Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku Hiszpanii - EGF/2020/001 ES/Galicia shipbuilding ancillary sectors (COM(2020)0485 - C9-0294/2020 - 2020/1996(BUD)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.404.250

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 października 2021 r.

Uruchomienie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku Hiszpanii - EGF/2020/001 ES/Galicia shipbuilding ancillary sectors
P9_TA(2020)0269

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 20 października 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku Hiszpanii - EGF/2020/001 ES/Galicia shipbuilding ancillary sectors (COM(2020)0485 - C9-0294/2020 - 2020/1996(BUD))

(2021/C 404/17)

(Dz.U.UE C z dnia 6 października 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2020)0485 - C9-0294/2020),

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1309/2013 z 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji (2014-2020) i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1927/2006 1  (rozporządzenie w sprawie EFG),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 1311/2013 z 2 grudnia 2013 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020 2 , w szczególności jego art. 12,

- uwzględniając zawarte pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją Porozumienie międzyinstytucjonalne z 2 grudnia 2013 r. w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w sprawach budżetowych i należytego zarządzania finansami 3  (PMI z 2 grudnia 2013 r.), w szczególności jego pkt 13,

- uwzględniając procedurę rozmów trójstronnych przewidzianą w pkt 13 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z 2 grudnia 2013 r.,

- uwzględniając pismo Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych oraz Komisji Rozwoju Regionalnego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0192/2020),

A. mając na uwadze, że Unia opracowała instrumenty ustawodawcze i budżetowe w celu udzielenia dodatkowego wsparcia pracownikom dotkniętym skutkami istotnych zmian w strukturze światowego handlu lub światowego kryzysu finansowego i gospodarczego oraz z myślą o ułatwieniu im powrotu na rynek pracy; mając na uwadze, że pomoc ta przybiera postać wsparcia finansowego udzielanego pracownikom i przedsiębiorstwom, dla których pracowali;

B. mając na uwadze, że Hiszpania złożyła wniosek EGF/2020/001 ES/Galicia shipbuilding ancillary sectors o przyznanie wkładu finansowego z EFG w związku ze zwolnieniem 960 pracowników 4  w sektorach gospodarki zaklasyfikowanych według NACE Rev. 2 do działu 24 (Produkcja metali), 25 (Produkcja metalowych wyrobów gotowych, z wyłączeniem maszyn i urządzeń), 30 (Produkcja pozostałego sprzętu transportowego), 32 (Produkcja wyrobów, pozostała), 33 (Naprawa i instalowanie maszyn i urządzeń) oraz 43 (Roboty budowlane specjalistyczne) w zaliczanym do poziomu NUTS 2 regionie Galicji (ES11) w Hiszpanii;

C. mając na uwadze, że wniosek oparty jest na kryteriach interwencji przewidzianych w art. 4 ust. 2 lit. a) rozporządzenia w sprawie EFG, które dopuszczają objęcie wnioskiem zbiorowym dotyczącym MŚP położonych w jednym regionie MŚP działających w różnych sektorach gospodarczych według klasyfikacji NACE Rev. 2, pod warunkiem że w regionie tym funkcjonują głównie lub wyłącznie MŚP;

D. mając na uwadze, że MŚP stanowią trzon gospodarki regionu, w którym ponad 95 % jego przedsiębiorstw zatrudnia mniej niż 250 pracowników, oraz że 38 przedsiębiorstw, których dotyczy niniejszy wniosek, to MŚP; mając na uwadze, że Galicja jest częścią stowarzyszenia osi atlantyckiej, a jej gospodarka w znacznym stopniu opiera się na przedsiębiorstwach i pracownikach transgranicznych;

E. mając na uwadze, że sektor stoczniowy w Galicji stosuje ten sam schemat podwykonawstwa co europejski sektor stoczniowy, który składa się głównie z małych i średnich stoczni, o bardzo dużym odsetku podwykonawstwa pod względem wartości i zatrudnienia;

F. mając na uwadze, że Hiszpania argumentuje, iż od 2004 r. Europa traci swój przemysł stoczniowy 5  zajmujący się statkami handlowymi na rzecz Azji Wschodniej, oraz że kryzys gospodarczy i finansowy, który rozpoczął się w 2008 r., spowodował znaczny spadek zamówień, ekspansję przemysłu stoczniowego w Azji i intensywną konkurencję w skali światowej 6 ;

G. mając na uwadze, że w wyniku polityki dotacji i preferencyjnego traktowania podatkowego, takiego jak pomoc państwa, oraz niższych kosztów pracy w krajach Azji Wschodniej, stocznie w Unii poniosły straty rynkowe;

H. mając na uwadze, że stocznie w Galicji budują zaawansowane technologicznie okręty, zbiornikowce olejowe i chemikaliowce, statki obsługujące instalacje przybrzeżne, statki do badań oceanograficznych i sejsmicznych, holowniki, statki pasażerskie i statki rybackie;

I. mając na uwadze, że zamknięcie stoczni Factorias Vulcano w lipcu 2019 r. oraz wystosowane do wierzycieli wezwanie do rozpoczęcia negocjacji w celu uniknięcia ogłoszenia upadłości przez stocznię HJ Barreras w październiku 2019 r. doprowadziło do zwolnień, ponieważ połowa zwolnień będących przedmiotem niniejszego wniosku miała miejsce w przedsiębiorstwach będących wierzycielami HJ Barreras;

J. mając na uwadze, że podwykonawcy Factorias Vulcano mają wysoki poziom specjalizacji i w związku z tym wysoki stopień zależności od głównej stoczni, co pociąga za sobą współzależności i konsekwencje dla zatrudnienia w stoczniowym sektorze pomocniczym, takie same jak w przypadku przedsiębiorstw należących do jednego sektora gospodarczego według klasyfikacji NACE;

1. zgadza się z Komisją, że warunki wymienione w art. 4 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFG zostały spełnione i że Hiszpania ma prawo do wkładu finansowego w wysokości 2 054 400 EUR na mocy tego rozporządzenia, co stanowi 60 % łącznych kosztów wynoszących 3 424 000 EUR, na które składają się wydatki na zindywidualizowane usługi w wysokości 3 274 000 EUR oraz wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, informacji, reklamy, kontroli i sprawozdawczości w wysokości 150 000 EUR;

2. zauważa, że władze hiszpańskie złożyły wniosek 13 maja 2020 r. oraz że po przekazaniu przez Hiszpanię dodatkowych informacji Komisja zakończyła ocenę wniosku 11 września 2020 r. i przekazała ją Parlamentowi tego samego dnia;

3. zauważa, że Hiszpania rozpoczęła świadczenie zindywidualizowanych usług na rzecz beneficjentów objętych pomocą 13 sierpnia 2020 r. oraz że okres kwalifikowalności do uzyskania wkładu finansowego z EFG będzie zatem trwał od 13 sierpnia 2020 r. do 13 sierpnia 2022 r.;

4. zauważa, że Hiszpania zaczęła ponosić wydatki administracyjne w celu wdrożenia EFG 8 czerwca 2020 r. oraz że wydatki na działania przygotowawcze, działania w zakresie zarządzania, informacji, reklamy, kontroli i sprawozdawczości od 8 czerwca 2020 r. do 13 lutego 2023 r. kwalifikują się zatem do przyznania wkładu finansowego z EFG;

5. przyjmuje z zadowoleniem, że skoordynowany pakiet zindywidualizowanych usług został opracowany przez Hiszpanię w drodze konsultacji z partnerami społecznymi oraz że na podstawie umowy o współpracy partnerzy społeczni również będą zaangażowani w realizację usług;

6. z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie ASIME 7  i związków zawodowych CCOO 8  i UGT, partnerów społecznych, którzy uczestniczą w dialogu społecznym w Galicji, w opracowanie skoordynowanego pakietu zindywidualizowanych usług i w realizację tych usług; podkreśla, że partnerzy społeczni byli aktywnie zaangażowani w przygotowywanie środków;

7. bierze pod uwagę, że w 2018 r. obroty sektora stoczniowego i sektorów pomocniczych w Galicji wynosiły około 2 000 mln EUR rocznie, a 10 000 bezpośrednich miejsc pracy i 25 000 pośrednich miejsc pracy zależnych było od przemysłu stoczniowego, podczas gdy w ubiegłym roku obroty sektora spadły o 11 %, a liczba miejsc pracy o 20,8 % (około 2000);

udział Europy w rynku spadł do zaledwie 6,8 %. Jeżeli chodzi o portfel zamówień w 2019 r., udział Chin jako lidera rynku wyniósł 34 %, Korei Południowej - 26 %, a Japonii - 15 %.

8. podkreśla, że zwolnienia te miały miejsce w kontekście wysokiego poziomu bezrobocia (11,7 % w 2019 r.) w regionie Galicji; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje środki na rzecz przekwalifikowania i podnoszenia kwalifikacji oferowane w ramach tego wsparcia z EFG, dzięki którym regionalny sektor stoczniowy, gospodarka transgraniczna i cały rynek pracy staną się w przyszłości bardziej odporne i konkurencyjne;

9. podkreśla, że efektywne badania naukowe, specjalizacja i innowacje technologiczne mają kluczowe znaczenie dla wzmocnienia europejskiego sektora stoczniowego i umożliwienia mu konkurowania w skali globalnej z krajami stosującymi niższe koszty pracy, politykę subwencji i preferencyjne traktowanie podatkowe;

10. podkreśla, że zindywidualizowane usługi, które mają być świadczone zwolnionym pracownikom, muszą być dostosowane do każdego profilu;

11. zauważa, że 94 % beneficjentów objętych pomocą to mężczyźni, a 78,2 % z nich jest w wieku od 30 do 54 lat; zauważa, że usługi zindywidualizowane, które mają być świadczone na rzecz zwolnionych pracowników, obejmują: spotkania informacyjne i warsztaty przygotowawcze, poradnictwo zawodowe na temat zatrudnienia w stosunku pracy lub samozatrudnienia, szkolenia (w tym szkolenia w zakresie przedsiębiorczości dla osób dążących do samozatrudnienia), opiekę dydaktyczną po reintegracji na rynku pracy, intensywną pomoc w poszukiwaniu pracy oraz szereg zachęt;

12. z zadowoleniem przyjmuje włączenie zachęt do uczestnictwa w wysokości do 400 EUR, dopłat do kosztów dojazdów w wysokości 0,19 EUR/kilometr plus dodatkowe koszty, takie jak opłaty drogowe i koszty parkowania, dopłat do wydatków na opiekę nad osobami pozostającymi na utrzymaniu w wysokości do 20 EUR za każdy dzień uczestnictwa i środków zachęcających w związku ze zwolnieniami monitorowanymi, dzięki którym osoby, które powrócą do pracy jako pracownicy zależni lub samozatrudnieni, będą otrzymywać 200 EUR miesięcznie przez okres maksymalnie sześciu miesięcy, w celu wsparcia objętych pomocą beneficjentów w poszukiwaniu pracy lub szkoleniach, pod warunkiem czynnego uczestnictwa w środkach;

13. przypomina, że zaproponowane działania stanowią aktywne instrumenty rynku pracy należące do działań kwalifikowalnych określonych w art. 7 rozporządzenia w sprawie EFG i nie zastępują biernych środków ochrony socjalnej;

14. zauważa, że zarządzanie wkładem finansowym i nadzór nad nim będą leżeć w gestii tych samych organów, które są odpowiedzialne za zarządzanie Europejskim Funduszem Społecznym i nadzór nad nim, i że Xunta de Galicia 9  (rząd Galicji) będzie instytucją pośredniczącą dla instytucji zarządzającej;

15. podkreśla, że władze Hiszpanii potwierdziły, że działania kwalifikowalne nie są objęte pomocą z innych funduszy lub instrumentów finansowych Unii;

16. przypomina, że pomoc z EFG nie może zastępować działań, za które na mocy prawa krajowego lub umów zbiorowych odpowiedzialne są przedsiębiorstwa;

17. przypomina, że zgodnie z obowiązującymi przepisami możliwe jest uruchomienie EFG, aby udzielić stałego wsparcia zwolnionym pracownikom i osobom samozatrudnionym w kontekście globalnego kryzysu spowodowanego COVID-19 bez zmiany rozporządzenia w sprawie EFG, ponieważ Hiszpania jest jednym z tych państw członkowskich, w których pandemia ma poważne negatywne skutki;

18. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;

19. zobowiązuje swojego przewodniczącego do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

20. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

Servicio de inspección y control de fondos comunitarios we współpracy z Consellería de Economía, Emprego e Industria - Secretaría Xeral de Emprego / Subdirección Xeral de Relacións Laborais będzie instytucją pośredniczącą dla instytucji zarządzającej.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji w następstwie wniosku z Hiszpanii - EGF/2020/001 ES/Galicia shipbuilding ancillary sectors

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on końcowej wersji decyzji (UE) 2020/1598.)

1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 855.
2 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 884.
3 Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1.
4 W rozumieniu art. 3 rozporządzenia w sprawie EFG.
5 Przemysł stoczniowy zajmujący się budową statków handlowych obejmuje budowę zbiornikowców, masowców i kontenerowców.
6 Do 2018 r. Chiny stały się liderem (35,5 %), następne w kolejności były Japonia (23,4 %) i Korea Południowa (22,7 %), natomiast
7 Federacja Przemysłu CCOO Galicia.
8 Federacja Przemysłu Metalowego, Budowlanego i Sektorów Powiązanych (MCA-UGT).
9 Rząd Galicji, a w szczególności Consellería de Facenda - Dirección General de política financiera, tesoro y fondos europeos /

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.