Regulamin nr 69 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji tylnych tablic wyróżniających pojazdów o (konstrukcyjnie) ograniczonej prędkości i ich przyczep.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2010.200.1

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 marca 1998 r.

Jedynie oryginalne teksty EKG ONZ mają skutek prawny w międzynarodowym prawie publicznym. Status i datę wejścia w życie niniejszego regulaminu należy sprawdzać w najnowszej wersji dokumentu EKG ONZ dotyczącego statusu TRANS/WP.29/343/, dostępnej pod adresem: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html

Regulamin nr 69 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji tylnych tablic wyróżniających pojazdów o (konstrukcyjnie) ograniczonej prędkości i ich przyczep

(Dz.U.UE L z dnia 31 lipca 2010 r.)

Obejmujące wszystkie obowiązujące teksty, w tym:

Suplement nr 5 do serii poprawek 01 - Data wejścia w życie: 24 października 2009 r.

1. ZAKRES

Niniejszy regulamin dotyczy tylnych tablic wyróżniających dla pojazdów kategorii M, N, O i T oraz maszyn samojezdnych, które konstrukcyjnie nie mogą poruszać się z predkością większą niż 40 km/h(1).

2. DEFINICJE(2)

2.1. Do celów niniejszych przepisów zastosowanie mają następujące definicje:

2.1.1. "Tylna tablica wyróżniająca POP" oznacza tablicę w kształcie trójkąta ze ściętymi wierzchołkami, noszącą charakterystyczny wzór utworzony przez materiały lub urządzenia odblaskowe i fluorescencyjne (klasa 1) bądź przez materiały lub urządzenia wyłącznie odblaskowe (klasa 2).

2.1.2. "Jednostka badana" oznacza kompletną, skończoną tablicę POP gotową do montażu na pojeździe i reprezentatywną dla bieżącej produkcji.

2.2. Odblask

Odbicie promieniowania w kierunku zbliżonym do kierunku, z którego promieniowanie takie pada, przy czym właściwość ta jest zachowana nawet przy dużym zróżnicowaniu kierunków padającego promieniowania:

2.2.1. "Materiał odblaskowy" oznacza powierzchnię lub urządzenie odbijające względnie dużą część promieniowania, którym jest kierunkowo napromieniowywane.

2.2.2. "Urządzenie odblaskowe" oznacza gotowy do użycia zespół obejmujący jedną lub więcej optycznych jednostek odblaskowych.

2.3. Definicje geometryczne (zob. załącznik 1, rys. 1).

2.3.1. "Środek odniesienia" oznacza punkt na lub w pobliżu powierzchni odblaskowej, wyznaczony jako środek urządzenia do celów określenia jego charakterystyki.

2.3.2. "Oś oświetlenia" oznacza odcinek linii od środka odniesienia do źródła światła.

2.3.3. "Oś obserwacji" oznacza odcinek linii od środka odniesienia do głowicy fotometrycznej.

2.3.4. "Kąt obserwacji (symbol α)" oznacza kąt między osią oświetlenia i osią obserwacji. Kąt obserwacji ma zawsze wartość dodatnią, a w przypadku odblasku ograniczony jest do niewielkich wartości. Maksymalny zakres: 0° ≤ α ≤ 180°.

2.3.5. "Półpłaszczyzna obserwacji" oznacza półpłaszczyznę zaczynającą się na osi oświetlenia i obejmującą oś obserwacji.

2.3.6. "Oś odniesienia" oznacza wyznaczony odcinek linii, zaczynający się w środku odniesienia, używany do opisu pozycji kątowej urządzenia odblaskowego.

2.3.7. "Kąt oświetlenia (symbol β)" oznacza kąt między osią oświetlenia i osią obserwacji. Kąt oświetlenia zwykle nie jest większy niż 90°, jednakże w celu uwzględnienia wszystkich przypadków jego pełny zakres definiuje się jako 0° ≤ β ≤ 180°. W celu pełnego określenia orientacji kąt ten charakteryzuje się dwiema składowymi, β 1 i 2.

2.3.8. "Pierwsza oś" oznacza oś przechodzącą przez środek odniesienia i prostopadłą do półpłaszczyzny obserwacji.

2.3.9. "Pierwsza składowa kąta oświetlenia (symbol β 1)" oznacza kąt między osią oświetlenia a płaszczyzną zawierającą oś odniesienia i pierwszą oś. Zakres: - 180° < β 1 ≤ 180°.

2.3.10. "Druga składowa kąta oświetlenia (symbol β2)" oznacza kąt między płaszczyzną zawierającą półpłaszczyznę obserwacji a osią odniesienia. Zakres: - 90° ≤ β2 ≤ 90°.

2.3.11. "Druga oś" oznacza oś przechodzącą przez środek odniesienia i prostopadłą zarówno do pierwszej osi, jak i do osi odniesienia. Kierunek dodatni drugiej osi leży w półpłaszczyźnie obserwacji, jeżeli - 90° < β1 < 90° zgodnie z załącznikiem 1, rys. 1.

2.3.12. Kąt obrotu ε

Kąt, o jaki próbka zostaje obrócona wokół swojej osi pionowej z arbitralnie wybranej pozycji, w kierunku przeciwnym (+ ε) lub zgodnym (- ε) z ruchem wskazówek zegara, gdy obserwację prowadzi się w kierunku oświetlenia. Jeżeli materiały lub urządzenia są oznakowane (np. "TOP" -"GÓRA"), to oznakowanie takie decyduje o pozycji wyjściowej. Kąt obrotu ε mieści się w zakresie - 180° < ε ≤ 180°.

2.4. Definicje terminów fotometrycznych

2.4.1. Współczynnik odblasku R'

Współczynnik (R) uzyskany z natężenia światła (I) powierzchni odblaskowej w kierunku obserwacji i oświetlenia (E±) na płaszczyźnie odblaskowej pod kątami prostymi do kierunku padającego światła oraz oświetlonej płaszczyzny próbki A.

Współczynnik odblasku R wyraża się w kandelach na metr kwadratowy na luks (cd. m-2. lx-1).

2.4.2. "Średnica kątowa jednostki odblaskowej (symbol η)" oznacza kąt naprzeciwległy największemu wymiarowi jednostki odblaskowej, w środku źródła oświetlenia lub w środku odbiornika.

2.4.3. "Współczynnik luminancji" oznacza stosunek luminancji badanego obiektu do luminancji rozpraszacza doskonałego w identycznych warunkach oświetlenia i obserwacji.

2.4.4. "Kolor światła odbitego przez urządzenie". Definicje koloru światła odbitego podane są w pkt 2.30 i 2.31 regulaminu nr 48.

2.5. Fluorescencja

2.5.1. Niektóre substancje umieszczone w pobliżu źródła promieniowania ultrafioletowego lub niebieskiego emitują promieniowanie o długości fali prawie zawsze większej od długości fali promieniowania wywołującego taki efekt. Zjawisko to nosi miano fluorescencji. W ciągu dnia oraz o zmierzchu i o świcie kolory fluorescencyjne są jaśniejsze od innych, ponieważ odbijają część padającego na nie światła, a także same emitują światło. W nocy nie są jaśniejsze od zwykłych kolorów.

2.5.2. "Kolor fluorescencyjnego światła urządzenia". Definicje koloru światła fluoroscencyjnego podane są w pkt 2.32 regulaminu nr 48.

2.6. Opis goniometru

Goniometr, którego można używać do pomiarów odblasku w układzie współrzędnych CIE, przedstawiono na rysunku w załączniku 1, rys. 2. Na rysunku tym głowicę fotometryczną przedstawiono arbitralnie jako znajdującą się pionowo nad źródłem. Pierwsza oś pokazana jest jako stała, pozioma i prostopadła do półpłaszczyzny obserwacji. Zastosować można dowolny układ części składowych równoważny układowi przedstawionemu.

2.7. Definicja "typu"

Tylne tablice wyróżniające POP różnych typów oznaczają tablice wyróżniające POP różniące się pod następującymi istotnymi względami:

2.7.1. Nazwa handlowa lub znak towarowy.

2.7.2. Właściwości materiału odblaskowego lub urządzeń odblaskowych.

2.7.3. Właściwości materiału fluorescencyjnego.

2.7.4. Części mające wpływ na właściwości materiału odblaskowego lub urządzeń odblaskowych.

3. WNIOSEK O UDZIELENIE HOMOLOGACJI

3.1. Wniosek o udzielenie homologacji typu tylnych tablic wyróżniających POP składa posiadacz nazwy handlowej lub znaku towarowego bądź, w razie konieczności, jego należycie upoważniony przedstawiciel; do wniosku załącza się:

3.1.1. rysunki w trzech egzemplarzach, o dostatecznym stopniu szczegółowości pozwalającym na identyfikację typu. Rysunki w sposób geometryczny przedstawiają, w którym miejscu tylnej części pojazdu montowane mają być tylne tablice wyróżniające POP. Wskazują również miejsce przeznaczone dla numeru homologacji oraz symbolu identyfikacyjnego w odniesieniu do okręgu wokół znaku homologacji;

3.1.2. krótki opis przedstawiający specyfikacje techniczne materiałów, z których wykonano powierzchnie odblaskowe;

3.1.3. krótki opis przedstawiający specyfikacje techniczne materiałów, z których wykonano powierzchnię fluorescencyjną;

3.1.4. próbki powierzchni odblaskowych i fluorescencyjnych (klasa 1) lub wyłącznie odblaskowych (klasa 2).

3.2. Właściwy organ weryfikuje istnienie odpowiednich środków zapewniających efektywną kontrolę zgodności produkcji przed udzieleniem homologacji typu.

4. OZNAKOWANIA

4.1. Każda tylna tablica wyróżniająca POP przedstawiona do homologacji nosi:

4.1.1. Nazwę handlową lub znak towarowy wnioskodawcy.

4.1.2. Na tablicach, których system odblaskowy nie jest przeznaczony do zastosowania ze wszystkimi kątami obrotu ε, słowo "TOP" ("GÓRA") umieszczone poziomo na części tablicy, która ma stanowić jej najwyższą część po zamontowaniu na pojeździe.

4.2. Oznakowania umieszcza się na odblaskowej lub fluorescencyjnej powierzchni tablicy lub na krawędzi i są one widoczne z zewnątrz, kiedy tablica wyróżniająca zamontowana jest na pojeździe.

4.3. Oznakowania są łatwe do odczytania i nieusuwalne.

5. HOMOLOGACJA

5.1. Homologacji typu tylnej tablicy wyróżniającej POP udziela się, jeżeli tablica, której dotyczy wniosek o homologację zgodnie z pkt 4 powyżej, spełnia wymogi niniejszego regulaminu.

5.2. Każdy typ, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Pierwsze dwie cyfry takiego numeru (obecnie 01) wskazują serię poprawek wdrażających ostatnie poważniejsze zmiany techniczne wprowadzone do niniejszego regulaminu przed terminem udzielenia homologacji. Symbol powyżej okręgu wskazuje klasę tylnej tablicy wyróżniającej POP, "RF" w przypadku klasy 1 (materiały odblaskowe i fluorescencyjne) i "RR" w przypadku klasy 2 (wyłącznie materiały odblaskowe). Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru homologacji innemu typowi tylnej tablicy wyróżniającej POP.

5.3. Zawiadomienie o udzieleniu, odmowie lub rozszerzeniu homologacji typu tylnych tablic wyróżniających POP zgodnie z niniejszym regulaminem zostaje przekazane Stronom Porozumienia stosującym niniejszy regulamin w postaci formularza zgodnego z wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu, do którego załącza się rysunek przedstawiony przez wnioskodawcę, w formacie nie większym niż A4 (210 × 297 mm) lub na arkuszu złożonym do tego formatu i, w miarę możliwości, w skali 1:1.

5.4. Oprócz oznakowań określonych w pkt 4.1, każda tylna tablica wyróżniająca POP zgodna z typem homologowanym na mocy niniejszego regulaminu nosi:

5.4.1. Międzynarodowy znak homologacji składający się z:

5.4.1.1. okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji(3);

5.4.1.2. numeru homologacji.

5.5. Znak homologacji musi być łatwy do odczytania i nieusuwalny.

5.6. W załączniku 3 do niniejszego regulaminu podano przykładowy układ znaku homologacji.

6. SPECYFIKACJE OGÓLNE

6.1. Tylne tablice wyróżniające POP konstruowane są sposób zapewniający ich właściwe działanie, trwałe w warunkach normalnego użytkowania. Ponadto wolne są od wad projektu lub wykonania wpływających niekorzystnie na wydajność ich działania lub na utrzymanie ich w dobrym stanie.

6.2. Nie jest możliwy łatwy demontaż części składowych odblaskowych/fluorescencyjnych tylnych tablic wyróżniających POP (klasa 1) lub wyłącznie odblaskowych tylnych tablic wyróżniających POP (klasa 2).

6.3. Sposób zamocowania tylnej tablicy wyróżniającej POP umożliwia jej stabilne i trwałe połączenie z tylną częścią pojazdu, np. za pomocą śrub lub nitów.

6.4. Zewnętrzne powierzchnie odblaskowych/fluorescencyjnych tylnych tablic wyróżniających POP (klasa 1) lub wyłącznie odblaskowych tylnych tablic wyróżniających POP (klasa 2) powinny być łatwe do czyszczenia. W związku z tym nie mogą mieć chropowatej powierzchni, a ewentualne występujące na nich elementy wystające nie mogą utrudniać czyszczenia.

7. SPECYFIKACJE SZCZEGÓLNE (BADANIA)

7.1. Tylne tablice wyróżniające POP spełniają także warunki dotyczące wymiarów, kształtu i wzoru, a także wymogi kolorymetryczne, fotometryczne, fizyczne i mechaniczne przedstawione w załącznikach 5-12 do niniejszego regulaminu.

8. ZMIANA I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI TYLNYCH TABLIC WYRÓŻNIAJĄCYCH POJAZDÓW O (KONSTRUKCYJNIE) OGRANICZONEJ PRĘDKOŚCI I ICH PRZYCZEP

8.1. Jakakolwiek modyfikacja typu tylnej tablicy wyróżniającej wymaga powiadomienia służby administracyjnej, która udzieliła homologacji typu. Służba taka może wówczas:

8.1.1. uznać, że wprowadzone modyfikacje prawdopodobnie nie będą miały istotnego negatywnego skutku i że w każdym razie typ urządzenia nadal spełnia wymogi; lub

8.1.2. zażądać dodatkowego sprawozdania z badań od upoważnionej placówki technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań.

8.2. Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin zostają powiadomione o potwierdzeniu lub odmowie homologacji, z wyszczególnieniem zmian, zgodnie z procedurą określoną w pkt 5.3 powyżej.

8.3. Właściwy organ udzielający rozszerzenia homologacji przydziela numer seryjny dla takiego rozszerzenia oraz informuje o nim pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego z wzorem w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.

9. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI

Procedury produkcji powinny być zgodne z procedurami określonymi w aneksie 2 do Porozumienia (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) i powinny spełniać następujące wymagania:

9.1. Tylne tablice wyróżniające homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem produkowane są w sposób zapewniający ich zgodność z typem homologowanym w drodze spełnienia wymogów określonych w pkt 6 i 7.

9.2. Spełnione są minimalne wymogi zgodności procedur kontroli produkcji określone w załączniku 13 do niniejszego regulaminu.

9.3. Spełnione są minimalne wymogi pobierania próbek przez kontrolera, określone w załączniku 14 do niniejszego regulaminu.

9.4. Organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym czasie zweryfikować metody kontroli zgodności stosowane w każdym z obiektów produkcyjnych. Weryfikacje takie dokonywane są zazwyczaj co dwa lata.

10. SANKCJE ZA NIEZGODNOŚĆ PRODUKCJI

10.1. Homologacja udzielona w odniesieniu do typu tylnej tablicy wyróżniającej POP zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta w razie niespełnienia wymogów określonych powyżej lub niezgodności tablicy wyróżniającej noszącej znak homologacji z homologowanym typem.

10.2. Jeżeli Strona Porozumienia stosująca niniejszy regulamin postanowi o cofnięciu uprzednio przez siebie udzielonej homologacji, niezwłocznie powiadamia o tym fakcie pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.

11. OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI

Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaprzestanie produkcji tylnej tablicy wyróżniającej POP homologowanej zgodnie z niniejszym regulaminem, zobowiązany jest poinformować o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu właściwego komunikatu władza ta poinformuje o tym pozostałe Strony Porozumienia stosujące niniejszy regulamin, za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.

12. PRZEPISY PRZEJŚCIOWE

12.1. Od oficjalnej daty wejścia w życie suplementu nr 2 do serii poprawek 01 żadna z Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin nie może odmówić udzielenia homologacji zgodnie z niniejszym regulaminem, zmienionym suplementem nr 2 do serii poprawek 01.

12.2. Po upływie 24 miesięcy od wejścia w życie suplementu nr 2 do serii poprawek 01 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin udzielają homologacji tylko typom tylnych tablic wyróżniających zgodnym z wymogami niniejszego regulaminu, zmienionego suplementem nr 2 do serii poprawek 01.

12.3. Żadna z Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin nie może odmówić udzielenia rozszerzenia homologacji zgodnie z poprzednią wersją niniejszego regulaminu, obejmującą suplement nr 1 do serii poprawek 01.

12.4. Homologacje udzielone zgodnie z niniejszym regulaminem mniej niż 24 miesiące po dacie wejścia w życie suplementu nr 2 do serii poprawek 01 oraz wszelkie udzielone potem rozszerzenia homologacji, w tym zgodnie z poprzednią serią poprawek, pozostają w mocy na czas nieokreślony. Jeżeli typ tylnych tablic wyróżniających homologowany zgodnie z poprzednią wersją niniejszego regulaminu, obejmującą suplement nr 1 do serii poprawek 01, spełnia wymogi niniejszego regulaminu zmienionego suplementem nr 2 do serii poprawek 01, Umawiające się Strony, które udzieliły homologacji, powiadamiają o tym pozostałe Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin.

12.5. Żadna z Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin nie może odmówić udzielenia homologacji tylnym tablicom wyróżniającym homologowanym zgodnie z niniejszym regulaminem zmienionym suplementem nr 2 do serii poprawek 01.

12.6. Od oficjalnej daty wejścia w życie suplementu nr 2 do serii poprawek 01, żadna z Umawiających się Stron stosujących niniejszy regulamin nie może zakazać montażu na pojeździe tylnych tablic wyróżniających homologowanych zgodnie z niniejszym regulaminem, zmienionym suplementem nr 2 do serii poprawek 01.

12.7. Przez okres 48 miesięcy od terminu wejścia w życie suplementu nr 2 do serii poprawek 01 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin nadal zezwalają na montaż na pojazdach tylnych tablic wyróżniających homologowanych zgodnie z poprzednią wersją niniejszego regulaminu, do suplementu nr 1 do serii poprawek 01.

12.8. Po upływie okresu 48 miesięcy od terminu wejścia w życie suplementu nr 2 do serii poprawek 01 Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin mogą zakazać montażu tylnych tablic wyróżniających niespełniających wymogów niniejszego regulaminu zmienionego suplementem nr 2 do serii poprawek 01 na nowych pojazdach, które krajową homologację typu lub homologację indywidualną uzyskały po 24 miesiącach od wejścia w życie suplementu nr 2 do serii poprawek 01 do niniejszego regulaminu.

13. NAZWY I ADRESY UPOWAŻNIONYCH PLACÓWEK TECHNICZNYCH ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZEPROWADZANIE BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ NAZWY I ADRESY SŁUŻB ADMINISTRACYJNYCH

Strony Porozumienia z 1958 r. stosujące niniejszy regulamin przekazują Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy upoważnionych placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie badań homologacyjnych oraz służb administracyjnych udzielających homologacji, którym należy przesłać wydane w innych krajach formularze poświadczające udzielenie, rozszerzenie, odmowę lub cofnięcie homologacji.

______

(1) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3), (dokument TRANS/WP.29/78/Rev.1/Amend.2, ostatnio zmieniony dokumentem Amend.4).

(2) Definicje terminów technicznych zostały przyjęte przez Międzynarodową Komisję Oświetleniową (CIE) - zob. Sprawozdanie techniczne dotyczące odblasku, publikacja CIE nr 54.

(3) 1 - Niemcy, 2 - Francja, 3 - Włochy, 4 - Niderlandy, 5 - Szwecja, 6 - Belgia, 7 - Węgry, 8 - Republika Czeska, 9 -Hiszpania, 10 - Serbia, 11 - Zjednoczone Królestwo, 12 - Austria, 13 - Luksemburg, 14 - Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 - Norwegia, 17 - Finlandia, 18 - Dania, 19 - Rumunia, 20 - Polska, 21 - Portugalia, 22 - Federacja Rosyjska, 23 - Grecja, 24 - Irlandia, 25 - Chorwacja, 26 - Słowenia, 27 - Słowacja, 28 - Białoruś, 29 - Estonia, 30 (numer wolny), 31 - Bośnia i Hercegowina, 32 - Łotwa, 33 (numer wolny), 34 - Bułgaria, 35 (numer wolny), 36 -Litwa, 37 - Turcja, 38 (numer wolny), 39 - Azerbejdżan, 40 - Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 - Wspólnota Europejska (homologacje udzielane są przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli EKG), 43 - Japonia, 44 (numer wolny), 45 - Australia, 46 - Ukraina, 47 - Republika Południowej Afryki, 48 - Nowa Zelandia, 49 - Cypr, 50 - Malta, 51 - Republika Korei, 52 - Malezja, 53 - Tajlandia, 54 i 55 (numery wolne), 56 - Czarnogóra, 57 (numer wolny) oraz 58 - Tunezja. Kolejne numery przydzielane są pozostałym krajom w porządku chronologicznym, zgodnie z ratyfikacją lub przystąpieniem do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być zamontowane lub stosowane w tych pojazdach, oraz warunków wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, a o przydzielonych w ten sposób numerach powiadamia Umawiające się Strony Porozumienia Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

UKŁAD WSPÓŁRZĘDNYCH CIE

Rysunek 1

grafika

Układ kątowy CIE do określania i pomiaru retroreflektorów. Pierwsza oś jest prostopadła do płaszczyzny zawierającej oś obserwacji i oś oświetlenia. Druga oś jest prostopadła zarówno do pierwszej osi, jak i do osi odniesienia. Wszystkie osie, kąty i kierunki obrotu przedstawiono jako dodatnie.

Uwagi: a) Główną osią stałą jest oś oświetlenia.

b) Pierwsza oś jest ustalona jako prostopadła do płaszczyzny zawierającej oś obserwacji i oś oświetlenia.

c) Oś odniesienia jest umocowana w retroreflektorze i może się przemieszczać o β1 i β2.

Rysunek 2

grafika

Mechanizm goniometru, odzwierciedlający układ kątowy CIE do określania i pomiaru retroreflektorów. Wszystkie kąty i kierunki obrotu przedstawiono jako dodatnie.

ZAŁĄCZNIK  2

ZAWIADOMIENIE

(Maksymalny format: A4 (210 × 297 mm))

grafika

ZAŁĄCZNIK  3

UKŁAD ZNAKU HOMOLOGACJI

grafika

a = 5 mm min.

Tylna tablica wyróżniająca POP nosząca powyższy znak homologacji została homologowana w Niemczech (E1), a numer homologacji to 01111. Pierwsze dwie cyfry numeru homologacji wskazują, że homologacji udzielono zgodnie z wymogami niniejszego regulaminu zmienionego serią poprawek 01. Symbol "RF" wskazuje tylną tablicę wyróżniającą POP klasy 1 (materiały odblaskowe/fluorescencyjne). Tylne tablice wyróżniające POP klasy 2 (wyłącznie materiały odblaskowe) są oznakowane symbolem "RR".

Uwaga: Numer homologacji oraz symbole dodatkowe muszą znajdować się blisko okręgu, poniżej lub powyżej litery "E" lub też na prawo bądź na lewo od niej. Cyfry tworzące numer homologacji powinny znajdować się po tej samej stronie litery "E" i być zwrócone w tym samym kierunku. Dodatkowy symbol musi znajdować się dokładnie naprzeciw numeru homologacji. Należy unikać stosowania liczb rzymskich jako numerów homologacji, aby zapobiec pomyleniu ich z innymi symbolami.

ZAŁĄCZNIK  4

PROCEDURA BADANIA

BADANE PRÓBKI

1. W celu przeprowadzenia różnych badań do laboratorium badawczego dostarcza się pięć tylnych tablic wyróżniających POP.

2. Próbki przeznaczone do badania są reprezentatywne dla bieżącej produkcji, wyprodukowane zgodnie z zaleceniami producenta materiałów lub urządzeń odblaskowych i fluorescencyjnych (klasa 1) bądź wyłącznie fluorescencyjnych (klasa 2).

3. Po weryfikacji zgodności ze specyfikacjami ogólnymi (pkt 6 niniejszego regulaminu) oraz specyfikacjami dotyczącymi kształtu i wymiarów (załącznik 5) cztery próbki poddaje się badaniu odporności na wysokie temperatury opisanemu w załączniku 9 do niniejszego regulaminu, przed badaniami opisanymi w załącznikach 6, 7 i 8. Piątą próbkę zachowuje się do celów odniesienia podczas procedur badawczych.

4. Pomiary fotometryczne i kolorymetryczne przeprowadzane mogą być na tej samej próbce.

5. Do pozostałych badań należy użyć próbek, które nie zostały poddane jeszcze żadnemu badaniu.

ZAŁĄCZNIK  5

SPECYFIKACJE DOTYCZĄCE KSZTAŁTU I WYMIARÓW

KSZTAŁT I WYMIARY TYLNYCH TABLIC WYRÓŻNIAJĄCYCH POP ODBLASKOWYCH/FLUORESCENCYJNYCH (KLASA 1) LUB WYŁĄCZNIE ODBLASKOWYCH (KLASA 2)

1. Kształt

Tablice mają kształt trójkąta równobocznego o ściętych wierzchołkach i montowane są na tylnej części pojazdów o ograniczonej prędkości jednym wierzchołkiem do góry.

2. Wzór

Tylne tablice wyróżniające POP mają czerwony fluorescencyjny środek i czerwone odblaskowe obwódki wykonane z odblaskowego arkusza lub powłoki bądź z plastikowych reflektorów rogowych (klasa 1). Tylne tablice wyróżniające POP klasy 2 mają odblaskowy środek.

3. Wymiary

Długość podstawy wewnętrznego trójkąta fluorescencyjnego (klasa 1) lub trójkąta odblaskowego (klasa 2) wynoszą: nie mniej niż 350 mm i nie więcej niż 365 mm. Minimalna szerokość emitującej światło powierzchni czerwonej obwódki odblaskowej wynosi 45 mm, a maksymalna 48 mm. Parametry te zilustrowano na przykładzie w załączniku 12.

ZAŁĄCZNIK  6

SPECYFIKACJE KOLORYMETRYCZNE

1. Tylne tablice wyróżniające POP dla pojazdów o ograniczonej prędkości i ich przyczep składają się z czerwonych materiałów lub urządzeń odblaskowych i fluorescencyjnych (klasa 1) bądź z czerwonych materiałów lub urządzeń wyłącznie odblaskowych (klasa 2).

2. Czerwone materiały lub urządzenia odblaskowe

2.1. Przy pomiarze za pomocą spektrofotometru zgodnie z wytycznymi dokumentu CIE nr 15 (1971) i przy oświetleniu iluminantem normalnym D65 (wg CIE) pod kątem 45° do normalnej oraz przy obserwacji wzdłuż normalnej (geometria 45/0), kolor materiału w nowym stanie mieści się w granicach zdefiniowanych w pkt 2.31 regulaminu nr 48.

Tabela 1

Kolor1234Współczynnik luminancji
Czerwony x0,6900,5950,5600,650≥ 0,03
y0,3100,3150,3500,350

2.1.1. Współczynnik luminancji dla koloru czerwonego wynosi ≥ 0,03.

2.2. Przy oświetleniu iluminantem normalnym A (wg CIE) pod kątem oświetlenia β 1 = β2 = 0° lub, jeżeli w ten sposób uzyskuje się bezbarwne odbicie powierzchni, pod kątem β 1 = ± 5°, β2 = 0°, i przy pomiarze pod kątem obserwacji 20', kolor materiału w nowym stanie mieści się w granicach zdefiniowanych w pkt 2.30 regulaminu nr 48.

Tabela 2

Kolor1234
Czerwony x0,7200,7350,6650,643
y0,2580,2650,3350,335

Uwaga: Kwestia koloru materiałów odblaskowych widzianych nocą jest obecnie przedmiotem badań CIE/TC/1.6; w związku z czym powyższe limity są jedynie tymczasowe i zostaną zrewidowane po zakończeniu prac CIE/TC/1.6.

3. Czerwony materiał fluorescencyjny

3.1. Przy pomiarze za pomocą spektrofotometru zgodnie z wytycznymi dokumentu CIE nr 15 (1971) i przy oświetleniu polichromatycznym iluminantem normalnym D65 (wg CIE) pod kątem 45° do normalnej oraz przy obserwacji wzdłuż normalnej (geometria 45/0), kolor materiału w nowym stanie mieści się w granicach zdefiniowanych w pkt 2.32 regulaminu nr 48.

Tabela 3

Kolor1234Współczynnik luminancji
Czerwony x0,6900,5950,5690,655≥ 0,30
y0,3100,3150,3410,345

3.1.1. Współczynnik luminancji wynosi ≥ 0.30.

4. Zgodność ze specyfikacjami kolorymetrycznymi weryfikowana jest poprzez porównanie wizualne.

Jeżeli po badaniu pozostają jakiekolwiek wątpliwości, zgodność ze specyfikacjami kolorymetrycznymi weryfikowana jest poprzez ustalenie współrzędnych trójchromatycznych próbki wzbudzającej najpoważniejsze wątpliwości.

ZAŁĄCZNIK  7

SPECYFIKACJE FOTOMETRYCZNE

WŁAŚCIWOŚCI FOTOMETRYCZNE

1. Przy oświetleniu iluminantem normalnym A (wg CIE) i pomiarze zgodnym z zaleceniami CIE TC 2.3 (publikacja CIE nr 54, 1982) współczynnik odblasku R' w kandelach na metr kwadratowy na luks (cd.m-2.lx-1) całej czerwonej powierzchni odblaskowej w nowym stanie odpowiada co najmniej wartościom przedstawionym w tabeli 1.

Tabela 1

Współczynnik odblasku R' [cd.m-2.lx-1]

Kąt obserwacji α

[’]

Kąt oświetlenia β

[°]

20'β1

β2

0° 0° 0° 0°

5° 20° 30° 40°

R' obwódki (klasa 1, 2) [cd.m-2.lx-1]

R' wewnętrznego trójkąta (klasa 2) [cd.m-2.lx-1]

120 60 30 10

10 7 4 -

2. Kąt naprzeciwległy przy próbce nie powinien przekraczać 80'.

ZAŁĄCZNIK  8

ODPORNOŚĆ NA DZIAŁANIE CZYNNIKÓW ZEWNĘTRZNYCH

1. ODPORNOŚĆ NA DZIAŁANIE CZYNNIKÓW POGODOWYCH

1.1. Procedura - Do każdego badania wykorzystuje się dwie próbki jednostki badanej (zob. pkt 2.1.2 niniejszego regulaminu). Jedną próbkę umieszcza się w ciemnym i suchym pojemniku do późniejszego wykorzystania w charakterze "próbki odniesienia".

Drugą próbkę wystawia się na działanie źródła oświetlenia zgodnie z normą ISO 105-B02-1978, sekcja 4.3.1; materiał odblaskowy wystawia się na działanie światła do czasu, gdy wzorzec niebieski nr 7 wyblaknie do poziomu nr 4 na skali szarości, a materiał fluorescencyjny do czasu, gdy wzorzec niebieski nr 5 wyblaknie do poziomu nr 4 na skali szarości.

Po badaniu próbkę myje się rozcieńczonym roztworem neutralnego detergentu, suszy i sprawdza jej zgodność z wymogami określonymi w pkt 1.2-1.4.

1.2. Wygląd - Wygląd żadnego z fragmentów powierzchni badanej próbki nie może wskazywać na wystąpienie pęknięcia, rozszczelnienia, wżerów, pęcherzy, rozwarstwienia, odkształcenia, wykwitów, plam lub korozji.

W żadnym kierunku liniowym nie występuje kurczenie się większe niż 0,5 %, nic nie wskazuje także na defekt spoiwa, np. krawędź nie oddziela się od podłoża.

1.3. Trwałość kolorów - Kolory badanej próbki nadal spełniają wymogi określone w załączniku 6.

1.4. Wpływ na współczynnik natężenia światła materiału odblaskowego.

1.4.1. W tym badaniu pomiaru dokonuje się jedynie pod kątem obserwacji wynoszącym 20' i kątem oświetlenia wynoszącym 5°, metodą określoną w załączniku 7.

1.4.2. Współczynnik natężenia światła po wysuszeniu wynosi nie mniej niż 80 % wartości podanej w załączniku 7, tabela 1.

1.4.3. Następnie próbkę poddaje się działaniu symulowanego deszczu, przy czym jej współczynnik natężenia światła w takich warunkach wynosi nie mniej niż 90 % wartości uzyskanej po wysuszeniu, zgodnie z pkt 1.4.2 powyżej.

2. ODPORNOŚĆ NA KOROZJĘ (norma ISO 3768)

2.1. Próbkę jednostki badanej poddaje się działaniu mgły solankowej przez okres 48 godzin, obejmujący dwa okresy po 24 godziny oddzielone dwugodzinną przerwą, podczas której próbce pozwala się wyschnąć.

Mgłę solankową wytwarza się rozpylając w temperaturze 35 + 2 °C roztwór soli uzyskany poprzez rozpuszczenie pięciu części wagowych chlorku sodu w 95 częściach wody destylowanej zawierającej nie więcej niż 0,02 % zanieczyszczeń.

2.2. Bezpośrednio po zakończeniu badania próbka nie wykazuje oznak korozji mogących niekorzystnie wpłynąć na skuteczność urządzenia.

2.2.1. Współczynnik natężenia światła R powierzchni odblaskowej, mierzony po okresie 48 godzin określonym w załączniku 7, pkt 1, pod kątem oświetlenia wynoszącym 5° i kątem obserwacji wynoszącym 20', wynosi nie mniej niż wartość podana w załączniku 7, tabela 1. Przed pomiarem powierzchnię należy oczyścić z osadów soli pozostawionych przez mgłę solankową.

3. ODPORNOŚĆ NA PALIWA

Fragment jednostki badanej o długości nie mniejszej niż 300 mm zanurza się na jedną minutę w mieszaninie n-heptanu (70 % objętości) i toluolu (30 % objętości).

Po wyjęciu z mieszaniny powierzchnię wyciera się do sucha miękką szmatką; nie są widoczne żadne zmiany powierzchni, ograniczające jej skuteczność.

4. SIŁA SPOIWA (w przypadku materiałów przyczepnych)

4.1. Należy ustalić przyczepność materiałów odblaskowych po okresie 24-godzinnego poddawania obróbce, używając siły odrywania pod kątem 90° na maszynie do badania naprężeń.

4.2. Należy ustalić przyczepność laminowanych lub powlekanych materiałów odblaskowych i fluorescencyjnych.

4.3. Nie powinno być możliwe usunięcie materiałów powlekanych dowolnego typu bez użycia narzędzi lub bez uszkadzania materiału.

4.4. Usunięcie materiałów laminowanych (taśm przyczepnych) z podłoża powinno wymagać siły wynoszącej co najmniej 10 N na 25 mm szerokości przy prędkości 300 mm na minutę.

5. ODPORNOŚĆ NA DZIAŁANIE WODY

Fragment jednostki badanej o długości nie mniejszej niż 300 mm zanurza się w wodzie destylowanej o temperaturze 23 ± 5 C na okres 18 godzin; następnie zostawia się go do wyschnięcia na 24 godziny w normalnych warunkach laboratoryjnych.

Po zakończeniu próby fragment taki zostaje zbadany. W odległości 10 mm od krawędzi nic nie wskazuje na degradację ograniczającą skuteczność tablicy.

6. ODPORNOŚĆ NA UDERZENIA (z wyjątkiem plastikowych reflektorów rogowych)

Po upuszczeniu z wysokości 2 m kuli o średnicy 25 mm wykonanej ze stali uspokojonej na powierzchnie odblaskowe i fluorescencyjne podpartej tablicy, przy temperaturze otoczenia wynoszącej 23 ± 2 °C, na materiałach nie są widoczne żadne pęknięcia ani oddzielenie od podłoża w odległości większej niż 5 mm od miejsca uderzenia.

7. ODPORNOŚĆ NA CZYSZCZENIE

7.1. Czyszczenie ręczne

7.1.1. Badaną próbkę po zabrudzeniu mieszaniną oleju smarowego z detergentami i grafitem można z łatwością oczyścić wycierając ją łagodnym rozpuszczalnikiem alifatycznym, takim jak n-heptan, a następnie myjąc neutralnym detergentem, nie uszkadzając przy tym powierzchni odblaskowych lub fluorescencyjnych.

7.2. Czyszczenie pod wysokim ciśnieniem

7.2.1. Po 60-sekundowym oddziaływaniu urządzeniem rozpylającym na badaną część zamontowaną w normalnych warunkach użytkowania próbka nie wykazuje żadnych uszkodzeń na powierzchni odblaskowej, odwarstwienia od podłoża lub oddzielenia od powierzchni, do której była przymocowana, przy następujących parametrach ustawienia:

a) ciśnienie wody/roztworu czyszczącego: 8 ± 0,2 Mpa;

b) temperatura wody/roztworu czyszczącego: 60° - 5 °C;

c) natężenie przepływu wody/roztworu czyszczącego: 7 ± 1 l/min;

d) końcówka lancy spryskiwacza musi znajdować się w odległości 600 ± 20 mm od powierzchni odblaskowej;

e) lanca spryskiwacza powinna być trzymana pod katem nie większym niż 45 stopni od prostopadłej do powierzchni odblaskowej;

f) ustawienie dyszy pod kątem 40 stopni w celu uzyskania szerokiego strumienia.

ZAŁĄCZNIK  9

ODPORNOŚĆ NA DZIAŁANIE WYSOKICH TEMPERATUR

1. Cztery próbki umieszcza się na 48 godzin w suchej atmosferze o temperaturze 65 ± 2 °C, po czym pozwala im się stygnąć przez 1 godzinę przy temperaturze 23 ± 2 °C. Następnie umieszcza się je na 12 w temperaturze - 20 ± 2 °C.

1.1. Po kolejnych 4 godzinach próbkę sprawdza się w normalnych warunkach laboratoryjnych.

2. Po tym badaniu nie może być widoczne żadne pęknięcie ani zauważalne odkształcenie powierzchni, zwłaszcza jednostek optycznych.

ZAŁĄCZNIK  10

SZTYWNOŚĆ TABLIC

Jeden z boków trójkątnej tablicy przytrzymuje się mocno zaciskami urządzenia przytrzymującego niezachodzącymi na powierzchnię tablicy dalej niż 20 mm. Do przeciwległego wierzchołka prostopadle do płaszczyzny przykłada się siłę 10 N.

Wierzchołek nie powinien przesunąć się w kierunku działania siły o więcej niż 40 mm.

Po usunięciu siły tablica powinna w sposób widoczny powrócić do pozycji wyjściowej. Ugięcie rezydualne wynosi nie mniej niż 5 mm.

ZAŁĄCZNIK  11

Stabilność w czasie właściwości optycznych(1) tylnych tablic wyróżniających

1. Organ, który udzielił homologacji, ma prawo kontrolować stabilność w czasie właściwości optycznych znajdujących się w eksploatacji tylnych tablic wyróżniających danego typu.

2. Właściwe organy krajów innych niż kraj, który udzielił homologacji, mają prawo przeprowadzania podobnych kontroli na swoim terytorium. Jeżeli typ znajdujących się w eksploatacji tylnych tablic wyróżniających wykazuje systematyczną wadę, wspomniane organy przekazują organowi, który udzielił homologacji, wszelkie części składowe usunięte w celu sprawdzenia wraz z wnioskiem o przedstawienie opinii.

3. Przy braku innych kryteriów pojęcie "systematycznej wady" typu znajdujących się w eksploatacji tylnych tablic wyróżniających interpretuje się zgodnie z intencją pkt 6.1 niniejszego regulaminu.

ZAŁĄCZNIK  12

Tylne tablice wyróżniające pojazdów o ograniczonej prędkości i ich przyczep

Przykład

Wszystkie wymiary w mm

grafika

(1) Czerwony materiał odblaskowy lub odblaskowy reflektor rogowy (klasa 1 lub klasa 2).

(2) Czerwony materiał fluorescencyjny (klasa 1) lub czerwony materiał odblaskowy (klasa 2).

ZAŁĄCZNIK  13

Minimalne wymogi dotyczące zgodności z procedurami kontroli produkcji

1. OGÓLNE

1.1. Wymogi dotyczące zgodności uważa się za spełnione z mechanicznego i geometrycznego punktu widzenia, jeżeli różnice nie przekraczają nieuniknionych odchyleń produkcyjnych w granicach wymogów niniejszego regulaminu.

1.2. W odniesieniu do charakterystyki fotometrycznej, zgodności produkowanych seryjnie tylnych tablic wyróżniających nie kwestionuje się, jeżeli przy badaniu charakterystyki fotometrycznej dowolnej tylnej tablicy wyróżniającej wybranej losowo żadna ze zmierzonych wartości nie odbiega niekorzystnie o więcej niż 20 % od wartości określonych w niniejszym regulaminie.

1.3. Zachowuje się zgodność z współrzędnymi chromatyczności.

2. MINIMALNE WYMOGI DOTYCZĄCE WERYFIKACJI ZGODNOŚCI PRZEZ PRODUCENTA

Dla każdego typu tylnej tablicy wyróżniającej posiadacz znaku homologacji przeprowadza co najmniej poniższe badania w odpowiednich odstępach czasu. Badania przeprowadza się zgodnie z przepisami niniejszego regulaminu.

Jeżeli jakiekolwiek próbkowanie wykazuje niezgodność w odniesieniu do danego rodzaju badania, pobiera się i bada kolejne próbki. Producent podejmuje kroki w celu zapewnienia zgodności danej produkcji.

2.1. Charakter badań

Badania zgodności określone w niniejszym regulaminie obejmują właściwości fotometryczne i kolorymetryczne oraz sprawdzenie odporności tych właściwości na działanie pogody.

2.2. Metody stosowane w badaniach

2.2.1. Badania zasadniczo przeprowadza się zgodnie z metodami określonymi w niniejszym regulaminie.

2.2.2. Za zgodą właściwego organu odpowiedzialnego za badania homologacyjne w dowolnym badaniu zgodności przeprowadzanym przez producenta mogą być zastosowane metody równoważne. Producent jest odpowiedzialny za wykazanie, że zastosowane metody są równoważne metodom określonym w niniejszym regulaminie.

2.2.3. Zastosowanie pkt 2.2.1 i 2.2.2 wymaga regularnej kalibracji urządzenia badawczego i jego korelacji z pomiarami przeprowadzonymi przez właściwy organ.

2.2.4. We wszystkich przypadkach metodami odniesienia są metody określone w niniejszym regulaminie, szczególnie do celów administracyjnej weryfikacji i próbkowania.

2.3. Charakter próbkowania

Próbki tylnych tablic wyróżniających wybiera się losowo z jednorodnej partii produkcji. Jednorodna partia oznacza zbiór tylnych tablic wyróżniających tego samego typu, określony według metod produkcyjnych producenta.

Ocena obejmuje zasadniczo produkcję seryjną z poszczególnych zakładów. Jednakże producent może zebrać razem dokumentację dotyczącą tego samego typu z kilku zakładów, z zastrzeżeniem, że zakłady te działają według tego samego systemu jakości i zarządzania jakością.

2.4. Zmierzone i zarejestrowane właściwości fotometryczne

Pobrane próbki tylnych tablic wyróżniających poddaje się pomiarom fotometrycznym pod kątem minimalnych wartości w punktach i przy współrzędnych chromatyczności przewidzianych niniejszym regulaminem.

2.5. Kryteria akceptowalności

Producent jest odpowiedzialny za statystyczne opracowanie wyników badań i za określenie, w porozumieniu z właściwym organem, kryteriów akceptowalności jego produktów w celu spełnienia specyfikacji określonej dla sprawdzania zgodności produktów w pkt 9.1 niniejszego regulaminu.

Kryteria akceptowalności powinny być takie, aby przy poziomie ufności 95 % minimalne prawdopodobieństwo pomyślnego przejścia kontroli na miejscu zgodnie z załącznikiem 14 (pierwsze pobranie próbki) wynosiło 0,95.

ZAŁĄCZNIK  14

MINIMALNE WYMOGI DOTYCZĄCE POBIERANIA PRÓBEK PRZEZ KONTROLERA

1. OGÓLNE

1.1. Wymogi dotyczące zgodności uważa się za spełnione z mechanicznego i geometrycznego punktu widzenia zgodnie z wymogami niniejszego regulaminu, jeżeli ewentualne różnice nie przekraczają nieuniknionych odchyleń produkcyjnych.

1.2. W odniesieniu do charakterystyki fotometrycznej, zgodności produkowanych seryjnie tylnych tablic wyróżniających nie kwestionuje się, jeżeli przy badaniu charakterystyki fotometrycznej dowolnej tylnej tablicy wyróżniającej wybranej losowo:

1.2.1. żadna ze zmierzonych wartości nie odbiega niekorzystnie o więcej niż 20 % od wartości określonych w niniejszym regulaminie;

1.2.2. pomija się tylne tablice wyróżniające z widocznymi wadami.

1.3. Zachowuje się zgodność ze współrzędnymi chromatyczności.

2. PIERWSZE POBIERANIE PRÓBEK

W pierwszym próbkowaniu wybiera się losowo cztery tylne tablice wyróżniające. Pierwszy zestaw próbek złożony z dwóch sztuk oznacza się literą A, a drugi zestaw próbek złożony z dwóch sztuk oznacza się literą B.

2.1. Zgodność nie jest kwestionowana

2.1.1. Po przeprowadzeniu procedury próbkowania przedstawionej na rys. 1 w niniejszym załączniku, zgodność produkowanych seryjnie tylnych tablic wyróżniających nie jest kwestionowana, jeżeli odchylenia zmierzonych wartości tylnych tablic wyróżniających w niekorzystnych kierunkach wynoszą:

2.1.1.1. zestaw próbek A

A1: jedna tylna tablica wyróżniająca 0 procent

jedna tylna tablica wyróżniająca nie więcej niż 20 procent

A2: obie tylne tablice wyróżniające więcej niż 0 procent

ale nie więcej niż 20 procent

przejdź do próbki B

2.1.1.2. zestaw próbek B

B1: obie tylne tablice wyróżniające 0 procent

2.2. Zgodność jest kwestionowana

2.2.1. Po wykonaniu procedury próbkowania przedstawionej na rys. 1 w niniejszym załączniku zgodność produkowanych seryjnie tylnych tablic wyróżniających jest kwestionowana, a od producenta żąda się spełnienia wymogów (dostosowania produkcji), jeżeli odchylenia zmierzonych wartości tylnych tablic wyróżniających wynoszą:

2.2.1.1. zestaw próbek A

A3: jedna tylna tablica wyróżniająca nie więcej niż 20 procent

jedna tylna tablica wyróżniająca więcej niż 20 procent

ale nie więcej niż 30 procent

2.2.1.2. zestaw próbek B

B2: w przypadku A2

jedna tylna tablica wyróżniająca więcej niż 0 procent

ale nie więcej niż 20 procent

jedna tylna tablica wyróżniająca nie więcej niż 20 procent

B3: w przypadku A2

jedna tylna tablica wyróżniająca 0 procent

jedna tylna tablica wyróżniająca więcej niż 20 procent

ale nie więcej niż 30 procent

2.3. Cofnięcie homologacji

Zgodność kwestionuje się i stosuje się pkt 10, jeżeli po wykonaniu procedury próbkowania przedstawionej na rys. 1 w niniejszym załączniku odchylenia zmierzonych wartości tylnych tablic wyróżniających wynoszą:

2.3.1. zestaw próbek A

A4: jedna tylna tablica wyróżniająca nie więcej niż 20 procent

jedna tylna tablica wyróżniająca więcej niż 30 procent

A5: obie tylne tablice wyróżniające więcej niż 20 procent

2.3.2. zestaw próbek B

B4: w przypadku A2

jedna tylna tablica wyróżniająca więcej niż 0 procent

ale nie więcej niż 20 procent

jedna tylna tablica wyróżniająca więcej niż 20 procent

B5: w przypadku A2

obie tylne tablice wyróżniające więcej niż 20 procent

B6: w przypadku A2

jedna tylna tablica wyróżniająca 0 procent

jedna tylna tablica wyróżniająca więcej niż 30 procent

3. POWTÓRNE PRÓBKOWANIE

W przypadkach A3, B2, B3 przed upływem dwóch miesięcy od powiadomienia niezbędne jest powtórne próbkowanie, w ramach którego trzeci zestaw próbek C złożony z dwóch tylnych tablic wyróżniających oraz czwarty zestaw próbek D złożony z dwóch tylnych tablic wyróżniających wybiera się z zapasu wyprodukowanego po dostosowaniu produkcji.

3.1. Zgodność nie jest kwestionowana

3.1.1. Po wykonaniu procedury próbkowania przedstawionej na rys. 1 w niniejszym załączniku nie kwestionuje się zgodności produkowanych seryjnie tylnych tablic wyróżniających, jeżeli odchylenia zmierzonych wartości tylnych tablic wyróżniających wynoszą:

3.1.1.1. zestaw próbek C

C1: jedna tylna tablica wyróżniająca 0 procent

jedna tylna tablica wyróżniająca nie więcej niż 20 procent

C2: obie tylne tablice wyróżniające więcej niż 0 procent

ale nie więcej niż 20 procent

przejść do zestawu próbek D

3.1.1.2. zestaw próbek D

D1: w przypadku C2

obie tylne tablice wyróżniające 0 procent

3.2. Zgodność jest kwestionowana

3.2.1. Po wykonaniu procedury próbkowania przedstawionej na rys. 1 w niniejszym załączniku zgodność produkowanych seryjnie tylnych tablic wyróżniających jest kwestionowana, a od producenta żąda się spełnienia wymogów (dostosowania produkcji), jeżeli odchylenia zmierzonych wartości tylnych tablic wyróżniających wynoszą:

3.2.1.1. zestaw próbek D

D2: w przypadku C2

jedna tylna tablica wyróżniająca więcej niż 0 procent

ale nie więcej niż 20 procent

jedna tylna tablica wyróżniająca nie więcej niż 20 procent

3.3. Cofnięcie homologacji

Zgodność kwestionuje się i stosuje się pkt 10, jeżeli po wykonaniu procedury próbkowania przedstawionej na rys. 1 w niniejszym załączniku odchylenia zmierzonych wartości tylnych tablic wyróżniających wynoszą:

3.3.1. zestaw próbek C

C3: jedna tylna tablica wyróżniająca nie więcej niż 20 procent

jedna tylna tablica wyróżniająca więcej niż 20 procent

C4: obie tylne tablice wyróżniające więcej niż 20 procent

3.3.2. zestaw próbek D

D3: w przypadku C2

jedna tylna tablica wyróżniająca 0 lub więcej niż 0 procent

jedna tylna tablica wyróżniająca więcej niż 20 procent

4. BADANIA WYTRZYMAŁOŚCI

Po wykonaniu procedury próbkowania przedstawionej na rys. 1 niniejszego załącznika próbki jednej z tylnych tablic wyróżniających z zestawu próbek A poddaje się badaniu zgodnie z procedurami opisanymi w załącznikach 8 i 9 do niniejszego regulaminu.

W razie pozytywnego wyniku badań tylną tablicę wyróżniającą uważa się za akceptowalną. Jednakże w razie negatywnego wyniku badań próbek z zestawu A tej samej procedurze poddaje się dwie tylne tablice wyróżniające z zestawu próbek B, przy czym wynik badania obu tablic musi być pozytywny.

Rys. 1

grafika

ZAŁĄCZNIK  15

Wytyczne dotyczące montażu tylnych tablic wyróżniających na pojazdach o (konstrukcyjnie) ograniczonej prędkości i ich przyczepach

1. Zaleca się, aby rządy wymagały montowania na pojazdach o prędkości maksymalnej ograniczonej (konstrukcyjnie) do 30 km/h, "tylnych tablic wyróżniających pojazdy o ograniczonej prędkości i ich przyczepy" zgodnych z niniejszym regulaminem i szczególnymi wymogami odnoszącymi się do jego zakresu, w sposób odpowiadający wytycznym zawartym w niniejszym załączniku.

2. Zakres

Głównym celem niniejszych wytycznych jest ustanowienie wymogów dotyczących montażu, układu, pozycji i widoczności geometrycznej tylnych tablic wyróżniających pojazdy o prędkości maksymalnej ograniczonej (konstrukcyjnie) do 30 km/h i ich przyczepy.

3. Liczba

Co najmniej jedna.

4. Układ

Tylne tablice wyróżniające uzyskują homologację typu zgodnie z niniejszym regulaminem i spełniają jego wymogi.

Wierzchołek tylnej tablicy wyróżniającej skierowany jest do góry.

Wszystkie części tylnej tablicy wyróżniającej mieszczą się nie dalej niż 5° od poprzecznej płaszczyzny pionowej, pod kątami prostymi do osi wzdłużnej pojazdu i zwrócone są do tyłu.

5. Umiejscowienie

Pod względem szerokości: Jeżeli montuje się tylko jedną tylną tablicę wyróżniającą, musi ona znajdować się po stronie środkowej płaszczyzny wzdłużnej pojazdu przeciwnej do kierunku ruchu określonego w kraju rejestracji.

Pod względem wysokości: Nie mniej niż 250 mm (dolna krawędź) i nie więcej niż 1 500 mm (górna krawędź) ponad podłożem.

Pod względem długości: Z tyłu pojazdu.

6. Widoczność geometryczna

Kąt poziomy: 30° do wewnątrz i na zewnątrz, dopuszczalne jest przykrycie niezbędnymi częściami konstrukcyjnymi pojazdu do 10 % powierzchni tylnej tablicy wyróżniającej;

Kąt pionowy: 15° powyżej płaszczyzny poziomej.

Ustawienie kierunkowē: do tyłu.

______

(1) Pomimo wagi badań sprawdzających stabilność w czasie właściwości optycznych tylnych tablic wyróżniających, przy obecnym poziomie rozwoju technicznego nie jest jeszcze możliwa ocena takiej stabilności w drodze badań laboratoryjnych o ograniczonym czasie trwania.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.