Pomoc państwa - Zjednoczone Królestwo - Pomoc państwa nr SA.15373 (2013/C-18) (ex 2013/NN) - Monitorowanie istniejącego programu pomocy "Fundusze Kapitałowe Przedsiębiorstw" (C17/2004) - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2014.37.50

Akt nienormatywny
Wersja od: 7 lutego 2014 r.

POMOC PAŃSTWA - ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Pomoc państwa nr SA.15373 (2013/C-18) (ex 2013/NN) - Monitorowanie istniejącego programu pomocy "Fundusze Kapitałowe Przedsiębiorstw" (C17/2004)

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2014/C 37/05)

(Dz.U.UE C z dnia 7 lutego 2014 r.)

Pismem z dnia 20 listopada 2013 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Zjednoczone Królestwo o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka/ wyżej wspomnianej pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 2 296 1242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Zjednoczonego Królestwa. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1.

 PROCEDURA

Program "Fundusze Kapitałowe Przedsiębiorstw" (j.ang. Enterprise Capital Funds - program ECF), nr SA.15373, został zatwierdzony przez Komisję w dniu 3 maja 2005 r. na podstawie art. 87 ust. 3 lit. c) Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (obecnie art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej), a w szczególności na podstawie wytycznych w sprawie kapitału podwyższonego ryzyka z 2001 r. 1 , które wtedy obowiązywały, po wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego (C 17/2004 (ex N 566/03)).

Pismem z dnia 18 października 2006 r. władze Zjednoczonego Królestwa zobowiązały się do przyjęcia odpowiednich środków w odniesieniu do wszystkich istniejących programów obejmujących kapitał podwyższonego ryzyka.

W 2011 r. program "Fundusze Kapitałowe Przedsiębiorstw" został wybrany do działań z zakresu monitorowania pomocy państwa (SA.15373 (ex 2011/MX)). Ustalono, że Zjednoczone Królestwo nie przyjęło odpowiednich środków, by dostosować ten program do wytycznych w sprawie kapitału podwyższonego ryzyka z 2006 r. W dniu 16 czerwca 2013 r. władze Zjednoczonego Królestwa przesłały pocztą elektroniczną informacje dotyczące realizacji istniejącego programu, w którym wprowadzono zmiany w dniu 12 lipca 2013 r.

2.

 OPIS ISTNIEJĄCEGO PROGRAMU "FUNDUSZE KAPITAŁOWE PRZEDSIĘBIORSTW"

Program "Fundusze Kapitałowe Przedsiębiorstw", obejmujący fundusze publiczne i prywatne, miał na celu ułatwienie dostępu małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w całym Zjednoczonym Królestwie do kapitału na rozszerzenie działalności. Inwestycje publiczne były ograniczone do dwukrotności kapitału prywatnego zebranego przez Fundusze Kapitałowe Przedsiębiorstw. Rozkład zysków i strat między inwestorów publicznych i prywatnych w programie ECF został oparty na założeniu, że przy tendencji zniżkowej, udział w stratach dzieli się po równo z inwestorami prywatnymi, podczas gdy przy tendencji zwyżkowej rozkład zysku nie jest objęty klauzulą pari passu (czyli inwestorzy prywatni otrzymywali większość zysków powyżej pewnej stopy rentowności). Mechanizm ten zapewniał, by program ECF miał charakter komercyjny, ale jednocześnie obejmował pomoc państwa.

Fundusze Kapitałowe Przedsiębiorstw miały uprawnienia do dokonywania inwestycji na rzecz kwalifikujących się małych i średnich przedsiębiorstw za pomocą instrumentów kapitałowych i quasi-kapitałowych od 250.000 GBP (357.000 EUR) do 2 mln GBP (2,9 mln EUR). W ramach programu wyraźnie nie zezwala się na stosowanie czysto dłużnych inwestycji. Dalsze inwestycje były dozwolone, pod warunkiem że całkowita suma finansowania kapitałem uzyskana przez MŚP od Funduszy Kapitałowych Przedsiębiorstw i innych inwestorów kapitałowych wynosiła nie więcej niż 2 mln GBP (2,9 mln EUR). Dalsze inwestycje powyżej tego pułapu były dozwolone, jeżeli zaszła taka potrzeba, jedynie po upływie okresu co najmniej 6 miesięcy i w celu niedopuszczenia do zmniejszenia wartości kapitału własnego ("rozmycie"), z zastrzeżeniem pułapu w wysokości 10 % w odniesieniu do każdego kapitału zdeklarowanego przez Fundusze Kapitałowe Przedsiębiorstw. W ramach programu ECF utworzono 12 funduszy, z których 7 powstało po 18 sierpnia 2007 r., tj. po terminie, w którym Zjednoczone Królestwo powinno było najpóźniej przyjąć odpowiednie środki, po wejściu w życie wytycznych w sprawie kapitału podwyższonego ryzyka w dniu 18 sierpnia 2006 r. Fundusze te dokonały inwestycji w 94 przedsiębiorstwach.

Komisja, z dowodów przekazanych przez władze Zjednoczonego Królestwa wnosi, że trzy fundusze w ramach programu ECF dokonały dalszych inwestycji w 7 przedsiębiorstwach, by zapobiec zmniejszeniu wartości kapitału własnego. Komisja rozumie, że program pozwala Funduszom Kapitałowym Przedsiębiorstw na zastosowanie "mechanizmu pierwszeństwa", dzięki któremu fundusze te mogą skorzystać z prawa pierwszej odmowy nabycia nowych akcji lub udziałów wyemitowanych przez jakiegokolwiek inwestobiorcę z portfela ECF, by zapobiec inwestowaniu przez inwestorów prywatnych w takie przedsiębiorstwa, a zatem by zapobiec "rozmyciu" pakietu akcji/ udziałów w posiadaniu Funduszy Kapitałowych Przedsiębiorstw. Władze Zjednoczonego Królestwa wskazały jednak, że taki mechanizm nigdy nie został zastosowany w praktyce i zobowiązały się z niego nie korzystać w przyszłości.

3.

 OCENA

Ocena wywołała wątpliwości Komisji co do zgodności programu ECF z obecnymi wytycznymi w sprawie kapitału podwyższonego ryzyka, w szczególności zaś w odniesieniu do poniższych kwestii.

a) Kwalifikowalność kilku inwestobiorców do celów inwestycyjnych

W wytycznych w sprawie kapitału podwyższonego ryzyka (pkt 4.3.2) ogranicza się inwestycje do: 1) małych przedsiębiorstw aż do fazy ekspansji, 2) średnich przedsiębiorstw aż do fazy rozruchu, niezależnie od lokalizacji inwestobiorcy (tj. zlokalizowanych w obszarach objętych i nieobjętych pomocą), lub 3) średnich przedsiębiorstw aż do fazy ekspansji pod warunkiem lokalizacji w obszarze objętym pomocą.

Komisja zauważa, że wydaje się, iż sześciu inwestobiorców znajdowało się w fazie ekspansji, ponieważ w chwili pierwszej inwestycji Funduszy Kapitałowych Przedsiębiorstw prowadzili oni działalność handlową przez znaczną liczbę lat. Czterech z sześciu wymienionych wyżej inwestobiorców w chwili inwestycji było małymi przedsiębiorstwami; zatem inwestycje te zostały dokonane zgodnie z wytycznymi w sprawie kapitału podwyższonego ryzyka. Dwa przedsiębiorstwa Reevoo i Interactive Investors w chwili dokonywania inwestycji przez Fundusze Kapitałowe Przedsiębiorstw były jednak średnimi przedsiębiorstwami 2 , ponieważ przekroczyły pułap dotyczący liczby zatrudnionych pracowników 3 . Jednocześnie biorąc pod uwagę ich lokalizację w Londynie, który jest obszarem nieobjętym pomocą, mogłyby one uzyskać inwestycje jedynie do fazy rozruchu.

Na tym etapie postępowania zgodność tych dwóch inwestycji z wytycznymi w sprawie kapitału podwyższonego ryzyka z 2006 r. wydaje się wątpliwa, ponieważ istnieje niewiele dowodów świadczących o istnieniu nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku. Zachęca się zatem osoby trzecie do składania uwag dotyczących tych ostatnich inwestycji oraz istnienia nieprawidłowości w funkcjonowaniu rynku, zgodnie z wymogami zawartymi w wytycznych w sprawie kapitału podwyższonego ryzyka z 2006 r.

b) Stosowanie transakcji refinansowania

W oparciu o dowody przedstawione przez władze Zjednoczonego Królestwa, Komisja rozumie że fundusz [...] (*) dokonał inwestycji w jeden wykup realizowany przez zarząd oraz menedżerów spoza danego podmiotu (j.ang. buy-in management buyout). W chwili dokonywania inwestycji przedsiębiorstwo, którego to dotyczyło, Andante Travels, prowadziło sprzedaż od 28 lat. W chwili dokonywania inwestycji przedsiębiorstwo zatrudniało [...] (*) osób i miało roczny obrót w wysokości [...] (*).

W wytycznych w sprawie kapitału podwyższonego ryzyka zakazuje się wykupów i transakcji refinansowania. Należy zatem zbadać zakres, w jakim taka transakcja miała wpływ na konkurencję, i umożliwić osobom trzecim przedstawienie uwag dotyczących tej transakcji.

W świetle powyższego Komisja przyjmuje wstępnie, że wyżej wymienione inwestycje dokonane w ramach programu ECF zapewniły kilku inwestobiorcom korzyść ekonomiczną, ponieważ skorzystali oni z inwestycji/pomocy niezgodnych z zasadami przyjętymi w wytycznych w sprawie kapitał podwyższonego ryzyka z 2006 r. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy tego rodzaju pomoc może być uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

PISMO

grafika

1 Dz.U. C 235 z 21.8.2001, s. 3.
2 W chwili pierwszej inwestycji w ramach programu ECF przedsiębiorstwo Reevoo prowadziło działalność handlową przez 9 lat, zatrudniało [...] (*) osób oraz uzyskiwało roczny obrót w wysokości [...] (*), podczas gdy przedsiębiorstwo Interactive prowadziło działalność handlową przez 11 lat, zatrudniało [...] (*) osób i miało roczny obrót w wysokości [...] (*). (*) Objęte obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej.
3 Zalecenie 2003/361/WE - Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej seria L 124, s. 39. Zgodnie z art. 2 załącznika do zalecenia Komisji z dnia 6 maja 2003 r. w sprawie definicji mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw, przedsiębiorstwo uznaje się za średnie, jeżeli zatrudnia ono od 50 do 250 osób i jeżeli osiąga roczny obrót, który nie przekracza 50 mln EUR lub którego roczny bilans ogółem nie przekracza 43 mln EUR. Za małe przedsiębiorstwo uznaje się podmiot, który zatrudnia mniej niż 50 osób, a jego roczny obrót lub roczny bilans ogółem nie przekracza 10 mln EUR.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.