Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 (12108/2022 - C9-0306/2022 - 2022/0212(BUD))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.149.109

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 kwietnia 2023 r.

P9_TA(2022)0366
Budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 - wszystkie sekcje Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 października 2022 r. w sprawie stanowiska Rady dotyczącego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 (12108/2022 - C9-0306/2022 - 2022/0212(BUD))
(2023/C 149/12)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2  ("rozporządzenie finansowe"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3  ("rozporządzenie w sprawie WRF"), wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 4 , a także powiązane deklaracje jednostronne 5 ,

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 6 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1119 z dnia 30 czerwca 2021 r. w sprawie ustanowienia ram na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmiany rozporządzeń (WE) nr 401/2009 i (UE) 2018/1999 (Europejskie prawo o klimacie) 7 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 19 maja 2022 r. w sprawie skutków społecznych i gospodarczych dla UE związanych z rosyjską wojną w Ukrainie - zwiększanie zdolności UE do działania 8 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. pt. "Europejski Zielony Ład" (COM(2019)0640) oraz swoją rezolucję z dnia 15 stycznia 2020 r. w tej sprawie 9 ,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) na temat globalnego ocieplenia o 1,5 oC, sprawozdanie specjalne tego zespołu w sprawie zmiany klimatu i gruntów oraz jego sprawozdanie specjalne w sprawie oceanów i kriosfery w zmieniającym się klimacie,

- uwzględniając porozumienie przyjęte dnia 12 grudnia 2015 r. na 21. Konferencji Stron UNFCCC (COP21) w Paryżu ("porozumienie paryskie"),

- uwzględniając sprawozdanie specjalne 22/2021 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego: "Zrównoważone finansowanie - potrzeba bardziej spójnych działań UE, aby przekierować finansowanie na zrównoważone inwestycje",

- uwzględniając sprawozdanie specjalne 09/2022 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego: "Wydatki na rzecz klimatu w budżecie UE na lata 2014-2020: nie są tak wysokie, jak podaje Komisja",

- uwzględniając sprawozdanie specjalne 10/2021 Europejskiego Trybunału Obrachunkowego: "Uwzględnianie aspektu płci w budżecie UE - czas, by za słowami poszły czyny",

- uwzględniając cele zrównoważonego rozwoju ONZ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 8 lipca 2021 r. w sprawie sprawozdania rocznego z funkcjonowania strefy Schengen 10 ,

- uwzględniając wniosek z dnia 22 kwietnia 2022 r. dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) 2018/1046 w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii (COM(2022)0184) oraz sprawozdanie A9-0230/2022 na ten temat przyjęte dnia 8 września 2022 r. przez Komisję Budżetową i Komisję Kontroli Budżetowej oraz zatwierdzone na sesji miesięcznej Parlamentu w dniach 12-15 września 2022 r.,

- uwzględniając Europejski filar praw socjalnych oraz swoją rezolucję z dnia 19 stycznia 2017 r. w tej sprawie 11 ,

- uwzględniając europejską strategię na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2020/2092 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie ogólnego systemu warunkowości służącego ochronie budżetu Unii 12 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 5 kwietnia 2022 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2023, sekcja III - Komisja 13 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2023 14 ,

- uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przyjęty przez Komisję dnia 1 lipca 2022 r. (COM(2022)0400), a także list w sprawie poprawek nr 1 do niego (COM(2022)0670),

- uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przyjęte przez Radę dnia 6 września 2022 r. i przekazane Parlamentowi dnia 9 września 2022 r. (12108/2022 - C9-0306/2022),

- uwzględniając art. 94 Regulaminu,

- uwzględniając opinie zainteresowanych komisji,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0241/2022),

Ogólny przegląd sekcji III

1. przypomina, że w rezolucji z 5 kwietnia 2022 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2023 Parlament określił jasne priorytety polityczne dla budżetu na rok 2023; potwierdza swoje zdecydowane zaangażowanie na rzecz tych priorytetów i określa przedstawione poniżej stanowisko, aby zapewnić odpowiedni poziom finansowania w celu ich realizacji; uważa, że Unia musi dysponować wszelkimi możliwymi środkami budżetowymi, aby reagować na obecne kryzysy i koncentrować się na potrzebach obywateli;

2. mając na uwadze, że budżet Unii Europejskiej powinien promować inwestycje publiczne przez wspieranie sektorów produkcyjnych i strategicznych, usług publicznych, tworzenia miejsc pracy z gwarantowanymi prawami pracowniczymi, zwalczania ubóstwa oraz wykluczenia społecznego i nierówności, ochrony środowiska naturalnego i pełnego wykorzystania potencjału każdego kraju i regionu, jak również przez utrzymywanie stosunków zewnętrznych opartych na solidarności, współpracy, wzajemnym szacunku oraz promowania i ochrony pokoju;

3. podkreśla, że Unia stoi przed wyjątkowymi i złożonymi wyzwaniami, takimi jak bezpośrednie i pośrednie skutki wojny w Ukrainie, wysoka inflacja, rosnące ubóstwo, wysokie ceny energii i zagrożenia dla bezpieczeństwa dostaw, pogarszające się perspektywy gospodarcze (w szczególności dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) i gospodarstw domowych znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji), potrzeba zapewnienia sprawiedliwej, sprzyjającej włączeniu społecznemu i zrównoważonej odbudowy po pandemii, kryzysy w wielu innych regionach świata, zmiany technologiczne, w tym rosnąca cyfryzacja, różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn, a także coraz pilniejsza potrzeba przeciwdziałania zmianie klimatu i kryzysowi bioróżnorodności i ich skutkom, a także potrzeba przyspieszenia sprawiedliwej transformacji, w tym dzięki inwestycjom w efektywność energetyczną; uważa, że budżet Unii powinien przyczyniać się do sprostania tym wyzwaniom i zapewnić wszystkim odpowiednie wsparcie, a jednocześnie wyraża zaniepokojenie wyjątkowo ograniczonymi marginesami, które wynoszą około jednej trzeciej marginesów z zeszłego roku, lub, w przypadku działu 6, brakiem marginesu, a także ograniczoną elastycznością i zdolnością reagowania kryzysowego przewidzianymi w budżecie; uważa, że konieczne jest, zwłaszcza w czasach wojny, pobudzenie inwestycji i rozwiązanie problemu bezrobocia oraz stworzenie podstaw dla bardziej odpornej i zrównoważonej Unii, przy jednoczesnym koncentrowaniu się na konkretnych działaniach mających na celu radzenie sobie ze skutkami wojny na świecie; ubolewa nad faktem, że projekt budżetu jest niewystarczającą odpowiedzią na obecne wyzwania; przypomina, że wieloletnie ramy finansowe (WRF) nie zostały ustanowione w celu przeciwdziałania pandemii, wojnie, wysokiej inflacji, wysokim cenom energii, dużej liczbie uchodźców, przystępowaniu nowych krajów, brakowi bezpieczeństwa żywnościowego i kryzysom humanitarnym;

4. ubolewa nad stanowiskiem Rady w sprawie projektu budżetu, ponieważ w działach WRF Rada obniża środki na zobowiązania o 1,64 mld EUR, a środki na płatności o 530 mln EUR w porównaniu z wnioskiem Komisji; uważa, że cięcia zaproponowane przez Radę nie odzwierciedlają powagi wyżej wymienionych wyzwań, przed którymi stoją Unia i jej obywatele, ani nie wynikają z obiektywnej oceny tendencji w zakresie wdrażania lub zdolności absorpcyjnych i są sprzeczne z podstawowymi wspólnymi priorytetami politycznymi, a tym samym zagrażają zdolności Unii do pomyślnej realizacji jej kluczowych celów i priorytetów politycznych; uważa, że Rada nie powinna brać na cel programów, które korzystają z dostosowania przewidzianego w art. 5 rozporządzenia w sprawie WRF na "przywrócenie równowagi i stabilizację", ponieważ byłoby to sprzeczne z celem tego artykułu, którym było wzmocnienie konkretnych priorytetów politycznych; przypomina w szczególności, że ten artykuł nie przewiduje "dodatkowych płatności", jak sugeruje Rada; stwierdza, że stanowisko Rady jest dalekie od oczekiwań Parlamentu; postanawia zatem, co do zasady, przywrócić środki w liniach zmniejszonych przez Radę do poziomu określonego w projekcie budżetu, zarówno w odniesieniu do wydatków operacyjnych, jak i administracyjnych, oraz przyjąć projekt budżetu za punkt wyjścia dla stanowiska Parlamentu;

5. utrzymuje środki zapisane w projekcie budżetu na tematyczne instrumenty szczególne, a mianowicie rezerwę na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej, Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji dla Zwalnianych Pracowników i pobrexitową rezerwę dostosowawczą; uważa, że ze względu na nieprzewidziane, nadzwyczajne i bezprecedensowe wyzwania, przed którymi stoi Unia, należy wykorzystać pełną kwotę z instrumentu elastyczności; uważa, że ze względu na obecne poważne i ściśle powiązane kryzysy konieczne jest uruchomienie marginesów na 2021 r. w ramach modułu a) jednolitego marginesu oraz dodatkowych środków w ramach modułu c) tego instrumentu;

6. przypomina swoje długoletnie stanowisko, zgodnie z którym nowym priorytetom lub zadaniom politycznym powinny towarzyszyć nowe zasoby; zamierza zastosować to podejście do wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego ramy dla środków w celu wzmocnienia europejskiego ekosystemu mikroczipów (aktu w sprawie czipów)(COM(2022)0046) i wniosku w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego unijny program bezpiecznej łączności na okres 2023-2027 (COM(2022)0057); w tym względzie z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wniosek w sprawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego akt na rzecz wzmocnienia europejskiego przemysłu obronnego przez wspólne zamówienia (COM(2022)0349) nie pociąga za sobą realokacji środków z innych programów ani ich przeznaczania w ramach tych programów;

7. uważa, że budżet Unii - ze względu na jego wielkość, strukturę i zasady - ma bardzo ograniczoną zdolność do odpowiedniego reagowania na wyzwania stojące przed Unią lub do odpowiedniego finansowania i wdrażania nowych wspólnych ambicji politycznych lub inicjatyw Unii ogłoszonych w orędziu przewodniczącej Komisji o stanie Unii z 2022 r.; przypomina w szczególności, że szefowie państw lub rządów uznali rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie za "dramatyczną zmianę w historii Europy", a Komisja stwierdziła, że "nieprzewidziane potrzeby powstałe w wyniku wojny w Europie znacznie wykraczają poza zasoby dostępne w obecnych wieloletnich ramach finansowych", co wymaga nowych źródeł finansowania; podkreśla, że Unia powinna odgrywać wiodącą rolę w zapewnianiu Ukrainie wystarczającego, terminowego i niezawodnego wsparcia wraz z partnerami międzynarodowymi; jest zdania, że stanowi to kolejny dowód na pilną potrzebę dokonania znacznej rewizji WRF, którą należy zaproponować jak najszybciej i nie później niż w pierwszym kwartale 2023 r., w tym na potrzebę zwiększenia ich elastyczności, podniesienia pułapów w razie potrzeby w celu odzwierciedlenia pojawiających się potrzeb i nowych priorytetów oraz rozwiązania problemów wynikających z włączenia kosztów finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI) do działu 2b;

8. podkreśla, że rzeczywisty postęp w zakresie nowych zasobów własnych ma zasadnicze znaczenie zarówno dla spłat w ramach EURI w celu wdrażania programu NextGenerationEU (NGEU), jak i dla stabilności finansowej i wdrażania obecnych i przyszłych wieloletnich ram finansowych; wzywa Komisję, by zapewniła terminowe wprowadzenie nowych zasobów własnych, zgodnie z planem działania określonym w porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 16 grudnia 2020 r., oraz by przyspieszyła prace nad wnioskiem dotyczącym drugiego koszyka; wzywa Radę do przestrzegania uzgodnionego harmonogramu i do poczynienia niezbędnych postępów dotyczących zasobów własnych w ramach pierwszego koszyka zaproponowanego przez Komisję 22 grudnia 2021 r., z myślą o ich szybkim wdrożeniu;

9. podkreśla potrzebę zareagowania na szczeblu Unii na konsekwencje rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, pandemii COVID-19, rosnącej inflacji oraz narastającego braku bezpieczeństwa energetycznego i żywnościowego; podkreśla w szczególności, że potrzebne są wystarczające zielone inwestycje, aby wzmocnić niezależność energetyczną Unii i wdrożyć Zielony Ład; przypomina, że polityka spójności i polityka rolna nie mogą być głównym źródłem finansowania pilnych priorytetów, ponieważ zagraża to realizacji celów długoterminowych; podkreśla również potrzebę wsparcia regionów poważnie dotkniętych pandemią i kryzysem energetycznym; w świetle ograniczonych zasobów z budżetu Unii w odpowiedzi na wysokie ceny energii wzywa Komisję do przeanalizowania potencjalnej elastyczności i dodatkowych zasobów, w tym wszelkich niewykorzystanych środków, również z WRF na lata 2014-2020, w celu wsparcia MŚP i gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji;

10. uważa, że Unia powinna podjąć wspólne działania w celu rozwiązania kryzysu energetycznego, i proponuje bardzo znaczące dodatkowe inwestycje w tej dziedzinie; przypomina, że aby osiągnąć ten cel, potrzebne będą dalsze zasoby finansowe wykraczające poza budżet na 2023 r.; przypomina w związku z tym, jak ważne jest zapewnienie dodatkowego wsparcia finansowego za pośrednictwem REPowerEU; wzywa do szybkiego osiągnięcia porozumienia w sprawie REPowerEU i jego wdrożenia, aby jak najszybciej uwolnić fundusze z myślą o szybkim zwiększeniu niezależności energetycznej Unii poprzez inwestycje strategiczne, w tym wsparcie dla MŚP i gospodarstw domowych znajdujących się w trudnej sytuacji;

11. z zadowoleniem przyjmuje prace Komisji nad nową klasyfikacją pomiaru wpływu wydatków Unii w aspekcie płci; wzywa Komisję do zadbania o to, by klasyfikacja ta koncentrowała się na dokładnym i kompleksowym odzwierciedleniu wpływu programów na równouprawnienie płci w celu uzyskania jak najlepszego wpływu na równouprawnienie płci z programów obecnie sklasyfikowanych jako mające zero (gwiazdek) oraz wyciągnięcia wniosków na potrzeby nowych programów; ponadto wzywa do rozszerzenia tej klasyfikacji na wszystkie programy WRF w celu wykazania wyników w budżecie na 2023 r.; w związku z tym podkreśla, że trzeba systematycznie gromadzić i analizować dane segregowane według kryterium płci; oczekuje, że wszystkie sprawozdania dotyczące płci będą sporządzane na podstawie objętości, a nie liczby działań;

12. wyraża głębokie zaniepokojenie faktem, że Komisja niedawno sfinansowała lub współfinansowała kampanie promujące hidżab, stwierdzając na przykład, że "wolność jest w hidżabie"; podkreśla, że z budżetu Unii nie należy finansować żadnej przyszłej kampanii, która mogłaby promować hidżab;

13. oczekuje osiągnięcia celów w zakresie uwzględniania kwestii klimatu i różnorodności biologicznej; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje wysiłki na rzecz bardziej przejrzystej i kompleksowej sprawozdawczości oraz podkreśla, że trzeba przeprowadzać wystarczające oceny ex post i pracować nad szczegółowością dostępnych danych; ponownie wzywa Komisję, aby zajęła się wnioskami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego dotyczącymi zawyżonych wydatków związanych z klimatem; z zadowoleniem przyjmuje również sprawozdawczość w zakresie wydatków związanych z różnorodnością biologiczną; wyraża jednak obawę, że cele na lata 2026 i 2027 nie zostaną osiągnięte, i wzywa Komisję do wzmożenia wysiłków na rzecz ich osiągnięcia; wzywa Komisję, aby podczas przedstawiania projektu budżetu publikowała kwoty i udziały wydatków, które przyczynią się do osiągnięcia obu celów, w ramach poszczególnych programów; wzywa Komisję do monitorowania wdrażania zasady "nie czyń poważnych szkód" oraz do podjęcia w razie potrzeby niezbędnych działań naprawczych;

14. przypomina, że budżet na 2023 r. musi odzwierciedlać wdrażanie zaleceń zatwierdzonych na Konferencji w sprawie przyszłości Europy;

15. w związku z tym ustanawia ogólny poziom środków w budżecie na rok 2023 (wszystkie sekcje) na 187 293 119 206 EUR w środkach na zobowiązania, co stanowi wzrost o 1 702 055 778 EUR w porównaniu z projektem budżetu; postanawia dodatkowo udostępnić kwotę 836 090 000 EUR w środkach na zobowiązania w związku z umorzeniami na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego; ustanawia ogólny poziom środków w budżecie na rok 2023 (wszystkie sekcje) na 167 612 834 087 EUR w środkach na płatności;

Dział 1 - Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa

16. podkreśla znaczący wkład działu 1 w przeciwdziałanie konsekwencjom wojny w Ukrainie, a także w osiąganie celów Unii w zakresie klimatu i energii, między innymi w zmniejszenie zależności Unii od paliw kopalnych, w tym z Rosji, poprzez wspieranie badań naukowych i inwestycji w sektorach zrównoważonej energii i transportu; przypomina o potencjale programów w ramach tego działu, jeżeli chodzi o zbliżenie Ukrainy do jednolitego rynku, sieci infrastruktury i obszaru badań;

17. popiera zawartą w projekcie budżetu propozycję udostępnienia kwoty 78,8 mln EUR w postaci umorzeń dla wszystkich trzech klastrów, o których mowa w odnośnym wspólnym oświadczeniu politycznym załączonym do rozporządzenia w sprawie programu "Horyzont Europa" 15 ; zauważa jednak, że pozostałe umorzenia w dziedzinie badań naukowych na 2021 i 2020 r. wynoszą 836,09 mln EUR; w kontekście ograniczonych dostępnych zasobów i znacznych potrzeb nalega, aby ta niespodziewanie wysoka kwota umorzeń w dziedzinie badań naukowych, których Komisja nie przewidywała podczas negocjacji w sprawie WRF, została w pełni udostępniona na potrzeby programu "Horyzont Europa", zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego; przypomina o bardzo wysokiej unijnej wartości dodanej i doskonałym wskaźniku wykonania tego programu; w związku z tym zdecydowanie uważa, że pozostałe kwoty powinny istotnie wzmocnić kluczowe priorytety badawcze, takie jak zdrowie (w tym przewlekły Covid-19 i stan pokowidowy, na przykład badania kliniczne), klimat, mobilność i energia, kultura i kreatywność, w tym na potrzeby dalszego rozwijania nowego europejskiego Bauhausu, oraz żywność, biogospodarka, zasoby naturalne i środowisko, tak aby sprostać pilnym wyzwaniom stojącym przed Unią i zapewnić dodatkowe wsparcie naukowcom w ramach działań "Maria Skłodowska- Curie", w tym naukowcom z Ukrainy, ze szczególnym uwzględnieniem Europejskiego Zielonego Ładu, agendy cyfrowej i wzmocnienia pozycji Europy na świecie;

18. podkreśla swoje głębokie zaniepokojenie proponowanym trybem zarządzania funduszem Europejskiej Rady ds. Innowacji i wzywa Komisję do podjęcia otwartego dialogu z Parlamentem na temat trybu zarządzania tym funduszem, aby zapewnić właściwe wykonanie budżetu;

19. cofa przesunięcia zaproponowane przez Komisję w celu sfinansowania aktu w sprawie czipów i programu bezpiecznej łączności, zgodnie ze swoim stanowiskiem, że nowe inicjatywy powinny być finansowane z nowych środków, oraz usuwa odnośne rezerwy Rady, zapewniając tym samym odpowiedni poziom finansowania priorytetów w ramach programu "Horyzont Europa", programu "Cyfrowa Europa" i unijnego programu kosmicznego; ponownie udostępnia umorzone środki na badania w celu zrekompensowania przeznaczenia środków z programu "Horyzont Europa" na akt w sprawie czipów i program bezpiecznej łączności, tak aby te nowe wnioski nie podważały istniejących priorytetów badawczych; podkreśla, że absorpcja środków z NGEU nie może być wykorzystywana do uzasadnienia niewdrożenia art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego i niewykorzystania znacznych umorzeń w czasach kryzysu;

20. przypomina, że instrument "Łącząc Europę" ma kluczowe znaczenie dla pobudzenia inwestycji w rozwój wysoce wydajnych i zrównoważonych sieci transeuropejskich; podkreśla, że instrument "Łącząc Europę" musi odgrywać kluczową rolę w dekarbonizacji gospodarki Unii poprzez wspieranie infrastruktury paliw alternatywnych i energii odnawialnej, co pozwoli przyspieszyć transformację ekologiczną i zwiększyć niezależność energetyczną i bezpieczeństwo energetyczne Unii; promuje także wzajemne połączenia na całym terytorium Unii, w tym z Półwyspem Iberyjskim i z regionami oddalonymi, słabo zaludnionymi; podkreśla, że bezprecedensowy i niesprowokowany atak wojskowy Rosji na Ukrainę wymaga pilnego wsparcia infrastruktury transportowej w Ukrainie i do Ukrainy ("korytarze solidarnościowe"), aby umożliwić transport kluczowych towarów w obu kierunkach; proponuje zatem zwiększenie finansowania komponentów instrumentu "Łącząc Europę" dotyczących transportu i energii o łączną kwotę 90 mln EUR w środkach na zobowiązania powyżej poziomu z projektu budżetu;

21. podkreśla, że dobrze funkcjonujący jednolity rynek jest centralnym elementem odbudowy i długoterminowej konkurencyjności Unii; podkreśla, jak ważne jest jego zachowanie i dostosowanie w kontekście licznych wyzwań; wzywa Komisję do przedstawienia niezbędnych wniosków, w tym w ramach listu w sprawie poprawek, w celu wypełnienia ewentualnej luki między wejściem w życie aktu o usługach cyfrowych a odzyskaniem opłat nadzorczych;

22. podkreśla, że przedsiębiorstwa, a w szczególności MŚP, będące trzonem gospodarki europejskiej (w tym przedsiębiorstwa w sektorze turystyki oraz w sektorze kultury i kreatywnym, które znacznie się skurczyły) dotkliwie odczuwają skutki obecnych kryzysów oraz skutki rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, zwłaszcza wysokie ceny energii; popiera zwiększenie środków o 10 mln EUR w stosunku do projektu budżetu na komponent klastra "Jednolity rynek" dotyczący MŚP; proponuje również zwiększenie środków o 1 mln EUR w stosunku do projektu budżetu na wsparcie bieżących prac Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) w zakresie opracowywania wysokiej jakości standardów sprawozdawczości, pod warunkiem że EFRAG przyjmie plan prac określający środki mające na celu zapewnienie właściwej, przejrzystej i należytej procedury i nadzoru publicznego, a także zrównoważonej reprezentacji zainteresowanych stron;

23. zwiększa zatem poziom środków na zobowiązania w dziale 1 o 663 650 000 EUR w stosunku do projektu budżetu (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), która to kwota zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu dostępnego marginesu i uruchomieniu instrumentów szczególnych; ponadto udostępnia w dziale ogólną kwotę 836 090 000 EUR w środkach na zobowiązania odpowiadającą umorzeniom dokonanym na mocy art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego, a tym samym zwiększa o 677 278 157 EUR kwoty umorzeń ponownie udostępnione w porównaniu z projektem budżetu;

Poddział 2a - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

24. podkreśla centralną rolę polityki spójności jako kluczowego instrumentu polityki inwestycyjnej i konwergencji Unii, ułatwiającego promowanie zrównoważonego wzrostu i wspieranie ogólnego harmonijnego rozwoju państw członkowskich i ich regionów, w tym między regionami i w ich obrębie; przewiduje, że po opóźnionym rozpoczęciu procesu programowania w pierwszych dwóch latach WRF na lata 2021-2027 wdrażanie powinno przyspieszyć w 2022 r.; wzywa państwa członkowskie i Komisję do przyspieszenia procesu programowania, aby umożliwić rozpoczęcie wdrażania funduszy spójności w 2023 r., co pomoże przeciwdziałać nierównościom społecznym, gospodarczym i terytorialnym oraz pobudzi gospodarkę Unii i wesprze sektor publiczny i prywatny, MŚP oraz obywateli w tych trudnych czasach; podkreśla ryzyko opóźnienia realizacji projektów ze względu na pandemię i wojnę w Ukrainie; zwraca się do Komisji o ocenę i, w stosownych przypadkach, o zaproponowanie niezbędnych dostosowań polityki i środków wsparcia, aby zapewnić kontynuację i pełną realizację wszystkich projektów;

25. wzywa, aby w programach UE priorytetowo traktować projekty, które promują i chronią tworzenie miejsc pracy gwarantujących należne prawa, w tym stabilne i regulowane poziomy płac oraz stosunki pracy;

26. przyjmuje stanowisko Rady w odniesieniu do poddziału 2a;

Poddział 2b - Odporność i wartości

27. przypomina, że mimo żądania Parlamentu, aby EURI znalazł się poza pułapami, koszty refinansowania są pokrywane w ramach poddziału 2b; zauważa, że w świetle nieprzewidzianej sytuacji na rynkach finansowych spowodowanej rosyjską wojną napastniczą przeciwko Ukrainie, która to wojna nadal negatywnie wpływa na gospodarkę Unii i prowadzi ją na ścieżkę niższego wzrostu, wyższej inflacji i rosnących stóp procentowych, linia budżetowa przeznaczona na koszty finansowania EURI prawdopodobnie będzie potrzebna w całości, a potrzeby mogą znacznie przekroczyć kwotę przewidzianą w budżecie; ubolewa, że ma to de facto wpływ na programy w tym samym dziale, ponieważ ogranicza zdolność Komisji do proponowania w razie potrzeby kwot przewyższających programowanie finansowe; zauważa, że koszty finansowania EURI nie powinny być pokrywane z instrumentów szczególnych, które mają na celu sprostanie nieprzewidzianym wyzwaniom, takim jak konsekwencje wojny w Ukrainie i kryzys energetyczny;

28. proponuje zatem kwotę 200 mln EUR wyższą niż w projekcie budżetu na sztandarowy program Erasmus+ koncentrujący się na mobilności edukacyjnej w dziedzinie kształcenia i szkolenia, zgodnie z określoną przez Komisję potrzebą zapewnienia wsparcia ukraińskim studentom i pracownikom dydaktycznym, a także wszystkim studentom, aby mogli poradzić sobie z wysoką inflacją; podkreśla, że środki te pomogą również wygładzić profil finansowy programu Erasmus+ charakteryzujący się koncentracją wydatków na etapie końcowym, co zapewni bardziej spójne roczne finansowanie programu o stabilnym zapotrzebowaniu w ujęciu rok do roku; podkreśla ponadto, że zwiększone zasoby wesprą bieżące wysiłki na rzecz uczynienia programu bardziej ekologicznym i sprzyjającym włączeniu społecznemu oraz umożliwią prace nad spuścizną po Europejskim Roku Młodzieży 2022; zwraca uwagę na zapowiedź przewodniczącej Ursuli von der Leyen w orędziu o stanie Unii, a mianowicie że rok 2023 powinien być Europejskim Rokiem Umiejętności, co wymagałoby wsparcia w budżecie na 2023 r.;

29. przypomina, że w ramach komponentu dotyczącego sportu program Erasmus+ wspiera niekomercyjne imprezy sportowe mające na celu dalsze rozwijanie europejskiego wymiaru sportu i promowanie kwestii istotnych dla sportu masowego; podkreśla kluczową rolę sportu w zwalczaniu dyskryminacji i promowaniu włączenia społecznego; wspiera w związku z tym konieczne i ukierunkowane zwiększenie środków w linii "Sport" o 10 mln EUR, aby umożliwić wspieranie w ramach programu igrzysk paraolimpijskich odbywających się w Berlinie w 2023 r.;

30. podkreśla, że Europejski Korpus Solidarności (EKS) pomaga młodym ludziom zdobyć praktyczne doświadczenie w innym państwie członkowskim, a tym samym zwiększa ich szanse na zatrudnienie i szanse życiowe; podkreśla ponadto, że EKS finansuje dobrowolne działania humanitarne prowadzone za pośrednictwem Korpusu Pomocy Humanitarnej, który może zapewnić istotną pomoc humanitarną poza strefami konfliktu; postanawia zatem zwiększyć środki na EKS o 8 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

31. zwraca uwagę, że pandemia COVID-19 jeszcze się nie zakończyła, i podkreśla potrzebę utrzymania wsparcia dla systemów opieki zdrowotnej w celu poprawienia ich odporności i zwiększenia gotowości za pośrednictwem Programu UE dla zdrowia; ponadto podkreśla kluczową rolę, jaką program ten odgrywa we wspieraniu planu walki z rakiem, strategii farmaceutycznej dla Europy oraz nowo utworzonego Urzędu ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia; w związku z tym cofa nieproporcjonalne i nieuzasadnione cięcia zaproponowane przez Radę i zwiększa środki na program o 25 mln EUR w stosunku do projektu budżetu, w tym aby wesprzeć działania mające na celu zapewnienie powszechnego zabezpieczenia zdrowotnego w całej Unii, obejmującego wysokiej jakości dostęp do usług w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego;

32. zwraca uwagę na coraz częstsze i poważne klęski żywiołowe w Europie, czego przykładem są ostatnie rekordowe pożary, które miały miejsce latem 2022 r.; ubolewa, że ze względu na zmianę klimatu takie ekstremalne zdarzenia pogodowe prowadzące często do sytuacji nadzwyczajnych będą się nasilać i zwielokrotniać; w związku z tym postanawia - zgodnie z zobowiązaniem przewodniczącej Komisji wyrażonym w orędziu o stanie Unii z 2022 r. - wzmocnić Unijny Mechanizm Ochrony Ludności o 20 mln EUR, aby zwiększyć zdolności reagowania Unii i lepiej chronić jej obywateli, co obejmuje również zdolności w zakresie uruchamiania jednostek medycznych w sytuacjach nadzwyczajnych, a także podkreśla, że trzeba inwestować w łagodzenie zmiany klimatu i przystosowywanie się do niej w regionach szczególnie podatnych na zagrożenia;

33. przypomina, że sektor kultury i sektor kreatywny (często małe przedsiębiorstwa, indywidualni artyści i organizacje społeczne nienastawione na zysk) zostały poważnie dotknięte pandemią COVID-19 i powiązanymi środkami w zakresie zdrowia publicznego; podkreśla kluczową rolę, jaką program "Kreatywna Europa" odgrywa we wspieraniu europejskiej twórczości i wartości Unii oraz odbudowy sektora kultury i sektora kreatywnego, a także w promowaniu umiejętności korzystania z mediów i w zwalczaniu dezinformacji; postanawia zatem zwiększyć środki na ten program w 2023 r. o 12 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

34. podkreśla, że trzeba promować poszanowanie praworządności i praw podstawowych; podkreśla kluczową rolę programu "Obywatele, równość, prawa i wartości" we wzmacnianiu wartości Unii, obywatelstwa Unii i demokracji, równości i równości płci oraz praworządności w Unii, a także we wspieraniu ofiar przemocy ze względu na płeć; w związku z tym cofa cięcia dokonane w programie przez Radę; ponadto postanawia zwiększyć komponent "Daphne" o 2 mln EUR w stosunku do projektu budżetu, aby zwalczać przemoc na tle płciowym, która nasiliła się od czasu pandemii, a także wszelkie formy przemocy wobec uchodźców, dzieci, osób młodych i innych grup zagrożonych, takich jak osoby LGBTIQ+ i osoby z niepełnosprawnościami; postanawia również zwiększyć komponent "Zaangażowanie i udział obywateli" o 1,5 mln EUR w stosunku do projektu budżetu, w szczególności w celu zapewnienia odpowiednich działań następczych w związku z Konferencją w sprawie przyszłości Europy;

35. jest głęboko zaniepokojony licznymi doniesieniami o finansowaniu stowarzyszeń powiązanych z radykalnymi organizacjami religijnymi i politycznymi, takimi jak Stowarzyszenie Braci Muzułmanów; wzywa Komisję, by zagwarantowała, że z funduszy unijnych finansowane są wyłącznie organizacje, które ściśle przestrzegają wszystkich wartości europejskich, w tym wolności myśli, wolności słowa oraz równości mężczyzn i kobiet, zwłaszcza za pośrednictwem programu "Obywatele, równość, prawa i wartości"; w związku z tym zwraca się do Komisji, aby przed udostępnieniem środków finansowych zobligowała organizacje będące beneficjentami do podpisania Karty, dzięki czemu zobowiążą się do przestrzegania tych wartości;

36. przypomina, że trzeba wspierać dialog społeczny i szkolenie pracowników oraz zapewniać im stabilne finansowanie; wzywa Komisję, aby zapewniła dobrą absorpcję odnośnych budżetów;

37. uważa, że należy zapewnić wystarczające środki w linii budżetowej przeznaczonej na społeczność Turków cypryjskich, aby istotnie przyczynić się do kontynuowania i zintensyfikowania działań Komitetu ds. Osób Zaginionych na Cyprze, a także wesprzeć Komisję Techniczną ds. Dziedzictwa Kulturowego złożoną z przedstawicieli obydwu społeczności;

38. zauważa, że wiele dokumentów i komunikatów instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii jest dostępnych wyłącznie w języku angielskim; zauważa również, że posiedzenia robocze odbywają się bez możliwości tłumaczenia ustnego; wzywa do przestrzegania zasad oraz poszanowania praw i obowiązków zapisanych w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej i rozporządzeniu nr 1/1958, a także w wewnętrznych wytycznych i decyzjach, takich jak kodeks dobrego postępowania administracyjnego; w związku z tym wzywa instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii do zapewnienia niezbędnych zasobów ludzkich w celu zapewnienia poszanowania wielojęzyczności poprzez zwiększenie liczby pracowników zajmujących się tłumaczeniami pisemnymi i ustnymi;

39. podkreśla znaczenie ochrony budżetu Unii przed nadużyciami finansowymi, korupcją i innymi zakazanymi zachowaniami, które mają negatywny wpływ na budżet Unii i budżety krajowe; w związku z tym podkreśla kluczową rolę, jaką Prokuratura Europejska (EPPO) odgrywa w ochronie interesów finansowych Unii, w tym w odniesieniu do wykorzystania funduszy NGEU, oraz w zapewnianiu przestrzegania praworządności; w związku z tym postanawia zastosować ukierunkowane zwiększenie środków na EPPO i zwiększyć liczbę jej personelu, aby umożliwić temu organowi wykonywanie powierzonych mu uprawnień, a tym samym zwiększyć wysiłki na rzecz zwalczania nadużyć finansowych, korupcji, prania pieniędzy i przestępczości zorganizowanej; wzywa wszystkie państwa członkowskie do przystąpienia do EPPO i zapewnienia lepszej ochrony interesów finansowych Unii; przypomina, że należy zachować zgodność z ogólnym systemem warunkowości służącym ochronie budżetu Unii;

40. uważa, że konieczne jest zapewnienie odpowiedniego i stabilnego finansowania komunikacji instytucjonalnej, aby umożliwić Unii nawiązywanie kontaktów z obywatelami, w tym na szczeblu lokalnym, zwalczanie dezinformacji i ułatwianie uczestnictwa obywateli w życiu demokratycznym, co jest jeszcze pilniejsze w świetle wojny Rosji z Ukrainą; przywraca zatem poziom z projektu budżetu w odpowiednich liniach budżetowych;

41. wzmacnia poddział 2b ogółem kwotą 272 821 707 EUR w środkach na zobowiązania w stosunku do projektu budżetu (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), która to kwota zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu dostępnego marginesu i uruchomieniu instrumentów szczególnych;

Dział 3 - Zasoby naturalne i środowisko

42. wyraża poważne zaniepokojenie wpływem rosyjskiej wojny przeciwko Ukrainie i jej skutkami gospodarczymi, a także ekstremalnymi zdarzeniami pogodowymi, takimi jak poważne i długotrwałe susze, dla produkcji i dystrybucji w sektorze rolnym i na rynkach żywności; podkreśla strategiczną rolę, jaką rolnictwo odgrywa w zapobieganiu kryzysowi żywnościowemu poprzez dostarczanie bezpiecznej żywności wysokiej jakości po przystępnych cenach w całej Europie; przypomina, że 2023 r. jest pierwszym rokiem, w którym nowa wspólna polityka rolna będzie wspierać unijnych rolników odgrywających zasadniczą rolę w utrzymaniu odporności gospodarczej obszarów wiejskich poprzez zmniejszenie ciężaru zadłużenia młodych rolników i udzielanie im wsparcia w związku z rosnącym oprocentowaniem pożyczek i wyższymi kosztami produkcji; uważa, że sytuacja kryzysowa uzasadnia częściowe uruchomienie nowej rezerwy rolnej w kwocie co najmniej 10 mln EUR dla młodych rolników; wzywa Komisję, by przygotowała odnośne środki nadzwyczajne zgodnie z odpowiednimi przepisami aktu podstawowego oraz by w miarę potrzeby zwiększyła kwotę, która ma zostać uruchomiona;

43. ponownie podkreśla znaczenie programu LIFE we wspieraniu działań w dziedzinie klimatu i ochrony środowiska oraz jego kluczową rolę w opracowywaniu przykładowych działań interwencyjnych i katalizujących środki służące łagodzeniu zmiany klimatu i przystosowywaniu się do niej, a także powstrzymaniu utraty różnorodności biologicznej; wzywa do zwiększenia poziomu wsparcia budżetowego dla różnych komponentów programu LIFE; podkreśla, że każde coroczne wzmocnienie programu LIFE będzie oznaczało postęp w uwzględnianiu celów i ambicji w dziedzinie klimatu i bioróżnorodności; uważa, że obecne okoliczności uzasadniają szczególny nacisk na artykuł dotyczący przejścia na czystą energię;

44. podkreśla, że trzeba znacznie zwiększyć budżet Europejskiej Agencji Środowiska, aby zapewnić jej wystarczające zasoby finansowe i kadrowe, umożliwiające pełne wdrożenie Europejskiego Zielonego Ładu i związanych z nim strategii politycznych jako jeden z głównych filarów transformacji gospodarki Unii w gospodarkę sprawiedliwą, sprzyjającą włączeniu społecznemu, zrównoważoną, odporną i bezemisyjną; uważa, że Komisja powinna za wszelką cenę unikać narażania na szwank wdrażania i egzekwowania polityki i prawodawstwa w zakresie ochrony środowiska;

45. zwraca uwagę na ważną rolę planów sprawiedliwej transformacji oraz potrzebę ich terminowego zatwierdzenia w obecnej sytuacji gospodarczej i geopolitycznej, aby zapewnić niezbędne inwestycje i wzrost w Unii; podkreśla, że trzeba zapewnić sprawne wdrożenie Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji, jako że jest to kluczowe narzędzie zwiększenia niezależności energetycznej i zdolności innowacyjnych Unii oraz sprostania wyzwaniom społeczno-gospodarczym i transformacji energetycznej w odpowiedzi na cele klimatyczne;

46. wzmacnia dział 3 kwotą 61 240 000 EUR w środkach na zobowiązania, powyżej poziomów z projektu budżetu (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych); kwota ta zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu części dostępnego marginesu;

47. przypomina, że tradycyjnie list w sprawie poprawek nadal będzie uzupełnieniem obrazu sytuacji w zakresie dostępności środków z EFRG oraz że podejście do poprawek w dziale 3 może zostać odpowiednio dostosowane w trakcie postępowania pojednawczego;

Dział 4 - Migracja i zarządzanie granicami

48. zauważa, że w 2022 r. w wyniku wojny z Ukrainą konieczne było zapewnienie dodatkowego finansowania w wysokości 150 mln EUR na Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (FAMI), aby wesprzeć państwa członkowskie przyjmujące osoby uciekające przed konfliktem; z zadowoleniem przyjmuje decyzję o uruchomieniu dyrektywy w sprawie tymczasowej ochrony 16 , co ze względu na charakter konfliktu i wysiłki państw członkowskich na rzecz ochrony kobiet i dzieci przed handlem ludźmi, w tym w celu wykorzystywania seksualnego, pociągnie za sobą długoterminowe zobowiązanie finansowe i będzie wymagało stałego wsparcia budżetowego dla państw członkowskich; postanawia zatem wzmocnić FAMI w 2023 r. kwotą 100 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

49. przypomina, że w 2022 r. trzeba było również zapewnić dodatkowe finansowanie dla Instrumentu na rzecz Zarządzania Granicami i Wiz (IZGW), aby umożliwić udzielenie dodatkowego wsparcia państwom członkowskim pierwszej linii w kontekście wojny, a także wsparcia dla dalszej integracji Rumunii, Bułgarii i Chorwacji ze strefą Schengen; ubolewa ponadto, że Komisja wielokrotnie proponowała ograniczenie uzgodnionej puli środków finansowych na IZGW, aby znaleźć w projekcie budżetu zasoby dla agencji działających w obszarze wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych i mających rozszerzone uprawnienia, w tym dla Europolu; na podstawie powyższych rozważań postanawia wzmocnić IZGW w 2023 r. kwotą 25 mln EUR w stosunku do projektu budżetu;

50. przypomina o kluczowej roli, jaką Agencja Unii Europejskiej ds. Azylu odgrywa we wspieraniu państw członkowskich w odniesieniu do procedur azylowych i procedur ochrony międzynarodowej, oraz zauważa, że obciążenie pracą Agencji wzrosło zarówno w wyniku wojny w Ukrainie, jak i w związku z nowymi zadaniami powierzonymi jej w ramach rozszerzonych uprawnień; w związku z tym postanawia zwiększyć liczbę pracowników tej agencji;

51. podkreśla, że trzeba jeszcze zwiększyć środki na zobowiązania i liczbę personelu eu-LISA zgodnie ze zidentyfikowanymi potrzebami agencji, aby umożliwić jej dalszą realizację w 2023 r. szeregu kluczowych projektów Unii w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i zarządzania granicami;

52. podkreśla znaczenie skutecznej Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), która wspiera państwa członkowskie w zarządzaniu wspólnymi granicami zewnętrznymi Unii oraz zapewnia zintegrowane zarządzanie granicami przy pełnym poszanowaniu praw podstawowych; zauważa, że Frontex nadal ma trudności z absorpcją gwałtownego (w ujęciu rok do roku) wzrostu środków i z rekrutacją potrzebnego dodatkowego personelu operacyjnego; wzywa Komisję do przeprowadzenia dogłębnej analizy tej kwestii w celu poprawy jej wdrażania pod kontrolą Parlamentu; w związku z tym postanawia poprzeć proponowane przez Radę ograniczenie środków dla Fronteksu o 50 mln EUR w 2023 r.; podkreśla jednak potrzebę zadbania o to, by Frontex dysponował niezbędnymi środkami budżetowymi, aby wypełniać swój mandat i obowiązki;

53. zwiększa środki w dziale 4 w sumie o 130 430 664 EUR w stosunku do stanowiska Rady i o 80 430 664 EUR w stosunku do projektu budżetu; zostanie to sfinansowane z części dostępnego marginesu;

Dział 5 - Bezpieczeństwo i obrona

54. podkreśla, jak ważne jest zacieśnienie europejskiej współpracy w kwestiach obrony, biorąc pod uwagę rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie i wysoce niestabilną sytuację międzynarodową; uważa, że taka współpraca nie tylko zwiększa bezpieczeństwo Europy i jej obywateli, ale również prowadzi do większej skuteczności i potencjalnych oszczędności; wzywa w związku z tym do zwiększenia finansowania komponentu Europejskiego Funduszu Obronnego dotyczącego rozwoju zdolności, aby wesprzeć innowacyjną i konkurencyjną bazę przemysłową sektora obronnego, która przyczyni się do strategicznej autonomii Unii;

55. proponuje również zwiększenie środków finansowych na mobilność wojskową, aby pomóc państwom członkowskim działać szybciej i skuteczniej; stwierdza, że potrzebne są wystarczające środki finansowe na wsparcie misji i działań prowadzonych w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, w tym za pomocą finansowania infrastruktury transportowej podwójnego zastosowania oraz uproszczenia zezwoleń dyplomatycznych i przepisów celnych; zauważa, że mobilność wojskową można również zwiększyć dzięki pilnemu włączeniu Rumunii, Bułgarii i Chorwacji do strefy Schengen; przypomina, że nierozwiązanie tej kwestii ma szkodliwe skutki gospodarcze i geostrategiczne; podkreśla potrzebę przywrócenia poziomu projektu budżetu Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego w celu zapewnienia wystarczających środków na walkę z poważną i zorganizowaną przestępczością o wymiarze transgranicznym oraz cyberprzestępczością;

56. zwiększa środki w dziale 5 w sumie o 81 192 700 EUR w stosunku do projektu budżetu; kwota ta zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu dostępnego marginesu i uruchomieniu instrumentów szczególnych;

Dział 6 - Sąsiedztwo i świat

57. zauważa z dużym zaniepokojeniem, że rosyjska napaść na Ukrainę i jej skutki dla całego świata, w tym rosnące ceny żywności i energii, spowodowały drastyczny wzrost zapotrzebowania na pomoc humanitarną, która już wcześniej znajdowała się pod presją za względu na luki w finansowaniu i mnożące się kryzysy i konflikty na świecie; wzywa do znacznego zwiększenia pomocy humanitarnej, aby usunąć bezprecedensową przepaść między potrzebami a dostępnymi zasobami; ubolewa nad faktem, że dział 6 nie ma marginesu i w związku z tym nie jest dostosowany do obecnej sytuacji ani do reagowania na nagłe sytuacje kryzysowe; uważa, że należy w trybie pilnym podwyższyć pułap działu 6; ubolewa, że projekt budżetu nie umożliwia choćby utrzymania obecnego poziomu reagowania, podczas gdy potrzeby humanitarne gwałtownie rosną i coraz częściej odnotowuje się sytuacje nadzwyczajne na całym świecie, biorąc pod uwagę w szczególności coraz poważniejszy brak bezpieczeństwa żywnościowego ze względu na wpływ rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, nasilające się skutki zmiany klimatu, coraz poważniejsze katastrofy spowodowane zmianą klimatu i nowo pojawiające się konflikty; jest głęboko zaniepokojony, że nawet przy zwiększonych środkach zaproponowanych przez Parlament nie będzie wystarczających zasobów, aby zaspokoić potrzeby w zakresie pomocy humanitarnej w 2023 r.;

58. wzywa do stałego i znacznego wsparcia dla wschodniego sąsiedztwa, zwłaszcza dla krajów, które pomagają uchodźcom uciekającym z Ukrainy oraz muszą radzić sobie z inflacją i wysokimi cenami energii oraz żywności; uważa, że trzeba wspierać reformy polityczne, gospodarcze i społeczne oraz podmioty społeczeństwa obywatelskiego, w szczególności działaczy na rzecz praw człowieka i demokracji, organizacje społeczeństwa obywatelskiego broniące praw kobiet i praw społeczności LGBTIQ+ lub udzielające pomocy prześladowanym osobom i więźniom politycznym, a także ukraińskie i mołdawskie organizacje, które zostały zmuszone do przeorganizowania działalności w wyniku rosyjskiej wojny napastniczej, organizacje przyczyniające się do walki z korupcją oraz niezależne media, które pomagają ujawniać dezinformację i propagandę;

59. zwraca się o przeznaczenie dodatkowych środków na południowe sąsiedztwo, aby wspierać reformy polityczne, gospodarcze i społeczne; z zadowoleniem przyjmuje niedawną zapowiedź dotyczącą nieprzerwanego zaangażowania Unii na rzecz wieloletniego finansowania UNRWA; podkreśla, że zwiększenie środków dla południowego sąsiedztwa ma na celu zwłaszcza zapewnienie przewidywalnego finansowania dla UNRWA, biorąc pod uwagę kluczową rolę, jaką agencja ta odgrywa w zapewnianiu ochrony uchodźcom palestyńskim i zaspokajaniu ich podstawowych potrzeb oraz we wspieraniu ich rozwoju społecznego;

60. wzmacnia programy tematyczne i działania szybkiego reagowania realizowane w ramach ISWMR - "Globalny wymiar Europy", w szczególności za pośrednictwem programu "Ludzie", aby zaradzić skutkom wojny w Ukrainie, rozwinąć solidniejsze systemy opieki zdrowotnej i zlikwidować luki w dostępie do podstawowych usług zdrowotnych, a także sfinansować środki służące przystosowaniu się do zmiany klimatu i jej łagodzeniu za pośrednictwem programu "Planeta", a także poprzez wykorzystanie linii dotyczącej odporności do wspierania synergii między działaniami humanitarnymi, rozwojowymi, w zakresie inwestycji publicznych i na rzecz pokoju, zwłaszcza w krajach, które kandydują do przystąpienia, ale jeszcze nie korzystają z Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej;

61. podkreśla, że trzeba zwiększyć środki finansowe dla krajów Bałkanów Zachodnich w ramach Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej, aby wspierać wzrost gospodarczy i zatrudnienie oraz dlatego, że jest to priorytet geopolityczny, zwłaszcza w kontekście niesprowokowanej wojny napastniczej Rosji przeciwko Ukrainie, która to wojna odbiła się silnym echem w całym regionie, ale nalega na wymogi warunkowości dotyczące praworządności w odniesieniu do każdego euro przeznaczonego na ten cel w budżecie na 2023 r.; w tym kontekście wzywa Komisję do wykorzystania części dodatkowych środków na programowanie Erasmus+ na zwiększenie finansowania dla instytucji szkolnictwa wyższego na potrzeby nowego programu stypendialnego dla studentów z krajów Bałkanów Zachodnich;

62. wzywa do jak najszybszego włączenia Ukrainy i Republiki Mołdawii do zakresu Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej oraz do odpowiedniego zwiększenia ogólnej puli środków finansowych tego programu; uważa, że konieczne jest zapewnienie wsparcia Ukrainie i Mołdawii, jako nowym krajom kandydującym do Unii, oraz Gruzji, która aspiruje do tego statusu, na ich drodze do członkostwa w Unii; wzywa do przeznaczenia dalszych środków finansowych w ramach IPA III na promowanie międzynarodowego wymiaru programu "Erasmus+".

63. postanawia zwiększyć wsparcie dla komunikacji strategicznej, zwłaszcza środków nakierowanych na przeciwdziałanie globalnej dezinformacji przy pomocy systematycznego śledzenia i ujawniania dezinformacji szerzonej przez władze państwowe i inne podmioty;

64. podkreśla kluczową rolę pomocy makrofinansowej UE dla Mołdawii, Albanii, Bośni i Hercegowiny, Gruzji, Kosowa, Czarnogóry, Macedonii Północnej i Ukrainy w promowaniu inwestycji, wspieraniu wyjścia z kryzysu związanego z COVID-19 i radzenia sobie z konsekwencjami wojny;

65. zwiększa środki w dział 6 w sumie o 465 000 000 EUR w stosunku do projektu budżetu; kwota ta zostanie pozyskana dzięki uruchomieniu instrumentów szczególnych;

Dział 7 - Europejska administracja publiczna

66. uważa, że cięcia, które Rada dokonała w tym dziale, aby nie trzeba było korzystać z instrumentu elastyczności, jak zaproponowano w projekcie budżetu, są nieuzasadnione i uniemożliwiłyby Komisji wypełnianie zadań; przywraca zatem projekt budżetu w odniesieniu do wydatków administracyjnych Komisji, w tym wydatków na jej biura;

67. podkreśla zagrożenia dla bezpieczeństwa wewnętrznego Unii wynikające z rosyjskiej inwazji na Ukrainę; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje uruchomienie platformy wsparcia bezpieczeństwa wewnętrznego i zarządzania granicami w Mołdawii i wzywa Komisję do ułatwienia i przyspieszenia jej pełnej operacyjności poprzez zapewnienie wsparcia logistycznego i finansowego w ramach współpracy z DG do Spraw Wewnętrznych i DG ds. Sprawiedliwości, a także z unijnymi ekspertami z odpowiednich agencji WSiSW w Mołdawii;

68. podkreśla, że trzeba zapewnić Komisji wystarczającą liczbę pracowników, by mogła wykonywać swoje zadania, w tym zadania związane z nowymi inicjatywami i nowo przyjętymi przepisami; w związku z tym wzywa Komisję do zadbania o to, by dysponowała dodatkowym personelem niezbędnym do sprawnej i skutecznej realizacji tych zadań; podkreśla w tym kontekście wpływ wniosków ustawodawczych dotyczących Europejskiego Zielonego Ładu, aktu o rynkach cyfrowych i aktu o usługach cyfrowych oraz zwiększonych wydatków Unii z tytułu NGEU i Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności na potrzeby kadrowe niektórych służb Komisji, w szczególności Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska (DG ENV), Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji (DG COMP), Dyrekcji Generalnej ds. Sieci Komunikacyjnych, Treści i Technologii (DG CNECT) oraz Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF); wyraża zaniepokojenie faktem, że Komisja nie dysponuje personelem niezbędnym do wykonywania wymaganych prac; zwraca się do Komisji o uwzględnienie tych potrzeb kadrowych, bez uszczerbku dla poziomu zatrudnienia w innych częściach instytucji;

69. apeluje o szybkie przyjęcie zaproponowanego przez Komisję ukierunkowanego przeglądu rozporządzenia finansowego w odniesieniu do postępowania z odsetkami za zwłokę w przypadku opóźnionej spłaty anulowanych lub zmniejszonych grzywien za naruszenie zasad konkurencji, tak aby uniknąć presji na wydatki w ramach działu 7;

Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze

70. przypomina, jak ważne są projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, ponieważ są to narzędzia formułowania priorytetów politycznych i wprowadzania nowych inicjatyw mogących przekształcić się w stałe działania i programy UE; przyjmuje, po przeprowadzeniu starannej analizy wszystkich przedłożonych wniosków i uwzględniając w pełni ocenę Komisji dotyczącą tego, czy są one zgodne z wymogami prawnymi i możliwe do wdrożenia, wyważony pakiet projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, który odzwierciedla priorytety polityczne Parlamentu; wzywa Komisję do szybkiego wdrożenia projektów pilotażowych i działań przygotowawczych oraz do przekazywania informacji zwrotnych na temat ich wyników i rezultatów osiąganych w terenie;

Płatności

71. podkreśla, że w budżecie na rok 2023 trzeba zapewnić wystarczający poziom środków na płatności, i postanawia zasadniczo cofnąć cięcia dokonane przez Radę i zwiększyć środki na płatności w tych liniach, w których wprowadzono zmiany w środkach na zobowiązania; podkreśla, że konieczne jest przyspieszenie wdrażania programów, aby uniknąć zaległości w płatnościach w drugiej połowie okresu obowiązywania wieloletnich ram finansowych;

Inne sekcje

Sekcja I - Parlament Europejski

72. utrzymuje bez zmian ogólny poziom swojego budżetu na 2023 r., ustalony na 2 268 777 642 EUR, zgodnie z preliminarzem dochodów i wydatków przyjętym na posiedzeniu plenarnym 7 kwietnia 2022 r. i zaktualizowanym 3 maja 2022 r. na wniosek Komisji ze względu na zmianę szacowanego wskaźnika indeksacji; postanawia w sposób sztuczny i neutralny dla budżetu uwzględnić 98 stanowisk w schemacie organizacyjnym tylko na jeden rok, aby umożliwić integrację laureatów konkursu wewnętrznego w świetle stosowania art. 29 ust. 4 regulaminu pracowniczego, podobnie jak w przypadku budżetu na 2020 r.; aktualizuje uwagi dotyczące pięciu linii budżetowych, także aby dodać możliwość zwrotu kosztów udziału osób składających petycje, w tym kosztów podróży, pobytu i dodatkowych kosztów, podczas oficjalnych wyjazdów służbowych Komisji Petycji poza pomieszczeniami Parlamentu;

73. uznaje ważną rolę, jaką Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych odgrywa dla przejrzystości i różnorodności systemu politycznego oraz dla należytego zarządzania jego finansami, jako że pilnuje on, by europejskie partie i fundacje polityczne stosowały wspólne zasady; zauważa, że chociaż jego budżet jest ujęty w sekcji I - Parlament Europejski, Urząd jest niezależnym organem Unii; postanawia w związku z tym utworzyć odrębną linię dotyczącą wynagrodzeń i dodatków dla pracowników Urzędu oraz odrębną pozycję w schemacie organizacyjnym Parlamentu obejmującą jego stanowiska, bez dodatkowych środków w projekcie budżetu;

74. zwraca się do Prezydium o zapewnienie wystarczających środków w odniesieniu do art. 3 2 3 - Wspieranie demokracji i budowanie potencjału parlamentarnego parlamentów krajów trzecich, aby Parlament mógł skutecznie przyczynić się do organizacji trzeciej edycji konferencji wysokiego szczebla Global Campus of Human Rights, w razie potrzeby i możliwości, w tym w drodze wniosku o przesunięcie z administracji Parlamentu w trakcie wykonywania budżetu na dany rok;

75. zgodnie ze swoją wspomnianą powyżej rezolucją z dnia 7 kwietnia 2022 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków na rok budżetowy 2023 oraz z uwzględnieniem odpowiedzi udzielonych przez sekretarza generalnego dnia 20 lipca 2022 r.:

a) przypomina, że niedociągnięcia w walce z zagrożeniami dla cyberbezpieczeństwa i bezpieczeństwa hybrydowego w jednej instytucji mogą mieć wpływ na wszystkie instytucje; w związku z tym ponownie zaznacza, że trzeba zapewnić Parlamentowi odpowiedni budżet w celu wzmocnienia jego zdolności do zwalczania cyberzagrożeń i zagrożeń hybrydowych z korzyścią dla wszystkich instytucji, zwłaszcza w świetle rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, rosnącej liczby ataków w ostatnich latach oraz zbliżających się wyborów europejskich w 2024 r.;

b) odnotowuje bieżące środki podejmowane przez administrację w celu przeciwdziałania dezinformacji lub wszelkim działaniom mającym na celu przeinaczanie stanowisk posłów, w szczególności w związku z wyborami europejskimi w 2024 r.; ponawia apel o ściślejszą współpracę między wszystkimi zaangażowanymi podmiotami na szczeblu międzyinstytucjonalnym;

c) odnotowuje wsparcie udzielane Zespołowi ds. Wspierania Demokracji i Koordynacji Wyborów i jej głównym członkom w prowadzeniu działań wspierających demokrację; z zadowoleniem przyjmuje wzmożone działania i wzywa do dalszego wspierania komunikacji z obywatelami poprzez udzielanie informacji w stosownych przypadkach również w językach mniejszości językowych, regionów i społeczności, oraz do zwalczania dezinformacji, ze szczególnym uwzględnieniem nowych krajów priorytetowych;

d) przypomina, w kontekście trwającego przeglądu ogólnych przepisów wykonawczych dotyczących zwrotu kosztów delegacji i podróży oraz wewnętrznych przepisów regulujących delegacje i podróże służbowe urzędników i innych pracowników Parlamentu Europejskiego, że na posiedzeniu plenarnym wielokrotnie wyrażano wolę, zgodnie z którą Prezydium powinno dopilnować, by za podróże służbowe odbywane między trzema miejscami pracy Parlamentu akredytowani asystenci parlamentarni otrzymywali takie same diety co urzędnicy i inni pracownicy;

e) ponownie zwraca się do Konferencji Przewodniczących i Prezydium o dokonanie przeglądu przepisów wykonawczych regulujących prace delegacji i misji poza granicami Unii oraz decyzji w sprawie wyjazdów komisji poza trzy miejsca pracy; podkreśla, że w ramach takiego przeglądu należy rozważyć możliwość, by akredytowani asystenci parlamentarni, z zastrzeżeniem pewnych warunków, towarzyszyli posłom podczas oficjalnych wyjazdów i misji Parlamentu, przy czym należy zachować właściwą równowagę między wysoką wartością dodaną dla posłów a ograniczeniami środowiskowymi, logistycznymi i budżetowymi;

f) podkreśla, że Komisja Budżetowa Parlamentu musi otrzymywać wszystkie odpowiednie informacje odnoszące się do budżetu Parlamentu w odpowiednim czasie i w czytelnej postaci, aby mogła podejmować świadome decyzje; uznaje znaczenie utworzenia centrów Europa Experience we wszystkich państwach członkowskich, jako że pomagają one przybliżyć Unię obywatelom, ale zwraca się o aktualizację bieżących kosztów tych centrów, biorąc pod uwagę wysoką inflację; zwraca się również o przedstawienie aktualnych informacji na temat proponowanej pożyczki w wysokości 37,9 mln EUR na sfinansowanie zakupu budynku Europa Experience w Dublinie, zgodnie z wymogami art. 266 ust. 6 rozporządzenia finansowego;

g) przypomina o znaczeniu przejrzystego i należytego podejmowania decyzji w dziedzinie nieruchomości, z odpowiednim uwzględnieniem art. 266 rozporządzenia finansowego, w odniesieniu do polityki Parlamentu w zakresie nieruchomości;

h) przypomina Prezydium, że przed podjęciem jakiejkolwiek ważnej decyzji w sprawie kwestii związanych z budynkami należy odpowiednio poinformować komisję budżetową i skonsultować się z nią ze względu na istotny wpływ tych decyzji na budżet; wzywa Prezydium, by zbadało możliwości oszczędności i ponownie rozważyło cały projekt dotyczący przyszłości budynku im. P.-H. Spaaka w Brukseli;

i) uważa, że w czasach, gdy obywatele Unii borykają się z dramatycznym wzrostem kosztów życia codziennego, instytucje Unii bez wyjątku powinny wykazać się solidarnością i dawać przykład, zwłaszcza w odniesieniu ograniczenia zużycia energii; zauważa, że inflacja i wzrost cen energii wywarły ogromną presję na budżet Parlamentu; odnotowuje decyzje Prezydium z 2 maja 2022 r. i 3 października 2022 r. w sprawie środków krótkoterminowych mających na celu zmniejszenie zużycia energii przez Parlament; zwraca się do użytkowników, aby sami dostosowali temperaturę w biurach i salach posiedzeń w uzgodnionych ramach w celu oszczędności; wzywa Parlament do podjęcia, w ramach zbliżającego się przeglądu obecnego podejścia do działań na rzecz oszczędności energii, wszelkich niezbędnych kroków, aby ograniczyć średnio- i długoterminowe zużycie energii i zmniejszyć wysokość rachunków za energię; biorąc pod uwagę kryzys energetyczny i kontekst geopolityczny, z zadowoleniem przyjmuje inwestycje w energię ze źródeł odnawialnych i stopniowe wycofywanie paliw kopalnych, w szczególności instalację pomp ciepła, i zachęca do tych inwestycji; wzywa do zwiększenia skali produkcji energii wytwarzanej na miejscu, w szczególności poprzez zainstalowanie najnowocześniejszych dachowych ogniw fotowoltaicznych o maksymalnym potencjale w Brukseli i Strasburgu, a także z zadowoleniem przyjmuje prowadzone obecnie nowe badanie dotyczące bardziej opłacalnych paneli fotowoltaicznych; z zadowoleniem przyjmuje system zarządzania energią w budynkach ustanowiony w EMAS i apeluje, aby coroczny audyt był częścią projektu preliminarza przedstawionego przez służby; zwraca się do Prezydium o zainicjowanie wymiany dobrych praktyk między organami zarządzającymi instytucji Unii w zakresie przeglądu ich wieloletnich strategii wydatkowania w celu znalezienia sposobów na dalsze oszczędności; zachęca do dalszej wymiany poglądów na temat najlepszych praktyk w zakresie polityki zużycia energii poza instytucjami Unii, na przykład z władzami lokalnymi;

j) z zadowoleniem przyjmuje wstępne kroki podjęte, by określić cel neutralności emisyjnej; przypomina posłom i grupom politycznym o konieczności ograniczenia transportu skrzyń między Brukselą a Strasburgiem na sesje plenarne, zgodnie z zobowiązaniem Prezydium; wzywa do zaplanowania odpowiednich inwestycji w przyszłe budżety w zakresie odzyskiwania i ponownego wykorzystania deszczówki oraz bardziej racjonalnego wykorzystania wody;

76. wzywa Parlament do dalszego przeprowadzania regularnych ocen organizacji potrzeb kadrowych, do realokacji stanowisk między dyrekcjami zgodnie ze zmieniającymi się priorytetami w celu wykonywania w jak największym stopniu nowych zadań na stałym poziomie zatrudnienia oraz do oceny ryzyka związanego z zatrudnianiem coraz większej liczby pracowników kontraktowych, w tym ryzyka stworzenia dwupoziomowej struktury zatrudnienia w Parlamencie; mając na uwadze zobowiązania prawne Parlamentu, podkreśla, że zmiana priorytetów co do zasobów staje się coraz ważniejsza w środowisku inflacyjnym;

Inne sekcje (sekcje IV-X)

77. podkreśla presję wywieraną przez wysoką inflację na wydatki dla innych instytucji; podkreśla, że największa część ich budżetów opiera się na zobowiązaniach statutowych lub umownych, na które ma wpływ inflacja, oraz że nie mają one kontroli nad stopami inflacji i rosnącymi cenami energii; zwraca uwagę, że instytucje potrzebują wystarczającej liczby pracowników do wykonywania powierzonych im zadań; z zadowoleniem przyjmuje nieustanne wysiłki podejmowane przez instytucje, które przesuwają personel i starają się o dodatkowy przyrost wydajności, ale uznaje ograniczenia tego podejścia, biorąc pod uwagę obecną sytuację i coraz liczniejsze obowiązki; ubolewa, że Komisja nie przyznała żadnych dodatkowych stanowisk, o które wnioskowały inne instytucje, niezależnie od ich nowych zadań; potępia podejście horyzontalne przyjęte przez Radę w celu zwiększenia stopy potrącenia o 1,8 punktu procentowego w każdej instytucji i uważa, że nie jest to uzasadnione; przypomina, że zwiększenie stopy potrącenia zmusiłoby pozostałe instytucje do utrzymania większej liczby wolnych stanowisk, a tym samym zmniejszenia ich siły roboczej oraz zdolności reagowania na obawy obywateli i wypełniania powierzonych im zadań;

78. postanawia zatem przywrócić poziom projektu budżetu dla Europejskiego Komitetu Regionów; zgodnie z dżentelmeńską umową nie zmienia czytania Rady dotyczącego Rady i Rady Europejskiej;

79. w następujących należycie uzasadnionych przypadkach zwiększa poziom środków lub liczbę personelu w stosunku do projektu budżetu, aby zapewnić instytucjom wystarczające zasoby na odpowiednie, wydajne i skuteczne wykonywanie coraz większej liczby powierzonych im zadań oraz przygotowanie się na nadchodzące wyzwania, w szczególności w odniesieniu do cyberbezpieczeństwa; podkreśla w związku z tym, że Unia nie jest wystarczająco przygotowana do zwalczania cyberzagrożeń, które z biegiem lat nasilają się pod względem częstotliwości i złożoności; uważa, że wszystkim instytucjom Unii należy przyznać odpowiednie środki i personel, aby stawić czoła tym zagrożeniom zarówno wewnętrznie, jak i w kontekście współpracy międzyinstytucjonalnej; proponuje zatem, aby:

a) przywrócić poziom środków zgodnie z preliminarzem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich poprzez zwiększenie poziomu środków w stosunku do projektu budżetu w liniach budżetowych obejmujących środki związane z nowymi pracownikami, a także poprzez zwiększenie liczby stanowisk w ich planach zatrudnienia;

b) przywrócić poziom środków częściowo zgodnie z preliminarzami Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych poprzez zwiększenie środków w stosunku do projektu budżetu w liniach budżetowych obejmujących środki związane z nowymi pracownikami, a także poprzez zwiększenie liczby stanowisk w ich planach zatrudnienia;

c) wzmocnić kilka linii operacyjnych, zgodnie z wnioskiem Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, aby budżet na 2023 r. odzwierciedlał nieoczekiwane wysokie koszty utrzymania, które nie zostały uwzględnione podczas przygotowywania preliminarza;

Ocena listu w sprawie poprawek

80. odnotowuje fakt, że list w sprawie poprawek nr 1 do projektu budżetu ogólnego na 2023 r. ma ogólny wpływ netto na wydatki w wysokości 758,3 mln EUR w środkach na zobowiązania i 2 394,9 mln EUR w środkach na płatności, w tym bardzo znaczący wzrost środków na płatności w wyniku działania FAST-CARE; odnotowuje również fakt, że ogólnie Komisja proponuje uruchomienie instrumentu elastyczności na kwotę 822,1 mln EUR na działy 2b, 5 i 6;

81. zauważa, że list w sprawie poprawek obejmuje jedynie niektóre obawy i priorytety Parlamentu określone w tej rezolucji, takie jak zwiększenie środków na pomoc humanitarną, Unijny Mechanizm Ochrony Ludności i Erasmus+ oraz większe wsparcie na obronę; wyraża jednak zaniepokojenie faktem, że proponowane zwiększenie środków jest niewystarczające, a niektóre z proponowanych środków dotyczą koncentracji wydatków na wstępie, a nie dodatkowych środków;

82. odnotowuje środki i działania podjęte do tej pory w celu wsparcia Ukrainy od początku wojny i zachęca Komisję do zaproponowania dalszych środków; ubolewa, że wnioski budżetowe Komisji na 2023 r. nie stanowią odpowiedniej reakcji na szeroko zakrojone konsekwencje rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; uważa, że potrzeby na 2023 r. są znacznie wyższe niż te zaproponowane w liście w sprawie poprawek;

83. odnotowuje propozycję uruchomienia jednolitego marginesu na kwotę 450 mln EUR w celu pokrycia kosztów finansowania EURI; podkreśla, że faktyczne kwoty wymagane na pokrycie kosztów finansowania EURI w danym budżecie rocznym zależą od oprocentowania pożyczek, co wprowadza znaczny poziom niepewności w rocznych negocjacjach budżetowych; podkreśla, że koszty te nigdy nie powinny odbijać się na finansowaniu programów; podkreśla, że wykorzystanie MŚP do kosztów finansowania EURI ogranicza również i tak już bardzo ograniczoną elastyczność budżetu i wąskie marginesy, a tym samym zdolność do reagowania na bieżące i pojawiające się potrzeby; przypomina o pilnej potrzebie dokonania gruntownego przeglądu WRF oraz o apelach Parlamentu o umiejscowienie EURI ponad pułapami WRF;

84. odnotowuje dostosowany poziom środków w innych sekcjach, biorąc pod uwagę obecne szacunki dotyczące dostosowania wynagrodzeń na 2022 r., który jest niższy niż przewidywano w PB na 2023 r., oraz przesunięcie środków z innych instytucji do CERT-UE w celu zwiększenia zdolności Unii w zakresie cyberbezpieczeństwa, zmniejszając tym samym poziom środków innych instytucji o 45 mln EUR;

o

o o

85. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z poprawkami do projektu budżetu ogólnego Radzie, Komisji, pozostałym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. C 444 I z 22.12.2020.
5 Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027, Załącznik 2: Oświadczenia (Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0357).
6 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
7 Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 1.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0219.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0005.
10 Dz.U. C 99 z 1.3.2022, s. 158.
11 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0010.
12 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 1.
13 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0106.
14 Teksty przyjęte, P9_TA(2022)0127.
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
16 Dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między Państwami Członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 12).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.