Część 4 - OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO - Porozumienie w ramach Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza, dotyczące ochrony I zrównoważonego wykorzystania morskiej różnorodności biologicznej na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową

Dzienniki UE

Dz.U.UE.L.2024.1831

Akt oczekujący
Wersja od: 19 lipca 2024 r.

CZĘŚĆ  IV

OCENY ODDZIAŁYWANIA NA ŚRODOWISKO

Cele

Cele niniejszej części są następujące:

a)
wdrożenie postanowień konwencji dotyczących oceny oddziaływania na środowisko w odniesieniu do obszarów znajdujących się poza jurysdykcją krajową w drodze ustanowienia procesów, progów i innych wymogów w zakresie przeprowadzania ocen i składania z nich sprawozdań przez Strony;
b)
zapewnienie, że działania objęte niniejszą częścią podlegają ocenie i są prowadzone, aby zapobiec znaczącym negatywnym oddziaływaniom, na potrzeby ochrony i zachowania środowiska morskiego oraz zmniejszyć je i nimi zarządzać;
c)
wspieranie analizy skumulowanego oddziaływania i oddziaływania na obszarach podlegających jurysdykcji krajowej;
d)
zapewnienie strategicznych ocen oddziaływania na środowisko;
e)
uzyskanie spójnych ram oceny oddziaływania na środowisko dla działalności na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową;
f)
budowanie i wzmacnianie potencjału Stron - w szczególności Państw-Stron będących krajami rozwijającymi się, zwłaszcza krajów najsłabiej rozwiniętych, rozwijających się państw śródlądowych, państw o niekorzystnym położeniu geograficznym, małych rozwijających się państw wyspiarskich, nadbrzeżnych państw afrykańskich, państw archipelagowych oraz krajów rozwijających się o średnim dochodzie - do przygotowywania, prowadzenia i ewaluacji ocen oddziaływania na środowisko i strategicznych ocen oddziaływania na środowisko w ramach wspierania celów niniejszego porozumienia.

Obowiązek przeprowadzania ocen oddziaływania na środowisko

1. 
Strony zapewniają, aby potencjalne oddziaływanie planowanej działalności podlegającej ich jurysdykcji lub kontroli na środowisko morskie, która to działalność jest prowadzona na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową, oceniono w sposób określony w niniejszej części przed wydaniem zezwolenia na tę działalność.
2. 
Jeżeli Strona, której jurysdykcja lub kontrola obejmuje planowaną działalność, która ma być prowadzona na obszarach morskich podlegających jurysdykcji krajowej, stwierdzi, że działalność może spowodować znaczne zanieczyszczenie lub znaczące i szkodliwe zmiany w środowisku morskim na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową, Strona ta zapewnia, aby ocenę oddziaływania na środowisko w odniesieniu do takiej działalności przeprowadzono zgodnie z niniejszą częścią lub aby oceny oddziaływania na środowisko dokonano na podstawie krajowego procesu Strony. Przeprowadzając taką ocenę na podstawie swojego procesu krajowego, Strona:
a)
w trakcie procesu krajowego w stosownym czasie udostępnia odpowiednie informacje za pośrednictwem systemu wymiany informacji;
b)
zapewnia monitorowanie działalności w sposób zgodny z wymogami w zakresie swojego procesu krajowego;
c)
zapewnia, aby sprawozdania z oceny oddziaływania na środowisko i wszelkie odpowiednie sprawozdania monitorujące udostępniano za pośrednictwem systemu wymiany informacji, jak określono w niniejszym porozumieniu.
3. 
Po otrzymaniu informacji, o których mowa w ustępie 2 lit.a) powyżej, organ naukowo-techniczny może przedstawić uwagi Stronie, której jurysdykcji lub kontroli podlega planowana działalność.

Związek między niniejszym porozumieniem a procesami oceny oddziaływania na środowisko w świetle odpowiednich instrumentów i ram prawnych oraz odpowiednich organów światowych, regionalnych, subregionalnych i sektorowych

1. 
Strony propagują stosowanie ocen oddziaływania na środowisko oraz przyjmowanie i wdrażanie norm lub wytycznych opracowanych na podstawie artykułu 38 w odniesieniu do odpowiednich instrumentów i ram prawnych oraz między właściwymi organami światowymi, regionalnymi, subregionalnymi i sektorowymi, których są członkami.
2. 
Na podstawie niniejszej części Konferencja Stron opracowuje mechanizmy na rzecz współpracy organu naukowo-technicznego z odpowiednimi instrumentami i ramami prawnymi oraz właściwymi organami światowymi, regionalnymi, subregionalnymi i sektorowymi, które regulują działalność na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową lub chronią środowisko morskie.
3. 
Opracowując lub aktualizując normy lub wytyczne dotyczące przeprowadzania ocen oddziaływania na środowisko w odniesieniu do działalności na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową przez Strony niniejszego porozumienia na podstawie artykułu 38, organ naukowo-techniczny w razie potrzeby współpracuje z odpowiednimi instrumentami i ramami prawnymi oraz właściwymi organami światowymi, regionalnymi, subregionalnymi i sektorowymi.
4. 
Przeprowadzanie wstępnej kontroli lub oceny oddziaływania na środowisko w odniesieniu do planowanej działalności na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową nie jest konieczne pod warunkiem że Strona, której jurysdykcji lub kontroli podlega planowana działalność, stwierdzi:
a)
że potencjalne oddziaływanie planowanej działalności lub kategorii działalności zostało ocenione zgodnie z wymogami zawartymi w innych odpowiednich instrumentach lub ramach prawnych lub przez właściwe organy światowe, regionalne, subregionalne lub sektorowe;
b)
że:
(i)
ocena już wydana w odniesieniu do planowanej działalności jest równoważna ocenie wymaganej na podstawie niniejszej części, a jej wyniki bierze się pod uwagę; albo
(ii)
przepisy wykonawcze lub normy odpowiednich instrumentów lub ram prawnych lub właściwych organów światowych, regionalnych, subregionalnych lub sektorowych wynikające z oceny mają na celu zapobieganie potencjalnemu oddziaływaniu poniżej progu dla ocen oddziaływania na środowisko na podstawie niniejszej części, ograniczanie tego oddziaływania lub zarządzanie nim oraz zachowano zgodność z tymi przepisami.
5. 
Jeżeli ocena oddziaływania na środowisko w odniesieniu do planowanej działalności na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową została przeprowadzona na podstawie odpowiedniego instrumentu lub ram prawnych lub przez właściwe organy światowe, regionalne, subregionalne lub sektorowe, dana Strona zapewnia publikację sprawozdania z oceny oddziaływania na środowisko za pośrednictwem systemu wymiany informacji.
6. 
Dopóki planowana działalność spełniająca kryteria określone w ustępie 4 lit.b) pkt(i) powyżej nie podlega monitorowaniu ani przeglądowi przeprowadzanemu na podstawie odpowiedniego instrumentu prawnego lub ram prawnych lub przez właściwe organy światowe, regionalne, subregionalne lub sektorowe, Strony monitorują działalność i dokonują jej przeglądu oraz zapewniają publikację sprawozdań dotyczących monitorowania i przeglądu za pośrednictwem systemu wymiany informacji.

Progi i czynniki przeprowadzania ocen oddziaływania na środowisko

1. 
Jeżeli planowana działalność może mieć większy niż znikomy lub przejściowy wpływ na środowisko morskie lub wpływ działalności jest nieznany lub mało znany, Strona, której jurysdykcji lub kontroli podlega działalność, dokonuje wstępnej kontroli działalności na podstawie artykułu 31 z wykorzystaniem czynników określonych w ustępie 2 poniżej, przy czym:
a)
wstępna kontrola musi być wystarczająco szczegółowa, aby Strona mogła ocenić, czy ma uzasadnione podstawy, żeby sądzić, że planowana działalność może spowodować istotne zanieczyszczenie lub znaczące i szkodliwe zmiany w środowisku morskim, i musi obejmować:
(i)
opis planowanej działalności, w tym jej celu, lokalizacji, czasu trwania i intensywności; oraz
(ii)
wstępną analizę potencjalnego oddziaływania, w tym analizę skumulowanego oddziaływania i w razie potrzeby - alternatywne rozwiązania dla planowanej działalności;
b)
jeżeli na podstawie wstępnej kontroli okaże się, że Strona ma uzasadnione podstawy, aby sądzić, że ta działalność może spowodować istotne zanieczyszczenie lub znaczące i szkodliwe zmiany w środowisku morskim, ocenę oddziaływania na środowisko przeprowadza się zgodnie z postanowieniami niniejszej części.
2. 
Przy ustalaniu, czy planowana działalność podlegająca ich jurysdykcji lub kontroli osiąga próg określony w ustępie 1 powyżej, Strony uwzględniają między innymi następujące czynniki:
a)
rodzaj technologii użytej na potrzeby działalności i sposób, w jaki ma zostać ona użytkowana;
b)
czas trwania działalności;
c)
lokalizację działalności;
d)
cechy charakterystyczne i ekosystem danej lokalizacji (w tym obszary szczególnie istotne pod względem ekologicznym lub biologicznym bądź obszary szczególnie narażone);
e)
potencjalny wpływ działalności, w tym potencjalne skumulowane oddziaływanie oraz potencjalne skutki na obszarach podlegających jurysdykcji krajowej;
f)
zakres, w jakim skutki działalności są nieznane lub mało znane;
g)
inne istotne kryteria ekologiczne lub biologiczne.

Proces oceny oddziaływania na środowisko

1. 
Strony zapewniają, aby proces przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko na podstawie niniejszej części obejmował następujące etapy:
a)
Wstępna kontrola. Strony w odpowiednim czasie przeprowadzają wstępną kontrolę w celu ustalenia, czy ze względu na planowaną działalność podlegającą ich jurysdykcji lub kontroli wymagana jest ocena oddziaływania na środowisko zgodnie z artykułem 30 oraz podają dokonane ustalenie do wiadomości publicznej:
(i)
jeżeli Strona ustali, że w odniesieniu do planowanej działalności podlegającej jej jurysdykcji lub kontroli nie jest wymagana ocena oddziaływania na środowisko, podaje odpowiednie informacje, w tym informacje na podstawie artykułu 30 ustęp 1 lit.a), do wiadomości publicznej za pośrednictwem systemu wymiany informacji zgodnie z niniejszym porozumieniem;
(ii)
w oparciu o najlepsze dostępne badania i informacje naukowe oraz, w miarę dostępności, stosowną wiedzę tradycyjną ludów tubylczych i społeczności lokalnych dowolna Strona może zgłosić swoją opinię na temat potencjalnych skutków planowanej działalności, co do których dokonano ustalenia zgodnie z lit.a) pkt(i) powyżej, Stronie, która dokonała ustalenia, oraz organowi naukowo-technicznemu, w terminie 40 dni od daty jego publikacji;
(iii)
jeżeli Strona, która przedstawiła swoją opinię, wyraziła zastrzeżenia co do potencjalnych skutków planowanej działalności, w odniesieniu do której dokonano ustalenia, Strona, która dokonała ustalenia, rozpatruje takie zastrzeżenia i może zmienić swoje ustalenie;
(iv)
po rozpatrzeniu zastrzeżeń przedstawionych przez Stronę na podstawie lit.a) pkt(ii) powyżej organ naukowo-techniczny rozpatruje i może ocenić potencjalne skutki planowanej działalności w oparciu o najlepsze dostępne badania i informacje naukowe oraz, w miarę dostępności, stosowną wiedzę tradycyjną ludówtubylczych i społeczności lokalnych, a w stosownych przypadkach może wydać zalecenia dla Strony, która dokonała ustalenia, po zapewnieniu jej możliwości udzielenia odpowiedzi na wyrażone zastrzeżenia oraz uwzględniając taką odpowiedź;
(v)
Strona, która dokonała ustalenia na podstawie lit.a) pkt(i) powyżej, uwzględnia wszelkie zalecenia organu naukowo-technicznego;
(vi)
opinię przedstawiona przez Stronę oraz zalecenia organu naukowo-technicznego podaje się do wiadomości publicznej, w tym za pośrednictwem systemu wymiany informacji;
b)
Ustalanie zakresu. Strony zapewniają, aby w ocenach oddziaływania na środowisko przeprowadzanych na podstawie niniejszej części uwzględniano najważniejszy wpływ na środowisko oraz oddziaływania powiązane, takie jak skutki ekonomiczne, społeczne, kulturalne oraz wpływ na zdrowie ludzi, w tym potencjalne skumulowane oddziaływanie oraz oddziaływanie na obszarach podlegających jurysdykcji krajowej, jak również ewentualne rozwiązania alternatywne dla planowanej działalności. Zakres ustala się z wykorzystaniem najlepszej dostępnej wiedzy naukowej i informacji naukowych oraz, w miarę dostępności, stosownej wiedzy tradycyjnej ludów tubylczych i społeczności lokalnych;
c)
Ocena i oszacowanie skutków. Strony zapewniają, aby wpływ planowanej działalności, w tym skumulowane oddziaływanie oraz oddziaływanie na obszarach podlegających jurysdykcji krajowej, oceniono i oszacowano z wykorzystaniem najlepszej dostępnej wiedzy naukowej i informacji naukowych oraz, w miarę dostępności, stosownej wiedzy tradycyjnej ludów tubylczych i społeczności lokalnych;
d)
Zapobieganie potencjalnym negatywnym skutkom oraz ich łagodzenie i zarządzanie nimi. Strony zapewniają, aby:
(i)
określono i przeanalizowano środki służące zapobieganiu potencjalnym negatywnym skutkom planowanej działalności podlegającej ich jurysdykcji lub kontroli oraz służące łagodzeniu tych skutków i zarządzaniu nimi, aby uniknąć znaczącego niekorzystnego oddziaływania. Środki takie mogą obejmować uwzględnienie rozwiązań alternatywnych dla planowanej działalności podlegającej jurysdykcji lub kontroli Stron;
(ii)
w stosownych przypadkach środki te włączono do planu zarządzania środowiskowego;
e)
Strony zapewniają podanie do wiadomości publicznej oraz konsultacje zgodnie z artykułem 32;
f)
Strony zapewniają sporządzenie i publikację sprawozdania z oceny oddziaływania na środowisko zgodnie z artykułem 33.
2. 
Strony mogą przeprowadzać wspólne oceny oddziaływania na środowisko, w szczególności w odniesieniu do planowanej działalności podlegającej jurysdykcji lub kontroli małych rozwijających się państw wyspiarskich.
3. 
W ramach organu naukowo-technicznego tworzy się pulę ekspertów. Strony o ograniczonych zdolnościach mogą zwracać się do ekspertów o porady i wsparcie z zakresu przeprowadzania wstępnych kontroli oraz ocen oddziaływania na środowisko dotyczących planowanej działalności podlegającej ich jurysdykcji lub kontroli. Ekspertów nie można powołać na potrzeby innej części procesu oceny oddziaływania na środowisko tej samej działalności. Strona, która zwróciła się o porady i wsparcie, zapewnia, aby przedstawiono jej takie oceny oddziaływania na środowisko w celu przeglądu i na potrzeby procesu decyzyjnego.

Podanie do wiadomości publicznej i konsultacje

1. 
Strony zapewniają terminowe podanie planowanej działalności do wiadomości publicznej, w tym w drodze publikacji za pośrednictwem systemu wymiany informacji oraz za pośrednictwem sekretariatu, jak również zaplanowanych, skutecznych i określonych w czasie możliwości - o ile jest to wykonalne - udziału wszystkich Państw, w szczególności sąsiadujących państw nadbrzeżnych oraz wszelkich innych państw sąsiadujących, na które działalność wywiera potencjalnie największy wpływ, oraz zainteresowanych podmiotów uczestniczących w procesie oceny oddziaływania na środowisko. Podawanie do wiadomości publicznej oraz zapewnianie możliwości uczestnictwa, w tym w drodze przedkładania uwag, ma miejsce w razie potrzeby w trakcie całego procesu oceny oddziaływania na środowisko, w tym podczas definiowania zakresu oceny oddziaływania na środowisko na podstawie artykułu 31 ustęp 1 lit.b) oraz przy sporządzaniu projektu sprawozdania z oceny oddziaływania na środowisko na podstawie artykułu 33, przed podjęciem decyzji w sprawie udzielenia zezwolenia na prowadzenie działalności.
2. 
Państwa, na które działalność wywiera potencjalnie największy wpływ, określa się, biorąc pod uwagę charakter i potencjalny wpływ planowanej działalności na środowisko morskie, i należą do nich:
a)
państwa nadbrzeżne, w przypadku których można w sposób uzasadniony przyjąć, że działalność wpłynie na wykonywanie przez nich suwerennych praw do prowadzenia poszukiwań, eksploatacji i ochrony zasobów naturalnych oraz zarządzania tymi zasobami;
b)
państwa, w których w zakresie planowanej działalności prowadzona jest działalność człowieka, w tym działalność gospodarcza, co do której można w sposób uzasadniony przyjąć, że wpłynie na nią planowana działalność.
3. 
W procesie tym zainteresowanymi podmiotami są ludy tubylcze i społeczności lokalne dysponujące stosowną wiedzą tradycyjną, właściwe organy światowe, regionalne, subregionalne i sektorowe, społeczeństwo obywatelskie, środowisko naukowe oraz ogół społeczeństwa.
4. 
Podanie do wiadomości publicznej i konsultacje, zgodnie z artykułem 48 ustęp 3, są inkluzywne i przejrzyste, prowadzone w sposób terminowy oraz ukierunkowane i proaktywne pod względem angażowania małych rozwijających się państw wyspiarskich.
5. 
Strony analizują uwagi merytoryczne otrzymane w procesie konsultacji, w tym uwagi od sąsiadujących państw nadbrzeżnych oraz wszelkich innych państw sąsiadujących z miejscem prowadzenia planowanej działalności, jeżeli są one państwami, na które działalność wywiera potencjalnie największy wpływ, oraz udzielają odpowiedzi na uwagi lub odnoszą się do uwag. Strony uwzględniają w szczególności uwagi dotyczące potencjalnego oddziaływania na obszarach podlegających jurysdykcji krajowej, a w razie potrzeby udzielają pisemnych odpowiedzi na poszczególne uwagi, w tym w odniesieniu do dodatkowych środków, których celem jest przeciwdziałanie takiemu potencjalnemu oddziaływaniu. Strony podają do wiadomości publicznej otrzymane uwagi, jak również odpowiedzi lub opisy sposobów ich uwzględnienia.
6. 
Jeżeli planowana działalność wpływa na obszary morza pełnego w całości otoczone przez wyłączne strefy ekonomiczne państw, Strony podejmują następujące działania:
a)
przeprowadzają ukierunkowane i proaktywne konsultacje, obejmujące uprzednie powiadomienie państw otaczających;
b)
rozpatrują opinie i uwagi wspomnianych państw otaczających na temat planowanej działalności oraz udzielają pisemnych odpowiedzi na poszczególne opinie i uwagi, a w razie potrzeby wprowadzają odpowiednie zmiany w planowanej działalności.
7. 
Strony zapewniają dostęp do informacji na temat procesu oceny oddziaływania na środowisko na podstawie niniejszego porozumienia. Niezależnie od tego Strony nie mają obowiązku ujawniania informacji poufnych ani zastrzeżonych. W dokumentach urzędowych należy wskazać, że usunięto informacje poufne lub zastrzeżone.

Sprawozdania z oceny oddziaływania na środowisko

1. 
Strony zapewniają sporządzenie sprawozdania z oceny oddziaływania na środowisko w przypadku każdej takiej oceny przeprowadzonej na podstawie niniejszej części.
2. 
Sprawozdanie z oceny oddziaływania na środowisko powinno zawierać co najmniej następujące informacje: opis planowanej działalności, w tym jej lokalizację; opis rezultatów ustalenia zakresu; wyjściową ocenę środowiska morskiego, na które może mieć wpływ planowana działalność; opis potencjalnego wpływu, w tym potencjalnego skumulowanego oddziaływania oraz wszelkiego wpływu na obszary podlegające jurysdykcji krajowej; opis potencjalnych środków zapobiegania, łagodzenia i zarządzania; opis przypadków niepewności oraz luk w wiedzy; informacje na temat procesu konsultacji publicznych; opis rozważanych uzasadnionych rozwiązań alternatywnych dla planowanej działalności; opis działań następczych, w tym plan zarządzania środowiskowego; podsumowanie o charakterze nietechnicznym.
3. 
W trakcie procesu konsultacji publicznych Strony za pośrednictwem systemu wymiany informacji podają do publicznej wiadomości projekt sprawozdania z oceny oddziaływania na środowisko, umożliwiając organowi naukowo-technicznemu analizę i ocenę sprawozdania.
4. 
W stosownych przypadkach i w odpowiednim czasie organ naukowo-techniczny może przedstawić Stronie uwagi na temat projektu sprawozdania z oceny oddziaływania na środowisko. Strona analizuje wszelkie uwagi przedstawione przez organ naukowo-techniczny.
5. 
Strony publikują sprawozdania z ocen oddziaływania na środowisko, w tym za pośrednictwem systemu wymiany informacji. Sekretariat zapewnia terminowe powiadamianie wszystkich Stron o publikacji sprawozdań za pośrednictwem systemu wymiany informacji.
6. 
Końcowe sprawozdania z oceny oddziaływania na środowisko podlegają analizie przez organ naukowo-techniczny w oparciu o właściwe praktyki, procedury i wiedzę na podstawie niniejszego porozumienia, w celu opracowania wytycznych, w tym określenia najlepszych praktyk.
7. 
Wybrane opublikowane informacje, wykorzystane w procesie wstępnej kontroli w celu podjęcia decyzji w sprawie przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko na podstawie artykułu 30 i 31, podlegają analizie i przeglądowi przez organ naukowo-techniczny w oparciu o właściwe praktyki, procedury i wiedzę na podstawie niniejszego porozumienia, w celu opracowania wytycznych, w tym wskazania określenia najlepszych praktyk.

Podejmowanie decyzji

1. 
Za ustalenie, czy planowana działalność może być prowadzona, odpowiada Strona, której jurysdykcji lub kontroli ta działalność podlega.
2. 
Przy ustalaniu, czy na podstawie niniejszej części może być prowadzona planowana działalność, należy w pełni uwzględnić ocenę oddziaływania na środowisko przeprowadzoną zgodnie z niniejszą częścią. Decyzję o zezwoleniu na planowaną działalność podlegającą jurysdykcji lub kontroli Strony wydaje się tylko wówczas, gdy Strona, uwzględniając środki łagodzenia lub zarządzania, stwierdzi, że podjęła wszelkie uzasadnione działania w celu zapewnienia, aby działalność prowadzono w sposób gwarantujący zapobieganie znaczącemu niekorzystnemu oddziaływaniu na środowisko morskie.
3. 
W dokumentacji związanej z decyzją należy wyraźnie określić warunki zezwolenia dotyczące środków łagodzących oraz wymogi z zakresu działań następczych. Dokumentację związaną z decyzją podaje się do wiadomości publicznej, w tym za pośrednictwem systemu wymiany informacji.
4. 
Na wniosek Strony Konferencja Stron może udzielać jej porad i wsparcia przy ustalaniu, czy planowana działalność podlegająca jej jurysdykcji lub kontroli może być prowadzona.

Monitorowanie wpływu działalności, na którą wydano zezwolenie

Korzystając z najlepszych dostępnych badań i informacji naukowych oraz, w miarę dostępności, stosownej wiedzy tradycyjnej ludów tubylczych i społeczności lokalnych, Strony sprawują nadzór nad wpływem wszelkiej działalności na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową, na którą zezwoliły lub w której uczestniczą, w celu ustalenia, czy działalność ta może spowodować zanieczyszczenie środowiska morskiego lub niekorzystnie na nie oddziaływać. W szczególności każda ze Stron monitoruje wpływ na środowisko i wszelkie oddziaływania powiązane - takie jak skutki ekonomiczne, społeczne i kulturalne oraz wpływ na zdrowie ludzi - działalności, na którą wydano zezwolenie i która podlega jurysdykcji lub kontroli Strony, zgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu.

Sprawozdawczość dotycząca wpływu działalności, na którą wydano zezwolenie

1. 
Strony, działając indywidualnie lub wspólnie, sporządzają okresowe sprawozdania na temat skutków działalności, na którą wydano zezwolenie, oraz wyników monitorowania wymaganego na podstawie artykułu 35.
2. 
Sprawozdania monitorujące podaje się do wiadomości publicznej, w tym w ramach systemu wymiany informacji, a organ naukowo-techniczny może je analizować i oceniać.
3. 
Sprawozdania monitorujące są analizowane przez organ naukowo-techniczny w oparciu o właściwe praktyki, procedury i wiedzę na podstawie niniejszego porozumienia w celu opracowania wytycznych dotyczących monitorowania skutków działalności, na którą wydano zezwolenie, w tym określenia najlepszych praktyk.

Przegląd działalności, na którą wydano zezwolenie, i jej wpływu

1. 
Strony zapewniają przegląd wpływu działalności, na którą wydano zezwolenie, monitorowanego na podstawie artykułu 35.
2. 
Jeżeli Strona, której jurysdykcji lub kontroli podlega działalność, wskaże znaczące niekorzystne oddziaływanie, którego nie przewidziano w ocenie oddziaływania na środowisko pod względem jego charakteru lub wagi albo które wynika z naruszenia któregokolwiek z warunków określonych w decyzji dopuszczającej prowadzenie działalności, Strona dokonuje przeglądu decyzji dopuszczającej prowadzenie działalności, zawiadamia Konferencję Stron, inne Strony oraz ogół społeczeństwa, w tym za pośrednictwem systemu wymiany informacji, oraz:
a)
nakłada wymóg zaproponowania i wdrożenia środków w celu zapobiegania temu oddziaływaniu, łagodzenia go lub zarządzania nim lub w razie potrzeby podejmuje inne niezbędne działania lub wstrzymuje prowadzenie działalności; oraz
b)
dokonuje terminowej oceny wszelkich środków wdrożonych lub działań podjętych na podstawie lit.a) powyżej.
3. 
W oparciu o sprawozdania otrzymane na podstawie artykułu 36 organ naukowo-techniczny może zawiadomić Stronę, która wydała zezwolenie na działalność, jeżeli uzna, że działalność może spowodować znaczące niekorzystne oddziaływanie, którego nie przewidziano w ocenie oddziaływania na środowisko, albo które wynika z naruszenia któregokolwiek z warunków zezwolenia na działalność, a w razie potrzeby może przedstawić Stronie zalecenia.
4. 
a)
W oparciu o najlepsze dostępne badania i informacje naukowe oraz, w miarę dostępności, stosowną wiedzę tradycyjną ludów tubylczych i społeczności lokalnych, Strona może zgłosić Stronie, które wydała zezwolenie na działalność, oraz organowi naukowo-technicznemu zastrzeżenia co do tego, że działalność, na którą wydano zezwolenie, może spowodować znaczące niekorzystne oddziaływanie, którego albo nie przewidziano w ocenie oddziaływania na środowisko pod względem charakteru lub wagi, albo które wynika z naruszenia któregokolwiek z warunków zezwolenia na działalność;
b)
Strona, która wydała zezwolenie na działalność, analizuje takie zastrzeżenia;
c)
po rozpatrzeniu zastrzeżeń przedstawionych przez Stronę organ naukowo-techniczny rozpatruje i może ocenić daną kwestię w oparciu o najlepsze dostępne badania i informacje naukowe oraz, w miarę dostępności, stosowną wiedzę tradycyjną ludów tubylczych i społeczności lokalnych, oraz może powiadomić Stronę, która wydała zezwolenie na działalność, jeśli uzna, że taka działalność może powodować znaczące niekorzystne oddziaływanie, którego nie przewidziano w ocenie oddziaływania na środowisko, albo które wynika z naruszenia któregokolwiek z warunków zezwolenia na działalność, a po umożliwieniu Stronie udzielenia odpowiedzi na zgłoszone zastrzeżenia i uwzględnieniu takiej odpowiedzi w stosownych przypadkach może wydać zalecenia Stronie, która wydała zezwolenie na działalność;
d)
rejestrację zastrzeżeń oraz wszelkie powiadomienia i zalecenia wydane przez organ naukowo-techniczny podaje się do wiadomości publicznej, w tym za pośrednictwem systemu wymiany informacji;
e)
Strona, która wydała zezwolenie na działalność, analizuje wszelkie powiadomienia i zalecenia wydane przez organ naukowo-techniczny.
5. 
Wszystkie państwa, w szczególności sąsiadujące państwa nadbrzeżne oraz wszelkie inne państwa sąsiadujące, na które działalność wywiera potencjalnie największy wpływ, oraz zainteresowane podmioty są na bieżąco informowane za pośrednictwem systemu wymiany informacji, a także można z nimi prowadzić konsultacje w procesach monitorowania, składania sprawozdań oraz przeglądów dotyczących działalności, na którą zezwolono na podstawie niniejszego porozumienia.
6. 
Strony publikują, w tym za pośrednictwem systemu wymiany informacji:
a)
sprawozdania z przeglądu skutków działalności, na którą wydano zezwolenie;
b)
dokumentację związaną z decyzją, w tym uzasadnienie decyzji wydanej przez Stronę, jeżeli Strona zmieniła decyzję dopuszczającą prowadzenie działalności.

Standardy lub wytyczne, które mają zostać opracowane przez organ naukowo-techniczny w związku z ocenami oddziaływania na środowisko

1. 
Organ naukowo-techniczny opracowuje standardy lub wytyczne do rozpatrzenia i przyjęcia przez Konferencję Stron, dotyczące:
a)
ustalenia, czy progi do celów dokonania wstępnej kontroli lub oceny oddziaływania na środowisko na podstawie artykułu 30 zostały w odniesieniu do planowanej działalności osiągnięte lub przekroczone, w tym w oparciu o niewyczerpujący wykaz czynników w ustępie 2 tego artykułu;
b)
oceny skumulowanego oddziaływania na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową oraz sposobu, w jaki należy uwzględnić te skutki w procesie oceny oddziaływania na środowisko;
c)
oceny oddziaływania, jakie na obszarach podlegających jurysdykcji krajowej będzie miała planowana działalność prowadzona na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową, oraz sposobu, w jaki należy uwzględnić to oddziaływanie w procesie oceny oddziaływania na środowisko;
d)
podania do wiadomości publicznej oraz procesu konsultacji na podstawie artykułu 32, w tym ustalenia, które informacje są poufne lub zastrzeżone;
e)
wymaganej treści sprawozdania z oceny oddziaływania na środowisko oraz opublikowanych informacji wykorzystanych w procesie wstępnej kontroli na podstawie artykułu 33, w tym najlepszych praktyk;
f)
monitorowania i składania sprawozdań dotyczących wpływu działalności, na którą wydano zezwolenie, określonych w artykule 35 i 36, w tym określenia najlepszych praktyk;
g)
przeprowadzania strategicznych ocen oddziaływania na środowisko.
2. 
Organ naukowo-techniczny może także opracowywać standardy i wytyczne do celów przeanalizowania i przejęcia przez Konferencję Stron, w tym dotyczące:
a)
orientacyjnego niewyczerpującego wykazu działalności, w przypadku których jest lub nie jest wymagana ocena oddziaływania na środowisko, jak również wszelkich kryteriów związanych z tą działalnością, podlegających okresowej aktualizacji;
b)
przeprowadzania przez Strony niniejszego porozumienia oceny oddziaływania na środowisko na obszarach określonych jako wymagające ochrony lub szczególnej uwagi.
3. 
Wszystkie standardy określono w załączniku do niniejszego porozumienia zgodnie z artykułem 74.

Strategiczne oceny oddziaływania na środowisko

1. 
Strony rozważą przeprowadzenie, indywidualnie lub we współpracy z innymi Stronami, strategicznych ocen oddziaływania na środowisko w odniesieniu do planów i programów dotyczących działalności podlegającej ich jurysdykcji lub kontroli na obszarach znajdujących się poza jurysdykcją krajową w celu oceny potencjalnego wpływu takich planów lub programów, jak również rozwiązań alternatywnych, na środowisko morskie.
2. 
Konferencja Stron może przeprowadzić strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko obszaru lub regionu w celu zestawienia i syntezy najlepszych dostępnych informacji na temat obszaru lub regionu, oceny obecnych i potencjalnych przyszłych skutków oraz wskazania braków w danych i określenia priorytetów badawczych.
3. 
Przeprowadzając oceny oddziaływania na środowisko na podstawie niniejszej części, Strony w miarę dostępności uwzględniają wyniki strategicznych ocen oddziaływania na środowisko przeprowadzonych na podstawie ustępu 1 i 2 powyżej.
4. 
Konferencja Stron opracowuje wytyczne dotyczące przeprowadzenia poszczególnych kategorii strategicznych ocen oddziaływania na środowisko opisanych w niniejszym artykule.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.