Pomoc państwa - Rumunia - Pomoc państwa SA.59344 (2021/C, ex 2021/N) - Rumunia - Pomoc na restrukturyzację na rzecz TAROM - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2021.355.10

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 września 2021 r.

POMOC PAŃSTWA - RUMUNIA
Pomoc państwa SA.59344 (2021/C, ex 2021/N) - Rumunia - Pomoc na restrukturyzację na rzecz TAROM

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2021/C 355/02)

(Dz.U.UE C z dnia 3 września 2021 r.)

Pismem z dnia 5 lipca 2021 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianej pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat tej pomocy, w odniesieniu do której Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission,

Directorate-General Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Faks + 32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane Rumunii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TAROM to rumuński przewoźnik lotniczy będący w większości własnością państwa, które jest bezpośrednim właścicielem pakietu większościowego obejmującego ok. 97,22 % udziałów. Pozostałymi udziałowcami mniejszościowymi jest kilka spółek publicznych (National Airport Company Bucharest, Romanian Air Traffic Service Administration) i prywatne przedsiębiorstwo Investment Fund Muntenia.

TAROM jest pojedynczym przewoźnikiem w węźle lotniczym obsługującym głównie transport lotniczy pasażerów i w mniejszym stopniu transport ładunków i poczty. W przedsiębiorstwie zatrudnionych jest prawie 1 500 pracowników. Oprócz transportu lotniczego przewoźnik zapewnia również obsługę techniczną dla innych przewoźników lotniczych obsługujących przeloty w porcie lotniczym Bukareszt-Otopeni.

Od co najmniej 2008 r. przedsiębiorstwo odnotowuje powtarzające się straty. Skutki pandemii COVID-19 pogłębiły te problemy finansowe.

W dniu 24 lutego 2020 r. Komisja podjęła decyzję o niewnoszeniu zastrzeżeń w sprawie planowanej pomocy państwa na rzecz TAROM w formie pożyczki na ratowanie w wysokości 36,7 mln EUR na okres do maksymalnie 6 miesięcy. Ponadto dnia 2 października 2020 r. TAROM otrzymał odszkodowanie za nadzwyczajne szkody spowodowane pandemią COVID-19 w wysokości 18,8 mln EUR.

W dniu 28 maja 2021 r. Rumunia zgłosiła pomoc na restrukturyzację w wysokości 190,7 mln EUR przeznaczoną na wsparcie długoterminowego planu restrukturyzacji do 2025 r. W ramach tej pomocy przewidziane są: zastrzyk kapitałowy otrzymany od rządu w wysokości 92,9 mln EUR, umorzenie wynoszącej 40,6 mln EUR pożyczki przyznanej jako pomoc na ratowanie i odsetek od tej kwoty, jak również dotacja w wysokości 57,2 mln EUR. Według zgłoszenia TAROM wykorzysta swoje własne zasoby finansowe uzyskane ze: sprzedaży aktywów (głównie statków powietrznych), umów leasingu finansowego i zbycia udziałów mniejszościowych w przedsiębiorstwach powiązanych wertykalnie poprzez zastosowanie transakcji na aktywach i na zadłużeniach w celu pokrycia kosztów restrukturyzacji, które rozłożą się na cały okres restrukturyzacji. Jednak według wstępnej oceny Komisji te źródła finasowania nie są jeszcze rzeczywiste i faktyczne i w związku z tym nie pokryją one 50 % kosztów restrukturyzacji, które Komisja uznaje za właściwe. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy domniemany wkład własny jest rzeczywisty i faktyczny. Komisja ma również wątpliwości, czy terminy i założenia w ramach pesymistycznego scenariusza złożonego do oceny długoterminowej rentowności planu restrukturyzacji są odpowiednie, i czy negatywne skutki dla konkurencji są wystarczająco zniwelowane, tak aby udzielona pomoc spełniała warunki zgodności z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, określone w Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw 1 .

TEKST PISMA

grafika

1 Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.