Rezolucja 2023/1863 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (obecnie Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu - AUEA) za rok budżetowy 2021

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.242.244

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 września 2023 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1863
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (obecnie Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu - AUEA) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0123/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Europejskiego Urzędu Wsparcia w dziedzinie Azylu (zwanego dalej "Urzędem") na rok budżetowy 2021 wyniósł 152 743 528 EUR, co stanowi wzrost o 8,5 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że budżet Urzędu pochodzi głównie z budżetu Unii; przypomina, że Komisja podkreśliła coraz większą rolę Urzędu w nowym pakcie o migracji i azylu, opublikowanym we wrześniu 2020 r.; zauważa, że ślad operacyjny Urzędu zwiększył się w ostatnich latach;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") - w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Urzędu za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") - stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Urzędu jest wiarygodne, a operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zwraca uwagę, że monitorowanie budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziło do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 96,67 %, co oznacza nieznaczny wzrost o 1,53 % w porównaniu z rokiem 2020 (95,14 %); zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 90,91 %, co oznacza wzrost o 10 % w porównaniu z rokiem 2020 (80,91 %); docenia środki, które Urząd wprowadził, aby rozwiązać utrzymujący się od dawna problem opóźnień w płatnościach, wskutek czego w 2021 r. odnotowano wysoki odsetek płatności dokonanych w terminie (96,5 %);

2. zauważa, że Trybunał uznał płatności dokonane przez Urząd w 2021 r. na łączną kwotę 362 204 EUR za nieprawidłowe, ponieważ były związane z błędami w postępowaniach o udzielenie zamówienia przeprowadzonych w 2016 i 2020 r. w odniesieniu do wynajmowanych pomieszczeń w Rzymie i na Lesbos; odnotowuje działania naprawcze podjęte przez Urząd, zgodnie z którymi przeniesienie do nowej siedziby na Lesbos i w Rzymie ma nastąpić w pierwszym lub drugim kwartale 2023 r.; wzywa Urząd, aby informował organ udzielający absolutorium o postępach poczynionych w tej sprawie;

Wyniki działalności

3. zauważa, że Urząd stosuje pewne środki jako kluczowe wskaźniki efektywności do oceny wyników swojej działalności; z zadowoleniem przyjmuje realizację rocznego programu prac Urzędu na 2021 r., która pokazuje, że 78 % jego wskaźników rocznych i 85 % wskaźników wieloletnich osiągnięto bądź przekroczono mimo ciągłych wyzwań związanych z globalną pandemią COVID-19;

4. docenia zwiększenie przez Urząd pomocy technicznej i operacyjnej dla państw członkowskich oraz jego gotowość do szybkiego reagowania na kryzys humanitarny w Afganistanie, zwiększoną liczbę osób ubiegających się o azyl przekraczających granicę z Białorusią i wyzwania wynikające z wojny w Ukrainie; zauważa w tym kontekście, że w 2021 r. Urząd podpisał nowe plany operacyjne z Łotwą, Litwą i Belgią, powstała platforma ekspertów ds. bezpiecznych szlaków dla Afgańczyków, zwiększyło się wsparcie dla państw członkowskich na wdrożenie dyrektywy 2001/55/WE 2  (dyrektywa w sprawie ochrony tymczasowej), a szereg pracowników Urzędu był obecny w Mołdawii, by pomagać przy dobrowolnych transferach do państw członkowskich, udzielając informacji na miejscu;

5. zauważa, że Urząd poinformował, że w 2021 r. znacznie przyspieszył przygotowania do realizacji nowego mandatu z myślą o ostatecznym przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2303 3 ; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wdrożeniu nowych przepisów tego rozporządzenia dotyczących forum doradczego, urzędnika ds. praw podstawowych, rezerwy 500 ekspertów ds. azylu z państw członkowskich, oddelegowania urzędników łącznikowych do państw członkowskich i państw trzecich, mechanizmu monitorowania i mechanizmu składania skarg;

6. zauważa, że Urząd blisko współpracuje dwustronnie z innymi organami zajmującymi się wymiarem sprawiedliwości i sprawami wewnętrznymi i że podpisał porozumienia robocze z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Agencją Praw Podstawowych Unii Europejskiej i eu-LISA oraz plany współpracy z eu-LISA, które przewidują dostosowanie wspólnych projektów i systematyczne dzielenie się informacjami; zachęca Urząd do dalszego rozwijania synergii i zacieśniania współpracy, wymiany dobrych praktyk i dyskusji dotyczących dziedzin będących przedmiotem wspólnego zainteresowania z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności;

Polityka kadrowa

7. odnotowuje równowagę płci w Urzędzie, gdzie na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla jest 9 mężczyzn (69 %) i 4 kobiety (31 %), w zarządzie - 20 mężczyzn (67 %) i 10 kobiet (33 %), a ogółem - 176 mężczyzn (39 %) i 272 kobiety (61 %); przypomina, że odpowiedzialność za mianowanie członków zarządu spoczywa na krajowych przedstawicielach państw członkowskich; ponownie wzywa Urząd i państwa członkowskie do dbania o równowagę płci przy mianowaniu i powoływaniu członków kadry kierowniczej wyższego szczebla lub zarządu;

8. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 86,61 % (92,35 % łącznie z 21 zaproponowanymi stanowiskami) i zatrudniono 317 pracowników na czas określony, a budżet Unii przewidywał 366 takich stanowisk (w porównaniu z 366 stanowiskami zatwierdzonymi w 2020 r.); zauważa ponadto, że w 2021 r. Urząd zatrudniał 100 pracowników kontraktowych i sześciu oddelegowanych ekspertów krajowych, a dla tych kategorii pracowników zatwierdzono odpowiednio 123 stanowiska i 11 stanowisk; zauważa, że w 2020 r. utworzono 58 dodatkowych krótkoterminowych (jednorocznych) stanowisk dla pracowników kontraktowych, które stopniowo obsadzono w 2021 r. na potrzeby operacji włoskich i cypryjskich, a ich stopniowe wycofywanie zaplanowano na 2022 r.; z zadowoleniem przyjmuje stopniowy wzrost wskaźnika obsadzenia stanowisk w Urzędzie; podkreśla jednak, że wskaźnik rotacji personelu w 2021 r. wyniósł 6,55 %, czyli powyżej ustalonego celu (& lt; 5 %);

9. z dużym zaniepokojeniem odnotowuje pkt nr 3.7.1 informacji dodatkowej w sprawozdaniu finansowym Urzędu za 2021 r., z którego wynika, że w 2022 r. brak zasobów kadrowych może ograniczyć zdolność Urzędu do wykonywania niektórych zadań powierzonych mu w nowym mandacie; odnotowuje, że Urząd podkreśla potrzebę utworzenia w planie zatrudnienia 68 dodatkowych stanowisk (w ciągu trzech lat), aby wywiązać się w zrównoważony sposób z wymogów nowego mandatu i tych związanych z różnymi kryzysami w dziedzinie jego działalności; wzywa Komisję, aby w większym stopniu uwzględniała potrzeby operacyjne Urzędu przy podejmowaniu decyzji w sprawie przyszłych planów zatrudnienia;

10. z zaniepokojeniem przypomina o ustaleniu Trybunału dotyczącym 16 wakatów na stanowiskach kierowniczych w 2020 r., z których 10 zajmowały osoby pełniące obowiązki w zastępstwie przez ponad rok, co jest sprzeczne z regulaminem pracowniczym ograniczającym tymczasowe pełnienie funkcji kierowniczych do jednego roku; odnotowuje odpowiedź Urzędu dotyczącą powodów, dla których w 2021 r. nie traktował rekrutacji kadry kierowniczej priorytetowo; zauważa, że było tak z powodu praktycznych ograniczeń spowodowanych pandemią COVID-19, nowych kryzysów migracyjnych i azylowych, dwóch strukturalnych reorganizacji Urzędu oraz potrzeby zapewnienia ciągłości działania i skupienia się na obsadzeniu innych stanowisk niemających charakteru kierowniczego; podkreśla jednak, że osoby pełniące tymczasowo obowiązki kierownicze zajmują dwa stanowiska w planie zatrudnienia Urzędu, co może powodować brak efektywności oraz osłabiać przywództwo i ciągłość strategiczną; odnotowuje ponadto oświadczenie dyrektora wykonawczego Urzędu, który podczas wysłuchania w Parlamencie Europejskim 30 listopada 2022 r. powiedział, że w tym dniu siedmiu kierowników, w tym trzech członków kadry kierowniczej wyższego szczebla, nadal zajmowało stanowiska tymczasowo, a dwoje z nich pełniło te funkcje dłużej niż rok; odnotowuje, że według odpowiedzi Urzędu przed końcem 2022 r. prowadzono rekrutację na dwa stanowiska kierownicze wyższego szczebla, natomiast nabór na trzecie stanowisko miał zostać opublikowany w kolejnych miesiącach; z zaniepokojeniem odnotowuje anonimowe zarzuty od pracowników Urzędu, że liczba osób zajmujących tymczasowo stanowiska kierownicze wyższego szczebla przez ponad rok jest w rzeczywistości wyższa niż dwa; wzywa Urząd do udzielenia jasnej odpowiedzi w tej kwestii, również Parlamentowi, ponieważ chodzi o przejrzystość i rozliczalność Urzędu; zauważa, że 18 stycznia 2023 r. dyrektor wykonawcza podjęła decyzję, by nie przedłużać tymczasowych stanowisk kierowniczych po upływie roku, i anulowała stanowiska zajmowane przez ponad rok; ponownie wzywa Urząd do niezwłocznego rozpoczęcia lub zakończenia, w pełnej zgodności z obowiązującymi wymogami prawnymi, procedur rekrutacyjnych niezbędnych do obsadzenia wszystkich stanowisk kierowniczych oraz do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach poczynionych w tym zakresie;

11. przypomina, że jedną z przyczyn zależności od personelu tymczasowego było opóźnienie przyjęcia i wejścia w życie rozporządzenia (UE) 2021/2303, ponieważ porozumienie nie pozwalało Urzędowi przedłużyć tych umów do czasu wejścia w życie tego rozporządzenia; z ubolewaniem zauważa poważny brak przewidywania ze strony Komisji przy opracowywaniu i przydzielaniu tych stanowisk Urzędowi; podkreśla, że sytuacja ta miała negatywny wpływ na zdolności rekrutacyjne Urzędu i jego zdolność do odpowiedniego wspierania państw członkowskich, ostatecznie ze szkodą dla osób ubiegających się o azyl i uchodźców, którzy doświadczyli przedłużających się procedur i nieodpowiednich warunków przyjmowania; podkreśla również, że stanowiska te były obsadzone na zasadzie pełnienia obowiązków od ponad roku, co jest sprzeczne z regulaminem pracowniczym, a także zagraża strategicznej ciągłości działania Urzędu;

12. zauważa z zaniepokojeniem, że 14 września 2022 r. członkowie Komisji Kontroli Budżetowej (CONT) otrzymali anonimowy e-mail zawierający zarzuty o nieprawidłowości związane z personelem spowodowane przez cały zespół kadry kierowniczej wyższego szczebla Urzędu; jest świadomy powagi tych zarzutów, które obejmują bezprawny, nieprzejrzysty lub częściowy nabór i awansowanie członków kadry kierowniczej wyższego szczebla, nepotyzm, nękanie i molestowanie oraz ich tuszowanie, a także niewłaściwe zarządzanie funduszami na podróże służbowe pracowników Urzędu; zauważa, że Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) wszczął dochodzenie w sprawie tych zarzutów 24 listopada 2022 r.; podkreśla, że 23 stycznia 2023 r. niektórzy członkowie komisji CONT otrzymali kolejną anonimową skargę zawierającą dalsze zarzuty; zauważa, że dyrektor wykonawcza oświadczyła, że w pełni poparła wszczęcie dochodzenia przez OLAF i zobowiązała się podczas posiedzenia komisji CONT 30 listopada 2022 r. do udzielenia władzom wszelkiej możliwej pomocy; apeluje do Urzędu, by informował organ udzielający absolutorium o postępach i stanie dochodzenia;

13. dostrzega, że Urząd zaczął prowadzić politykę ochrony godności osób i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Urząd zorganizował kampanie uświadamiające na temat tych kwestii oraz wyznaczył zaufanych doradców w 2021 r.; zauważa, że Urząd otrzymał cztery skargi dotyczące domniemanego nękania psychicznego, z których jedna została wycofana; zauważa, że wstępną ocenę pozostałych trzech skarg przeprowadzono przy wsparciu zewnętrznej kancelarii prawnej, która nie stwierdziła dowodów prima facie na nękanie, więc Urząd nie uznał za konieczne podejmować żadnych dalszych działań; wzywa Urząd do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium typologii spraw i kryteriów, na podstawie których postanawia on zwrócić się o wsparcie do zewnętrznej kancelarii prawnej, skoro posiada własny dział prawny;

14. zauważa, że w 2021 r. problemem pozostawała niewystarczająca liczba ekspertów przydzielonych przez państwa członkowskie; zauważa ponadto, że Urząd wywiązał się z zobowiązań w zakresie rozmieszczenia ekspertów we wszystkich zainteresowanych państwach członkowskich w postaci opłacanych ekspertów zewnętrznych i krótkoterminowych operacyjnych pracowników kontraktowych; wzywa państwa członkowskie do wywiązywania się z zobowiązań w zakresie ekspertów krajowych, aby Urząd nie musiał korzystać z usług wykonawców zewnętrznych;

15. w odniesieniu do dobrostanu pracowników zauważa z uznaniem, że Urząd wprowadził środki wewnętrzne, takie jak seminaria i kursy, wsparcie psychologiczne i usługi socjalne, źródła zawierające wskazówki dotyczące poprawy dobrego samopoczucia psychicznego i fizycznego podczas telepracy oraz kursy językowe dla pracowników i małżonków w celu integracji;

Zamówienia publiczne

16. odnotowuje, że w 2021 r. Urząd uruchomił 83 procedury, w porównaniu z 65 w 2020 r. - 42,17 % z nich stanowiły procedury negocjacyjne z udziałem jednego kandydata a 31,33 % - otwarte zaproszenia;

17. zauważa z uznaniem, że Urząd jest jedną z agencji unijnych korzystających z narzędzi Komisji do e-zamówień, w szczególności eNotices, eTendering i eSubmission; zauważa ponadto, że wszystkie wewnętrzne procedury udzielania zamówień publicznych są w pełni cyfrowe dzięki używaniu Paperless i ERDMS; zachęca Urząd do dalszych wysiłków na rzecz cyfryzacji procedur udzielania zamówień publicznych, np. przez wdrożenie i stosowanie narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi (PPMT);

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

18. odnotowuje, że według odpowiedzi Urzędu skierowanej do organu udzielającego absolutorium w sprawie deklaracji o braku konfliktu interesów przy obejmowaniu stanowiska wszyscy pracownicy podpisują taką deklarację; zwraca uwagę, że deklaracja o braku konfliktu interesów dyrektor wykonawczej jest opublikowana na stronie internetowej Urzędu; zauważa, że na stronie internetowej Urzędu opublikowano życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów członków zarządu; wzywa Urząd, by opublikował na swojej stronie internetowej życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów wszystkich członków kadry kierowniczej wyższego szczebla;

19. z zadowoleniem przyjmuje postępy Urzędu w aktualizacji polityki zarządzania konfliktami interesów; zauważa, że polityka ta będzie miała trzy podstawy: decyzja zarządu, która będzie miała zastosowanie do członków zarządu i organizacji członkowskich forum konsultacyjnego; decyzja dyrektora wykonawczego, która będzie zawierała wytyczne dotyczące działalności po okresie zatrudnienia i wytyczne dotyczące etyki oraz będzie miała zastosowanie do pracowników, kontraktowych ekspertów i oferentów oraz beneficjentów dotacji, a także inna decyzja dyrektora wykonawczego, która będzie uwzględniać Europejski kodeks dobrej praktyki administracyjnej Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich i zasady służby publicznej; jest zadowolony, że Urząd zobowiązał się uwzględnić też zalecenia zawarte w sprawozdaniu Trybunału w sprawie efektu "drzwi obrotowych"; wzywa Urząd do poinformowania organu udzielającego absolutorium o przyjęciu tych decyzji; zauważa też, że w 2021 r. nie zgłoszono, nie zbadano ani nie zamknięto żadnego przypadku konfliktów interesów;

20. dostrzega starania Urzędu, by zwiększyć świadomości pracowników na temat procedury i specjalnych kanałów sygnalizowania nieprawidłowości; zauważa ponadto, że w 2021 r. Urząd zorganizował cztery szkolenia nt. etyki i uczciwości, w których udział wzięły 33 osoby, i 2 szkolenia nt. szacunku i godności, w których udział wzięły 24 osoby; podkreśla jednak, że w odniesieniu do ujawnienia zarzutów o uchybienia ze strony zespołu kadry kierowniczej wyższego szczebla i poinformowania o nich organu udzielającego absolutorium we wrześniu 2022 r. osoby, które wszczęły tę procedurę, nie skorzystały z udostępnionych przez Urząd specjalnych bezpiecznych kanałów sygnalizowania nieprawidłowości;

21. ubolewa, że Urząd nie zaktualizował swojej polityki zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im, co w 2020 r. zalecił Trybunał;

Kontrola wewnętrzna

22. zauważa, że w wyniku przeprowadzonej w 2021 r. oceny systemu kontroli wewnętrznej Urząd stwierdził, że obowiązujące ogólnie obecne kontrole funkcjonują zgodnie z założeniami, a wszystkie elementy i zasady są skuteczne lub w pełni skuteczne, ale konieczne są pewne usprawnienia; odnotowuje ponadto, że aktualnie spośród 81 wskazanych działań naprawczych Urzędu 30 (37 %) zaplanowano, 38 (47 %) jest w toku, a 13 (16 %) zostało wdrożonych; jest zadowolony, że w 2021 r. 92 % działań zrealizowano terminowo; zauważa, że w 2021 r. Urząd w pełni wdrożył plan działania wynikający ze strategii zwalczania nadużyć finansowych na lata 2020-2022;

23. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Urząd zareagował na aktualną uwagę Trybunału dotyczącą wprowadzenia kontroli finansowych ex post; zauważa, że w 2021 r. Urząd wdrożył kontrole finansowe ex post w kilku dziedzinach w odniesieniu do lat budżetowych 2020 i 2021 w ramach strategii opartej na analizie ryzyka; z zadowoleniem przyjmuje informację od Urzędu, że jego kierownictwo w pełni zatwierdziło uwagi, zalecenia i działania naprawcze zawarte w sprawozdaniu końcowym i przekazało je Służbie Audytu Wewnętrznego (IAS) i Trybunałowi; wzywa Urząd, aby na bieżąco informował organ udzielający absolutorium o działaniach następczych podejmowanych w tej sprawie;

24. zauważa, że w 2021 r. IAS przeprowadziła w Urzędzie audyt zarządzania i zarządzania projektami informatycznymi i nie stwierdziła żadnych istotnych ani krytycznych problemów; zaznacza ponadto w odniesieniu do tego audytu oraz kontroli zarządzania przez Urząd zasobami ludzkimi i etyki, którą IAS przeprowadziła w 2020 r., że szereg zaleceń i działań naprawczych jest nadal otwartych; wzywa Urząd do większych wysiłków na rzecz zamknięcia tych działań oraz do kontynuowania dobrych praktyk w zakresie regularnego aktualizowania i publikowania planu działań naprawczych w zakresie samooceny kontroli wewnętrznej;

25. zwraca uwagę, że po otrzymaniu pod koniec 2018 r. sprawozdania OLAF-u, które zostało szczegółowo uwzględnione w sprawozdaniu dotyczącym absolutorium za rok 2018, Urząd wszczął w 2019 r. trzy postępowania dyscyplinarne; zauważa, że wszystkie trzy postępowania dyscyplinarne zostały zakończone; apeluje do Urzędu, by przekazał organowi udzielającemu absolutorium dalsze szczegółowe informacje o wynikach tych postępowań;

Cyfryzacja i zielona transformacja

26. zauważa, że Urząd posiada politykę w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), która obejmuje normy bezpieczeństwa informacji i instrukcje robocze dotyczące procedur postępowania w przypadku cyberincy- dentów; z zadowoleniem przyjmuje środki w zakresie cyberbezpieczeństwa podjęte w 2021 r., takie jak utworzenie centrum operacyjnego ds. bezpieczeństwa ICT oraz wieloczynnikowe kontrole dostępu do portfolio Urzędu;

27. docenia znaczne postępy Urzędu w cyfryzacji i automatyzacji zadań dotyczących procesów finansowych, systemu płatności masowych dla oddelegowanych ekspertów, rekrutacji i przyjmowania nowych pracowników, ulepszenia aplikacji bez dokumentów papierowych w celu poprawy monitorowania, działań następczych i kontroli wydatków, elektronicznego przechowywania dokumentów i sprawdzania pasków wynagrodzenia online; zauważa, że w 2021 r. Urząd wdrożył cztery dodatkowe moduły systemu SYSPER;

28. odnotowuje środki przyjazne dla środowiska stosowane obecnie przez Urząd, takie jak autobus dla pracowników, ułatwianie wspólnego użytkowania samochodów i parking rowerowy czy ograniczenie wydruków dzięki elektronicznemu obiegowi dokumentów; wzywa Urząd, aby w nawiązaniu do dyskusji z ostatnich lat dotyczących opracowania strategii środowiskowej podjął środki o większym i trwalszym wpływie na środowisko; zachęca Urząd, aby poczynił kroki niezbędne do uzyskania certyfikatu EMAS;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID -19

29. jest zadowolony, że 31 marca 2021 r. Urząd przyjął plan ciągłości działania, co zamknęło uwagę Trybunału z 2020 r.; zauważa, że w 2021 r. zespół ds. reagowania na COVID-19 zastąpiono radą ds. ciągłości działania, która zajęła się ważnymi kwestiami związanymi z ciągłością działania w drugiej połowie roku; zauważa, że pandemia COVID-19 i fakt, że cała procedura rekrutacyjna Urzędu odbywała się online, miały wpływ na organizację Urzędu, w tym na dział rekrutacji, który zmagał się z zaległościami z poprzedniego roku i opóźnieniami w trwających procedurach;

30. zachęca Urząd, aby wykorzystał doświadczenia związane z pracą zdalną i hybrydową, żeby lepiej organizować spotkania i zadania, które można w przyszłości skuteczniej przeprowadzać i realizować w trybie zdalnym niż przy udziale fizycznym; przypomina, że punkt ciężkości misji informacyjnych przesunięto na inne metody gromadzenia informacji o kraju pochodzenia i utrzymywanie kontaktu ze źródłami informacji; zauważa, że dokonano tego poprzez zdalne gromadzenie danych oraz wykorzystywanie narzędzi i technik wywiadowczych opartych na źródłach otwartych;

Inne uwagi

31. wyraża uznanie dla Urzędu za to, że w 2021 r. podjął wysiłki, by zwiększyć swoją widoczność w oczach obywateli za pośrednictwem różnych kampanii komunikacyjnych, w tym kampanii dotyczącej zmiany Urzędu w Agencję Unii Europejskiej ds. Azylu i jego nowej tożsamości jako instytucji, spotkań organizowanych przez forum konsultacyjne, a także współpracy i konsultacji z organizacjami społeczeństwa obywatelskiego w kwestiach dotyczących szkoleń, działań tematycznych i kluczowych dokumentów Urzędu;

32. z zadowoleniem przyjmuje nowe zaktualizowane wytyczne badawcze dotyczące kraju pochodzenia i sytuacji osób LGBTIQ, opublikowane w listopadzie 2021 r., które mogą pomóc prawnikom, podmiotom świadczącym pomoc prawną i sędziom mającym do czynienia z procedurą azylową;

33. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 172.
2 Dyrektywa Rady 2001/55/WE z dnia 20 lipca 2001 r. w sprawie minimalnych standardów przyznawania tymczasowej ochrony na wypadek masowego napływu wysiedleńców oraz środków wspierających równowagę wysiłków między państwami członkowskimi związanych z przyjęciem takich osób wraz z jego następstwami (Dz.U. L 212 z 7.8.2001, s. 12).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2303 z dnia 15 grudnia 2021 r. ustanawiające Agencję Unii Europejskiej ds. Azylu i uchylające rozporządzenie (UE) nr 439/2010 (Dz.U. L 468 z 30.12.2021, s. 1).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.