Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2022 r. w sprawie polityki konkurencji - sprawozdanie roczne za 2021 r. (2021/2185(INI))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.465.124

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 grudnia 2022 r.

P9_TA(2022)0202
Polityka konkurencji - sprawozdanie roczne za 2021 r. Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 5 maja 2022 r. w sprawie polityki konkurencji - sprawozdanie roczne za 2021 r. (2021/2185(INI))
(2022/C 465/11)

Parlament Europejski,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 101-109,

- uwzględniając stosowne zasady, wytyczne, rezolucje, konsultacje publiczne, komunikaty i dokumenty Komisji dotyczące konkurencji,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji z dnia 7 lipca 2021 r. dotyczące polityki konkurencji za rok 2020 (COM(2021)0373) oraz towarzyszący mu dokument roboczy służb Komisji opublikowany w tym samym dniu (SWD(2021)0177),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 9 czerwca 2021 r. w sprawie polityki konkurencji - sprawozdanie roczne za 2020 r. 1 ,

- uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Regionów ECON-VII/015 w sprawie sprawozdania Komisji Europejskiej z 7 lipca 2021 r. dotyczącego polityki konkurencji za rok 2020 (COM(2021)0373),

- uwzględniając działania następcze Komisji dotyczące rezolucji Parlamentu z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie polityki konkurencji - sprawozdanie roczne za 2019 r. 2 ,

- uwzględniając komunikaty Komisji z 19 marca 2020 r., 3 kwietnia 2020 r., 8 maja 2020 r., 29 czerwca 2020 r., 13 października 2020 r., 28 stycznia 2021 r. i 18 listopada 2021 r. w sprawie tymczasowych ram środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (C(2021)8442),

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 5 maja 2021 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie subsydiów zagranicznych zakłócających rynek wewnętrzny (COM(2021)0223),

- uwzględniając pierwsze sprawozdanie roczne Komisji na temat monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii z 23 listopada 2021 r. 3 ,

- uwzględniając pakiet regulacyjny, w tym wniosek Komisji z dnia 15 grudnia 2020 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych (akt o usługach cyfrowych) (COM(2020)0825) oraz wniosek Komisji z dnia 15 grudnia 2020 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym (akt o rynkach cyfrowych) (COM(2020)0842),

- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1 z dnia 11 grudnia 2018 r. mającą na celu nadanie organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego 4 ,

- uwzględniając dokument roboczy służb Komisji z dnia 12 lipca 2021 r. w sprawie oceny obwieszczenia Komisji w sprawie definicji rynku właściwego do celów wspólnotowego prawa konkurencji z dnia 9 grudnia 1997 r. (SWD(2021)0199),

- uwzględniając badanie uzupełniające towarzyszące ocenie obwieszczenia Komisji w sprawie definicji rynku właściwego do celów wspólnotowego prawa konkurencji, przeprowadzone na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej (DG COMP) i opublikowane w czerwcu 2021 r. 5 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalnych doradców pt. "Competition policy for the digital era" [Polityka konkurencji w erze cyfrowej], sporządzone na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji i opublikowane w 2019 r. 6 ,

- uwzględniając sprawozdanie pt. "Consumer vulnerability across key markets in the European Union" [Podatność konsumentów na zagrożenia na kluczowych rynkach w Unii Europejskiej], opracowane na zlecenie Dyrekcji Generalnej ds. Sprawiedliwości i Konsumentów Komisji Europejskiej 7  i opublikowane w 2016 r.,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 18 listopada 2021 r. zatytułowany "Polityka konkurencji gotowa na nowe wyzwania" (COM(2021)0713) oraz załącznik do niego,

- uwzględniając komunikat Komisji i plan działania z 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (COM(2019)0640),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) 8 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 21 grudnia 2021 r. pt. w sprawie wytycznych w sprawie pomocy państwa na cele związane z klimatem, energią i ochroną środowiska 2022 9 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 6 grudnia 2021 r. w sprawie wytycznych Unii w sprawie pomocy państwa na rzecz promowania inwestycji w zakresie finansowania ryzyka 10 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 9 grudnia 2021 r. w sprawie wytycznych w sprawie stosowania prawa konkurencji UE do układów zbiorowych dotyczących warunków pracy osób pracujących na własny rachunek niezatrudniających pracowników (C(2021)8838),

- uwzględniając komunikat Komisji z 10 marca 2020 r. zatytułowany "Nowa strategia przemysłowa dla Europy" (COM(2020)0102) i komunikat Komisji z dnia 5 maja 2021 r. w sprawie aktualizacji tej strategii (COM(2021)0350),

- uwzględniając rozporządzenie Komisji (UE) 2021/1237 z dnia 23 lipca 2021 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 651/2014 uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu 11 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z 21 grudnia 2021 r. w sprawie zatwierdzenia treści projektu komunikatu Komisji w sprawie wytycznych w sprawie pomocy państwa na cele związane z klimatem, energią i ochroną środowiska 2022 (C(2021)9817),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 21 października 2021 r. w sprawie wytycznych w sprawie pomocy państwa na cele związane z klimatem, ochroną środowiska i energią 12 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 24/2020 zatytułowane "Kontrole połączeń przedsiębiorstw i postępowania antymonopolowe w UE prowadzone przez Komisję - konieczne jest wzmocnienie nadzoru rynku",

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 26 marca 2021 r. zatytułowany "Wytyczne dotyczące stosowania mechanizmu odsyłania spraw przewidzianego w art. 22 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w odniesieniu do określonych kategorii spraw" (C(2021)1959),

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 9 lipca 2021 r. zatytułowany "Zatwierdzenie treści projektu rozporządzenia Komisji w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych" (C(2021)5026) oraz załącznik do niego, a także załącznik do komunikatu Komisji z dnia 9 lipca 2021 r. w sprawie zawiadomienia Komisji: Wytyczne w sprawie ograniczeń wertykalnych (C(2021)5038),

- uwzględniając wniosek Komisji z dnia 14 lipca 2021 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (COM(2021)0564),

- uwzględniając art. 54 Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A9-0064/2022),

A. mając na uwadze, że unijna polityka konkurencji odgrywa kluczową rolę - zwłaszcza w czasach niepewności i dwojakiej transformacji - w zapewnianiu skutecznej konkurencji w celu wspierania innowacji, tworzenia miejsc pracy, wzrostu gospodarczego, konkurencyjności i przedsiębiorczości, ustalania sprawiedliwych warunków gospodarczych, w szczególności poprzez napędzanie innowacji pomagających w opracowywaniu nowych technologii, które z kolei mogą pomóc nam osiągnąć więcej, powodując jednocześnie mniej szkód dla środowiska, a także w promowaniu efektywnej alokacji zasobów, zapewnieniu większego wyboru i uczciwych cen dla konsumentów oraz wspieraniu odporności jednolitego rynku;

B. mając na uwadze, że celem unijnej polityki konkurencji jest zapewnienie ochrony konkurencji na rynku wewnętrznym; mając na uwadze, że polityka konkurencji ma niezaprzeczalny wpływ na konkretne interesy gospodarcze użytkowników końcowych, którzy nabywają towary lub usługi;

C. mając na uwadze, że Komisja szybko zareagowała na wybuch kryzysu związanego z COVID-19 i przyjęła specjalne reguły konkurencji, które powinny pozostać tymczasowe;

D. mając na uwadze, że polityka konkurencji musi stymulować przedsiębiorstwa do inwestowania i wykorzystywania bardziej zaawansowanej infrastruktury cyfrowej i bardziej zaawansowanych narzędzi (np. technologia chmury, mikroprocesory i sztuczna inteligencja) oraz w mniejszym stopniu zanieczyszczających i wydajniejszych technologii produkcyjnych;

E. mając na uwadze, że Komisja potrzebuje odpowiedniego i skutecznego zestawu instrumentów, metodologii i narzędzi, aby zapewnić ścisłe egzekwowanie polityki konkurencji oraz aby egzekwować zasady konkurencji, właściwie zadbać o ich jednolite wdrażanie, a tym samym przyczynić się do realizacji kluczowych priorytetów politycznych; mając na uwadze, że Komisja musi działać w sposób bezstronny i obiektywny, aby zachować wiarygodność unijnej polityki konkurencji;

F. mając na uwadze, że właściwe ramy regulujące politykę konkurencji mają zasadnicze znaczenie dla zwiększenia atrakcyjności całego rynku UE dla międzynarodowych przedsiębiorstw i inwestorów pragnących prowadzić działalność w UE, a także dla wspierania silniejszej bazy produkcyjnej UE i tworzenia miejsc pracy w Unii;

G. mając na uwadze, że niezależność polityczna krajowych organów ochrony konkurencji ma ogromne znaczenie dla zapewnienia bezstronności i wiarygodności polityki konkurencji;

H. mając na uwadze, że zrównoważone pogodzenie unijnych reguł konkurencji z polityką przemysłową i międzynarodową polityką handlową Unii ma zasadnicze znaczenie dla repatriacji działalności w obrębie łańcucha wartości i dla umocnienia globalnej konkurencyjności;

I. mając na uwadze, że rynki cyfrowe stają się coraz bardziej skoncentrowane i istnieje ryzyko, że w wyniku pogarszającej się dynamiki rynku i zwiększonej siły rynkowej zmniejszy się poziom inwestycji w innowacje i wzrosną ogólne zakłócenia;

J. mając na uwadze, że ceny nośników energii osiągnęły w Europie bezprecedensowo wysoki poziom, a jesienią 2021 r. ceny gazu były o 400 % wyższe niż wiosną tego samego roku, między innymi z powodu braku globalnej konkurencji na rynku dostaw gazu;

K. mając na uwadze, że polityka konkurencji UE powinna być dostosowana do zrównoważonej dwojakiej transformacji;

L. mając na uwadze, że wymiana i współpraca międzynarodowa mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia równych warunków konkurencji na świecie; mając na uwadze, że polityka konkurencji UE musi być filarem stanowiącym podstawę integralności i odporności jednolitego rynku, a jednocześnie przyczyniać się do realizacji priorytetów Unii, w szczególności ułatwiając w skoordynowany sposób dwojaką transformację - cyfrową i ekologiczną;

M. mając na uwadze, że współpraca międzynarodowa i nowe instrumenty, takie jak rozporządzenie w sprawie dotacji zagranicznych, mają zasadnicze znaczenie dla zniechęcania państw spoza UE do dotowania przedsiębiorstw, które działają w Unii, zgodnie z zasadami jednolitego rynku zakazującymi takich praktyk państwom członkowskim i przedsiębiorstwom europejskim; mając na uwadze, że UE powinna obserwować i ściśle monitorować politykę i praktyki krajów i podmiotów spoza UE w tym zakresie;

N. mając na uwadze, że istnieje potrzeba lepszej koordynacji między celami unijnej polityki w ramach Zielonego Ładu i porozumienia paryskiego z jednej strony i z regułami konkurencji z drugiej strony;

Uwagi ogólne

1. podkreśla, że należy odpowiednio uwzględnić wyzwania wynikające z pandemii COVID-19 oraz że zasadą przewodnią powinno być rozsądne wycofywanie specjalnych środków wsparcia w sposób stopniowy i proporcjonalny, przy jednoczesnym zapewnieniu pełnej zgodności z unijnymi zasadami konkurencji, gwarantującymi równe szanse i konkurencyjność naszych przedsiębiorstw, w szczególności w odniesieniu do potrzeb przemysłowych UE; zwraca uwagę, że wraz z postępującym ożywieniem gospodarczym środki wsparcia powinny stopniowo stawać się coraz bardziej jednostkowe, a w końcu zostać całkowicie wycofane; podkreśla, że należy unikać zjawiska nagłych spadków oraz zapobiegać ryzyku asymetrycznej odbudowy i unikać ryzyka większych rozbieżności gospodarczych w ramach jednolitego rynku;

2. podkreśla, że polityka konkurencji, która ma na celu zapewnienie równych warunków działania we wszystkich sektorach i, tym samym, pobudzanie innowacji oraz jakości i zagwarantowanie konsumentom szerszego wyboru, jest niezwykle istotna dla właściwego funkcjonowania jednolitego rynku; zwraca uwagę na szkodliwe praktyki wynikające z polityki rekomendowanych cen detalicznych, które mają negatywny wpływ na rynek wewnętrzny i na konkurencję między przedsiębiorstwami;

3. podkreśla, że UE nie powinna być nadmiernie uzależniona od globalnych łańcuchów dostaw, zwłaszcza w sektorach uznanych za ważne dla autonomii strategicznej oraz odpornej i zrównoważonej gospodarki, które okazały się słabe w czasie pandemii;

4. odnotowuje konsultacje Komisji dotyczące wydania wytycznych w sprawie stosowania prawa konkurencji UE do układów zbiorowych dotyczących warunków pracy osób pracujących na własny rachunek niezatrudniających pracowników; wzywa Komisję do objęcia wytycznymi wszystkich osób samozatrudnionych, pracujących zarówno w internecie, jak i poza nim;

5. uważa, że większa konkurencja na rynku produktowym zmniejsza marże zysku i ceny, a tym samym przyczynia się do zmniejszenia inflacji;

6. wzywa do opracowania skutecznego systemu dobrze dostosowanych i uzupełniających się instrumentów regulacyjnych i wykonawczych, aby ułatwić transformację cyfrową i ekologiczną, a także rozwój przemysłowy i konwergencję promujące trwały wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy w UE; stwierdza, że podwójna transformacja musi być procesem tworzenia miejsc pracy i szansą dla przedsiębiorstw UE na zdobycie przewagi konkurencyjnej w procesie transformacji, co zwiększy konkurencyjność UE; zwraca uwagę na europejskie prawo klimatyczne, którego cele można naprawdę osiągnąć jedynie dzięki inwestycjom prywatnym i publicznym;

7. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że polityka konkurencji UE udowodniła swoją skuteczność dzięki reagowaniu na nowe wydarzenia na rynku; wzywa do przyjęcia silnej i skutecznej polityki konkurencji i jej egzekwowania, aby umożliwić gospodarce UE podążanie ścieżką odbudowy i przeprowadzenie dwojakiej transformacji ekologicznej i cyfrowej w sposób zrównoważony, sprzyjający włączeniu społecznemu i terytorialnemu; podkreśla, że wszelkie dostosowania muszą zagwarantować, że polityka konkurencji UE będzie nadal pobudzać innowacje w ramach dwojakiej transformacji, wspierać odporność jednolitego rynku i zachować wysoce konkurencyjną społeczną gospodarkę rynkową, zapewniając jednocześnie klientom uczciwe ceny;

8. podkreśla, że małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) są podstawą europejskiej gospodarki, stanowiąc 99,8 % wszystkich przedsiębiorstw w UE; zauważa, że duży wkład w tworzenie miejsc pracy i wartości dodanej sprawia, że MŚP są nieodzowne dla zapewniania wzrostu gospodarczego i integracji społecznej w UE; ubolewa nad faktem, że pomimo możliwości rozwoju MŚP mogą napotykać trudności w uzyskiwaniu dostępu do finansowania;

9. z zadowoleniem przyjmuje zalecenia Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) z 2021 r. dotyczące neutralności konkurencyjnej i wzywa Komisję do utrzymania neutralności konkurencyjnej w otoczeniu regulacyjnym rynku wewnętrznego;

10. przypomina, że usługi stanowią największy sektor działalności gospodarczej w UE pod względem wartości dodanej brutto oraz że jednolity rynek usług pozostaje daleko w tyle za jednolitym rynkiem towarów; podkreśla potrzebę usunięcia pozostałych nieuzasadnionych barier w rozwoju jednolitego rynku usług, w tym poprzez egzekwowanie reguł konkurencji; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje wspólną inicjatywę w sprawie wewnętrznych przepisów regulujących kwestie usług, przyjętą przez Światową Organizację Handlu w celu ograniczenia biurokracji w handlu usługami;

11. przypomina sprawozdanie Międzynarodowego Funduszu Walutowego z 2021 r. w sprawie konkurencji, innowacji i wzrostu sprzyjającego włączeniu społecznemu, w którym stwierdzono, że wzrost oparty na konkurencji i innowacjach ma kluczowe znaczenie dla wzrostu wydajności i wspierania szeroko zakrojonego wzrostu gospodarczego; zauważa, że w sprawozdaniu stwierdza się również, iż polityka wspierania innowacji mogłaby poprawić też dynamikę przedsiębiorstw i zmniejszyć władzę rynkową;

12. potwierdza potrzebę dogłębnego przeglądu i skutecznego wdrożenia istniejących instrumentów konkurencji oraz, w razie potrzeby, opracowania nowych instrumentów odpowiednich do prowadzenia badań na rynkach cyfrowych;

13. podkreśla, że potrzebne jest odpowiednie sprostanie nowym okolicznościom i zwiększenie skuteczności dochodzeń przez wykorzystanie nowych technik wynikających z nowych metod obliczeniowych (duże zbiory danych, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i uczenie głębokie) w egzekwowaniu polityki konkurencji;

14. uważa, że szczegółowy przegląd powinien skupić się na ochronie integralności jednolitego rynku, wspieraniu trwałego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu z korzyścią dla konsumentów oraz wzmocnieniu praw konsumentów zarówno w internecie, jak i poza nim; uważa jednak, że w żadnym wypadku wyjątki nie powinny stać się okazją do kierowania środków publicznych - czy to krajowych, czy unijnych - na dokapitalizowanie przedsiębiorstw, które są nierentowne lub nie mają rzeczywistego znaczenia strategicznego dla obywateli;

15. odnotowuje czujność Komisji w egzekwowaniu zasad pomocy państwa w dziedzinie opodatkowania i wzywa Komisję do zachowania tej czujności; zauważa jednak, że wiele niedawnych decyzji Komisji w głośnych sprawach dotyczących konkurencji w dziedzinie opodatkowania zostało uchylonych przez Sąd; wzywa Komisję do wyciągnięcia niezbędnych wniosków z tych wyroków w celu zminimalizowania ryzyka unieważnienia w przyszłych sprawach w tej dziedzinie;

Reakcja polityczna na pandemię COVID-19

16. odnotowuje przedłużenie o sześć miesięcy tymczasowych ram środków pomocy państwa, które zostały ustanowione w reakcji na kryzys związany z COVID-19 i mają na celu przyspieszenie odbudowy; podkreśla, że powodem przedłużenia było utrzymywanie się skutków gospodarczych kryzysu związanego z COVID-19 w kilku podstawowych gałęziach przemysłu w wyniku pojawienia się nowych wariantów wirusa; przypomina, że systemy pomocy państwa są opracowywane na szczeblu państw członkowskich, co może prowadzić do nierównych warunków konkurencji dla przedsiębiorstw działających na jednolitym rynku; wzywa Komisję, by monitorowała wszelkie takie zakłócenia; wzywa Komisję do ścisłego monitorowania i zapobiegania ewentualnej fragmentacji europejskiej strategii przemysłowej;

17. wzywa Komisję do jak najszybszego przedstawienia oceny tymczasowych ram pomocy państwa, aby umożliwić Parlamentowi Europejskiemu przeprowadzenie rzetelnej i opartej na faktach debaty politycznej oraz umożliwić przyszłe prace nad polityką konkurencji UE;

18. zauważa, że krajowe plany odbudowy i zwiększania odporności są odpowiednimi narzędziami, które przyspieszają ożywienie gospodarek krajowych i zajmują się kwestią zmian strukturalnych w tych gospodarkach; uważa, że środki pomocy państwa, które są częścią krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności, powinny być traktowane w sposób elastyczny i priorytetowy; podkreśla, że szczególną uwagę należy zwrócić na inwestycje dokonywane w ramach krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności, aby umożliwić średnioterminowy rozwój udziału sektora prywatnego; przypomina, że środki w ramach krajowych planów odbudowy i zwiększania odporności muszą być zgodne ze wszystkimi wymogami określonymi w rozporządzeniu w sprawie Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 13 , a zwłaszcza z filarami ekologicznym i cyfrowym;

19. z zadowoleniem przyjmuje planowaną ocenę zasad dotyczących usług zdrowotnych i społecznych świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, aby dopilnować, by zasady te umożliwiały osiągnięcie związanych z nimi celów i były do nich dostosowane; przypomina o potrzebie zapewnienia obywatelom wysokiej jakości usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym;

20. powtarza, że umożliwienie udzielania pomocy państwa w kontekście usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym nadal ma kluczowe znaczenie dla przetrwania kilku społeczności w całej Europie, zwłaszcza w kontekście pomocy państwa przeznaczonej dla regionów odizolowanych, oddalonych lub peryferyjnych w Unii;

21. podkreśla trudności, jakie pandemia spowodowała w branży hotelarsko-gastronomicznej w Unii; docenia pomoc skierowaną do tego sektora;

22. podkreśla, jak ważne jest, by Komisja i państwa członkowskie rozpoczęły realizację planu działania po pandemii COVID-19 w celu stopniowego wycofywania pomocy publicznej udzielanej w związku z pandemią COVID-19, wprowadzając pomoc państwa, która nie będzie miała charakteru zakłócającego i będzie lepiej ukierunkowana, tak aby nie zakłócać odbudowy gospodarki, konkurencyjności i wzrostu oraz zapewnić wysokiej jakości miejsca pracy; podkreśla, że znaczną kwotę pomocy państwa przeznaczono na wsparcie przedsiębiorstw w łagodzeniu skutków środków ograniczających rozprzestrzenianie się pandemii; podkreśla potrzebę uwzględnienia w tym procesie dynamiki rynku wewnętrznego w sytuacji, gdy duże państwa członkowskie są w stanie udzielać większej pomocy państwa niż mniejsze państwa członkowskie, co może prowadzić do fragmentacji jednolitego rynku;

23. zauważa, że środki wsparcia zastosowane podczas kryzysu związanego z COVID-19 były nadzwyczajne i konieczne w świetle bezprecedensowego kryzysu zdrowotnego i gospodarczego, ale że te nadzwyczajne poziomy wsparcia publicznego nie mogą stać się nową normą;

24. podkreśla potrzebę uwzględnienia w planie działania na czas po pandemii COVID-19 MŚP z obszarów wiejskich i mniej rozwiniętych, którym należy zapewnić dostęp do większych rynków i pomóc wyeliminować problemy przestrzenne wynikające z niekorzystnych warunków geograficznych, w celu zagwarantowania tym MŚP równego wsparcia, sprawiedliwych możliwości i zrównoważonego rozwoju na jednolitym rynku;

Polityka konkurencji dotycząca egzekwowania przepisów i globalizacji

25. podkreśla znaczenie ochrony konkurencyjności przedsiębiorstw europejskich w kontekście rosnącej konkurencji światowej, dążenia do wzajemności oraz zapewnienia uczciwej konkurencji w ramach jednolitego rynku; zauważa, że przy podejmowaniu decyzji w sprawie definicji rynku właściwego w sprawach dotyczących konkurencji i kontroli połączeń należy dokładnie przeanalizować środowisko międzynarodowe; zachęca Komisję do opracowania całościowej i szeroko zakrojonej perspektywy w odniesieniu do właściwego rynku, aby dać przedsiębiorstwom europejskim możliwość skutecznego konkurowania na zglobalizowanej arenie; podkreśla potrzebę równych warunków działania na całym świecie;

26. podkreśla znaczenie zorganizowanego globalnego dialogu i współpracy w dziedzinie egzekwowania polityki konkurencji, zwłaszcza w odniesieniu do kwestii pomocy państwa;

27. z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Komisji na rzecz poprawy egzekwowania przepisów dotyczących jednolitego rynku zawartych w dyrektywie w sprawie analizy proporcjonalności przed przyjęciem nowych regulacji dotyczących zawodów 14  poprzez wszczęcie postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego; wzywa państwa członkowskie do właściwego wdrożenia analizy proporcjonalności przy wprowadzaniu przepisów krajowych; podkreśla, że brak właściwego wdrożenia przepisów UE dotyczących analizy proporcjonalności może ostatecznie postawić w niekorzystnej sytuacji konsumentów, co przyjęłoby formę wygórowanych cen, osłabienia rozwoju innowacyjnych usług lub nawet ograniczenia dostępu do usług;

28. z zadowoleniem przyjmuje wniosek Komisji dotyczący nowego rozporządzenia w sprawie dotacji zagranicznych w celu ograniczenia potencjalnie zakłócających skutków na jednolitym rynku, wypełnienia luki w egzekwowaniu przepisów, ochrony interesów Unii oraz wyrównania warunków działania przedsiębiorstw europejskich i wszystkich przedsiębiorstw działających na rynku wewnętrznym przez wykorzystanie instrumentów unijnego prawa konkurencji i ich kluczowych elementów składowych; podkreśla znaczenie promowania europejskich ram prawnych zachęcających do inwestycji zagranicznych i prowadzenia działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwa międzynarodowe w UE;

29. podkreśla, że unijne przepisy dotyczące pomocy państwa powinny mieć zastosowanie do wszystkich przedsiębiorstw działających na jednolitym rynku; podkreśla, że Unia powinna pozostać otwarta na bezpośrednie inwestycje zagraniczne i zwraca uwagę na ukierunkowane strategie polityczne i inwestycje mające na celu przenoszenie miejsc pracy i wspieranie pozytywnych społecznych i środowiskowych efektów zewnętrznych; wzywa Komisję do spójnego przeprowadzania przeglądów połączeń, przeglądu bezpośrednich inwestycji zagranicznych oraz kontroli dotacji zagranicznych;

30. zauważa, że krajowe polityki i środki podatkowe mogą mieć wpływ na pobieranie podatków w innych państwach członkowskich; ponownie stwierdza, że opodatkowanie może być czasem wykorzystywane do udzielania pośredniej pomocy państwa, co prowadzi do nierównych warunków konkurencji na rynku wewnętrznym, i w związku z tym podkreśla, że Komisja zaleciła, by państwa członkowskie nie udzielały wsparcia finansowego przedsiębiorstwom mającym powiązania z rajami podatkowymi; przypomina apel Rady do Komisji o rozważenie sposobów przeciwdziałania zakłócającemu wpływowi wynikającemu z udziału oferentów wykorzystujących raje podatkowe do unikania opodatkowania;

31. przypomina, że w oparciu o analizę empiryczną przeprowadzoną w badaniu OECD z 2021 r. stwierdzono, że finansowanie poniżej poziomu rynkowego mogło przyczynić się do nadwyżki mocy produkcyjnych w wielu sektorach oraz że dotacje wydają się być również negatywnie skorelowane z wydajnością przedsiębiorstw; zauważa, że ustalenia OECD wzbudziły również poważne obawy dotyczące braku przejrzystości w odniesieniu do finansowania poniżej poziomu rynkowego; uważa, że UE powinna skutecznie zająć się tymi negatywnymi skutkami subsydiów zagranicznych na rynku wewnętrznym, uwzględniając potencjalne negatywne skutki regulacji, w tym obciążenia administracyjne i regulacyjne, środki odwetowe oraz wpływ na inwestycje i wzrost;

32. wzywa Komisję do dalszego rygorystycznego i bezstronnego egzekwowania polityki konkurencji przy jednoczesnym dążeniu do stałego konstruktywnego dialogu i stałej współpracy w kluczowych kwestiach technologicznych i gospodarczych z partnerami o podobnych poglądach i zainteresowanymi stronami; podkreśla znaczenie krajowych organów ochrony konkurencji dla ochrony rynków i zapewnienia równych warunków działania w czasie pandemii COVID-19; podkreśla ich zwiększoną rolę w sprawach związanych z gospodarką platformową;

33. z zadowoleniem przyjmuje powołanie Rady UE-USA ds. Handlu i Technologii oraz uruchomienie dialogu UE-USA w sprawie wspólnej polityki konkurencji w zakresie technologii, w ramach których będzie się dążyć do pogłębienia stosunków gospodarczych i transatlantyckich opartych na wspólnych wartościach; zauważa, że przekształcenie przepisów UE dotyczących przedsiębiorstw działających za pośrednictwem platform cyfrowych znajduje odzwierciedlenie w porównywalnych inicjatywach ustawodawczych i indywidualnych dochodzeniach w USA;

34. podkreśla, że specjalne umowy o współpracy z krajami spoza UE w dziedzinie polityki konkurencji mogą w znaczący sposób przyczynić się do jej skuteczności, i uznaje znaczenie krajowych organów ds. konkurencji w egzekwowaniu i zapewnianiu stosowania unijnej polityki konkurencji;

Polityka konkurencji i pomoc państwa gotowe na nowe wyzwania

35. z zadowoleniem przyjmuje mandat negocjacyjny Parlamentu w sprawie aktu o rynkach cyfrowych przyjęty na posiedzeniu plenarnym i podkreśla, że Parlament jest gotowy działać na rzecz szybszego zakończenia negocjacji w sprawie aktu o rynkach cyfrowych i wejścia w życie nowych przepisów;

36. wzywa Komisję do zadbania o sprawne i szybkie wdrożenie nowych środków regulacyjnych przy jednoczesnym zapewnieniu synergii i unikaniu nakładania się lub powielania istniejących i przyszłych środków;

37. wzywa Komisję do dopilnowania, aby zadania regulacyjne i egzekucyjne były sprawnie i w przejrzysty sposób przekazywane wewnątrz jej służb, by wyeliminować niewydolne elementy i obciążenia administracyjne; powtarza, że ograniczony dostęp do odpowiednich danych może utrudnić uczestnikom wejście na rynek; podkreśla, że transformacja cyfrowa zwiększa potrzebę dostosowania egzekwowania polityki konkurencji; podkreśla potrzebę zapewnienia specjalistycznej wiedzy na temat kwestii cyfrowych; w związku z tym apeluje do Komisji o przeznaczenie wystarczających i odpowiednich zasobów ludzkich i finansowych na zorganizowanie wdrożenia aktu o rynkach cyfrowych; uważa, że uzupełniające się sprawy antymonopolowe i z zakresu aktu o rynkach cyfrowych, zarówno na szczeblu krajowym, jak i unijnym, powinny skorzystać na usprawnionej koordynacji i egzekwowaniu przepisów dzięki dostosowaniu nowego instrumentu do obecnych ram konkurencji;

38. wzywa Komisję do poprawy przejrzystości procesu oceny pomocy państwa, który powinien obejmować jasne uzasadnienie, opis pomocy państwa i wymierne wskaźniki umożliwiające monitorowanie ex post i ocenę ex post; w związku z tym podkreśla potrzebę monitorowania ex post skutecznego wdrażania zaakceptowanej pomocy państwa; uważa, że należy również ujawnić wyniki etapu konsultacji;

39. z zadowoleniem przyjmuje niedawny wyrok Sądu Unii Europejskiej 15 , który potwierdza ocenę Komisji w kwestii nadużywania dominującej pozycji na rynku oraz stanowi dowód i przykład skutecznego stosowania tradycyjnych unijnych zasad konkurencji w kontekście gospodarki cyfrowej, w szczególności w odniesieniu do aktu o rynkach cyfrowych i interakcji globalnych platform cyfrowych z innymi przedsiębiorstwami europejskimi; zauważa długotrwałe procedury prawne w sprawach antymonopolowych 16 , i oczekuje, że nowe narzędzia dostępne dzięki aktowi o rynkach cyfrowych pomogą szybciej rozwiązać problem zachowań antykonkurencyjnych;

40. z zadowoleniem przyjmuje przegląd unijnych instrumentów prawa konkurencji, o którym mowa w komunikacie Komisji z 18 listopada 2021 r.; przypomina jednak, że nie powinno to wykluczać opracowania, w stosownych przypadkach, nowych narzędzi oraz lepszego wykorzystania narzędzi już istniejących; uważa, że oceny konkurencji powinny być dostosowane do egzekwowania unijnej polityki konkurencji i zmieniającej się dynamiki rynku;

41. z zadowoleniem przyjmuje determinację Komisji, by zająć się kwestią nieuczciwych warunków w celu wspierania przejrzystości cen oraz unikania nieuczciwych i nierozsądnych praktyk handlowych; zwraca uwagę na coraz częstsze występowanie praktyk polegających na wyzysku i wykluczeniu, takich jak samodzielne ustalanie cen;

42. przypomina zalecenia Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (ETO) 17 , w których stwierdza się, że Komisja powinna stosować bardziej proaktywne podejście, gromadząc i przetwarzając istotne informacje rynkowe w sposób systematyczny i z zachowaniem oszczędności kosztów, a także wybierać sprawy do zbadania na podstawie kryteriów o jasno określonej wadze, na przykład z wykorzystaniem systemu punktacji; podkreśla, że zgodnie z zaleceniami ETO nowe przepisy powinny poprawić sprawozdawczość w zakresie wyników działań związanych z egzekwowaniem prawa, zamiast koncentrować się na sprawozdawczości dotyczącej działalności;

43. przypomina, że dążenie do zysku powinno być akceptowane i nie należy wysuwać oskarżeń, że jest ono antykonkurencyjne bez obiektywnego i opartego na faktach dowodu; przypomina, że zachowanie antykonkurencyjne jest zakazane, a zachowanie hiperkonkurencyjne nie jest zabronione; podkreśla fakt, że konkretna oferta, która przyciąga wielu konsumentów ze względu na swoją dogodność, nie jest sama w sobie wystarczającym powodem do niepokoju; wzywa Komisję do rozróżniania tych dwóch zachowań do celów egzekwowania przepisów dotyczących ochrony konkurencji;

44. z zadowoleniem przyjmuje trwający przegląd przepisów dotyczących pomocy państwa, który ma na celu zapewnienie spójności zarówno z ustalonymi, jak i nowymi zasadami regulacyjnymi mającymi znaczenie dla dwojakiej transformacji;

45. podkreśla, że Komisja ocenia przypadki pomocy państwa indywidualnie i zwraca uwagę na to, że należy zwiększyć przejrzystość procesu oceny pomocy państwa; przyznaje, że ważne projekty stanowiące przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania (IPCEI) są ważnym narzędziem ze względu na wyraźne i dobrze udokumentowane istnienie nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku; ponownie zwraca uwagę, że pomoc państwa przyznana na realizację ważnego projektu stanowiącego przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania powinna być co do zasady przeznaczona na badania i rozwój;

46. odnotowuje planowany przegląd powiązanych sekcji ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych (GBER) 18 ;

47. odnotowuje nowe wytyczne Komisji w sprawie przepisów dotyczących pomocy państwa w dziedzinie klimatu, ochrony środowiska i energii oraz jej wysiłki na rzecz wzmocnienia wytycznych z 2014 r. i dostosowania ich do Europejskiego Zielonego Ładu i popiera przyjęcie nowych wytycznych w celu wyważenia stabilności gospodarczej i zrównoważenia środowiskowego; utrzymuje, że zrównoważona środowiskowo pomoc państwa ma kluczowe znaczenie dla osiągnięcia celów UE w zakresie klimatu, energii i ochrony środowiska, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwej transformacji; stwierdza, że publiczne i prywatne inwestycje w technologie potrzebne do ekologicznej transformacji mają kluczowe znaczenie dla realizacji europejskiego prawa o klimacie, a w szczególności dla rozwoju przełomowych innowacyjnych rozwiązań i odpowiednich technologii na skalę przemysłową, które są niezbędne do osiągnięcia celu neutralności klimatycznej; podkreśla, że ambitny poziom założeń pakietu "Gotowi na 55" będzie wymagał, aby niektóre konkretne sektory energetyczne otrzymały pewien stopień wsparcia publicznego w celu poradzenia sobie z transformacją;

48. wzywa do uwzględnienia w wytycznych tych, którzy ucierpią w wyniku wzrostu kosztów energii, pamiętając jednocześnie o efekcie domina, ktory odczuje unijna gospodarka i jej konkurencyjność zewnętrzna, a także o skutkach społeczno-gospodarczych, jakie wzrost cen zarówno energii, jak i towarów końcowych będzie miał dla obywateli UE;

49. z zadowoleniem przyjmuje nowy rozdział wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę klimatu i środowiska oraz cele związane z energią dotyczący pomocy na wcześniejsze zakończenie działalności związanej z węglem, łupkiem bitumicznym i torfem; podkreśla, że wycofywanie węgla jest jedną z najważniejszych sił napędowych dekarbonizacji, i przypomina swoją rezolucję z dnia 20 października 2021 r., w której wezwał do wprowadzenia jasnych zabezpieczeń przy wycofywaniu paliw kopalnych oraz że zabezpieczenia te mogą obejmować obowiązkowe terminy zamknięcia; przypomina ponadto, że jak stwierdzono w tej rezolucji, zasady pomocy państwa nie powinny powodować ani przyczyniać się do efektu "lock-in" w zakresie emisji gazów cieplarnianych lub tworzenia aktywów osieroconych, i zwraca się do Komisji o monitorowanie i stosowanie środków mających na celu uniknięcie efektu "lock-in" tam, gdzie to możliwe, w sposób w pełni zgodny z celami klimatycznymi Unii, przy jednoczesnym zabezpieczeniu procesu wychodzenia z kryzysu COVID-19, tworzenia miejsc pracy w UE i konkurencyjności;

50. uważa, że włączenie strategii ekologicznych i cyfrowych do głównego nurtu polityki ma zasadnicze znaczenie dla wsparcia transformacji UE; wzywa Komisję do uwzględnienia tego podejścia w przyszłych warunkach udzielania pomocy państwa poprzez ocenę rozporządzenia w sprawie pomocy de minimis 19  po jego wygaśnięciu; zauważa, że pułapy de minimis można by poddać przeglądowi, biorąc pod uwagę realia gospodarcze, z jakimi mają do czynienia państwa członkowskie, a jednocześnie uznając cele, które należy osiągnąć w dziedzinie ochrony środowiska, energii i transformacji cyfrowej;

51. jest zaniepokojony, że poza sezonem łączność z europejskimi regionami wyspiarskimi, peryferyjnymi i oddalonymi praktycznie zamiera, ze szkodą dla mieszkańców i przedsiębiorstw; wzywa Komisję do zwrócenia należytej uwagi na decyzje dotyczące pomocy państwa w odniesieniu do łączności z wyspiarskimi, peryferyjnymi i oddalonymi regionami UE, zwłaszcza że zostały one szczególnie mocno dotknięte pandemią;

52. wzywa do zachowania ostrożności przy konsolidacji unijnego przemysłu lotniczego, w świetle ogromnych kwot pomocy państwa zatwierdzonych dla niektórych unijnych linii lotniczych, aby zagwarantować, że linie lotnicze nie będą miały możliwości wyeliminowania lub przejęcia mniejszych konkurentów z UE;

53. zauważa, że na kilku szczególnych rynkach danych finansowych istnieje wielu dostawców i chociaż żaden z nich nie posiada dominującego udziału w rynku, konkurencja jest bardzo ograniczona; zauważa, że środki mające na celu zwiększenie konkurencji na tym rynku okazały się niewystarczające;

54. przyznaje, że zasoby przyznane Dyrekcji Generalnej Komisji ds. Konkurencji (DG COMP) powinny być odpowiednie do jej obciążenia pracą i zakresu zadań; uważa za konieczne zapewnienie specjalistycznej wiedzy eksperckiej w kontekście gospodarki cyfrowej;

55. podkreśla, że metawersum podlega odpowiednim ramom prawnym, takim jak ramy prywatności i ochrony danych, prawodawstwo cyfrowe i ramy konkurencji; w związku z tym wzywa Komisję do aktywnego zapewnienia, aby przedsiębiorstwa i podmioty pracujące nad metawersum i w nim przestrzegały wspomnianych wcześniej ram prawnych;

56. wyraża ubolewanie z powodu wcześniejszych zabójczych przejęć, które nie wchodziły w zakres rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 20 ;

Łączenie

57. wzywa Komisję do przyspieszenia wysiłków w celu wywiązania się z jej zobowiązania do dokonania przeglądu zawiadomienia w sprawie definicji rynku właściwego do celów unijnego prawa konkurencji; zauważa, że Komisja ogłosiła zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących przeglądu i aktualizacji jej obwieszczenia w sprawie definicji rynku; podkreśla, że przegląd ten powinien zostać zaktualizowany i dostosowany tak, by odzwierciedlał rosnącą globalną konkurencję, przyszły stan konkurencji i dwojaką transformację, w tym ewoluujące cechy rynkowe cyfrowego ekosystemu rynkowego, rynki wielostronne, znaczenie danych i rynki o zerowej cenie;

58. przypomina, że dane są źródłem znacznej siły ekonomicznej i możliwości wywierania nacisku, i uważa, że przy definiowaniu rynków cyfrowych należy uwzględnić czynniki niepieniężne;

59. apeluje do Komisji o rozważenie dokonania przeglądu wytycznych w sprawie łączenia przedsiębiorstw, aby uwzględnić wyzwania dla konkurencyjności przemysłowej UE; z zadowoleniem przyjmuje rolę Działu ds. Priorytetów i Koordynacji Strategicznej w DG COMP w korzystaniu z wiedzy eksperckiej wszystkich dyrekcji generalnych Komisji podczas analizy spraw przez DG COMP; uważa, że należy zwiększyć wiedzę ekspercką na temat strategii przemysłowej lub sektorowej Komisji w celu wsparcia zespołów śledczych DG COMP w określaniu wykonalności i skutków środków zaradczych w świetle priorytetów Komisji;

60. uznaje wkład rozporządzenia WE w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw w należyte funkcjonowanie rynku wewnętrznego i apeluje do Komisji o dalsze promowanie i egzekwowanie jego podstawowych zasad;

61. podkreśla, że w gospodarce cyfrowej cena nie zawsze jest uniwersalnym parametrem służącym do definiowania rynku; podkreśla, że na cyfrowych rynkach zerowych cen konsumenci uzyskują dostęp do produktów i usług w zamian za swoje dane, i w rezultacie są narażeni na profilowanie i reklamę, w przypadku których bardziej odpowiednie parametry stanowią elementy takie jak jakość, prywatność, przetwarzanie danych i uwaga; przypomina, że testowanie cen nie jest jedyną metodą, jaką dysponuje Komisja przy określaniu właściwego rynku produktowego;

62. podkreśla, że środki technologiczne i gromadzenie danych osobowych, które mają znaczenie dla personalizacji w internecie i dyskryminacji cenowej, są obszerne, szybko się rozwijają i trudno je wykryć; przypomina, że internetowe platformy handlowe, platformy i media społecznościowe mogą wykorzystywać techniki analizy danych i profilowania w celu poprawy skuteczności reklam i dostosowania ich do poziomu poszczególnych konsumentów, personalizacji rankingu ofert lub różnicowania cen, by odzwierciedlić koszt personalizacji usług dla poszczególnych klientów;

63. potwierdza, że dane mają kluczowe znaczenie dla rynku cyfrowego; wzywa zatem Komisję do jak najlepszego wykorzystania aktu o rynkach cyfrowych oraz do przedstawienia dalszych wniosków ustawodawczych, podobnie jak w przypadku aktu o danych;

64. przyjmuje do wiadomości wytyczne Komisji dotyczące niektórych aspektów art. 22 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw; wyraża jednak obawę, że inicjatywa ta może być niewystarczająca, by dostosować rozporządzenie do potrzeb nowoczesnych modeli biznesowych, takich jak zabójcze przejęcia, które mogą zagrażać innowacjom; wzywa Komisję do wyjaśnienia praktycznego zastosowania swoich wytycznych, tak aby były one wykonalne zarówno dla organów krajowych, jak i dla łączących się stron;

65. wzywa Komisję do dokonania przeglądu swoich przepisów w sprawie koncentracji i przejęć pod kątem oceny danych osobowych; wzywa Komisję do traktowania i oceny aktywów będących danymi osobowymi w taki sam sposób jak wszystkich innych tradycyjnych aktywów rzeczowych w procesie podejmowania decyzji w sprawie fuzji i przejęć

przedsiębiorstw cyfrowych; wzywa Komisję do przyjęcia szerszej perspektywy podczas oceny koncentracji przedsiębiorstw cyfrowych oraz do oceny wpływu koncentracji danych; zauważa, że przejęcie celów wraz z konkretnymi zasobami danych może prowadzić do koncentracji w obszarze kontroli cennych i niepowtarzalnych zasobów danych oraz skutkować lepszym dostępem do danych dla łączących się stron niż dla ich konkurentów; podkreśla, że konsolidacja danych w wyniku połączenia przedsiębiorstw może wzmacniać dominującą pozycję lub umożliwiać nabywającemu podmiotowi wzmocnienie pozycji rynkowej, a czasami może rodzić obawy dotyczące zamknięcia dostępu do rynku;

66. wzywa Komisję, by oparła się na istniejących inicjatywach w celu zacieśnienia współpracy między organami regulacyjnymi ds. ochrony konkurencji i ochrony danych, aby zarówno kontrolować niewłaściwe wykorzystywanie danych dotyczących przedsiębiorstw, jak i zapobiegać wykorzystywaniu przez przedsiębiorstwa danych konsumentów w celu uzyskania nieuczciwej przewagi konkurencyjnej;

67. zauważa, że progi obrotu mogą nie być odpowiednie do wykrywania wszystkich spraw, które powinny być poddane przeglądowi przez organy ochrony konkurencji w przypadkach łączenia przedsiębiorstw;

68. stwierdza, że organy krajowe powinny mieć możliwość wykorzystania informacji otrzymanych w wyniku stosowania art. 12 aktu o rynkach cyfrowych do złożenia wniosku o zbadanie koncentracji zgodnie z art. 22 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw;

Przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym i kartele

69. popiera gruntowny przegląd obecnego systemu porozumień wertykalnych, dopracowanie zasad "bezpiecznej przystani" oraz przyjęcie zasad odpowiadających potrzebom handlu elektronicznego i przedsiębiorstw działających za pośrednictwem platform, aby zapobiec ograniczeniom rynku wynikającym z niejednoznacznych skutków tych porozumień, a jednocześnie zapewnić zgodność z obecnie formułowanymi zasadami dotyczącymi rynków cyfrowych;

70. zauważa w szczególności, że w ostatnich latach postępowania antymonopolowe były zbyt czasochłonne, co spowalniało podejmowanie bardzo potrzebnych decyzji, a w rezultacie negatywnie wpływało na skuteczność egzekwowania prawa konkurencji, zwłaszcza w przypadku dynamicznie rozwijających się rynków cyfrowych; zwraca zatem uwagę, że akt o rynkach cyfrowych, a także postępowania antymonopolowe, są bardzo potrzebne;

71. odnotowuje wszczęcie przez Komisję dochodzeń antymonopolowych w sprawie możliwych praktyk antykonku- rencyjnych w sektorze technologii reklamy internetowej; sugeruje, że Komisja mogłaby przeprowadzić badanie rynku tego sektora w UE w celu zbadania kwestii mających wpływ na konkurencję;

72. zauważa, że sektor konsumenckiego internetu rzeczy (IoT) mocno rozwinie się w nadchodzących latach, ale przyznaje też, że nadal istnieją niedociągnięcia w tym sektorze, takie jak brak interoperacyjności, co może ograniczać konkurencję, a także możliwości wyboru dla konsumentów; wzywa Komisję do przygotowania dogłębnej analizy takich potencjalnych skutków dla rynku wewnętrznego, w tym analizy kosztów i korzyści wszelkich interwencji regulacyjnych; z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzone przez Komisję badanie sektorowe dotyczące internetu rzeczy i wzywa Komisję do podjęcia, w razie potrzeby, dalszych działań w odniesieniu do norm, możliwości przenoszenia danych i dostępu do nich;

73. ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie daleko idącą koncentracją wspólnotowego łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych; ponownie apeluje do Komisji o pilne przeprowadzenie dogłębnej analizy zakresu i skutków tworzenia stowarzyszeń nabywców, a tym samym zwrócenie szczególnej uwagi na zagwarantowanie uczciwej konkurencji i większej przejrzystości praktyk handlowych stosowanych przez sieci supermarketów i hipermarketów, zwłaszcza gdy takie praktyki wpływają na wartość marki i wybór produktów lub ograniczają innowacyjność lub porównywalność cen;

74. zauważa, że rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych dotyczących porozumień wertykalnych (VBER) 21  i związane z nim wytyczne wertykalne 22  zostały w niewystarczającym stopniu dostosowane do ostatnich zmian na rynku, w szczególności do wzrostu sprzedaży przez internet i wzmocnienia pozycji platform internetowych; zauważa również, że

Komisja pracuje obecnie nad wnioskiem dotyczącym lepszego dostosowania tego rozporządzenia i wytycznych; podkreśla, że istnieją obawy dotyczące sektora dóbr trwałych, w którym producenci konkurują bezpośrednio z siecią dystrybucji poprzez zmianę warunków umownych wertykalnego stosunku dystrybucji, co stawia dystrybutorów w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej i wypiera MŚP z rynku; podkreśla, że cyfryzacja sektora dóbr trwałych budzi również obawy co do konkurencji; wzywa Komisję do zadbania o to, by wszelkie przyszłe przeglądy uwzględniały niewłaściwe stosowanie porozumień w sprawie dystrybucji selektywnej, etykietowania i innych środków mających na celu zapobieganie zakupowi, dystrybucji i odsprzedaży towarów za granicą;

75. uważa, że zawarte w projekcie wytycznych do przeglądu rozporządzenia VBER rozróżnienie między narzuceniem cen odsprzedaży (RPM), co zakłóca rynek, a minimalną ceną reklamowaną (MAP), która może być dozwolona w pewnych okolicznościach i pod pewnymi warunkami, może stanowić narzędzie wspierania MŚP w stawianiu czoła agresywnej konkurencji cenowej na rynkach internetowych; zwraca się do Komisji - w tym celu - o wyjaśnienie w wytycznych warunków, na jakich MAP nie stanowi RPM;

76. ponawia swój apel do Komisji o zajęcie się antykonkurencyjnym skutkiem terytorialnych ograniczeń dostaw w celu osiągnięcia w pełni funkcjonującego jednolitego rynku i wykorzystania jego potencjalnych korzyści dla konsumentów; powtarza, że terytorialne ograniczenia dostaw mogą wynikać z różnych praktyk, takich jak odmowa dostaw, groźba wstrzymania dostaw do konkretnego dystrybutora, ograniczenie wielkości sprzedaży, dostarczanie różnych ofert produktów w poszczególnych państwach członkowskich oraz stosowanie różnych cen lub ograniczanie wersji językowych w odniesieniu do opakowań produktów;

77. przypomina swój wcześniejszy apel do Komisji o monitorowanie i usuwanie jakiegokolwiek nieuzasadnionego, ale wciąż istniejącego blokowania geograficznego lub innych barier w transgranicznej sprzedaży internetowej, jak wskazano w pierwszym krótkoterminowym przeglądzie rozporządzenia w sprawie blokowania geograficznego 23 ; zauważa w tym kontekście rozpoczęcie dialogu z zainteresowanymi stronami;

78. podkreśla znaczenie współpracy krajowych organów ds. konkurencji działających w Europejskiej Sieci Konkurencji; podkreśla, że ich wkład w egzekwowanie przepisów jest podstawą aktu o rynkach cyfrowych w jego obecnym kształcie; wzywa Komisję do przeprowadzenia szczegółowej oceny wdrożenia dyrektywy (UE) 2019/1 24 ; z zadowoleniem przyjmuje transpozycję dyrektywy (UE) 2019/1 do prawa krajowego w państwach członkowskich, a tym samym nadanie krajowym organom ochrony konkurencji uprawnień umożliwiających im większą skuteczność w egzekwowaniu polityki konkurencji; podkreśla, że zwiększone zdolności dochodzeniowe i decyzyjne krajowych organów ochrony konkurencji, a także wystarczający poziom zasobów ludzkich i finansowych umożliwią lepsze egzekwowanie reguł konkurencji w sposób niezależny i bezstronny; zaleca, aby zdolności analitycznych krajowych organów ochrony konkurencji zostały zwiększone, co umożliwi im skuteczniejsze rozwiązywanie problemów związanych z egzekwowaniem prawa konkurencji na rynkach cyfrowych; ponadto zaleca krajowym organom ochrony konkurencji współpracę w zakresie wymiany najlepszych praktyk oraz współpracę z innymi właściwymi organami oraz przyjęcie wielodyscyplinarnego podejścia do przełamywania barier w egzekwowaniu prawa, ponieważ zachowania antykonkurencyjne mogą również naruszać ochronę danych lub prawo konsumenckie;

79. podkreśla, że ważne są gwarancje niezależności krajowych organów nadzoru i konkurencji, oraz przypomina o stale rosnącej potrzebie zapewnienia skuteczniejszych kanałów komunikacji, informacji i współpracy na szczeblu unijnym; zwraca uwagę w związku z tym na potrzebę zapewnienia tym organom niezbędnych zasobów ludzkich, finansowych i technologicznych niezbędnych do właściwego wykonywania powierzonych im zadań; podkreśla ponadto, że ważne jest utrzymanie najbardziej rygorystycznych wymogów przejrzystości i niezależności w odniesieniu do mandatów tych organów, począwszy od mechanizmów mianowania, a skończywszy na zasadach dostępu do informacji;

80. podkreśla, że służby egzekwowania prawa muszą pozostać niezależne i korzystać z odpowiednich do tego celu narzędzi monitorowania oraz zasobów ludzkich z odpowiednimi kwalifikacjami, aby skutecznie rozpatrywać rosnącą liczbę coraz trudniejszych spraw;

81. przypomina, że nie można było przeprowadzić dogłębnej analizy dyrektywy 2014/104/UE 25  ze względu na opóźnioną transpozycję i brak odpowiednich informacji na temat spraw sądowych; zwraca się jednak do Komisji o stałe monitorowanie wdrażania dyrektywy i publikowanie wyników analizy;

82. uważa, że Parlament powinien odgrywać aktywną rolę w debacie politycznej na temat polityki konkurencji; zwraca uwagę, że Parlament powinien być bardziej zaangażowany, w charakterze obserwatora, w działalność grup roboczych i grup ekspertów, takich jak Międzynarodowa Sieć Konkurencji i OECD, aby uzyskać lepszą wiedzę w tym zakresie i na bieżąco śledzić rozwój sytuacji, a tym samym być lepiej przygotowanym do roli współustawodawcy; podkreśla, że Parlament powinien uczestniczyć w unijnych Tygodniach poświęconych Konkurencji (Competition Weeks) i innych spotkaniach, na które zapraszani są przedstawiciele państw członkowskich; zauważa, że grupa robocza ds. konkurencji stanowi użyteczne narzędzie promowania wymiany wiedzy między Parlamentem a DG COMP;

83. potępia niesprowokowaną i nieuzasadnioną agresję Rosji na Ukrainę; z zadowoleniem przyjmuje nadzwyczajne środki, które UE wprowadza, aby pomóc ludności Ukrainy; popiera środki skierowane do organizacji pozarządowych i przedsiębiorstw pomagających uchodźcom uciekającym do Unii z krajów dotkniętych wojną;

84. wzywa Komisję do ścisłego monitorowania sytuacji i, w razie potrzeby, do wykorzystania niezbędnej elastyczności unijnych ram pomocy państwa, aby umożliwić państwom członkowskim udzielenie wsparcia przedsiębiorstwom i sektorom, które najdotkliwiej odczuwają skutki trwającej rosyjskiej agresji wojskowej na Ukrainę i które ucierpią w wyniku nałożonych na Rosję sankcji;

o

o o

85. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, parlamentom państw członkowskich, a także krajowym oraz - w stosownych przypadkach - regionalnym organom ds. konkurencji w państwach członkowskich.

1 Dz.U. C 67 z 8.2.2022, s. 2.
2 Dz.U. C 362 z 8.9.2021, s. 22
3 Sprawozdanie Komisji z 23 listopada 2021 r. pt. "Pierwsze sprawozdanie roczne Komisji na temat monitorowania bezpośrednich inwestycji zagranicznych w Unii" (COM(2021)0714).
4 Dz.U. L 11 z 14.1.2019, s. 3.
6 Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji, Montjoye, Y., Schweitzer, H., Cremer, J., Competition policy for the digital era [Polityka konkurencji w erze cyfrowej], Urząd Publikacji, 2019 r.,https://data.europa.eu/doi/10.2763/407537
7 Komisja Europejska, Agencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i Żywności, "Consumer vulnerability across key markets in the European Union: executive summary" [Podatność konsumentów na zagrożenia na kluczowych rynkach w Unii Europejskiej - sprawozdanie końcowe], Urząd Publikacji, 2016 r., https://data.europa.eu/doi/10.2818/056024.
8 Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 1.
9 Dz.U. C 80 z 18.2.2022, s. 1.
10 Dz.U. C 508 z 16.12.2021, s. 1.
11 Dz.U. L 270 z 29.7.2021, s. 39.
12 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0441.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. ustanawiające Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Dz.U. L 57 z 18.2.2021, s. 17).
14 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/958 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie analizy proporcjonalności przed przyjęciem nowych regulacji dotyczących zawodów, Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 25.
15 Wyrok Sądu Unii Europejskiej z dnia 10 listopada 2021 r., Google i Alphabet przeciwko Komisji, T-612/17, ECLI:EU:T:2021:763.
16 Tamże.
17 Sprawozdanie specjalne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego 24/2020 pt. "Kontrole połączeń przedsiębiorstw i postępo wania antymonopolowe w UE prowadzone przez Komisję: konieczne jest wzmocnienie nadzoru rynku", 19 listopada 2020 r.
18 Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1.
19 Dz.U. L 352 z 24.12.2013, s. 1.
20 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
21 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 330/2010 z dnia 20 kwietnia 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych (Dz.U. L 102 z 23.4.2010, s. 1).
22 Dz.U. C 130 z 19.5.2010, s. 1.
23 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/302 z dnia 28 lutego 2018 r. w sprawie nieuzasadnionego blokowania geograficznego oraz innych form dyskryminacji klientów ze względu na przynależność państwową, miejsce zamieszkania lub miejsce prowadzenia działalności na rynku wewnętrznym (Dz.U. L 60 I z 2.3.2018, s. 1).
24 Dz.U. L 11 z 14.1.2019, s. 3.
25 Dz.U. L 349 z 5.12.2014, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.