Rezolucja 2021/1570 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2019

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2021.340.207

Akt nienormatywny
Wersja od: 24 września 2021 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2021/1570
z dnia 29 kwietnia 2021 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2019

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej za rok budżetowy 2019,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0086/2021),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1  ostateczny budżet Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Agencj ą") na rok budżetowy 2019 wyniósł 22 871 576,30 EUR, co stanowi spadek o 0,39 % w porównaniu z 2018 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi niemal wyłącznie z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2019 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że operacje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
z uznaniem zauważa, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2019 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 % przydzielonego budżetu rocznego, z wyłączeniem przeniesień, co odpowiada wskaźnikowi z 2018 r.; zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności wyniósł 78,70 %, co oznacza wzrost o 2,51 % w porównaniu z rokiem 2018;
2.
zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału odnotowano wysoki poziom przeniesień środków na zobowiązania w odniesieniu do wydatków operacyjnych, odzwierciedlaj ących charakter działań Agencji, które obejmują finansowanie badań trwających kilka miesięcy, często wykraczających poza rok budżetowy; zauważa, że według sprawozdania Trybunału Agencja dążyła do poprawy procedur planowania, aby lepiej monitorować opóźnienia między podpisywaniem kolejnych umów, dostawami i płatnościami; zauważa, że według sprawozdania Trybunału 28 % przeniesień w tytule III na 2020 r. zostało dokonane w grudniu 2019 r., podobnie jak w przypadku przeniesień płatności z 2018 r.; zauważa, że zgodnie z odpowiedzią Agencji drugie posiedzenie zarządu odbywa się w grudniu i że jej podstawowa działalność wymaga czasu, a projekty mogą być zamawiane przez instytucje Unii w dowolnym momencie roku; zauważa, że zgodnie z odpowiedzią Agencji Agencja rozpoczęła opracowywanie nowego oprogramowania do monitorowania, które usprawni monitorowanie planowania budżetowego; zauważa, że według sprawozdania Trybunału ustalenie to wskazuje na problem strukturalny i wzywa Agencj ę do poprawy planowania budżetu i cyklu wykonania budżetu oraz do informowania organu udzielaj ącego absolutorium o podjętych działaniach;

Wydajność

3.
zauważa, że w swoich ramach pomiaru wyników Agencja stosuje 31 kluczowych wskaźników wykonania do oceny wyników i wpływu jej działań oraz pięć dodatkowych kluczowych wskaźników wykonania w celu poprawy zarządzania budżetem; zauważa, że reforma ram pomiaru wyników miała zostać zakończona w 2020 r.;
4.
przypomina Agencji, by dokonywała regularnego przeglądu i aktualizacji swojego systemu pomiaru wyników i kluczowych wskaźników skuteczności działania, aby zapewnić jej skuteczny wkład i wiedzę fachową na szczeblu Unii; zachęca Agencję do uważnego przeanalizowania wyników i wykorzystania ich do poprawy swojej strategii i planowania działań;
5.
z zadowoleniem przyjmuje współpracę Agencji z innymi agencjami, w szczególności z Europejską Fundacją na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej, Europejskim Instytutem ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, Agencją Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości, Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych, Agencją Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania oraz Europejskim Urzędem Wsparcia w dziedzinie Azylu, aby osiągnąć wspólne cele polityczne; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że oprócz tego Agencja regularnie wspiera inne agencje Unii w zakresie obowiązków wynikających z Karty praw podstawowych Unii Europejskiej; zauważa, że w 2019 r. Agencja przewodniczyła sieci agencji UE ds. doradztwa naukowego; zachęca Agencję, by w przypadku pokrywających się zadań nadal badała możliwości wspólnego wykorzystywania zasobów i personelu z innymi agencjami prowadzącymi podobne działania;
6.
wzywa Agencję do dalszego zacieśniania współpracy i wymiany dobrych praktyk z innymi unijnymi agencjami w celu poprawy wydajności (zasoby ludzkie, zarządzanie budynkami, usługi informatyczne i bezpieczeństwo);
7.
potwierdza ważną rolę Agencji w promowaniu i zapewnianiu ochrony praw podstawowych osób mieszkaj ących w Unii; przypomina znaczenie Agencji w promowaniu refleksji nad bezpieczeństwem i prawami podstawowymi; podkreśla w szczególności wartość badań i opinii Agencji dla rozwoju i wdrażania prawodawstwa Unii;
8.
uznaje złożony charakter badań prowadzonych przez Agencję, obejmujących prawo i praktyki wszystkich państw członkowskich, oraz dużą liczbę publikacji i sesji szkoleniowych prowadzonych w celu zapewnienia przestrzegania praw podstawowych, co również wnosi wkład w prace różnych organów i agencji Unii; podkreśla w szczególności zaangażowanie Agencji w ochronę słabszych grup społecznych i zwalczanie wszelkiego rodzaju dyskryminacji w Unii; z zadowoleniem przyjmuje proaktywne podejście Agencji wobec Parlamentu i uważa, że Agencja powinna być w stanie przedstawiać opinie na temat wniosków ustawodawczych z własnej inicjatywy i całego zakresu praw chronionych na mocy Karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w tym kwestii współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje fakt, że we wniosku dotyczącym rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 168/2007 ustanawiające Agencję Praw Podstawowych Unii Europejskiej 2  jasno określono, że zakres działalności Agencji obejmuje wszystkie kompetencje Unii;

Polityka kadrowa

9.
zauważa, że w dniu 31 grudnia 2019 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 98,61 % - przyjęto 71 pracowników na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 72 stanowisk dla tej kategorii pracowników (w porównaniu z 72 stanowiskami zatwierdzonymi w 2018 r.); zauważa ponadto, że w 2019 r. Agencja zatrudniała również 30 pracowników kontraktowych i 8 oddelegowanych ekspertów krajowych;
10.
odnotowuje z uznaniem, że zapewniono równowagę płci wśród kadry kierowniczej wyższego szczebla (3 mężczyzn i 3 kobiety) oraz wśród całego personelu (50 % mężczyzn i 50 % kobiet); z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podjęte przez Agencję w celu zapewnienia zrównoważonego rozkładu geograficznego w zależności od stażu pracy i ról;
11.
odnotowuje istniejące środki i aktualnie wdrażane działania Agencji mające zapobiegać molestowaniu; zauważa, że w 2019 r. zaktualizowana została polityka Agencji dotycząca ochrony godności osoby i zapobiegania molestowaniu w pracy;
12.
odnotowuje, że w 2020 r. dwie sprawy 3  dotyczące zarzucanych naruszeń Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej (dalej "regulaminu pracowniczego") ustanowionych rozporządzeniem Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 4  oraz naruszeń zasad dobrej administracji zostały oddalone jako bezzasadne, a w dwóch pozostałych sprawach 5  Sąd orzekł na korzyść Agencji zarówno w pierwszej instancji 6 , jak i na etapie odwołania;
13.
zachęca Agencję, aby nadal rozwijała długoterminową politykę kadrową, w której uwzględniona zostanie równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo zawodowe przez całe życie i rozwój kariery zawodowej, równowaga płci, telepraca, równowaga geograficzna oraz rekrutacja i integracja osób z niepełnosprawnościami;

Zamówienia

14.
zauważa, że wprowadzono narzędzia e-zamówień, w tym narzędzia elektronicznego składania ofert, którymi Agencja obecnie posługuje się w swoich otwartych zaproszeniach do składania ofert;
15.
z zadowoleniem odnotowuje, że podjęto działania w związku z uwagą Trybunału dotyczącą trudności, jakie napotkała Agencja przy udzielaniu zamówień na badania, co wynikało z nierealistycznego oszacowania sytuacji na rynku, i że uwagi te zostały uwzględnione i zrealizowane;
16.
zauważa, że Agencja zainwestowała 14 374 EUR w celu sprawdzenia dziewięciu procedur przetargowych o łącznej wartości 5 437 000 EUR, co oznacza, że koszty kontroli każdej procedury wynoszą 1 594 EUR (0,26 % całkowitej szacunkowej wartości zamówienia);

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi, etyka oraz przejrzystość

17.
z zadowoleniem przyjmuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Agencji związane z zapewnianiem przejrzystości, z zapobieganiem konfliktom interesów i zarządzaniem nimi oraz z ochroną sygnalistów; zauważa, że odnotowano szereg przypadków potencjalnych i domniemanych konfliktów interesów, które zostały ocenione i złagodzone, przy czym żaden nie został zgłoszony w 2019 r.; odnotowuje, że życiorysy i deklaracje o braku konfliktu interesów prawie wszystkich członków zarządu i kadry kierowniczej wyższego szczebla zostały opublikowane na stronie internetowej Agencji; wzywa Agencj ę do opublikowania pozostałych życiorysów i deklaracji o braku konfliktu interesów oraz z zadowoleniem przyjmuje środki już podjęte w celu ograniczenia ryzyka;
18.
podkreśla, że w obecnych ramach etycznych mających zastosowanie do instytucji i agencji Unii występują poważne wady wynikające z ich rozdrobnienia oraz braku koordynacji między istniejącymi przepisami; apeluje, by rozwiązać te problemy przez ustanowienie wspólnych ram etycznych, które zapewnią stosowanie wysokich norm etycznych we wszystkich instytucjach i agencjach Unii;
19.
podkreśla, że niektórzy urzędnicy wypełniają deklaracje o braku konfliktu interesów i dokonuj ą samooceny przestrzegania norm etycznych; podkreśla jednak, że takie oświadczenia własne i samooceny nie są wystarczające i w związku z tym konieczna jest dodatkowa kontrola;
20.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że oprócz regulaminu pracowniczego Agencja wprowadziła dla swoich pracowników kodeks dobrego postępowania administracyjnego, a także praktyczny przewodnik na temat zarządzania konfliktami interesów i zapobiegania im, a narzędzia te oferują kompleksowe informacje i porady w różnych kwestiach, od wskazówek dotyczących zachowania się po przestrzeganie zobowiązań prawnych; zauważa z zadowoleniem, że Agencja zapewnia pracownikom obowiązkowe szkolenia w zakresie przeciwdziałania molestowaniu, a także w zakresie etyki i uczciwości;
21.
zauważa z zadowoleniem, że Agencja powołała urzędnika ds. etyki pełniącego funkcję pojedynczego punktu kontaktowego i zapewniaj ącego terminowe wdrażanie, monitorowanie i aktualizowanie strategii politycznych, procedur i planów działania związanych z etyką;
22.
odnotowuje wdrożenie strategii Agencji w zakresie zwalczania nadużyć finansowych w 2019 r., ze szczególnym uwzględnieniem postanowień wytycznych Agencji dotyczących informowania o nieprawidłowościach; zachęca Agencję do kontynuowania stosownych prac;

Kontrole wewnętrzne

23.
zauważa, że w 2019 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła audyt dotyczący koncepcji i wdrażania projektu badawczego, w tym powiązanego zamówienia; zauważa, że według Agencji nie zidentyfikowano żadnego krytycznego ryzyka; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach kontroli i działaniach następczych;
24.
zauważa, że w 2018 r. Służba Audytu Wewnętrznego opublikowała sprawozdanie z audytu w zakresie etyki i zarządzania, w którym oceniono koncepcję i skuteczne wdrożenie ram zarządzania i kontroli Agencji w dziedzinie etyki oraz stwierdzono, że ogólnie zostały one odpowiednio opracowane i że wszystkie zalecenia zostały zamknięte, z wyjątkiem jednego, w odniesieniu do którego Służba Audytu Wewnętrznego otrzymała dowody niezbędne do jego zamknięcia;
25.
odnotowuje, że Agencja przyjęła ramy kontroli wewnętrznej oparte na dobrych praktykach międzynarodowych, aby zapewnić realizację celów polityki i zarządzania; zauważa, że w 2019 r. Agencja rozpoczęła wewnętrzną ocenę stopnia wdrożenia nowych ram kontroli wewnętrznej i stwierdziła, że wszystkie elementy ram kontroli wewnętrznej są obecne i funkcjonuj ą razem w zintegrowany sposób;

Inne uwagi

26.
zauważa, że Agencja korzystała z bezpiecznego rozwiązania poczty elektronicznej oferowanego przez Komisję (SECEM), aby zapewnić bezpieczne przekazywanie szczególnie chronionych informacji jawnych; zauważa ponadto, że Agencja zastosowała się do wszystkich zaleceń w zakresie bezpieczeństwa wydanych przez DIGIT i CERT-UE w odniesieniu do stosowania DRUPAL, technologii wykorzystywanej na stronie internetowej Agencji;
27.
podkreśla znaczenie zwiększenia cyfryzacji Agencji w zakresie operacji wewnętrznych i procedur zarządzania; podkreśla, że Agencja powinna zachować proaktywną postawę w tym względzie, aby za wszelką cenę uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami Unii; podkreśla jednak konieczność podejmowania wszelkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć jakiegokolwiek ryzyka dla bezpieczeństwa informacji przetwarzanych online;
28.
odnotowuje, że Agencja rozpowszechniła 99 941 publikacji drukowanych i znalazła się wśród najważniejszych agencji pod względem zamówień na publikacje w Urzędzie Publikacji Unii Europejskiej; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Agencja jest dobrze reprezentowana w mediach społecznościowych; zachęca Agencję do dalszego promowania jej prac, badań i działań, aby zwiększyć jej widoczność w społeczeństwie;
29.
z uznaniem odnotowuje osiągnięcia Agencji w zakresie zapewnienia racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska miejsca pracy oraz strategii, a także zachęca Agencję do dalszego stosowania najlepszych praktyk i ich dalszego doskonalenia;
30.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w następstwie zachęty ze strony Parlamentu Agencja wprowadziła unijny system informacji o prawach podstawowych (EFRIS) jako narzędzie oceny i analizy międzynarodowych zobowiązań w zakresie praw człowieka;
31.
z zadowoleniem przyjmuje starania Agencji o stworzenie bardziej zróżnicowanego i integracyjnego środowiska pracy i kultury pracy poprzez podejmowanie działań na rzecz osób z niepełnosprawnościami; zwraca się do Agencji o ocenę możliwości dalszego wzmacniania i integrowania zasad równych szans w zakresie rekrutacji, szkoleń, rozwoju kariery i warunków pracy, a także podnoszenia świadomości pracowników na temat tych aspektów, oraz o ocenę możliwych racjonalnych usprawnień i modyfikacji w budynkach Agencji (dostęp, odpowiedni sprzęt biurowy) dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej lub z innymi niepełnosprawnościami;
32.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 29 kwietnia 2021 r. 7  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 107 z 31.3.2020, s. 210.
2 COM(2020)0225.
3 C-682/19 P - BP przeciwko FRA i T-31/19 AF przeciwko FRA.
4 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, s. 1.
5 C-669/19 P - B przeciwko FRA i C-601/19 P - BP przeciwko FRA.
6 T-888/16 - BP przeciwko FRA i T-838/16 BP przeciwko FRA.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0215.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.