Rezolucja legislacyjna w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady ustanawiającego wieloletni plan dotyczący zasobów śledzia występujących przy zachodnim wybrzeżu Szkocji oraz połowów tych zasobów (COM(2008)0240 - C6-0204/2008 - 2008/0091(CNS)).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.21E.17

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 stycznia 2010 r.

Zasoby śledzia przy zachodnim wybrzeżu Szkocji *

P6_TA(2008)0573

Rezolucja legislacyjna Parlamentu Europejskiego z dnia 4 grudnia 2008 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady ustanawiającego wieloletni plan dotyczący zasobów śledzia występujących przy zachodnim wybrzeżu Szkocji oraz połowów tych zasobów (COM(2008)0240 - C6-0204/2008 - 2008/0091(CNS))

(2010/C 21 E/07)

(Dz.U.UE C z dnia 28 stycznia 2010 r.)

(Procedura konsultacji)

Parlament Europejski,

– uwzględniając wniosek Komisji przedstawiony Radzie (COM(2008)0240),

– uwzględniając art. 37 Traktatu WE, na mocy którego Rada skonsultowała się z Parlamentem (C6-0204/2008),

– uwzględniając art. 51 Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Rybołówstwa (A6-0433/2008),

1. zatwierdza po poprawkach wniosek Komisji;

2. zwraca się do Komisji o odpowiednią zmianę jej wniosku, zgodnie z art. 250 ust. 2 Traktatu WE;

3. zwraca się do Rady o poinformowanie go w przypadku uznania za stosowne odejścia od tekstu przyjętego przez Parlament;

4. zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem w przypadku uznania za stosowne wprowadzenia znaczących zmian do wniosku Komisji;

5. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.

TEKST PROPONOWANY PRZEZ KOMISJĘPOPRAWKA
Poprawka 1

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Punkt 7 preambuły

(7) W celu zapewnienia stabilnego poziomu możliwości połowowych należy ograniczyć różnice występujące w poziomie TAC z roku na rok, gdy wielkość stada przekracza 75 tys. ton.(7) W celu zapewnienia stabilnego poziomu możliwości połowowych należy ograniczyć różnice występujące w poziomie TAC z roku na rok.
Poprawka 2

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - ustęp 2 - litera a)

a) utrzymywanie wskaźnika śmiertelności połowowej na poziomie 0,25 rocznie dla odpowiednich grup wiekowych, gdy wielkość stada rozrodczego przekracza 75 tys. ton;a) utrzymywanie wskaźnika śmiertelności połowowej na poziomie 0,25 rocznie dla odpowiednich grup wiekowych w następnym roku, jeżeli ICES i STECF mogą dostarczyć danych szacunkowych o wielkości stada rozrodczego wynoszącej lub przekraczającej 75 tys. ton;
Poprawka 3

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - ustęp 2 - litera c)

c) zamykanie połowów, gdy wielkość stada rozrodczego spadnie poniżej 50 tys. ton.c) zapewnienie restrykcyjnego planu odbudowy w oparciu o opinię ICES i STECF, w przypadku gdy wielkość stada rozrodczego spadnie poniżej 50 tys. ton.
Poprawka 4

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 3 - ustęp 3

3. Cel wskazany w ust. 1 można uznać za osiągnięty, gdy odchylenie wielkości TAC wynosi nie więcej niż 15 % rocznie, w przypadku stada rozrodczego przekraczającego 75 tys. ton.3. Cel wskazany w ust. 1 można uznać za osiągnięty, gdy odchylenie wielkości TAC wynosi nie więcej niż 15 % rocznie w dowolnym roku, w przypadku stada rozrodczego przekraczającego 75 tys. ton, oraz gdy odchylenie wielkości TAC wynosi nie więcej niż 20 % w dowolnym roku, w przypadku stada rozrodczego poniżej 75 tys. ton, ale powyżej 50.000 ton.
Poprawka 5

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 4 - ustęp 2

2. Jeżeli opinia naukowa Komitetu Naukowo-Technicznego i Ekonomicznego ds. Rybołówstwa (STECF) wskazuje, że w roku, dla którego mają być ustalone TAC, biomasa tarłowa stada przekroczy 75 tys. ton, TAC zostaną ustalone na poziomie, który zgodnie z opinią STECF zapewni wskaźnik śmiertelności połowowej na poziomie 0,25 rocznie. W razie potrzeby poziom ten należy dostosować zgodnie z przepisami art. 5.2. Jeżeli opinia naukowa STECF wskazuje, że w roku, dla którego mają być ustalone TAC, biomasa tarłowa stada osiągnie lub przekroczy 75 tys. ton, TAC zostaną ustalone na poziomie, który zgodnie z opinią STECF zapewni wskaźnik śmiertelności połowowej na poziomie 0,25 rocznie. W razie potrzeby poziom ten należy dostosować zgodnie z przepisami art. 5.
Poprawka 6

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 4 - ustęp 3

3. Jeżeli opinia naukowa STECF wskazuje, że w roku, dla którego mają być ustalone TAC, biomasa tarłowa stada będzie mniejsza niż 75 tys. ton, ale większa niż 50 tys. ton, TAC zostaną ustalone na poziomie, który zgodnie z opinią STECF zapewni wskaźnik śmiertelności połowowej na poziomie 0,2 rocznie.3. Jeżeli opinia naukowa STECF wskazuje, że w roku, dla którego mają być ustalone TAC, biomasa tarłowa stada będzie mniejsza niż 75 tys. ton, ale większa niż 50 tys. ton, TAC zostaną ustalone na poziomie, który zgodnie z opinią STECF zapewni wskaźnik śmiertelności połowowej na poziomie 0,2 rocznie. Poziom TAC nie powinien odbiegać w żadnym dowolnym roku o więcej niż 20 % od poziomu TAC z roku poprzedniego. W razie potrzeby poziom zostaje dostosowany zgodnie z przepisami art. 5 ust. 2a i art. 5 ust. 2b.
Poprawka 7

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 4 - ustęp 4

4. Jeżeli opinia naukowa STECF wskazuje, że w roku, dla którego mają być ustalone TAC, biomasa tarłowa stada będzie mniejsza niż 50 tys. ton, wielkość TAC zostanie ustalona na 0 ton.4. Jeżeli opinia naukowa STECF wskazuje, że w roku, dla którego mają być ustalone TAC, biomasa tarłowa stada będzie mniejsza niż 50 tys. ton, wielkość TAC podlega restrykcyjnemu planowi odbudowy w oparciu o opinię ICES i STECF.
Poprawka 8

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 4 - ustęp 5a (nowy)

5a. Jeżeli w dowolnym roku ICES i STECF nie są w stanie dostarczyć danych szacunkowych o wielkości stada rozrodczego, poziom TAC pozostaje niezmieniony w stosunku do roku poprzedniego. Jednakże w drugim i każdym następnym roku, dla których niedostępne są prognozy naukowe, poziom TAC należy zmniejszyć o 10 % w porównaniu z rokiem poprzednim.
Poprawka 9

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 5 - ustęp 2a (nowy)

2a. W przypadku, gdyby stosowanie pierwszego zdania art. 4 ust. 3 prowadziło do przyjęcia poziomu TAC, który przewyższa o ponad 20 % TAC z roku poprzedniego, Rada przyjmuje poziom TAC wyższy jedynie o 20 % w stosunku do TAC z tegoż roku.
Poprawka 10

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 5 - ustęp 2b (nowy)

2b. W przypadku, gdyby stosowanie pierwszego zdania art. 4 ust. 3 prowadziło do przyjęcia TAC, które są o ponad 20 % niższe od TAC z roku poprzedniego, Rada przyjmuje poziom TAC niższy jedynie o 20 % w stosunku do TAC z tegoż roku.
Poprawka 11

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 6 - ustęp 4

4. Przepisy ust. 3 nie mają zastosowania do statków, które codziennie przekazują raporty połowowe do centrum monitorowania rybołówstwa państwa członkowskiego bandery, o którym mowa w art. 3 ust. 7 rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, w celu zapisania tych raportów w komputerowej bazie danych centrum.4. Przepisy ust. 3 nie mają zastosowania do statków, które codziennie - a w każdym razie przed opuszczeniem obszaru na zachód od Szkocji - przekazują raporty połowowe do centrum monitorowania rybołówstwa państwa członkowskiego bandery, o którym mowa w art. 3 ust. 7 rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, w celu zapisania tych raportów w komputerowej bazie danych centrum.
Poprawka 12

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 8

W przypadku gdy na podstawie opinii STECF Komisja uzna, że wskaźniki śmiertelności połowowej oraz związane z nimi poziomy biomasy tarłowej stada podane w art. 3 ust. 2 nie są odpowiednie z punktu widzenia celów, o których mowa w art. 3 ust. 1, Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną na podstawie wniosku Komisji, podejmuje decyzję w sprawie zmiany tych wielkości.W przypadku, gdy na podstawie opinii STECF Komisja uzna, że wskaźniki śmiertelności połowowej oraz związane z nimi poziomy biomasy tarłowej stada podane w art. 3 ust. 2 nie są odpowiednie z punktu widzenia celów, o których mowa w art. 3 ust. 1, Rada, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 37 Traktatu, podejmuje decyzję w sprawie zmiany tych wielkości.
Poprawka 13

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 9 - ustęp 1

1. Komisja zwraca się co roku z prośbą o opinię STECF i Regionalnego Komitetu Doradczego ds. Zasobów Pelagicznych w sprawie osiągnięcia celów planu wieloletniego. Jeżeli z opinii wynika, że cele nie zostaną osiągnięte, Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną na podstawie wniosku Komisji, podejmuje decyzję w sprawie dodatkowych lub alternatywnych środków koniecznych do zrealizowania tych celów.1. Komisja zwraca się co roku z prośbą o opinię STECF i Regionalnego Komitetu Doradczego ds. Zasobów Pelagicznych w sprawie osiągnięcia celów planu wieloletniego. Ponadto Komisja rozważa drugi i niezależny wskaźnik rekrutacji zasobów śledzia na zachód od Szkocji. Jeżeli z opinii wynika, że cele nie zostaną osiągnięte, Rada, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 37 Traktatu, podejmuje decyzję w sprawie dodatkowych lub alternatywnych środków koniecznych do zrealizowania tych celów.
Poprawka 14

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 9 - ustęp 2

2. Komisja dokonuje przeglądu wyników i realizacji planu wieloletniego co najmniej raz na cztery lata, licząc od daty przyjęcia niniejszego rozporządzenia. Komisja zwraca się o opinię STECF i Regionalnego Komitetu Doradczego ds. Zasobów Pelagicznych w sprawie przeglądu. Jeżeli będzie to stosowne, Rada, stanowiąc większością kwalifikowaną na podstawie wniosku Komisji, podejmuje decyzję w sprawie odpowiedniego dostosowania planu wieloletniego.2. Komisja dokonuje przeglądu wyników i realizacji planu wieloletniego co najmniej raz na cztery lata, licząc od daty przyjęcia niniejszego rozporządzenia. Komisja zwraca się o opinię STECF i Regionalnego Komitetu Doradczego ds. Zasobów Pelagicznych w sprawie przeglądu. Jeżeli będzie to stosowne, Rada, zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 37 Traktatu, podejmuje decyzję w sprawie odpowiedniego dostosowania planu wieloletniego.
Poprawka 15

Wniosek dotyczący rozporządzenia

Artykuł 10 - akapit pierwszy 1a (nowy)

Do celów art. 21 lit. a) ppkt i) rozporządzenia (WE) nr 1198/ 2006 środki wdrażania art. 3 ust. 2 lit. c) niniejszego rozporządzenia są uznawane za plan odbudowy w rozumieniu art. 5 rozporządzenia (WE) nr 2371/2002.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.