Rezolucja 2023/1854 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) za rok budżetowy 2021

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2023.242.217

Akt nienormatywny
Wersja od: 29 września 2023 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1854
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0125/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  Europejskiego Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) (zwanego dalej "Centrum") jego ostateczny budżet na rok budżetowy 2021 wyniósł 18 488 800 EUR, co stanowi wzrost o 1,15 % w porównaniu z rokiem 2020; mając na uwadze, że budżet Centrum pochodzi głównie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Centrum za rok budżetowy 2021 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Centrum jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
z uznaniem odnotowuje, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 100 %, identycznego jak w roku 2020; odnotowuje, że osiągnięto poziom wskaźnika realizacji zobowiązań określony w programie prac jako cel na 2021 r. (98 %); odnotowuje, że wskaźnik wykonania środków na płatności na bieżący rok wyniósł 80,02 %, co w porównaniu z rokiem 2020 oznacza wzrost o 10,56 %;
2.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że dokonana w 2021 r. korekta sposobu obliczania wkładów państw stowarzyszonych przyczyniła się do nieznacznego wzrostu wysokości wkładów otrzymanych od Norwegii i Islandii; zauważa, że w wyniku tego wzrostu wkładów w budżecie korygującym 1/2021 dodano w tytule 2 budżetu 13 100 EUR, co zwiększyło ostateczny budżet z 18 488 800 do 18 501 900;
3.
przyjmuje do wiadomości, że w 2021 r. Centrum przyjęło nowy system rachunkowości - ABAC - który stosuje również Komisja; przyjmuje ponadto do wiadomości uwagę Trybunału, że ostateczne terminy realizacji zobowiązań budżetowych przeniesionych z 2021 na 2022 r. nie zostały odpowiednio zarejestrowane w systemie; ubolewa nad tym, że według Trybunału zobowiązania te mogły zostać nieprawidłowo przeniesione na 2022 r.; przyjmuje z zadowoleniem szybką reakcję Centrum na ustalenia Trybunału, polegającą na aktualizacji ostatecznych terminów realizacji wszystkich odnośnych zobowiązań budżetowych i na anulowaniu 11 z nich o łącznej wartości 45 923 EUR; stanowczo nalega na przestrzeganie budżetowej zasady jednoroczności; podkreśla, że Centrum powinno jeszcze bardziej usprawnić planowanie budżetu i cykle wdrażania, aby uniknąć nadmiernych opóźnień we wdrażaniu programów prac lub planów zamówień;
Wyniki działalności
4.
zauważa z uznaniem, że Centrum w pełni zrealizowało swój program prac na 2021 r.; przyjmuje do wiadomości fakt, że zgodnie ze sprawozdaniem Centrum wzmogło prace nad gromadzeniem informacji na temat umiejętności w kontekście megatrendów, pomagając zainteresowanym stronom w identyfikowaniu luk i przeszkód, aby udoskonalić takie gromadzenie informacji; pochwala uruchomienie nowego "obserwatorium umiejętności ekologicznych" mającego na celu badanie trendów związanych z bardziej ekologiczną i zrównoważoną gospodarkę oraz ich wpływu na kształcenie i szkolenie zawodowe, publikację sprawozdania mającego na celu zidentyfikowanie przeszkód w długoterminowej mobilności praktykantów, przeprowadzenie badania nad mikropoświadczeniami, którego wyniki przedstawiono w listopadzie 2021 r. na światowej konferencji z udziałem 240 uczestników z 40 państw, wsparcie ze strony Centrum dla inicjatywy Komisji dotyczącej indywidualnych rachunków szkoleniowych oraz uruchomienie jesienią 2021 r. nowego portalu internetowego oferującego większe możliwości wizualizacji danych oraz bardziej innowacyjne funkcje z myślą o grupach docelowych;
5.
przypomina o ważnej roli Centrum m.in. w dbaniu o ujęcie w programie kształcenia i szkolenia zawodowego w całej Unii umiejętności cyfrowych oraz w monitorowaniu wdrażania i skutków odpowiednich inicjatyw, np. zalecenia Rady w sprawie nowego europejskiego programu na rzecz umiejętności, zalecenia Rady w sprawie kształcenia i szkolenia zawodowego na rzecz zrównoważonej konkurencyjności, sprawiedliwości społecznej i odporności oraz planu działania w dziedzinie edukacji cyfrowej; uważa, że Centrum mogłoby również odgrywać pewną rolę w ocenie projektów państw członkowskich w ramach filaru RRF dotyczącego transformacji cyfrowej; z zadowoleniem przyjmuje wkład Centrum w analizę wpływu pandemii i transformacji cyfrowej na praktyki biznesowe w nowych realiach unijnego rynku pracy, którego przykładem jest przygotowane we współpracy z Eurofoundem europejskie badanie przedsiębiorstw na temat COVID-19;
6.
zauważa, że Centrum stosuje interesujący system pomiaru wyników, który obejmuje kluczowe wskaźniki wykonania służące do oceny wartości dodanej działań Centrum na poziomie projektów, działalności i organizacji oraz innych środków służących poprawie zarządzania budżetem; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wśród wskaźników wykonania bierze się pod uwagę wskaźniki środowiskowe i wskaźniki zrównoważonego rozwoju społecznego;

Polityka kadrowa

7.
przyjmuje do wiadomości, że do 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 97 % (tak jak w 2020 r.) i że kadra Centrum liczyła 78 pracowników zatrudnionych na czas określony, podczas gdy w budżecie Unii przewidziano 82 stanowiska dla tej kategorii pracowników, oraz dziewięciu urzędników na dziewięć stanowisk urzędników przewidzianych w budżecie; odnotowuje, że w 2021 r. w Centrum pracowało 18 pracowników kontraktowych;
8.
jest zaniepokojony uchybieniami stwierdzonymi przez Trybunał w procedurach rekrutacyjnych Centrum; zauważa, że w jednym przypadku Centrum skorzystało z usług konsultantów zewnętrznych w celu weryfikacji kandydatur pod kątem kryteriów preselekcji określonych w ogłoszeniu o naborze, podczas gdy w innym przypadku Centrum nie podjęło wszystkich niezbędnych środków, by zastosować skuteczny mechanizm kontroli wewnętrznej w celu ograniczenia związanego z tym ryzyka; zauważa duże rozbieżności między oceną przeprowadzoną przez Centrum a oceną przeprowadzoną przez konsultantów zewnętrznych, spowodowane brakiem jasnych i szczegółowych wytycznych dotyczących punktacji przypisanej poszczególnym kryteriom preselekcji; przypomina, że uchybienia proceduralne w procedurach rekrutacyjnych podważają zasady przejrzystości i równego traktowania; zwraca się do Centrum o udoskonalenie wewnętrznej procedury rekrutacyjnej poprzez dopracowanie procesów oceny i treści ogłoszeń o naborze;
9.
z zadowoleniem odnotowuje decyzję Centrum o przywróceniu w 2021 r. stanowiska wewnętrznego doradcy prawnego; odnotowuje, że termin ogłoszenia o naborze na stanowisko wewnętrznego doradcy prawnego upłynął 29 września 2022 r., i wzywa Centrum do dalszego informowania organu udzielającego absolutorium o wszelkich postępach w tej sprawie;
10.
zauważa na podstawie danych dotyczących równowagi płci zgłoszonych za 2021 r., że kadra kierownicza wyższego szczebla Centrum to wbrew parytetowi czterech mężczyzn (66,7 %) i dwie kobiety (33,3 %); zauważa również, że zarząd składa się z 80 mężczyzn (51 %) i 76 kobiet (49 %); ubolewa nad licznym składem zarządu (156 osób, w tym 84 członków z prawem głosu, obserwatorzy i zastępcy), co nie ułatwia podejmowania decyzji i komplikuje zarządzanie; zauważa ponadto, że odsetek kobiet i mężczyzn wśród ogółu pracowników to 57 % kobiet i 43 % mężczyzn; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wśród wskaźników zrównoważonego rozwoju społecznego bierze się pod uwagę wskaźniki równości płci; przypomina o znaczeniu długoterminowej polityki kadrowej uwzględniającej równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo przez całe życie oraz specjalną ofertę szkoleniową w zakresie rozwoju kariery zawodowej, równowagę płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracę, prawo do bycia offline, poprawę równowagi geograficznej, by zadbać o odpowiednią reprezentację wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutację i integrację osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienie ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;
11.
podkreśla znaczenie równowagi geograficznej oraz zasady, że wszystkie państwa członkowskie powinny być reprezentowane proporcjonalnie, aby zapewnić odpowiednią reprezentację obywateli wszystkich państw członkowskich;
12.
z zainteresowaniem zauważa, że Centrum oferuje swoim pracownikom i członkom ich rodzin całodobowe wsparcie ze strony zaufanych doradców; zauważa, że zgodnie z polityką godności w pracy koordynator sieci zaufanych doradców przygotowuje sprawozdania roczne, przesyła je zarządowi i podaje do wiadomości wszystkich pracowników; odnotowuje, że zgodnie ze sprawozdaniem z 2021 r. troje pracowników Centrum skonsultowało się z zaufanym doradcą bez wszczynania nieformalnej procedury, a dwoje pracowników wszczęło nieformalną procedurę; wzywa Centrum, by poinformowało organ udzielający absolutorium o działaniach następczych w związku z wszczętymi nieformalnymi procedurami;

Zamówienia publiczne

13.
odnotowuje, że w 2021 r. przeprowadzono 23 postępowania o udzielenie zamówienia;
14.
zauważa z zaniepokojeniem, że Trybunał odnotował kilka przypadków niezgodności z przepisami w zarządzaniu zamówieniami publicznymi; zauważa w szczególności, że w przypadku jednego formularza zamówienia Centrum wypłaciło 180 590 EUR, mimo że nie otrzymało konkretnych oświadczeń wymaganych od wykonawcy na podstawie umowy ramowej; ubolewa nad tym, że uchybienie to negatywnie wpłynęło na wszystkie 28 formularzy zamówienia związanych z tą umową ramową o łącznej wartości 883 539 EUR; ponadto ubolewa, że Centrum wystawiło się na ryzyko prawne związane z prawami własności intelektualnej;
15.
przyjmuje do wiadomości, że Centrum naprawiło błąd stwierdzony przez Trybunał w umowie o udzielenie zamówienia z 2020 r., unieważniając nieprawidłową umowę ze skutkiem od 26 lutego 2021 r.;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

16.
odnotowuje wprowadzone środki i obecnie podejmowane przez Centrum wysiłki, by zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów;
17.
zwraca uwagę, że w zarządzie Centrum zasiada 94 członków (włącznie z obserwatorami) i 60 zastępców; przypomina, że na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/128 2  ustanawiającego Centrum wszyscy członkowie i zastępcy, którzy uczestniczą w posiedzeniach zarządu lub korzystają z prawa głosu, muszą złożyć deklarację o braku konfliktu interesów; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że do 12 września 2022 r. wszyscy stali członkowie zarządu złożyli już takie deklaracje, a w przypadku zastępców brakowało jedynie trzech deklaracji; zauważa jednak, że w 2021 r. w ramach oceny ex ante deklaracji o braku konfliktu interesów złożonych przez członków komisji selekcyjnej w jednym przypadku stwierdzono konflikt interesów; zauważa, że zgodnie z opinią koordynatora kontroli wewnętrznej dyrektor wykonawczy postanowił zastąpić członka tej komisji selekcyjnej;
18.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zgodnie ze sprawozdaniem Centrum przeprowadziło w 2021 r. kontrole ex post dotyczące konfliktów interesów w procedurach naboru oraz że ocena wykazała, że w większości przypadków te kontrole faktycznie się odbywają i funkcjonują prawidłowo, choć niektóre obszary wymagają dalszego usprawnienia;
19.
przypomina ponadto, że członkowie zarządu powinni również przedłożyć krótkie życiorysy, chociaż nie jest to wymóg formalny; zauważa, że zgodnie ze stanem na dzień 16 września 2022 r. na 94 członków zarządu brakowało 34 życiorysów, a na 60 aktywnych zastępców brakowało 27 życiorysów; wzywa Centrum do zadbania o pełną przejrzystość poprzez opublikowanie życiorysów i deklaracji o braku konfliktu interesów wszystkich członków zarządu oraz ekspertów zewnętrznych i wewnętrznych;
20.
przypomina o znaczeniu przystąpienia do porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie obowiązkowego rejestru służącego przejrzystości; podkreśla, że należy wprowadzić bardziej usystematyzowane przepisy dotyczące przejrzystości, niezgodności, konfliktu interesów, nielegalnego lobbingu i efektu "drzwi obrotowych"; wzywa Centrum do wzmocnienia mechanizmów kontroli wewnętrznej, w tym do ustanowienia wewnętrznego mechanizmu antykorup- cyjnego;

Kontrola wewnętrzna

21.
przyjmuje do wiadomości, że w 2021 r. całkowite koszty kontroli wewnętrznej wyniosły 988 545 EUR (55 461 EUR kosztów bezpośrednich i 933 084 EUR kosztów pośrednich), co stanowi 5,3 % budżetu Centrum; zauważa ponadto, że w 2021 r. w rejestrze uchybień Centrum zarejestrowano 26 przypadków niezgodności z przepisami dotyczących umów i zarządzania finansami; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zalecenia wydane przez koordynatora kontroli wewnętrznej zostały wdrożone i podjęto w związku z nimi działania następcze, aby uniknąć ponownego wystąpienia uchybień;
22.
przypomina, że w 2020 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła zdalnie pełną ocenę ryzyka obejmującą proces administracyjny, finansowy, operacyjny i informatyczny Centrum; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w wyniku audytu uzupełniającego przeprowadzonego przez Służbę Audytu Wewnętrznego 29 stycznia 2021 r. stwierdzono, że Centrum odpowiednio i skutecznie wdrożyło wszystkie zalecenie;
23.
przyjmuje do wiadomości fakt, że zgodnie ze swoją polityką oceny Centrum przeprowadza oceny ex ante postępowań o udzielenie zamówienia o wartości powyżej 500 000 EUR oraz oceny ex post projektów lub działań pociągających za sobą łączne wydatki przekraczające 500 000 EUR; zauważa, że w sprawozdaniu kierownika działu ds. finansów i zamówień z 2021 r. stwierdzono, że postępowania o udzielenie zamówienia rozpoczęte w badanym okresie były zgodne z wymogami oceny ex ante; zauważa ponadto, że ocena ex post zakończona w 2022 r. potwierdza, że działalność była skuteczna, wydajna, spójna i przyniosła unijną wartość dodaną;
24.
z zadowoleniem przyjmuje reakcję Centrum na ustalenia Trybunału w dziedzinie zarządzania zamówieniami publicznymi polegającą na dostosowaniu procedur wewnętrznych, aby zapobiec podobnym przypadkom w przyszłości; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Centrum zaktualizowało swoje procedury w perspektywie przyszłych procedur rekrutacyjnych na podstawie uwag Trybunału w tej kwestii; wzywa Centrum do szybkiego zaradzenia brakowi przejrzystych i szczegółowych wytycznych dotyczących punktacji przypisanej poszczególnym kryteriom prese- lekcji określonym w ogłoszeniach o naborze, zgodnie z zaleceniem Trybunału zawartym w sprawozdaniu dotyczącym agencji Unii za 2021 r.;
25.
z zaniepokojeniem odnotowuje stwierdzone przez Trybunał uchybienia w zarządzaniu płatnościami, w szczególności dotyczące kontroli ex ante, co mogło narazić Centrum na ryzyko prawne i ryzyko uszczerbku na reputacji;
26.
przypomina, jak ważne jest wzmocnienie systemów zarządzania i kontroli, by zapewnić właściwe funkcjonowanie Centrum; zdecydowanie domaga się wprowadzenia wymogu dysponowania skutecznymi systemami zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków konfliktu interesów, braku kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz braku odnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

27.
odnotowuje, że Centrum kontynuuje wysiłki na rzecz poprawy cyberbezpieczeństwa i ochrony danych osobowych w Centrum, zwłaszcza dzięki wprowadzeniu nowego systemu uwierzytelniania wielopoziomowego oraz dzięki zorganizowaniu szkoleń dla pracowników; odnotowuje, że Centrum zobowiązało się do opracowania polityki cyberbezpie- czeństwa, aby przygotować się do wejścia w życie rozporządzenia w sprawie cyberbezpieczeństwa 3 ; zauważa, że aby zidentyfikować odpowiednie środki ograniczające ryzyko w trosce o zagwarantowanie jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa informacji w internecie, na początku 2022 r. Centrum przeprowadziło ocenę skutków dla ochrony danych;
28.
przypomina, jak ważna jest dalsza cyfryzacja wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania w Centrum, również w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Centrum powinno się pod tym względem wykazywać proak- tywną postawą, aby uniknąć powstania przepaści cyfrowej między agencjami Unii; zwraca jednak uwagę na konieczność przestrzegania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w sieci; zachęca Centrum do ścisłej współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA);
29.
docenia bieżące wysiłki Centrum na rzecz zmniejszenia swojego wpływu na środowisko i na rzecz dokonania transformacji cyfrowej i ekologicznej; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2021 r. w kontekście kryzysu związanego z COVID-19 Centrum odnotowało spadek o 78 % wydatków związanych z podróżami służbowymi i posiedzeniami oraz że na okres programowania 2023-2025 zaplanowało ograniczenie podróży pracowników o 70 % (w porównaniu z poziomami sprzed kryzysu wywołanego pandemią COVID-19); z zadowoleniem przyjmuje dążenie Centrum do osiągnięcia do 2030 r. neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla;
30.
przypomina o wieloletnim zaangażowaniu Centrum na rzecz zarządzania przyjaznego środowisku; przyjmuje do wiadomości stosowany w Centrum system zarządzania przyjaznego środowisku, który przyczynia się do osiągnięcia celów środowiskowych; z zadowoleniem przyjmuje stosowanie wskaźnika środowiskowego "emisje CO2 (w tonach)", ponieważ stanowi on dowód zaangażowania Centrum w realizację celów ekologicznych oraz jest przydatnym punktem odniesienia umożliwiającym śledzenie zmian emisji i śladu węglowego Centrum po pandemii;
31.
zauważa z uznaniem, że w 2021 r. w ramach sieci agencji UE ds. doradztwa naukowego Centrum koordynowało badanie służące zidentyfikowaniu działań łagodzących społeczno-gospodarcze skutki zrównoważonego rozwoju oraz wykazaniu, jak ta wiedza mogłaby wspierać wdrażanie Europejskiego Zielonego Ładu;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

32.
zauważa z zadowoleniem, że Centrum szybko opracowało i uruchomiło plan zarządzania kryzysowego, aby poradzić sobie z pandemią COVID-19, i zastosowało takie środki ostrożności jak telepraca oraz odwołanie wydarzeń i podróży służbowych, aby zapewnić ciągłość działania; zauważa, że w 2021 r. wszystkie wydarzenia Centrum nadal odbywały się online, lecz systematycznie prowadzona analiza informacji zwrotnych od uczestników wykazała wysoki wskaźnik uczestnictwa online i ogólny wskaźnik zadowolenia na poziomie 98 %;
33.
zauważa, że w ścisłej współpracy z ekspertami Eurofound Centrum opublikowało dokument roboczy zawierający pierwsze ustalenia z działań następczych po europejskim badaniu przedsiębiorstw z 2020 r. na temat COVID-19; zauważa ponadto, że na stronie internetowej Centrum stworzono specjalną sekcję dotyczącą reakcji na COVID-19, aby umożliwić użytkownikom łatwiejsze zrozumienie różnych powiązanych działań;

Inne uwagi

34.
odnotowuje długoletnią praktykę Centrum dotyczącą współpracy i wymiany informacji z innymi agencjami Unii, takimi jak Eurofound i Europejska Fundacja Kształcenia (ETF); przypomina w szczególności o umowie o gwarantowanym poziomie usług podpisanej 4 maja 2020 r. przez Centrum z ENISA w sprawie dzielenia się zasobami; zwraca uwagę, że od 2021 r. zasoby te obejmują również inspektora ochrony danych; wzywa Centrum do regularnego informowania organu udzielającego absolutorium o wdrażaniu umowy; zauważa ponadto, że w 2022 r. Centrum uzgodniło protokół ustaleń z Europejskim Urzędem ds. Pracy oraz że za kluczowy priorytet uznano współpracę w kontekście europejskiej sieci służb zatrudnienia i nad internetowym narzędziem do analizy ofert pracy w Europie (Skills-OVATE);
35.
z zadowoleniem przyjmuje regularne koordynowanie działań i współpracę między Centrum a Eurofound, ETF oraz Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy; wzywa Centrum do dalszego szukania synergii, zacieśniania współpracy, częstszej wymiany dobrych praktyk i kontynuowania dyskusji dotyczących obszarów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania z innymi agencjami Unii w celu poprawy skuteczności w takich dziedzinach jak zasoby ludzkie, zarządzanie budynkami, usługi informatyczne i ochrona;
36.
wzywa Centrum do wzmożenia wysiłków na rzecz przekazywania obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednich informacji na temat wyników jego działalności jasnym i przystępnym językiem; wzywa Centrum do zapewnienia większej przejrzystości i rozliczalności publicznej dzięki lepszemu korzystaniu z mediów, w tym z mediów spo- łecznościowych;
37.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 4  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 114 z 29.3.2022, s. 4.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/128 z dnia 16 stycznia 2019 r. ustanawiające Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 337/75 (Dz.U. L 30 z 31.1.2019, s. 90).
3 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego środki na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w instytucjach, organach, urzędach i agencjach Unii (COM(2022) 122)).
4 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.