Rezolucja 2020/1845 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu za rok budżetowy 2018

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2020.417.31

Akt nienormatywny
Wersja od: 11 grudnia 2020 r.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1845
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu za rok budżetowy 2018

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu za rok budżetowy 2018,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0034/2020),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") zostało ustanowione jako partnerstwo publiczno-prywatne rozporządzeniem (UE) nr 560/2014 na okres 10 lat w celu zgromadzenia wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron i przyczynienia się do tego, by Unia była kluczowym podmiotem w zakresie badań naukowych, demonstracji i wdrażania zaawansowanych technologicznie bioproduktów i biopaliw;
B.
mając na uwadze, że na podstawie art. 38 i 43 regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia, przyjętego decyzją jego Rady Zarządzającej z dnia 14 października 2014 r., księgowy przygotował roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia za rok 2018;
C.
mając na uwadze, że członkami założycielami Wspólnego Przedsięwzięcia są: Unia, reprezentowana przez Komisję, i partnerzy branżowi, reprezentowani przez Konsorcjum bioprzemysłu (zwane dalej"BIC");

Uwagi ogólne

1.
zauważa, że maksymalny wkład Unii w działania Wspólnego Przedsięwzięcia wynosi 975 000 000 EUR i jest wypłacany z programu "Horyzont 2020"; zauważa, że w okresie trwania Wspólnego Przedsięwzięcia członkowie z branży są zobowiązani do wniesienia środków w wysokości co najmniej 2 730 000 000 EUR: co najmniej 182 500 000 EUR w postaci wkładów niepieniężnych i pieniężnych na rzecz działań operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia oraz wkładów niepieniężnych o wartości co najmniej 1 755 000 000 EUR na realizację działań dodatkowych wykraczających poza plan prac Wspólnego Przedsięwzięcia;
2.
zauważa, że do końca 2018 r. 19 z 101 przyjętych wniosków złożonych w odpowiedzi na zaproszenie do składania wniosków w 2018 r. było na etapie przygotowywania umowy o udzielenie dotacji; zauważa ponadto, że na początku 2018 r. program Wspólnego Przedsięwzięcia obejmował portfel 101 trwających projektów z łączną liczbą 1 169 uczestników z 35 krajów o łącznej wartości dotacji w wysokości 499 000 000 EUR;
3.
stwierdza, że celów Wspólnego Przedsięwzięcia nie można było zrealizować za pomocą tradycyjnych instrumentów unijnych; zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie miało efekt strukturyzujący, łącząc sektory i podmioty w nowych łańcuchach wartości, oraz mobilizuje coraz większe inwestycje na rzecz rozwoju innowacji dla bioprzemysłu; ponadto zauważa, że misją Wspólnego Przedsięwzięcia jest realizacja strategicznego planu na rzecz innowacji i badań naukowych (SIRA) opracowanego przez BIC i zatwierdzonego przez Komisję;
4.
zauważa, że skuteczna komunikacja to zasadniczy składnik udanych projektów finansowanych ze środków unijnych; uważa, że ważne jest zwiększanie widoczności osiągnięć Wspólnego Przedsięwzięcia oraz rozpowszechnianie informacji o ich wartości dodanej; apeluje do Wspólnego Przedsięwzięcia o kontynuację proaktywnej polityki komunikacyjnej poprzez rozpowszechnianie wyników badań wśród społeczeństwa, np. za pośrednictwem mediów społecznościowych lub innych narzędzi medialnych, co pozwoli poszerzyć wiedzę społeczeństwa na temat znaczenia wsparcia udzielanego przez Unię, zwłaszcza w odniesieniu do wchodzenia na rynek;
5.
zwraca się do Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") o ocenę prawidłowości i wiarygodności metod obliczania i szacowania wkładów niepieniężnych; zwraca się o to, aby ocena ta dotyczyła opracowywania i solidności wytycznych w sprawie stosowania procedury wkładów niepieniężnych i była pomocna w procesie planowania, sprawozdawczości i certyfikacji procedury wkładów niepieniężnych;

Zarządzanie budżetem i finansami

6.
zauważa, że Trybunał w swoim sprawozdaniu w sprawie rocznego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia za rok 2018 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdził, iż roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia we wszystkich istotnych aspektach rzetelnie przedstawia sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2018 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami regulaminu finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji;
7.
zauważa, że roczne sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia przewiduje, że ostateczny budżet na 2018 r. ma być gotowy do wykonania i ma obejmować środki na zobowiązania w wysokości 121 231 820 EUR oraz środki na płatności w wysokości 118 126 520 EUR; wskaźniki wykorzystania środków na zobowiązania i środków na płatności wyniosły odpowiednio 99 % i 71 %;
8.
zauważa, że środki na płatności wykorzystano głównie na płatności zaliczkowe w ramach umów o udzielenie dotacji podpisanych w następstwie zaproszeń do składania wniosków z 2017 r. i na płatności okresowe w ramach projektów realizowanych w następstwie wcześniejszych zaproszeń do składania wniosków; ponadto zauważa, że niższy poziom wykorzystania środków na płatności był spowodowany opóźnieniami niektórych sprawozdań okresowych i deklaracjami kosztów znacznie poniżej budżetu zatwierdzonego w umowach o udzielenie dotacji;
9.
zauważa, że z maksymalnej kwoty 975 000 000 EUR wkładu pieniężnego Unii, który ma zostać przydzielony na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia przez cały okres jego funkcjonowania, Unia przekazała do końca 2018 r. łącznie kwotę 264 600 000 EUR;
10.
jest zaniepokojony faktem, że z wynoszącej 757 900 000 EUR kwoty wkładów, które mają wnieść członkowie z branży na pokrycie kosztów działań operacyjnych i kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia, członkowie z branży zgłosili wkłady niepieniężne na działania operacyjne w wysokości jedynie 36 800 000 EUR, a Rada Zarządzająca zatwierdziła wkłady członków z branży na rzecz kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia w wysokości 21 200 000 EUR (12 100 000 EUR w formie wkładów niepieniężnych i 9 100 000 EUR w formie wkładów pieniężnych);
11.
zauważa, że według sprawozdania Trybunału w 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie przeprowadziło przegląd w celu zaktualizowania statusu członkostwa podmiotów wchodzących w jego skład jako głównej podstawy walidacji i uznania wkładów rzeczowych członków z branży do działań operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia; z uznaniem zauważa, że przegląd ten jest uznawany za dobrą praktykę i stwierdza, że przegląd powinien być przeprowadzany regularnie;
12.
ubolewa, że z minimalnej kwoty 182 500 000 EUR wkładów pieniężnych, które mają wnieść członkowie z branży na poczet kosztów operacyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia, do końca 2018 r. wypłacono jedynie 800 000 EUR i że w związku z tym Komisja pod koniec 2018 r. podjęła decyzję o zmniejszeniu budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rok 2020 wynoszącego 205 000 000 EUR o 140 000 000 EUR; zauważa z niepokojem, że istnieje wysokie ryzyko, że minimalny próg wkładów pieniężnych nie zostanie osiągnięty przed zakończeniem okresu działalności Wspólnego Przedsięwzięcia;

Wyniki

13.
zauważa, że dostępne szczegółowe kluczowe wskaźniki skuteczności działania Wspólnego Przedsięwzięcia świadczyły o postępach; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie prowadziło swą działalność w sposób skuteczny i że w 2018 r. jego średnie wyniki w odniesieniu do trzech kluczowych wskaźników skuteczności działania programu "Horyzont 2020" przekroczyły wyznaczone cele;
14.
z zaniepokojeniem odnotowuje, że na koniec 2018 r. wartość efektu mnożnikowego wynosiła 1,88, czyli poniżej oczekiwań; zauważa z niepokojem, że od 2015 r. wartość uzyskanego efektu mnożnikowego spadała; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do podjęcia kroków w celu osiągnięcia zamierzonego efektu mnożnikowego w wysokości 2,86 w całym okresie 2014-2020;
15.
stwierdza, że zaproszenia do składania wniosków organizowane przez Wspólne Przedsięwzięcie mają charakter otwarty na udział wszystkich zainteresowanych stron; z zadowoleniem przyjmuje ogromne wysiłki Wspólnego Przedsięwzięcia podejmowane w celu informowania o celach i osiągnięciach, a także zapraszanie zainteresowanych stron w Unii na wydarzenia, spotkania i stronę internetową;
16.
odnotowuje, że eksperci potwierdzają, iż Wspólne Przedsięwzięcie osiągnęło satysfakcjonujący poziom uczestnictwa najlepszych podmiotów unijnych w obszarach wybranych łańcuchów wartości; zauważa, że osiągnięto właściwą równowagę w udziale sektora przemysłu, na który przypada 61 % łącznej liczby uczestników; podkreśla, że 54 % prywatnych podmiotów nastawionych na zysk to małe i średnie przedsiębiorstwa, a 27 % to duże przedsiębiorstwa;
17.
zauważa, że w 2018 r. operacje Wspólnego Przedsięwzięcia obejmowały zawarcie 17 umów o udzielenie dotacji, wynikających z zaproszenia do składania wniosków z 2017 r., co oznacza, że na koniec 2018 r. łączna liczba projektów w portfelu Wspólnego Przedsięwzięcia zwiększyła się do 82; ponadto zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie pomyślnie zrealizowało zaproszenie do składania wniosków w 2018 r.; zauważa, że w przypadku 19 wybranych wniosków procedura została wszczęta przed końcem 2018 r.;
18.
zauważa, że ze względu na konstrukcję zaproszenia do składania wniosków w 2018 r. i zarządzanie systemem rankingowym dla wniosków jeden z dwóch tematów przewodnich zaproszenia do składania wniosków nie został objęty finansowaniem pomimo otrzymania kwalifikowalnych i wysoce ocenionych wniosków dla obu tematów;
19.
zauważa z zadowoleniem, że w 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie osiągnęło odpowiednią równowagę płci w swoich różnych organach (Komitet Naukowy: 60 % kobiet i 40 % mężczyzn; Grupa Przedstawicieli Państw: 59 % kobiet i 41 % mężczyzn; Biuro Programowe: 61 % kobiet i 39 % mężczyzn; eksperci oceniający (zaproszenia do składania wniosków 2018 r.): 48 % kobiet i 52 % mężczyzn; koordynatorzy projektów: 45 % kobiet i 55 % mężczyzn), z wyjątkiem Rady Zarządzającej (20 % kobiet i 80 % mężczyzn); przyjmuje do wiadomości uwagę Wspólnego Przedsięwzięcia, że nie ma ono żadnego wpływu na skład Rady Zarządzającej; odnotowuje z zadowoleniem równowagę płci wśród personelu zaangażowanego w projekty Wspólnego Przedsięwzięcia (46 % kobiet i 54 % mężczyzn);

Postępowania o udzielenie zamówienia i procedury naboru pracowników

20.
odnotowuje, że na koniec 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie zatrudniało 23 pracowników i osiągnęło przewidziany docelowy poziom zatrudnienia; zauważa, że w 2018 r. rozpoczęto dwie procedury naboru pracowników - jedną dotyczącą pracownika kontraktowego, drugą pracownika zatrudnionego na czas określony; zauważa jednak, że w 2018 r. Wspólne Przedsięwzięcie zostało wzmocnione trzema dodatkowymi pracownikami kontraktowymi; ponadto odnotowuje, że pod koniec 2018 r. wyłoniony został kandydat na jedno stanowisko czasowe i że podjął on pracę w pierwszym kwartale 2019 r.;

Audyt wewnętrzny

21.
zauważa, że w listopadzie 2017 r. Służba Audytu Wewnętrznego przeprowadziła prace kontrolne na miejscu w ramach audytu pt. "Ograniczony przegląd wdrażania standardów kontroli wewnętrznej we Wspólnym Przedsięwzięciu BBI"; zauważa, że według sprawozdania Trybunału z danych na koniec 2018 r. wynika, że Wspólne Przedsięwzięcie w dużej mierze wdrożyło standardy kontroli wewnętrznej;
22.
zauważa, że Biuro Programowe przeprowadziło samoocenę standardów kontroli wewnętrznej w celu oceny obecnego poziomu wdrożenia standardów kontroli wewnętrznej oraz zbadania warunków niezbędnych do przeniesienia ram kontroli wewnętrznej organizacji na wyższy poziom dojrzałości; zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego wydała trzy zalecenia w celu wsparcia i uzupełnienia wysiłków podejmowanych obecnie przez Wspólne Przedsięwzięcie w tej dziedzinie; zauważa, że Biuro Programowe zaproponowało odpowiednie plany działania, a Służba Audytu Wewnętrznego uznała je za odpowiednie do złagodzenia tych problemów; zauważa jednak z zaniepokojeniem, że na początku 2018 r. trzy standardy uznawano za jeszcze nie w pełni wdrożone;
23.
zauważa, że zgodnie z rocznym sprawozdaniem z działalności niemal wszystkie standardy kontroli wewnętrznej uznaje się za wdrożone lub w dużej mierze wdrożone, i że tylko kilka standardów wymaga pełnego wdrożenia, m.in. standard kontroli wewnętrznej 8. (procesy i procedury), 10. (ciągłość działania) i 11. (zarządzanie dokumentami);
24.
zauważa, że w 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło wraz ze Wspólną Służbą Audytu Dyrekcji Generalnej ds. Badań Naukowych i Innowacji Komisji pierwszą kontrolę ex post wybranej losowo próby okresowych zestawień poniesionych wydatków z programu "Horyzont 2020"; odnotowuje, że druga fala kontroli rozpoczęła się w 2018 r., ale ze względu na niewielką liczbę uczestników poddanych audytowi nie można jeszcze wyciągnąć żadnych wniosków;
25.
z zadowoleniem odnotowuje stwierdzenie Trybunału, że poziom błędu resztowego jest poniżej progu istotności i wynosi 0,01 % w odniesieniu do programu "Horyzont 2020";
26.
zauważa, że została przeprowadzona ocena śródokresowa Komisji dotycząca działalności Wspólnego Przedsięwzięcia w latach 2014-2016 i że przygotowano plan działania w celu zrealizowania przedstawionych zaleceń; odnotowuje, że zgodnie z planem działania większość działań podjętych w następstwie zaleceń ma zostać zrealizowania w 2018 i 2019 r. i zauważa, że podjęto już szereg działań;

Ramy prawne

27.
zauważa z zaniepokojeniem, że chociaż ocena śródokresowa Wspólnego Przedsięwzięcia została zakończona zgodnie ze szczegółowymi ramami czasowymi ustalonymi w jego ramach prawnych, nie może ona zapewnić optymalizacji wartości dodanej dla procesu decyzyjnego Wspólnego Przedsięwzięcia na tym wczesnym etapie jego działalności;

Przejrzystość, zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi

28.
odnotowuje fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie wraz z sześcioma innymi wspólnymi przedsięwzięciami ogłosiło wspólne zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, by wyłonić siedmiu zaufanych doradców, którzy utworzą sieć zaufanych doradców; zauważa ponadto, że w związku z tym w listopadzie 2018 r. dyrektorzy wykonawczy powołali dwóch zaufanych doradców.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.