Pomoc państwa - Słowenia - Pomoc państwa C 44/2004 (ex SI 1/2003) & C 47/2004 (ex N 402/2004) - Redukcja obciążenia środowiska emisją CO2 oraz jej zmiany - Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.46.3

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 lutego 2005 r.

POMOC PAŃSTWA - SŁOWENIA

Pomoc państwa C 44/2004 (ex SI 1/2003) & C 47/2004 (ex N 402/2004) - Redukcja obciążenia środowiska emisją CO2 oraz jej zmiany

Zaproszenie do przedkładania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 46/03)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 22 lutego 2005 r.)

Za pośrednictwem pisma z dnia 14 grudnia 2004 r., zamieszczonego w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Słowenię o swojej decyzji wszczęcia procedury określonej w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianych środków.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, względem których Komisja wszczyna procedurę, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia oraz następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

Komisja Wspólnot Europejskich

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji, Kancelaria ds. Pomocy Państwa

B-1049 Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Słowenii. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

TEKST STRESZCZENIA

1.
Procedura

Od 2002 r. pewne kategorie firm korzystały z ulgi lub zwolnienia podatkowego na podstawie regulacji krajowego podatku od emisji CO2 w Słowenii. Schemat podatkowy został zarejestrowany przez Komisję jako sprawa SI 1/2003, jednak nie został włączony do istniejącej listy pomocy zawartej w Traktacie o Przystąpieniu.

W międzyczasie władze Słowenii zdecydowały się na zmianę istniejącego systemu. Nowy projekt ustawodawczy miałby zastąpić istniejący system z dniem 1 stycznia 2005 r. i został zarejestrowany przez Komisję jako sprawa N 402/2004.

Ze względu na fakt, że projekt ustawodawczy wprowadziłby tylko kilka zmian do istniejącego systemu podatkowego dotyczącego emisji CO2 pozostawiając tym samym większość aktu w niezmienionej postaci, Komisja zdecydowała się na objęcie jedną decyzją zarówno środków dotyczących obecnego systemu ulg podatkowych jak i wspomnianego projektu ustawodawczego.

Niniejsza decyzja dotyczy wyłącznie okresu od 1 maja 2004 r. tj. daty przystąpienia Słowenii do UE.

2.
Opis środków

SI 1/2003:

Obecne ustawodawstwo Słowenii przewiduje ulgę w podatku od emisji CO2 m.in. dla instalacji emitujących co najmniej średnio 10 t CO2 rocznie w okresie od 1986 r. do 1998 r.

Wysokość ulgi wynosi od 50 do 100 % należnego podatku od wszystkich beneficjentów, jednakże dla grzewczych materiałów izolacyjnych, elektrownii, instalacji transportujących gaz ziemny, instalacji grzewczych przewidziany jest inny poziom ulgi. Wysokość ulgi zmniejsza się w wymiarze 8 % rocznie do końca okresu objętego schematem (31 grudnia 2009 r.).

N 402/2004:

Nowy system zwolnień podatkowych miałby zlikwidować warunek przewidujący, że tylko podmioty gospodarcze z siedzibą w Słowenii w okresie od 1986 r. do 1998 r. mogą korzystać z ulgi, poszerzając tym samym przywilej podatkowy na wszystkie podmioty gospodarcze emitujące rocznie co najmniej 10 t CO2. Wprowadzane zmiany miałyby również zlikwidować pewne kategorie beneficjentów.

Niemniej jednak, system stopniowego zmniejszania wysokości ulg podatkowych do grudnia 2009 r. dla podmiotów gospodarczych emitujących co najmniej 10 t CO2 rocznie oraz dostarczających energię elektryczną dla sieci przekazowych wysokiego napięcia, nawet w wypadku gdy podmioty te pozostają mało aktywne ekonomicznie w sektorze energetycznym, nie mają zawartych porozumień dotyczących środowiska, oraz nie są objęci żadnym handlowym schematem emisyjnym, pozostaje bez zmian.

3.
Ocena środków

Pozwolenie na wprowadzenie ulg w zharmonizowanych podatkach ekologicznych może być udzielone przez Komisję na podstawie art. 49 i 51 wytycznych dotyczących pomocy państwa na rzecz ochrony środowiska oraz na podstawie wymogów dyrektywy Rady 2003/96 z dnia 27 października 2003 r. w sprawie opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej.

Na podstawie informacji dostarczonych przez władze Słowenii dotyczących istniejącego ustawodawstwa (sprawa SI 1/2003), zgodność wspomnianych środków z regulacjami prawnymi przedstawionymi powyżej jest wątpliwa.

Co więcej, warunek przyznania ulgi podatkowej na podstawie ogólnego kryterium siedziby działalności firm w okresie od 1986 r. do 1998 r., która musiałaby znajdować się w Słowenii, mogłaby doprowadzić do pośredniego naruszenia art. 43 Traktatu WE dotyczącego swobody przedsiębiorczości. Jest w rzeczywistości wysoce prawdopodobne, że wszyscy bądź znakomita większość beneficjentów składałaby się z firm słoweńskich ze względu na wybór okresu działalności decydującego o przyznaniu ulgi.

Jeśli chodzi o nowe ustawodawstwo (sprawa N402/2004), zgodność ulgi podatkowej dla podmiotów gospodarczych, które są mało aktywne ekonomicznie w sektorze energetycznym i nie mają zawartych porozumień dotyczących środowiska, z dyrektywą w sprawie opodatkowania energii elektrycznej wydaje się być wątpliwa.

4.
Wniosek

Komisja wszczyna formalną procedurę dochodzenia zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE w stosunku do powyżej przedstawionych środków zawartych w schematach SI 1/2003 oraz N 402/2004. Należy zauważyć, że pewne części schematów, wyszczególnione w liście Komisji do przedmiotowego Państwa Członkowskiego, nie stanowią pomocy państwa w znaczeniu art. 87 ust. 1 Traktatu WE, podczas gdy inne uznane są za pomoc zgodną ze wspólnym rynkiem.

Komisja wzywa Republikę Słowenii do dostarczenia wszelkich informacji, które mogą pomóc w ocenie przedmiotowego środka.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać windykacji od jej beneficjenta.

Wszystkie zainteresowane strony wzywa się do dostarczenia uwag w ciągu jednego miesiąca od dnia odpowiedniej publikacji.

TEKST LISTU

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.