Pomoc państwa - Słowenia - Pomoc państwa nr SA.34937 (2012/C) (ex 2012/N) Drugie dokapitalizowanie NLB oraz SA.33229 (2012/C) (ex 2011/N) Restrukturyzacja NLB - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.361.18

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 listopada 2012 r.

POMOC PAŃSTWA - SŁOWENIA

Pomoc państwa nr SA.34937 (2012/C) (ex 2012/N) Drugie dokapitalizowanie NLB oraz SA.33229 (2012/C) (ex 2011/N) Restrukturyzacja NLB

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 TFUE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 361/03)

(Dz.U.UE C z dnia 22 listopada 2012 r.)

Pismem z dnia 2 lipca 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Słowenię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 TFUE dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.

Komisja postanowiła tymczasowo zatwierdzić drugie podwyższenie kapitału NLB na okres sześciu miesięcy, jak to opisano w piśmie następującym po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

DirectorateGeneral for Competition

State aid Greffe

J - 70, 3/225

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 2 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Słowenii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

1. PROCEDURA

W dniu 14 stycznia 2011 r. władze Słowenii zgłosiły dokapitalizowanie NLB w wysokości 250 mln EUR, które Komisja zatwierdziła w dniu 7 marca 2011 r. jako pomoc na ratowanie. Po zatwierdzeniu w czerwcu 2011 r. władze Słowenii przedstawiły plan restrukturyzacji, który był kilkakrotnie aktualizowany, ostatnio w marcu 2012 r. W dniu 6 czerwca 2012 r. Słowenia zgłosiła drugie dokapitalizowanie NLB w wysokości 382,9 mln EUR.

2. OPIS ŚRODKA POMOCY

NLB jest największym słoweńskim bankiem, którego suma bilansowa wynosiła 16 mld EUR w 2011 r., co stanowi jedną trzecią wszystkich aktywów słoweńskiego sektora bankowego. Jego głównymi udziałowcami są Republika Słowenii i KBC, posiadający odpowiednio ponad 50 % i 25 % udziałów w kapitale NLB.

W marcu 2011 r. NLB zebrał kwotę 250 mln EUR kapitału własnego w drodze oferty publicznej na swoje udziały, które przy braku zainteresowania prywatnych inwestorów zostały subskrybowane przez państwo. KBC uczestniczył w celu utrzymania blokującego mniejszościowego pakietu udziałów w spółce wynoszącego 25 % w tym banku. Zgodnie ze swoim zobowiązaniem, w czerwcu 2012 r. Słowenia przedstawiła Komisji plan restrukturyzacji.

Z uwagi na to, że sytuacja NLB w zakresie kapitału ciągle się pogarszała, w maju 2011 r. Bank Słowenii zwrócił się do NLB o dalsze zwiększenie jego wskaźnika kapitału do czerwca 2012 r., czego celem było także zapewnienie zgodności z testem warunków skrajnych Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego. W tym celu w dniu 6 czerwca 2012 r. Słowenia zgłosiła drugie dokapitalizowanie NLB w formie instrumentów podlegających warunkowej zamianie zgodnych z EUNB i akcji zwykłych na łączną kwotę 382,9 mln EUR.

3. OCENA ŚRODKÓW POMOCY

Komisja nie podważa opinii Słowenii, że środki przyznane przez władze słoweńskie na rzecz NLB stanowią pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

Zgodność powyższych środków pomocy poddana jest ocenie w świetle art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE. Jeśli chodzi o drugie dokapitalizowanie banku, Komisja uważa je tymczasowo za zgodne z rynkiem wewnętrznym jako pomoc na ratowanie ze względów stabilności finansowej. W związku z tym zostaje ono zatwierdzone na okres sześciu miesięcy lub - jeżeli Słowenii przedstawi w ciągu sześciu miesięcy od daty niniejszej decyzji szczegółowy plan restrukturyzacji - do momentu, gdy Komisja podejmie ostateczną decyzję w sprawie takiego planu restrukturyzacji.

Komisja równocześnie wszczyna szczegółowe postępowanie wyjaśniające w sprawie proponowanych środków restrukturyzacyjnych. W wyniku wstępnej oceny planu restrukturyzacji Komisja wyraża zwłaszcza swoje wątpliwości co do przywrócenia długoterminowej rentowności banku. W ramach tej samej procedury Komisja ma wątpliwości, czy wkład własny i środki mające na celu ograniczenie zakłócenia konkurencji są odpowiednie i wystarczające.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 można wystąpić do beneficjenta o zwrot wszelkiej bezprawnie przyznanej pomocy.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.