Rezolucja 2023/1860 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) za rok budżetowy 2021

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.242.235

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 września 2023 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1860
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Transportu i Turystyki,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0098/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (zwanej dalej "Agencją") na rok budżetowy 2021 wyniósł 203 802 000 EUR, co stanowi wzrost o 11,34 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że kwota 38 900 000 EUR w budżecie Agencji pochodzi z budżetu Unii, natomiast kwota 109 791 000 EUR stanowi dochód z opłat i należności 2 ;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że monitorowanie budżetu w roku budżetowym 2021 doprowadziło do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania w omawianym roku w wysokości 96,31 %, co oznacza spadek o 2,31 % w porównaniu z rokiem 2020; zauważa ponadto, że wskaźnik wykonania środków na płatności w omawianym roku wyniósł 87,34 %, co oznacza spadek o 5,30 % w porównaniu z rokiem 2020;
2.
zauważa, że na koniec roku Agencja odnotowała nadwyżkę w wysokości 11,2 mln EUR w opłatach i należnościach; dostrzega też, że tę nadwyżkę dodaje się do skumulowanej nadwyżki, która wzrosła tym samym z 60,9 mln EUR do 72,1 mln EUR;
3.
zauważa, że wskaźnik anulowanych środków co do zobowiązań przeniesionych na 2021 r. spadł do 1,55 % (5,46 % w 2020 r.), poniżej pułapu 5 % ustalonego przez Komisję;
Wyniki działalności
4.
zauważa, że w 2021 r. Agencja wykorzystała niektóre środki do oceny wartości dodanej swojej działalności i inne środki służące poprawie zarządzania budżetem poprzez połączenie 130 celów i 60 kluczowych wskaźników skuteczności działania w 11 kluczowych obszarach działania i 9 kolejnych projektach lub inicjatywach o charakterze horyzontalnym; odnotowuje, że pomimo utrzymujących się skutków kryzysu związanego z COVID-19 Agencja osiągnęła dobre wyniki; wskaźnik wykonania rocznego programu prac na 2021 r. wyniósł 84 %, a 76 % kluczowych wskaźników skuteczności działania znajduje się na dobrej drodze do realizacji; docenia, że zrealizowano kluczowe wskaźniki skuteczności działania, oraz fakt, że Agencja zwróciła uwagę na środki, które mogą poprawić wydajność i skuteczność jej pracy; zaleca jednak Agencji, by zwróciła uwagę na wskaźniki, których jeszcze nie osiągnięto lub których realizacja jest opóźniona, w szczególności jeśli chodzi o terminowe rozpatrywanie zgłoszeń zdarzeń i wskaźnik zamykania działań naprawczych w odniesieniu do ustaleń z audytu;
5.
pochwala kluczowe osiągnięcia i postępy Agencji w 2021 r. w nowych obszarach związanych z ekologicznymi rozwiązaniami i cyfryzacją; zauważa w tym kontekście, że Agencja zintensyfikowała wysiłki na rzecz czystego lotnictwa w ramach programu EASA na rzecz zrównoważonego lotnictwa 2021 i podjęła różne działania, takie jak upowszechnienie zrównoważonych paliw lotniczych (SAF), promowanie lotnictwa wodorowego i hybrydowego oraz zakończenie fazy pilotażowej programu oznakowania środowiskowego; odnotowuje dalsze wyniki uzyskane przez Agencję w realizacji programu dotyczącego dronów, takie jak publikacja pierwszego pakietu regulacyjnego dotyczącego U-Space, a także w realizacji różnych projektów dotyczących usprawnienia operacji zarządzania ruchem lotniczym poprzez ujednolicenie licencji ATCO i sprzętu naziemnego; pochwala zatwierdzenie powrotu do eksploatacji zmienionej wersji Boeinga 737 Max; z zadowoleniem przyjmuje dodatkowe wysiłki Agencji w dziedzinie badań naukowych i innowacji polegające na przystąpieniu w 2021 r. do programów "Horyzont Europa", SESAR i programu na rzecz ekologicznego lotnictwa; wyraża ponadto uznanie dla stałej poprawy bezpieczeństwa w Agencji i jej zaangażowania we wspieranie innowacji za pośrednictwem europejskiego planu na rzecz bezpieczeństwa lotniczego oraz kluczowych projektów w 2021 r., takich jak przyjęcie opinii w sprawie operacji w każdych warunkach meteorologicznych; zauważa, że brexit spowodował znaczny wzrost liczby wniosków o zatwierdzenie organizacji w 2021 r.;
6.
apeluje, aby zapewnić wystarczające fundusze i zachęty do dalszych badań naukowych i rozwoju w zakresie ekologicznych paliw lotniczych, aby zapewnić ich większą wydajność i przystępność cenową oraz wzmocnić i otworzyć rynek tych paliw;
7.
z zadowoleniem przyjmuje stałe wysiłki Agencji na rzecz badania obszarów dalszej współpracy z innymi agencjami Unii, tam gdzie jest to wykonalne, z uwzględnieniem charakteru działań, aby ograniczyć ich potencjalne nakładanie się; z zadowoleniem przyjmuje konkretne działania podjęte wraz z Europejskim Urzędem ds. Bezpieczeństwa Żywności, Europejską Fundacją Kształcenia, Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz Europejską Agencją Środowiska; wzywa Agencję do zwiększania synergii, zacieśniania współpracy i wymiany najlepszych praktyk z innymi agencjami europejskimi w celu poprawy wydajności (zasoby ludzkie, zarządzanie budynkami, usługi informatyczne i bezpieczeństwo itd.);
8.
uznaje nieustanne wysiłki Agencji na rzecz zwiększenia wydajności i uwolnienia zasobów, w tym wykwalifikowanego personelu; w tym kontekście wyraża uznanie dla Agencji za wykorzystywanie wiedzy fachowej krajowych organów lotnictwa cywilnego dzięki 26 umowom o partnerstwie i dwóm umowom ramowym z kwalifikowanymi podmiotami, co ułatwiło outsourcing 63 000 godzin pracy w 2021 r.;
9.
zachęca Agencję do zaangażowania się, z wykorzystaniem zarówno wiedzy fachowej, jak i odpowiednich zasobów, w projekt pilotażowy dotyczący "Europejskiego organu ds. norm i certyfikacji bezpieczeństwa paliw do silników odrzutowych" w ramach budżetu Unii na 2023 r.;
10.
wyraża uznanie dla działań Agencji, która dzięki programowi dotyczącemu badań naukowych i innowacji wspiera integrację nowych technologii, operacji i modeli biznesowych z europejskim systemem lotniczym;
11.
z satysfakcją przyjmuje postępy w realizacji programu wojskowego (2020 - bez określonej daty zakończenia) i podkreśla rolę Agencji w europejskiej mobilności wojskowej; wzywa do szybkiego i znacznego zwiększenia budżetu UE przeznaczonego na mobilność wojskową, aby móc reagować na wyzwania w tym sektorze;
12.
apeluje o większą synergię między potrzebami cywilnymi i wojskowymi w planie działania na rzecz mobilności wojskowej poprzez uproszczenie procesów i dostosowanie przepisów; podkreśla, że mogłoby to umożliwić Agencji dalsze wspieranie konkurencyjności państw i przemysłu, na przykład poprzez wspólne opracowywanie przepisów i certyfikację państwowych statków powietrznych;

Polityka kadrowa

13.
zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 92,94 % - przyjęto 632 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 680 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu ze 680 stanowiskami zatwierdzonymi w 2020 r.); odnotowuje, że w 2021 r. dla Agencji pracowało dodatkowo 91 pracowników kontraktowych i 18 oddelegowanych ekspertów krajowych; zwraca uwagę na spadek poziomów zatrudnienia Agencji w porównaniu z 2019 r. ze względu na skutki finansowe związane z COVID-19, które doprowadziły Agencję do ograniczenia inwestycji związanych z personelem, a jednocześnie sprzyjały mobilności wewnętrznej i wspólnemu korzystaniu z zasobów; z zadowoleniem przyjmuje zgłoszone przez Agencję środki mające na celu zapobieganie wysokiej rotacji pracowników, która w 2021 r. wyniosła 0,84 %;
14.
odnotowuje równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla Agencji, jako że 3 stanowiska z 5 (60 %) zajmują mężczyźni; z zaniepokojeniem zauważa brak równowagi płci wśród członków zarządu Agencji, gdzie 63 stanowiska z 82 (77 %) zajmują mężczyźni; ponadto odnotowuje równowagę płci wśród personelu Agencji: 643 stanowiska z 959 (67 %) zajmują mężczyźni; wzywa Agencję do kontynuowania wysiłków na rzecz równowagi płci na poziomie personelu poprzez konkretne działania, które przekonają kobiety do zgłaszania kandydatur na stanowiska oferowane przez Agencję; zauważa, że Agencja stale monitoruje zmiany w zakresie równowagi płci oraz że odsetek kobiet na stanowiskach kierowniczych (od kierowników sekcji do dyrektorów) wzrósł z 16,9 % do 21,25 % w 2021 r. i że od stycznia 2020 r. dwa stanowiska dyrektorskie z czterech zajmują w Agencji kobiety;
15.
odnotowuje szacunki Agencji dotyczące wzrostu liczby osób, które wkrótce przejdą na emeryturę; w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie programu zarządzania kompetencjami i strategicznego planowania zatrudnienia; pomoże on Agencji ocenić między innymi, gdzie potrzebne są inwestycje w zasoby zewnętrzne; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tego programu; zauważa ponadto, że Agencja przyjęła średnioterminowy scenariusz zatrudnienia w celu wzmocnienia kluczowych obszarów kompetencji i wspierania rozwoju personelu poprzez zaoferowanie około 80 pracownikom wewnętrznych możliwości kariery zawodowej w różnych obszarach kompetencji w 2021 r.;
16.
przypomina o znaczeniu opracowania długoterminowej polityki kadrowej w odniesieniu do równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwa przez całe życie oraz oferty konkretnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej, równowagi płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracy, prawa do bycia offline, zwiększenia równowagi geograficznej, aby zapewnić odpowiednią reprezentację ze wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutacji i integracji osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienia ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans; zwraca uwagę, że trzeba zapewnić wszystkim pracownikom Agencji różne możliwości szkoleniowe; sugeruje, by ankietę dotyczącą zaangażowania pracowników przeprowadzać co roku, a nie co trzy lata;

Zamówienia publiczne

17.
zauważa, że w 2021 r. Agencja przeprowadziła 33 procedury o wysokiej wartości i średniej wartości oraz 90 procedur o niskiej wartości, a także zawarła 48 umów eksperckich i 600 umów szczegółowych w ramach umów ramowych; z zadowoleniem przyjmuje wdrożenie skonsolidowanej strategii udzielania zamówień publicznych na usługi w zakresie zarządzania infrastrukturą techniczną poprzez połączenie kilku rodzajów umów w celu poprawy zarządzania zamówieniami i centralizacji usług zlecanych na zewnątrz;
18.
w odniesieniu do działań następczych podjętych w związku z uwagami organu udzielającego absolutorium za 2020 r. zauważa, że Agencja podjęła działania mające na celu poprawę praktyk w zakresie zamówień publicznych, aby zmaksymalizować uczciwą konkurencję i optymalne wykorzystanie środków, zwiększyć przejrzystość i ograniczyć potrzebę stosowania wyjątków, w tym poprzez szkolenia służące podnoszeniu świadomości dla podmiotów upoważnionych do działań finansowych; z zadowoleniem przyjmuje postępy Agencji w zakresie fakturowania elektronicznego; wzywa Agencję, by dalej optymalizowała i modernizowała rozwiązania cyfrowe w celu dalszego usprawnienia procedur udzielania zamówień oraz by informowała organ udzielający absolutorium o postępach w tym zakresie;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

19.
przyjmuje do wiadomości istniejące środki i bieżące działania Agencji na rzecz zapewnienia przejrzystości, zapobiegania konfliktom interesów i zarządzania nimi oraz ochrony sygnalistów; z zadowoleniem przyjmuje, że w 2021 r. nie wystąpiły żadne faktyczne przypadki konfliktu interesów; zauważa ponadto, że wszelkie potencjalne problemy w Agencji można rozwiązać za pomocą środków łagodzących; zauważa, że na stronie internetowej Agencji opublikowano życiorysy i deklaracje interesów członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla Agencji; wzywa Agencję do uczestnictwa w niedawno zawartym porozumieniu międzyinstytucjonalnym w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości dla przedstawicieli grup interesu, podpisanym przez Komisję, Radę i Parlament;
20.
odnotowuje uwagę Trybunału Obrachunkowego dotyczącą nieprzestrzegania art. 16 regulaminu pracowniczego dotyczącą potencjalnego konfliktu interesów; wzywa Agencję do zakończenia działań naprawczych i do uwzględnienia ryzyka konfliktów interesów; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji, zgodnie z którą przeprowadzono szczegółową ocenę;
21.
zauważa, że Agencja zaktualizowała swoją politykę zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im, przyjmując "Kodeks postępowania pracowników EASA", który obejmuje wymóg wypełniania przez wszystkich pracowników Agencji deklaracji o konflikcie interesów, przepisy dotyczące prezentów i gościnności oraz obowiązkowe szkolenia na temat kodeksu postępowania i załączników do niego dla wszystkich pracowników Agencji;
22.
przypomina, że trzeba wzmocnić systemy zarządzania i kontroli, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie Agencji; zdecydowanie domaga się wprowadzenia wymogu posiadania skutecznych systemów zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków wystąpienia konfliktu interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw;
23.
zauważa, że ze względu na swój techniczny charakter Agencja prowadzi otwarty dialog z zainteresowanymi stronami z sektora lotnictwa i uwzględnia ich opinie przy podejmowaniu decyzji w sprawie procedur stanowienia przepisów i certyfikacji; zauważa ponadto, że wszystkie warsztaty techniczne organizowane przez Agencję z udziałem zainteresowanych stron z sektora lotnictwa są przedstawione na stronie internetowej Agencji poświęconej wydarzeniom;

Kontrola wewnętrzna

24.
zauważa, że standardy kontroli wewnętrznej Agencji obejmują ramy składające się z pięciu elementów kontroli wewnętrznej, 17 zasad i międzynarodowej normy jakości (ISO 9001:2015); odnotowuje ponadto, że w 2021 r. przeprowadzono audyt nadzorczy, w następstwie którego stwierdzono, że system kontroli wewnętrznej Agencji jest w pełni zgodny z jej standardami zarządzania;
25.
zauważa, że Agencja wdrożyła większość działań wynikających z audytu Służby Audytu Wewnętrznego dotyczącego certyfikacji i poziomu zaangażowania organizacji w 2021 r.; wzywa Agencję do realizacji pozostałych działań;
26.
zauważa, że w 2021 r. jednostka audytu wewnętrznego przeprowadziła trzy kontrole atestacyjne, aby ocenić, czy Agencja przestrzegała obowiązujących przepisów, osiągnęła cele procesu i właściwie ograniczyła główne zagrożenia; zauważa, że wydano zalecenia w celu dalszej poprawy środowiska kontroli lub ogólnej efektywności procedur; wzywa Agencję do zakończenia wdrażania pozostałych działań w związku z audytami uzupełniającymi z 2021 r.;

Cyfryzacja i zielona transformacja

27.
wyraża uznanie dla Agencji za wprowadzenie licznych środków mających na celu zmniejszenie jej śladu środowiskowego; podkreśla w tym kontekście technologie, w które wyposażony jest zrównoważony budynek Agencji i które pomagają zoptymalizować zużycie energii i wody, a także zwraca uwagę na uwzględnienie zarządzania energią jako usługi w specyfikacji przetargowej, zakup energii w 100 % ze źródeł odnawialnych oraz inne środki zachęcające jej personel do korzystania z pociągów lub transportu publicznego, a także ograniczenie podróży służbowych; wyraża ponadto uznanie dla Agencji za jej system kompensacji w odniesieniu do zużycia energii elektrycznej i podróży służbowych koleją;
28.
pochwala zatwierdzenie kilku partnerstw europejskich, które mają na celu przyspieszenie transformacji cyfrowej i ekologicznej; jednym z nich jest partnerstwo dotyczące badań z zakresu zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 3, którego celem jest przyspieszenie transformacji cyfrowej w zarządzaniu ruchem lotniczym zgodnie z europejskim planem działania na rzecz tejże transformacji; przypomina w związku z tym o znaczeniu jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej 2+ dla osiągnięcia harmonizacji, poprawy interoperacyjności i wydajności;
29.
zauważa, że Agencja kontynuowała swój program transformacji korporacyjnej pt. "Destination: Future-proof" (Cel: dostosowanie do przyszłych wyzwań) z kluczowymi celami związanymi z modernizacją metod pracy i uproszczeniem kluczowych procesów, w tym podstawowych działań, takich jak tworzenie przepisów, początkowa zdatność do lotu i zatwierdzanie organizacji; w tym kontekście pochwala postępy poczynione przez Agencję w świadczeniu usług cyfrowych na rzecz zewnętrznych zainteresowanych stron przez przygotowanie gotowych rozwiązań dotyczących zgłaszania zdarzeń (ECCAIRS2), dostępu do zasad EASA (e-zasady), narzędzia FlexTool w zakresie spisywania zwolnień i odstępstw, stron współpracy i repozytorium dronów; wzywa Agencję do dalszego budowania nowej cyfrowej podstawowej platformy informatycznej zgodnie z planem działania na rzecz cyfryzacji (CORAL) oraz do przekroczenia wyznaczonego celu (65 %) w tym zakresie; wzywa Agencję do wprowadzenia polityki cyberbezpieczeństwa i wdrożenia planu działania w zakresie bezpieczeństwa informacji;
30.
zachęca Agencję do ścisłej współpracy z ENISA (Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa); podkreśla, jak ważne jest przeprowadzanie regularnych ocen ryzyka związanego z jej infrastrukturą informatyczną oraz zapewnienie regularnych audytów i testów cyberobrony; zachęca również Agencję do oferowania wszystkim pracownikom, w tym kierownictwu, regularnych aktualizowanych programów szkoleniowych w zakresie cyberbezpieczeństwa, ponieważ jest to kluczowy element skutecznych ram cyberbezpieczeństwa;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

31.
odnotowuje konserwatywne podejście Agencji w drugim roku pandemii do planowania wydatków, w tym spowolnienie rekrutacji zewnętrznej; zauważa ponadto, że z coraz większym obciążeniem pracą poradzono sobie poprzez wykorzystanie nowych metod pracy (np. praca zdalna i codzienny system pracy hybrydowej) oraz inwestowanie w inicjatywy na rzecz efektywności i cyfryzacji w celu zmniejszenia presji na istniejące zasoby; zachęca Agencję, aby wykorzystała doświadczenia związane z pracą zdalną i hybrydową w celu lepszego organizowania spotkań, które można w przyszłości skuteczniej przeprowadzać w trybie zdalnym niż przy udziale fizycznym;
32.
zauważa, że ze względu na skutki pandemii COVID-19 Agencja skoncentrowała się na ochronie podróżnych oraz identyfikacji i łagodzeniu skutków dla bezpieczeństwa; z zadowoleniem przyjmuje działania Agencji w ramach projektu "Powrót do normalnego funkcjonowania", takie jak publikowanie biuletynów informacyjnych o bezpieczeństwie i materiałów zawierających wytyczne, a także inne działania zapewniające środki elastyczności i ulgi regulacyjne, zajmowanie się zagrożeniami dla zdrowia i pojawiającymi się zagrożeniami oraz budowanie współpracy z państwami partnerskimi;
33.
sugeruje, aby Agencja stale monitorowała bezpieczeństwo lotnicze, w tym zmęczenie personelu pokładowego, jak przewidziano w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 3  ustanawiającym Agencję;

Inne uwagi

34.
wyraża uznanie dla Agencji za to, że udostępniła "EASA light" - przestrzeń na swojej stronie internetowej oferującą treści adresowane do odbiorców nieposiadających specjalistycznej wiedzy; zachęca Agencję do rozwijania tej oferty w oparciu o informacje zwrotne na temat jej użyteczności; ponadto wyraża uznanie dla Agencji za poprawę wskaźników dotyczących korzystania z "EASA Pro" - obszaru na stronie internetowej Agencji prezentującego szczegółowe informacje dla zainteresowanych stron z branży; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. Agencja wzmocniła swoje powiązania ze środowiskiem akademickim, tworząc komitet naukowy skupiający ekspertów, którzy mogą doradzać w sprawie rozwoju sytuacji w odpowiednich obszarach;
35.
podkreśla, że wszystkie instytucje UE muszą przestrzegać rozporządzenia finansowego i wysokich standardów zarządzania;
36.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 81.
2 Dz.U. C 141 z 29.3.2022, s. 80.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.