Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 5/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - dodatkowe środki mające zaradzić skutkom rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie, wzmocnienie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności, zmniejszenie środków na płatności i aktualizacja dochodów, inne dostosowania i aktualizacje techniczne (14832/2022 - C9-0388/2022 - 2022/0318(BUD))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.167.138

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 maja 2023 r.

P9_TA(2022)0402
Projekt budżetu korygującego nr 5/2022 - Dodatkowe środki w celu zaradzenia konsekwencjom rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie - Wzmocnienie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności - Zmniejszenie środków na płatności i aktualizacja dochodów - Inne dostosowania i aktualizacje techniczne

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu korygującego nr 5/2022 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - dodatkowe środki mające zaradzić skutkom rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie, wzmocnienie Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności, zmniejszenie środków na płatności i aktualizacja dochodów, inne dostosowania i aktualizacje techniczne (14832/2022 - C9-0388/2022 - 2022/0318(BUD))

(2023/C 167/29)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 1 , w szczególności jego art. 44,

- uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 24 listopada 2021 r. 2 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  (rozporządzenie w sprawie WRF),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 5 ,

- uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 5/2022 przyjęty przez Komisję dnia 5 października 2022 r. (COM(2022)0351),

- uwzględniając wspólny tekst uzgodniony przez komitet pojednawczy dnia 14 listopada 2022 r., w sprawie budżetu ogólnego na rok budżetowy 2023, obejmujący również przyjęcie projektu budżetu korygującego nr 5/2022,

- uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2022 przyjęte przez Radę dnia 21 listopada 2022 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu tego samego dnia (14832/2022 - C9-0388/2022),

- uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0280/2022),

A. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 5/2022 obejmuje aktualizacje po stronie zarówno wydatków, jak i dochodów, a także zmiany w sekcji III (Komisja) i innych sekcjach;

B. mając na uwadze, że w projekcie budżetu korygującego nr 5/2022 uwzględniono między innymi dostosowania mające na celu zaradzenie skutkom rosyjskiej wojny w Ukrainie;

C. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 5/2022 jest związany z finansowaniem nowego aktu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia, ze wzmocnieniem środków nadzwyczajnych przeznaczonych na komponent dotyczący łańcucha żywnościowego w ramach Programu na rzecz jednolitego rynku, z koncentracją wydatków na wstępie i zwiększeniem środków na rzecz Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (UMOL), ze zwiększeniem wkładu UE na rzecz Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii, ze zwiększeniem wydatków administracyjnych i świadczeń emerytalno-rentowych ze względu na wysoką inflację, a także ze zwrotem kwoty z rezerwy nowej inicjatywy "ReFuelEU Aviation" do linii budżetowej instrumentu "Łącząc Europę" - Transport ze względu na opóźnienie w przyjmowaniu tej inicjatywy; mając na uwadze, że wszystkie pozostałe marginesy w działach 2b i 5 zostały w pełni wyczerpane;

D. mając na uwadze, że art. 64 i 65 regulaminu pracowniczego mają na celu dopilnowanie, by ewolucja siły nabywczej urzędników służby cywilnej UE odpowiadała ewolucji siły nabywczej urzędników krajowych; mając na uwadze, że prognozowany wskaźnik aktualizacji wynagrodzeń stosowany z mocą wsteczną od 1 lipca 2022 r. wynosił 2,5 % w przyjętym budżecie na 2022 r. (wpływ w okresie 6 miesięcy), podczas gdy wskaźnik uwzględniony w projekcie budżetu korygującego nr 5/2022 wynosi 6,9 %; mając na uwadze, że w sprawozdaniu Eurostatu z 24 października 2022 r. w sprawie aktualizacji wynagrodzeń za 2022 r. 6  ostateczny wskaźnik ustalono na 7,0 %;

E. mając na uwadze, że poziom środków na płatności dla Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i Programu UE dla zdrowia ograniczono odpowiednio o 775 mln EUR i 129,2 mln EUR;

F. mając na uwadze, że projekt budżetu korygującego nr 5/2022 obejmuje również dwa dostosowania po stronie dochodów, a mianowicie aktualizację szacunków dotyczących tradycyjnych zasobów własnych (TZW) oraz szacowany wpływ różnic kursowych; mając na uwadze, że nadwyżkę dochodów szacuje się na 3,0 mld EUR;

G. mając na uwadze, że wpływ netto projektu budżetu korygującego nr 5/2022 na wydatki wiąże się ze zwiększeniem środków na zobowiązania o 447,5 mln EUR oraz zmniejszeniem środków na płatności o 741,1 mln EUR; mając na uwadze, że całkowity wpływ po stronie dochodów (uwzględniający nadwyżkę dochodów i zmniejszenie płatności) polega na zmniejszeniu netto wkładów opartych na DNB o 3 779 mln EUR;

H. mając na uwadze, że Parlament zawsze był zdania, że projekt budżetu korygującego powinien mieć tylko jeden cel;

1. przyjmuje do wiadomości projekt budżetu korygującego nr 5/2022 przedstawiony przez Komisję;

2. przypomina, że ze względu na późne przyjęcie podstawy prawnej aktu na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia komitet pojednawczy ds. budżetu ogólnego na rok budżetowy 2023 zgodził się nie umieszczać żadnej kwoty środków na zobowiązania w rezerwie na ten cel i nie tworzyć odpowiedniej linii budżetowej w roku budżetowym 2022;

3. podkreśla, że Unijny Mechanizm Ochrony Ludności wymaga znacznego wzmocnienia od początku jego wdrażania, zwłaszcza ze względu na coraz częściej występujące trudne warunki pogodowe, które powodują powodzie, pożary i susze w Europie, a także w celu utworzenia stałej floty przeciwpożarowej, aby zwalczać pożary lasów w całej Europie; wskazuje w związku z tym, że proponowana w odniesieniu do UMOL koncentracja wydatków na wstępie i na końcu będzie musiała zostać poddana ponownej ocenie w oparciu o potrzeby, zwłaszcza w kontekście zbliżającej się rewizji WRF;

4. ostrzega przed ryzykiem coraz większych zaległości w płatnościach z powodu niepokojących opóźnień we wdrażaniu programów oraz podkreśla, że trzeba będzie zająć się tym ryzykiem w kontekście rewizji WRF;

5. podkreśla, że wkłady państw członkowskich oparte na DNB zmniejszyły się w sumie o 3,8 mld EUR oraz że niektóre państwa członkowskie korzystają z dużych dopłat uzupełniających, biorąc pod uwagę, że ich rabaty ryczałtowe są corocznie dostosowywane za pomocą deflatora realnego PKB, a nie na podstawie automatycznego deflatora wynoszącego 2 % określonego w WRF;

6. przypomina, że w celu lepszego poszanowania prerogatyw władzy budżetowej Komisja powinna przedstawić projekt budżetu korygującego zawierający tylko jeden cel, a nie ujmować kilka celów w jednym projekcie budżetu korygującego;

7. zatwierdza stanowisko Rady dotyczące projektu budżetu korygującego nr 5/2022;

8. zobowiązuje swoją przewodniczącą do ogłoszenia, że budżet korygujący nr 5/2022 został ostatecznie przyjęty, i do zarządzenia jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

9. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
6 Dokument roboczy służb Komisji "Sprawozdanie Eurostatu na temat rocznej aktualizacji wynagrodzeń i emerytur urzędników UE za rok 2022", opublikowany 24.10.2022 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.