Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2023 r. w sprawie priorytetów UE na 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2022/2839(RSP))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.283.5

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 sierpnia 2023 r.

P9_TA(2023)0048
Priorytety UE na 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 lutego 2023 r. w sprawie priorytetów UE na 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (2022/2839(RSP))

(2023/C 283/02)

(Dz.U.UE C z dnia 11 sierpnia 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet i jej priorytetowy temat "Innowacje i zmiany technologiczne oraz edukacja w erze cyfrowej na rzecz osiągnięcia równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt",

- uwzględniając deklarację pekińską i pekińską platformę działania z 15 września 1995 r. oraz wyniki ich konferencji przeglądowych,

- uwzględniając Konwencję ONZ z 1979 r. w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet,

- uwzględniając Agendę ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, zasadę "niepozostawiania nikogo w tyle", a w szczególności cel zrównoważonego rozwoju nr 4, którego założeniem jest osiągnięcie edukacji włączającej i wysokiej jakości, cel 5, którego założeniem jest osiągnięcie równości płci i wzmocnienie pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt, cel 8, którego założeniem jest osiągnięcie zrównoważonego wzrostu gospodarczego, cel 9, którego założeniem jest znaczne zwiększenie dostępu do technologii informacyjnych, cel 10, którego założeniem jest zapewnienie równych szans i zmniejszenie nierówności, oraz cel nr 13 dotyczący zmiany klimatu i przewidujący możliwość wyeliminowania pierwotnych przyczyn nierówności płci, a tym samym wzmocnienia odporności kobiet na zmianę klimatu,

- uwzględniając rezolucje Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych z 16 grudnia 2020 r. pt. "Zintensyfikowanie wysiłków na rzecz zapobiegania wszelkim formom przemocy wobec kobiet i dziewcząt oraz ich wyeliminowania" (A/RES/75/161) oraz "Prawo do prywatności w erze cyfrowej" (A/RES/75/176),

- uwzględniając rezolucję Rady Praw Człowieka ONZ z 5 lipca 2018 r. zatytułowaną "Przyspieszenie wysiłków na rzecz wyeliminowania przemocy wobec kobiet i dziewcząt: zapobieganie przemocy wobec kobiet i dziewcząt w kontekście cyfrowym i reagowanie na nią" (A/HRC/RES/38/5),

- uwzględniając Konwencję Rady Europy o cyberprzestępczości z 23 listopada 2001 r.,

- uwzględniając Konwencję Rady Europy z 11 maja 2011 r. o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej (konwencja stambulska),

- uwzględniając konkluzje Rady w sprawie kobiet, pokoju i bezpieczeństwa z 10 grudnia 2018 r.,

- uwzględniając inicjatywę UE i ONZ o nazwie "Spotlight", mającą na celu eliminację wszelkich form przemocy wobec kobiet i dziewcząt,

- uwzględniając art. 21 i 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"),

- uwzględniając plan działania UE w zakresie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027,

- uwzględniając unijny plan działania na rzecz równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji kobiet w działaniach zewnętrznych na lata 2021-2025 (GAP III),

- uwzględniając strategię UE z 5 marca 2020 r. na rzecz równości płci na lata 2020-2025,

- uwzględniając swoją rezolucję z 17 kwietnia 2018 r. w sprawie wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt dzięki sektorowi cyfrowemu 1 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 21 stycznia 2021 r. w sprawie zniwelowania przepaści cyfrowej między kobietami a mężczyznami: kobiety w sektorze cyfrowym 2 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 10 czerwca 2021 r. w sprawie wspierania równouprawnienia płci w kształceniu i pracy zawodowej w dziedzinie nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) 3 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 14 grudnia 2021 r. zawierającą zalecenia dla Komisji w sprawie zwalczania przemocy ze względu na płeć: cyberprzemoc 4 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z 3 maja 2022 r. w sprawie osiągnięcia przez kobiety niezależności ekonomicznej dzięki przedsiębiorczości i samozatrudnieniu 5 ,

- uwzględniając art. 157 ust. 4 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając pytanie do Rady w sprawie priorytetów UE na 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (O-000004/2023 - B9-0011/2023),

- uwzględniając pytanie do Komisji w sprawie priorytetów UE na 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet (O-000005/2023 - B9-0012/2023),

- uwzględniając art. 136 ust. 5 i art. 132 ust. 2 Regulaminu,

- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia,

A. mając na uwadze, że równość płci jest jedną z podstawowych zasad UE, zapisaną w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej i art. 23 Karty; mając na uwadze, że uwzględnianie aspektu płci jest zatem ważnym narzędziem we włączaniu tej zasady do strategii politycznych, środków i działań UE, w tym także do działań zewnętrznych;

B. mając na uwadze, że podczas Czwartej Światowej Konferencji w sprawie Kobiet w Pekinie w 1995 r. 189 państw z całego świata, w tym Unia Europejska i jej państwa członkowskie, zobowiązało się do działania na rzecz równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt; mając na uwadze, że w celu zrównoważonego rozwoju nr 5, zapisanego w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju przyjętej przez państwa członkowskie ONZ w 2015 r., wyznaczono rok 2030 jako termin osiągnięcia równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt; mając na uwadze, że w celu zrównoważonego rozwoju nr 5b wyraźnie wskazano szersze korzystanie z technologii, w szczególności technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), do propagowania wzmocnienia pozycji kobiet i dziewcząt;

C. mając na uwadze, że w ramach pekińskiej platformy działania z 1995 r. podkreślono, że kobiety muszą nie tylko korzystać z technologii, ale także uczestniczyć w tym procesie od etapu projektowania do etapu stosowania, monitorowania i oceny, a także uwypuklono związek między uprzedzeniami w nauczaniu a sytuacją, w której dziewczynki są często zniechęcane do podstawowego kształcenia w dziedzinie matematyki, nauk ścisłych i technicznych oraz są go pozbawiane; mając na uwadze, że edukacja uwzględniająca aspekt płci przynosi korzyści całemu społeczeństwu, gdyż przyczynia się do ogólnego dobrobytu społecznego, wzrostu gospodarczego i innowacji; mając na uwadze, że stereotypy związane z płcią negatywnie wpływają na wiarę dziewcząt we własne możliwości do kontynuowania studiów w dziedzinach STEM i dziedzinach związanych z ICT, co ogranicza ich możliwość do pracy w lepiej płatnych, szybko rozwijających się sektorach; mając na uwadze, że kształcenie i szkolenie uwzględniające aspekt płci są kluczowymi narzędziami zwalczania szkodliwych stereotypów związanych z płcią; mając na uwadze, że rok 2023 jest Europejskim Rokiem Umiejętności i w jego ramach należy podkreślać niedobór kobiet w karierach zawodowych w dziedzinach STEM;

D. mając na uwadze, że sekretarz generalny ONZ António Guterres określił cyfryzację jako jedną z dwóch rewolucyjnych zmian, które ukształtują XXI wiek, przy czym drugą z nich jest zmiana klimatu; mając na uwadze, że rzeczywisty dostęp do usług cyfrowych stał się kluczowy dla inkluzywnego zaangażowania społecznego i gospodarczego;

E. mając na uwadze, że 62 % mężczyzn korzysta z internetu w porównaniu z jedynie 57 % kobiet; mając na uwadze, że choć przepaść cyfrowa między kobietami a mężczyznami zmniejsza się we wszystkich regionach, kobiety są nadal zmarginalizowane w odniesieniu do technologii cyfrowych w wielu najbiedniejszych krajach świata, a zwłaszcza na obszarach oddalonych i wiejskich, przy czym co najmniej 1,7 miliarda kobiet na globalnym Południu wciąż nie ma dostępu do internetu 6 ; mając na uwadze, że luka ta istnieje niezależnie od ogólnego poziomu dostępu danego kraju do technologii informacyjno-komunikacyjnych, wyników gospodarczych, poziomu dochodów czy położenia geograficznego i pogłębia się, w miarę jak technologie stają się coraz bardziej złożone i kosztowne 7 ; mając na uwadze, że udostępnienie internetu dodatkowym 600 milionom kobiet i dziewcząt mogłoby zwiększyć globalny produkt krajowy brutto (PKB) nawet o 18 mld USD 8 ;

F. mając na uwadze, że jedynie transformacja cyfrowa ukierunkowana na aspekt płci może zapewnić niezbędne możliwości zmiany negatywnych wzorców zatrudnienia uwarunkowanych płcią; mając na uwadze, że kobiety nadal napotykają bariery strukturalne i kulturowe, gdy uczestniczą we wszystkich aspektach transformacji cyfrowej, co może mieć negatywny wpływ na ich dostęp do rynku pracy i pozycję na nim; mając na uwadze, że kobiety są obecnie niedostatecznie reprezentowane w lepiej płatnych, szybko rozwijających się sektorach takich jak ICT i STEM, a jednocześnie są nadmiernie reprezentowane w nieodpłatnych i niepewnych formach zatrudnienia 9 ; mając na uwadze, że niska liczba kobiet pracujących w sektorach związanych z innowacyjnymi i przełomowymi technologiami może niekorzystnie wpływać na koncepcje, opracowywanie i wdrażanie nowych technologii, powodując powielanie się istniejących dyskryminacyjnych praktyk i stereotypów, w tym tworzenie algorytmów wykazujących uprzedzenia ze względu na płeć; mając na uwadze, że ważne jest, aby kobiety i dziewczęta były integralną częścią procesu transformacji cyfrowej, dzięki czemu będą mogły stać się kluczowymi podmiotami innowacji i zmian technologicznych, a jednocześnie w pełni czerpać z nich korzyści;

G. mając na uwadze, iż liczba studentek przewyższa obecnie na świecie liczbę studentów, a w 2019 r. 54 % absolwentów szkół wyższych stanowiły kobiety 10 , lecz że jedynie 18 % kobiet studiujących na uczelniach wyższych odbywa studia w dziedzinach STEM w porównaniu z 35 % mężczyzn 11 ; mając na uwadze, że duża liczba kobiet rezygnuje ze studiów wyższych i kariery zawodowej w sektorach STEM lub nie wykorzystuje możliwości studiów wyższych w tym sektorze ze względu na nierówne role płci w życiu rodzinnym, w tym nierówny podział nieodpłatnych obowiązków opiekuńczych między kobietami i mężczyznami w gospodarstwie domowym, słabą równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, ograniczenia organizacyjne, molestowanie i uprzedzenia w miejscu pracy oraz brak możliwości rozwoju kariery; mając na uwadze, że brak różnorodności w sektorach i zawodach związanych ze STEM wpłynie na rentowność przedsiębiorstw i dobrobyt gospodarczy, co może potencjalnie doprowadzić do utraty przez te sektory wzrostu PKB o 16 mld EUR na niekorzyść gospodarki europejskiej, gdyż kobiety nie są zachęcane do udziału w sektorze cyfrowym;

H. mając na uwadze, że według Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) kobiety na całym świecie zarabiają około 20 % mniej niż mężczyźni; mając na uwadze, że zróżnicowanie wynagrodzenia ze względu na płeć jest jeszcze większe w sektorach zdominowanych przez mężczyzn, takich jak przedsiębiorstwa z branży ICT i przedsiębiorstwa technologiczne; mając na uwadze, że kobiety zarabiają około 28 % mniej niż mężczyźni na tych samych stanowiskach w branży technologicznej 12 ;

I. mając na uwadze, że niezależność ekonomiczna kobiet i wzmocnienie ich pozycji mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia równości płci i zagwarantowania praw kobiet; mając na uwadze, że obejmuje to możliwość pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, w tym poprzez sprawowanie kontroli nad własnym czasem, życiem i integralnością cielesną, poprzez samorealizację i równy dostęp do rynków pracy, uczestnictwo w życiu obywatelskim i podejmowanie decyzji gospodarczych na wszystkich szczeblach; mając na uwadze, że propagowanie niezależności ekonomicznej wymaga uznania i rekompensaty dla sektorów zdominowanych przez kobiety, w których praca jest systematycznie nieodpłatna i niedoceniana, oraz wdrożenia odpowiednich środków dla zapewnienia równego udziału kobiet w rynku pracy, równego wynagrodzenia za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości, dostępu do godnych możliwości pracy oraz podziału i uznawania obowiązków domowych i opiekuńczych;

J. mając na uwadze, że kobiety doświadczające wielorakich i krzyżowych form dyskryminacji mają szczególne trudności w dostępie do sektora STEM; mając na uwadze, że kobiety żyjące w ubóstwie i na obszarach o ograniczonej infrastrukturze, zwłaszcza na obszarach wiejskich, doświadczają dyskryminacji cyfrowej, dyskryminacji ze względu na płeć i dyskryminacji ze względu na fakt zamieszkiwania na obszarach wiejskich oraz napotykają bariery w dostępie do technologii cyfrowych i korzystaniu z nich ze względu na nieprzystępność cenową tych technologii, niski poziom umiejętności cyfrowych i negatywne normy społeczne;

K. mając na uwadze, że liczba kobiet wśród inwestorów kapitału wysokiego ryzyka, aniołów biznesu i inwestorów jest marginalna; mając na uwadze, że znacznie mniej kobiet pracuje w tym charakterze oraz jako założycielki i właścicielki prywatnych przedsiębiorstw i przedsiębiorstw typu startup;

L. mając na uwadze, że wymiar płci w transformacji cyfrowej uznano w unijnej strategii na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025 oraz w trzecim planie działania w sprawie równości płci; mając na uwadze, że propagowanie równego dostępu kobiet do niewykorzystanego w pełni potencjału technologii cyfrowych ma kluczowe znaczenie dla strategii cyfrowej UE i zrównoważonego wzrostu gospodarczego;

M. mając na uwadze, że przemoc ze względu na płeć nie ogranicza się do przemocy fizycznej, lecz obejmuje również cyberprzemoc ze względu na płeć; mając na uwadze, że szacuje się, iż jedna na dziesięć kobiet doświadczyła już jakiejś formy cyberprzemocy po ukończeniu 15. roku życia 13 ; mając na uwadze, że podczas pandemii COVID-19 przemoc ze względu na płeć gwałtownie wzrosła, w tym przemoc w internecie i przemoc z wykorzystaniem ICT; mając na uwadze, że jak wykazało badanie World Wide Web Foundation przeprowadzone w 2020 r. wśród respondentów ze 180 krajów, 52 % młodych kobiet i dziewcząt doświadczyło niegodziwego traktowania w internecie, a 64 % respondentów stwierdziło, że zna kogoś, kto takiego traktowania doświadczył;

N. mając na uwadze, że co piąta dziewczynka (19 %) zarzuciła lub znacznie ograniczyła korzystanie z platformy mediów społecznościowych po tym, jak doświadczyła nękania, a co dziesiąta (12 %) zmieniła sposób wyrażania opinii 14 ; mając na uwadze, że ponad jedna trzecia (37 %) dziewcząt, które należą do mniejszości etnicznych i doświadczyły nadużyć, twierdzi, że jest celem ataków ze względu na rasę lub pochodzenie etniczne, a ponad połowa (56 %) osób, które identyfikują się jako lesbijki, geje, osoby biseksualne, transpłciowe, interseksualne lub queer LGBTIQ+, twierdzi, że są nękane z powodu tożsamości płciowej lub orientacji seksualnej;

O. mając na uwadze, że rozwój nowych inteligentnych urządzeń i internetu rzeczy stwarza dalsze możliwości nadużyć z wykorzystaniem technologii;

P. mając na uwadze, że edukacja ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania cyberprzemocy ze względu na płeć, w tym za pomocą umiejętności cyfrowych i umiejętności takich jak cyberhigiena i netykieta, a także dla budowania otoczenia edukacyjnego uwzględniającego aspekt płci, w którym zwalcza się stereotypy związane z płcią, co powinno być kluczowym elementem każdej polityki publicznej mającej na celu zwalczanie cyberprzemocy ze względu na płeć; mając na uwadze, że technologia może odgrywać ważną rolę w zapobieganiu cyberprzemocy;

Q. mając na uwadze, że rozwój nowych sposobów pracy i możliwość telepracy stwarzają szereg wyzwań i szans dla kobiet oraz dla równowagi między życiem zawodowym a prywatnym; mając na uwadze, że opracowanie nowych możliwości nauczania na odległość daje kobietom i dziewczętom nowe możliwości zniwelowania przepaści cyfrowej i edukacyjnej;

1. występuje do Rady z następującymi zaleceniami:

a) ponownie potwierdzić niezachwiane zobowiązanie UE na rzecz pekińskiej platformy działania i późniejszych konferencji przeglądowych oraz szeregu określonych w niej działań na rzecz równouprawnienia płci;

b) doprowadzić do pełnego zaangażowania Parlamentu i jego Komisji Praw Kobiet i Równouprawnienia w proces decyzyjny dotyczący stanowiska UE na 67. sesję Komisji ONZ ds. Statusu Kobiet oraz zadbać o to, by Parlament dysponował odpowiednimi informacjami oraz by miał dostęp do dokumentu zawierającego stanowisko UE przed negocjacjami;

c) zadbać, aby UE wykazała się silnym przywództwem i zajęła jednolite stanowisko w sprawie znaczenia wzmacniania pozycji kobiet i dziewcząt w całej ich różnorodności oraz osiągnięcia równości płci w transformacji cyfrowej; podjąć zdecydowane działania w celu jednoznacznego potępienia obecnego regresu w dziedzinie równości płci, w tym do potępienia strategii politycznych podważających prawa kobiet oraz innych prób podważania praw, autonomii i emancypacji kobiet we wszystkich dziedzinach; wspierać apele o standaryzację praw kobiet;

d) zdecydowanie potępić wykorzystywanie gwałtów i przemocy seksualnej jako narzędzi wojny w konfliktach zbrojnych, a w szczególności ich obecne wykorzystywanie w nieuzasadnionym ataku Rosji na Ukrainę, a także w innych konfliktach, takich jak konflikt w regionie Tigraj w Etiopii; potępić wszelkie formy przemocy ze względu na płeć, w tym cyberprzemoc, a także wszelkie formy dyskryminacji ze względu na płeć, gdyż stanowią naruszenia praw człowieka, które uniemożliwiają osiągnięcie równości płci, a tym samym prawdziwie równe społeczeństwa;

e) zobowiązać się do zdecydowanego wspierania prac Jednostki Narodów Zjednoczonych ds. Równości Płci i Uwłasnowolnienia Kobiet (UN Women), która jest głównym podmiotem w systemie ONZ działającym na rzecz wspierania praw kobiet w całej ich różnorodności i łączenia wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron w celu doprowadzenia do zmiany polityki i koordynacji działań; wezwać wszystkie państwa członkowskie ONZ wraz z UE do zapewnienia odpowiedniego finansowania UN Women;

f) potwierdzić zobowiązania na rzecz równości płci i wzmocnienia pozycji wszystkich kobiet i dziewcząt, podjęte na odnośnych szczytach i konferencjach ONZ, w tym na Międzynarodowej Konferencji na temat Ludności i Rozwoju oraz w jej programie działania, a także w dokumentach końcowych z jej przeglądów;

g) podkreślać, że należy ułatwiać i zwiększać dostęp kobiet do informacji i edukacji na całym świecie, w tym w dziedzinie nauki, technologii i ekonomii, a tym samym poszerzać ich wiedzę, umiejętności i możliwości; podkreślać, że należy dopilnować, aby uwzględniano aspekt płci w edukacji cyfrowej na wszystkich szczeblach oraz wyeliminować przepaść cyfrową między kobietami a mężczyznami oraz wszelką dyskryminację ze względu na płeć w dostępie do edukacji na wszystkich poziomach, od wczesnego dzieciństwa po szkolnictwo wyższe, w otoczeniu formalnym, pozaformalnym i nieformalnym, od planowania infrastruktury po szkolenie nauczycieli; podkreślać, że szerszy rozwój społeczny i gospodarczy jest niezbędny do przezwyciężenia nierówności cyfrowych i osiągnięcia pełnego potencjału kobiet i dziewcząt na całym świecie;

h) opowiadać się za szerszym dostępem dziewcząt, kobiet i osób o różnych tożsamościach płciowych do powszechnie dostępnej, bezpiecznej i chronionej łączności cyfrowej, docierającej do obszarów wiejskich i oddalonych;

i) podkreślać, że należy zapewnić powszechny i pełny dostęp do informacji online na temat zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw w tym zakresie, w tym prawa do bezpiecznej i legalnej aborcji, oraz zapewnić solidne procesy zapobiegające wykorzystywaniu jakichkolwiek danych osobowych przeciwko osobom starającym się o aborcję;

j) ponownie podkreślić, że należy zwiększyć włączenie społeczne kobiet i dziewcząt oraz ich udział w życiu społecznym; ponownie podkreślić, że należy przyspieszyć postępy w zakresie równości płci, w tym poprzez propagowanie przepisów prawa, strategii politycznych, budżetów i instytucji przyczyniających się do równouprawnienia płci; ponownie podkreślić, że należy również zwiększyć inwestycje w statystyki dotyczące płci, ponieważ obecnie dostępna jest mniej niż połowa danych wymaganych do monitorowania celu zrównoważonego rozwoju nr 5;

k) zauważyć, że odbudowa po pandemii musi odbywać się zgodnie z transformacją ekologiczną i cyfrową, zaś kompetencje w dziedzinach STEM będą odgrywać coraz istotniejszą rolę w przyszłej gospodarce.

l) wziąć pod uwagę fakt, że reakcje na pandemię COVID-19 przyspieszyły transformację cyfrową oraz że przyszły rozwój pracy będzie wiązać się ze wzrostem zapotrzebowania na specjalistów w dziedzinie technologii; odnotować w związku z tym, że utrzymująca się segregacja płciowa w sektorze edukacji ICT i w zawodach związanych z ICT, a przez to przepaść cyfrowa mogą pogłębić się, jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie kroki, aby temu zaradzić;

m) dopilnować, aby we wszelkich strategiach politycznych związanych z transformacją cyfrową uwzględniano specyficzne potrzeby związane z płcią oraz by nie wpływały one negatywnie na kobiety, dziewczęta i osoby o różnych tożsamościach płciowych; wykazać większe zaangażowanie w gromadzenie i analizę danych segregowanych według kryterium płci, w tym - lecz nie tylko - płci społecznej, dochodów, edukacji, zatrudnienia i wieku, aby umożliwić prowadzenie świadomych i innowacyjnych strategii politycznych, które są niezbędne do lepszego zrozumienia i uregulowania przestrzeni cyfrowej, jeżeli mają być bardziej sprawiedliwe, a także w gromadzenie i analizę danych dotyczących grup zmarginalizowanych w celu odnotowania sytuacji osób doświadczających dyskryminacji z wielu przyczyn jednocześnie;

n) ponownie potwierdzić, że niezależność ekonomiczna kobiet i wzmocnienie ich pozycji mają kluczowe znaczenie dla osiągnięcia równości płci i zagwarantowania praw kobiet; podkreślić znaczenie dostępu kobiet w całej ich różnorodności do pojawiających się możliwości zatrudnienia w ramach transformacji cyfrowej z myślą o zapewnieniu, by miejsca pracy w dziedzinach STEM były jednakowo korzystne i dostępne dla wszystkich; podkreślić, że należy wspierać przedsiębiorczość kobiet przy jednoczesnym zwalczaniu norm i stereotypów związanych z płcią, które odciągają kobiety i dziewczęta od technologii; podkreślać, że należy wspierać kobiety będące innowatorkami cyfrowymi w wielu ekosystemach przemysłowych, aby zbudować gospodarkę cyfrową sprzyjającą włączeniu społecznemu; zwalczać stereotypy związane z płcią i propagować więcej kobiecych wzorców do naśladowania, co ma głęboki wpływ na szanse dziewcząt i kobiet na karierę w dziedzinach STEM, oraz inne role związane z cyfryzacją, a także propagować zwiększenie liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych w sektorze cyfrowym;

o) podkreślać, że należy zająć się różnorodną reprezentacją kobiet na platformach internetowych i w mediach społecznościowych poprzez lepsze zrozumienie powiązanych technologii, umiejętności cyfrowych, a także dostępu do środków cyfrowych; podkreślać znaczenie tego jako pomocy dla udziału kobiet w kwestiach pokoju i bezpieczeństwa;

p) współpracować z Organizacją Narodów Zjednoczonych w celu zapewnienia, aby w globalnym porozumieniu cyfrowym, które ma zostać przyjęte w 2024 r. i ma na celu określenie wspólnych zasad otwartej, wolnej i bezpiecznej cyfrowej przyszłości dla wszystkich, uwzględniono aspekt płci oraz szczególne potrzeby kobiet i dziewcząt w transformacji cyfrowej, nie pozostawiając ich w tyle;

q) podkreślać, że cyberprzemoc ze względu na płeć jest często kontynuacją przemocy ze względu na płeć poza internetem oraz że wszystkie skuteczne względy polityczne muszą uwzględniać ten fakt; ponownie podkreślić, że należy opracować skuteczne polityki i środki w celu zapobiegania wszelkim formom przemocy ze względu na płeć, w tym przemocy w internecie, ich zwalczania i kryminalizacji; uznać, że należy uwzględniać nakładanie się na siebie cyberprzemocy ze względu na płeć i handlu ludźmi opartego na wykorzystywaniu seksualnym kobiet i dziewcząt; wspierać apele o położenie kresu wykorzystywaniu seksualnemu w internecie, w tym handlowi seksualnemu oraz innym formom napaści i wykorzystywania kobiet i dzieci;

r) propagować kampanie uświadamiające, programy szkoleniowe i edukacyjne (w tym w zakresie edukacji cyfrowej oraz umiejętności i zdolności cyfrowych), które powinny być również skierowane do młodszego pokolenia, w celu zwalczania cyberprzemocy ze względu na płeć;

s) wzmacniać międzynarodowe wysiłki na rzecz walki z bezkarnością sprawców cyberprzemocy ze względu na płeć; podkreślić, że należy poszukiwać prawnych i socjologicznych rozwiązań dla wszystkich przypadków przemocy ze względu na płeć w internecie i przemocy z wykorzystaniem technologii, z uwzględnieniem kwestii takich jak rozpowszechnianie intymnych obrazów i informacji bez zgody zainteresowanych osób oraz manipulowanie nimi, wykorzystywanie technologii deepfake do generowania szkodliwych obrazów, nawoływanie do nienawiści w internecie, cybernękanie, cyberstalking, cyberprzemoc, hakowanie, kradzież tożsamości i dzielenie się treściami bez zgody zainteresowanych osób; propagować dostęp do technologii ICT i korzystanie z nich jako narzędzi zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć i przemocy ze względu na płeć, a także osiągnięcia odpowiedniej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym;

t) zwrócić uwagę na fakt, że w przestrzeni cyfrowej należy chronić demokrację i prawa człowieka, takie jak wolność wypowiedzi, prawo do prywatności i ochrona danych; podkreślić zagrożenia stwarzane w internecie obrończyniom praw człowieka, kobietom będącym politykami, dziennikarkom i innym kobietom oraz działaczkom LGBTIQ+, ponieważ cyberprzemoc i nękanie są często wykorzystywane jako instrument w próbach uciszania opinii kobiet; wspierać wysiłki na rzecz ich ochrony;

u) opowiadać się za bardziej rygorystycznym uregulowaniem platform internetowych, ze szczególnym uwzględnieniem ochrony praw kobiet i wyeliminowania przemocy ze względu na płeć w internecie;

v) podkreślać, że należy chronić i propagować prawa grup doświadczających wielorakich i krzyżowych form dyskryminacji, także kobiet z niepełnosprawnościami, kobiet będących ofiarami uprzedzeń rasowych (w tym kobiet czarnoskórych i kobiet o odmiennym kolorze skóry), migrantek i kobiet należących do mniejszości etnicznych, kobiet starszych, kobiet o niższym poziomie wykształcenia, kobiet z problemami zdrowotnymi, samotnych matek i kobiet LGBTIQ+ na obszarach wiejskich i wyludnionych; działać na rzecz promowania koncepcji zwalczania dyskryminacji z wielu przyczyn jednocześnie oraz na rzecz uwzględniania analizy przekrojowej we wszystkich organach ONZ, a także w UE i jej państwach członkowskich;

w) dopilnować, aby we wszelkich strategiach politycznych związanych z transformacją cyfrową uwzględniano specyficzne potrzeby związane z płcią oraz by nie wpływały one negatywnie na kobiety, dziewczęta i osoby o różnych tożsamościach płciowych;

2. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, wiceprzewodniczącemu Komisji / wysokiemu przedstawicielowi Unii do spraw zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz specjalnemu przedstawicielowi UE ds. praw człowieka.

1 Dz.U. C 390 z 18.11.2019, s. 28.
2 Dz.U. C 456 z 10.11.2021, s. 232.
3 Dz.U. C 67 z 8.2.2022, s. 137.
4 Dz.U. C 251 z 30.6.2022, s. 2.
5 Dz.U. C 465 z 6.12.2022, s. 54.
9 Briefing EPRS, Pekińska platforma działania - przegląd po 25 latach i przyszłe priorytety, 27 lutego 2020 r., dostępne pod adresem: https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document.html?reference=EPRS_BRI(2020)646194.
10 UNESCO-IESALC i Times Higher Education, "Gender Equality: How global universities are performing" ["Równość płci: aktualne wyniki szkół wyższych na świecie], 2022 r.
11 UNICEF i Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny, "Towards an equal future: Reimagining girls" [W kierunku równiej przyszłości: kształcenie pozostałych dziewcząt w dziedzinach STEM], UNICEF, Nowy Jork, październik 2020 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.