Pomoc państwa - Włochy - Pomoc C 8/04 (ex NN 164/03) - Bodźce w zakresie podatków bezpośrednich dla przedsiębiorstw wchodzących na giełdę - Premia podatkowa dla wchodzących na giełdę (IPO) - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2004.221.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 września 2004 r.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY

Pomoc C 8/04 (ex NN 164/03) - Bodźce w zakresie podatków bezpośrednich dla przedsiębiorstw wchodzących na giełdę - Premia podatkowa dla wchodzących na giełdę (IPO)

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2004/C 221/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 3 września 2004 r.)

Pismem z dnia 18 lutego 2004 r., załączonym w oryginalnej wersji językowej pod niniejszym streszczeniem, Komisja zawiadomiła Włochy o swojej decyzji rozpoczęcia procedury ustanowionej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE w sprawie powyższych działań.

Zainteresowane strony mogą przedkładać uwagi dotyczące działań, co do których Komisja rozpoczyna procedurę, w okresie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, pod adresem:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Dyrekcja Pomoc Państwa I

B-1049 Bruksela

Fax (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Włochom. Wnioski o poufne potraktowanie tożsamości zainteresowanej strony można przedkładać z zachowaniem formy pisemnej i z wyjaśnieniem powodów takiego wniosku.

STRESZCZENIE

Opis działania

Dnia 2 października 2003 r. Włochy ogłosiły dekret z dnia 30 września 2003 r. nr 269 (DL 269/2003), który wszedł w życie z dniem jego publikacji w Dzienniku Urzędowym Republiki Włoskiej nr 230 z dnia 2 października 2003 r.

Artykuł 1 ust. 1 lit. d) dekretu DL 269/2003 stanowi, że od roku podatkowego 2003 przedsiębiorstwa, które zamierzają wejść na europejski regulowany rynek giełdowy w okresie pomiędzy 2 października 2003 r. i 31 grudnia 2004 r., będą korzystały, przez okres trzech lat, z obniżonej stawki podatku dochodowego od przedsiębiorstw, równej 20 % (w miejsce normalnej stawki w wysokości 33 %). Niniejsza "premia podatkowa" przysługuje tylko wówczas, gdy w wyniku pierwszej oferty publicznej (IPO) akcji, nowo notowana spółka powiększy swój kapitał netto przynajmniej o 15 % i pod warunkiem że beneficjent nie był jeszcze notowany na jednej z europejskich giełd papierów wartościowych. Oprócz wspomnianej premii podatkowej program przewiduje w przypadku nowo notowanych spółek wyłączenie z dochodów podlegających opodatkowaniu kwoty równej wydatkom poniesionym w związku z wejściem na giełdę, tylko w roku 2004.

Ocena działania

Według Komisji program wydaje się spełniać odpowiednie warunki, aby zostać uznanym za pomoc w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Działanie przysporzy beneficjentom dwóch odmiennych rodzajów korzyści. Po pierwsze, dopuszcza się stosowanie obniżonej, 20-procentowej stawki podatku od przedsiębiorstw przez okres trzech lat, co ma wpływ na dochody po opodatkowaniu z działalności gospodarczej prowadzonej przez beneficjentów. Po drugie, spółka notowana po raz pierwszy w 2004 r. może zaksięgować na koncie dochodu podlegającego opodatkowaniu ujemną korektę, odpowiadającą wyłączeniu z dochodu podlegającego opodatkowaniu kwoty odpowiadającej wydatkom związanym z notowaniami. Ta negatywna korekta skutkuje obniżeniem efektywnej stopy opodatkowania, zastosowanej w 2004 r. Z powodu obniżonej stawki opodatkowania przedsiębiorstw inwestorzy lokujący środki w takich nowo notowanych spółkach pośrednio korzystają z wyższych dywidend po opodatkowaniu oraz z zysków ze sprzedaży akcji takich spółek.

Korzyści takie związane są z państwem, jako że polegają one na rezygnacji przez włoski Skarb Państwa z dochodów podatkowych. Mają one charakter selektywny, ponieważ są ograniczone do spółek notowanych w krótkim okresie czasu, określonym w ramach programu. Tak ograniczony czas na rozpoczęcie notowań ogranicza w rzeczywistości zakres programu do bardzo wąskiej grupy beneficjentów, którzy spełnią warunki notowań w okresie określonym przez program.

W końcu, Komisja uważa, że działanie może zakłócać konkurencję i mieć wpływ na handel pomiędzy Państwami Członkowskimi. Potencjalni beneficjenci mogą prowadzić działalność gospodarczą na rynkach międzynarodowych, która to działalność może wiązać się z handlem i czynnościami gospodarczymi, gdzie obowiązuje wzmożona konkurencja.

Wobec powyższego, na obecnym etapie procedury, Komisja doszła do wniosku, że władze włoskie poprzez niniejsze działanie mogą udzielić pomocy w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE.

Komisja wyraża wątpliwości, czy pomoc państwa przyznana nowo notowanym spółkom jest zgodna z zasadami jednolitego rynku. Władze włoskie nie przedstawiły żadnych argumentów, aby wykazać, że w tym przypadku zastosowanie znajduje jeden z wyjątków wskazanych w art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE, zgodnie z którymi pomoc państwa może zostać uznana za zgodną z zasadami wspólnego rynku. Korzyści podatkowe przyznane w takim systemie nie odnoszą się do specjalnego rodzaju inwestycji, w tym związanych z tworzeniem miejsc pracy, kwalifikujących się do otrzymania pomocy w istniejących ramach prawnych dotyczących wyłączeń grupowych, ani nie są objęte wytycznymi wspólnotowymi, ale wydają się stanowić, po prostu, obniżkę obciążeń, które powinny być w normalnym trybie ponoszone przez beneficjentów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jako takie, muszą być one uznane za pomoc na działalność operacyjną, którą można uznać za zgodną z zasadami jednolitego rynku, jeżeli dane środki ułatwiają rozwój pewnego rodzaju działalności lub pewnych obszarów gospodarczych oraz są ograniczone w czasie, dygresyjne i proporcjonalne do potrzeb związanych z przezwyciężeniem konkretnych barier ekonomicznych. Nie wydaje się, aby powyższe wymagania zostały spełnione w omawianym przypadku.

Mając na uwadze wspomniane wątpliwości dotyczące zgodności omawianej pomocy z Traktatem WE, Komisja zdecydowała rozpocząć formalną procedurę kontrolną ustanowioną w art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawna pomoc podlega zwrotowi przez odbiorcę.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.