Powołanie grupy ekspertów Komisji pod nazwą "Platforma na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania" i zastępienie decyzji C(2013) 2236.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.206.5

Akt utracił moc
Wersja od: 17 czerwca 2015 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 czerwca 2015 r.
powołująca grupę ekspertów Komisji pod nazwą "Platforma na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania" i zastępująca decyzję C(2013) 2236

(2015/C 206/04)

(Dz.U.UE C z dnia 23 czerwca 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W swoim komunikacie z dnia 6 grudnia 2012 r. 1 Komisja przedstawiła plan działania na rzecz wzmocnienia walki z oszustwami podatkowymi i uchylaniem się od opodatkowania. Komunikatowi towarzyszyły dwa zalecenia, jedno dotyczące agresywnego planowania podatkowego 2 oraz drugie dotyczące środków mających na celu zachęcanie państw trzecich do stosowania minimalnych norm w zakresie dobrych rządów w sprawach podatkowych 3 .

(2) Decyzją Komisji C(2013) 2236 4 powołano platformę na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania (platforma) - grupę ekspertów Komisji, która dokona przeglądu postępu różnych środków, w tym planu działania na 2012 r. dotyczącego oszustw podatkowych i uchylania się od opodatkowania oraz wdrożenia dwóch zaleceń. W swoim komunikacie w sprawie podwójnego opodatkowania w obrębie jednolitego rynku 5 , Komisja stwierdziła, że przeanalizuje potencjalne korzyści z utworzenia forum UE ds. podwójnego opodatkowania. Biorąc pod uwagę fakt, że podwójne nieopodatkowanie i podwójne opodatkowanie są często powiązane, uznano za stosowne, żeby kwestia podwójnego opodatkowania również została podjęta z przez platformę. To założenie jest nadal aktualne.

(3) Parlament Europejski 6 i Rada Unii Europejskiej 7 wezwały do dalszych wysiłków w walce z oszustwami podatkowymi i unikaniem opodatkowania.

(4) Platforma okazała się użyteczna, wnosząc wkład w obszary, w odniesieniu do których jest konsultowana. W dniu 18 marca 2015 r. Komisja przyjęła pakiet w sprawie przejrzystości podatkowej 8 . W dniu 17 czerwca 2015 r. 9 Komisja przyjęła komunikat w sprawie bardziej sprawiedliwego systemu opodatkowania przedsiębiorstw w Unii (plan działania na 2015 r.), w którym przekazała dane na temat stosowania zaleceń z 2012 r. Uwzględniono w nim wkład platformy. W komunikacie tym Komisja zapowiedziała, że mandat platformy zostanie przedłużony, jej zakres rozszerzony, a jej metody pracy wzmocnione.

(5) W związku z rozwojem programu przejrzystości podatkowej i sprawiedliwego opodatkowania określonego w dwóch komunikatach Komisji z 2015 r. właściwe jest dokonanie przeglądu zadań i funkcjonowania platformy.

(6) Platforma powinna umożliwiać dialog, w którym ma miejsce wymiana doświadczeń i wiedzy specjalistycznej, a wszystkie zainteresowane strony mają możliwość wyrażenia swoich opinii.

(7) Platformie powinien przewodniczyć przedstawiciel Komisji, a w jej skład powinni wchodzić przedstawiciele organów podatkowych państw członkowskich, organizacje reprezentujące przedsiębiorców lub społeczeństwo obywatelskie i osoby zajmujące się zawodowo podatkami. Aby zachować ciągłość, pożądane jest, aby obecni członkowie platformy powołani na okres stosowania decyzji Komisji C(2013) 2236 pozostali na stanowisku do czasu zakończenia ich kadencji w dniu 22 kwietnia 2016 r.

(8) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków platformy.

(9) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 .

(10) Należy uchylić decyzję C(2013) 2236,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym ustanawia się grupę ekspertów pod nazwą "Platforma na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania" ("platforma").

Artykuł  2

Zadania

Do zadań platformy należy:

a)
zachęcanie do dyskusji między podmiotami gospodarczymi, społeczeństwem obywatelskim i ekspertami krajowych organów podatkowych na temat problemów z zakresu dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania;
b)
dostarczanie Komisji informacji istotnych do wyznaczania priorytetów w dziedzinach, o których mowa w lit. a), oraz wyboru odpowiednich środków i instrumentów mających na celu osiągnięcie postępu w tych dziedzinach;
c)
przyczynianie się do jak najlepszego stosowania i wdrażania dwóch komunikatów Komisji: z dnia 18 marca 2015 r. i z dnia 17 czerwca 2015 r., poprzez określenie technicznych i praktycznych kwestii potencjalnie istotnych w tych dziedzinach, jak również możliwych rozwiązań;
d)
omawianie praktycznych informacji i wyjaśnień przekazywanych przez organy podatkowe oraz przedsiębiorców, społeczeństwo obywatelskie i praktyków podatkowych, a także analiza możliwych sposobów skuteczniejszego rozwiązywania bieżących problemów związanych z podwójnym opodatkowaniem mających wpływ na sprawne funkcjonowanie rynku wewnętrznego.

Do celów niniejszej decyzji określenie "dobre rządy w dziedzinie opodatkowania" obejmuje kwestie przejrzystości, wymiany informacji i uczciwej konkurencji podatkowej.

Artykuł  3

Konsultacje

Komisja może konsultować się z platformą w każdej sprawie dotyczącej dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania oraz dalszych czynności dotyczących planu działania na 2015 r.

Artykuł  4

Skład i powoływanie

1.
W skład platformy wchodzi nie więcej niż 43 członków.
2.
Członkami platformy są:
a)
organy podatkowe państw członkowskich;
b)
maksymalnie do piętnastu organizacji reprezentujących przedsiębiorców, społeczeństwo obywatelskie i praktyków podatkowych mających kompetencje w sprawach, o których mowa w art. 2.
3.
Organy podatkowe każdego państwa członkowskiego wyznaczają po jednym przedstawicielu spośród urzędników zajmujących się opodatkowaniem transgranicznym ze szczególnym uwzględnieniem zwalczania agresywnego planowania podatkowego.
4.
Obecni członkowie platformy nadal pełnią swoje funkcje do dnia 22 kwietnia 2016 r. Po ogłoszeniu zaproszenia do składania wniosków Dyrektor Generalny ds. Podatków i Unii Celnej powołuje członków platformy, o których mowa w ust. 2 lit. b). Kadencja tych członków trwa od dnia 23 kwietnia 2016 r. do dnia 16 czerwca 2019 r.
5.
Podejmując działania w odpowiedzi na zaproszenie do składania wniosków, organizacje wyznaczają jednego przedstawiciela i jednego zastępcę pełniącego obowiązki przedstawiciela w przypadku jego nieobecności lub niedyspozycji. Dyrektor Generalny ds. Podatków i Unii Celnej może wnieść sprzeciw wobec powołania przedstawiciela lub jego zastępcy przez organizację, jeśli nie odpowiadają oni profilowi wymaganemu w zaproszeniu do składania wniosków. W takich przypadkach odnośna organizacja proszona jest o wyznaczenie innego przedstawiciela lub jego zastępcy.
6.
Zastępcy są powoływani na takich samych warunkach jak przedstawiciele. Zastępcy automatycznie przejmują obowiązki nieobecnych przedstawicieli bądź niezdolnych do pełnienia obowiązków.
7.
Organizacje, które uznano za odpowiednie, ale których nie powołano, mogą zostać umieszczone na liście rezerwowej, z której Komisja może korzystać, jeśli wystąpi konieczność zastąpienia członków grupy.
8.
Organizacje, o których mowa w ust. 2 lit. b), lub ich przedstawiciele, mogą zostać zastąpieni lub wykluczeni na okres, jaki pozostaje do wygaśnięcia ich kadencji, w następujących sytuacjach:
a)
jeśli organizacja lub jej przedstawiciel nie są już w stanie przyczyniać się skutecznie do prac platformy;
b)
jeśli organizacja lub jej przedstawiciel nie spełniają warunku określonego w art. 339 Traktatu;
c)
jeśli organizacja lub jej przedstawiciel złożą rezygnację;
d)
jeśli jest to pożądane w celu zapewnienia równowagi reprezentacji odpowiednich dziedzin wiedzy specjalistycznej lub obszarów zainteresowania.

Jeśli organizacja lub jej przedstawiciel zostaną zastąpieni lub wykluczeni, Dyrektor Generalny ds. Podatków i Unii Celnej może, w stosownych przypadkach, wyznaczyć na zastępcę organizację z listy rezerwowej, o której mowa w ust. 7, lub zwrócić się do organizacji o wyznaczenie innego przedstawiciela lub jego zastępcy.

9.
Nazwy organizacji i ich przedstawicieli publikuje się w rejestrze grup ekspertów Komisji i podobnych zespołów ("rejestrze") i na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Podatków i Unii Celnej.
10.
Dane osobowe są gromadzone, przetwarzane i publikowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 45/2001.
Artykuł  5

Działanie

1.
Platformie przewodniczy Dyrektor Generalny ds. Podatków i Unii Celnej lub jego przedstawiciel.
2.
W celu ułatwienia jej skutecznego funkcjonowania platforma ustanawia dwie podgrupy, w których rządowi (organy podatkowe państw członkowskich) oraz pozarządowi (organizacje reprezentujące przedsiębiorców, społeczeństwo obywatelskie i osoby zajmujące się podatkami) przedstawiciele spotykają się oddzielnie.
3.
W porozumieniu z przewodniczącym platforma może ustanowić inne podgrupy celem zbadania szczegółowych kwestii, zgodnie z zakresem obowiązków ustalonym przez platformę. Tego rodzaju podgrupy ulegają rozwiązaniu z chwilą wygaśnięcia ich mandatu.
4.
W trybie doraźnym przewodniczący może zaprosić do udziału w pracach platformy lub podgrupy ekspertów zewnętrznych posiadających określone kompetencje w dziedzinie, którą zajmuje się platforma lub podgrupa. Ponadto przewodniczący może nadawać status obserwatora osobom fizycznym, organizacjom - zgodnie z przepisem 8 ust. 3 zasad horyzontalnych dotyczących grup ekspertów 11 - oraz krajom kandydującym.
5.
Członkowie i ich przedstawiciele, a także zaproszeni eksperci i obserwatorzy, muszą przestrzegać obowiązku zachowania tajemnicy służbowej określonego w traktatach oraz innych stosownych przepisach Unii, jak również przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych UE, określonych w decyzji Komisji 2001/844/WE, EWWiS, Euratom 12 . W przypadku nieprzestrzegania przez nich powyższych zobowiązań Komisja może zastosować wszelkie właściwe środki.
6.
Posiedzenia platformy i jej podgrup odbywają się zasadniczo w siedzibie Komisji. Komisja zapewnia obsługę sekretariatu. Inne służby Komisji zainteresowane określonym postępowaniem mogą w nim uczestniczyć i brać udział w posiedzeniach w ramach platformy i jej podgrup.
7.
Platforma przyjmuje swój regulamin wewnętrzny sporządzony na podstawie standardowego regulaminu wewnętrznego grup ekspertów.
8.
Komisja publikuje wszelkie istotne dokumenty na temat działań prowadzonych przez platformę (takie jak porządki obrad, protokoły i opinie uczestników) w rejestrze albo poprzez podanie w rejestrze łącza do specjalnej strony internetowej. Dokument nie jest publikowany, jeśli jego ujawnienie naruszyłoby ochronę interesu publicznego lub prywatnego określonego w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 13 .
Artykuł  6

Koszty posiedzeń

1.
Osoby uczestniczące w pracach platformy nie otrzymują wynagrodzenia za świadczone usługi.
2.
Wydatki na podróże służbowe i, w stosownych przypadkach, koszty utrzymania ponoszone przez osoby uczestniczące w pracach platformy są zwracane przez Komisję zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji.
3.
Zwrot tych wydatków odbywa się w granicach dostępnych środków przyznanych w ramach rocznej procedury przydziału zasobów.
Artykuł  7

Uchylenie

Uchyla się decyzję C(2013) 2236.

Artykuł  8

Zastosowanie

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 16 czerwca 2019 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 czerwca 2015 r.

W imieniu Komisji

Pierre MOSCOVICI

Członek Komisji

1 COM(2012) 722.
2 C(2012) 8806 final.
3 C(2012) 8805 final.
4 Decyzja Komisji C(2013) 2236 z dnia 23 kwietnia 2013 r. w sprawie powołania grupy ekspertów Komisji pod nazwą "Platforma na rzecz dobrych rządów w dziedzinie opodatkowania, agresywnego planowania podatkowego i podwójnego opodatkowania".
5 COM(2011) 712 final.
6 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2015 r. w sprawie sprawozdania rocznego dotyczącego podatków.
7 Rada ECOFIN 9.12.2014, Rada Europejska 18.12.2014.
8 Komunikat w sprawie przejrzystości podatkowej w celu zwalczania uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania (COM(2015) 136) oraz wniosek w sprawie wprowadzenia automatycznej wymiany informacji pomiędzy państwami członkowskimi UE w zakresie ich indywidualnych interpretacji prawa podatkowego (COM(2015) 135).
9 Komunikat z dnia 17 czerwca 2015 r., COM(2015) 302 final.
10 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
11 Komunikat Przewodniczącego do Komisji - Ramy dla grup ekspertów Komisji: zasady horyzontalne i rejestr publiczny, C(2010) 7649 final.
12 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
13 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43). Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osoby fizycznej, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.