Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2018 r. w sprawie Filipin (2018/2662(RSP)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2019.390.104

Akt nienormatywny
Wersja od: 18 listopada 2019 r.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 kwietnia 2018 r. w sprawie Filipin (2018/2662(RSP))

P8_TA(2018)0175

Filipiny

(2019/C 390/13)

(Dz.U.UE C z dnia 18 listopada 2019 r.)

Parlament Europejski,

-
uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie sytuacji na Filipinach, a w szczególności rezolucje z dnia 15 września 2016 r. 1  i 16 marca 2017 r. 2 ,
-
uwzględniając oświadczenie rzecznika ESDZ z dnia 16 marca 2018 r. w sprawie Filipin i Międzynarodowego Trybunału Karnego,
-
uwzględniając oświadczenia delegatury UE oraz rzecznika wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa,
-
uwzględniając Umowę ramową o partnerstwie i współpracy między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi z jednej strony a Republiką Filipin z drugiej strony,
-
uwzględniając wspólny dokument roboczy Komisji i wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa z dnia 19 stycznia 2018 r. zatytułowany "Ocena Filipin w kontekście szczególnego rozwiązania motywacyjnego UE dotyczącego zrównoważonego rozwoju i dobrych rządów ("GSP Plus") za lata 2016-2017" (SWD(2018)0032),
-
uwzględniając oświadczenia wysokiego komisarza ONZ ds. praw człowieka Zeida Ra'ada Al Husseina w sprawie wysuwanych przez rząd Filipin oskarżeń o to, że specjalna sprawozdawczyni ONZ ds. praw ludów tubylczych i inni obrońcy praw człowieka byli zaangażowani w działalność terrorystyczną,
-
uwzględniając wyniki okolicznościowego szczytu ASEAN-UE z okazji 40. rocznicy ustanowienia dialogu ASEAN-UE, a także plan działania ASEAN-UE (2018-2022),
-
uwzględniając oświadczenie przewodniczącego Podkomisji Praw Człowieka Parlamentu Europejskiego z dnia 23 lutego 2018 r., w którym stwierdził on, że "przetrzymywanie senator De Limy w więzieniu bez postawienia zarzutów jest niedopuszczalne",
-
uwzględniając stosunki dyplomatyczne między Filipinami a UE (poprzednio Europejską Wspólnotą Gospodarczą (EWG)), które nawiązano w dniu 12 maja 1964 r. poprzez mianowanie ambasadora Filipin przy EWG,
-
uwzględniając fakt, że Filipiny są członkiem-założycielem Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN),
-
uwzględniając Konwencję ONZ o prawach dziecka,
-
uwzględniając Międzynarodową konwencję o ochronie wszystkich osób przed wymuszonym zaginięciem,
-
uwzględniając wytyczne UE w sprawie praw człowieka,
-
uwzględniając statut rzymski,
-
uwzględniając Powszechną deklarację praw człowieka z 1948 r.,
-
uwzględniając Międzynarodowy pakt praw obywatelskich i politycznych (MPPOiP),
-
uwzględniając art. 135 ust. 5 i art. 123 ust. 4 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że Filipiny i UE łączą długoletnie stosunki dyplomatyczne, gospodarcze, kulturalne i polityczne; mając na uwadze, że poprzez ratyfikację umowy o partnerstwie i współpracy Unia Europejska i Filipiny potwierdziły swoje wspólne zobowiązanie do przestrzegania zasad dobrych rządów, demokracji, praworządności, praw człowieka, promowania rozwoju gospodarczego i społecznego, a także pokoju i bezpieczeństwa w regionie;
B.
mając na uwadze, że według doniesień od dnia 1 lipca 2016 r. na Filipinach zabito około 12 000 osób, w tym kobiety i dzieci, w ramach prowadzonej obecnie kampanii przeciwko narkotykom, określanej na szczeblu międzynarodowym mianem "wojny prezydenta Duterte z narkotykami"; mając na uwadze, że prezydent Duterte zobowiązał się do kontynuowania kampanii antynarkotykowej do końca swojej kadencji, tj. do 2022 r.; mając na uwadze, że UE pozostaje głęboko zaniepokojona wysoką liczbą zabójstw związanych z kampanią przeciwko nielegalnym narkotykom na Filipinach;
C.
mając na uwadze, że specjalna sprawozdawczyni ONZ ds. praw ludów tubylczych Victoria Tauli-Corpuz, obywatelka Filipin, została oskarżona o terroryzm i wraz z 600 innymi osobami, w tym przywódcami ludów tubylczych i obrońcami praw człowieka, została w marcu 2018 r. wpisana przez rząd Filipin na listę terrorystów; mając na uwadze, że ekspertów ONZ chroni immunitet; mając na uwadze, że oskarżenia wysunięto po tym, jak V. Tauli-Corpuz potępiła ataki wojska na tubylczy lud Lumad na wyspie Mindanao; mając na uwadze, że V. Tauli-Corpuz zwróciła uwagę na prześladowania, tortury i aresztowania ludności tubylczej, która w pokojowy sposób chroniła swoją własność;
D.
mając na uwadze, że senator Leila De Lima, działaczka na rzecz praw człowieka i jeden z największych krytyków prowadzonej przez filipińskiego prezydenta Duterte kampanii antynarkotykowej, została w dniu 19 września 2016 r. usunięta ze stanowiska przewodniczącej Senackiej Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, a w dniu 23 lutego 2017 r. została aresztowana; mając na uwadze, że senator De Lima prowadziła dochodzenia w sprawie egzekucji pozasądowych w Davao w czasie, kiedy prezydent Duterte był burmistrzem tego miasta; mając na uwadze, że istnieją poważne obawy, że zarzuty, jakie postawiono senator De Limie, są prawie w całości sfabrykowane i umotywowane politycznie;
E.
mając na uwadze, że prześladowanie ludności tubylczej przez władze Filipin stanowi poważny problem; mając na uwadze, że pod koniec grudnia ONZ ostrzegała o masowych naruszeniach praw człowieka wobec Lumadów na filipińskiej wyspie Min-danao; mając na uwadze, że - jak szacują eksperci ONZ - od października 2017 r. wysiedlono co najmniej 2 500 Lumadów; mając na uwadze, że istnieją obawy, iż przyczyną niektórych z tych ataków jest nieuzasadnione podejrzenie, że Lumadowie są powiązani z ugrupowaniami terrorystycznymi, oraz opór Lumadów wobec działalności wydobywczej na ziemiach przodków;
F.
mając na uwadze, że Filipiny podpisały statut rzymski w dniu 28 grudnia 2000 r. i ratyfikowały go w dniu 30 sierpnia 2011 r.; mając na uwadze, że prokurator Międzynarodowego Trybunału Karnego (MTK) wszczął wstępne dochodzenie w sprawie sytuacji na Filipinach w celu zbadania domniemanych zbrodni popełnionych w tym kraju co najmniej od dnia 1 lipca 2016 r. w kontekście "wojny z narkotykami" zainicjowanej przez rząd Filipin;
G.
mając na uwadze, że w dniu 19 marca 2018 r. MTK został oficjalnie powiadomiony przez ONZ, że w dniu 17 marca 2018 r. Filipiny złożyły pisemne zawiadomienie o wypowiedzeniu statutu rzymskiego;
H.
mając na uwadze, że filipińska Izba Reprezentantów zatwierdziła ustawę z dnia 7 marca 2017 r. przywracającą karę śmierci; mając na uwadze, że zanim prezydent będzie mógł podpisać tę ustawę, tak by mogła wejść w życie, musi ona jeszcze zostać zatwierdzona przez senatorów; mając na uwadze, że prezydent Duterte prowadził aktywną kampanię na rzecz przywrócenia kary śmierci; mając na uwadze, że przywrócenie kary śmierci stanowiłoby jawne pogwałcenie Drugiego protokołu fakultatywnego do Międzynarodowego paktu praw obywatelskich i politycznych (MPPOiP), którego Filipiny są stroną od 2007 r.;
I.
mając na uwadze, że Filipiny zajmują 111. miejsce spośród 180 krajów w rankingu korupcji publikowanym co roku przez Transparency International;
J.
mając na uwadze, że przestrzeń dla społeczeństwa obywatelskiego coraz bardziej się kurczy; mając na uwadze, że według doniesień obrońcy praw człowieka na Filipinach spotykają się z coraz większą wrogością; mając na uwadze, że prezydent Duterte wydał oświadczenia zachęcające do ataków policyjnych na organizacje i osoby broniące praw człowieka;
K.
mając na uwadze, że osobom, które publicznie wypowiadają się przeciwko egzekucjom pozasądowym, grozi zakaz wjazdu na Filipiny;
L.
mając na uwadze, że prezydent Duterte wielokrotnie wypowiadał się w sposób obraźliwy i poniżający o kobietach, usprawiedliwiał gwałty i wzywał do strzelania do kobiet;
M.
mając na uwadze, że obrońcy praw człowieka, dziennikarze i aktywiści regularnie padają ofiarą pogróżek, nękania, zastraszania i przemocy za to, że dążą do ujawnienia domniemanych egzekucji pozasądowych i innych naruszeń praw człowieka na Filipinach; mając na uwadze, że społeczność LGBTI boryka się z ciągłymi prześladowaniami;
N.
mając na uwadze, że Filipiny są beneficjentem unijnego ogólnego systemu preferencji taryfowych plus (GSP+);
O.
mając na uwadze, że w umowie o partnerstwie i współpracy UE-Filipiny wezwano do ustanowienia konstruktywnego dialogu dotyczącego praw człowieka w formie grupy roboczej ds. praw człowieka;
1.
wzywa rząd Filipin do natychmiastowego zaprzestania egzekucji pozasądowych pod pretekstem "wojny z narkotykami"; zdecydowanie potępia wysoką liczbę egzekucji pozasądowych wykonywanych przez siły zbrojne i straż obywatelską w związku z kampanią antynarkotykową; składa kondolencje rodzinom ofiar; wyraża poważne zaniepokojenie wiarygodnymi doniesieniami o tym, że filipińskie siły policyjne fałszują dowody na uzasadnienie egzekucji pozasądowych oraz że ich ofiarą padają w przeważającej mierze ubodzy mieszkańcy miast;
2.
odnotowuje ostatnie inicjatywy rządu zmierzające do zapewnienia bardziej jednolitego i zintegrowanego podejścia do walki z narkotykami w oparciu o ściganie przestępstw, sprawiedliwość, rzecznictwo, resocjalizację i integrację; z zadowoleniem przyjmuje rezolucję Senatu Filipin nr 516 z dnia 25 września 2017 r., w której wezwano władze do "podjęcia niezbędnych kroków w celu powstrzymania serii zabójstw, zwłaszcza naszych dzieci"; wzywa rząd, by przywiązywał większą wagę do walki z siatkami handlu narkotykami i baronami narkotykowymi niż do zwalczania drobnych konsumentów; podkreśla, że władze Filipin muszą kontynuować walkę z nielegalnymi narkotykami ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia publicznego i w pełnym poszanowaniu sprawiedliwości proceduralnej, zgodnie z prawem międzynarodowym i krajowym; zachęca rząd do przyjęcia konkretnych strategii antyprzemocowych;
3.
zachęca władze do pełnej współpracy ze specjalnymi ekspertami ONZ; wzywa władze Filipin do natychmiastowego przeprowadzenia bezstronnych i dogłębnych dochodzeń w sprawie egzekucji pozasądowych, a także do ścigania i postawienia przed wymiarem sprawiedliwości wszystkich sprawców; wzywa UE i wszystkie państwa członkowskie do wspierania dochodzenia prowadzonego pod egidą ONZ w sprawie zabójstw na Filipinach i postawienia sprawców przed wymiarem sprawiedliwości;
4.
ponownie wzywa władze Filipin do uwolnienia senator Leili De Limy oraz do zapewnienia jej odpowiedniego bezpieczeństwa i warunków sanitarnych w więzieniu; ponownie wzywa władze do zagwarantowania rzetelnego procesu sądowego oraz do wycofania wszystkich motywowanych politycznie zarzutów przeciwko niej; wzywa UE, by wciąż bacznie śledziła sprawę przeciwko senator De Limie;
5.
wzywa władze Filipin do usunięcia obrońców praw człowieka z listy terrorystów, wycofania wszelkich stawianych im zarzutów oraz umożliwienia im prowadzenia pokojowej działalności; przypomina władzom Filipin, że Victoria Tauli-Corpuz korzysta z immunitetu na mocy Konwencji o przywilejach i immunitetach z 1946 r.;
6.
z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę MTK, by zbadać zarzuty dotyczące zbrodni przeciwko ludzkości w kontekście zabójstw dokonanych w ramach "wojny z narkotykami"; wzywa rząd Filipin do pełnej współpracy z Biurem Prokuratora Międzynarodowego Trybunału Karnego przy jego wstępnym dochodzeniu w sprawie Filipin; wyraża głębokie ubolewanie z powodu decyzji rządu Filipin o złożeniu zawiadomienia o wypowiedzeniu statutu rzymskiego; wzywa rząd Filipin do wycofania się z tej decyzji;
7.
ponownie wyraża głębokie zaniepokojenie decyzją Izby Reprezentantów o przywróceniu kary śmierci; ponownie wzywa władze Filipin do natychmiastowego wstrzymania toczącej się procedury mającej na celu przywrócenie kary śmierci; przypomina, że UE uznaje karę śmierci za okrutną i nieludzką karę, która nie odstrasza od zachowań przestępczych; wzywa rząd Filipin, by nie obniżał minimalnego wieku odpowiedzialności karnej;
8.
jest zaniepokojony rosnącym poziomem korupcji pod obecną administracją filipińską; wzywa władze Filipin do wzmożenia wysiłków na rzecz skutecznej walki z korupcją; podkreśla znaczenie poszanowania podstawowych zasad demokracji i państwa prawa w tym zakresie;
9.
potępia wszelkie pogróżki, nękanie, zastraszanie i stosowanie przemocy wobec osób, które dążą do ujawnienia domniemanych egzekucji pozasądowych i innych naruszeń praw człowieka na Filipinach, w tym wobec obrońców praw człowieka, dziennikarzy i aktywistów; wzywa rząd Filipin do zadbania o to, by obrońcy praw człowieka, dziennikarze i aktywiści mogli prowadzić działalność w sprzyjającym środowisku i bez strachu przed represjami;
10.
wzywa rząd Filipin do zniesienia zakazu wjazdu na teren kraju osób, które są postrzegane jako krytycy polityki prezydenta Duterte;
11.
wzywa rząd Filipin, by przestrzegał wynikających z prawa międzynarodowego zobowiązań do ochrony praw człowieka w odniesieniu do ludów tubylczych, w tym w kontekście konfliktu zbrojnego;
12.
potępia wszelkie formy przemocy wobec kobiet i przypomina, że przemoc ta stanowi poważne naruszenie praw człowieka oraz godności kobiet i dziewcząt; zdecydowanie potępia poniżające i mizoginiczne wypowiedzi prezydenta Duterte na temat walczących kobiet; przypomina prezydentowi, że podżeganie państwowych sił do popełniania aktów przemocy seksualnej w czasie konfliktu zbrojnego stanowi pogwałcenie międzynarodowego prawa humanitarnego; wzywa prezydenta do traktowania kobiet z szacunkiem oraz do powstrzymania się od nawoływania do przemocy wobec kobiet;
13.
zachęca UE i jej państwa członkowskie, by rozważyły wystosowanie apelu w sprawie usunięcia Republiki Filipin z Rady Praw Człowieka Organizacji Narodów Zjednoczonych przed wygaśnięciem jej członkostwa z końcem 2018 r.;
14.
przypomina władzom Filipin o ich zobowiązaniach wynikających z prawa międzynarodowego, systemu GSP+ oraz umów o partnerstwie i współpracy, zwłaszcza w odniesieniu do praw człowieka, a także o konsekwencjach płynących z nieprzestrzegania tych zobowiązań; podkreśla, że mimo w znacznej mierze pozytywnych postępów we wdrażaniu konwencji związanych z GSP+, poważne obawy wzbudza nadal kwestia łamania praw człowieka przy okazji wojny z narkotykami; w związku z tym przypomina swoją wcześniejszą rezolucję z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie Filipin oraz wzywa Komisję i Europejską Służbę Działań Zewnętrznych do wykorzystania wszelkich dostępnych instrumentów, w tym umowy o partnerstwie i współpracy, aby przekonać rząd Filipin do położenia kresu egzekucjom pozasądowym związanym z kampanią antynarkotykową, a w przypadku braku znaczących postępów do podjęcia kroków proceduralnych, które mogłyby prowadzić do czasowego zniesienia preferencji GSP+; apeluje do UE o wykorzystanie wszystkich dostępnych instrumentów, aby wesprzeć rząd Filipin w przestrzeganiu międzynarodowych zobowiązań w zakresie praw człowieka;
15.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji prezydentowi, rządowi i parlamentowi Filipin, wiceprzewodniczącej Komisji / wysokiej przedstawiciel Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa, Radzie, Komisji, parlamentom i rządom państw członkowskich, Wysokiemu Komisarzowi Narodów Zjednoczonych ds. Praw Człowieka oraz rządom państw członkowskich ASEAN.
1 Teksty przyjęte, P8_TA(2016)0349.
2 Teksty przyjęte, P8_TA(2017)0088.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.