Rezolucja 2023/1920 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) za rok budżetowy 2021

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.242.403

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 września 2023 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1920
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0105/2023),

A. mając na uwadze, że według zestawienia dochodów i wydatków 1  Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok 2021 wyniósł 216 513 780 EUR, co stanowi spadek o 9,83 % w porównaniu z rokiem 2020 i odzwierciedla trend spadkowy utrzymujący się od roku 2019, kiedy to budżet Agencji zwiększono o 40,23 % w porównaniu z rokiem poprzednim; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi niemal wyłącznie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw w odniesieniu do dochodów są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach; mając na uwadze, że Trybunał zidentyfikował płatności w całkowitej wysokości 18,11 mln EUR, z czego 15,67 mln EUR uznał za niezgodne z niektórymi przepisami rozporządzenia finansowego Agencji, a 2,44 mln EUR za niezgodne z postanowieniami odpowiednich umów ramowych, co ogólnie stanowi 6,20 % środków na płatności dostępnych w 2021 r., a tym samym przekracza próg istotności ustalony na potrzeby kontroli, w wyniku czego wydano opinię z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości płatności leżących u podstaw rozliczeń Agencji; mając na uwadze, że z wyjątkiem tych niezgodnych płatności Trybunał stwierdził, że operacje leżące u podstaw rozliczeń w odniesieniu do płatności za rok zakończony 31 grudnia 2021 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z uznaniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, co oznacza wzrost o 24,39 % w porównaniu z rokiem 2020; zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 94,65 %, co stanowi wzrost o 0,24 % w porównaniu z rokiem 2020;

2. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. nie dokonano nieautomatycznych przeniesień; odnotowuje jednak wysoką kwotę automatycznych przeniesień (11,1 mln EUR) niezróżnicowanych środków na płatności w tytule II (wydatki na infrastrukturę i wydatki operacyjne), co stanowi 56 % łącznej kwoty 19,8 mln EUR w tym tytule, czyli 93,55 % całkowitej kwoty (11,8 mln EUR) na automatyczne przeniesienia z roku 2021 na 2022; powtarza opinię Trybunału, zgodnie z którą wysoki poziom przeniesień środków stoi w sprzeczności z budżetową zasadą jednoroczności i wskazuje na trudności strukturalne z wykonaniem budżetu; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, że przeniesienia wydatków w tytule II dotyczyły głównie zewnętrznych dostawców usług wsparcia, którym Agencja zleciła rozwiązanie problemu systematycznego niedoboru personelu po przydzieleniu Agencji nowych zadań, którym nie towarzyszył odpowiedni przydział zasobów ludzkich; zauważa ponadto, że terminowość umów z zewnętrznymi usługodawcami nie została dostosowana do roku kalendarzowego, ale do okresu świadczenia niezbędnych usług; niemniej jednak wzywa Agencję do zajęcia się tą kwestią i zdania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z działań

podjętych w tej sprawie; wzywa Komisję do poprawy koordynacji między przydziałem nowych zadań i niezbędnych zasobów w celu ograniczenia potrzeby sięgania po pomoc zewnętrznych usługodawców;

3. uważa, że Agencja powinna kontynuować dialog z Komisją w celu zaproponowania zmian w wieloletnim planowaniu budżetowym, tak aby otrzymywała środki na rozwój systemów dopiero po zapewnieniu pewności prawa;

Wyniki

4. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja wykorzystuje niektóre narzędzia, takie jak kluczowe wskaźniki skuteczności działania, aby ocenić wartość dodaną wynikającą z jej działalności oraz usprawnić zarządzanie budżetem; zauważa, że zgodnie z oświadczeniem Agencji zrealizowała ona swoje cele na 2021 r. określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 2  ustanawiającym Agencję i osiągnęła wyniki określone w rocznym programie prac na 2021 r., zarówno pod względem rezultatów, jak i wydajności; z zadowoleniem przyjmuje stałe wysiłki podejmowane przez Agencję w 2021 r. w celu dostosowania się do zaktualizowanego mandatu określonego w tym rozporządzeniu, które weszło w życie 11 grudnia 2018 r., i odnotowuje przyjęcie długoterminowej strategii na lata 2021-2027, która stanowi wytyczne dla długoterminowego rozwoju i działalności Agencji oraz jej przyszłego programowania wieloletniego i rocznego;

5. zauważa, że wydajność i dostępność systemów informatycznych obsługiwanych przez Agencję były zgodne z odpowiednimi umowami o gwarantowanym poziomie usług; odnotowuje stały rozwój nowych systemów informatycznych na potrzeby systemu wjazdu/wyjazdu (EES), europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) oraz systemu identyfikacji państw członkowskich posiadających informacje o wcześniejszych wyrokach skazujących wydanych wobec obywateli państw trzecich (ECRIS-TCN), a także rozwój interoperacyjności między nowymi a istniejącymi systemami; zauważa ponadto, że uruchomienie tych nowych systemów zostało odroczone o kilka miesięcy, natomiast ogólny harmonogram ukończenia architektury interoperacyjności do końca 2023 r. utrzymano; wyraża uznanie dla Agencji w związku z ukończeniem przez nią kilku projektów, takich jak instalacja jednolitych interfejsów krajowych, modernizacja infrastruktury komunikacyjnej wizowego systemu informacyjnego (VIS) i uruchomienie wspólnego systemu porównywania danych biometrycznych; wyraża zadowolenie w związku z większymi wysiłkami Agencji w zakresie badań naukowych i innowacji za pośrednictwem projektów w dziedzinie sztucznej inteligencji, technologii umożliwiających płynne i bezkontaktowe przekraczanie granic oraz bezpieczeństwa wewnętrznego; zauważa, że Agencja jest na dobrej drodze do realizacji projektu drugiego rozszerzenia swojej siedziby operacyjnej w Strasburgu; zauważa ponadto, że Agencja dokonała przeglądu tego projektu w celu udostępnienia dodatkowych zdolności wcześniej niż oczekiwana realizacja w 2028 r., a to poprzez modułowe centrum danych, zmniejszenie powierzchni biurowej i podejście oparte na stopniowej rozbudowie obiektu;

6. wyraża zadowolenie, że wraz z Agencją Unii Europejskiej ds. Azylu (następcą Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu) oraz Europejską Strażą Graniczną i Przybrzeżną Agencja zapewnia aktywne wsparcie państwom członkowskim, które są głównymi punktami wjazdu do Unii dla migrantów i osób ubiegających się o azyl; zwraca uwagę, że Agencja obsługuje centralny element wielu wielkoskalowych systemów informatycznych w przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, które z kolei są połączone z systemami krajowymi;

7. z zadowoleniem przyjmuje stałe wsparcie Agencji we wdrażaniu polityki Unii w dziedzinie swobodnego przepływu osób i towarów, wspólnej wizy podróżnej, kontroli granicznych, imigracji i azylu, a także współpracy między krajowymi organami ścigania i organami sądowymi, w tym zwalczania przestępczości zorganizowanej, przemytu ludzi, handlu ludźmi i terroryzmu;

Polityka kadrowa

8. zauważa, że 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 90,61 % - przyjęto 193 pracowników na czas określony, podczas gdy w budżecie Unii zatwierdzono 213 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu ze 202 stanowiskami zatwierdzonymi w 2020 r.); odnotowuje ponadto, że w 2021 r. Agencja zatrudniała 107 pracowników kontraktowych i 10 oddelegowanych ekspertów krajowych z zatwierdzonej liczby 132 pracowników kontraktowych i 11 oddelegowanych ekspertów krajowych;

9. podkreśla, że w 2021 r. siedmiu pracowników odeszło z Agencji, co odpowiada rotacji wynoszącej 5,5 %, czyli wyższej niż docelowy poziom 5 % i poziom bazowy wynoszący 3,7 % w 2020 r.; z zadowoleniem przyjmuje monitorowanie i ocenę przyczyn tego wskaźnika przez kierownictwo Agencji; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że podczas rozmów końcowych organizowanych przez Agencję zidentyfikowano m.in. następujące przyczyny: umowy na czas określony, umowy w niskich grupach zaszeregowania i duże obciążenie pracą; podkreśla potrzebę większej elastyczności, jeżeli chodzi o dostępność zasobów ludzkich, aby umożliwić Agencji dostosowanie się do zmiennego obciążenia pracą i do ewentualnych opóźnień w przyjmowaniu odpowiednich aktów ustawodawczych; wzywa Komisję do zaangażowania się w konstruktywny dialog z Agencją i do zajęcia się tymi kwestiami przy określaniu dostępności zasobów w przyszłych planach zatrudnienia;

10. z zaniepokojeniem odnotowuje skład kadry kierowniczej wyższego szczebla Agencji pod względem płci - dwóch mężczyzn (100 %) i żadnej kobiety - oraz to, że w zarządzie zasiada 49 mężczyzn (81,7 %) i 11 kobiet (18,3 %), a wśród pracowników ogółem znajduje się 215 mężczyzn (69,4 %) i 95 kobiet (30,6 %); uznaje, że odpowiedzialność za powoływanie osób do zarządu spoczywa na właściwych organach krajowych w każdym państwie członkowskim; wzywa państwa członkowskie do aktywnego uwzględniania równowagi płci jako czynnika przy powoływaniu i mianowaniu członków zarządu Agencji; odnotowuje wysiłki Agencji na rzecz poprawy równowagi płci i z zadowoleniem przyjmuje niewielką poprawę odnotowaną w 2021 r.; niemniej jednak wzywa Agencję do prowadzenia aktywnych działań na rzecz równowagi płci i zdania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z planu działań w tej sprawie; przypomina również o znaczeniu wyważonej reprezentacji geograficznej wśród kadry kierowniczej i personelu Agencji;

11. zauważa, że w 2021 r. Agencja rozpoczęła 15 procedur naboru i otrzymała 1 944 zgłoszenia od kandydatów w związku z 18 procedurami rekrutacyjnymi; wyraża uznanie dla Agencji w związku ze zgłoszonym wzrostem wydajności i usprawnieniem procedur rekrutacji w Agencji, a także wyraża zadowolenie z wizerunku Agencji jako atrakcyjnego pracodawcy; odnotowuje w związku z tym różne działania Agencji, takie jak projekt pilotażowy "Sprawna rekrutacja", udział w internetowych globalnych targach pracy "Kobiety w branży technologicznej", publikacja ogłoszeń o naborze poza stroną internetową Agencji oraz grupowanie profili lub wykorzystanie istniejących list rezerwowych dla równoważnych grup zaszeregowania i grup funkcyjnych; zauważa ponadto, że przeprowadzono analizę kompetencyjnych ram Agencji, i zachęca Agencję do opracowania strategii zarządzania zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje;

12. pochwala politykę Agencji dotyczącą zerowej tolerancji dla molestowania; zauważa, że w 2021 r. Agencja rozpatrzyła 14 spraw związanych z nękaniem psychicznym lub molestowaniem seksualnym; ponadto zauważa w tym kontekście, że Agencja przeprowadziła dwie wstępne oceny, które doprowadziły do wszczęcia trzech dochodzeń administracyjnych i zwolnienia jednego pracownika; z zadowoleniem przyjmuje organizowanie przez Agencję seminariów internetowych i sesji uświadamiających na temat zapobiegania molestowaniu oraz roli zaufanych doradców, a także środków mających na celu poprawę dobrostanu w pracy i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym pracowników Agencji za pośrednictwem seminariów internetowych na temat zdrowia psychicznego i indywidualnych spotkań doradczych;

13. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja wykorzystuje wszystkie podstawowe moduły narzędzia do zarządzania zasobami ludzkimi SYSPER, a także kilka modułów opcjonalnych; zachęca Agencję do dalszej cyfryzacji systemu zarządzania zasobami ludzkimi;

Zamówienia

14. zauważa, że Agencja poinformowała, iż przekrojowy model inżynieryjny, który jest największym przetargiem kiedykolwiek podpisanym przez Agencję, okazał się przydatny w odniesieniu do kilku kluczowych działań operacyjnych Agencji, a celem pozostaje maksymalizacja korzyści płynących z zamówień przekrojowych poprzez koordynację wkładu różnych wykonawców w ramach kilku projektów; zauważa, że w 2021 r. przygotowano szereg ważnych przetargów i podpisano umowy, mianowicie jeśli chodzi o centralny system ECRIS-TCN, zaktualizowaną wersję nowego środowiska testowego VIS/BMS oraz ocenę technologii na potrzeby przyszłego systemu zarządzania dokumentami;

15. zwraca uwagę na opinię Trybunału z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości płatności ze względu na sześć nieprawidłowych płatności dokonanych w 2021 r. na łączną kwotę 18,11 mln EUR w związku z kilkoma umowami ramowymi, przy czym płatności te stanowią 6,20 % środków na płatności dostępnych w 2021 r.; z zaniepokojeniem zauważa, że rok 2021 jest drugim rokiem z rzędu, w odniesieniu do którego Trybunał wydał podobną opinię z zastrzeżeniem dotyczącą zarządzania przez Agencję zamówieniami i umowami; na podstawie odpowiedzi Agencji zauważa, że na przestrzeganie przepisów w tym obszarze wpływa szereg czynników związanych z planowaniem operacyjnym i budżetowym, modelem pozyskiwania zasobów, zarządzaniem zmianami w umowach i niedoborem personelu, co utrudnia Agencji ograniczenie zakresu, czasu trwania i wartości umów; podkreśla, że ze względu na uzupełnienia i aktualizacje wielkoskalowych systemów informatycznych, którymi Agencja zarządza, przeszła ona z zaopatrzenia wertykalnego na przekrojowe, co sprawiło, że początkowy wertykalny model zamówień odziedziczony po Komisji stał się nieprzydatny; zauważa, że główne przyczyny tej transformacji to zmniejszenie uzależnienia od jednego dostawcy oraz osiągnięcie korzyści skali lub obniżenie kosztów;

16. zwraca uwagę na uwagi Trybunału dotyczące konkretnej umowy o wartości 40 mln EUR w związku z wdrożeniem umowy ramowej dotyczącej wielkoskalowych systemów informatycznych, którą Agencja podpisała, nie precyzując szczegółów nabywanych usług; na podstawie wyjaśnień Agencji zauważa, że szybkie tempo rozwoju technologii wymaga większej elastyczności w dziedzinie zamówień informatycznych; zwraca uwagę, że umowy ramowe sporządzane przez Agencję wymagają dużej elastyczności, aby dostosowywać się nie tylko do zmian technologicznych, ale również do zmian legislacyjnych, takich jak ustanowienie nowych lub dostosowanie istniejących wielkoskalowych systemów informatycznych zarządzanych przez Agencję; podkreśla, że powtarzające się opóźnienia w przyjmowaniu i wdrażaniu odpowiednich aktów prawnych, które to aspekty całkowicie pozostają poza kontrolą Agencji, są kluczowymi czynnikami przy określaniu poziomu szczegółowości i precyzji, jaki Agencja jest w stanie zaoferować przy zawieraniu umów ramowych; zauważa ponadto, że Agencja poinformowała, iż jej polityka i praktyki w zakresie zamówień poprawiły się w ciągu ostatnich kilku lat, ale ma to niewielki wpływ na starsze umowy, których realizacja trwa; wzywa Agencję do podsumowania zdobytych doświadczeń i spostrzeżeń przedstawionych przez Trybunał w celu zagwarantowania trwałej poprawy w tej dziedzinie; wspiera Agencję w jej wysiłkach na rzecz przyjęcia kompleksowego zestawu wytycznych dotyczących zamówień publicznych i polityki zarządzania pierwszymi umowami, a także wzywa Agencję do przekazywania takich dokumentów organowi udzielającemu absolutorium po ich zatwierdzeniu; wzywa Agencję, Trybunał i Komisję do zbadania możliwych rozwiązań mających na celu zwiększenie elastyczności zamówień publicznych i zdolności dostosowawczych w celu skutecznego wykonywania mandatu Agencji;

17. przyjmuje do wiadomości stanowisko Agencji, zgodnie z którym formalne nieprawidłowości stwierdzone przez Trybunał nie spowodowały szkód finansowych dla budżetu Unii;

18. podkreśla, że w 2021 r. Agencja podpisała 759 zobowiązań prawnych; zauważa, że Agencja zatrudnia 14 pracowników zajmujących się zamówieniami (11 urzędników i trzech asystentów); podkreśla, że Agencja nie dysponuje stanowiskiem w odpowiedniej grupie zaszeregowania, aby stworzyć w pełni operacyjny dział ds. zamówień publicznych; wzywa Komisję do uwzględnienia tych potrzeb przy określaniu dostępności zasobów w przyszłych planach zatrudnienia;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

19. odnotowuje już zrealizowane i aktualnie wdrażane działania Agencji służące zapewnieniu przejrzystości, zapobieganiu konfliktom interesów i zarządzaniu nimi oraz ochronie sygnalistów; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. Agencja zmieniła i przyjęła wytyczne dotyczące informowania o nieprawidłowościach w celu utworzenia jednostki audytu wewnętrznego, której zadaniem jest przedstawianie poufnych i bezstronnych wytycznych dotyczących zasad informowania o nieprawidłowościach;

20. zauważa z uznaniem, że Agencja co roku publikuje deklaracje o braku konfliktu interesów oraz życiorysy członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla na swojej stronie internetowej; z zadowoleniem przyjmuje utworzenie w Agencji rejestru służącego przejrzystości, w ramach którego na stronie internetowej Agencji publikuje się spotkania kadry kierowniczej wyższego szczebla z podmiotami gospodarczymi;

Kontrola wewnętrzna

21. zauważa, że w 2018 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych przeprowadził kontrolę ochrony danych w odniesieniu do systemu informacyjnego Schengen drugiej generacji (SIS II) i VIS, a w 2019 r. kontrolę systemu Eurodac (wszystkie systemy są obsługiwane i zarządzane przez Agencję), w wyniku której wydano łącznie 72 zalecenia; zauważa, że Agencja wdraża te zalecenia i co kwartał monitoruje postępy w ich wdrażaniu; zachęca Agencję do priorytetowego traktowania działań w zakresie ochrony danych; wzywa Agencję, by przedłożyła organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie z postępów we wdrażaniu tych zaleceń;

22. z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzoną przez Agencję roczną ocenę jej systemu kontroli wewnętrznej, w której to ocenie stwierdzono, że system kontroli wewnętrznej jest obecny, funkcjonuje i jest skuteczny, chociaż potrzebne są pewne ulepszenia; z zadowoleniem przyjmuje postępy poczynione w związku z uwagami Trybunału i rezolucjami Parlamentu w sprawie absolutorium z poprzednich lat, a także fakt, że Agencja wdrożyła zalecenia Trybunału z 2018 i 2019 r. związane z nieprzestrzeganiem przepisów w sprawie zamówień publicznych; przypomina, że prace w odniesieniu do dwóch pozostałych uwag są nadal w toku; wzywa Agencję do wzmożenia wysiłków w celu wdrożenia działań naprawczych w odniesieniu do nieuwzględnionych uwag Trybunału;

23. odnotowuje, że na koniec 2021 r. wskaźnik wykonania zaleceń z kontroli wyniósł 77 % (24 zalecenia wdrożono, a 37 zaleceń oczekiwało na wdrożenie); zauważa, że na koniec 2021 r. otwarte były łącznie 32 zalecenia, z których żadne nie miało statusu "krytyczne"; zauważa z zaniepokojeniem, że w przypadku siedmiu zaleceń przekroczono termin realizacji, co oznacza, że wdrażanie zalecenia trwało mimo upływu terminu jego realizacji; wzywa Agencję do wdrożenia niezrealizowanych zaleceń bez dalszej zwłoki oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach; uważa, że ustalenia zawarte w sprawozdaniu Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) OC-2020-0441-A2 należy udostępnić organowi udzielającemu absolutorium; ponadto wzywa Agencję do przekazania organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania z zastosowania się do zaleceń OLAF;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

24. wyraża uznanie dla Agencji za różne środki mające na celu poprawę efektywności energetycznej, od wykorzystania wyłącznie zielonej energii elektrycznej i papieru pochodzącego z recyklingu po ogrzewanie budynku w Tallinie dzięki ponownemu wykorzystaniu ciepła z serwerowni; wzywa Agencję do przyspieszenia procedur certyfikacji w ramach unijnego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS); ponadto apeluje do Agencji o przekazanie organowi udzielającemu absolutorium najnowszych sprawozdań dotyczących deklaracji środowiskowej;

25. odnotowuje dodatkowe środki podjęte przez Agencję w 2021 r. w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, takie jak przyjęcie sześciu norm w tej sprawie i rozpoczęcie tworzenia zespołu reagowania na incydenty dotyczące bezpieczeństwa komputerowego, a także stała współpraca Agencji z zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE (CERT-UE) oraz wdrożenie ustrukturyzowanych ram zarządzania ryzykiem związanym z bezpieczeństwem IT i jego kontroli; zauważa, że w 2021 r. Agencja współpracowała z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) w zakresie praktycznego wdrażania unijnych przepisów dotyczących cyberbezpieczeń- stwa oraz w związku z dorocznym ćwiczeniem Agencji w dziedzinie cyberbezpieczeństwa; wzywa Agencję do przyjęcia nowych narzędzi w zakresie cyfryzacji budżetu i zamówień, takich jak podpis elektroniczny, e-umowy i e-fakturo- wanie;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

26. wyraża uznanie dla zdolności Agencji do zapewnienia nieprzerwanej dostępności i odporności zarządzanych przez nią systemów oraz normalnego funkcjonowania strefy Schengen pomimo wyzwań spowodowanych pandemią COVID-19, która trwała w 2021 r.; zauważa jednak w tym kontekście, że harmonogramy wdrażania dotyczące rozwoju nowych systemów zmieniono ze względu na niedostępność sprzętu, opóźnienia w dostawie i instalacji sprzętu oraz rzadszą obecność pracowników i wykonawców na miejscu;

27. pochwala współpracę Agencji z innymi instytucjami, organami, urzędami i agencjami Unii w zakresie wymiany wiedzy i najlepszych praktyk w kwestiach związanych z ciągłością działania; ponadto pochwala udział Agencji w inicjatywach międzyinstytucjonalnej grupy ds. szkoleń i świadomości w zakresie bezpieczeństwa oraz sieci funkcjonariuszy ds. bezpieczeństwa WSiSW w celu rozwiązywania wspólnych kwestii związanych z bezpieczeństwem;

Inne

28. z zadowoleniem przyjmuje aktywną obecność Agencji w internecie w 2021 r. i odnotowuje poprawę wskaźników w mediach społecznościowych; wyraża uznanie dla Agencji za jej wkład w zewnętrzne kampanie online, takie jak "Cyfrowa UE" lub "Kobiety w branży technologicznej", oraz za organizowanie wydarzeń o dużym zasięgu, takich jak doroczna konferencja czy branżowe spotkania z eu-LISA;

29. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 3  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 162 z 13.4.2022, s. 22.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), zmiany rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 i decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 99).
3 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.