Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2015 na rok budżetowy 2015 - odpowiedź na presję migracyjną (09768/2015 - C8-0163/2015 - 2015/2121(BUD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.265.170

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 sierpnia 2017 r.

Projekt budżetu korygującego nr 5/2015: reagowanie na presję migracyjną

P8_TA(2015)0248

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 lipca 2015 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego Unii Europejskiej nr 5/2015 na rok budżetowy 2015 - odpowiedź na presję migracyjną (09768/2015 - C8-0163/2015 - 2015/2121(BUD))

(2017/C 265/30)

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2017 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 1 , w szczególności jego art. 41,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2015, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 17 grudnia 2014 r. 2 ,
-
uwzględniając budżet korygujący nr 1/2015, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 28 kwietnia 2015 r. 3 ,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z dnia 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 4  (rozporządzenie w sprawie wieloletnich ram finansowych),
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2015/623 z dnia 21 kwietnia 2015 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1311/2013 określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 5 ,
-
uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami 6 ,
-
uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 5/2015 przyjęty przez Komisję dnia 13 maja 2015 r. (COM(2015)0241),
-
uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2015 przyjęte przez Radę dnia 19 czerwca 2015 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (09768/2015 - C8-0163/2015),
-
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie ostatnich tragicznych wydarzeń na Morzu Śródziemnym oraz polityki UE w zakresie migracji i azylu 7 ,
-
uwzględniając komunikat Komisji z dnia 13 maja 2015 r. zatytułowany "Europejski program w dziedzinie migracji" (COM(2015)0240),
-
uwzględniając art. 88 i art. 91 Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A8-0212/2015),
A.
mając na uwadze, że celem projektu budżetu korygującego nr 5/2015 jest wzmocnienie zasobów Unii na potrzeby zarządzania przepływami migracyjnymi i przepływem uchodźców w związku z ostatnimi tragicznymi wydarzeniami na Morzu Śródziemnym oraz większą skalą przepływów migracyjnych;
B.
mając na uwadze, że wzrost środków na zobowiązania wynosi 75 722 000 EUR;
C.
mając na uwadze, że wzrost środków na płatności w wysokości 69 652 000 EUR w całości pochodzi z programu Galileo, dzięki czemu ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2015 r. pozostaje bez zmian;
D.
mając na uwadze, że wzrost środków zaproponowany dla Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej (Frontex) wynosi ogółem 26,8 mln EUR w środkach na zobowiązania i na płatności oraz wynika po części z dodatkowych środków udostępnionych na podstawie projektu budżetu korygującego nr 5/2015, a po części z przesunięć w ramach rozdziału 18 02 (bezpieczeństwo wewnętrzne) w związku z zamknięciem starych dossier Funduszu Granic Zewnętrznych;
E.
mając na uwadze, że obciążenia finansowe związane z sytuacją nadzwyczajną dotyczyły dotychczas głównie budżetów krajowych państw z południa Unii położonych nad brzegiem Morza Śródziemnego;
F.
mając na uwadze, że w świetle średnioterminowej prognozy makroekonomicznej oraz z uwagi na przeciwstawne trendy demograficzne w Unii i w krajach z nią sąsiadujących, zwłaszcza w Afryce Zachodniej i Środkowej, wzrostu liczby migrantów przybywających do Europy nie można uważać za zjawisko przejściowe;
G.
mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 5/2015 przewidziano również wzrost liczby pracowników w trzech agencjach, mianowicie 16 dodatkowych stanowisk dla Fronteksu, 4 stanowiska dla Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO) oraz 3 stanowiska dla Europejskiego Urzędu Policji (Europol);
H.
mając na uwadze, że jeżeli przepływami migracyjnymi nie będzie się zarządzać skutecznie i w odpowiednim czasie, mogą one prowadzić do znacznych kosztów w innych obszarach polityki;
1.
przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 5/2015 w formie przedłożonej przez Komisję oraz stanowisko Rady dotyczące tego projektu;
2.
wyraża zadowolenie z gotowości wszystkich instytucji do podwyższenia środków budżetowych na potrzeby migracji i azylu z uwagi na oczywistą i pilną potrzebę;
3.
przypomina, że już podczas czytania budżetu na 2015 r., które miało miejsce w październiku 2014 r., Parlament apelował o znacznie wyższe środki w tych liniach budżetowych oraz o dodatkowy personel dla odpowiednich agencji;
4.
wyraża jednak ubolewanie z powodu ograniczonej kwoty podwyżek w proponowanym projekcie budżetu korygującego nr 5/2015, która nie odpowiada rzeczywistym potrzebom, jeśli wziąć pod uwagę utrzymujący i prawdopodobnie pogarszający się kryzys w regionie Morza Śródziemnego, rosnące zagrożenie wzrostem liczby uchodźców z Ukrainy, a także konieczność sprostania wyzwaniom migracyjnym w ogóle; podkreśla jednak potrzebę ścisłego kontrolowania przeznaczenia tych funduszy oraz w konsekwencji potrzebę większej przejrzystości w odniesieniu do procedur udzielania zamówień i zlecania prac podwykonawczych z uwagi na różne dochodzenia dotyczące kilku przypadków nadużyć wykrytych w państwach członkowskich;
5.
ubolewa z powodu podziałów, jakie pojawiły się między państwami członkowskimi w Radzie w związku z propozycją Komisji zawartą w "Europejskim programie w dziedzinie migracji"; przypomina, że z uwagi na charakter zjawiska, jakim jest migracja, z sytuacją nadzwyczajną łatwiej jest sobie poradzić na szczeblu Unii;
6.
uważa, że właściwe agencje nie powinny podlegać redukcji ani przesunięciom personelu; jest zdania, że agencje te muszą odpowiednio rozlokować swój personel w celu wywiązania się ze swoich coraz większych zobowiązań;
7.
zaznacza, że z uwagi na znaczną liczbę osób przybywających do południowych wybrzeży Unii, ważniejszą rolę EASO w zarządzaniu kwestiami azylowymi oraz jednoznaczny apel o wsparcie koncentracji wysiłków na kwestii warunków przyjmowania propozycja zwiększenia personelu EASO o zaledwie 4 osoby jest zdecydowanie niewystarczająca; dlatego też domaga się odpowiednich zasobów kadrowych i środków budżetowych dla EASO w 2016 r., aby umożliwić mu skuteczne wypełnianie swoich zadań i prowadzenie działań;
8.
uważa, że Komisja powinna szczegółowo ocenić skutki budżetowe i dodatkowe zadania dla Europolu wynikające ze środków przedstawionych w programie UE w dziedzinie migracji i bezpieczeństwa, aby Parlament Europejski i Rada mogły odpowiednio zareagować na potrzeby budżetowe i kadrowe Europolu; podkreśla rolę Europolu w dziedzinie transgranicznego wsparcia dla państw członkowskich oraz w dziedzinie wymiany informacji; podkreśla potrzebę zagwarantowania odpowiednich zasobów kadrowych i środków budżetowych dla Europolu w 2016 r., aby umożliwić mu skuteczne wypełnianie swoich zadań i prowadzenie działań;
9.
w związku ze średniookresowym przeglądem wieloletnich ram finansowych zwraca się do Komisji o dokonanie jak najdokładniejszej oceny potrzeb Funduszu Azylu, Migracji i Integracji do roku 2020; zwraca się do Komisji o przedstawienie wniosku dotyczącego odpowiedniego zwiększenia i w razie potrzeby dostosowania rozdziału środków finansowych między różne programy i metody służące wdrażaniu Funduszu w wyniku przeglądu perspektywy finansowej;
10.
wyraża zamiar zmodyfikowania nomenklatury budżetowej Funduszu Azylu, Migracji i Integracji z myślą o przejrzystości i lepszej kontroli rozdziału rocznych środków finansowych pomiędzy programy i środki wdrażania Funduszu, zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 516/2014 8 ;
11.
zauważa ponadto, że w projekcie budżetu korygującego nr 5/2015 nie przewiduje się dodatkowych ogólnych środków na płatności w budżecie na rok 2015, lecz jedynie przegrupowuje się po raz kolejny środki już w nim zapisane;
12.
domaga się należytego zrekompensowania środków pobranych z programu Galileo w budżecie na rok 2016;
13.
niemniej jednak potwierdza swoją gotowość do jak najszybszego przyjęcia projektu budżetu korygującego nr 5/ 2015 w formie przedstawionej przez Komisję z uwagi na naglącą sytuację;
14.
zatwierdza zatem stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2015;
15.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 5/2015 został ostatecznie przyjęty i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;
16.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz parlamentom narodowym.
1 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
2 Dz.U. L 69 z 13.3.2015.
3 Dz.U. L 190 z 17.7.2015.
4 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
5 Dz.U. L 103 z 22.4.2015, s. 1.
6 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
7 Teksty przyjęte, P8_TA(2015)0176.
8 Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 516/2014 kwota całkowitych zasobów przeznaczonych dla Funduszu Azylu, Migracji i Integracji na lata 2014-2020 wynosi 3 137 mln EUR. Kwota ta jest podzielona w następujący sposób:

a) 2 392 mln EUR na programy krajowe (art. 19);

b) 360 mln EUR na konkretne działania wymienione w załączniku II (art. 16), programy przesiedleń (art. 17) i transfery (art. 18);

c) 385 mln EUR na działania Unii (art. 20), pomoc nadzwyczajną (art. 21), Europejską Sieć Migracyjną (art. 22) i pomoc techniczną (art. 23);

Obecna nomenklatura budżetowa nie odpowiada temu podziałowi.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.