Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie sprawozdania rocznego z kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego za 2019 r. (2020/2245(INI))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.99.34

Akt nienormatywny
Wersja od: 1 marca 2022 r.

Kontrola działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego - sprawozdanie roczne za rok 2019

P9_TA(2021)0332

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2021 r. w sprawie sprawozdania rocznego z kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego za 2019 r. (2020/2245(INI))

(2022/C 99/04)

(Dz.U.UE C z dnia 1 marca 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając sprawozdanie grupy Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EIB) z działalności za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie finansowe grupy EBI za 2019 r. oraz sprawozdanie statystyczne grupy EBI za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI w sprawie zrównoważonego rozwoju za 2019 r. oraz towarzyszące mu sprawozdanie grupy EBI na temat śladu węglowego,

- uwzględniając sprawozdanie z realizacji polityki przejrzystości grupy EBI za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI w sprawie mechanizmu rozpatrywania skarg za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie roczne za 2019 r. w sprawie działalności EBI w Afryce, na Karaibach, w regionie Pacyfiku oraz w krajach i terytoriach zamorskich,

- uwzględniając sprawozdanie roczne Komitetu Kontroli i Audytu za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie EBI dotyczące inwestycji za lata 2019/2020: "Accelerating Europe's Transformation" [Przyspieszenie transformacji w Europie],

- uwzględniając sprawozdanie grupy EBI dotyczące ładu korporacyjnego za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie z dochodzeń w sprawie nadużyć finansowych za 2019 r.,

- uwzględniając plan operacyjny grupy EBI na 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego dla Parlamentu Europejskiego i Rady na temat EFIS za 2019 r.,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO) nr 03/2019 z 29 stycznia 2019 r. zatytułowane "Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych - konieczne jest podjęcie działań, by Fundusz osiągnął pełen sukces" 1 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne ETO nr 12/2020 z 12 maja 2020 r. zatytułowane "Europejskie Centrum Doradztwa Inwestycyjnego - inicjatywa podjęta w celu pobudzania inwestycji w UE, która ma ograniczone skutki";

- uwzględniając sprawozdanie Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego z 2019 r.,

- uwzględniając przeprowadzoną przez Komisję ocenę decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 466/2014/UE z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie udzielenia gwarancji UE dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego na pokrycie strat poniesionych w związku z działaniami z zakresu finansowania wspierającymi projekty inwestycyjne poza granicami Unii (SWD(2019)0333) oraz jej streszczenie (SWD(2019)0334) opublikowane 13 września 2019 r.,

- uwzględniając art. 3 i 9 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE),

- uwzględniając art. 15, 126, 174, 175, 208, 209, 271, 308 i 309 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), załączony do niego Protokół (nr 5) w sprawie statutu Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także załączony do TFUE Protokół (nr 28) w sprawie spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,

- uwzględniając regulamin wewnętrzny Europejskiego Banku Inwestycyjnego,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1017 z dnia 25 czerwca 2015 r. w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych, Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego i Europejskiego Portalu Projektów Inwestycyjnych oraz zmieniającego rozporządzenia (UE) nr 1291/2013 i (UE) nr 1316/2013 - Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych 2 ,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z 28 maja 2019 r. w sprawie zarządzania funduszem gwarancyjnym Europejskiego Funduszu na rzecz Inwestycji Strategicznych (EFIS) w 2018 r. (COM(2019)0244),

- uwzględniając porozumienie trójstronne z września 2016 r. między Komisją Europejską, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym i Europejskim Bankiem Inwestycyjnym,

- uwzględniając rezolucję Parlamentu Europejskiego z 10 lipca 2020 r. w sprawie sprawozdania rocznego z kontroli działalności finansowej Europejskiego Banku Inwestycyjnego za 2018 r. 3 ,

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0215/2021),

A. mając na uwadze, że na mocy traktatów EBI ma obowiązek przyczyniać się do integracji UE, spójności gospodarczej i społecznej oraz rozwoju regionalnego za sprawą specjalnych instrumentów inwestycyjnych, takich jak pożyczki, udziały, gwarancje, mechanizmy finansowania oparte na podziale ryzyka oraz usługi doradcze;

B. mając na uwadze, że głównym celem EBI, zgodnie z art. 309 TFUE, jest przyczynianie się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego w interesie Unii poprzez ułatwianie finansowania projektów na rzecz rozwoju słabiej rozwiniętych regionów oraz projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania kilku państw członkowskich, które z uwagi na swoje rozmiary lub charakter nie mogą być całkowicie sfinansowane z różnych środków dostępnych w poszczególnych państwach członkowskich;

C. mając na uwadze, że grupa EBI jest zobowiązana na mocy traktatu do przyczyniania się do integracji i rozwoju regionalnego UE, zgodnie z art. 309 TFUE i protokołem 28;

D. mając na uwadze, że od czasów kryzysu finansowego UE zmaga się z problemem ogromnego niedoinwestowania w obliczu pilnych potrzeb inwestycyjnych niezbędnych do przeprowadzenia koniecznej ekologicznej i cyfrowej transformacji gospodarki i społeczeństwa;

E. mając na uwadze, że EBI przyjął nową politykę kredytowania energetyki w listopadzie 2019 r. oraz plan działania banku klimatycznego w grudniu 2020 r;

F. mając na uwadze, że oczekuje się, iż EBI odegra kluczową rolę w finansowaniu Europejskiego Zielonego Ładu dzięki planowi inwestycyjnemu na rzecz zrównoważonej Europy;

G. mając na uwadze, że oczekuje się, że EBI będzie wspierał sprawiedliwą zieloną transformację za pośrednictwem mechanizmu Just Transition;

H. mając na uwadze, że cele polityki publicznej, takie jak spójność terytorialna i społeczna, zrównoważony rozwój, walka z bezrobociem (wśród młodzieży), ubóstwem i wykluczeniem społecznym, powinny być głównym przedmiotem zainteresowania i działań Banku w jego zadaniu przyczyniania się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego;

I. mając na uwadze, że w latach 2014-2019 Bank zapewnił ponad 100 mld euro finansowania w regionach objętych Funduszem Spójności;

J. mając na uwadze, że EBI planuje stać się pierwszym wielostronnym bankiem rozwoju, który będzie spójny z zapisami porozumienia paryskiego, a Rada zwróciła się już do EBI i EBOR o przedstawienie tych planów na potrzeby przyszłych dyskusji;

K. mając na uwadze, że przeprowadzane przez EBI analizy due diligence i warunki zawieranych przezeń umów muszą należycie uwzględniać kwestię ochrony przed nadużyciami finansowymi, w tym oszustwami podatkowymi i praniem pieniędzy, a także przed ryzykiem finansowania terroryzmu i korupcji;

L. mając na uwadze, że EBI odgrywa ważną rolę poza UE dzięki swojej zewnętrznej działalności pożyczkowej jako największa wielostronna instytucja finansowa na świecie;

M. mając na uwadze, że EBI odgrywa kluczową rolę w wysiłkach UE zmierzających do zapewnienia realizacji Agendy ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju;

Najważniejsze dane dotyczące działalności EBI w zakresie finansowania w 2019 r.

1. odnotowuje, że w 2019 r. wartość udzielonych przez Bank pożyczek wyniosła 63,3 mld EUR (z czego 61,9 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku), zgodnie z celem określonym w planie operacyjnym na 2019 r. (63 mld EUR +/-10 %) i znacznie powyżej wielkości z 2018 r. (55,6 mld EUR, z czego 54,3 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku); zauważa, że całkowita wartość wypłat osiągnęła 48,1 mld EUR w 2019 r. (z czego 47,5 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku), w porównaniu z 52,6 mld EUR w 2018 r. (z czego 51,8 mld EUR w ramach zasobów własnych Banku); zauważa, że EBI osiągnął zdrowe wyniki finansowe, odnotowując roczną nadwyżkę netto w wysokości 2,4 mld EUR za 2019 r. w porównaniu z 2,3 mld EUR w 2018 r.;

2. odnotowuje, że na koniec 2019 r. odsetek kredytów zagrożonych wynosił 0,4 % (0,3 % na koniec 2018 r.) całego portfela kredytowego pomimo niedawnego przejścia Banku na operacje kredytowe o wyższym ryzyku;

3. zauważa z uznaniem, że w 2019 r. EBI zrealizował swój roczny cel w zakresie udzielania pożyczek na rzecz spójności w wysokości co najmniej 30 % wszystkich nowych operacji w UE, państwach ubiegających się o członkostwo i państwach EFTA; zauważa, że w 2019 r. UE przekazała 16,13 mld euro na projekty w regionach spójności UE; podkreśla nadrzędne znaczenie dalszego wspierania rozwoju regionalnego oraz celów UE w zakresie spójności społecznej i gospodarczej, jak określono w protokole nr 28 do traktatów;

4. odnotowuje włączenie do planu operacyjnego EBI na 2019 r. odniesień do wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z UE oraz do wyników dyskusji na temat roli EBI w wieloletnich ramach finansowych na lata 2021-2027; popiera skupienie się na obszarze operacyjnym "Działania specjalne" o podwyższonym ryzyku, w tym na projektach związanych z EFIS i usługami doradczymi, przy czym w 2019 r. oczekuje się 530 nowych zadań, które mają wesprzeć inwestycje o wartości 35 mld EUR;

5. z zadowoleniem przyjmuje nową strategię kapitałową grupy EBI, która będzie miała na celu lepsze wypełnienie luk inwestycyjnych na rynku kapitałowym; wzywa EBI do wdrożenia zalecenia z badania "The EIB and the new EU missions framework" [EBI a nowe ramy misji UE] w celu dalszego wspierania podejmowania większego ryzyka poprzez opracowanie odpowiednich, "cierpliwych", długoterminowych instrumentów finansowych o wyższym ryzyku na podstawie istniejących mechanizmów podziału ryzyka (np. EFIS, InnovFin);

6. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w 2019 r. nowej oceny zagrożeń związanych ze zmianą klimatu w celu zapewnienia systematycznej oceny fizycznych zagrożeń klimatycznych w bezpośrednich pożyczkach, co pozwoli EBI i jego klientowi zrozumieć, w jaki sposób zmiana klimatu może wpłynąć na finansowany projekt oraz określić środki zaradcze;

7. z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie w marcu 2019 r. nowej polityki podatkowej, obejmującej środki przeciwdziałania unikaniu opodatkowania poprzez kontrole due diligence w zakresie uczciwości podatkowej oraz zestaw narzędzi służących przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania; zauważa, że EBI nie będzie mógł inwestować w krajach znajdujących się na unijnej czarnej liście jurysdykcji objętych zakazem, i że jurysdykcje niespełniające wymogów będą objęte "wzmożoną czujnością"; przypomina, że podwyższona należyta staranność podatkowa powinna być stosowana zawsze, gdy w strukturze korporacyjnej klientów, promotorów lub pośredników występują raje podatkowe;

8. wzywa EBI, by w procedurze należytej staranności podatkowej w pełni wykorzystywał zestaw narzędzi przeciwdziałania unikaniu opodatkowania w przypadku projektów podatnych na ryzyko oraz by w razie potrzeby stosował wymogi relokacji; odnotowuje zmienione ramy grupy EBI w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (AML-CFT) i wzywa EBI do aktualizacji swojej polityki w świetle piątej dyrektywy w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy, która weszła w życie w styczniu 2020 r., oraz do współpracy z odpowiednimi organami w celu zapewnienia odpowiednich sankcji za naruszanie prawa i rygorystycznych norm w odniesieniu do pośredników finansowych;

9. zauważa, że w 2019 r. w ramach mechanizmu rozpatrywania skarg EBI zarejestrowano 84 nowe sprawy, rozpatrzono 173 sprawy i zamknięto 113 spraw; zachęca EBI do kontynuowania wysiłków na rzecz umożliwienia społeczeństwu obywatelskiemu zgłaszania niepokojących przypadków, które zostaną rozpatrzone w skuteczny i niezależny sposób; podkreśla znaczenie monitorowania, w jaki sposób wdrażane są zalecenia mechanizmu składania skarg; wzywa EBI do podjęcia konkretnych działań w związku z ustaleniami mechanizmu składania skarg;

10. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI wdraża swoją politykę wykluczania i zobowiązuje się do jej rygorystycznego stosowania poprzez dyskrecjonalne procedury wykluczania i porozumienia ugodowe; zwraca się do EBI o przedstawienie sprawozdania na temat liczby i zakresu decyzji o zawieszeniu/zakończeniu płatności, lub zwrocie pożyczek lub wniosków o przewidywany zwrot pożyczek w wyniku niedozwolonych działań lub innych niewłaściwych praktyk mających wpływ na finansowaną działalność; wzywa EBI do przedstawienia sprawozdania na temat charakteru wsparcia finansowego, na które miały wpływ domniemane niewłaściwe zachowania oraz na temat geograficznego rozmieszczenia takich przypadków, jeśli jest to możliwe z prawnego punktu widzenia;

11. z zadowoleniem przyjmuje aktualizację grupy EBI dotyczącą COVID-19 w sprawozdaniu finansowym EBI za 2019 r., rzucającą światło na przyjęty w 2020 r. pakiet reagowania kryzysowego mający na celu wsparcie sektorów małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i sektorów o średniej kapitalizacji w Unii, obejmujący linie płynności i programy gwarancji dla banków oraz programy zakupu papierów wartościowych zabezpieczonych aktywami, a także rozważający utworzenie Europejskiego Funduszu Gwarancyjnego (EFG) skoncentrowanego na finansowaniu wsparcia dla MŚP; z uznaniem odnotowuje, że grupa EBI rozszerzyła swój wkład poza UE, koncentrując się na inwestycjach w sektorze zdrowia i sektorze prywatnym; wzywa EBI, by wymagał od przedsiębiorstw wspieranych przez EFG lub inne programy finansowania ustanowione w celu przeciwdziałania kryzysowi związanemu z COVID-19, aby przyczyniały się do osiągnięcia celów na 2030 r. zaproponowanych przez Komisję Europejską w planie działania dotyczącym europejskiego filaru praw socjalnych, a także by przestrzegały warunków społecznych i środowiskowych, w tym przyjmowały plany dekarbonizacji, tak aby zwiększyć swoją odporność i wytrzymałość na przyszłe kryzysy, oraz by powstrzymywały się od wypłacania dywidend i premii dla kadry kierowniczej wyższego szczebla i odkupu akcji;

12. z zadowoleniem przyjmuje w związku z tym segment MŚP w funduszu InvestEU; podkreśla potrzebę koncentrowania się na długoterminowym finansowaniu, mianowicie poprzez wspieranie projektów, które nie zostałyby sfinansowane w inny sposób, w szczególności innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup oraz MŚP; podkreśla jednak, że działalność finansowa EBI nie może zastąpić zrównoważonej polityki budżetowej w państwach członkowskich; wzywa EBI do zwiększenia inwestycji w przełomowe innowacje, zwłaszcza w transformację ekologiczną, aby wspierać europejskie przedsiębiorstwa;

13. wzywa EBI do zwiększenia finansowania w celu zajęcia się kwestią transformacji technologicznej, wspierania rozwoju umiejętności dostosowanych do obecnych i przyszłych potrzeb rynku pracy, dalszego wspierania inwestycji w umiejętności cyfrowe pracowników i przedsiębiorców, infrastrukturę cyfrową i budowanie potencjału w zakresie cyfryzacji, zapewnienia funduszy na długoterminowe badania i innowacje, MŚP, wspierania gospodarki społecznej i zwiększania spójności społecznej i terytorialnej, a mianowicie poprzez wypełnianie obecnych luk inwestycyjnych w zakresie mieszkalnictwa publicznego i infrastruktury;

14. zwraca uwagę na różne sytuacje i możliwości gospodarcze państw członkowskich oraz podkreśla, jak ważne jest zapewnienie sprawiedliwej transformacji, aby pomóc najbardziej dotkniętym regionom i państwom w dostosowaniu się do nadchodzących zmian, by nikt nie został pominięty; podkreśla, że należy aktywnie wspierać obszary, na których miejsca pracy są obecnie uzależnione od branż charakteryzujących się wysokim poziomem emisji, oraz że konieczne są znaczne inwestycje w szkolenie i alternatywne możliwości gospodarcze w celu zagwarantowania wysokiej jakości miejsc pracy, a tym samym zapewnienia płynnej transformacji; uważa, że kluczowe znaczenie w tym względzie będzie miała spójność i koordynacja z innymi instrumentami finansowymi UE;

15. przypomina o unijnym planie działania w sprawie równości płci oraz wzmocnienia pozycji kobiet w kontekście współpracy na rzecz rozwoju, zatwierdzonym z zamiarem pokierowania wdrażaniem strategii EBI na rzecz równości płci oraz włączenia propagowania równości płci do modelu działalności EBI; wzywa EBI do złożenia sprawozdania z postępów osiągniętych w pierwszej fazie planu działania w zakresie takich celów, jak przegląd ram należytej staranności w celu uwzględnienia wpływu inwestycji EBI na prawa kobiet i ryzyka z nimi związanego, zapewnienie równego dostępu do korzyści wynikających z inwestycji EBI lub inwestowanie w udział kobiet w gospodarce i rynku pracy;

Funkcjonowanie i skuteczność EFIS

16. zauważa, że EFIS posiada odrębną strukturę zarządzania od EBI, a jego operacje inwestycyjne dotyczą dwóch obszarów tematycznych, tj. obszaru infrastruktury i innowacji zarządzanego przez EBI oraz segmentu MŚP zarządzanego przez Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI);

17. odnotowuje wyniki przedstawione w sprawozdaniu Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego za 2019 r.; pochwala pozytywne oddziaływanie Europejskiego Centrum Doradztwa Inwestycyjnego (ECDI); wzywa do dalszego wzmacniania wewnętrznych zasobów finansowych i zdolności EBI w celu zapewnienia długotrwałego zaangażowania w realizację i długoterminowego horyzontu finansowania misji UE, takich jak walka z rakiem, dostosowanie do zmiany klimatu, zapewnienie sprawiedliwej transformacji w regionach najbardziej dotkniętych przekształceniami związanymi z Zielonym Ładem, ochrona naszych oceanów, życie w bardziej zielonych miastach oraz zapewnienie zdrowia gleby i żywności; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w następstwie zalecenia ETO w lipcu 2019 r. EIB przedstawił "Badanie w odpowiedzi na zalecenie ETO nr 5: poprawa rozmieszczenia geograficznego inwestycji wspieranych w ramach EFIS"; odnotowuje wnioski z tej analizy, która dokumentuje znaczne wysiłki ze strony EBI i Komisji na rzecz ułatwienia bardziej zrównoważonego geograficznego rozmieszczenia inwestycji EFIS w celu przyczynienia się do zrównoważonej długoterminowej konwergencji gospodarczej w całej Unii;

18. wzywa EBI do zapewnienia bardziej zrównoważonego geograficznego rozmieszczenia finansowania EBI, zgodnie z jego rolą w zapewnianiu spójności terytorialnej i społecznej; wzywa EBI do zajęcia się kwestią niedociągnięć, które uniemożliwiają niektórym regionom lub państwom członkowskim pełne wykorzystanie jego instrumentów finansowych;

19. wzywa do wzmocnienia wsparcia technicznego i wiedzy specjalistycznej w zakresie finansów władz lokalnych i regionalnych, zwłaszcza w regionach o niskiej zdolności inwestycyjnej, przed zatwierdzeniem projektu, w celu poprawy dostępności; wzywa do zacieśnienia współpracy z krajowymi bankami i instytucjami prorozwojowymi;

Rola EBI w finansowaniu Europejskiego Zielonego Ładu;

20. przypomina, że w listopadzie 2019 r., zgodnie z ambicjami politycznymi stojącymi za Europejskim Zielonym Ładem, Rada Dyrektorów EBI podjęła decyzję o zwiększeniu poziomu zaangażowania grupy EBI w sprawy klimatu i środowiska w celu przekształcenia EBI z "unijnego banku wspierającego klimat" w "bank klimatyczny UE" i zobowiązała się do stopniowego zwiększania udziału finansowania przeznaczonego na działania na rzecz klimatu i zrównoważenia środowiskowego, aby w 2025 r. osiągnąć 50 % operacji, oraz do dostosowania od końca 2020 r. wszystkich działań finansowych do celów porozumienia paryskiego; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie planu działania na rzecz klimatu; wzywa EBI do oceny spójności projektów, które będą już w przygotowaniu przed listopadem 2020 r. z myślą o realizacji celu neutralności klimatycznej do 2050 r., przy jednoczesnym zapewnieniu ciągłości działania, z uwzględnieniem okresu przejściowego przewidzianego do końca 2022 r.;

21. z zadowoleniem przyjmuje stosowanie przez EBI stopniowo rosnącego kosztu alternatywnego dwutlenku węgla jako części ogólnego podejścia mającego na celu zapewnienie zgodności działań EBI z celem 1,5°C, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwego przejścia do gospodarki neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla, która nie pozostawia nikogo w tyle;

22. zauważa, że problemu klimatycznego nie można rozwiązać bez wsparcia ze strony przemysłu, i że zmiany na dużą skalę można przeprowadzić jedynie pod warunkiem uwzględnienia potrzeb przemysłu i zapewnienia niezbędnych zachęt dla innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie klimatu;

23. odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem EBI w sprawie zrównoważonego rozwoju bezwzględne wielkości emisji portfela EBI w 2019 r. szacuje się na 3,9 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie, co oznacza wzrost z 2,2 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie w 2018 r.; zauważa, że całkowite zmniejszone emisje lub te, których uniknięto, z tego samego finansowania szacuje się na 3,1 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie w 2019 r. w porównaniu do 3,5 mln ton ekwiwalentu dwutlenku węgla rocznie w 2018 r.; wzywa EBI do wzmożenia wysiłków na rzecz zmniejszenia bezwzględnej wielkości emisji; wzywa EBI do systematycznego ujawniania obliczeń śladu emisji gazów cieplarnianych dla wszystkich projektów, które są objęte obliczaniem śladu węglowego, w celu zwiększenia przejrzystości;

24. z zadowoleniem przyjmuje politykę kredytowania energetyki uzgodnioną przez Radę Dyrektorów EBI w listopadzie 2019 r., a w szczególności decyzję o zaprzestaniu finansowania projektów dotyczących energii z paliw kopalnych; zauważa jednak, że projekty dotyczące infrastruktury gazowej ujęte w czwartym wykazie projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz projekty gazowe będące już w trakcie oceny do dnia 14 listopada 2019 r. nie są wyłączone z finansowania EBI do końca 2021 r.; podkreśla, że projekty te mogłyby być finansowane, o ile przyczyniają się do realizacji zadania EBI polegającego na wspomaganiu sprawiedliwej transformacji i zrównoważonego rozwoju w UE; odnotowuje, że w 2019 r. EBI zapewnił 685 mln euro finansowania na przesył i dystrybucję gazu ziemnego; wzywa EBI do oceny i zajęcia się potencjalnym ryzykiem związanym z uzależnieniem się od aktywów o wysokiej emisji dwutlenku węgla;

25. przypomina EBI o skierowanym przez Parlament wezwaniu do wyjaśnienia, w jaki sposób gazociągi transanatolijski i transatlantycki zostaną dostosowane do celów porozumienia paryskiego do końca 2020 r.; zauważa, że projekt ten jest przedmiotem dochodzenia Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich 4  dotyczącego niezapewnienia przez EBI właściwej oceny wpływu obu projektów na klimat; wzywa EBI do zajęcia się wszelkimi niedociągnięciami w ocenie wpływu na środowisko oraz do priorytetowego potraktowania kwestii negatywnego wpływu na środowisko, klimat i społeczeństwo;

26. zauważa, że zgodnie z obecną polityką kredytowania energetyki elektrownie gazowe i projekty sieci gazowych, które są planowane w celu przesyłania gazu niskoemisyjnego, kwalifikują się pod warunkiem istnienia "wiarygodnego planu" obejmującego trajektorię emisji, uwzględnioną w umowie finansowej EBI; wzywa EBI do zapewnienia, że kryteria uznawania tych planów za wiarygodne są zgodne z jego mandatem w zakresie przyczyniania się do sprawiedliwej transformacji, aby uniknąć ryzyka wspierania projektów gazowych, które nie są dostosowane do celów klimatycznych; zauważa, że na początku 2022 r. EBI dokona śródokresowego przeglądu polityki udzielania pożyczek na cele energetyczne;

27. zauważa, że w 2019 r. EBI wsparł kilka projektów dotyczących energii wodnej; z zadowoleniem przyjmuje środowiskowe, klimatyczne i społeczne wytyczne dotyczące rozwoju energii wodnej; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI aktualizuje obecnie swoje wymogi sprawozdawcze dotyczące pożyczek pośrednich, aby uwzględnić dostosowanie kontrahentów do porozumienia paryskiego i unijnej systematyki dotyczącej zrównoważonego finansowania, a także dokonuje przeglądu swoich ram zrównoważonego rozwoju środowiskowego i społecznego; podkreśla, ze te nowe wymogi powinny zwiększyć przejrzystość operacji EBI z udziałem pośredników finansowych w celu zidentyfikowania i uniknięcia potencjalnego negatywnego wpływu na środowisko lub prawa człowieka w odniesieniu do operacji dotyczących energii wodnej zarówno w UE, jak i poza nią, przy jednoczesnym zapewnieniu dostępu do finansowania dla MŚP;

28. przypomina, że w grupie EBI obowiązują ramy środowiskowe i społeczne; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że EBI sporządza sprawozdania na temat skutków środowiskowych, społecznych i gospodarczych oraz przedstawia oceny ex-ante i ex-post procesu przeglądu pod kątem skutków środowiskowych i społecznych; wyraża zaniepokojenie ryzykiem finansowania przez EBI i EFI działalności wysokoemisyjnej poprzez pośredników finansowych; wzywa grupę EBI do dalszego monitorowania zgodności z wiążącymi kryteriami środowiskowymi, społecznymi, dotyczącymi zarządzania i sprawiedliwego opodatkowania w ramach przyszłych wytycznych dotyczących dostosowania kontrahentów, w tym wykazów działalności objętych ograniczeniami oraz wymogu, aby klienci posiadali jasne i wiążące plany dekarbonizacji zgodnie z porozumieniem paryskim, przy jednoczesnym zapewnieniu dostępu do finansowania dla MŚP;

29. podkreśla, że potrzeby finansowe rolników, zwłaszcza młodych rolników i rozpoczynających działalność, są ogromne, oraz że rolnicy i przedsiębiorstwa w tym sektorze mają niższy wskaźnik powodzenia przy ubieganiu się o finansowanie; wzywa EBI do pracy nad inicjatywami finansowymi, które zwiększą dostępność finansowania dla sektora rolnego;

30. odnotowuje rosnące zaangażowanie grupy EBI w sektorze rolnym; nalega, by finansowanie EBI wspierało społeczności wiejskie i przekształcanie sektora rolnego zgodnie z celami polityki europejskiej, w tym z większym poszanowaniem dobrostanu zwierząt, oraz by nie przyczyniało się do zwiększania gęstości obsady przekraczającej zdolności produkcyjne gruntów;

i Friends of the Earth Europe.

31. zauważa, że zapewnione w obrębie Unii w 2019 r. finansowanie transportu było wyższe niż w 2018 r. (9 325 mln EUR w porównaniu z 8 237 mln EUR w 2018 r.) oraz że zmniejszenie finansowania dróg i autostrad zostało zrównoważone wzrostem finansowania kolei i transportu lotniczego; podkreśla znaczenie dostosowania polityki kredytowania transportu i portfela transportowego EBI do planu działania banku klimatycznego, w szczególności do dekarbonizacji sektora transportu do 2050 r., ale podkreśla także znaczenie zgodności z przygotowywaną przez Komisję strategią na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności, będącą odpowiedzią na nowy Europejski Zielony Ład, oraz z innymi obszarami polityki transportowej UE, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwej transformacji oraz zrównoważonego rozwoju społecznego i terytorialnego; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie EBI do niefinansowania rozbudowy przepustowości portów lotniczych i infrastruktury portowej przeznaczonej do transportu i magazynowania paliw kopalnych; wzywa do prowadzenia polityki zapobiegającej uzależnieniu od aktywów o intensywnej emisji dwutlenku węgla w celu wsparcia przesunięć modalnych w kierunku bezemisyjnej mobilności zarówno w odniesieniu do transportu towarowego, jak i pasażerskiego na poziomie miejskim i międzymiastowym - np. kolej, bezpieczny transport rowerowy i ekologiczny transport publiczny - w szczególności dla społeczności i miejscowości o niedostatecznym dostępie, a także wsparcia dla infrastruktury elektryfikacyjnej opartej na odnawialnych źródłach energii;

32. z zadowoleniem przyjmuje wiodącą rolę EBI na rynku zielonych obligacji w 2019 r. poprzez emisję 4,1 mld EUR obligacji "odpowiedzialnych środowiskowo" (CAB) i obligacji zrównoważonego rozwoju (SAB); podkreśla znaczenie przejrzystej i wiarygodnej dokumentacji i śledzenia wpływów z tytułu CAB i SAB oraz zapewnienia spójności z unijną systematyką dotyczącą zrównoważonego rozwoju i przyszłą unijną normą dotyczącą zielonych obligacji;

33. z zadowoleniem przyjmuje zbliżający się przegląd ram środowiskowych i społecznych EBI oraz opracowanie narzędzi zarządzania ryzykiem klimatycznym, środowiskowym i społecznym w celu oceny ryzyka fizycznego, przejściowego i systemowego; wzywa EBI do zapewnienia ich wprowadzenia do końca 2021 r.; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie EBI do przyjęcia za podstawę kryteriów zgodnych z zasadą "nie czyń poważnych szkód" z rozporządzenia (UE) 2020/852 5  oraz do ustanowienia bardziej rygorystycznych norm w uzasadnionych przypadkach;

Działania EBI poza UE

34. uznaje, że najważniejszym upoważnieniem kierującym operacjami EBI poza Unią jest upoważnienie do udzielania pożyczek na rzecz państw trzecich, w ramach którego operacje EBI w latach 2014-2020 były wspierane przez specjalny fundusz gwarancyjny o pułapie 32,3 mld EUR, stanowiący podstawę prawną i gwarancję dla EBI na pokrycie strat w ramach operacji finansowych w 68 kwalifikujących się krajach spoza UE; zauważa, że Komisja zaproponowała, aby zaprzestać kontynuacji upoważnienia EBI do udzielania pożyczek na rzecz państw trzecich w obecnej formie; odnotowuje utworzenie gwarancji Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Plus (EFZR+) uwzględniającej nowe upoważnienia EBI;

35. z zadowoleniem przyjmuje wsparcie EBI udzielone w ciągu 2019 r. przy tworzeniu formuły funduszu Just Transition, który pomaga terytoriom i regionom najbardziej dotkniętym przejściem na gospodarkę neutralną klimatycznie, zwłaszcza tym, które mają najmniejszą zdolność do radzenia sobie z kosztami tego przejścia; podkreśla znaczenie EBI we wdrażaniu mechanizmu w kolejnych latach, zapewniając, że żadne regiony nie pozostaną w tyle;

36. zauważa, że polityka rozwojowa Unii będzie realizowana za pośrednictwem nowego Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (ISWMR), którego głównym podmiotem wdrażającym jest EBI; wyraża zaniepokojenie wykorzystywaniem unijnych funduszy na rzecz rozwoju do zmniejszania ryzyka finansowego inwestycji prywatnych, zważywszy na brak dowodów na to, by metoda ta mogła zapewniać dodatkowość i zgodność z celami rozwojowymi, jak wskazano niedawno w przeglądzie końcowym EFZR oraz w opinii Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nr 7/2020 z 11 września 2020 r.; podkreśla, że darczyńcy powinni nadać priorytet finansowaniu opartemu na dotacjach jako opcji domyślnej, zwłaszcza w przypadku krajów najsłabiej rozwiniętych, w celu uniknięcia zwiększenia obciążenia długiem;

ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088. Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13.

37. ponownie podkreśla, że zewnętrzne operacje EBI powinny przyczyniać się do realizacji celów polityki UE, wspierając zrównoważony rozwój gospodarczy, społeczny i środowiskowy krajów rozwijających się, zwłaszcza tych, które znajdują się w najbardziej niekorzystnej sytuacji, a także wspierając zgodność z celami zatwierdzonymi przez Unię; uznaje eliminację ubóstwa, mobilizację zasobów krajowych i prawa człowieka za kluczowe zagadnienia w ramach struktury finansowania rozwoju UE; przypomina, że zaangażowanie zainteresowanych stron jest podstawą zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu;

38. zauważa, że EBI musi przestrzegać Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; podkreśla, że zasady dotyczące praw człowieka są uwzględnione w jego procedurach i standardach w zakresie należytej staranności na poziomie projektu, w tym poprzez umożliwienie zawieszenia wypłat w przypadku poważnych naruszeń praw człowieka lub norm środowiskowych i społecznych; zwraca uwagę, że pod koniec 2018 r. wzmocniono mechanizmy rozpatrywania skarg; wzywa EBI do zadbania o to, by jego mechanizm rozpatrywania skarg był łatwo dostępny, terminowy i skuteczny, w celu wykrywania ewentualnych naruszeń praw człowieka w ramach projektów związanych z EBI i dochodzenia roszczeń w takich przypadkach; zwraca się do EBI o przedstawienie Parlamentowi i Radzie Zarządzającej sprawozdania w tej sprawie;

39. wzywa EBI do pełnego wsparcia realizacji celów zrównoważonego rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych poprzez działania w ramach konkretnych mandatów, o których zadecyduje Rada Ministrów UE i Parlament Europejski;

Zarządzanie, przejrzystość i rozliczalność EBI

40. przypomina znaczenie etyki, uczciwości, przejrzystości, komunikacji i rozliczalności we wszystkich operacjach i strategiach grupy EBI;

41. wyraża zaniepokojenie brakiem przejrzystości operacji EBI prowadzonych za pośrednictwem pośredników finansowych takich jak banki komercyjne i fundusze inwestycyjne; podkreśla potrzebę oceny gospodarczego i społecznego wpływu pożyczek udzielanych przez pośredników poprzez udostępnienie informacji o beneficjentach końcowych; wzywa EBI do ustanowienia standardowych obowiązków sprawozdawczych wobec pośredników finansowych i beneficjentów końcowych, z poszanowaniem w razie potrzeby umów o poufności między pośrednikiem finansowym a beneficjentem końcowym, ale przy zapewnieniu solidnej struktury gromadzenia danych i informacji;

42. wyraża poważne zaniepokojenie z powodu zarzutów wobec EBI dotyczących molestowania i molestowania seksualnego w miejscu pracy, bezkarności sprawców molestowania, niezadowolenia pracowników, niedociągnięć w procedurach rekrutacji wyższej kadry oraz braku funkcjonującego udziału pracowników w zarządzaniu; wzywa EBI do zapewnienia niezależnego dochodzenia we wszystkich domniemanych przypadkach molestowania oraz do zapewnienia przejrzystości wyników przeszłych i obecnych dochodzeń oraz zastosowanych sankcji, aby odbudować zaufanie i stworzyć kulturę odpowiedzialności; wzywa EBI do opublikowania wyników ankiet dotyczących satysfakcji pracowników w latach 2010-2021; wzywa do przeprowadzenia niezależnej oceny przejrzystości i jakości procedur rekrutacji na wyższe, kierownicze, zawodowe i administracyjne stanowiska w EBI; wzywa EBI do przedstawienia planu działania mającego na celu odbudowę zaufania między kierownictwem a pracownikami oraz zwiększenie udziału pracowników w procesie decyzyjnym;

43. wyraża zaniepokojenie doniesieniami, że kilku byłych wiceprezesów podjęło pracę w podmiotach związanych z EBI bez zachowania okresu przejściowego; ubolewa nad faktem, że takie praktyki nie są ściśle uregulowane i zakazane w kodeksie postępowania EBI; ubolewa, że trwający przegląd polityki dotyczącej okresu po ustaniu zatrudnienia nie został jeszcze zakończony i podkreśla, że należy wdrożyć bardziej rygorystyczne przepisy; wzywa EBI do dostosowania swojej polityki dotyczącej okresu po ustaniu zatrudnienia do polityki Komisji i podobnych instytucji;

44. wyraża obawę, że wiceprezesi są nadal odpowiedzialni - oprócz innych krajów - za swój kraj pochodzenia, co może prowadzić do konfliktu interesów; apeluje do EBI o uwzględnienie wniosku Parlamentu o włączenie do kodeksu postępowania Komitetu Zarządzającego przepisu wykluczającego możliwość sprawowania przez jego członków nadzoru nad udzielaniem pożyczek lub realizacją projektów w ich krajach pochodzenia;

45. z zadowoleniem przyjmuje decyzję EBI z 6 lutego 2019 r. ustanawiającą wewnętrzne zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych przez Wydział dochodzeń ds. nadużyć finansowych w ramach Inspektoratu Generalnego oraz Biuro dyrektora ds. zgodności; podkreśla, że w zakresie przestrzegania przez przedsiębiorstwa przepisów prawa należy przeznaczyć odpowiednie zasoby na kontrolę i monitorowanie działalności zewnętrznej, konfliktu interesów, zamówień publicznych i upominków;

46. wyraża ubolewanie z powodu wciąż utrzymującego się braku różnorodności i równowagi płci na wyższym szczeblu kierowniczym i w organach zarządzających grupy EBI, a także z powodu bardzo wysokiego udziału kobiet na stanowiskach pomocniczych; zauważa, że Bank wyznaczył cele polegające na zwiększeniu odsetka kobiet na stanowiskach kierowniczych do 33 %, odsetka kobiet na wyższych stanowiskach kierowniczych do 40 %, a odsetka kobiet na stanowiskach wykonawczych do 50 % do 2021 r.; wzywa EBI do zwiększenia wysiłków na rzecz promowania równowagi płci na wszystkich szczeblach personelu; wzywa EBI, by zachęcał państwa członkowskie, które proponują kandydatów na wiceprezesów, do uwzględnienia również celów związanych z różnorodnością i równowagą płci; wzywa EBI do ustanowienia w swoim sekretariacie właściwej reprezentacji obywateli ze wszystkich państw członkowskich, przy jednoczesnym poszanowaniu kompetencji i zasług kandydatów; wzywa EBI do publikowania informacji o płci i narodowości osób zajmujących stanowiska kierownicze średniego i wyższego szczebla;

47. wyraża ubolewanie, że EBI nadal nie ujawnia w pełni szczegółów dotyczących rzeczywistych beneficjentów swoich klientów; podkreśla, że w niektórych przypadkach dane zaangażowanych podmiotów gospodarczych nie są przekazywane przez promotorów lub pośredników finansowych; podkreśla, że ujawnianie beneficjentów i ich beneficjentów rzeczywistych jest zgodne z istniejącymi ramami prawnymi; przypomina jednak, że państwa członkowskie mogą w wyjątkowych okolicznościach przewidzieć zwolnienia z obowiązku ujawniania w rejestrach informacji na temat rzeczywistych beneficjentów oraz z dostępu do takich informacji; zwraca się do EBI o wykorzystanie dostępnych narzędzi i wdrożenie norm promowanych przez piątą dyrektywę w sprawie przeciwdziałania praniu pieniędzy w celu udostępnienia takich danych; zachęca Bank do zbadania, jakie środki można by podjąć w przypadku nieuzasadnionej odmowy dostarczenia takich informacji przez jurysdykcję; ponownie podkreśla potrzebę współpracy Departamentu Zgodności EFI i Biura dyrektora ds. zgodności EBI w celu zapewnienia spójności w projektowaniu i wdrażaniu polityk grupy EBI w sektorach przeciwdziałania praniu pieniędzy i zwalczania finansowania terroryzmu;

48. zachęca EBI, aby ujawnił na swojej stronie internetowej dane dotyczące własności rzeczywistej swoich klientów w celu zwiększenia widoczności jego operacji i przyczynienia się do zapobiegania korupcji i konfliktom interesów;

49. zwraca się do EBI, aby uzależnił udzielanie pożyczek bezpośrednich i pośrednich od opublikowania danych podatkowych i księgowych w podziale na kraje oraz od ujawnienia danych o własności rzeczywistej dotyczących beneficjentów i instytucji pośrednictwa finansowego uczestniczących w finansowaniu;

50. wzywa EBI do sfinalizowania rozpoczętego w 2019 r. przeglądu polityki zwalczania nadużyć finansowych grupy EBI, zgodnie z żądaniami wyrażonymi przez Parlament; z zadowoleniem przyjmuje intensywny dialog między EBI a Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w sprawie jej aktualizacji; zachęca EBI do skorzystania ze wspierającej roli OLAF-u, wzmocnionej dzięki nowej strategii Komisji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych (CAFS) przyjętej w kwietniu 2019 r.; utrzymuje, że mandat prokuratora europejskiego powinien obejmować ściganie działalności przestępczej mającej wpływ na finansowanie EBI;

51. ponownie podkreśla znaczenie zaangażowania właściwych krajowych, regionalnych i lokalnych zainteresowanych stron, w tym ekspertów ds. klimatu, związków zawodowych, podmiotów społeczeństwa obywatelskiego, przedstawicieli biznesu, MŚP i środowisk akademickich przy ocenie wpływu inwestycji; w tym poprzez przejrzystą komunikację, jak również znaczenie oceny potrzeb i oczekiwań osób, na które projekt będzie miał wpływ; podkreśla, że konsultacje muszą obejmować wszystkie zainteresowane społeczności, być dostępne dla grup szczególnie wrażliwych, dostosowane do indywidualnych potrzeb i prowadzone w sposób ciągły przez cały cykl życia projektu; apeluje o przestrzeganie zasady swobodnej, uprzedniej i świadomej zgody wszystkich dotkniętych społeczności (oprócz ludności tubylczej) w przypadku inwestycji opartych na gruntach i zasobach naturalnych; zwraca się do EBI o przedstawienie sprawozdania z wdrażania powyższych zasad; z zadowoleniem przyjmuje konsultacje Banku z zainteresowanymi stronami w sprawie wybranych polityk, zgodnie z art. 7.10 i 7.11 polityki przejrzystości grupy EBI;

52. zachęca EBI, aby w przypadku dużych projektów infrastrukturalnych uwzględniał wszystkie związane z nimi zagrożenia dla środowiska oraz by finansował jedynie te projekty, które przynoszą rzeczywistą wartość dodaną dla miejscowej ludności i z punktu widzenia środowiskowego, społecznego i gospodarczego; podkreśla znaczenie ścisłego monitorowania ewentualnego zagrożenia korupcją i nadużyciami w tym kontekście, a także znaczenie prowadzenia dokładnych ocen ex-ante i ex-post projektów, które mają być finansowane;

53. przypomina, że art. 287 ust. 3 TFUE określa uprawnienia kontrolne ETO w odniesieniu do EBI; przypomina, że ETO jest uprawniony do przeprowadzania kontroli działalności EBI w zakresie zarządzania wydatkami i dochodami Unii; przypomina, że Komisja Kontroli jest uprawniona do kontroli kapitału zakładowego EBI zgodnie z art. 12 Protokołu nr 5 (Statut EBI); zwraca uwagę, że w związku z tym ETO nie jest w stanie przedstawić pełnego przeglądu powiązań między operacjami grupy EBI a budżetem Unii; przypomina, że art. 308 ust. 3 TFUE zezwala Radzie na zmianę Protokołu w sprawie statutu EBI zwykłą decyzją bez konieczności przeprowadzania pełnej zmiany traktatu; podkreśla zwiększone znaczenie gwarancji UE i innych instrumentów finansowych zarządzanych przez EBI w nowych wieloletnich ramach finansowych; w związku z tym wzywa Radę do zmiany art. 12 protokołu nr 5, aby przyznać Trybunałowi rolę w kontrolowaniu kapitału akcyjnego EBI; zauważa, że obowiązująca umowa trójstronna między Komisją, EBI i ETO dotycząca audytów operacji finansowanych lub wspieranych z budżetu Unii wygasa w 2020 r; wzywa Komisję, ETO i EBI do zwiększenia roli ETO i dalszego wzmocnienia jego uprawnień kontrolnych w odniesieniu do działań EBI w ramach odnowienia trójstronnego porozumienia regulującego zasady zaangażowania;

54. zwraca się do Grupy EBI i Komisji o rozpoczęcie procesu przeglądu postanowień ramowej umowy finansowo-administracyjnej z maja 2014 r., określających zasady regulujące centralnie zarządzane instrumenty UE powierzone grupie EBI;

55. zwraca się do EBI o zbadanie wraz z Komisją sposobów koordynacji systemu wczesnego wykrywania i wykluczania (EDES) oraz polityki wykluczania EBI w celu osiągnięcia synergii i zagwarantowania pełnego uwzględnienia sytuacji krytycznych mających wpływ na operacje EBI i interesy finansowe Unii;

56. odnotowuje przyjęcie w marcu 2019 r. Polityki zgłaszania nieprawidłowości grupy EBI i przyjmuje do wiadomości jej zgodność z ogólnymi zasadami i standardami zintegrowanymi w dyrektywie (UE) 2019/1937 6 , która weszła w życie w późniejszym terminie; ubolewa, że polityka ta ma zastosowanie wyłącznie do przypadków wewnętrznego zgłaszania nieprawidłowości; oczekuje się, że polityka EBI w zakresie ochrony sygnalistów będzie ambitna i będzie przewidywać wysokie standardy; wzywa EBI do uwzględnienia zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych sygnalistów, a także do ustanowienia jasnych i wyraźnych procedur, harmonogramów i wytycznych, aby jak najlepiej ukierunkowywać działania sygnalistów i chronić ich przed odwetem;

57. zachęca EBI do wzmocnienia swojej strategii komunikacyjnej; uważa, że jako wiodący światowy darczyńca i wielostronny pożyczkobiorca, EBI musi w jasny i trafny sposób informować o swojej misji i statusie oraz zwracać się do szerokiego grona odbiorców;

58. odnotowuje dalszy wzrost liczby zarzutów zgłoszonych Wydziałowi dochodzeń EBI w 2019 r. - 228 nowych zarzutów (184 w 2018 r.), z czego 69 % pochodzi od pracowników, a 30 % ze źródeł zewnętrznych, w tym stron związanych z projektem, od społeczeństwa obywatelskiego i mediów; zauważa, że 59 % działań dochodzeniowych dotyczy przypadków nadużyć finansowych, następnie korupcji (15 %) i zmowy (6 %) oraz że ponad jedna trzecia zbadanych zarzutów odnosi się do sektora transportu;

59. odnotowuje, że w 2019 r. z 220 zakończonych spraw 40 było uzasadnionych, co odpowiada 18 % zakończonych spraw, i zakończyło się albo skierowaniem spraw do właściwych organów, albo zaleceniami dla służb grupy EBI; zauważa również, że 62 % takich spraw (25 z 40) skierowano do OLAF-u; zwraca się do EBI o przedstawienie sprawozdania z wyników podjętych działań, w tym, w miarę możliwości, o kwotach, które zostały odzyskane;

60. wzywa EBI do zwiększenia proaktywnej przejrzystości przez terminowe udostępnianie dokumentów jawnych w przyjaznej dla użytkownika bazie danych; ponownie wzywa EBI do działania raczej na zasadzie "domniemania jawności" niż "domniemania poufności";

61. wzywa grupę EBI do poprawy rozliczalności; zwraca się o zawarcie protokołu ustaleń między EBI a Parlamentem w celu poprawy dostępu Parlamentu do dokumentów i danych EBI związanych z ukierunkowaniem strategicznym i polityką finansowania, aby zwiększyć rozliczalność Banku; sugeruje wprowadzenie kwartalnego dialogu z właściwymi

zgłaszających naruszenia prawa Unii. Dz.U. L 305 z 26.11.2019, s. 17.

komisjami Parlamentu, by zapewnić udział w strategii inwestycyjnej EBI oraz odpowiedni nadzór; podkreśla znaczenie większej kontroli Parlamentu nad decyzjami Rady Dyrektorów EBI; wzywa Komisję do lepszej wymiany informacji w celu zwiększenia przejrzystości wobec Parlamentu w zakresie stanowisk zajmowanych przez nią w Radzie Dyrektorów EBI; ponawia swój apel o ujawnienie opinii wydanych przez Komisję w ramach procedury zgodnie z art. 19 statutu EBI w sprawie działań finansowych EBI w celu oceny ich zgodności z odpowiednim prawodawstwem UE i polityką UE; wzywa Komisję i EBI do osiągnięcia porozumienia w celu zapewnienia pełnej przejrzystości takich opinii i ich uzasadnień, w takim stopniu, w jakim jest to możliwe z prawnego punktu widzenia;

62. wzywa do terminowego publikowania pełnych porządków dziennych i protokołów posiedzeń Komitetu Zarządzającego i Rady Dyrektorów; podkreśla, że w przyszłej polityce przejrzystości należy zaostrzyć wymogi w zakresie przejrzystości w odniesieniu do wszystkich działań i zobowiązać projektodawców do publicznego udostępniania oceny oddziaływania na środowisko i powiązanych dokumentów przez włączenie rygorystycznych obowiązków w zakresie przejrzystości do konkretnych klauzul umownych podpisanych ze wszystkimi klientami EBI; zwraca się do EBI o publikowanie bardziej regularnych, pogłębionych i kompleksowych informacji o pośrednikach finansowych odpowiedzialnych za wykorzystywanie środków EBI oraz o uwzględnienie klauzul umownych dotyczących obowiązkowego ujawniania przez te instytucje informacji na temat działalności kredytowej;

Działania następcze w związku z zaleceniami Parlamentu

63. ponawia apel do EBI, aby nadal informował o aktualnej sytuacji i statusie wcześniejszych zaleceń wydanych przez Parlament w jego corocznych rezolucjach, szczególnie w odniesieniu do:

a) skutków (gospodarczych, środowiskowych i społecznych) swojej strategii inwestycyjnej i osiągniętych wyników, aby przyczynić się do zrównoważonego i stałego rozwoju rynku wewnętrznego w interesie Unii,

b) działań przyjętych w celu skuteczniejszego zapobiegania konfliktom interesów;

c) środków na rzecz zwiększenia przejrzystości po przeprowadzeniu due diligence w zakresie uczciwości klientów w celu zapobiegania unikaniu płacenia podatków, oszustwom i korupcji;

d) działań podjętych w odpowiedzi na wezwania i wnioski przyjęte w niniejszej rezolucji;

o

o o

64. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz zwraca się do Rady i do Rady Dyrektorów EBI o przeprowadzenie debaty na temat stanowisk przedstawionych przez Parlament w niniejszym dokumencie.

2 Dz.U. L 169 z 1.7.2015, s. 1.
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0191.
4 Zgłoszenie wniesione przez ekologiczne organizacje pozarządowe CEE Bankwatch Network, Counter Balance, Re:Common
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.