Powodzie w krajach Europy Środkowej, a w szczególności w Polsce, w Republice Czeskiej, na Słowacji, na Węgrzech, w Ruminii i we Francji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.236E.128

Akt nienormatywny
Wersja od: 12 sierpnia 2011 r.

Powodzie w krajach Europy Środkowej, a w szczególności w Polsce, w Republice Czeskiej, na Słowacji, na Węgrzech, w Ruminii i we Francji

P7_TA(2010)0241

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie powodzi w krajach Europy Środkowej, a w szczególności w Polsce, w Republice Czeskiej, na Słowacji, na Węgrzech w Rumunii i we Francji

(2011/C 236 E/22)

(Dz.U.UE C z dnia 12 sierpnia 2011 r.)

Parlament Europejski,

– uwzględniając art. 3 Traktatu UE oraz art. 191 i 349 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając wniosek Komisji dotyczący rozporządzenia ustanawiającego Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (COM(2005)0108) oraz stanowisko Parlamentu z dnia 18 maja 2006 r.,

– uwzględniając swoje rezolucje z dnia 5 września 2002 r. w sprawie powodzi w Europie(1), z dnia 8 września 2005 r. w sprawie katastrof naturalnych (pożarów i powodzi) w Europie(2), z dnia 18 maja 2006 r. w sprawie klęsk żywiołowych (pożary, susze i powodzie) - aspekty związane z rolnictwem, aspekty związane z rozwojem regionalnym i aspekty związane z ochroną środowiska naturalnego(3) oraz z dnia 7 września 2006 r. w sprawie pożarów lasów oraz powodzi(4),

– uwzględniając białą księgę Komisji zatytułowaną "Adaptacja do zmian klimatu: europejskie ramy działania" (COM(2009)0147) oraz komunikat Komisji w sprawie wspólnotowego podejścia do zapobiegania klęskom żywiołowym oraz katastrofom spowodowanym przez człowieka (COM(2009)0082),

– uwzględniając dokument roboczy Komisji zatytułowany "Regiony 2020 - ocena przyszłych wyzwań dla regionów UE" (SEC(2008)2868),

– uwzględniając oświadczenie Komisji z dnia 24 lutego 2010 r. w sprawie rozległych klęsk żywiołowych w autonomicznym regionie Madery oraz swoją rezolucję z dnia 11 marca 2010 r. w sprawie rozległych klęsk żywiołowych w autonomicznym regionie Madery oraz w sprawie skutków nawałnicy Xynthia w Europie(5),

– uwzględniając art. 110 ust. 4 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że w kilku państwach członkowskich Unii Europejskiej, a w szczególności w Polsce, w Republice Czeskiej, na Słowacji, na Węgrzech i w Rumunii, a także w Niemczech i w Austrii, a ostatnio we Francji, miały miejsce rozległe klęski żywiołowe w postaci powodzi, których skutkiem są ofiary śmiertelne i obrażenia oraz konieczność ewakuacji tysięcy osób,

B. mając na uwadze, że klęski te spowodowały poważne szkody, w tym w infrastrukturze, przedsiębiorstwach i na gruntach rolnych, zniszczyły też elementy dziedzictwa naturalnego i kulturowego oraz stworzyły prawdopodobnie zagrożenie dla zdrowia publicznego,

C. mając na uwadze, że konieczna jest zrównoważona odbudowa zniszczonych lub uszkodzonych przez klęski obszarów, aby nadrobić straty ekonomiczne i społeczne,

D. mając na uwadze, że częstotliwość występowania klęsk żywiołowych i katastrof wywołanych działalnością człowieka, ich dotkliwość, złożoność i rozmiary ich skutków znacząco wzrosły w ostatnich latach w Europie,

1. wyraża współczucie dla mieszkańców regionów dotkniętych klęskami i solidaryzuje się z nimi, ma na uwadze ewentualne poważne skutki gospodarcze i oddaje hołd pamięci ofiar oraz składa kondolencje ich rodzinom;

2. docenia niesłabnący wysiłek ekip ratunkowych i poszukiwawczych, aby ratować życie i zmniejszyć szkody na dotkniętych klęską obszarach;

3. pochwala działania podjęte przez państwa członkowskie w celu zapewnienia pomocy dotkniętym klęską obszarom, gdyż udzielanie sobie wzajemnej pomocy w trudnych sytuacjach jest przykładem europejskiej solidarności;

4. wzywa Komisję i państwa członkowskie, by dokonały przeglądu planowania, polityki zrównoważonego gospodarowania gruntami, zdolności absorpcyjnych ekosystemów i wzorcowych praktyk w świetle rosnącego zagrożenia powodziami spowodowanego sposobem gospodarowania gruntami, siedliskami i systemami osuszania; ponadto wzywa do zwiększenia możliwości kontroli powodziowej i infrastruktury osuszania w celu ograniczenia szkód powodowanych gwałtownymi opadami deszczu;

5. wzywa państwa członkowskie i dotknięte klęskami regiony do poświęcenia szczególnej uwagi zgodności swoich odnośnych planów odbudowy z zasadą zrównoważonego rozwoju, a także do rozważenia możliwości dokonywania długofalowych inwestycji w ramach polityki państw członkowskich w dziedzinie zapobiegania klęskom i reagowania na te klęski;

6. wzywa państwa członkowskie do spełnienia wymogów określonych w dyrektywie powodziowej UE i do jej wdrożenia; domaga się, aby mapy zagrożenia powodziowego były uwzględniane w planach zagospodarowania przestrzennego; podkreśla, że skuteczne zapobieganie powodziom musi się opierać na strategiach transgranicznych; zachęca sąsiadujące ze sobą państwa członkowskie do zacieśnienia współpracy w działaniach zapobiegających klęskom żywiołowym przy jednoczesnym zagwarantowaniu jak najlepszego wykorzystania europejskich funduszy przeznaczonych na ten cel;

7. wzywa Komisję i państwa członkowskie do jak najszybszego udzielenia wsparcia obszarom, które poniosły straty gospodarcze i społeczne na skutek klęsk;

8. ponownie stwierdza, że konieczne jest przyjęcie nowego rozporządzenia w sprawie Funduszu Solidarności Unii Europejskiej w oparciu o wniosek Komisji (COM(2005)0108) w celu elastyczniejszego i skuteczniejszego rozwiązywania problemów wynikających z klęsk żywiołowych; krytycznie odnosi się do faktu, że Rada zablokowała prace nad tym wnioskiem, chociaż stanowisko Parlamentu zostało przyjęte przeważającą większością głosów w pierwszym czytaniu w maju 2006 r.; wzywa prezydencję belgijską i Komisję, by niezwłocznie rozpoczęły poszukiwania rozwiązania pozwalającego na dokonanie przeglądu wspomnianego rozporządzenia w celu utworzenia solidniejszego i bardziej elastycznego instrumentu umożliwiającego skuteczne reagowanie na nowe wyzwania związane ze zmianami klimatu;

9. wzywa Komisję, aby po przedstawieniu przez organy krajowe i regionalne odnośnych planów odbudowy podjęła natychmiast działania w celu zagwarantowania jak najszybszego, skutecznego i elastycznego wypłacenia niezbędnych środków finansowych z Funduszu Solidarności Unii Europejskiej;

10. wzywa Komisję, aby oprócz uruchomienia Funduszu Solidarności Unii Europejskiej wykazała otwartość i elastyczność w negocjacjach z władzami krajowymi i regionalnymi dotyczących przeglądu regionalnych programów operacyjnych na lata 2007-2013 finansowanych z EFRR, EFS i Funduszu Spójności; wzywa Komisję do jak najszybszego rozpoczęcia tego przeglądu;

11. wzywa Komisję do uwzględnienia różnic pomiędzy dotkniętymi klęską regionami, obejmującymi góry i nabrzeża rzek, aby w jak najlepszy sposób pomóc ofiarom klęski;

12. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie, Komisji, rządom państw członkowskich oraz władzom regionalnym i lokalnym na obszarach dotkniętych klęską.

______

(1) Dz.U. C 272 E, z 13.11.2003, s. 471.

(2) Teksty przyjęte, P6_TA(2005)0334.

(3) Teksty przyjęte, P6_TA(2006)0222, 0223 i 0224.

(4) Teksty przyjęte, P6_TA(2006)0349.

(5) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0065.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.