Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa SA.34947 (2013/C) (ex 2013/N) Umowa inwestycyjna (poprzedzająca kontrakt na transakcje różnicowe) dla nowej elektrowni jądrowej Hinkley Point C - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.69.60

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 marca 2014 r.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa SA.34947 (2013/C) (ex 2013/N) Umowa inwestycyjna (poprzedzająca kontrakt na transakcje różnicowe) dla nowej elektrowni jądrowej Hinkley Point C

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 69/06)

(Dz. U.UE C z dnia 7 marca 2014 r.)

Pismem z dnia 18 grudnia 2013 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego

streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa

w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Stałe Aid Registry

Rue de la Loi/Wetstraat, 200

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: (32-2) 296 12 42

E-mail: stałeaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Zjednoczonego Królestwa. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Opis środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie

Zjednoczone Królestwo zamierza zagwarantować wysokość dochodów prywatnego inwestora nowej elektrowni jądrowej, która ma zostać wybudowana w Hinkley Point C, i udzielić mu gwarancji kredytowej. Podstawą środka jest zawarta na zasadach prawa prywatnego umowa (ang. private contract) pomiędzy rządem Zjednoczonego Królestwa a inwestorem - spółką NNBG, w całości należącą do Electricité de France. Umowa ma charakter wstępny i zostanie uzupełniona umową szczegółową. Środki włączone do umowy, w szczególności kontrakt na transakcje różnicowe, który ma zapewnić NNBG wysokość

dochodów, oparto na instrumencie zawartym w projekcie ustawy energetycznej opublikowanym w dniu 29 listopada 2012 r. i będącym obecnie przedmiotem debaty parlamentarnej w Zjednoczonym Królestwie. Projekt ustawy energetycznej zawiera przepisy dotyczące uchwalenia przepisów wykonawczych, które na późniejszym etapie zostaną użyte w celu ustanowienia systemu kontraktów na transakcje różnicowe. Wszelkie przepisy wykonawcze zostaną uchwalone po uzyskaniu sankcji królewskiej dla ustawy energetycznej; oczekuje się, że nastąpi to do końca 2013 r. Zjednoczone Królestwo potwierdziło, że wszelkie płatności w ramach poszczególnych umów inwestycyjnych, które mogą zostać zgłoszone do Komisji w przyszłości, będą uwarunkowane zgodą Komisji, jeżeli obejmują one pomoc państwa.

Organem przyznającym pomoc jest rząd Zjednoczonego Królestwa, w szczególności sekretarz stanu ds. energii i zmiany klimatu.

Pomoc ma zostać udzielona w dwóch formach. Po pierwsze, w ramach umowy inwestycyjnej, która poprzedza kontrakt na transakcje różnicowe, NNBG otrzyma określoną kwotę dochodów za wielkość produkcji po ustalonej cenie, tzw. "kursie wykonania". NNBG otrzyma różnicę płatności na podstawie wielkości produkcji, do pułapu określonego w umowie inwestycyjnej. Energia elektryczna wytwarzana przez NNBG będzie sprzedawane na rynku. Jeżeli referencyjna cena sprzedaży energii elektrycznej będzie niższa niż kurs wykonania, to sekretarz stanu wypłaci różnicę pomiędzy kursem wykonania i ceną referencyjną, gwarantując, że NNBG ostałecznie uzyska określony poziom dochodów wynikający z kursu wykonania i wielkości produkcji. Jeżeli natomiast cena referencyjna będzie wyższa niż kurs wykonania, to NNBG będzie zobowiązane do zapłacenia różnicy sekretarzowi stanu. Również w tym przypadku NNBG uzyska w związku z tym określony poziom dochodów wynikający z kursu wykonania i wielkości produkcji.

Umowa inwestycyjna zostanie przekształcona w kontrakt na transakcje różnicowe, jak tylko Zjednoczone Królestwo przyjmie przepisy wykonawcze. Umowa inwestycyjna i kontrakt na transakcje różnicowe będą obowiązywać przez co najmniej 35 lat od pierwszego dnia eksploatacji elektrowni jądrowej. NNBG będzie otrzymywać kurs wykonania wynoszący 92,50 GBP za MWh, indeksowany o inflację cen konsumpcyjnych. Oznacza to rentowność rzędu 9,87 % w wartościach nominalnych po opodatkowaniu.

Zjednoczone Królestwo uważa, że za pomocą środka realizuje trzy cele: zapewnienie bezpieczeństwa dostaw energii, gdyż zdaniem Zjednoczonego Królestwa przyszłe dostawy energii są zagrożone z powodu zamykania starych elektrowni i przechodzenia na niskoemisyjne metody wytwarzania energii; obniżenie emisyjności, gdyż elektrownie jądrowe wytwarzają energię elektryczną, emitując niewiele dwutlenku węgla; i dywersyfikację

źródeł energii elektrycznej. Ponadto Zjednoczone Królestwo sądzi, że środek jest zgodny z Traktatem EURATOM.

Ogólna kwota pomocy jest uzależniona od założeń przyjętych przy obliczaniu przyszłych cen hurtowych i stopy dyskontowej i może wynieść od zera do 17,6 mld GBP.

Ocena środka

Komisja uważa, że zgłoszony środek ma charakter pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, ponieważ nie wiąże się z prawdziwą usługą świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym oraz sprzyja tylko jednemu przedsiębiorstwu, co grozi zakłóceniem konkurencji i wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi.

Komisja ma poważne wątpliwości, czy można uznać, że środek przyczynia się do realizacji wspólnego celu, jakim jest bezpieczeństwo dostaw energii, i do obniżenia emisyjności. Ponadto Komisja ma poważne wątpliwości co do konieczności udzielania pomocy państwa na energetykę jądrową oraz tego, czy połączenie gwarancji kredytowej i kontraktów na transakcje różnicowe stanowi właściwy instrument.

Ponadto na podstawie przeprowadzonej oceny Komisja ma poważne wątpliwości, czy połączenie środków pomocy, a w szczególności z kontraktów na transakcje różnicowe, z indeksacją inflacyjną i gwarancją kredytową jest proporcjonalne do potencjalnych korzyści z pomocy. Komisja uważa wreszcie, że środek ten może poważnie zakłócić konkurencję i wymianę handlową między państwami członkowskimi.

W świetle powyższych rozważań Komisja, działając zgodnie z procedurą określoną w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zwraca się do Zjednoczonego Królestwa o przedstawienie uwag i dostarczenie wszelkich informacji przydatnych do oceny środka.

PISMO

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.