Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa SA.21420 (2014/C) (ex 2014/NN) (ex 2013/PN) - Utworzenie spółki Airport Handling - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2015.44.30

Akt nieoceniany
Wersja od: 6 lutego 2015 r.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY
Pomoc państwa SA.21420 (2014/C) (ex 2014/NN) (ex 2013/PN) - Utworzenie spółki Airport Handling Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2015/C 044/03)

(Dz.U.UE C z dnia 6 lutego 2015 r.)

Pismem z dnia 10 lipca 2014 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate F

B-1049 Brussels

Belgique

Faks: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W decyzji C(2013) 1668 z dnia 19 grudnia 2012 r. Komisja stwierdziła, że pomoc przyznana w latach 2002-2010 przez państwowy podmiot zarządzający lotniskiem w Mediolanie, SEA, na rzecz pozostającej w całości jego własnością spółki zależnej zajmującej się obsługą naziemną, SEA Handling ("SEAH"), była niezgodna z zasadami rynku wewnętrznego i powinna zostać odzyskana. Władze włoskie zobowiązano do bezzwłocznego przedsięwzięcia niezbędnych kroków, zgodnie z obowiązującymi przepisami krajowymi, w celu odzyskania od SEAH niezgodnej z prawem pomocy państwa wynoszącej około 359 644 mln EUR plus odsetki.

W dniu 28 listopada 2013 r. Włochy zgłosiły Komisji plan likwidacji SEAH i utworzenie przez SEA nowej spółki zależnej zapewniającej obsługę naziemną na lotniskach w Mediolanie, pod nazwą Airport Handling. Władze włoskie zwróciły się do Komisji z prośbą o potwierdzenie, że:

a)
sprzedaż aktywów spółki SEA Handling oraz jej likwidacja nie oznaczają zachowania ciągłości gospodarczej z Airport Handling, która mogłaby doprowadzić do przeniesienia zobowiązań tej pierwszej na jej następczynię, a w szczególności wymogu zwrotu niezgodnej z prawem i rynkiem wewnętrznym pomocy państwa udzielonej SEA Handling;
b)
udziału spółki SEA w kapitale Airport Handling nie można zaklasyfikować jako pomocy państwa.

W dniu 4 czerwca 2014 r. władze włoskie poinformowały Komisję, że spółka Airport Handling rozpoczęła już działalność. Sprawa przeniesiono zatem do rejestru NN.

OPIS ŚRODKA

Ponieważ SEAH nie jest w stanie zwrócić niezgodnej z prawem pomocy, władze włoskie zamierzają wykonać decyzję o odzyskaniu pomocy poprzez likwidację SEAH i sprzedaż jej aktywów w ramach postępowania likwidacyjnego. SEA zamierza utrzymać działalność w zakresie obsługi naziemnej za pośrednictwem nowo utworzonej spółki zależnej Airport Handling.

Airport Handling miałaby [...] * wydzierżawić od SEAH aktywa potrzebne do prowadzenia takiej działalności. Wartość rynkowa tych aktywów miałaby zostać określona przez rzeczoznawcę wyznaczonego przez SEA. Gdyby SEAH przyjęła ofertę kupna odnośnych aktywów w ramach procedury otwartej, spółka Airport Handling byłaby zmuszona zwrócić wszystkie aktywa spółce SEAH do końca roku.

Nowy usługodawca wynegocjuje nowe umowy z liniami lotniczymi działającymi na lotnisku w Mediolanie, w ramach procedury konkursowej z udziałem innych podmiotów świadczących takie usługi; umowy te zaczęłyby obowiązywać z chwilą wyjścia SEAH z rynku. Spółka Airport Handling zatrudni część personelu SEAH na mocy nowych umów o pracę, które zaczną obowiązywać w dniu następującym po rozwiązaniu ich umowy z SEAH.

W piśmie z dnia 9 kwietnia 2014 r. władze włoskie zobowiązały się do powierzenia zarządzania spółką Airport Handling niezależnemu pełnomocnikowi na okres [...]. W tym samym piśmie władze włoskie poinformowały, że udziały w kapitale spółki Airport Handling zostaną otwarte dla prywatnych inwestorów w dwóch etapach. W ramach pierwszego etapu odbędą się poszukiwania prywatnego inwestora, który byłby zainteresowany nabyciem [...] % kapitału w terminie [...]. W ramach drugiego etapu "można by" poszukiwać prywatnego właściciela większościowego.

Zgodnie z biznesplanem Airport Handling na lata 2014-2017 oczekuje się, że w drugiej połowie 2014 r. nowy operator obejmie [55-75 %] udziału w rynku.

Mając na uwadze wysokość środków finansowych potrzebnych do nabycia sprzętu do obsługi naziemnej oraz koszty rozruchu spółki Airport Handling, w planie przewidziano zastrzyk kapitałowy w wysokości 25 mln EUR.

OCENA

Ciągłość gospodarcza i przeniesienie obowiązku zwrotu pomocy

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem w celu ustalenia, czy spółka inna niż początkowy beneficjent pomocy może być odpowiedzialna za spłatę tej pomocy, można wziąć pod uwagę następujące informacje: zakres przeniesienia (aktywa i zobowiązania, ciągłość zatrudnienia, aktywa zgrupowane itp.); cena przeniesienia, tożsamość udziałowców lub właścicieli; moment dokonania przeniesienia (po rozpoczęciu dochodzenia, wszczęciu postępowania lub podjęciu ostatecznej decyzji); oraz zasadność ekonomiczna transakcji.

Komisja jest zdania, że nawet gdyby pracownicy zlikwidowanej spółki zostali zatrudnieni przez Airport Handling na nowo, to fakt iż struktura właścicielska nowego pracodawcy pozostaje niezmieniona oraz że zagwarantował on pracownikom najwyraźniej te same prawa po przeniesieniu z SEAH do Airport Handling, wskazuje na faktyczną ciągłość umów o pracę. Zgodnie z umową zawartą ze związkami zawodowymi, podpisaną przez SEA, SEAH i związki zawodowe w dniu 4 listopada 2014 r., dawnym pracownikom SEAH zagwarantowano prawa nabyte w poprzednich umowach zawartych z SEAH 1 .

Komisja ma także wątpliwości co do stwierdzenia władz włoskich, że umowy z liniami lotniczymi zostaną poddane ponownym negocjacjom. Zgodnie z informacjami przekazanymi przez władze włoskie w kontekście procedury odzyskania pomocy większość najbardziej dochodowych umów z liniami lotniczymi [...] musiałaby tak czy inaczej zostać przedłużona. Na podstawie informacji udostępnionych Komisji na tym etapie wydaje się, że jeszcze przed wygaśnięciem tych umów SEA i Airport Handling podjęły wspólne działania marketingowe mające na celu zapewnienie linii lotniczych obecnych na tym lotnisku, że SEA będzie kontynuować obsługę naziemną.

Komisja zwraca też uwagę na fakt, że oczekiwanie SEA dotyczące udziału w rynku, jaki spółka Airport Handling powinna objąć w ciągu pierwszych 6 miesięcy od wejścia na rynek, na poziomie [...], można uznać za realistyczne tylko w sytuacji przejęcia działalności prowadzonej uprzednio przez SEAH.

Ponadto na obecnym etapie Komisja jest zdania, że wykorzystanie przez nowego usługodawcę aktywów posiadanych przez SEAH wskazuje na to, że Airport Handling w praktyce kontynuuje działalność SEAH. Argument wysunięty przez władze włoskie, zgodnie z którym aktywa te miały zostać wydzierżawione przez Airport Handling po cenie rynkowej, nie może zostać przyjęty, ponieważ wartość odnośnych aktywów ma zostać określona przez rzeczoznawcę wyznaczonego przez spółkę dominującą - SEA.

Komisja zwraca też uwagę na fakt, że podmiot zapewniający obsługę naziemną będzie miał tego samego właściciela - SEA. Propozycja władz włoskich dotycząca przyjmowania ofert na [...] % kapitału nowego podmiotu obsługi naziemnej nie jest wystarczająca, aby przerwać ciągłość działalności SEAH, ponieważ propozycja ta dotyczy udziałów mniejszościowych, a ponadto nie przedstawiono w tej kwestii żadnej gwarancji. Ponadto takie otwarcie kapitału miałoby miejsce dopiero po wejściu Airport Handling na rynek.

Wydaje się także, że moment - po przyjęciu decyzji o odzyskaniu pomocy - i pomysł stworzenia nowego podmiotu zapewniającego obsługę naziemną wskazują na to, że plan zgłoszony przez władze włoskie stanowi mechanizm mający na celu uniknięcie zwrotu pomocy.

Mając na uwadze powyższe argumenty na tym etapie Komisja stwierdza, że najwyraźniej celem i skutkiem utworzenia nowego przedsiębiorstwa jest uniknięcie obowiązku spłaty pomocy oraz że Airport Handling jest prawnym następcą SEAH. Wynika stąd zatem, że Airport Handling może ponosić odpowiedzialność za spłatę niezgodnej z prawem pomocy przyznanej w przeszłości SEAH.

Zastrzyk kapitałowy

Na obecnym etapie Komisja jest zdania, że istnieją sygnały wskazujące na to, że odpowiedzialność za utworzenie spółki Airports Handling ponosi państwo i że SEA nie podjęła tego kroku tylko w celu zwiększenia zysku.

W tym kontekście Komisja zauważa, że zarówno minister infrastruktury i transportu, jak i burmistrz Mediolanu wielokrotnie zapewniali o niezachwianym wsparciu ze strony władz włoskich. Na obecnym etapie Komisja jest zdania, że takie oświadczenia stanowią dowód odpowiedzialności państwa w rozumieniu orzecznictwa w sprawie Stardust Marine 2 .

Komisja ma wątpliwości, czy SEA, dokonując podwyższenia kapitału, działała według zasad inwestora rynkowego. Poniżej przedstawiono uzasadnienie tych wątpliwości.

Po pierwsze na obecnym etapie Komisja wstępnie uważa, że prywatny inwestor, który rozważa dokapitalizowanie poważnie zadłużonego przedsiębiorstwa wymagałby planu restrukturyzacji, która mogłaby przywrócić rentowność spółce, ze względu na konieczność spłaty 359,6 mln EUR wraz z odsetkami. Biznesplan przedstawiony Komisji nie zawiera jednak analizy ryzyka związanego z przeniesieniem z SEAH na Airport Handling zobowiązania co do spłaty pomocy.

Po drugie na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości co do tego, czy biznesplan będący podstawą decyzji SEA o zainwestowaniu w Airport Handling oparty jest na dostatecznie stabilnych założeniach. W biznesplanie założono, że Airport Handling obejmie [55-75 %] rynku w 2014 r. Na tym etapie Komisja jest zdania, że założenie to jest nadmiernie optymistyczne. Ponadto zgodnie z planem wydajność powinna [...]. Nie jest obecnie jasne, w jaki sposób oszacowano ten wzrost. Nie są też jasne założenia, na których to obliczenie zostało oparte.

W świetle powyższego uzasadnienia i biorąc pod uwagę fakt, że środek zastosowany na rzecz Airport Handling może mieć wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi i może zakłócać konkurencję na rynku wewnętrznym, Komisja wstępnie stwierdza, że utworzenie przez SEA spółki Airport Handling i późniejszy zastrzyk kapitałowy wynoszący 25 mln EUR stanowi pomoc państwa.

Na obecnym etapie Komisja wstępnie stwierdza, że do celów oceny zgodności środka pomocy z rynkiem wewnętrznym nie ma zastosowania żadne z odstępstw, o których mowa w art. 107 ust. 2 TFUE i art. 107 ust. 3 lit. a), b), c) i d) TFUE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

* Informacje poufne.
1 Dostępne na stronie internetowej: http://www.flaits.it/1/upload/va_4_nov_2013_progetto.pdf
2 Sprawa C-482/99 Francja przeciwko Komisji, ECLI:EU:C:2002:294.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.