że ostatecznie wszystkie projekty podlegają publikacji przez EBI;

65. apeluje do EBI o większą przejrzystość jego działań i przyjęcie rejestru służącego przejrzystości, by zapewnić nadzór publiczny nad organizacjami, które próbują wpłynąć na proces ustawodawczy, i zapobiec przypadkom korupcji czy konfliktu interesów;

66. apeluje o większą przejrzystość i rozliczalność, również wobec instytucji UE, w szczególności Parlamentu; sugeruje prowadzenie kwartalnego dialogu z właściwymi komisjami Parlamentu, by umożliwić im wniesienie wkładu w strategię inwestycyjną EBI oraz zapewnić odpowiedni nadzór; podkreśla znaczenie większej kontroli Parlamentu nad decyzjami Rady Dyrektorów EBI oraz skuteczniejszego dzielenia się informacjami przez Komisję, aby zwiększyć jej przejrzystość wobec Parlamentu w zakresie stanowisk zajmowanych przez nią na posiedzeniach Rady Dyrektorów EBI;

67. wyraża zaniepokojenie, że w nowej polityce przejrzystości nie uwzględniono jednoznacznych zaleceń Parlamentu dotyczących wprowadzenia udoskonaleń zgodnych z najlepszymi praktykami i standardami innych instytucji finansowych; wzywa EBI, aby dostosował politykę przejrzystości w zakresie obowiązkowego ujawniania informacji przez pośredników zaangażowanych w projekty obarczone wysokim ryzykiem środowiskowym i ryzykiem w dziedzinie praw człowieka do polityki Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju;

68. zauważa, że w 2020 r. Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich powiadomił EBI o czterech nowych dochodzeniach, których przedmiotem było stosowanie polityki przejrzystości; zwraca się do EBI o składanie sprawozdań na temat realizacji zalecenia Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie tych dochodzeń;

69. wyraża ubolewanie, że EBI nadal nie ujawnia w pełni szczegółów dotyczących rzeczywistych beneficjentów swoich klientów; ponawia apele o większą przejrzystość operacji EBI z udziałem pośredników finansowych, takich jak banki komercyjne i fundusze inwestycyjne, we właściwych ramach prawnych, obejmujących ogólne rozporządzenie o ochronie danych, oraz o ustanowienie standardowych obowiązków sprawozdawczych, które mogą zapewnić odpowiedni poziom danych i informacji; przypomina w związku z tym, że art. 30 piątej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy nakłada na państwa członkowskie obowiązek gromadzenia i przechowywania dokładnych i aktualnych informacji na temat ostatecznej własności rzeczywistej przedsiębiorstw w krajowym rejestrze oraz zapewnienia dostępności tych informacji we wszystkich przypadkach; zwraca się do EBI o wykorzystanie dostępnych narzędzi i wdrożenie standardów promowanych w piątej dyrektywie w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy, aby udostępnić takie dane, oraz o zapewnienie pełnej współpracy z przyszłym Urzędem ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu; zachęca EBI do zbadania wykonalności ustaleń roboczych i memorandów z odpowiednimi partnerami w celu udostępnienia istotnych informacji i wyeliminowania ryzyka nieprzejrzystości odnośnych procedur;

70. ponawia wniosek o udostępnienie opinii Komisji w sprawie operacji finansowych EBI, sporządzonych na mocy art. 19 Statutu EBI; uważa, że udzielanie dostępu do takich informacji na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 nie jest najskuteczniejszym sposobem przekazywania danych, które mają być przedmiotem kontroli politycznej; wzywa Komisję i EBI do uzgodnienia systematycznego i bezpiecznego przekazywania takich opinii Parlamentowi;

71. zauważa, że w 2020 r. Komitet ds. Etyki i Zgodności przyjął trzy decyzje dotyczące działalności byłych członków Komitetu Zarządzającego w okresie czasowego zakazu pełnienia przez nich określonych funkcji po upływie kadencji ("cooling-off period"); apeluje do komisji przedmiotowo właściwej o zagwarantowanie, że w okresach czasowego zakazu pełnienia przez nich określonych funkcji byli członkowie Komitetu Zarządzającego nie będą utrzymywali relacji biznesowych z grupą EBI ani prowadzili w niej działalności lobbingowej, niezależnie od zakresu ich kompetencji w trakcie sprawowania mandatu w Komitecie Zarządzającym; ponownie podkreśla znaczenie wprowadzenia w życie strategii politycznych zapobiegających konfliktom interesów i efektowi "drzwi obrotowych";

72. przyjmuje do wiadomości zaktualizowane kodeksy postępowania Komitetu Zarządzającego i Rady Dyrektorów EBI z sierpnia 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie dłuższego okresu czasowego zakazu pełnienia określonych funkcji przez członków Komitetu Zarządzającego (24 miesiące zamiast 12) oraz dla członków Rady Dyrektorów (12 miesięcy zamiast 6); zauważa, że nie istnieje przepis wykluczający wiceprezesów z nadzoru nad operacjami; rozumie, że pozwala to na uzyskanie niezbędnej wiedzy specjalistycznej na temat poszczególnych krajów w zakresie projektów; jest przekonany, że EBI będzie nadal przeprowadzał ocenę projektów w oparciu o monitorowanie obiektywnych wskaźników technicznych, finansowych i gospodarczych, tak by jakość projektu stała się czynnikiem decydującym o przyznaniu lub nieprzyznaniu finansowania;

73. ponawia apel do EBI o stosowanie bardziej rygorystycznych zasad dotyczących przejrzystości podatkowej; podkreśla, że bezwzględnym warunkiem udzielenia pożyczki bezpośredniej czy pośredniej powinna być publikacja danych podatkowych i księgowych z podziałem na kraje oraz udostępnienie danych na temat własności rzeczywistej w odniesieniu do beneficjentów i pośredników finansowych zaangażowanych w finansowanie;

74. odnotowuje zmienioną politykę grupy EBI z listopada 2021 r. dotyczącą sygnalizowania nieprawidłowości, która zapewnia ochronę również sygnalistom, którzy nie są pracownikami EBI;

75. zwraca się do EBI o przekazanie Parlamentowi informacji o przeglądzie wytycznych grupy EBI dotyczących konfliktów interesów;

76. wyraża poważne zaniepokojenie brakiem dialogu społecznego w EBI, w szczególności w celu zajęcia się obawami dotyczącymi zarzutów o molestowanie i środowiska pracy; zachęca Komitet Zarządzający EBI do zaangażowania się w konstruktywny dialog z pracownikami, aby rozwiać ich obawy i budować zaufanie i kulturę odpowiedzialności; zachęca EBI do dalszego przeprowadzania ankiet i konsultacji wśród swoich pracowników; odnotowuje negatywne wyniki sondaży wśród pracowników w ostatnich latach i równocześnie wzywa EBI do wdrożenia konkretnych środków mających na celu rozwiązanie problemów zgłaszanych przez pracowników, w szczególności dotyczących kwestii związanych z mobilnością wewnętrzną; odnotowuje wysiłki EBI na rzecz uwzględnienia ankiet w ramach podejścia zakładającego ciągłe wysłuchiwanie w celu zwiększenia zaangażowania pracowników, np. za pomocą niedawno przeprowadzonego badania zdrowia i dobrostanu;

77. zauważa z zaniepokojeniem, że na koniec 2020 r. kobiety zajmowały zaledwie 29,5 % stanowisk kierowniczych w EBI (na koniec 2019 r. było to 30 %); ponownie wyraża zaniepokojenie wciąż utrzymującym się brakiem różnorodności i równowagi płci na wyższym szczeblu kierowniczym i w organach zarządzających grupy EBI, a także bardzo dużym odsetkiem kobiet na stanowiskach pomocniczych;

78. podkreśla, że Rada Dyrektorów składa się z przedstawicieli państw członkowskich, a wiceprzewodniczących nominują państwa członkowskie; zauważa, że choć za nominowanie odpowiadają państwa członkowskie, apele prezesa EBI o różnorodność doprowadziły do znacznej poprawy równowagi płci; podkreśla w związku z tym, że udział kobiet w Komitecie Zarządzającym i Radzie Dyrektorów EBI wynosi odpowiednio 33 % i 48 %; apeluje do państw członkowskich, aby oceniły sytuację w zakresie równowagi płci i częściej mianowały kobiety na stanowisko wiceprzewodniczącego i do Rady Dyrektorów EBI;

79. ponownie apeluje do EBI, aby zapewnił odpowiednią reprezentację geograficzną wszystkich państw członkowskich w swojej administracji, z uwzględnieniem kompetencji i osiągnięć kandydatów, oraz aby co roku publikował informacje o podziale stanowisk kierowniczych średniego i wyższego szczebla pod względem płci i narodowości;

Działania następcze w związku z zaleceniami Parlamentu

80. ponawia apel do EBI, aby nadal informował o aktualnej sytuacji i statusie wcześniejszych zaleceń wydanych przez Parlament w jego corocznych rezolucjach, szczególnie w odniesieniu do:

a) skutków (gospodarczych, środowiskowych i społecznych) swojej strategii inwestycyjnej i osiągniętych wyników, aby przyczynić się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego w interesie UE,

b) działań przyjętych w celu skuteczniejszego zapobiegania konfliktom interesów;

c) środków na rzecz zwiększenia przejrzystości po przeprowadzeniu due diligence w zakresie uczciwości klientów w celu zapobiegania unikaniu płacenia podatków, oszustwom i korupcji;

d) działań następczych w odpowiedzi na wezwania i wnioski przyjęte na mocy niniejszej rezolucji;

o

o o

81. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz zwraca się do Rady i do Rady Dyrektorów EBI o przeprowadzenie debaty na temat stanowisk przedstawionych przez Parlament w niniejszym dokumencie.

1 Dz.U. C 99 z 1.3.2022, s. 34.
2 Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13.
3 Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1.
4 Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
5 Dz.U. L 156 z 19.6.2018, s. 43.
6 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (wersja przekształcona) (COM(2022)0223).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.