Porozumienie w sprawie praktycznych zasad egzekwowania demokratycznej odpowiedzialności i sprawowania nadzoru nad wykonywaniem zadań powierzonych Jednolitej Radzie w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2015.339.58

Akt obowiązujący
Wersja od: 17 grudnia 2015 r.

POROZUMIENIE
między Parlamentem Europejskim a Jednolitą Radą ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji w sprawie praktycznych zasad egzekwowania demokratycznej odpowiedzialności i sprawowania nadzoru nad wykonywaniem zadań powierzonych Jednolitej Radzie w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

PARLAMENT EUROPEJSKI I JEDNOLITA RADA DS. RESTRUKTURYZACJI I UPORZĄDKOWANEJ LIKWIDACJI,

- uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej,

- uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 114,

- uwzględniając Regulamin Parlamentu Europejskiego,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 1 , w szczególności jego art. 45 ust. 7 i 8,

A. mając na uwadze, że rozporządzenie (UE) nr 806/2014 ("rozporządzenie w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji") ustanawia Jednolitą Radę ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji ("Jednolita Rada") jako agencję Unii, powierzając jej scentralizowane uprawnienia do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do uczestniczących państw członkowskich w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, które uczestniczą również w Jednolitym Mechanizmie Nadzorczym, w celu zwiększenia bezpieczeństwa i dobrej kondycji instytucji kredytowych oraz stabilności systemu finansowego w Unii Europejskiej i w każdym uczestniczącym państwie członkowskim;

B. mając na uwadze, że art. 7 rozporządzenia stanowi, że Jednolita Rada jest organem ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji odpowiedzialnym za wykonywanie zadań powierzonych jej na mocy tego rozporządzenia (zadań z zakresu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji), w szczególności za sporządzanie planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przyjmowanie wszelkich decyzji związanych z restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją;

C. mając na uwadze, że powierzenie Jednolitej Radzie zadań restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oznacza, że spoczywa na niej znaczna odpowiedzialność za przyczynianie się do stabilności finansowej w Unii dzięki korzystaniu z uprawnień w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w sposób jak najbardziej skuteczny i proporcjonalny;

D. mając na uwadze, że przeniesienie uprawnień w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na szczebel Unii należy zrównoważyć stosownymi wymogami w zakresie odpowiedzialności; mając na uwadze, że na mocy art. 45 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Jednolita Rada odpowiada za wykonanie tego rozporządzenia przed Parlamentem Europejskim i Radą jako instytucjami posiadającymi legitymację demokratyczną, które reprezentują obywateli Unii i państwa członkowskie;

E. mając na uwadze, że art. 45 ust. 8 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przewiduje, iż Jednolita Rada ma prowadzić współpracę przy wszelkich dochodzeniach prowadzonych przez Parlament, z zastrzeżeniem TFUE;

F. mając na uwadze, że art. 45 ust. 7 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stanowi, iż na wniosek przewodniczący Jednolitej Rady prowadzi z przewodniczącym i wiceprzewodniczącymi właściwej komisji Parlamentu poufne dyskusje przy drzwiach zamkniętych, jeżeli takie dyskusje są niezbędne do celów wykonywania uprawnień Parlamentu wynikających z TFUE; mając na uwadze, że przepisy tego artykułu wymagają, by ustalenia dotyczące organizacji tych dyskusji zapewniały pełną poufność zgodnie z obowiązkami w zakresie poufności nałożonymi na Jednolitą Radę przez rozporządzenie w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz kiedy Rada działa jako krajowy organ ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji na mocy właściwych przepisów prawa Unii;

G. mając na uwadze, że art. 15 ust. 1 TFUE stanowi, iż agencje Unii działają z jak największym poszanowaniem zasady otwartości; mając na uwadze, że warunki uznania dokumentu Jednolitej Rady za poufny powinny, zgodnie z art. 91 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, być określone w decyzji Jednolitej Rady z zastosowaniem zasad bezpieczeństwa zawartych w przepisach bezpieczeństwa Komisji dotyczących ochrony informacji niejawnych Unii Europejskiej (EUCI) oraz informacji szczególnie chronionych niebędących informacjami niejawnymi;

H. mając na uwadze, że Parlament Europejski i Jednolita Rada powinny ściśle ze sobą współpracować, aby zapewnić wdrożenie tych przepisów bezpieczeństwa, w tym poprzez okresowe wspólne kontrole stosowanych zabezpieczeń i norm bezpieczeństwa;

I. mając na uwadze, że ujawnienie informacji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji podmiotów nie leży w gestii Jednolitej Rady, lecz podlega ograniczeniom i warunkom ustanowionym we właściwych przepisach prawa Unii, którym podlegają zarówno Parlament, jak i Jednolita Rada; mając na uwadze, że ujawnianie informacji Jednolitej Rady może być ograniczone przewidzianymi przez prawo granicami jawności;

J. mając na uwadze, że niniejsze porozumienie stosuje się z zastrzeżeniem rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , rozporządzenia (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 oraz innych mających zastosowanie przepisów pierwotnego lub wtórnego prawa Unii dotyczących publicznego dostępu do dokumentów lub ochrony danych osobowych, jak również z zastrzeżeniem przepisów o uprawnieniach śledczych Parlamentu Europejskiego, przyjętych zgodnie z art. 226 akapit trzeci TFUE;

K. mając na uwadze, że art. 88 ust. 1 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji stanowi, że członkowie Jednolitej Rady, wiceprzewodniczący, członkowie Jednolitej Rady, o których mowa w art. 43 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia, pracownicy Jednolitej Rady i pracownicy zatrudnieni w drodze wymiany z uczestniczącymi państwami członkowskimi lub oddelegowani przez te państwa, wykonujący obowiązki z zakresu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, powinni podlegać wymogom dotyczącym zachowania tajemnicy służbowej na podstawie art. 339 TFUE oraz odpowiednich przepisów prawa Unii;

L. mając na uwadze, że art. 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji określa, że Jednolita Rada podejmuje decyzje z zastrzeżeniem właściwego prawa unijnego i zgodnie z tym prawem, w szczególności z wszelkimi aktami ustawodawczymi i nieustawodawczymi, w tym z aktami, o których mowa w art. 290 i 291 TFUE;

M. mając na uwadze, że z zastrzeżeniem przyszłych zmian lub przyszłych stosownych aktów prawnych przepisy prawa Unii w zakresie postępowania z informacjami, które mają charakter poufny, w szczególności art. 84 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE 4 , nakładają na organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji i ich personel obowiązek zachowania ścisłej tajemnicy służbowej;

N. mając na uwadze, że naruszenie wymogów zachowania tajemnicy służbowej w odniesieniu do informacji dotyczących restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powinno być odpowiednio karane; mając na uwadze, że Parlament powinien stworzyć stosowne ramy działań następczych w przypadku naruszenia poufności przez posłów lub członków personelu;

O.mając na uwadze, że zgodnie z art. 43 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w skład Jednolitej Rady wchodzi m.in. członek mianowany przez każde uczestniczące państwo członkowskie reprezentujący swoje krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; mając na uwadze, że zgodnie z art. 3 ust. 3 dyrektywy 2014/59/UE wyjątkowo może to być organ właściwy dla nadzoru do celów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE 6 ; mając na uwadze, że należy przyjąć odpowiednie uzgodnienia strukturalne dla zagwarantowania operacyjnej niezależności i uniknięcia konfliktu interesów między funkcjami nadzoru na mocy rozporządzenia (UE) nr 575/2013 i dyrektywy 2013/36/UE lub innymi funkcjami właściwego organu a funkcjami organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przewidzianymi w tej dyrektywie; mając na uwadze, że takie uzgodnienia strukturalne powinny znaleźć odzwierciedlenie w kodeksie postępowania Jednolitej Rady mającym zastosowanie do jej członków;

P. mając na uwadze, że niniejsze porozumienie stosuje się z zastrzeżeniem odpowiedzialności krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji przed parlamentami narodowymi zgodnie z prawem krajowym;

Q. mając na uwadze, że niniejsze porozumienie nie obejmuje ani nie dotyczy obowiązków w zakresie odpowiedzialności i sprawozdawczości, jakim podlega Jednolita Rada wobec Rady, Komisji lub parlamentów narodowych;

R. mając na uwadze, że art. 45 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że Jednolita Rada powinna przedkładać m.in. Parlamentowi coroczne sprawozdanie z wykonania zadań powierzonych jej rozporządzeniem; mając na uwadze, że sprawozdanie powinno w szczególności obejmować działania Jednolitej Rady w zakresie planowania restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oceny możliwości restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, ustalania minimalnych wymogów dotyczących funduszy własnych i zobowiązań kwalifikowalnych, działań w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wykonywania innych obowiązków i uprawnień zgodnie z rozporządzeniem w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; mając na uwadze, że sprawozdanie powinno również obejmować szczegółowe informacje dotyczące jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji ("fundusz"), w szczególności zmiany dostępnych środków finansowych funduszu oraz wszelkie decyzje dotyczące terminu osiągnięcia poziomu docelowego oraz obliczania składek zgodnie z art. 69-71 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, operacje zaciągania i udzielania pożyczek i inne uzgodnienia finansowe zgodnie z art. 72-74 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, administrowanie funduszem i strategię inwestycyjną funduszu zgodnie z art. 75 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz odpowiednimi aktami delegowanymi Komisji, szczegółowe warunki korzystania z funduszu przez indywidualne programy restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 76-78 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, stosowanie zasad podziału na pule krajowe i stopniowego połączenia w okresie przejściowym przewidzianym w art. 3 ust. 1 pkt 37 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 77 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz wykorzystanie systemów gwarancji depozytów zgodnie z art. 79 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;

S. mając na uwadze, że zgodnie z zasadą odpowiedzialności zapisaną w art. 45 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Parlament powinien mieć dostęp ex post do jawnych informacji dotyczących podmiotów poddanych restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym do szczegółowych informacji na poziomie bilansu, przedstawionych oddzielnie dla każdego z podmiotów dotkniętych restrukturyzacją i uporządkowaną likwidacją, w stopniu wystarczającym dla wykazania wielkości i charakteru skutków;

UZGADNIAJĄ, CO NASTĘPUJE:

I.

 ODPOWIEDZIALNOŚĆ, DOSTĘP DO INFORMACJI, POUFNOŚĆ

1.
Sprawozdania

Jednolita Rada przedkłada corocznie Parlamentowi sprawozdanie ("sprawozdanie roczne") z wykonania zadań jej powierzonych na mocy rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Przewodniczący Jednolitej Rady przedstawia Parlamentowi sprawozdanie roczne podczas wysłuchania publicznego.

Sprawozdanie roczne przekazuje się Parlamentowi z zachowaniem poufności w jednym z języków urzędowych Unii na siedem dni roboczych przed wysłuchaniem i jego urzędową publikacją. Następnie dostarcza się tłumaczenie na wszystkie języki urzędowe Unii. Sprawozdanie roczne zawiera szczegółowy opis następujących elementów:

(i)
realizacja zadań powierzonych Jednolitej Radzie na mocy rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
(ii)
podział zadań między Jednolitą Radę i krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
(iii)
współpraca z innymi właściwymi organami krajowymi lub unijnymi, jak również z każdym publicznym instrumentem pomocy finansowej, w tym z Europejskim Instrumentem Stabilności Finansowej i Europejskim Mechanizmem Stabilności (EMS) zgodnie z art. 30 ust. 6 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
(iv)
współpraca z krajami trzecimi, w tym ocena i uznawanie procedury restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji prowadzonej w państwie trzecim;
(v)
rozwój struktury i personelu Jednolitej Rady, w tym liczba i przynależność krajowa oddelegowanych ekspertów krajowych;
(vi)
wdrażanie kodeksu postępowania, o którym mowa w części IV niniejszego porozumienia;
(vii)
kwoty składek na rzecz wydatków administracyjnych zgodnie z art. 65 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
(viii)
wykonanie budżetu dla zadań w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji; oraz
(ix)
stosowanie przepisów rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji dotyczących funduszu, w szczególności w odniesieniu do składek, alternatywnych sposobów finansowania, dostępu do instrumentów finansowych, strategii inwestycyjnej oraz wykorzystania funduszu, przewidzianych w rozdziale 2 tytułu V rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Jednolita Rada publikuje sprawozdanie roczne na swojej stronie internetowej.
2.
Zwyczajne wysłuchania publiczne, wymiana poglądów ad hoc i specjalne poufne spotkania

Na wniosek właściwej komisji Parlamentu przewodniczący Jednolitej Rady uczestniczy w zwyczajnym wysłuchaniu publicznym w sprawie wykonywania zadań z zakresu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji powierzonych Jednolitej Radzie na mocy rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Wysłuchania obejmują również dyskusję na temat funduszu, w szczególności w odniesieniu do składek, alternatywnych sposobów finansowania, dostępu do instrumentów finansowych, strategii inwestycyjnej i wykorzystania funduszu. Właściwa komisja Parlamentu i Jednolita Rada uzgadniają terminarz dwóch takich wysłuchań na każdy kolejny rok. Wnioski o zmianę uzgodnionego terminarza składa się na piśmie.

Ponadto przewodniczący Jednolitej Rady może zostać zaproszony do wzięcia udziału w dodatkowej wymianie poglądów ad hoc z właściwą komisją Parlamentu na temat zagadnień z zakresu właściwości Jednolitej Rady.

Zasada otwartości unijnych instytucji, organów, urzędów i agencji przewidziana w art. 15 ust. 1 TFUE ma zastosowanie do Jednolitej Rady. Dyskusje podczas specjalnych poufnych spotkań muszą być zgodne z tą zasadą, w tym poprzez wyjaśnienie istotnych okoliczności. Dyskusje podczas specjalnych poufnych spotkań obejmują wymianę informacji poufnych dotyczących wykonywania zadań z zakresu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w granicach określonych przez prawo Unii, a w szczególności przez rozporządzenie w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Gdy jest to niezbędne w związku z wykonywaniem przez Parlament uprawnień na mocy TFUE i prawa Unii, przewodniczący właściwej komisji Parlamentu może zwrócić się na piśmie o specjalne poufne spotkanie z przewodniczącym Jednolitej Rady, podając powody. Takie spotkania odbywają się w obopólnie uzgodnionym terminie.

W poufnych spotkaniach może uczestniczyć jedynie przewodniczący Jednolitej Rady oraz przewodniczący i wiceprzewodniczący właściwej komisji Parlamentu. Zarówno przewodniczącemu Jednolitej Rady, jak i przewodniczącemu i wiceprzewodniczącym właściwej komisji Parlamentu może towarzyszyć dwóch członków - odpowiednio - personelu Jednolitej Rady i sekretariatu Parlamentu. Ponadto, z zastrzeżeniem wzajemnego porozumienia stron, przedstawiciele Komisji, którzy brali udział w podejmowaniu decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji będącej przedmiotem specjalnego poufnego spotkania mogą uczestniczyć w spotkaniu.

Wszyscy uczestnicy specjalnych poufnych spotkań podlegają wymogom poufności równoważnym z wymogami, jakim podlegają członkowie Jednolitej Rady i jej personel.

Z posiedzeń poufnych nie sporządza się protokołów ani żadnych innych zapisów. Nie wygłasza się oświadczeń dla prasy ani dla innych środków przekazu. Każdy uczestnik specjalnych poufnych spotkań podpisuje każdorazowo uroczyste oświadczenie, że nie ujawni treści tych dyskusji osobom trzecim.

Na uzasadniony wniosek przewodniczącego Jednolitej Rady lub przewodniczącego przedmiotowo właściwej komisji Parlamentu, oraz za obopólną zgodą, wiceprzewodniczący Jednolitej Rady oraz czterej członkowie Jednolitej Rady zatrudnieni w pełnym wymiarze czasu pracy lub wyższego szczebla pracownicy Jednolitej Rady (radca generalny, kierownicy działów lub ich zastępcy) mogą być zapraszani do udziału w zwyczajnych wysłuchaniach publicznych, wymianach poglądów ad hoc i specjalnych poufnych spotkaniach.

Przedmiotem zwykłych wysłuchań publicznych, wymian poglądów ad hoc i specjalnych poufnych spotkań mogą być wszystkie aspekty działalności i funkcjonowania jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji wchodzące w zakres rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Osoby zatrudnione przez Parlament lub Jednolitą Radę nie mogą ujawniać żadnej nieupoważnionej osobie ani opinii publicznej informacji dotyczących zadań powierzonych Jednolitej Radzie na mocy rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, uzyskanych w toku wykonywania niniejszego porozumienia, nawet po ustaniu stosunku pracy tych osób, chyba że informacje te zostały już podane do publicznej wiadomości lub są dostępne dla opinii publicznej.

3.
Odpowiedzi na pytania

Na skierowane przez Parlament pytania pisemne Jednolita Rada udziela odpowiedzi na piśmie. Pytania te są kierowane do przewodniczącego Jednolitej Rady za pośrednictwem przewodniczącego przedmiotowo właściwej komisji Parlamentu. Odpowiedzi na pytania udziela się niezwłocznie, a w każdym razie w ciągu pięciu tygodni od przekazania Jednolitej Radzie.

Jednolita Rada i Parlament przeznaczają odrębną część swoich stron internetowych na pytania i odpowiedzi, o których mowa powyżej.

4.
Dostęp do informacji

W terminie nieprzekraczającym sześciu tygodni od daty posiedzenia wykonawczego lub plenarnego Jednolitej Rady Jednolita Rada dostarcza przedmiotowo właściwej komisji Parlamentu - jako minimum - wyczerpujący i rzeczowy protokół tego posiedzenia wykonawczego lub plenarnego Jednolitej Rady, w tym opatrzony uwagami wykaz decyzji, umożliwiający zrozumienie przebiegu dyskusji.

W razie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji danego podmiotu informacje dotyczące tego podmiotu, które nie są informacjami poufnymi, ujawnia się po fakcie, gdy wszystkie ograniczenia dotyczące udzielania istotnych informacji, wynikające z wymogów ochrony poufności, przestają mieć zastosowanie.

Informacje te obejmują odpowiednio skonsolidowany bilans wyceniony według zasad określonych w rozporządzeniu w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w chwili podjęcia decyzji o restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji tego podmiotu, czytelnie przedstawiający wartość netto aktywów tego podmiotu oraz wartość poszczególnych klas aktywów i pasywów. W zależności od zastosowanych instrumentów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji Jednolita Rada publikuje ponadto całkowitą kwotę strat poniesionych przez poszczególne klasy wierzycieli w przypadku umorzenia lub konwersji długu, kwotę i źródła finansowania wykorzystanego w procesie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz przebieg wszelkich transakcji sprzedaży części jednostki gospodarczej lub aktywów.

W razie zastosowania art. 19 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji informacje niepoufne wymieniane między Komisją a Jednolitą Radą oraz sprawozdania roczne, o których mowa w art. 19 ust. 6 tego rozporządzenia, Jednolita Rada ujawnia po fakcie przedmiotowo właściwej komisji Parlamentu.

Jednolita Rada publikuje na swojej stronie internetowej ogólne wytyczne dotyczące stosowanych przez siebie praktyk w zakresie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.

Parlament stosuje odpowiednie zabezpieczenia i środki odpowiadające poziomowi klasyfikacji informacji lub dokumentów Jednolitej Rady i powiadamia o tych zabezpieczeniach i środkach Jednolitą Radę.

Jednolita Rada powiadamia Parlament o przedsięwziętych środkach i przyjętych aktach mających na celu wdrożenie zasad bezpieczeństwa zawartych w przepisach bezpieczeństwa Komisji, o których mowa w art. 91 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Obejmuje to informacje dotyczące szczegółowych procedur klasyfikacji informacji i przetwarzania informacji niejawnych.

Jednolita Rada powiadamia Parlament o praktycznych aspektach wdrażania swoich wewnętrznych przepisów bezpieczeństwa, w tym o przeprowadzanej w ciągu roku klasyfikacji standardowych rodzajów informacji przetwarzanych przez Jednolitą Radę oraz o przetwarzaniu informacji niejawnych.

Nadając klauzulę niejawności swoim informacjom, Jednolita Rada zapewnia zastosowanie odpowiednich poziomów klasyfikacji zgodnie ze swoimi wewnętrznymi przepisami bezpieczeństwa, a jednocześnie należycie uwzględnia potrzeby Parlamentu w zakresie dostępu do dokumentów niejawnych do celów skutecznego wykonywania przez Parlament swoich kompetencji i uprawnień.

Jednolita Rada powiadamia Parlament o wszelkich zmianach w przyjętych wewnętrznych przepisach bezpieczeństwa, aby zapewnić zachowanie równoważności podstawowych zasad i minimalnych standardów ochrony informacji niejawnych.

Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1049/2001 Parlament zasięga opinii Jednolitej Rady przy rozpatrywaniu każdego wniosku skierowanego do Parlamentu o udostępnienie dokumentu sporządzonego przez Jednolitą Radę i przedłożonego Parlamentowi.

Parlament i Jednolita Rada powiadamiają się wzajemnie o wszczęciu i wyniku wszelkich postępowań sądowych, administracyjnych lub innych, w których wnosi się o udostępnienie dokumentów Jednolitej Rady przedłożonych Parlamentowi.

Jednolita Rada może zwrócić się do Parlamentu o prowadzenie wykazu osób mających dostęp do co najmniej jednej kategorii ujawnionych informacji i dokumentów niejawnych Jednolitej Rady.

II.

 PROCEDURY WYBORU

Parlament i Jednolita Rada, wypełniając swoje funkcje w procedurze wyboru, dążą do zapewnienia najwyższych standardów zawodowych oraz uwzględniają potrzebę ochrony interesu całej Unii i różnorodności w składzie Jednolitej Rady.
1.
Informacje dotyczące poszczególnych etapów procedury wyboru

Jednolita Rada - stosownie do stopnia swojego zaangażowania - przekazuje przedmiotowo właściwej komisji Parlamentu w sposób należyty aktualne informacje na temat wszystkich etapów procedury wyboru, takie jak informacje dotyczące publikacji ogłoszenia o naborze, kryteriów wyboru i profilu stanowiska, charakterystyki zgłoszonych kandydatur (liczby zgłoszeń, struktury kwalifikacji zawodowych, równowagi pod względem płci i narodowości) oraz metody testowania kandydatów w celu wyłonienia co najmniej dwóch kandydatów na poszczególne stanowiska przewodniczącego Jednolitej Rady, wiceprzewodniczącego i czterech dodatkowych członków zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, o których mowa w art. 43 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. W przypadku gdy Jednolita Rada nie jest zaangażowana w procedurę wyboru, niniejszy ustęp nie ma zastosowania.

2.
Zasięganie opinii Jednolitej Rady w związku z nieformalnymi wysłuchaniami najlepszych kandydatów i kierowanymi do nich pytaniami

W przypadku gdy po wysłuchaniu Jednolitej Rady Komisja przedstawia Parlamentowi listę najlepszych kandydatów zgodnie z art. 56 ust. 6 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, przedmiotowo właściwa komisja Parlamentu może zasięgnąć opinii Jednolitej Rady w sprawie listy najlepszych kandydatów w związku z prowadzonymi przez tę komisję przy drzwiach zamkniętych wysłuchaniami tych kandydatów i kierowanymi do nich na piśmie pytaniami.

3.
Formalne wysłuchania preferowanych kandydatów

W przypadku gdy Komisja przedkłada Parlamentowi do zatwierdzenia swoje propozycje kandydatów na stanowiska przewodniczącego Jednolitej Rady, wiceprzewodniczącego lub czterech dodatkowych członków zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, o których mowa w art. 43 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, przedmiotowo właściwa komisja Parlamentu może zasięgnąć opinii Jednolitej Rady w sprawie proponowanych kandydatów w toku publicznego wysłuchania każdego z proponowanych kandydatów na stanowiska przewodniczącego Jednolitej Rady, wiceprzewodniczącego i członków, o których mowa w art. 43 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.

4.
Zatwierdzanie kandydatur

Parlament powiadamia Jednolitą Radę o swojej decyzji dotyczącej zatwierdzenia każdej kandydatury zaproponowanej przez Komisję na stanowiska przewodniczącego Jednolitej Rady, wiceprzewodniczącego i czterech dodatkowych członków zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, o których mowa w art. 43 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, w tym o wyniku głosowania w przedmiotowo właściwej komisji i na posiedzeniu plenarnym Parlamentu. Parlament - z uwzględnieniem swojego harmonogramu prac - dokłada starań, aby podjąć tę decyzję w terminie sześciu tygodni od dnia otrzymania propozycji kandydatur od Komisji.

5.
Odwoływanie ze stanowiska

W przypadku gdy Parlament powiadamia Komisję, że w jego opinii warunki odwołania przewodniczącego Jednolitej Rady, wiceprzewodniczącego lub któregoś z dodatkowych członków zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, o których mowa w art. 43 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zostały spełnione do celów art. 56 ust. 9 tego rozporządzenia, Parlament może również powiadomić o tym fakcie Jednolitą Radę.

III.

 DOCHODZENIA

W przypadku gdy zgodnie z art. 226 TFUE oraz decyzją 95/167/WE, Euratom, EWWiS Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji 7 Parlament powołuje komisję śledczą, Jednolita Rada zgodnie z prawem Unii wspomaga tę komisję śledczą w wykonywaniu jej zadań w myśl zasady lojalnej współpracy.

Jednolita Rada lojalnie współpracuje przy wszelkich prowadzonych przez Parlament dochodzeniach, o których mowa w art. 45 ust. 8 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, na podstawie tych samych przepisów prawa, które mają zastosowanie do komisji śledczych, oraz na tych samych zasadach ochrony poufności co zasady przewidziane w niniejszym porozumieniu w odniesieniu do specjalnych poufnych spotkań.

Wszyscy odbiorcy informacji udostępnianych Parlamentowi w toku dochodzeń podlegają wymogom ochrony poufności równoważnym z wymogami, jakie mają zastosowanie do członków Jednolitej Rady. Parlament i Jednolita Rada uzgadniają, jakie środki należy zastosować, aby zapewnić ochronę tych informacji.

Parlament ma na uwadze publiczny lub prywatny interes rządzący dostępem do dokumentów Parlamentu, Rady i Komisji, uznany w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001, w związku z informacjami i dokumentami przekazywanymi przez Jednolitą Radę w toku prac komisji śledczej.

IV.

 KODEKS POSTĘPOWANIA

Jednolita Rada, przed przyjęciem kodeksu postępowania na posiedzeniu plenarnym, powiadamia przedmiotowo właściwą komisję Parlamentu o najważniejszych elementach projektu kodeksu postępowania.

Na pisemny wniosek przedmiotowo właściwej komisji Parlamentu Jednolita Rada powiadamia Parlament na piśmie o wdrożeniu kodeksu postępowania. Jednolita Rada powiadamia również Parlament każdorazowo o potrzebie uaktualnienia kodeksu postępowania.

Kodeks postępowania reguluje następujące kwestie:

(i)
zgodnie z art. 47 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji niezależność przewodniczącego Jednolitej Rady, wiceprzewodniczącego i czterech członków zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy względem wszystkich instytucji i organów Unii, rządów państw członkowskich oraz innych podmiotów publicznych i prywatnych, jak również obiektywizm osób sprawujących te funkcje;
(ii)
wykonywanie zadań przez Jednolitą Radę zgodnie z zasadami odpowiedzialności publicznej za swoje działania i pełnej przejrzystości z zastrzeżeniem gwarancji dotyczących odpowiedniej ochrony poufności informacji i dokumentów Jednolitej Rady;
(iii)
niezależność w działaniu oraz zapobieganie konfliktom interesów między funkcjami krajowych organów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 3 ust. 3 dyrektywy 2014/59/UE.

Jednolita Rada publikuje kodeks postępowania na swojej stronie internetowej.

V.

 PRZYJMOWANIE AKTÓW PRZEZ JEDNOLITĄ RADĘ

Jednolita Rada należycie powiadamia przedmiotowo właściwą komisję Parlamentu o procedurach, w tym o terminach, jakie ustanowiła na potrzeby uchwalania decyzji, wytycznych, instrukcji ogólnych i innego rodzaju, zaleceń i ostrzeżeń ("akty Jednolitej Rady").

W celu zwiększenia przejrzystości i spójności polityki Jednolita Rada powiadamia przedmiotowo właściwą komisję Parlamentu w szczególności o zasadach i rodzajach wskaźników lub informacji, z jakich na ogół korzysta przy sporządzaniu swoich aktów i zaleceń politycznych.

W przypadku gdy projekty aktów Jednolitej Rady są przedmiotem konsultacji społecznych, przed rozpoczęciem konsultacji Jednolita Rada przedkłada te projekty aktów przedmiotowo właściwej komisji Parlamentu.

W przypadku gdy Parlament zgłasza uwagi do projektów aktów Jednolitej Rady, mogą się odbyć nieformalne wymiany poglądów z Jednolitą Radą na temat tych uwag. Po przyjęciu aktu Jednolita Rada przekazuje go przedmiotowo właściwej komisji Parlamentu. Jednolita Rada regularnie powiadamia również Parlament na piśmie o potrzebie uaktualnienia przyjętych przez siebie aktów.

VI.

 POSTANOWIENIA PRZEJŚCIOWE

W początkowym okresie działalności Jednolitej Rady, tj. do dnia 1 stycznia 2016 r. lub do dnia rozpoczęcia stosowania art. 99 ust. 2 rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - w zależności od tego, co nastąpi później - Jednolita Rada regularnie lub na wniosek przedmiotowo właściwej komisji Parlamentu informuje Parlament o postępach w funkcjonalnym wdrażaniu tego rozporządzenia.

Informacje, o których mowa w akapicie pierwszym, mogą być udzielane ustnie lub na piśmie i dotyczą między innymi:

(i)
wewnętrznych przygotowań, organizacji i planowania pracy;
(ii)
współpracy z innymi właściwymi organami krajowymi lub unijnymi;
(iii)
wszelkich przeszkód napotykanych przez Jednolitą Radę przy przygotowywaniu się do wykonywania zadań z zakresu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji;
(iv)
wszelkich niepokojących zdarzeń lub zmian w kodeksie postępowania;
(v)
wszelkich kroków poczynionych przez Jednolitą Radę we współpracy z uczestniczącymi państwami członkowskimi w celu stworzenia odpowiednich metod i warunków umożliwiających zwiększenie zdolności funduszu do zawierania umów dotyczących alternatywnych sposobów finansowania, które to metody i warunki powinny być gotowe przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zgodnie z motywem 107 i art. 74 tego rozporządzenia oraz negocjowanie i zawieranie przez Jednolitą Radę umów finansowych, w tym w miarę możliwości publicznych umów finansowych, zgodnie z art. 74 tego rozporządzenia.

Informacje, o których mowa powyżej w ppkt (i)-(v), stanowią uzupełnienie comiesięcznych sprawozdań wyjaśniających, czy zostały spełnione warunki przekazywania składek do funduszu, które to sprawozdania Jednolita Rada składa zgodnie z art. 99 ust. 6 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, oraz - w stosownych przypadkach - comiesięcznych sprawozdań sporządzanych zgodnie z art. 99 ust. 6 akapit drugi tego rozporządzenia w razie braku spełnienia warunków przekazywania składek.

VII.

 POSTANOWIENIA KOŃCOWE

Co trzy lata obie strony poddają ocenie wykonanie niniejszego porozumienia w praktyce. W razie konieczności obie strony dostosowują niniejsze porozumienie stosownie do doświadczeń zdobytych w toku jego wdrażania oraz rozwoju sytuacji w zakresie przyszłych ustaleń dotyczących bezpieczeństwa z udziałem Parlamentu i Jednolitej Rady.

Niniejsze porozumienie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu podpisania.

Zobowiązania dotyczące ochrony poufności informacji pozostają wiążące dla obu stron niniejszego porozumienia nawet po jego rozwiązaniu.

Niniejsze porozumienie podlega publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli i w Strasburgu dnia 16 grudnia 2015 r.

W imieniu Parlamentu EuropejskiegoW imieniu Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji
M. SCHULZE. KÖNIG
Przewodniczący Przewodniczący
1 Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1.
2 Rozporządzenie (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. w sprawie publicznego dostępu do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43).
3 Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych (Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE z dnia 15 maja 2014 r. ustanawiająca ramy na potrzeby prowadzenia działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniająca dyrektywę Rady 82/891/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2001/24/WE, 2002/47/WE, 2004/25/WE, 2005/56/WE, 2007/36/WE, 2011/35/UE, 2012/30/UE i 2013/36/UE oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 190).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniająca dyrektywę 2002/87/WE i uchylająca dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 338).
7 Decyzja 95/167/WE, Euratom, EWWiS Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji z dnia 19 kwietnia 1995 r. w sprawie szczegółowych przepisów regulujących egzekwowanie przez Parlament Europejski jego prawa do prowadzenia dochodzeń (Dz.U. L 78 z 6.4.1995, s. 1).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.