Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Niemcom, Belgii, Niderlandom, Austrii, Luksemburgowi, Hiszpanii i Grecji w związku z klęskami żywiołowymi, które miały miejsce w tych krajach w 2021 r. (COM(2022)0665 - C9-0350/2022 - 2022/0337(BUD))

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2023.177.145

Akt nienormatywny
Wersja od: 17 maja 2023 r.

P9_TA(2022)0440
Uruchomienie środków z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Niemcom, Belgii, Niderlandom, Austrii, Luksemburgowi, Hiszpanii i Grecji Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Niemcom, Belgii, Niderlandom, Austrii, Luksemburgowi, Hiszpanii i Grecji w związku z klęskami żywiołowymi, które miały miejsce w tych krajach w 2021 r. (COM(2022)0665 - C9-0350/2022 - 2022/0337(BUD))
(2023/C 177/23)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek Komisji przedłożony Parlamentowi Europejskiemu i Radzie (COM(2022)0665 - C9-0350/2022),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2012/2002 z dnia 11 listopada 2002 r. ustanawiające Fundusz Solidarności Unii Europejskiej ("rozporządzenie FSUE") 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 2 , w szczególności jego art. 9 ("rozporządzenie WRF"),

- uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 3 , w szczególności jego pkt 10,

- uwzględniając sprawozdanie specjalne Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC) na temat globalnego ocieplenia o 1,5 oC, sprawozdanie specjalne tego zespołu w sprawie zmiany klimatu i gruntów oraz jego sprawozdanie specjalne w sprawie oceanów i kriosfery w zmieniającym się klimacie,

- uwzględniając porozumienie przyjęte dnia 12 grudnia 2015 r. na 21. Konferencji Stron UNFCCC (COP21) w Paryżu (porozumienie paryskie),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 18 maja 2021 r. w sprawie przeglądu funkcjonowania Funduszu Solidarności Unii Europejskiej 4 ,

- uwzględniając pismo Komisji Rozwoju Regionalnego,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0282/2022),

1. wyraża najgłębszą solidarność ze wszystkimi ofiarami, ich rodzinami i wszystkimi osobami, które ucierpiały w wyniku niszczycielskich powodzi w Niemczech, Belgii, Niderlandach, Austrii i Luksemburgu, erupcji wulkanicznej na wyspie La Palma w Hiszpanii oraz trzęsienia ziemi na Krecie w Grecji, a także z władzami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi oraz organizacjami pozarządowymi zaangażowanymi w działania pomocowe;

2. przyjmuje do wiadomości tę decyzję, a także uruchomienie Funduszu Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) jako konkretną i widoczną formę solidarności Unii z jej obywatelami i regionami na obszarach, które ucierpiały, w Niemczech, Belgii, Niderlandach, Austrii, Luksemburgu, Hiszpanii i Grecji;

3. podkreśla, że rosyjska wojna napastnicza przeciwko Ukrainie doprowadziła do ogromnego zapotrzebowania na pomoc nadzwyczajną zarówno w Unii, jak i w krajach sąsiadujących; podkreśla, że skutki wojny w połączeniu z konsekwencjami poważnych klęsk żywiołowych w 2022 r. sprawiły, że rezerwa na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej (SEAR) znalazła się pod ogromną presją;

4. podkreśla, że nie da się przewidzieć liczby i dotkliwości sytuacji nadzwyczajnych; przypomina swoje stanowisko, zgodnie z którym roczny pułap SEAR na lata 2021-2027 nie jest odpowiedni do reagowania na sytuacje nadzwyczajne; ubolewa, że ze względu na ograniczenia budżetowe obywatele i regiony państw członkowskich, których dotyczy wniosek Komisji, otrzymają ograniczoną pomoc, która jest daleka od pokrycia potrzeb;

5. podkreśla pilną potrzebę uruchomienia pomocy finansowej za pośrednictwem FSUE w celu zapewnienia, by wsparcie mogło dotrzeć do dotkniętych regionów w odpowiednim czasie; ubolewa jednocześnie, że maksymalna kwota dostępna na uruchomienie FSUE jest znacznie niższa od potencjalnej kwoty pomocy, jaka może być potrzebna, i udostępnia się ją ponad rok po wydarzeniach ze względu na nieelastyczne zasady uruchamiania FSUE; w związku z tym wzywa Komisję, by zbadała dalsze możliwości dodatkowego finansowania;

6. wyraża zaniepokojenie z powodu decyzji o połączeniu w obecnych wieloletnich ramach finansowych rezerwy na pomoc nadzwyczajną (EAR) i FSUE, co doprowadziło do poważnych niedociągnięć i znacznie ograniczyło dostępne środki finansowe; ubolewa, że ze względu na przepisy regulujące uruchamianie środków z rezerwy SEAR i ograniczenia dotyczące koncentracji środków z FSUE na wstępie na podstawie art. 9 ust. 5 rozporządzenia w sprawie WRF przyznanie dodatkowych funduszy nie jest możliwe; wzywa Komisję do przedstawienia modelu szybszej i bardziej terminowej mobilizacji FSUE; uważa, że zasoby dostępne w ramach FSUE należy znacznie zwiększyć i udostępniać szybciej, do czego powinien doprowadzić ambitny przegląd wieloletnich ram finansowych;

7. podkreśla, że przyznawanie dotacji z FSUE, zarządzanie nimi i ich wdrażanie powinno się odbywać zgodnie z zasadami przejrzystości i należytego zarządzania finansami, w tym dokładnego monitorowania; wzywa Komisję i państwa członkowskie do zintensyfikowania wysiłków w zakresie komunikacji, aby zwiększyć świadomość społeczną w zakresie działań podejmowanych z wykorzystaniem finansowania w ramach FSUE;

8. podkreśla, że przegląd ambitnych wieloletnich ram finansowych powinien obejmować podział SEAR na dwa komponenty, a mianowicie rezerwę na pomoc nadzwyczajną (EAR) i Fundusz Solidarności Unii Europejskiej, oraz zwiększenie rocznych środków z 1,2 mld EUR na SEAR ogółem do 1 mld EUR na każdy komponent w cenach z 2018 r.; uważa, że zapewniłoby to niezbędne dodatkowe zasoby w odpowiedzi na obecne i pojawiające się potrzeby, w szczególności w związku z nasilaniem się ekstremalnych zjawisk pogodowych i ich coraz większą liczbą oraz z uwagi na globalną sytuację humanitarną;

9. podkreśla również potrzebę ponownego rozważenia struktury mechanizmu FSUE, aby uczynić go szybszym, bardziej elastycznym i prężnym, uwalniając jego potencjał jako skutecznego instrumentu kryzysowego; w związku z tym wzywa do przeglądu rozporządzenia w sprawie FSUE;

10. zatwierdza decyzję załączoną do niniejszej rezolucji;

11. zobowiązuje swoją przewodniczącą do podpisania wraz z przewodniczącym Rady niniejszej decyzji i zapewnienia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej;

12. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji wraz z załącznikiem Radzie i Komisji.

ZAŁĄCZNIK

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

w sprawie uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w celu udzielenia pomocy Niemcom, Belgii, Niderlandom, Austrii, Luksemburgowi, Hiszpanii i Grecji w związku z klęskami żywiołowymi, które miały miejsce w tych krajach w 2021 r.

(Tekst tego załącznika nie został powtórzony w tym miejscu, ponieważ odpowiada on ostatecznej wersji aktu prawnego, decyzji (UE) 2023/68.)
1 Dz.U. L 311 z 14.11.2002, s. 3.
2 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
4 Dz.U. C 15 z 12.1.2022, s. 2.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.