Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie wyniku działalności Komisji Petycji w roku 2021 (2022/2024(INI))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.177.129

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 maja 2023 r.

P9_TA(2022)0451
Prace Komisji Petycji w 2021 r.

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 15 grudnia 2022 r. w sprawie wyniku działalności Komisji Petycji w roku 2021 (2022/2024(INI))

(2023/C 177/16)

(Dz.U.UE C z dnia 17 maja 2023 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając swoje wcześniejsze rezolucje w sprawie działalności Komisji Petycji,

- uwzględniając art. 10 i 11 Traktatu o Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 20, 24 i 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) będące odzwierciedleniem znaczenia nadanego w Traktacie prawu obywateli i osób mających miejsce zamieszkania w UE do informowania Parlamentu o ich obawach,

- uwzględniając art. 228 TFUE dotyczący roli i funkcji Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich,

- uwzględniając art. 44 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą"), w którym jest mowa o prawie do składania petycji do Parlamentu Europejskiego,

- uwzględniając postanowienia TFUE dotyczące postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, w szczególności jego art. 258 i 260,

- uwzględniając swoją rezolucję z 9 marca 2022 r. w sprawie kontaktu z obywatelami: prawo do składania petycji, prawo do zwracania się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Europejska Inicjatywa Obywatelska 1 ,

- uwzględniając art. 54 i art. 227 ust. 7 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Petycji (A9-0271/2022),

A. mając na uwadze, że celem rocznego sprawozdania w sprawie wyniku działalności Komisji Petycji jest przedstawienie analizy dotyczącej petycji otrzymanych w 2021 r. i stosunków z innymi instytucjami oraz przedstawienie wiernego obrazu celów osiągniętych w roku 2021;

B. mając na uwadze, że w 2021 r. do Parlamentu wpłynęły 1 392 petycje, co odpowiadało około połowie liczby petycji otrzymanych w 2013 r. (2 891) i w 2014 r. (2 715), gdy całkowita liczba otrzymanych petycji osiągnęła najwyższy poziom; mając na uwadze, że liczba petycji otrzymanych w 2021 r. oznacza również spadek o 11,5 % względem 1 573 petycji złożonych w 2020 r. oraz wzrost o 2,5 % względem 1 357 petycji złożonych w 2019 r.;

C. mając na uwadze, że w 2021 r. 209 272 użytkowników poparło co najmniej jedną petycję na internetowym portalu petycji Parlamentu Europejskiego, co stanowi bardzo duży wzrost w porównaniu z 2020 r., kiedy odnotowano 48 882 użytkowników; mając na uwadze, że liczba kliknięć popierających petycje również wzrosła w 2021 r. i wyniosła ogółem 217 876 (wzrost z 55 129 w 2020 r.); mając na uwadze, że petycja nr 0549/2021, którą złożyła Adriana Muresan, z 22 735 podpisami, w sprawie rzekomo niedostatecznych warunków bezpieczeństwa na parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych w ramach europejskiej sieci drogowej, jest petycją, która w 2021 r. zgromadziła rekordową liczbę podpisów;

D. mając na uwadze, że duża liczba petycji, w których obywatele wyrażali zaniepokojenie sytuacją zagrożenia zdrowia publicznego i kryzysem społeczno-gospodarczym, szczepieniami oraz wdrażaniem unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID w związku z utrzymywaniem się pandemii COVID-19, w znacznym stopniu przyczyniła się do wzrostu liczby petycji na ten temat zarejestrowanych w 2021 r. w porównaniu z ubiegłym rokiem; mając na uwadze, że 17,3 % petycji otrzymanych w 2021 r. dotyczyło pandemii COVID-19;

E. mając na uwadze, że liczba otrzymanych w 2021 r. petycji, w których zwrócono się o pełną zgodność z unijnym prawem ochrony środowiska oraz o szybkie podjęcie, zgodnie z zasadą ostrożności, skutecznych środków w tej dziedzinie w celu ochrony ekosystemów i siedlisk o znaczeniu dla Unii, znacznie wzrosła i wyniosła łącznie 327 (23,5 %);

F. mając na uwadze, że wysoka liczba petycji złożonych w 2021 r. pokazuje, że również w drugim roku pandemii obywatele mieli duże zaufanie do Parlamentu i decydowali się kierować swoje obawy i skargi bezpośrednio do wybranych przez siebie przedstawicieli na szczeblu UE, których uważali za źródło procesu decyzyjnego; mając na uwadze, że Parlament musi dołożyć wszelkich starań, aby sprostać pokładanemu w nim zaufaniu;

G. mając jednak na uwadze, że ogólna liczba petycji jest nadal niewielka, jeśli wziąć pod uwagę całkowitą liczbę ludności UE, co pokazuje, że wciąż należy zwiększać starania na rzecz podnoszenia świadomości obywateli na temat ich prawa do składania petycji, nadal trzeba promować to narzędzie oraz zwiększyć reprezentację geograficzną petycji składanych z poszczególnych państw członkowskich lub szerzyć wiedzę na temat potencjalnej użyteczności petycji jako sposobu zwrócenia uwagi instytucji UE i państw członkowskich na kwestie, które bezpośrednio dotyczą obywateli lub mają na nich wpływ; mając na uwadze, że obywatele korzystający z prawa do składania petycji oczekują, iż instytucje Unii odpowiedzą na nie na czas i wniosą wartość dodaną w rozwiązanie ich problemów; mając na uwadze, że niepodjęcie na szczeblu Unii działań w celu zapewnienia pełnej ochrony praw obywateli wynikających z prawa UE może prowadzić do niezadowolenia z Unii;

H. mając na uwadze, że kryteria dopuszczalności petycji są określone w art. 227 TFUE i art. 226 Regulaminu Parlamentu, zawierających wymóg, aby petycje były składane przez obywatela UE lub osobę fizyczną lub prawną, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę statutową w państwie członkowskim, że petycje można składać indywidualnie lub wspólnie z innymi osobami, a dotyczyć one mają spraw wchodzących w zakres działalności UE i mających bezpośredni wpływ na składających petycje, przy czym ten ostatni warunek ma bardzo szeroką wykładnię;

I. mając na uwadze, że spośród 1 392 petycji złożonych w 2021 r. 368 uznano za niedopuszczalne, a 17 wycofano; mając na uwadze, że odnotowany w 2021 r. stosunkowo wysoki odsetek (26,5 %) petycji niedopuszczalnych wskazuje na wciąż powszechny brak jasności co do zakresu obszarów odpowiedzialności Unii; mając na uwadze, że aby zaradzić tej sytuacji, należy wspierać komunikację z obywatelami i usprawnić ją;

J. mając na uwadze, że każda petycja jest sprawdzana i rozpatrywana uważnie, efektywnie i w przejrzysty sposób;

K. mając na uwadze, że składający petycje to na ogół obywatele, którym zależy na ochronie praw podstawowych, na udoskonaleniu naszych społeczeństw i na ich przyszłym dobrobycie; mając na uwadze, że od ich doświadczeń z rozpatrywaniem petycji w dużym stopniu zależy, jak będą oni postrzegać instytucje europejskie i poszanowanie prawa do składania petycji zapisanego w prawodawstwie UE;

L. mając na uwadze, że prawo do składania petycji do Parlamentu Europejskiego jest jednym z podstawowych praw obywateli Unii zapisanym w Traktatach i w Karcie; mając na uwadze, że prawo do składania petycji zapewnia obywatelom Unii i osobom mającym miejsce zamieszkania w Unii otwarty, demokratyczny i przejrzysty mechanizm pozwalający na bezpośrednie zwracanie się do wybranych przez siebie przedstawicieli; mając na uwadze, że w związku z tym niezbędne większe poszanowanie tego prawa i jego terminowe wdrażanie, aby umożliwić obywatelom bardziej aktywne i skuteczniejsze uczestnictwo w życiu Unii; mając na uwadze, że petycje umożliwiają obywatelom Unii zgłaszanie braków w stosowaniu prawa UE oraz pomagają wykrywać przypadki naruszeń prawa UE;

M. mając na uwadze, że Parlament Europejski jest jedyną instytucją UE wybieraną bezpośrednio przez obywateli UE; mając na uwadze, że prawo do składania petycji zapewnia Parlamentowi i innym instytucjom UE, zwłaszcza Komisji - zważywszy na jej rolę strażniczki prawidłowego stosowania prawa UE w całej Unii - możliwość lepszego reagowania na skargi i obawy związane z poszanowaniem unijnych praw podstawowych i przestrzeganiem przepisów UE w państwach członkowskich; mając na uwadze, że petycje są zatem użytecznym źródłem informacji na temat przypadków błędnego stosowania lub naruszeń prawa Unii i dzięki temu umożliwiają Parlamentowi i innym instytucjom Unii ocenę transpozycji i stosowania prawa Unii, a także niedociągnięć i luk w obowiązującym prawie UE oraz jego wpływu na prawa obywateli Unii i osób mających miejsce zamieszkania w Unii; mając na uwadze, że złożone petycje powinny być dla instytucji UE wskazówką, w których obszarach konieczne są znaczne wysiłki i działania na szczeblu UE w celu transpozycji i stosowania prawa UE;

N. mając na uwadze, że Parlament od dawna odgrywa pierwszoplanową rolę w rozwoju procesu rozpatrywania petycji w skali międzynarodowej i stosuje najbardziej otwartą i przejrzystą procedurę składania i rozpatrywania petycji w Europie, umożliwiającą znacznej liczbie składających petycje pełne uczestnictwo w jego działaniach;

O. mając na uwadze, że Komisja Petycji potrafi najlepiej pokazać obywatelom, co Unia Europejska dla nich robi i jakie rozwiązania można znaleźć na poziomie europejskim, krajowym lub lokalnym;

P. mając na uwadze, że Komisja Petycji uważnie bada i rozpatruje każdą petycję złożoną do Parlamentu; mając na uwadze, że każdy składający petycję ma prawo do bezstronnego i sprawiedliwego rozpatrzenia jego petycji z pełnym poszanowaniem prawa do dobrej administracji zapisanego w art. 41 Karty; mając na uwadze, że każdy składający petycję ma prawo do otrzymania - w rozsądnym terminie, we własnym języku lub w języku użytym w petycji - odpowiedzi i informacji na temat decyzji w sprawie dopuszczalności oraz działań następczych podjętych przez komisję; mając na uwadze, że każdy składający petycję może wystąpić z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie jego petycji na podstawie istotnych nowych elementów;

Q. mając na uwadze, że Parlament uznał już, iż odmowa podjęcia przez Komisję działań w sprawach poruszonych w poszczególnych petycjach stanowi naruszenie obowiązujących postanowień traktatów UE dotyczących prawa do składania petycji, ponieważ prawo to nie ogranicza się do kwestii o znaczeniu strategicznym czy do kwestii odzwierciedlających problemy strukturalne; mając na uwadze, że przy rozpatrywaniu petycji Komisja nadal stosuje swoje strategiczne podejście oparte na komunikacie z 2017 r. pt. "Prawo Unii: Lepsze wyniki dzięki lepszemu stosowaniu" 2 , pomimo że Parlament zwrócił się do Komisji o terminowe dokonanie przeglądu tego podejścia;

R. mając na uwadze, że Komisja nie przekazuje Komisji Petycji wyczerpujących informacji na temat środków ustawodawczych i nieustawodawczych podjętych w następstwie otrzymanych petycji, a także na temat postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego związanych z petycjami; mając na uwadze, że nie istnieje publiczny rejestr łączący petycje ze wszystkimi podjętymi w związku z nimi działaniami;

S. mając na uwadze, że działania Komisji Petycji opierają się na wiedzy pochodzącej od składających petycje; mając na uwadze, że informacje przedstawione przez składających petycje w samych petycjach i na posiedzeniach komisji, wraz z oceną Komisji Europejskiej oraz odpowiedziami państw członkowskich i innych organów, mają kluczowe znaczenie dla prac komisji; mając na uwadze, że dopuszczalne petycje stanowią również cenny wkład w prace innych komisji parlamentarnych, ponieważ Komisja Petycji przekazuje te petycje innym komisjom w celu uzyskania opinii lub do wglądu; mając zatem na uwadze, że petycje mają duże znaczenie w procesie ustawodawczym, dostarczając innym właściwym komisjom parlamentarnym użytecznych i bezpośrednich informacji na potrzeby prowadzonych przez nie prac legislacyjnych;

T. mając na uwadze, że Komisja Petycji przywiązuje ogromną wagę do rozpatrywania i publicznego omawiania petycji na swoich posiedzeniach; mając na uwadze, że składający petycje mają prawo przedstawić swoje petycje oraz często zabierają głos w dyskusji, biorąc tym samym aktywny udział w pracach komisji; mając na uwadze, że w 2021 r. odbyło się 12 posiedzeń Komisji Petycji, na których omówiono 159 petycji w obecności 113 składających petycje, którzy uczestniczyli w posiedzeniach zdalnie, przy czym większość z nich uczestniczyła aktywnie w posiedzeniach, zabierając głos; mając na uwadze, że nieco wyższa liczba petycji omawianych na posiedzeniach w 2021 r. w porównaniu z 2020 r. może wynikać z wydłużenia czasu posiedzeń komisji, które odbywają się jednak przy ograniczonych możliwościach tłumaczenia ustnego z powodu środków ostrożności wprowadzonych przez Parlament w związku z utrzymywaniem się pandemii;

U. mając na uwadze, że główne tematy poruszane w petycjach złożonych w 2021 r. dotyczyły: praw podstawowych (w szczególności wpływu środków nadzwyczajnych związanych z pandemią COVID-19 na praworządność i demokrację, na dostęp do edukacji w okresach obowiązywania ograniczeń, na swobodę przemieszczania się oraz prawo do pracy, a także na prawa osób LGBTIQ+ w Unii), zdrowia (zwłaszcza dostępu do służby zdrowia i kwestii dotyczących kryzysu w dziedzinie zdrowia publicznego w związku z utrzymywaniem się pandemii, począwszy od ochrony zdrowia obywateli, w tym polityki szczepień, aż po wdrażanie i stosowanie unijnego cyfrowego zaświadczenia COVID w państwach członkowskich oraz domniemaną dyskryminację osób niezaszczepionych), środowiska naturalnego (głównie w odniesieniu do przemysłu wydobywczego i jego wpływu na środowisko, nielegalnego pozyskiwania drewna, przemocy przeciwko sygnalistom informującym o nieprawidłowościach dotyczących środowiska, poprawy współistnienia ludzi i dużych drapieżników, nielegalnego usuwania odpadów, bezpieczeństwa jądrowego, zanieczyszczenia powietrza, farm wiatrowych, wadliwych elementów konstrukcyjnych z miki i pogorszenia stanu ekosystemów naturalnych), praw mniejszości i dyskryminacji (w tym praw mniejszości

narodowych lub językowych), edukacji (zwłaszcza kwestii związanych z dyskryminującym dostępem do edukacji lub kwestionowanymi krajowymi reformami prawa oświatowego), braku bezpieczeństwa na parkingach dla samochodów ciężarowych, sytuacji unijnych studentów w Zjednoczonym Królestwie po wycofaniu się tego państwa z programu Erasmus+ oraz zatrudnienia (zwłaszcza kwestii dotyczących traktowania umów o pracę w poszczególnych państwach), a także wielu innych obszarów działalności;

V. mając na uwadze, że przyjmując porządek obrad, Komisja Petycji zwraca uwagę na petycje i tematy o istotnym znaczeniu dla dyskusji na szczeblu UE oraz na potrzebę utrzymania sprawiedliwego rozdziału geograficznego tematów zgodnie z otrzymanymi petycjami;

W. mając na uwadze, że 78,6 % (1 094) petycji otrzymanych w 2021 r. złożono za pośrednictwem internetowego portalu petycji Parlamentu - nieznaczny spadek w porównaniu z 79,7 % (1 254 petycje) w 2020 r. - co potwierdza, że internetowy portal petycji Parlamentu stał się zdecydowanie najczęściej wykorzystywanym przez obywateli kanałem składania petycji do Parlamentu;

X. mając na uwadze, że w 2021 r. najważniejszy cel internetowego portalu petycji (portal PETI) został w pełni osiągnięty, ponieważ portal był dostępny i działał przez ponad 99,9 % czasu; mając na uwadze, że wszystkie petycje opracowano i opublikowano terminowo w ciągu kilku dni od ich przyjęcia oraz że na wszystkie wewnętrzne i zewnętrzne wnioski o wsparcie dotyczące użytkowania portalu PETI i jego treści udzielono odpowiedzi w terminie i we wszystkich językach; mając na uwadze, że wdrożono wersję 2.4 internetowego portalu petycji i złożono wniosek o uruchomienie dla tego portalu chatbota wykorzystującego sztuczną inteligencję;

Y. mając na uwadze, że w 2021 r. odbyła się jedna wizyta informacyjna Komisji Petycji; mając na uwadze, że druga wizyta informacyjna, którą zaplanowano na grudzień, została przełożona w następstwie decyzji podjętej w związku z nasileniem rozprzestrzeniania się COVID-19 oraz w celu zminimalizowania zagrożenia zdrowia posłów i posłanek oraz pracowników Parlamentu;

Z. mając na uwadze, że zgodnie z Regulaminem Parlamentu Europejskiego Komisja Petycji odpowiada za kontakty z Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich, do którego zadań należy rozpatrywanie skarg wnoszonych w związku z niewłaściwym administrowaniem w instytucjach i organach UE; mając na uwadze, że obecna europejska rzecznik praw obywatelskich Emily O'Reilly przedstawiła swoje sprawozdanie roczne za rok 2020 na posiedzeniu Komisji Petycji 14 lipca 2021 r.;

AA. mając na uwadze, że Komisja Europejska, jako strażniczka Traktatów, pełni istotną rolę w pracy Komisji Petycji, a informacje przekazywane przez składających petycje są pomocne w wykrywaniu ewentualnych naruszeń lub przypadków niewłaściwego stosowania prawa europejskiego;

AB. mając na uwadze, że Komisja Petycji jest członkiem europejskiej sieci rzeczników praw obywatelskich, w której skład wchodzą także Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich, rzecznicy krajowi i regionalni oraz podobne organizacje z państw członkowskich UE, krajów kandydujących i z innych państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego; mając na uwadze, że sieć ta ma na celu promowanie wymiany informacji o prawie i polityce UE oraz wymianę najlepszych praktyk;

AC. mając na uwadze, że poprawa uczestnictwa obywateli i zapewnienie pełnej ochrony praw obywateli wynikających z prawa UE to kluczowe elementy służące przybliżeniu UE do jej obywateli; mając na uwadze, że Komisja Petycji przyjęła sprawozdanie w sprawie kontaktu z obywatelami: prawo do składania petycji, prawo do zwracania się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Europejska Inicjatywa Obywatelska 3 , koncentrujące się na podnoszeniu świadomości obywateli na temat przysługujących im praw, kampaniach komunikacyjnych mających na celu zwiększenie świadomości na temat istniejących mechanizmów uczestnictwa, zacieśnianiu współpracy z innymi instytucjami i innymi komisjami parlamentarnymi oraz zaangażowaniu obywatelskim młodych ludzi; mając na uwadze, że stwierdzono w nim, że Komisja musi dokonać przeglądu swojego obecnego strategicznego podejścia do rozpatrywania petycji, ponieważ doprowadziło to do pozostawienia nierozstrzygniętych m.in. kwestii dotyczących poważnych naruszeń prawa UE ze szkodą dla ochrony praw obywateli; mając na uwadze, że Komisja Petycji uważa, iż europejska inicjatywa obywatelska jest bardzo ważnym narzędziem demokracji uczestniczącej, które należy wzmocnić i które powinno umożliwiać obywatelom bardziej aktywne i bezpośrednie angażowanie się w kształtowanie polityki i prawodawstwa Unii;

1. podkreśla, że Komisja Petycji odgrywa zasadniczą rolę w ochronie i propagowaniu praw obywateli Unii i osób mających miejsce zamieszkania w Unii poprzez zadbanie o to, by obawy i skargi składających petycje rozpatrywano w sposób terminowy, skuteczny, właściwy i wolny od dyskryminacji oraz by składający petycję byli informowani o działaniach podjętych w sprawie ich petycji i postępach w tym zakresie, a także by petycjami zajmowano się w ramach otwartej, demokratycznej i przejrzystej procedury składania i rozpatrywania petycji;

2. przypomina, że w 2021 r. odnotowano znaczne różnice w liczbie petycji złożonych do Komisji Petycji z 27 państw członkowskich UE, przy czym większość petycji dotyczyła Hiszpanii (17 %), a następnie Niemiec (9,7 %), Włoch (9,2 %), Grecji (5,9 %), Rumunii (4,1 %), Polski (4 %) i Francji (2,6 %); wskazuje, że liczba petycji dotyczących pozostałych państw członkowskich odpowiadała mniej niż 2 % na państwo członkowskie;

3. podkreśla, że składający petycję często zwracają się do Komisji Petycji w sprawach, które są dla nich naglące; podkreśla, że w takich sytuacjach petycje, które rozpatrywane są z opóźnieniem, przynoszą składającym petycje znikomą korzyść; uważa, że Komisja Petycji powinna podjąć działania w celu nadrobienia zaległości w rozpatrywaniu otwartych petycji; zwraca się do Komisji Petycji o dokonanie przeglądu jej metod pracy w celu zadbania o to, aby wszystkie petycje były rozpatrywane zgodnie ze spójnym i przejrzystym zestawem kryteriów gwarantujących terminowy i skuteczny proces;

4. jest zdania, że Komisja Petycji jest w równym stopniu dostępna dla obywateli i rezydentów we wszystkich 27 państwach członkowskich oraz że rozpatrywanie petycji powinno być zrównoważone pod względem geograficznym; uważa w związku z powyższym, że Parlament powinien zwiększyć wysiłki na rzecz promowania roli i pracy Komisji Petycji oraz szerzyć wiedzę wśród wszystkich obywateli UE na temat możliwości kierowania petycji do Parlamentu; podkreśla, że Komisja Petycji, przyjmując porządek obrad, a także organizując wysłuchania i wyjazdy służbowe, musi przestrzegać wytycznych i obiektywnych kryteriów, takich jak wkład wybranych petycji w obecną debatę w UE oraz ich zrównoważony zasięg geograficzny zgodnie z otrzymanymi petycjami; podkreśla, że celem działalności Komisji Petycji musi być zawsze udzielenie odpowiedzi na sprawę bezpośrednio dotyczącą składającego petycję; przypomina w tym kontekście o bardzo europejskim wymiarze Komisji Petycji, której rolą jest rozpatrywanie petycji dotyczących spraw wchodzących w zakres działań Unii Europejskiej, zgodnie z postanowieniami TFUE; uważa, że na Komisji Petycji spoczywa zatem szczególna odpowiedzialność za utrzymanie tego europejskiego wymiaru wobec składających petycje i wobec świata zewnętrznego oraz że wszyscy jej członkowie w swoich działaniach i rozważaniach powinni zawsze kierować się europejską odpowiedzialnością instytucjonalną, a nie krajowymi interesami politycznymi; przypomina, że porozumienia między grupami politycznymi reprezentowanymi w Komisji Petycji mają zasadnicze znaczenie dla zapewnienia składającym petycję wyważonych i zrozumiałych odpowiedzi;

5. ponownie podkreśla znaczenie ciągłej debaty publicznej na temat dziedzin działalności Unii w celu zapewnienia obywatelom właściwych informacji o zakresie kompetencji Unii i różnych szczeblach podejmowania decyzji; wzywa zatem do przeprowadzenia szerzej zakrojonych kampanii informacyjnych, przy aktywnym udziale służb komunikacyjnych, zarówno na szczeblu europejskim, jak i krajowym, aby pomóc w poszerzaniu wiedzy obywateli na temat ich prawa do składania petycji oraz na temat zakresu odpowiedzialności Unii i uprawnień Komisji Petycji z myślą o zmniejszeniu liczby petycji uznawanych za niedopuszczalne oraz lepszym reagowaniu na obawy zgłaszane przez obywateli; podkreśla, że należy podjąć dodatkowe wysiłki w celu zwiększenia świadomości na temat prawa do składania petycji w tych państwach członkowskich UE, w których - proporcjonalnie - obywatele składają mniej petycji;

6. uważa, że niezwykle ważne jest, aby Komisja dokonała przeglądu swojego strategicznego podejścia do rozpatrywania petycji, opierającego się obecnie na komunikacie z 2017 r. pt. "Prawo Unii: Lepsze wyniki dzięki lepszemu stosowaniu" w celu przyjęcia jasnych zasad i ustanowienia procedury administracyjnej dotyczącej rozpatrywania dopuszczalnych petycji, przy zapewnieniu odpowiednich działań następczych również w odniesieniu do kwestii poruszonych w poszczególnych petycjach, w których często zgłaszane są naruszenia prawa UE mające wpływ na wielu obywateli lub które wskazują na dalsze domniemane naruszenia prawa UE dotyczące tego samego tematu, co toczące się postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego;

7. zwraca uwagę, że petycje dają Parlamentowi i innym instytucjom Unii wyjątkową szansę na nawiązanie bezpośredniego kontaktu z obywatelami Unii i prowadzenie z nimi regularnego dialogu, w szczególności w sytuacjach, gdy odczuwają oni skutki niewłaściwego stosowania lub naruszania prawa Unii, a także niedociągnięć i luk w obowiązującym prawie UE; podkreśla potrzebę ściślejszej współpracy między instytucjami, organami i agencjami Unii a władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi podczas dochodzeń dotyczących wpływu oraz wdrażania i przestrzegania prawa Unii; uważa, że taka współpraca ma kluczowe znaczenie dla rozpatrywania i rozwiązywania zgłaszanych przez obywateli problemów dotyczących stosowania prawa UE i skuteczności tego prawa, oraz przyczynia się do wzmocnienia legitymacji demokratycznej i odpowiedzialności Unii; apeluje o aktywniejszy udział przedstawicieli państw członkowskich w posiedzeniach Komisji Petycji oraz o terminowe udzielanie szczegółowych odpowiedzi na kierowane do organów krajowych wnioski Komisji Petycji o wyjaśnienia lub informacje;

8. zwraca się o stworzenie wspólnego międzyinstytucjonalnego narzędzia informatycznego między Komisją a Parlamentem w celu publicznego przekazywania wszelkich dostępnych informacji na temat wszystkich działań następczych podjętych w związku z petycjami, w tym informacji dotyczących EU Pilot i postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, wniosków ustawodawczych, nagrań posiedzeń komisji, podczas których omawiana jest petycja, odpowiedzi organów krajowych i stałych komisji parlamentarnych oraz wszelkich innych powiązanych działań nieustawodawczych;

9. przypomina, że petycje mają znaczący wkład w realizację przez Komisję roli strażniczki Traktatów i zapewniają obywatelom dodatkową możliwość zgłaszania domniemanych naruszeń prawa UE; podkreśla, że bardziej ustrukturyzo- wane środki współpracy i wzmocnienie współpracy między Komisją Petycji a Komisją Europejską, wyrażające się w terminowym i szczegółowym udzielaniu przez Komisję odpowiedzi opartych na wnikliwej analizie kwestii poruszonych w petycjach, mają zasadnicze znaczenie dla skutecznego procesu rozpatrywania petycji; podkreśla, że Komisja powinna aktywniej zaangażować się w udzielanie dokładnych odpowiedzi na wnioski i skargi zawarte w petycjach; ponawia swój kierowany do Komisji apel o regularne przekazywanie Komisji Petycji aktualnych informacji na temat postępu prac i aktualnej sytuacji w związku z postępowaniami w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego wszczętymi na podstawie otrzymanych petycji oraz o dopilnowanie, by Komisja Petycji miała dostęp do odpowiednich dokumentów Komisji Europejskiej dotyczących naruszeń przepisów oraz procedur EU Pilot; ubolewa w związku z tym, że w komunikacji z Komisją Petycji nie są systematycznie ujmowane informacje o działaniach następczych; uważa, że porozumienie międzyinstytucjonalne między Parlamentem a Komisją w sprawie rozpatrywania petycji mogłoby być sposobem na zapewnienie przejrzystego i skutecznego rozpatrywania petycji;

10. przypomina, że baza danych e-PETI jest ważnym narzędziem wewnętrznym, które umożliwia członkom Komisji Petycji dostęp do wszystkich niezbędnych informacji w celu monitorowania stanu prac nad każdą petycją oraz podejmowania świadomych decyzji dotyczących rozpatrywania petycji lub ewentualnego zamknięcia petycji; w tym celu baza danych e-PETI powinna być regularnie aktualizowana i w miarę możliwości powiązana z wykazem naruszeń sporządzonym przez Komisję;

11. podkreśla, że należy zwrócić większą uwagę na przyjęcie europejskiego aktu ustawodawczego, w którym zapisane zostanie uznanie praw osób LGBTIQ+;

12. wzywa Komisję Europejską do szybszejoceny, czy organy krajowe - w przypadku gdy jeszcze tego dotąd nie uczyniły - podejmują niezbędne działania pozwalające skutecznie reagować na zgłaszane w petycjach obawy obywateli dotyczące sytuacji braku zgodności z prawem UE mających szkodliwy wpływ na możliwość zapewnienia pełnej ochrony praw obywateli i mieszkańców UE, a także wzywa Komisję do wszczynania w razie potrzeby postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego; jest głęboko przekonany, że szybkie działanie Komisji w przypadku naruszenia prawa UE ma kluczowe znaczenie dla zapobieżenia sytuacji, w której naruszenia te przybiorą charakter systemowy;

13. wzywa Komisję do usprawnienia systemu gromadzenia informacji na temat petycji oraz do ujmowania w rocznym sprawozdaniu z kontroli stosowania prawa UE bezpośrednich odniesień do petycji, z wyraźnym naciskiem m.in. na związek między petycjami, postępowaniami w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, aktami ustawodawczymi UE lub jakimkolwiek innym aktem prawnym UE;

14. zwraca uwagę na potrzebę zapobiegania wszelkim niespójnościom lub brakowi jednorodności w rozpatrywaniu petycji, aby zagwarantować prawidłowe wdrożenie prawa do składania petycji;

15. podkreśla, że petycje można również uznać za strategiczne narzędzie służące uruchamianiu inicjatyw ustawodawczych Parlamentu Europejskiego zgodnie z art. 225 TFUE, pomagające zaradzić wszelkim istniejącym w obowiązującym prawie UE niedociągnięciom szkodzącym prawom obywateli;

16. przypomina, że zasadnicze znaczenie dla dokładnego i kompleksowego rozpatrywania petycji ma współpraca z innymi komisjami w Parlamencie; zauważa, że w 2021 r. wysłano do innych komisji 82 petycje z wnioskiem o opinię i 548 petycji do wglądu; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że od innych komisji otrzymano 46 opinii i 176 potwierdzeń uwzględnienia petycji w ich pracach; zwraca uwagę, że wysłuchania publiczne organizowane wspólnie z innymi komisjami parlamentarnymi przyczyniają się do pełnego rozpatrzenia petycji; przypomina, że składający petycje otrzymują informację o tym, że na potrzeby rozpatrzenia ich petycji zwrócono się do innych komisji o wydanie opinii; wzywa komisje parlamentarne, aby zwiększyły starania na rzecz aktywnego udziału w rozpatrywaniu petycji - poprzez wykazanie się wiedzą specjalistyczną - i umożliwiły w ten sposób Parlamentowi szybszą i bardziej wszechstronną reakcję na obawy obywateli;

17. uważa, że sieć petycji jest użytecznym narzędziem w pracy parlamentarnej i ustawodawczej, ułatwiającym podejmowanie działań następczych w odpowiedzi na petycje; uważa, że sieć ta powinna wzmocnić dialog i współpracę z Komisją Europejską i innymi instytucjami Unii; jest przekonany, że regularne posiedzenia sieci petycji mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia większej widoczności działalności Komisji Petycji oraz zacieśnienia współpracy z pozostałymi komisjami parlamentarnymi dzięki wymianie informacji i najlepszych praktyk między członkami sieci;

18. podkreśla, że w czasie dłuższych posiedzeń komisji w 2021 r. Komisja Petycji, dostosowując się do sytuacji wywołanej pandemią COVID-19, wyraziła swoje stanowisko w sprawie istotnych kwestii poruszonych w petycjach, przyjmując między innymi sprawozdanie z 9 listopada 2021 r. w sprawie prac Komisji Petycji w roku 2020 4 , dwa sprawozdania: z 26 stycznia 2021 r. dotyczące działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2019 r. 5  oraz z 2 grudnia 2021 r. dotyczące działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2020 r. 6 , sprawozdanie z 27 stycznia 2021 r. w sprawie kontaktu z obywatelami: prawo do składania petycji, prawo do zwracania się do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Europejska Inicjatywa Obywatelska 7  oraz opinię z 27 maja 2021 r. w sprawie sprawozdania Komisji na temat praworządności za 2020 r. 8 ; docenia bardzo dobrą pracę sekretariatu Komisji Petycji w czasie, w którym warunki pracy pozostawały trudne;

19. zwraca uwagę na dużą liczbę petycji w sprawie COVID-19, które Komisja Petycji rozpatrzyła i na które odpowiedziała w 2021 r.; podkreśla, że większość tych petycji dotyczyła ochrony zdrowia obywateli przed skutkami wirusa, w tym pytań dotyczących polityki szczepień i domniemanej dyskryminacji osób niezaszczepionych, a także oceny zarządzania kryzysem zdrowotnym w państwach członkowskich;

20. wyraża głębokie ubolewanie z powodu nieujawniania przez Komisję wszystkich szczegółów umów podpisanych z firmami farmaceutycznymi w sprawie szczepionek przeciwko COVID-19 i twierdzi, że jest to naruszeniem prawa obywateli do informacji; jest poważnie zaniepokojony niewłaściwym administrowaniem przez Komisję w związku z odmową udzielenia publicznego dostępu do dokumentów dotyczących 1,5 mln masek medycznych, które Komisja zakupiła na wczesnym etapie pandemii COVID-19 i które nie spełniały wymaganych norm jakości 9 ;

21. zauważa, że oprócz zagadnień związanych z prawami podstawowymi i środowiskiem jednym z głównych obszarów trosk obywateli w 2021 r. były kwestie dotyczące zdrowia, i uznaje jednocześnie, że w centrum prac Komisji Petycji znalazły się kwestie dotyczące zdrowia związane z pandemią COVID-19; podkreśla uwagę, jaką Komisja Petycji zwróciła na konsekwencje COVID-19 dla polityki rynku wewnętrznego (w szczególności kwestie dotyczące krajowych ograniczeń w podróżowaniu i ich wpływu na swobodny przepływ osób w UE i poza nią); wskazuje w tym zakresie na zorganizowane przez Komisję Petycji wspólnie z Komisją Transportu i Turystyki 14 lipca 2021 r. wysłuchanie publiczne pt. "W jaki sposób poprawić prawa pasażerów lotniczych w czasie kryzysu związanego z COVID-19?", rozporządzenie (WE) nr 261/2004 10 , aby ocenić jak skutecznie stosowano rozporządzenie w sprawie odszkodowań za loty w czasie pandemii COVID-19 oraz czy unijne ramy prawne dotyczące praw pasażerów są wystarczające, aby poradzić sobie z takim kryzysem;

22. zwraca uwagę na dużą liczbę petycji dotyczących rzekomych naruszeń Karty; zwraca uwagę, że wyżej wymienione petycje mają ograniczony wpływ ze względu na praktyczne ograniczenie zakresu stosowania Karty zgodnie z jej art. 51; przypomina, że oczekiwania większości składających petycje dotyczące praw przysługujących im na mocy karty są wysokie i znacznie wykraczają poza obecny zakres ich stosowania; ponawia swój apel o rozważenie możliwości rozszerzenia interpretacji art. 51 poza zakres prawa Unii lub jego całkowitego usunięcia, jak stwierdzono w poprzednich rezolucjach 11 ;

23. zwraca uwagę na dużą liczbę petycji omawianych w związku z różnymi aspektami ochrony praw tęczowych rodzin w UE, w szczególności na różne stanowiska dotyczące prawa do swobodnego przemieszczania się i wzajemnego uznawania rodzin LGBTIQ+ w UE; przypomina o warsztatach z 22 marca 2021 r. poświęconych prawom osób LGBTI+ w UE, które Komisja Petycji zorganizowała w celu omówienia sytuacji osób LGBTIQ+, przeanalizowania nowej strategii na rzecz równości osób LGBTIQ przedstawionej przez Komisję oraz zajęcia się problemem, jaki stanowią przeszkody w swobodnym

sprawozdanie roczne za 2019 r. Dz.U. C 474 z 24.11.2021, s. 82.

przemieszczaniu się tęczowych rodzin; zwraca uwagę na sprawozdanie Komisji Petycji z 15 lipca 2021 r. w sprawie praw osób LGBTIQ w UE 12 , w którym wzywa Komisję do podjęcia konkretnych działań w celu zapewnienia ochrony rodzinom LGBTIQ+ zgodnie z wyrokami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawach Coman i Hamilton, Maruko, Römer i Hay 13  oraz z wyrokiem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Taddeucci i McCall 14 ;

24. zwraca uwagę, że w porządku obrad Komisji Petycji pozostały petycje dotyczące praw mniejszości narodowych, w szczególności w odniesieniu do praktyk dyskryminacyjnych dotyczących prawa mniejszości do nauki w ich języku ojczystym, prawa do własnego języka lub własnej kultury, a także innych praw, takich jak prawo do własności, jak przedstawiono w petycjach dotyczących spraw związanych z konfiskatą i zwrotem gruntów w niektórych państwach członkowskich;

25. zauważa, że w 2021 r. przedmiotem poważnej troski obywateli nadal były kwestie dotyczące środowiska naturalnego; ubolewa nad tym, że państwa członkowskie nie zawsze wdrażają prawidłowo przepisy dotyczące środowiska, co opisano w licznych petycjach zawierających skargi dotyczące zanieczyszczenia powietrza, stanu ochrony dużych drapieżników i wpływu dużych drapieżników na działalność człowieka, nielegalnego pozyskiwania drewna, ataków na działaczy na rzecz ochrony środowiska, nielegalnego unieszkodliwiania odpadów z tworzyw sztucznych, pogorszenia stanu ekosystemów naturalnych, bezpieczeństwa jądrowego i zmiany różnorodności biologicznej i co również potwierdziły procedury EU Pilot i postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego wszczętych przez Komisję; wskazuje na istotną pracę wykonaną przez Komisję Petycji, aby podkreślić wpływ przemysłu wydobywczego na środowisko, o czym świadczy liczba otrzymanych petycji na ten temat; zwraca uwagę na wysłuchanie publiczne z 2 grudnia 2021 r. w sprawie wpływu przemysłu górniczego na społeczeństwo i środowisko w UE, zorganizowane przez Komisję Petycji we współpracy z Komisją Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności w celu zdobycia wiedzy naukowej na temat różnych aspektów, w tym prawodawstwa górniczego, norm bezpieczeństwa, wpływu działalności kopalń na społeczeństwo i środowisko, obywatelstwa ekologicznego, udziału społeczeństwa i przejrzystości w sektorze górniczym; podkreśla, że Komisja powinna w pierwszej kolejności zbadać przypadki nieprawidłowej transpozycji i wdrożenia prawodawstwa UE w zakresie ochrony środowiska, aby skutecznie zaradzić kwestiom budzącym obawy składających petycje; sugeruje, by państwa członkowskie priorytetowo traktowały wdrażanie zasady ostrożności i zasady "nie szkodzić" przy rozpatrywaniu pozwoleń na projekty, które mają wpływ na środowisko;

26. podkreśla, że nielegalne praktyki zgłoszone w petycjach, takie jak usuwanie odpadów na nielegalnych składowiskach, nielegalne pozyskiwanie drewna i nielegalny handel drewnem, niszczenie ekosystemów lub nielegalne uśmiercanie i nielegalny handel gatunkami chronionymi na mocy dyrektywy siedliskowej UE, stanowią poważne naruszenie prawa UE i przestępstwa przeciwko środowisku; podkreśla w związku z tym, że Komisja powinna wzmocnić narzędzia służące zwalczaniu przestępstw przeciwko środowisku na szczeblu UE, aby skutecznie prowadzić dochodzenia i ścigać takie przestępstwa oraz stawiać sprawców przed wymiarem sprawiedliwości;

27. zwraca uwagę na wspólne wysłuchanie Komisji Petycji i Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności z 25 lutego 2021 r. w sprawie tworzyw sztucznych i gospodarowania odpadami w gospodarce o obiegu zamkniętym, podczas którego skupiono się na wdrażaniu obecnych ram legislacyjnych dotyczących odpadów tworzyw sztucznych, z uwzględnieniem głównych wyzwań, którym muszą stawić czoła państwa członkowskie, a także podkreślono stwarzane przez ramy prawne możliwości zmniejszenia wpływu tworzyw sztucznych na środowisko w całej Europie;

28. podkreśla, jak ważne jest spełnienie oczekiwań obywateli Unii w zakresie ochrony środowiska, w szczególności podjęcie działań w dziedzinie polityki wodnej w celu zmniejszenia zanieczyszczenia i niebezpiecznych pozostałości substancji chemicznych; wskazuje w tym zakresie na rezolucję z 23 marca 2021 r. w sprawie pozostałości chemicznych w Morzu Bałtyckim w oparciu o petycje nr 1328/2019 i 0406/2020 15 ; wzywa Komisję do dopilnowania, aby kwestia amunicji zatopionej w morzach europejskich została włączona do programów horyzontalnych, aby umożliwić składanie projektów obejmujących regiony dotknięte tym samym problemem oraz ułatwić wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk;

29. wzywa Komisję, by wraz z państwami członkowskimi zapewniła prawidłowe wdrożenie przepisów UE w dziedzinie środowiska;

30. zwraca uwagę na wspólne wysłuchanie Komisji Petycji i Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 czerwca 2021 r. w sprawie sprawiedliwego i równego traktowania rolników w całej Unii Europejskiej, które koncentrowało się na reformie wspólnej polityki rolnej, nowych przepisach UE dotyczących płatności bezpośrednich i rozwoju obszarów wiejskich po 2022 r.;

31. przypomina, że Unia musi zagwarantować obywatelom prawo do aktywnego uczestnictwa w demokratycznych działaniach Unii Europejskiej, we wszystkich językach urzędowych Unii, aby uniknąć wszelkich form dyskryminacji i promować wielojęzyczność; w tym kontekście zachęca instytucje Unii do używania jak największej liczby języków urzędowych oraz do spójnego wdrażania polityki wielojęzyczności;

32. podkreśla pracę Komisji Petycji w związku z petycjami dotyczącymi domniemanych złych warunków bezpieczeństwa na parkingach dla samochodów ciężarowych i pojazdów użytkowych w europejskiej sieci drogowej w kontekście ataków na przewoźników na parkingach dla samochodów ciężarowych; wskazuje w związku z tym na przyjęty przez Komisję Petycji 6 października 2021 r. projekt rezolucji w sprawie bezpieczeństwa parkingów dla samochodów ciężarowych w UE 16 ; wzywa Komisję i Radę do podjęcia niezbędnych środków w celu nawiązania i rozwinięcia współpracy policyjnej z udziałem właściwych organów wszystkich państw członkowskich w zapobieganiu przestępstwom na drogach i parkingach, wykrywaniu ich i prowadzeniu dochodzeń w ich sprawie; zachęca Komisję do podejmowania działań następczych w związku z tą rezolucją w formie konkretnych działań i poprzez wzmacnianie monitorowania warunków bezpieczeństwa na parkingach dla samochodów ciężarowych;

33. podkreśla istotny wkład Komisji Petycji w ochronę praw osób z niepełnosprawnościami, o którym świadczy rozpatrywanie przez nią szeregu petycji w tej delikatnej sprawie; wskazuje w związku z tym na rezolucję z dnia 7 października 2021 r. w sprawie ochrony osób z niepełnosprawnościami za pośrednictwem petycji: zdobyte doświadczenia 17 , którą Komisja Petycji przyjęła 14 lipca 2021 r.; przypomina o warsztatach z 9 listopada 2021 r. pt. "Prawa osób z niepełnosprawnościami - Wdrażanie przez UE uwag końcowych Komitetu ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami z 2015 r. oraz strategii w sprawie niepełnosprawności na lata 2021-2030", które Komisja Petycji zorganizowała, aby skupić się na wdrażaniu konwencji oraz na tym, w jaki sposób zajęto się tym problemem i jak go rozwiązano, w szczególności dzięki strategiom w sprawie niepełnosprawności;

34. z zadowoleniem przyjmuje szczególną rolę ochronną, jaką odgrywa Komisja Petycji w UE w ramach Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych; zwraca uwagę na istotną bieżącą pracę Komisji Petycji w związku z petycjami dotyczącymi niepełnosprawności; zauważa, że w porównaniu z rokiem poprzednim w 2021 r. zmniejszyła się liczba petycji dotyczących niepełnosprawności; podkreśla, że dostępność przestrzeni publicznej i mobilność w przestrzeni publicznej, dyskryminacja, włączenie oraz dostęp do edukacji i zatrudnienia wciąż należą do głównych wyzwań, z którymi muszą mierzyć się osoby z niepełnosprawnością;

35. przypomina, że kontakty z Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich należą do obowiązków, które w Regulaminie Parlamentu Europejskiego powierzono Komisji Petycji; podkreśla konstruktywną współpracę Parlamentu z Europejskim Rzecznikiem Praw Obywatelskich oraz jego zaangażowanie w działania europejskiej sieci rzeczników praw obywatelskich; zauważa regularny wkład Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w prace Komisji Petycji przez cały rok; zdecydowanie uważa, że instytucje, organy i agencje Unii muszą zapewnić spójne i skuteczne stosowanie się do zaleceń Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich; zdecydowanie popiera prace Rzecznika Praw Obywatelskich na rzecz utrzymania publicznego dostępu do dokumentów UE; prace te obejmowały 214 dochodzeń w 2021 r.; ponawia apel do Komisji Europejskiej o przedłożenie wniosku dotyczącego przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, zgodnie z postanowieniami z poprzednich rezolucji; podkreśla, że wszelkie przeglądy muszą zwiększać przejrzystość i rozliczalność poprzez promowanie dobrych praktyk administracyjnych 18 ;

36. podkreśla, że europejska inicjatywa obywatelska jest ważnym instrumentem aktywnego obywatelstwa i udziału społeczeństwa; z zadowoleniem przyjmuje prowadzoną podczas kilku posiedzeń dyskusję na temat niektórych petycji, które dotyczyły nieudanych europejskich inicjatyw obywatelskich, co dało obywatelom możliwość przedstawienia swoich pomysłów i wzięcia udziału w konstruktywnej debacie, a także ułatwiło udział obywateli UE w procesie demokratycznym

Unii; odnotowuje znaczną liczbę nowych europejskich inicjatyw obywatelskich zarejestrowanych przez Komisję Europejską w 2021 r., co pokazuje, że obywatele korzystają z możliwości stosowania instrumentów uczestnictwa, by mieć wpływ na kształtowanie polityki i stanowienie prawa; wzywa Komisję do intensywniejszych kontaktów z obywatelami i zapewnienia odpowiednich działań następczych w związku z udanymi europejskimi inicjatywami obywatelskimi, w tym do dążenia do tego za pośrednictwem wniosków ustawodawczych;

37. podkreśla, że należy zagwarantować dodatkowe działania komunikacyjne w celu zwiększenia widoczności działań Komisji Petycji we wszystkich państwach członkowskich UE, w szczególności widoczności jej oficjalnych misji;

38. podkreśla, że internetowy portal petycji jest podstawowym narzędziem zapewniającym sprawny, skuteczny i przejrzysty proces składania petycji; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje ulepszenia, jakie wprowadzono w zakresie ochrony danych i zabezpieczeń i dzięki którym portal stał się bardziej przyjazny dla użytkowników i bezpieczniejszy dla obywateli; podkreśla, że należy kontynuować starania, aby portal był bardziej dostępny i znany dla obywateli, w tym dla osób z niepełnosprawnościami; uważa, że internetowy portal petycji musi zawierać krótkie opisy wszystkich instrumentów uczestnictwa UE sformułowane w jasnym i prostym języku, co pomoże użytkownikom ustalać najwłaściwszy kanał komunikacji i przyczyni się do zmniejszenia liczby petycji niedopuszczalnych; popiera utworzenie wspólnego portalu cyfrowego, na którym obywatele mogliby uzyskać dostęp do wszystkich procedur petycji i znaleźć wszystkie szczegółowe informacje;

39. zwraca uwagę, że choć w ostatnich latach wyraźnie wzrosła liczba głosów poparcia dla jednej lub większej liczby petycji, wielu składających petycje nadal porusza kwestię złożoności działań, jakie trzeba wykonać na portalu petycji Parlamentu Europejskiego w celu poparcia petycji;

40. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji i sprawozdania Komisji Petycji Radzie, Komisji, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz komisjom ds. petycji państw członkowskich, a także rzecznikom praw obywatelskich lub podobnym właściwym organom.

1 Dz.U. C 347 z 9.9.2022, s. 110.
2 Dz.U. C 18 z 19.1.2017, s. 10.
3 Przyjęte przez Parlament 9 marca 2022 r. w formie rezolucji. Dz.U. C 347 z 9.9.2022, s. 110.
4 Przyjęte przez Parlament jako rezolucja 16 grudnia 2021 r. Dz.U. C 251 z 30.6.2022, s. 96.
5 Przyjęte przez Parlament 11 marca 2021 r. jako rezolucja w sprawie działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich -
6 Przyjęte przez Parlament 16 lutego 2022 r. jako rezolucja w sprawie sprawozdania rocznego z działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2020 r. Dz.U. C 342 z 6.9.2022, s. 58.
7 Przyjęte przez Parlament jako rezolucja 9 marca 2022 r. Dz.U. C 347 z 9.9.2022, s. 110.
8 Opinia PE689.805 w ramach procedury 2021/2025(INI), przyjęta przez Parlament jako rezolucja 24 czerwca 2021 r. (Dz.U. C 81 z 18.2.2022, s. 27).
9 Sprawa Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich 790/2021/MIG.
10 Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów. Dz.U. L 46 z 17.2.2004, s. 1.
11 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 27 lutego 2014 r. w sprawie sytuacji w zakresie praw podstawowych w Unii Europejskiej w 2012 r. Dz.U. C 285 z 29.8.2017, s. 112.
12 Przyjęte przez Parlament jako rezolucja 14 września 2021 r. Dz.U. C 117 z 11.3.2022, s. 2.
13 Wyrok z dnia 5 czerwca 2018 r. w sprawie Coman, C-673/16, ECLI:EU:C:2018:385; wyrok z dnia 1 kwietnia 2008 r., w sprawie Maruko, C-267/06, ECLI:EU:C:2008:179; wyrok z dnia 10 maja 2011 r., w sprawie Römer, C-147/08, ECLI:EU:C:2011:286; wyrok z dnia 7 lutego 2014 r., w sprawie Hay, C-267/12, ECLI:EU:C:2013:823;
14 Taddeucci and McCall przeciwko Włochom, nr 51361/09.
15 Przyjęta przez Parlament jako rezolucja 27 kwietnia 2021 r. Dz.U. C 506 z 15.12.2021, s. 9.
16 Przyjęty przez Parlament jako rezolucja 25 listopada 2021 r. Dz.U. C 224 z 8.6.2022, s. 95.
17 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 października 2021 r. w sprawie ochrony osób z niepełnosprawnościami za pośrednictwem petycji: zdobyte doświadczenia (petycje nr 2582/2013, 2551/2014, 0074/2015, 0098/2015, 1140/2015, 1305/2015, 1394/2015, 0172/2016, 0857/2016, 1056/2016, 1147/2016, 0535/2017, 1077/2017, 0356/2018, 0367/2018, 0371/2018, 0530/2018, 0724/2018, 0808/2018, 0959/2018, 0756/2019, 0758/2019, 0954/2019, 1124/2019, 1170/2019, 1262/2019, 0294/2020, 0470/2020, 0527/2020, 0608/2020, 0768/2020, 0988/2020, 1052/2020, 1139/2020, 1205/2020, 1299/2020, 0103/2021 i inne). Dz.U. C 132 z 24.3.2022, s. 129.
18 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2021 r. z prac Komisji Petycji w roku 2020. Dz.U. C 251 z 30.6.2022, s. 96.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.