Pomoc państwa - Węgry - Pomoc państwa C 31/09 (ex N 113/09) - Pomoc dla Audi Hungaria Motor Kft. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2010.64.15

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 marca 2010 r.

POMOC PAŃSTWA - WĘGRY

Pomoc państwa C 31/09 (ex N 113/09) - Pomoc dla Audi Hungaria Motor Kft.

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2010/C 64/08)

(Dz.U.UE C z dnia 16 marca 2010 r.)

Pismem z dnia 28 października 2009, zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission Directorate-General for Competition State aid Greffe 1049 Bruxelles/Brussel BELGIQUE/BELGIЁ

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom węgierskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

OPIS ŚRODKA POMOCY I PROJEKTU INWESTYCYJNEGO

W dniu 26 lutego 2009 r. władze węgierskie zgłosiły zamiar udzielenia pomocy regionalnej zgodnie z wytycznymi w sprawie krajowej pomocy regionalnej (zwanymi dalej wytycznymi KPR)(1) dla przedsiębiorstwa Audi Hungaria Motor Kft. na poczet projektu inwestycyjnego w Győr, usytuowanego w regionie Zachodniego Kraju Zadunajskiego (Nyugat-Dunántúl), który na mocy art. 87 ust. 3 lit. a) Traktatu WE stanowi obszar objęty pomocą ze standardowym pułapem pomocy regionalnej wynoszącym dla dużych przedsiębiorstw 30 procent ekwiwalentu dotacji brutto (EDB).

Projekt dotyczy istniejącej fabryki Audi w Győr, gdzie zainstalowana ma zostać nowa linia produkcyjna silników zaawansowanych technologicznie. Dzięki projektowi inwestycyjnemu uruchomiona zostanie produkcja silników nowej generacji oraz komponentów do silników dla szerokiej gamy samochodów osobowych grupy Volkswagen-Porsche. Inwestycja została rozpoczęta w 2006 r., a planowana data jej zakończenia to 2011 r.

Kwalifikowalne koszty inwestycyjne projektu wyrażone według wartości bieżącej wynoszą 153,4 mld HUF (511,3 mln EUR). Suma zaproponowanej pomocy wynosi 14,9 mld HUF (49,5 mln EUR) według wartości bieżącej, zatem intensywność pomocy stanowi 9,69 % i nie przekracza obowiązującego pułapu intensywności pomocy.

Pomoc udzielona będzie w postaci dotacji bezpośredniej na podstawie wyłączenia dla pomocy regionalnej XR 47/07 oraz ulgi podatkowej na podstawie zatwierdzonego programu N 651/06.

OCENA ZGODNOŚCI ŚRODKA POMOCY ZE WSPÓLNYM RYNKIEM

Komisja ma zastrzeżenia dotyczące określenia właściwego rynku, przedstawionego przez władze węgierskie oraz dotyczące ustalenia, czy udział grupy Volkswagen-Porsche w sprzedaży danego produktu na danym ranku nie przewyższa 25 % oraz czy osiągnięte zdolności produkcyjne nie przekroczą 5 % w przypadku nierentownego rynku (ust. 68 wytycznych KPR).

Wspomagana inwestycja powinna zostać oceniona na poziomie samochodów osobowych, tzn. na rynku niższego szczebla w stosunku do rynku silników samochodowych. Komisja zwraca uwagę na różnicę zdań z władzami węgierskimi co do definicji właściwego rynku produktowego dla samochodów osobowych. Na tym etapie Komisja ma wątpliwości czy niektóre segmenty grupowe, w przeciwieństwie do indywidualnych segmentów samochodów osobowych według klasyfikacji POLK, można uznać za właściwy rynek produktowy, aby zastosować pkt 68 lit. a) i b) wytycznych KPR. Jeśli weźmie się pod uwagę segmenty indywidualne, przekroczony zostaje pułap 25 % udziału w rynku. Ponadto, na tym etapie Komisja ma wątpliwości co do łącznego traktowania samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych.

W przypadku gdy na podstawie informacji przedstawionych w trakcie formalnego postępowania wyjaśniającego nie będzie możliwe potwierdzenie zgodności z progami określonymi w pkt 68 KPR, Komisja będzie musiała również sprawdzić, czy pomoc jest niezbędna do zapewnienia efektu zachęty dla inwestycji i czy korzyści ze środka pomocy przeważają nad związanym z nim zakłóceniem konkurencji i wpływem na handel pomiędzy państwami członkowskimi. Ocena szczegółowa zostanie przeprowadzona na podstawie Komunikatu Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych(2).

W związku z tą szczegółową oceną zachęca się zainteresowane strony do przesłania wszelkich informacji koniecznych do ustalenia, czy pomoc wiąże się z efektem zachęty ekonomicznej, tzn.: 1) czy pomoc ta stanowi bodziec do podjęcia pozytywnej decyzji inwestycyjnej z tej racji, że inwestycja, która w innym przypadku nie byłaby opłacalna dla przedsiębiorstwa w żadnym miejscu, może zostać zrealizowana w regionie kwalifikującym się do pomocy; lub 2) pomoc zachęca do zmiany decyzji odnośnie do lokalizacji planowanej inwestycji w danym regionie, ponieważ kompensuje ograniczenia i koszty netto wynikające z lokalizacji w regionie otrzymującym pomoc. Scenariusz alternatywny (tzn. dotyczący sytuacji, jaka miałaby miejsce w przypadku braku pomocy), pozwoli na określenie, który ze scenariuszy (1 lub 2) będzie wzięty pod uwagę, a tym samym na ustalenie zakresu możliwego zakłócenia konkurencji i wymiany handlowej w wyniku pomocy.

______

(1) Dz.U. C 54 z 4.3.2006, s. 13.

(2) Komunikat Komisji w sprawie kryteriów dotyczących szczegółowej oceny pomocy regionalnej dla dużych projektów inwestycyjnych Dz.U. C 223 z 16.9.2009, s. 3.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.