Rezolucja 2022/1700 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2022.258.85

Akt nienormatywny
Wersja od: 5 października 2022 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2022/1700
z dnia 4 maja 2022 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2020, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Prawną,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0066/2022),

A. mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii dzięki poprawie przejrzystości i większej odpowiedzialności, jak również znaczenie realizowania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami kadrowymi;

1. zauważa z zadowoleniem, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") nie odnotował w odniesieniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("TSUE") żadnych istotnych uchybień w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień publicznych;

2. podkreśla, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał stwierdził, iż w roku budżetowym 2020 w łącznych płatnościach związanych z wydatkami administracyjnymi instytucji, w tym TSUE, nie wystąpiły istotne błędy;

3. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał nie stwierdził żadnych szczególnych problemów dotyczących prawidłowości transakcji;

4. ma świadomość, że rozdział 9 "Administracja" sprawozdania rocznego Trybunału dotyczy głównie wydatków na zasoby ludzkie, budynki, wyposażenie, energię, komunikację i technologię informacyjną oraz że Trybunał uznaje takie wydatki za obciążone niskim ryzykiem;

Zarządzanie budżetem i finansami

5. zwraca uwagę, że budżet TSUE jest w większości administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki dotyczące zasobów ludzkich, budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów bieżących; zauważa, że wyniosły one w 2020 r. 436,6 mln EUR (w porównaniu z 429,5 mln EUR w 2019 r. i 410 mln EUR w 2018 r.);

6. z zadowoleniem odnotowuje wysoki poziom (99 %) wykonania budżetu na rok budżetowy 2020 (co stanowi poziom nieco wyższy niż 98,7 % osiągnięte w 2019 r.);

7. zauważa, że nieomal 75 % środków wykorzystanych przez TSUE w 2020 r. przeznaczono na wydatki członków i personelu (wydatki z tytułu 1), a prawie całą pozostałą część stanowiły wydatki na infrastrukturę (tytuł 2), w szczególności budynki i technologię informacyjną (ponad 25 %);

8. z zadowoleniem przyjmuje bardzo proaktywne podejście do zarządzania dostępnymi środkami i trwałe monitorowanie w celu określenia zarówno dodatkowych potrzeb, jak i dodatkowych oszczędności, w wyniku którego TSUE dokonywał w odpowiednim czasie przesunięć w celu reagowania na dodatkowe wydatki wywołane pandemią COVID-19 oraz w celu finansowania - w ramach końcoworocznego przesunięcia zbiorczego - zaliczek na podstawie umów dzierżawy z opcją zakupu budynków, z myślą o ograniczeniu przyszłych obciążeń finansowych TSUE;

9. zwraca uwagę na skrócenie średniego terminu zapłaty w 2020 r. w porównaniu z 2019 r. (25,53 dnia w porównaniu z 32,45 dnia) oraz istotny wzrost odsetka faktur otrzymywanych drogą elektroniczną w 2020 r. (74 % w porównaniu z 60 % w 2019 r.);

10. przyznaje, że w 2020 r. pandemia COVID-19 miała wpływ na budżet TSUE; zauważa, że poniesiono dodatkowe koszty w celu nabycia sprzętu informatycznego, ze względu na upowszechnienie telepracy wśród personelu, jak również środków ochrony indywidualnej oraz środków dezynfekujących; zauważa, że w związku z tym w kilku liniach budżetowych poczyniono oszczędności, w szczególności jeżeli chodzi o linie budżetowe związane z tłumaczeniami pisemnymi, tłumaczeniami ustnymi zlecanymi wykonawcom zewnętrznym, szkoleniami zawodowymi, misjami, budynkami (sprzątanie, ochrona i monitoring), meblami, czynnościami związanymi z protokołem, posiedzeniami i konferencjami; odnotowuje zwłaszcza, że wiele szkoleń, na które przeznaczano środki budżetowe w wysokości 170 000 EUR, nie mogło się odbyć;

11. zauważa, że TSUE dokonało 14 przesunięć budżetowych na podstawie art. 29 rozporządzenia finansowego na łączną kwotę 20,4 mln EUR, co stanowi 4,7 % ostatecznych środków; zauważa, ze największe przesunięcie pokryło zaliczki na podstawie umowy dzierżawy z opcją zakupu budynków, z myślą o ograniczeniu obciążenia finansowego przyszłymi opłatami w związku z piątą rozbudową budynków TSUE; odnotowuje, że pozostałych przesunięć dokonano w celu nabycia ŚOI dla członków i personelu TSUE, przedstawicieli stron i odwiedzających;

12. ma świadomość, że wykorzystano duży odsetek środków przeniesionych z 2019 r. na 2020 r. (84,78 %, czyli 20 816 958,83 EUR, w porównaniu z 87,21 % w 2019 r.);

13. zauważa, że ogólny udział procentowy płci wśród pracowników, który w 2019 r. wynosił 61 % kobiet i 39 % mężczyzn, utrzymał się w 2020 r. na niezmienionym poziomie; zauważa, że w niemal każdej kategorii personelu liczba zatrudnionych kobiet jest większa niż liczba zatrudnionych mężczyzn (wśród urzędników, pracowników zatrudnionych na czas określony i pracowników kontraktowych); zauważa ponadto, że proporcja płci wśród członków personelu administracyjnego (AD) wynosi 54 % kobiet i 46 % mężczyzn, przy czym kobiety zajmują 40 % stanowisk kierownictwa wyższego szczebla, a mężczyźni 60 %; wyraża zadowolenie, że na stanowiskach kierowniczych średniego szczebla odsetek kobiet wzrósł z 39 % w 2019 r. do 41 % w 2020 r.; gratuluje TSUE działań, które podjął, aby zapewnić równość płci, takich jak mentoring i zarządzanie talentami, a także zachęcanie kobiet do ubiegania się o stanowiska kierownicze wyższego i średniego szczebla;

14. uznaje, że dodatkowe wydatki związane z pandemią COVID-19 na rok budżetowy 2020 wyniosły 3 mln EUR, a oszczędności wyniosły 8,5 mln EUR, co oznacza, że oszczędności netto można oszacować na 5,5 mln EUR;

15. zauważa, że TSUE skorzystał z procedury negocjacyjnej bez wcześniejszego ogłoszenia tylko raz - aby zamówić usługi architektoniczne na projekt budynku CJ10bis (zamówienie na kwotę 231 500 EUR); zauważa, że Trybunał zweryfikował bez zastrzeżeń postępowania o udzielenie zamówień publicznych organizowane przez TSUE w celu nabycia ŚOI i nie stwierdził w związku z TSUE żadnych nieprawidłowości odnośnych transakcji;

Zarządzanie wewnętrzne, wyniki, kontrola wewnętrzna

16. z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie na temat funkcjonowania Sądu wymagane na podstawie art. 3 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2015/2422 1 ; przyznaje, że musiało ono zostać sporządzone w kontekście pandemii COVID-19, która utrudniła konsultacje i koordynację z dużą liczbą stron dostarczających informacje; podkreśla, że zgodnie z tym sprawozdaniem reforma struktury sądowej Unii była konieczna w celu ograniczenia zarówno liczby zawisłych spraw, jak i nadmiernej długości postępowań; zauważa, że przyjęcie nowych sędziów i członków personelu wymagało pewnych zmian strukturalnych, organizacyjnych i proceduralnych; zauważa, że analiza zawarta w sprawozdaniu podkreśla pewne pozytywne tendencje, takie jak (i) istotne ograniczenie długości postępowania, (ii) intensywniejsze analizowanie spraw oraz (iii) częstsze odesłania spraw do izby o poszerzonym składzie; ma świadomość, że na ten moment nie można wyciągnąć ostatecznych wniosków dotyczących reformy Sądu z uwagi na fakt, iż od ostatniego etapu tej reformy upłynęło niewiele czasu, a roku 2020 nie można postrzegać jako reprezentatywny;

17. zauważa z satysfakcją, że TSUE zdołał utrzymać wysoki poziom produktywności pomimo pandemii COVID-19; zauważa niewielki spadek liczby spraw zawisłych przed TSUE (1 045 spraw na dzień 31 grudnia 2020 r. w porównaniu z 1 102 sprawami na dzień 31 grudnia 2019 r., co oznacza spadek o 57 spraw); przyznaje, że spadek ten był wynikiem spowolnienia działalności sądów i trybunałów krajowych na początku pandemii COVID-19, co oczywiście wpłynęło na liczbę nowych odesłań prejudycjalnych (556 w 2020 r. w porównaniu z 641 w 2019 r.), czemu towarzyszył spadek liczby odwołań od postanowień Sądu (131 w 2020 r. w porównaniu z 266 w 2019 r.);

18. zauważa jednak wzrost liczby spraw zawisłych przed Sądem (1 497 spraw toczących się na dzień 31 grudnia 2020 r. w porównaniu z 1 398 sprawami na dzień 31 grudnia 2019 r.); rozumie, że taki wzrost można wyjaśnić faktem, iż Sąd ma obowiązek uwzględniać uzasadniony wniosek o rozprawę, w powiązaniu z zaległościami w rozpatrywaniu spraw, powstałymi w wyniku braku możliwości organizowania rozpraw przez pewien okres; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Sąd wykorzystał spadek o 14,4 % liczby spraw zakończonych w 2020 r. (748 w porównaniu z 874 w 2019 r.), aby przeprowadzić przesunięte rozprawy dzięki nowemu systemowi TSUE umożliwiającemu przeprowadzanie rozpraw zdalnych;

19. zauważa, że średni czas trwania postępowania zarówno przed Trybunałem Sprawiedliwości, jak i Sądem w 2020 r. wynosił 15,4 miesiąca; zauważa, że średni czas trwania postępowania przed Trybunałem Sprawiedliwości w 2020 r. był nieco dłuższy niż w 2019 r. (14,4 miesiąca), natomiast w Sądzie reforma przewidziana rozporządzeniem (UE, Euratom) 2015/2422 i środki towarzyszące poskutkowały skróceniem czasu trwania postępowania (15,4 miesiąca w 2020 r. w porównaniu z 16,9 miesiąca w 2019 r. i 20 miesiącami w 2018 r.) pomimo stanowiącego wyzwanie kontekstu pandemii COVID-19;

Zasoby ludzkie, równość i dobrostan personelu

20. zauważa w TSUE bardzo wysoki poziom wypełnienia stanowisk ujętych w planie zatrudnienia, wynoszący w 2020 r. około 97 %; rozumie, że wdrożono aktywną politykę rekrutacji opartą na przewidywaniu i prognozowaniu wakatów oraz wykorzystaniu dostępnych zewnętrznych i wewnętrznych list rezerwowych, a w 2020 r. w reakcji na wyzwania spowodowane pandemią COVID-19 zastosowano wirtualne procedury naboru i udoskonalone cyfrowe procesy zatwierdzania ofert rekrutacyjnych oraz przedłużono umowy personelu kontraktowego i osób zatrudnionych na czas określony;

21. zauważa, że pod koniec 2020 r. personel liczył 2 239 osób (60 % urzędników, 32 % pracowników zatrudnionych na czas określony i 8 % pracowników kontraktowych), podczas gdy pod koniec 2019 r. liczba ta wynosiła 2 256 osób (62 % urzędników, 30 % pracowników zatrudnionych na czas określony i 8 % pracowników kontraktowych);

22. przypomina, jak ważne jest reagowanie na brak równowagi płci wśród sędziów, oraz przywołuje zobowiązanie Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu do osiągnięcia równowagi płci; ma świadomość, że członkowie Trybunału Sprawiedliwości oraz Sądu są powoływani za porozumieniem rządów państw członkowskich i że TSUE nie ma wpływu na wybór sędziów ani rzeczników generalnych, a Rada ani Parlament nie odgrywają w tej procedurze żadnej roli; wyraża jednak swoje rozczarowanie tym, że reforma strukturalna zakończona w 2019 r. miała niewielki wpływ na tę kwestię; apeluje do prezesa Sądu o zwrócenie uwagi rządów państw członkowskich na to, jak ważne jest zapewnienie równowagi płci w powołaniach przy okazji częściowego odnawiania składu Sądu;

23. podkreśla trudności napotykane przez instytucje Unii z siedzibą w Luksemburgu z rekrutowaniem potrzebnego personelu; zauważa, że jednym z głównych czynników jest indeksacja wynagrodzeń w Luksemburgu; zachęca zainteresowane instytucje do skoordynowanego i ujednoliconego podejścia w tej sprawie wobec Komisji;

24. zauważa, że elastyczna organizacja pracy dostępna w TSUE obejmuje zatrudnienie w niepełnym wymiarze czasu pracy, urlop rodzicielski, urlop ze względów rodzinnych, ruchomy czas pracy i telepracę; dostrzega, że w dalszym ciągu istnieje brak równowagi w korzystaniu z takiej elastycznej organizacji pracy, obejmującej głównie kobiety; zaleca, aby TSUE angażował się w bardziej intensywną komunikację dotyczącą możliwości korzystania z tych rozwiązań i korzyści z nimi związanych oraz żeby podjął działanie, aby zapewnić, by korzystanie z dostępnej elastycznej organizacji pracy nie wpływało w negatywny sposób na rozwój kariery objętych nią pracowników;

25. z zadowoleniem przyjmuje dodatkowe środki przyjęte w 2020 r. w celu poprawy dobrostanu personelu w trakcie pandemii COVID-19, w tym zwiększenie liczby godzin przyznanych na konsultacje z psychologami; podkreśla znaczenie udzielania kierownikom wskazówek i angażowania ich w ochronę dobrostanu personelu oraz przysługującego im prawa do bycia offline w celu zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym w miarę wpisywania się organizacji pracy zdalnej w kulturę TSUE;

26. zauważa, że w 2020 r. było 27 możliwych przypadków wypalenia, w tym przypadki niezwiązane bezpośrednio lub pośrednio z obciążeniem pracą lub warunkami pracy; z zadowoleniem przyjmuje wsparcie oferowane zainteresowanym pracownikom przez służbę medyczną TSUE, a także zatrudnienie psychologa w 2019 r., aby aktywnie pomagać pracownikom doświadczającym trudności; docenia, że szereg kursów szkoleniowych dla wszystkich kierowników opierał się na koncepcji zarządzania ludźmi i obejmował moduły skoncentrowane na samopoznaniu i zarządzaniu emocjami, stworzone w celu poprawy zdrowia psychicznego w miejscu pracy; z zadowoleniem przyjmuje szkolenia w dziedzinie zarządzania konfliktami i zapobiegania wypaleniu zawodowemu, które były oferowane w formacie wirtualnym wszystkim pracownikom; pozostaje jednak zaniepokojony wysoką liczbą przypadków wypalenia zawodowego w TSUE w ostatnich latach; wzywa TSUE, by dalej skrupulatnie monitorował wpływ zwiększonego obciążenia pracą na dobrostan pracowników, w tym za pomocą ankiet zadowolenia z pracy, aby zrozumieć źródło problemów i znaleźć możliwe rozwiązania;

27. wyraża uznanie dla TSUE za uwagę poświęconą personelowi pracującemu zdalnie, co poza udostępnieniem narzędzi informatycznych obejmowało również zapewnienie ergonomicznych krzeseł biurowych oraz zamiar zapewnienia dodatkowego wyposażenia w trakcie 2021 roku; zauważa, że taki zamiar stanowi część działań służących wzmocnieniu długofalowego włączania telepracy w organizację pracy TSUE; odnotowuje, że całość wyposażenia zapewnianego personelowi na potrzeby telepracy pozostaje własnością TSUE i podlega zwrotowi na wniosek administracji lub w każdym razie po zakończeniu służby;

28. zauważa, że TSUE zatrudnia personel ze wszystkich państw członkowskich i tylko dwie narodowości nie są reprezentowane w kierownictwie średniego i wyższego szczebla; apeluje do TSUE o uzyskanie istotnych informacji w ramach wymiany międzyinstytucjonalnej oraz wykorzystanie wszystkich dostępnych środków i usunięcie ewentualnych przeszkód, aby zachęcić do ubiegania się o stanowiska kandydatów z państw, które nie są dostatecznie reprezentowane, w celu osiągnięcia akceptowalnej równowagi pod względem geograficznym;

29. zauważa, że w reakcji na skargę złożoną w 2020 r., w której zarzucano nękanie psychiczne i molestowanie seksualne, wszczęto dochodzenie administracyjne; jest świadomy, że po zakończeniu postępowania administracyjnego i na podstawie jego wniosków organ powołujący rozstrzygnął, że nie doszło ani do molestowania moralnego, ani seksualnego;

30. z zadowoleniem przyjmuje organizację działań na rzecz zwiększania świadomości wśród personelu, w tym webina- riów i rozmów w porze lunchu, dotyczących aspektów równości szans, różnorodności i włączenia; zauważa z satysfakcją, że pełnomocnicy TSUE ds. równości szans i różnorodności angażują się w działania grup międzyinstytucjo- nalnych i grupy roboczej EPSO ds. różnorodności w procedurach rekrutacji, aby dzielić się dobrymi praktykami i wdrażać wspólne ujednolicone podejście, które ma służyć wzmocnieniu włączenia w instytucjach Unii; zauważa, że jednostka TSUE ds. szkoleń i rozwoju w maju 2021 r. przejęła odpowiedzialność za prowadzenie prac komórki ds. równych szans i różnorodności;

31. zauważa z zadowoleniem, że spośród 223 stażystów przyjętych w 2020 r. odsetek osób odbywających płatny staż w TSUE wzrósł do 72 % w porównaniu do 48,5 % w roku 2019; ma świadomość, że 2020 r. był drugim rokiem wdrażania programu płatnych stażów w gabinetach członków; docenia dokonany postęp i wzywa TSUE do zapewnienia wszystkim stażystom godziwego wynagrodzenia równoważnego z wynagrodzeniem w innych instytucjach Unii, z wyjątkiem stażystów pobierających wynagrodzenie z innych źródeł;

32. zauważa, że w następstwie sprawozdania z 2019 r. nakazano przeprowadzenie wewnętrznego postępowania wyjaśniającego na podstawie wewnętrznego regulaminu TSUE dotyczącego sygnalizowania nieprawidłowości, z którego to postępowania wynikało, że na podstawie dostępnych informacji nie można stwierdzić, aby oskarżenia były zasadne; ma świadomość, że postępowanie krajowe dotyczące zarzucanych faktów jest w toku; wzywa TSUE do monitorowania, jakie orzeczenie zapadnie w postępowaniu krajowym na wypadek konieczności wznowienia wewnętrznego postępowania wyjaśniającego oraz do poinformowania organu udzielającego absolutorium o stanie postępowania;

Ramy etyki i przejrzystość

33. przypomina, że zgodnie z wymogami określonymi w art. 19 Traktatu o Unii Europejskiej oraz w art. 253, 254 i 255 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) niezawisłość jest podstawowym warunkiem pełnienia funkcji sędziego lub rzecznika generalnego;

34. z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie przedłożone Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu i dotyczące zapobiegania konfliktowi interesów członków TSUE; zauważa z zadowoleniem, że funkcjonujący obecnie system łączy mechanizmy zapobiegawcze mające zastosowanie zarówno na poziomie ogólnym, jak i przy przydzielaniu spraw; zauważa, że ważną rolę w systemie zapobiegania odgrywają składane przez członków deklaracje interesów, a także z zadowoleniem przyjmuje kodeks postępowania z 2021 r., w którym rozszerzono zakres deklaracji interesów; podkreśla, że system zapobiegania ma zastosowanie zarówno do całego okresu kadencji, jak i okresu po jej zakończeniu, oraz uwzględnia zarówno trzyletni okres ograniczenia możliwości działalności (cooling-off period), jak i szereg bezwzględnych okoliczności wykluczających, do których nie mają zastosowania ograniczenia czasowe;

35. dostrzega reakcję TSUE na wniosek Parlamentu o wyznaczenie niezależnej osoby trzeciej do weryfikacji oświadczeń majątkowych członków oraz do oceny istnienia konfliktów interesów; rozumie, że osoba trzecia weryfikowałaby deklaracje w chwili ich składania, podczas gdy konflikt interesów powstaje dopiero w sytuacji, gdy członek zostaje przypisany do konkretnej sprawy; podobnie rozumie, że prezes przeprowadza szeroką analizę dotyczącą poszczególnych przypadków przed przydzieleniem spraw, nie tylko aby zapewnić jakość i bezstronność wymiaru sprawiedliwości, lecz również osiągnąć optymalny podział obciążenia członków pracą; biorąc pod uwagę wszystkie powyższe aspekty, uważa, że TSUE skorzystałoby na powierzeniu niezależnej osobie trzeciej kontroli ex post takich decyzji;

36. przypomina, jak ważne jest przyjęcie zmienionego ogólnego kodeksu postępowania dla personelu, który to kodeks uwzględnia zasady dotyczące rotacji stanowisk wśród personelu wyższego szczebla, konfliktów interesów, działalności zewnętrznej, działalności zawodowej po zakończeniu służby oraz działalności zarobkowej małżonków i publikacji; odnotowuje, że według TSUE przegląd ogólny zakończy się przed końcem 2021 r., i zwraca się o należyte poinformowanie o jego realizacji;

37. zachęca TSUE do przeprowadzenia ankiet dotyczących świadomości personelu na temat ram etyki i procedur sygnalizowania nieprawidłowości w celu stwierdzenia, w jakich obszarach konieczne są dodatkowe działania; zauważa, że w sześciu szkoleniach zatytułowanych "Zasady dobrego postępowania" wzięło udział 70 pracowników, co stanowi stosunkowo niedużą liczbę personelu, w związku z czym zaleca TSUE poszukiwanie sposobów na zwiększenie uczestnictwa personelu w szkoleniu z ram etyki TSUE;

38. dostrzega starania podejmowane przez TSUE w celu zwiększenia przejrzystości i dostępności informacji na temat zewnętrznej działalności jego członków; ma świadomość, że TSUE opracowuje narzędzie, które umożliwiałoby utrzymanie wielojęzycznego publikowania informacji o takich działaniach bez obciążania zasobów służb, przy jednoczesnym uwzględnieniu dodatkowych informacji żądanych przez Parlament; zauważa, że narzędzie to powinno funkcjonować na początku 2022 r., i wzywa TSUE do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych postępach;

39. z zadowoleniem przyjmuje zamiar TSUE, by zmienić formę prezentacji członków Trybunału na stronie internetowej, tak aby uwzględnić dodatkowe elementy, takie jak stanowiska honorowe lub przyznane tytuły oraz członkostwo w fundacjach i podobnych organach w różnych dziedzinach; odnotowuje zapowiedź TSUE, że takie informacje zostaną udostępnione na jego stronie internetowej do końca 2021 r.; zaleca TSUE, by wykorzystał tę zmianę strony internetowej, aby nadać jej bardziej przyjazny dla użytkownika charakter;

40. zachęca TSUE do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań, aby zwiększyć przejrzystość wobec opinii publicznej, poprzez transmitowanie posiedzeń jawnych i udostępnianie ich nagrań w internecie; uważa, że taka poprawa przejrzystości byłaby zgodna z art. 15 TFUE i przyniosłaby korzyści wszystkim, którzy pracują lub studiują w dziedzinie prawa w Unii;

Cyfryzacja, cyberbezpieczeństwo, ochrona danych

41. ubolewa nad tym, że Trybunał Sprawiedliwości i Sąd zostały zmuszone do odwołania lub przesunięcia wszystkich rozpraw zaplanowanych na okres między połową marca a początkiem czerwca 2020 r. ze względu na pandemię COVID-19, a także brak istniejącej infrastruktury informatycznej i niezbędnych warunków, które umożliwiałyby przeprowadzenie tych rozpraw; odnotowuje, że Trybunał Sprawiedliwości postanowił zastąpić szereg rozpraw pytaniami wymagającymi odpowiedzi na piśmie; zauważa, że podobnego rozwiązania nie można było zastosować w Sądzie, ponieważ jego regulamin stanowi, że rozprawa musi się odbyć, jeżeli strona główna przedstawi uzasadniony wniosek w tej sprawie; wyraża uznanie dla wykorzystania zasobów ludzkich, technicznych i finansowych w celu zaprojektowania i wdrażania jednolitego, bezpiecznego systemu wideokonferencyjnego, umożliwiającego potencjalnie tłumaczenie symultaniczne na 24 języki urzędowe z korzyścią dla przedstawicieli stron, którzy nie mogli podróżować do Luksemburga z powodu ograniczeń związanych z podróżą wprowadzonych w państwach członkowskich; gratuluje TSUE nagrody Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za dobrą administrację w kategorii "Doskonałość w dziedzinie innowacji i transformacji" za system zdalnych rozpraw;

42. z zainteresowaniem odnotowuje wysoki poziom wykorzystania strony e-Curia w TSUE w 2020 r., które wzrosło podczas pandemii COVID-19 i przekłada się na wzrost o 12 % liczby kont użytkowników (7 378 kont do końca 2020 r. w porównaniu z 6 588 do końca 2019 r.) oraz wysoki odsetek pism procesowych złożonych do Trybunału Sprawiedliwości i Sądu (odpowiednio 79 % i 95 %); podkreśla, że zaufanie użytkowników do tego systemu oraz rosnące zainteresowanie wszystkich odnośnych podmiotów korzystaniem z narzędzi cyfrowych doprowadziły do znacznego wzrostu liczby kont otwartych przez sądy i trybunały krajowe (z 45 kont pod koniec 2019 r. do 121 pod koniec 2020 r.); zachęca TSUE do dalszego rozwijania e-Curia;

43. zauważa, że telepraca narzucona w konsekwencji pandemii COVID-19 zdecydowanie przyspieszyła cyfryzację i uproszczenie procesów pracy oraz procesów decyzyjnych zarówno w działaniach administracyjnych, jak i sądowych, co personel przyjął z zadowoleniem; zauważa, że ta przyspieszona cyfryzacja poczty z powodu pandemii przyniosła rezultaty w postaci zaoszczędzenia wydatków na opłaty pocztowe, a oszczędności stanowiły część nadwyżki budżetowej, którą przesunięto na inny cel;

44. dostrzega zwiększone inwestycje w projekty i wyposażenie informatyczne (13,5 mln EUR w 2020 r. w porównaniu z 9 mln EUR w 2019 r.); z zadowoleniem przyjmuje wdrożenie systemów SIGA (zintegrowanego systemu zarządzania sprawami) i HAN (systemu zarządzania dokumentami administracyjnymi) pomimo wyzwań związanych z pandemią; odnotowuje podpisanie umowy na projekt SIGA w 2020 r.; z zadowoleniem przyjmuje wykorzystywanie na większą skalę innych instrumentów, takich jak podpisy elektroniczne (EU SIGN zapewniane przez Komisję) w dokumentach administracyjnych i sądowych;

45. z zainteresowaniem odnotowuje wdrażanie narzędzia do monitorowania mediów w dyrekcji ds. komunikacji, realizowane w ścisłej współpracy ze Wspólnym Centrum Badawczym Komisji;

46. przypomina o swoich obawach dotyczących wpływu wykorzystywania sztucznej inteligencji (AI) w systemach wymiaru sprawiedliwości na prawa człowieka; z zadowoleniem przyjmuje odwołanie się przez Europejską Komisję na rzecz Efektywności Wymiaru Sprawiedliwości do "Europejskiej karty etycznej dotyczącej stosowania sztucznej inteligencji w systemach sądownictwa karnego i środowiskach pokrewnych", jak również fakt, iż zadania realizowane z użyciem AI powinny być zawsze monitorowane i finalizowane przez człowieka; podkreśla, że wzrost liczby spraw nie może wpływać negatywnie na jakość analizy prawnej TSUE; zwraca się do TSUE o poinformowanie Parlamentu o operatorach stosowanych narzędzi AI; ostrzega TSUE przed zagrożeniami dla prywatności i bezpieczeństwa podczas korzystania z zewnętrznych usług przetwarzania w chmurze;

47. zwraca uwagę, że rok 2020 był rokiem pełnym wyzwań dla cyberbezpieczeństwa w instytucjach Unii, ale TSUE skutecznie zapobiegł poważnym incydentom, ponieważ zdecydowana większość ataków została automatycznie zablokowana na różnych szczeblach przez istniejące systemy obrony;

48. podkreśla ważną rolę odgrywaną przez TSUE w ramach rady kierowniczej zespołu reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach UE (CERT-UE) i jako członka międzyinstytucjonalnego komitetu ds. transformacji cyfrowej (ICDT), zaangażowanego we wdrażanie strategii UE w zakresie cyberbezpieczeństwa;

49. z zadowoleniem przyjmuje zainicjowanie kursów zwiększających świadomość na temat ochrony danych, zawartych w programie wprowadzającym dla nowych pracowników i oferowanych kierownikom departamentów oraz członkom, które to kursy dotyczą dobrych praktyk w zakresie postępowania z danymi osobowymi, a także rozpowszechnianie w TSUE broszur i prezentacji na temat dobrych praktyk i praw zainteresowanych osób;

50. zauważa, że Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) wszczął w 2020 r. dwa dochodzenia: jedno dotyczące korzystania z plików cookie na stronie TSUE (zakończone przez EIOD z uwagi na adekwatność środków zastosowanych w międzyczasie przez TSUE) oraz jedno (w toku) dotyczące korzystania przez TSUE z usług sieciowych osób trzecich (takich jak YouTube, Twitter, LinkedIn, Google Play i Apple) oraz obowiązku udostępnienia istoty umowy wspólnego administrowania danymi; z zadowoleniem przyjmuje działania następcze podjęte w celu dostosowania TSUE do zaleceń EIOD;

51. z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę TSUE mającą na celu zwiększenie jego dostępności dla obywateli poprzez oferowanie programu zdalnych wizyt w TSUE, który obejmuje zwiedzanie jego siedziby z przewodnikiem oraz spotkanie z jednym z sędziów lub rzeczników generalnych; zwraca się do TSUE, by poinformował Parlament o kosztach tej inicjatywy, przewidywanej liczbie uczestników, przepisach wprowadzonych w celu ochrony danych osobowych uczestników oraz o szczegółach wdrażania;

Budynki i ochrona

52. zauważa stuprocentową realizację wydatków z pozycji budżetowej "Opłata leasingowa" (54 781 083 EUR), która odpowiada opłatom należnym na podstawie zawartych z władzami Luksemburga umów o nabycie, remont i budowę różnych budynków TSUE, zaliczce wpłaconej w ramach umowy dzierżawy z opcją nabycia na poczet projektu piątej rozbudowy budynków TSUE, jak również częściowej zaliczce związanej z jedną z pożyczek uzgodnionych na finansowanie tego projektu;

53. zauważa, że w odniesieniu do pozycji 2022 "Sprzątanie i utrzymanie obiektów" stwierdzono nadwyżkę budżetową (190 000 EUR), w szczególności ze względu na upowszechnienie telepracy w wyniku pandemii COVID-19; nadwyżka ta umożliwiła sfinansowanie części końcoworocznego przesunięcia zbiorczego;

54. z zadowoleniem przyjmuje uwagę poświęconą zaleceniom wydanym przez wspólne komitety ds. równości szans instytucji UE, które to zalecenia dotyczą ulepszeń dla osób o ograniczonej mobilności lub z innego rodzaju niepeł- nosprawnościami, między innymi zaleceniu stworzenia na uczelniach punktów kontaktowych, aby przekazywać studentom z niepełnosprawnościami informacje o możliwości zatrudnienia w instytucjach UE, a także zaleceniom dotyczącym dostosowania podejścia instytucji Unii w kwestii opieki medycznej i ubezpieczenia medycznego oraz bardziej systematycznego wsparcia logistycznego;

Środowisko i zrównoważony rozwój

55. z zadowoleniem przyjmuje wiele działań podjętych w celu wdrażania programów w ramach unijnego systemu eko- zarządzania i audytu (EMAS) oraz określenia strategii na rzecz ograniczenia śladu węglowego TSUE przy jednoczesnym rozwijaniu czystych źródeł energii, np. poprzez zamontowanie na wszystkich budynkach należących do TSUE paneli fotowoltaicznych; zachęca TSUE do dalszego podejmowania środków, by ograniczyć jego ślad środowiskowy;

56. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że TSUE zobowiązuje się do rozsądnego i odpowiedzialnego korzystania z papieru i do ograniczenia jego zużycia, które drastycznie spadło (ograniczenie o 63,7 % w porównaniu z 2015 r. i 56 % w porównaniu z 2019 r.); zauważa jednak, że w 2020 r. na biały papier nadal przeznaczono budżet w wysokości 640 000 EUR; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że od 2020 r. TSUE korzysta wyłącznie z papieru pochodzącego z lasów objętych zrównoważoną gospodarką leśną, co stanowi kryterium doskonałości w gospodarowaniu papierem zgodnie z sektorowym dokumentem referencyjnym opublikowanym przez Komisję; zwraca się do TSUE o kontynuowanie wysiłków na rzecz wyeliminowania papierowej formy dokumentów;

57. z zadowoleniem przyjmuje uczestnictwo TSUE w programie Parlamentu na rzecz kompensacji emisji gazów cieplarnianych, którego celem jest kompensacja obliczonych emisji dwutlenku węgla pochodzących od instytucji uczestniczących w programie poprzez zakup jednostek emisji na dobrowolnym rynku w celu finansowania zewnętrznych projektów na rzecz środowiska w regionach Afryki, Karaibów i Pacyfiku; zauważa, że w 2020 r. program ten umożliwił finansowanie stanowiących złoty standard certyfikowanych pieców opalanych drewnem i projektów wykorzystania gazu składowiskowego w celu kompensacji 23 000 ton ekwiwalentu CO2;

58. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że strategia na rzecz zrównoważonej mobilności opracowana przez TSUE składa się nie tylko z akcji na rzecz zwiększania świadomości, lecz również konkretnych działań, takich jak udział w Europejskim Tygodniu Mobilności oraz korzystanie z samoobsługowej infrastruktury rowerowej vel'OH!, udzielanie dotacji na roczny transgraniczny transport publiczny, montaż stacji ładowania na parkingach TSUE, uwzględnianie istotnych kwestii w zarządzaniu flotą samochodów członków oraz oferowanie szeregu dobrze rozmieszczonych stojaków na rowery, a także pryszniców i zamykanych szafek;

59. podkreśla znaczenie włączania kryteriów środowiskowych we wszystkie etapy procedury udzielania zamówień; z zadowoleniem przyjmuje uczestnictwo TSUE w międzyinstytucjonalnym punkcie informacyjnym dotyczącym zielonych zamówień publicznych, który pomaga odpowiedzialnym członkom personelu w wyborze i zakupie towarów, usług i robót budowlanych o możliwie najmniejszym wpływie na środowisko na całej długości cyklu życia w ramach umów często zawierających klauzule dotyczące promowania równości szans;

60. zauważa, że doroczna deklaracja środowiskowa TSUE obejmuje wskaźnik zielonych zamówień publicznych, który pozwala ocenić, w jakim stopniu w dokumentach zamówienia uwzględniono klauzule dotyczące ochrony środowiska;

Komunikacja i wielojęzyczność

61. z zadowoleniem przyjmuje zainteresowanie TSUE mediami społecznościowymi i innymi platformami w celu zapewnienia większego rozpowszechniania informacji; ma świadomość zwiększonej liczby wyświetleń na kanale YouTube TSUE (wzrost o 42 % w porównaniu z 2019 r.) oraz sukcesu na LinkedIn (trzykrotne zwiększenie liczby obserwujących z 30 000 w 2019 r. do ponad 90 000 w 2020 r.);

62. z zadowoleniem przyjmuje decyzję o publikowaniu rejestru czynności przetwarzania na stronie Curia, która weszła w życie w styczniu 2021 r.;

63. zachęca TSUE do dalszej analizy korzystania z tłumaczenia neuronowego z wykorzystaniem poszczególnych silników, jak również innych opcji, dokonywanej wspólnie z Komisją, Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej oraz Światową Organizacją Własności Intelektualnej, w tym analizy możliwości zainstalowania na terenie TSUE serwerów, na których mogłyby pracować narzędzia tłumaczeniowe, co pozwoliłoby przezwyciężyć pewne ograniczenia dotyczące najbardziej poufnych dokumentów;

64. wyraża zadowolenie, że od maja 2020 r. TSUE udało się dostosować procedury komunikacji wewnętrznej; podkreśla, że dzięki temu zorganizowano tygodniowo średnio ponad 150 wideokonferencji lub audiokonferencji w ramach posiedzeń wewnętrznych lub międzyinstytucjonalnych;

Współpraca międzyinstytucjonalna

65. z zadowoleniem przyjmuje wsparcie logistyczne zapewniane Prokuraturze Europejskiej, której siedziba znajduje się naprzeciwko siedziby TSUE, służące usprawnieniu jej usytuowania w Luksemburgu;

66. z zadowoleniem przyjmuje współpracę między GIS (międzyinstytucjonalną grupą ds. bezpieczeństwa) i służbami prawnymi instytucji Unii z siedzibą w Luksemburgu z jednej strony a władzami Luksemburga i miejscowymi organami ścigania z drugiej strony w dziedzinie podstawowego sprawdzenia personelu wykonawców pod względem bezpieczeństwa;

67. odnotowuje roczne umowy o finansowanie zawarte ze służbami tłumaczeniowymi innych instytucji i agencji Unii, które to umowy przewidują finansowanie narzędzi informatycznych (eTranslation, Euramis, DocFinder, IATE i Quest 2); odnotowuje ponadto zawarcie lub odnowienie szeregu umów o gwarantowanym poziomie usług (HAN, DIGITEC, system monitorowania mediów, a także umowa z Urzędem Administracji i Wypłacania Należności Indywidualnych w Komisji);

Pandemia COVID-19

68. podkreśla, że pandemia COVID-19 w istotny sposób wpłynęła na wszystkie działania TSUE, zarówno w aspekcie sądowym, jak i administracyjnym, a także że TSUE mierzył się z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa ludziom przy jednoczesnym zagwarantowaniu ciągłości usług publicznych wymiaru sprawiedliwości w Unii; zaznacza, że podejście TSUE opierało się na ochronie zdrowia członków, personelu i odwiedzających w celu zapewnienia ciągłości działalności sądowniczej;

69. rozumie, że dwoma głównymi zmianami wprowadzonymi do istniejącej elastycznej organizacji pracy były wprowadzenie rozpowszechnionej telepracy oraz zawieszenie elastycznego systemu pracy na podstawie rejestrowania czasu spędzonego w budynkach TSUE;

70. z zadowoleniem przyjmuje strukturę i procedury TSUE stworzone na wypadek sytuacji kryzysowej, oparte na jednostce ds. kryzysu jako podmiocie decyzyjnym oraz centrum zarządzania kryzysowego jako organie wykonawczym; odnotowuje powołanie dwóch dodatkowych grup zadaniowych w celu przeanalizowania istniejących środków, umożliwiających zapewnienie ochrony personelowi, którego zadania nie mogą być realizowane zdalnie, jak również projektu jednego bezpiecznego systemu wideokonferencji;

71. z zadowoleniem przyjmuje sprawozdanie audytora wewnętrznego TSUE skierowane do komitetu administracyjnego TSUE z grudnia 2020 r., zawierające wyniki kontroli zarządzania kryzysem spowodowanym pandemią COVID-19; sprawozdanie to uwzględniono przy tworzeniu nowego planu gotowości i planu ciągłości działania, opracowanego na podstawie wniosków wyciągniętych z tego kryzysu;

72. uważa, że TSUE przyjął i poparł wszystkie istotne środki służące (i) zabezpieczeniu personelu w czasie pandemii COVID-19; (ii) ograniczeniu ryzyka wypalenia (szczególnie poprzez sesje webinariów na tematy związane z zarządzaniem życiem zawodowym i prywatnym, komunikacją w czasach kryzysu, zarządzaniem i neuronauką oraz zarządzaniem stresem); (iii) zwiększaniu świadomości na temat prawa do bycia offline oraz ryzyka przepracowania; oraz (iv) monitorowaniu sytuacji (poprzez ankiety dotyczące dobrostanu w pracy, postrzegania sytuacji przez personel i poziomu satysfakcji);

73. zauważa, że wybuch pandemii miał istotny wpływ na współpracę z sędziami krajowymi realizowaną w formie seminariów, wizyt i innych wydarzeń formalnych, powodując zakłócenia i odwoływanie wydarzeń z powodu ograniczeń sanitarnych; zachęca TSUE do dalszego poszukiwania rozwiązań technicznych w celu rozszerzenia tej współpracy na zagadnienia wykraczające poza kontekst pandemii;

74. zachęca TSUE do pełnego włączenia do strategii zarządzania wewnętrznego wniosków wyciągniętych z pandemii COVID-19 w zakresie ciągłości działania i podejścia do zarządzania kryzysowego, zdolności reagowania IT, odporności organizacji, obowiązku dbania o personel, skuteczności komunikacji wewnętrznej i elastyczności procesów roboczych;

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2015/2422 z dnia 16 grudnia 2015 r. zmieniające Protokół nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Dz.U. L 341 z 24.12.2015, s. 14).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.