Publiczne zaproszenie do wyrażenia zainteresowania powołaniem na stanowisko zastępcy członka komisji odwoławczej Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB) (SRB/2018/001).

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2018.272A.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 sierpnia 2018 r.

Publiczne zaproszenie do wyrażenia zainteresowania powołaniem na stanowisko zastępcy członka komisji odwoławczej Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (SRB)
(SRB/2018/001)

(2018/C 272 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 3 sierpnia 2018 r.)

Niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji dotyczy powołania zastępcy członka jej komisji odwoławczej.

Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji

Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji (Single Resolution Board - SRB) jest europejskim organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i ściśle współpracuje z krajowymi organami ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji uczestniczących państw członkowskich, tworząc razem jednolity mechanizm restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Jednolita Rada ściśle współpracuje również z Komisją Europejską i Europejskim Bankiem Centralnym (EBC) w celu ochrony stabilności finansowej.

Jej misją jest zapewnienie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków znajdujących się w trudnej sytuacji przy minimalnych skutkach dla gospodarki realnej i finansów publicznych uczestniczących państw członkowskich i innych państw. W związku z tym Jednolitej Radzie przydzielono konkretne zadania i obowiązki w zakresie przygotowania i przeprowadzenia restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wobec banków będących na progu upadłości lub zagrożonych upadłością.

Jednolita Rada odpowiada również za zarządzanie jednolitym funduszem restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (SRF), który został ustanowiony na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 1  w celu zapewnienia dostępności wsparcia finansowego średnioterminowego w przypadku, gdyby takie wsparcie okazało się potrzebne przy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji lub rozwiązywaniu banku.

Jednolita Rada to samofinansująca się agencja Unii Europejskiej.

Komisja odwoławcza Jednolitej Rady

Zgodnie z art. 85 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Jednolita Rada ustanowiła komisję odwoławczą w celu rozpatrywania odwołań od określonych decyzji Jednolitej Rady. Zgodnie z ust. 3 dowolna osoba fizyczna lub prawna, w tym organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, mogą odwołać się od decyzji Jednolitej Rady, która:

-
ogranicza istotne przeszkody w przeprowadzeniu skutecznej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 10 ust. 10 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
-
stosuje uproszczone obowiązki w odniesieniu do sporządzenia planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wobec niektórych podmiotów lub znosi obowiązek sporządzenia tych planów zgodnie z art. 11 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
-
ustala minimalny wymóg w zakresie funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
-
nakłada grzywnę zgodnie z art. 38-41,
-
pobiera składki na rzecz wydatków administracyjnych Jednolitej Rady zgodnie z art. 65 ust. 3 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
-
pobiera nadzwyczajne składki ex post zgodnie z art. 71 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz
-
odmawia dostępu do dokumentów na podstawie przepisów o publicznym dostępie do dokumentów, o którym mowa w art. 90 ust. 3 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Komisja odwoławcza podejmuje decyzję większością głosów swoich członków (ust. 4). Komisja odwoławcza uzasadnia swoje decyzje i powiadamia o nich strony (ust. 9). Komisja odwoławcza może potwierdzić decyzję podjętą przez Jednolitą Radę lub przekazać jej sprawę do ponownego rozstrzygnięcia. Decyzja komisji odwoławczej jest wiążąca dla Jednolitej Rady, która przyjmuje zmienioną decyzję dotyczącą odnośnej sprawy (ust. 8). Od decyzji podjętej przez komisję odwoławczą może zostać wniesiona skarga do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (art. 86 ust. 1 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji). Zgodnie z art. 85 ust. 10 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji komisja odwoławcza przyjęła swój regulamin wewnętrzny (por.https://srb.europa.eu/en/content/procedure). Komisję odwoławczą w jej pracy wspiera niezależny sekretariat.

Skład komisji odwoławczej

Na podstawie art. 85 ust. 2 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w skład komisji odwoławczej wchodzi pięciu członków i dwóch zastępców, będących wysoko cenionymi osobami pochodzącymi z państw członkowskich, z sektora prywatnego lub publicznego, mającymi udokumentowaną odpowiednią wiedzę i doświadczenie zawodowe w zakresie bankowości lub innych usług finansowych, w tym w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Jednolita Rada mianuje członków komisji odwoławczej i dwóch zastępców na pięcioletnią kadencję, którą można jednokrotnie odnowić, po opublikowaniu publicznego zaproszenia do wyrażenia zainteresowania. Nie są oni związani żadnymi instrukcjami.

Obecny skład komisji odwoławczej dostępny jest pod adresem: https://srb.europa.eu/en/content/composition.

Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania mianowaniem w charakterze zastępcy członka komisji odwoławczej

Zaproszenie ma na celu wyłonienie kandydata lub kandydatów na stanowisko zastępcy lub zastępców, którzy mogą zostać członkami po udzieleniu poprzednim członkom komisji odwoławczej absolutorium lub, w razie potrzeby, ad hoc w konkretnych sprawach. Zastępcę lub zastępców mianuje i powołuje Jednolita Rada na pięcioletnią kadencję, którą można jednokrotnie odnowić. Członkowie i zastępcy są powoływani do występowania we własnym imieniu, w związku z czym nie mogą delegować swoich obowiązków na innych członków lub osoby trzecie.

Nakład pracy

Zastępcy zasadniczo zastępują członków komisji odwoławczej w przypadku ich niezdolności do działania lub konfliktu interesów w kontekście konkretnego odwołania, np. gdy uznaje się, że członek komisji odwoławczej ma interes prywatny lub osobisty, który może mieć wpływ, lub wydaje się mieć wpływ, na bezstronne i obiektywne wykonywanie jego obowiązków. W przypadku wcześniejszego udzielenia członkowi absolutorium komisja odwoławcza może również zwrócić się do zastępców o uczynienie z nich stałych członków na pozostały okres mandatu członka, któremu udzielono absolutorium.

Od członków i ich zastępców oczekuje się aktywnego i regularnego uczestnictwa. W tym celu od mianowanej osoby oczekuje się uczestnictwa w posiedzeniach regularnych i ad hoc. Komisja odwoławcza zbiera się mniej więcej cztery razy w roku na regularne jednodniowe posiedzenia w siedzibie Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w Brukseli w Belgii. W razie potrzeby częstotliwość posiedzeń może wzrosnąć. Kandydaci powinni wziąć pod uwagę fakt, że posiedzenia zwykle wymagają przygotowania. Powinni również być gotowi do pracy z mediami elektronicznymi w celu zarządzania dokumentami i ich wymiany. Dokumenty robocze są sporządzane w języku angielskim. Posiedzenia również są prowadzone w języku angielskim. Dlatego niezbędna jest bardzo dobra znajomość języka angielskiego.

Diety i uprawnienia

Członkowie i zastępcy otrzymują wynagrodzenie proporcjonalne do zadań powierzonych im na podstawie umowy o świadczenie usług, ale nie są stałymi pracownikami Jednolitej Rady. Członkowie i zastępcy członków komisji odwoławczej mogą być zatem zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy, jeżeli jest to zgodne z ich dyspozycyjnością do rozpatrywania odwołań w krótkim terminie (por. Niezależność).

Członkowie i zastępcy otrzymują wynagrodzenie w wysokości 800 EUR za dzień roboczy, a maksymalnie 8 000 EUR za każdą sprawę w formie zryczałtowanego wynagrodzenia. Poziom aktywności komisji odwoławczej będzie zależał od liczby odwołań od decyzji Jednolitej Rady.

Koszty podróży, zakwaterowania i utrzymania członków lub zastępców zostaną pokryte przez Jednolitą Radę zgodnie z jej decyzją w sprawie zasad zwrotu kosztów dla komisji odwoławczej.

Szczegółowe warunki powoływania członków i zastępców członków komisji odwoławczej zostaną odrębnie określone przez nich i Jednolitą Radę.

Kryteria kwalifikowalności

Kandydaci muszą spełniać poniższe wymagania, w przeciwnym razie ich zgłoszenia nie zostaną uwzględnione.

W dniu upływu terminu składania zgłoszeń kandydat:

-
musi być obywatelem jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
-
nie może być obecnym członkiem personelu Jednolitej Rady,
-
nie może być obecnym pracownikiem organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ani innych krajowych lub unijnych instytucji, organów i jednostek organizacyjnych zaangażowanych w wykonywanie zadań powierzonych Jednolitej Radzie na mocy rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji,
-
musi:
a)
mieć pomyślnie ukończony, potwierdzony dyplomem, pełny cykl studiów uniwersyteckich, najlepiej z zakresu prawa, ekonomii lub innego przedmiotu związanego z pracą komisji odwoławczej Jednolitej Rady, którego zwykły czas trwania wynosi co najmniej cztery (4) lata, uprawniający do podjęcia studiów podyplomowych; lub
b)
pomyślnie zakwalifikować się do wykonywania działalności zawodowej prawnika w państwie członkowskim;
-
mieć odpowiednią wiedzę i co najmniej dziesięcioletnie (10) doświadczenie zawodowe, w tym doświadczenie w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w dziedzinie bankowości lub innych usług finansowych (nabyte po uzyskaniu dyplomu uniwersyteckiego), oraz
-
znać język angielski na poziomie zaawansowanym, z potwierdzoną umiejętnością redagowania pism i zadowalającą znajomością co najmniej jednego innego języka urzędowego Unii Europejskiej.

Niezależność

Wszyscy kandydaci zostaną poddani kontroli wstępnej pod kątem potencjalnego konfliktu interesów zgodnie z obowiązującymi przepisami. W tym celu wszyscy kandydaci muszą złożyć wraz ze swoim zgłoszeniem formularz deklaracji interesów, wyjaśniony poniżej, w pełni wypełniony i należycie podpisany. Każdy ujawniony bezpośredni konflikt interesów będzie skutkować wykluczeniem z procesu rekrutacji.

Członkowie i zastępcy członków komisji odwoławczej działają niezależnie i w interesie publicznym i nie są związani żadnymi instrukcjami. Składają jawną deklarację dotyczącą zobowiązań oraz jawną deklarację wskazującą wszelkie bezpośrednie lub pośrednie interesy, które mogłyby zostać uznane za szkodzące ich niezależności, lub brak takich interesów.

Kryteria wyboru

Oceny zgłoszeń z wyrażeniem zainteresowania dokonuje się na podstawie:

-
udokumentowanej odpowiedniej wiedzy i doświadczenia zawodowego na wystarczająco wysokim poziomie w dziedzinie prawa, bankowości lub innych usług finansowych, które mogą obejmować doświadczenie w zakresie regulacji usług finansowych,
-
doświadczenia w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w sektorze bankowym,
-
pracy prawnika lub akademickiej związanej z restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją,
-
bardzo dobrej znajomości i zrozumienia prawodawstwa UE w dziedzinie bankowości i innych usług finansowych,
-
bardzo dobrej znajomości i zrozumienia procedur stosowanych w kontekście procedur odwoławczych,
-
dyspozycyjności w krótkim terminie w celu rozpatrywania odwołań od decyzji Jednolitej Rady, oraz
-
możliwości wystąpienia konfliktów interesów, które mogłyby ograniczyć zdolność kandydata do rozpatrywania odwołań, oraz
-
udokumentowanej zdolności do pracy i interakcji w kontekście kolegialnym na podstawie obiektywnych przesłanek dotyczących dotychczasowych osiągnięć.

Procedura i termin składania zgłoszeń

Zgłoszenie zawiera:

(a)
podpisany list motywacyjny;
(b)
podpisany formularz deklaracji interesów https://srb.europa.eu/sites/srbsite/files/declaration_of_interests.pdf;
(c)
życiorys.

Na obecnym etapie nie należy wysyłać poświadczonych kopii dyplomów, referencji, dokumentów potwierdzających doświadczenie zawodowe itp., ale na żądanie muszą one zostać przedłożone na późniejszym etapie procedury.

Ponieważ głównym językiem roboczym Jednolitej Rady jest język angielski, kandydaci muszą zgłaszać swoje kandydatury w języku angielskim.

Zgłaszając się, kandydaci akceptują procedury i warunki opisane w niniejszym zaproszeniu oraz w dokumentach, których zaproszenie dotyczy. Przy sporządzaniu zgłoszeń kandydaci nie mogą w żadnym wypadku odwoływać się do dokumentów złożonych w ramach wcześniejszych zgłoszeń (np. kserokopie poprzednich zgłoszeń nie będą przyjmowane). Przedstawienie nieprawdziwych informacji może prowadzić do wykluczenia z udziału w niniejszym zaproszeniu.

Termin składania zgłoszeń upływa dnia 7 września 2018 r.

Kompletne zgłoszenie należy przesłać drogą elektroniczną najpóźniej do dnia 7 września 2018 r. do godziny 23.59 na poniższy adres:

SRB-RECRUITMENT@srb.europa.eu

Temat wiadomości e-mail powinien zawierać numer referencyjny zaproszenia do wyrażenia zainteresowania: SRB/2018/ 001 (https://srb.europa.eu/en/vacancies).

Mianowanie i powołanie kandydatów ma zakończyć się do końca września 2018 r.

Aby uzyskać więcej informacji na temat niniejszego zaproszenia, należy skontaktować się z SRB-RECRUITMENT@srb. europa.eu, podając w temacie wiadomości e-mail numer referencyjny zaproszenia: [SRB/2018/001].

Procedura powołania

Wszyscy kandydaci, którzy odpowiedzą na niniejsze zaproszenie do wyrażenia zainteresowania, zostaną poinformowani o wynikach procedury wyboru.

Jednolita Rada sporządza listę kandydatów w oparciu o kryteria wyboru wymienione powyżej.

Równość szans i ochrona danych osobowych

Jednolita Rada wprowadza politykę równych szans i przyjmuje zgłoszenia bez dyskryminacji ze względu na płeć, rasę, kolor skóry, pochodzenie etniczne lub społeczne, cechy genetyczne, język, religię, opinie polityczne lub wszelkie inne opinie, przynależność do mniejszości narodowej, majątek, urodzenie, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.

Jednolita Rada zapewnia przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 45/ 2001 2 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.

1 Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1.
2 Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.