Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 38/10 (ex NN 69/10) - Malév - Hungarian Airlines - różne rodzaje środków pomocy państwa - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2011.156.11

Akt nienormatywny
Wersja od: 26 maja 2011 r.

POMOC PAŃSTWA - WĘGRY

Pomoc państwa C 38/10 (ex NN 69/10) - Malév - Hungarian Airlines - różne rodzaje środków pomocy państwa

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2011/C 156/09)

(Dz.U.UE C z dnia 26 maja 2011 r.)

Pismem z dnia 21 grudnia 2010 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu TFUE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks+32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Węgier. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA LUB POMOCY, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO (KTÓREJ) KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Sprawa ta dotyczy szeregu środków pomocy, które Węgry udostępniły na rzecz przedsiębiorstwa Malév - Hungarian Airlines w związku, po pierwsze z prywatyzacją linii lotniczych w roku 2008, po drugie z powtórną jego nacjonalizacją w roku 2010 oraz w jej następstwie.

Następujące środki zostały uznane przez Komisję jako problematyczne w kontekście pomocy państwa:

– przejęcie przez państwową spółkę celową pożyczki w wysokości [52-79] mln EUR udzielonej przedsiębiorstwu Malév w 2003 r. oraz części aktywów przedsiębiorstwa Malév, które miało miejsce w dniu 31 grudnia 2007 r.,

– udzielenie pożyczki pieniężnej w wysokości 15,6 mln EUR na okres jednego roku w związku z zakupem przez węgierski Fundusz Skarbu Państwa (MNV) spółki zależnej przedsiębiorstwa Malév zajmującej się obsługą naziemną. Sprzedaż ta ostatecznie nie doszła do skutku. Cena sprzedaży, opłacona w formie przedpłaty w styczniu i lutym 2009 r., nie została zwrócona, lecz rok później przekształcona (wraz z naliczonymi odsetkami) na kapitał własny w wysokości 17 mln, jako część zamiany długu na kapitał własny w lutym 2010 r.,

– odroczenie spłat szeregu podatków należnych między styczniem 2007 r. a marcem 2010 r. W marcu 2010 r. zaległe należności podatkowe wynosiły łącznie [36,6-87,8] mln EUR.,

– podwyższenie kapitału o 92,6 mln EUR w lutym 2010 r., uzyskane częściowo poprzez dostarczenie nowych środków kapitałowych (75,6 mln EUR) oraz częściowo poprzez zamianę długu na kapitał własny (17 mln EUR).,

– udzielenie przez udziałowca/akcjonariusza MNV Zrt. przedsiębiorstwu Malév trzech pożyczek w łącznej kwocie 33,6 mln EUR w okresie od kwietnia do czerwca 2010 r.,

– zamiana powyższych pożyczek (wraz z naliczonymi odsetkami) z długu na kapitał własny przedsiębiorstwa Malév w kwocie 34,3 mln EUR we wrześniu 2010 r.,

– kolejne podwyższenie kapitału poprzez przekazanie środków pieniężnych w wysokości 19,3 mln EUR we wrześniu 2010 r.,

– kolejna pożyczka wniesiona przez udziałowców/akcjonariuszy w wysokości 20,8 mln EUR we wrześniu 2010 r.

OCENA ŚRODKA LUB POMOCY

Komisja musi ustalić, czy wyżej wymienione środki pomocy nie stanowią korzyści dla przedsiębiorstwa Malév, biorąc pod uwagę jego sytuację finansową. Zakłada to sprawdzenie, czy przedsiębiorstwo będące beneficjentem otrzymałoby podobne wsparcie finansowe ze strony prywatnego inwestora, a jeżeli tak, to czy było ono przyznane na normalnych warunkach rynkowych.

Biorąc pod uwagę trudności finansowe Maléva na obecnym etapie postępowania, Komisja nie może wykluczyć, że państwo węgierskie przyznało przedsiębiorstwu Malév korzyści, które mogą stanowić pomoc państwa.

W przypadku stwierdzenia przez Komisję, że wyszczególnione wyżej środki stanowią pomoc państwa, jedynymi ramami wspólnotowymi mającymi zastosowanie w celu ustalenia zgodności z przepisami wydają się być Wytyczne wspólnotowe dotyczące pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw z roku 2004(1), jak również Zawiadomienie Komisji dotyczące zastosowania art. 92 i 93 Traktatu WE oraz art. 61 Porozumienia EOG wobec pomocy państwa w sektorze lotnictwa z 1994 r.(2).

Na bieżącym etapie postępowania oraz w przypadku gdyby sprawa dotyczyła pomocy państwa, Komisja ma wątpliwości co do jej zgodności z wyżej wymienionymi wytycznymi i zawiadomieniem. Na przykład Komisja pragnie zauważyć, że nie przedstawiono żadnego planu restrukturyzacji. Ponadto Komisja kwestionuje zgodność działań władz węgierskich z zasadą "pierwszy i ostatni raz". W ciągu prawie czterech lat (2007-2010) Węgry udzielały de facto wielokrotnej pomocy dla zagrożonego przedsiębiorstwa. Ponadto w powyższym okresie nastąpiła zmiana własności przedsiębiorstwa, a działania restrukturyzacyjne prywatnego właściciela realizowane w latach 2007-2010 r. wydają się różnić od działań restrukturyzacyjnych podejmowanych przez państwo węgierskie od roku 2010. Na tym etapie Komisja wyraża wątpliwości odnośnie do faktu, czy wszystkie powyższe środki mogą zostać uznane za część wdrożenia pojedynczego procesu restrukturyzacji.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, s. 2.

(2) Dz.U. C 350 z 10.12.1994, s. 5.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.