Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie działań następczych w związku z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy (2022/2648(RSP))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2022.465.109

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 grudnia 2022 r.

P9_TA(2022)0141
Działania następcze po Konferencji w sprawie przyszłości Europy Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 maja 2022 r. w sprawie działań następczych w związku z konkluzjami Konferencji w sprawie przyszłości Europy (2022/2648(RSP))
(2022/C 465/07)

Parlament Europejski,

- uwzględniając regulamin Konferencji w sprawie przyszłości Europy (zwanej dalej "Konferencją"), zatwierdzony przez zarząd i opublikowany na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji,

- uwzględniając konkluzje dziewięciu tematycznych grup roboczych Konferencji zatwierdzone 30 kwietnia 2022 r. na sesji plenarnej Konferencji,

- uwzględniając sprawozdanie z działalności wielojęzycznej platformy cyfrowej Konferencji w sprawie przyszłości Europy opublikowane w lutym 2022 r.,

- uwzględniając wpisy poszczególnych państw członkowskich na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji w sprawie przyszłości Europy opublikowane w lutym 2022 r.,

- uwzględniając sprawozdania krajowych paneli obywatelskich i wydarzenia krajowe opublikowane na wielojęzycznej platformie cyfrowej Konferencji,

- uwzględniając sprawozdanie zawierające pomysły młodzieży na Konferencję w sprawie przyszłości Europy opublikowane w następstwie Europejskiego Spotkania Młodzieży, które odbyło się 8 i 9 października 2021 r.,

- uwzględniając zalecenia pierwszego europejskiego panelu obywatelskiego "Silniejsza gospodarka, sprawiedliwość społeczna i zatrudnienie / Edukacja, kultura, młodzież i sport / Transformacja cyfrowa",

- uwzględniając zalecenia drugiego europejskiego panelu obywatelskiego "Demokracja europejska / Wartości i prawa, praworządność, bezpieczeństwo",

- uwzględniając zalecenia trzeciego europejskiego panelu obywatelskiego "Zmiana klimatu, środowisko / Zdrowie",

- uwzględniając zalecenia czwartego europejskiego panelu obywatelskiego "UE w świecie / Migracja",

- uwzględniając swoją rezolucję z 15 stycznia 2020 r. w sprawie stanowiska Parlamentu Europejskiego dotyczącego Konferencji w sprawie przyszłości Europy 1 ,

- uwzględniając swoje rezolucje: z 16 lutego 2017 r. w sprawie poprawy funkcjonowania Unii Europejskiej dzięki wykorzystaniu potencjału Traktatu z Lizbony 2 , z 16 lutego 2017 r. w sprawie ewentualnych zmian i dostosowań w obecnej strukturze instytucjonalnej Unii Europejskiej 3 , z 13 lutego 2019 r. w sprawie stanu debaty nad przyszłością Europy 4  oraz z 26 listopada 2020 r. w sprawie oceny wyborów europejskich 5 ,

- uwzględniając art. 132 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że w porównaniu z warunkami, w których rozpoczęła się Konferencja, w Unii Europejskiej panuje obecnie bezprecedensowa sytuacja, dlatego konieczny jest nowy impuls dla integracji europejskiej i jeszcze bardziej zdecydowane wspólne działania i solidarność, ponieważ na kontynent europejski powraca wojna;

B. mając na uwadze, że UE będzie oceniana według jej zdolności do wyjścia z obecnego kryzysu i w związku z tym powinna dążyć do tego, by stać się silniejszą;

C. mając na uwadze, że Parlament Europejski w pełni zaangażował się w Konferencję i jest głęboko przekonany, że UE trzeba zreformować, aby mogła stawić czoła nie tylko obecnym, ale również przyszłym wyzwaniom;

D. mając na uwadze, że w konkluzjach Konferencji trzeba będzie uwzględnić również wszystkie skutki inwazji Rosji na Ukrainę w już i tak bardzo trudnej sytuacji po pandemii;

E. mając na uwadze, że z wniosków będących efektem uczestnictwa obywatelskiego, przełożonych na końcowe konkluzje Konferencji, wynika, że Unia Europejska musi stać się bardziej demokratyczna, bezpieczna, skuteczna, zamożna, sprawiedliwsza, bardziej zrównoważona, bardziej zdolna do działania i bardziej wpływowa na świecie;

F. mając na uwadze, że UE powinna mieć wystarczające i odpowiednie środki do osiągnięcia wyżej wymienionych celów, co ponownie uwypukla potrzebę poprawy funkcjonowania instytucji;

G. mając na uwadze, że w związku z tym UE powinna uzyskać narzędzia, które pozwoliłyby jej reagować na ważne wyzwania transnarodowe w dziedzinie bezpieczeństwa, zdrowia, zmiany klimatu i środowiska, migracji, cyfryzacji, obronności, opodatkowania, zwalczania nierówności, polityki gospodarczej i społecznej oraz geopolityki;

H. mając na uwadze, że do wdrożenia zaleceń i spełnienia oczekiwań wynikających z uczestnictwa obywatelskiego konieczne jest oprócz wniosków ustawodawczych rozpoczęcie procesu reform instytucjonalnych;

I. mając na uwadze, że nowe strategie polityczne, a w niektórych przypadkach zmiany traktatu, są konieczne nie jako środki same w sobie, lecz w interesie wszystkich Europejczyków, w dążeniu do przekształcenia UE w sposób gwarantujący jej otwartą strategiczną autonomię, bezpieczeństwo, zrównoważony rozwój i konkurencyjność, poprawę warunków życia i pracy oraz poszanowanie praworządności i praw podstawowych;

J. mając na uwadze, że Konferencja po raz kolejny pokazuje, że każda reforma Unii wymaga pełnego zaangażowania Parlamentu, Komisji, Rady i odpowiednich zainteresowanych stron, a także bezpośredniego zaangażowania obywateli;

K. mając na uwadze, że doświadczenia Konferencji potwierdzają, jak ważne jest wzmocnienie wszystkich możliwych kanałów dialogu i współpracy między Parlamentem Europejskim a parlamentami narodowymi;

1. z zadowoleniem przyjmuje konkluzje Konferencji zatwierdzone na sesji plenarnej 30 kwietnia 2022 r.;

2. wyraża zadowolenie z ambitnych i konstruktywnych wniosków sformułowanych przez Konferencję w oparciu o zalecenia i pomysły europejskich i krajowych paneli obywatelskich, Europejskiego Spotkania Młodzieży i platformy internetowej; przyjmuje z zadowoleniem, że konkluzje Konferencji opracowano przy pełnym zaangażowaniu obywatelskim, i podkreśla znaczenie udziału obywateli w demokracji europejskiej;

3. uważa, że Konferencja zaowocowała innowacyjnym i udanym uczestnictwem obywateli europejskich oraz stworzyła dodatkową okazję dla instytucji europejskich do kompleksowego dialogu z obywatelami, parlamentami krajowymi, władzami regionalnymi i lokalnymi, partnerami społecznymi i organizacjami społeczeństwa obywatelskiego na temat przyszłości Unii;

4. podkreśla znaczenie parlamentarnego wymiaru Konferencji i wyraża chęć wspierania i wzmacniania dialogu i współpracy między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim;

5. uważa, że większa rola w procesie decyzyjnym UE idzie w parze z bardziej demokratycznymi, przejrzystymi i odpowiedzialnymi instytucjami UE; popiera ponadto stałe zaangażowanie obywatelskie i konsultacje z obywatelami w tym procesie;

6. wskazuje, że ostatnie kryzysy wymagają wspólnych europejskich rozwiązań; uważa, że Konferencja stanowiła wyjątkową okazję do przedstawienia UE perspektywicznych propozycji w tym zakresie;

7. uważa, że rosyjska agresja na Ukrainę dowodzi, że potrzebna jest silniejsza geopolityczna UE, przemawiająca jednym głosem na świecie i prowadząca wspólną politykę w dziedzinie bezpieczeństwa, obrony, energii i migracji, opartą na wspólnych działaniach i pełnej solidarności;

8. przypomina, że w odpowiedzi na pandemię COVID-19 UE wykazała się zdolnością do działania i promowania innowacyjnych i wspólnych rozwiązań w zakresie zdrowia, wzrostu gospodarczego i spójności społecznej; jest zdania, że te pozytywne działania trzeba przekształcić w nowe stałe ramy instytucjonalne i polityczne;

9. podkreśla, że konkluzje Konferencji wskazują, że UE musi pilnie zacząć odgrywać przywódczą rolę w przeciwdziałaniu zmianie klimatu, ochronie różnorodności biologicznej i promowaniu zrównoważonego rozwoju;

10. podkreśla, że konkluzje Konferencji i oczekiwania obywateli trzeba realizować przez podjęcie prac nad ambitnymi zmianami w niektórych z naszych najważniejszych strategii politycznych;

11. uważa, że pogłębioną integrację polityczną i prawdziwą demokrację, jak podkreślono w konkluzjach Konferencji, można osiągnąć dzięki prawu inicjatywy ustawodawczej Parlamentu Europejskiego i zniesieniu jednomyślności w Radzie;

12. przyznaje, że konkluzje Konferencji wymagają zmiany traktatu, m.in. jeśli chodzi o uproszczenie struktury instytucjonalnej UE, większej przejrzystości i rozliczalności w procesie decyzyjnym oraz zastanowienia się na nowo nad kompetencjami UE;

13. popiera - zgodnie z tym, co podkreślono we wnioskach grup roboczych Konferencji - przejście na model zrównoważonego i odpornego wzrostu gospodarczego sprzyjającego włączeniu społecznemu, wzmocnienie konkurencyjności i odporności gospodarki UE, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP jako podstawy naszej gospodarki, oraz sprawdzian konkurencyjności, pełne wdrożenie Europejskiego filaru praw socjalnych, w tym jego ważnych głównych celów na 2030 r., protokół w sprawie postępu społecznego oraz promowanie ukierunkowanych na przyszłość inwestycji z naciskiem na sprawiedliwą, zieloną i cyfrową transformację, o silnym wymiarze społecznym, obejmującym równouprawnienie płci, z uwzględnieniem również przykładów NextGenerationEU i europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia zagrożeń związanych z bezrobociem w sytuacji nadzwyczajnej (SURE);

14. uważa, że dla realizacji postulatów obywateli zasadnicze znaczenie ma skupienie się na działaniach następczych w związku z konkluzjami Konferencji; oczekuje, że wszystkie instytucje europejskie zobowiążą się do przyjęcia konstruktywnego i ambitnego podejścia, zgodnie z ich odpowiednimi funkcjami i kompetencjami, na każdym etapie działań następczych, w tym poprzez składanie wniosków ustawodawczych;

15. jest gotów odegrać swoją rolę i zapewnić odpowiednie działania następcze w związku z wynikami Konferencji; postuluje w związku z tym zwołanie konwentu w drodze uruchomienia procedury zmiany traktatów przewidzianej w art. 48 Traktatu o Unii Europejskiej i wzywa Komisję Spraw Konstytucyjnych do odpowiedniego wszczęcia niezbędnej procedury;

16. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. C 270 z 7.7.2021, s. 71.
2 Dz.U. C 252 z 18.7.2018, s. 215.
3 Dz.U. C 252 z 18.7.2018, s. 201.
4 Dz.U. C 449 z 23.12.2020, s. 90.
5 Dz.U. C 425 z 20.10.2021, s. 98.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.