Pomoc państwa - Polska - Pomoc państwa nr SA.36874 (2013/C) (ex 2013/N) - Pomoc restrukturyzacyjna dla Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Dz.U.UE.C.2014.37.55
Akt nienormatywnyPomoc państwa nr SA.36874 (2013/C) (ex 2013/N) - Pomoc restrukturyzacyjna dla Polskich Linii Lotniczych LOT S.A.
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/C 37/06)
(Dz.U.UE C z dnia 7 lutego 2014 r.)
Pismem z dnia 6 listopada 2013 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: +32 22961242
E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom polskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W dniu 20 czerwca 2013 r. Polska zgłosiła pomoc restrukturyzacyjną dla Polskich Linii Lotniczych LOT S.A. ("LOT", "spółka") w wysokości 804,29 mln PLN (ok. 200 mln EUR). Zgłoszenie zostało poprzedzone przyznaniem spółce pożyczki na ratowanie w wysokości 400 mln PLN w dniu 20 grudnia 2012 r.; Komisja zatwierdziła tę pożyczkę w dniu 15 maja 2013 r. 1 . W dniu 9 sierpnia 2013 r. Komisja poprosiła o przedstawienie dodatkowych informacji; Polska udzieliła odpowiedzi w dniu 24 września 2013 r.
OPIS ŚRODKA
Pomoc restrukturyzacyjna ma zostać udzielona przez Ministerstwo Skarbu Państwa w formie inwestycji kapitałowej. Będzie ona polegała na przekształceniu pożyczki na ratowanie w kapitał w kwocie 423 mln PLN, wraz z odsetkami naliczonymi do dnia 20 czerwca 2013 r. (rzeczywista kwota odsetek zostanie obliczona ponownie w dniu przekształcenia), oraz dodatkowym podwyższeniu kapitału zakładowego o 381,29 mln EUR.
OCENA ŚRODKA
Komisja uważa, że LOT jest przedsiębiorstwem znajdującym się w trudnej sytuacji w rozumieniu wytycznych dotyczących ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw 2 ("wytyczne").
Jako że pomoc restrukturyzacyjna stanowi dla LOT-u selektywną korzyść, zakłóca konkurencję lub grozi jej zakłóceniem oraz wpływa na wymianę handlową między państwami członkowskimi, Komisja uważa, że stanowi ona pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Władze polskie nie kwestionują uznania środka za pomoc państwa.
Jeżeli chodzi o zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym, Komisja uważa, że - ze względu na charakter środka i trudną sytuację LOT-u - jedynymi odpowiednimi kryteriami oceny wydają się być przepisy dotyczące pomocy w celu ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw znajdujących się w trudnej sytuacji zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE w oparciu o wytyczne. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy warunki określone w wytycznych zostały spełnione.
W szczególności Komisja zbada, czy LOT przestrzega zasady "pierwszy i ostatni raz" - Komisja otrzymała bowiem skargę, w której zarzucono, że spółka skorzystała już z pomocy państwa w formie odroczenia opłat lotniskowych przez polskie porty lotnicze będące własnością państwa.
Komisja ma również wątpliwości, czy przedstawiony przez Polskę plan restrukturyzacji jest w stanie przywrócić długoterminową rentowność LOT-u.
Komisja ma też wątpliwości, czy środki wyrównawcze zaproponowane przez Polskę w celu złagodzenia zakłóceń konkurencji spełniają kryteria wytycznych.
Komisja ma wreszcie wątpliwości, czy LOT zapewnił wystarczający wkład własny w koszty restrukturyzacji zgodnie z wymogami wytycznych.
Z powodów określonych powyżej Komisja ma wątpliwości dotyczące zgodności zgłoszonego środka z rynkiem wewnętrznym; podjęła w związku z tym decyzję o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego.
TEKST PISMA
"Komisja pragnie poinformować Polskę, że po przeanalizowaniu przekazanych przez władze polskie informacji na temat wyżej wymienionego środka postanowiła wszcząć postępowanie określone w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
1.
PROCEDURA
PROCEDURA
2.
OPIS
OPIS
2.1.
Beneficjent
Beneficjent
Podstawową działalnością LOT jest regularny pasażerski transport lotniczy. Największa liczba pasażerów przewożona jest na rejsach krótkodystansowych, które generują także największą część wpływów ze sprzedaży.
Wybrane dane finansowe LOT za lata 2010-2012 (w mln PLN)
2012 | 2011 | 2010 | |
Przychody ze sprzedaży | 3 303,3 | 3 156,8 | 2 958,8 |
Strata z działalności podstawowej | - 146,5 | - 124,6 | - 5,8 |
Strata netto | - 399,9 | - 118,0 | - 56,2 |
Zapasy | 198,5 | 230,8 | 252,1 |
Aktywa netto | - 265,5 | 186,8 | 500,1 |
Zadłużenie | 2 683,2 | 2 016,7 | 1 606,9 |
Koszty z tytułu odsetek | 87,4 | 81,4 | 60,2 |
Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej | - 240,9 | - 63,9 | - 13,8 |
Źródło: Sprawozdania finansowe za lata: 2012, 2011, i 2010. |
2.2.
Środek pomocy
Środek pomocy
3.
PLAN RESTRUKTURYZACJI
PLAN RESTRUKTURYZACJI
3.1.
Środki restrukturyzacyjne
Środki restrukturyzacyjne
3.1.1. Sieć połączeń i modernizacja floty
Modernizacja floty
Boeing 787
Boeing 737-400
Embraer 170
Embraer 175
Siatka połączeń
3.1.2. Zarządzanie przychodami
3.1.3. Produkt, dystrybucja i dodatkowe przychody
3.1.4. Efektywność organizacyjna i wewnętrzna optymalizacja
3.1.5. Optymalizacja zewnętrznych relacji handlowych
3.1.6. Dodatkowe inicjatywy wspierające
3.1.7. Podsumowanie środków restrukturyzacyjnych
Przewidywany wpływ finansowy środków restrukturyzacyjnych w 2015 r.
Obszar restrukturyzacji | w mln PLN |
Siatka połączeń i modernizacja floty | [132,8-167,6](1) |
Zarządzanie przychodami | [62-76] |
Produkt, dystrybucja i dodatkowe przychody | [76-94] |
Efektywność organizacyjna i wewnętrzna optymalizacja | [156-190] |
Optymalizacja zewnętrznych relacji handlowych | [54-66] |
Dodatkowe inicjatywy wspierające | - |
(1) Wdrożenie środków w zakresie siatki połączeń i modernizacji floty ma pozytywny wpływ na inne obszary restrukturyzacji, a część wpływu finansowego tych środków uwzględniono w potencjale finansowym tych ostatnich. Dlatego też wpływ środków w zakresie siatki połączeń i modernizacji floty nie powinien być sumowany z wpływem pozostałych inicjatyw restrukturyzacyjnych. Źródło: Plan restrukturyzacji. |
3.2.
Przegląd kosztów restrukturyzacji i źródeł finansowania
Przegląd kosztów restrukturyzacji i źródeł finansowania
Koszty restrukturyzacji i źródła finansowania (w mln PLN)
Koszty restrukturyzacji | [2 000-2 400] |
Nabycie pięciu samolotów B787 | [...] |
Wycofanie samolotów B737-400 i samolotów Embraer | [...] |
Pokrycie części strat operacyjnych i luka finansowa | [...] |
Restrukturyzacja zatrudnienia | [...] |
Zwrot udzielonej Spółce pożyczki na ratowanie (z odsetkami) | 423 |
Leasing finansowy pięciu samolotów B787 | [...] |
Sprzedaż aktywów trwałych | [...] |
Wkład własny ogółem | [1 200-1 600] |
Pomoc państwa | 804 |
Źródło: Plan restrukturyzacji. |
Koszty restrukturyzacji
Źródła finansowania
3.3.
Przywrócenie długoterminowej rentowności
Przywrócenie długoterminowej rentowności
Wybrane dane finansowe według prognozy w wariancie bazowym (dane liczbowe w mln PLN)
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Przychody ze sprzedaży | [2 900 - 3 400] | [2 900 - 3 400] | [2 650 - 3 150] | [3 300 - 3 800] | [4 050 - 4 550] | [4 300 - 4 800] |
Zysk/strata z działalności podstawowej | [- 157 to - 130] | [64-78] | [113-137] | [200-240] | [210-250] | [175-215] |
Zysk/strata netto | [- 220 to - 180] | [- 20 to - 16] | [67-80] | [155-190] | [180-220] | [140-170] |
Przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej | [- 175 to - 145] | [170-206] | [300-360] | [360-440] | [370-450] | [335-415] |
ROCE | [- 4,4 to - 3,6] % | [2,7-3,3] % | [5-6] % | [9-11] % | [10-12] % | [8-10] % |
ROE | [- 62 to - 52] % | [- 5,5 to - 4,5] % | [16-20] % | [27-33] % | [23-28] % | [15-18,5] % |
Źródło: Plan restrukturyzacji. |
3.4.
Środki wyrównawcze
Środki wyrównawcze
4.
OCENA POMOCY
OCENA POMOCY
4.1.
Istnienie pomocy państwa
Istnienie pomocy państwa
Podstawa prawna oceny zgodności pomocy
4.2.
Legalność pomocy w celu restrukturyzacji
Legalność pomocy w celu restrukturyzacji
4.3.
Zgodność pomocy w celu restrukturyzacji z rynkiem wewnętrznym
Zgodność pomocy w celu restrukturyzacji z rynkiem wewnętrznym
Zasada "pierwszy i ostatni raz«
Tab. 5
Porozumienia w sprawie odroczenia spłaty zobowiązań podpisane przez LOT z polskimi portami lotniczymi będącymi własnością państwa - podsumowanie
Data zawarcia porozumienia | Odroczona kwota, w mln PLN | Średni okres odroczenia, w dniach | Stopa oprocentowania | Zabezpieczenie | |
Porozumienia podpisane z Przedsiębiorstwem Państwowym "Porty Lotnicze«(1) | |||||
1 | 22.5.2009 | [...] | [...] | [...] | [...] |
2 | 19.11.2009 | [...] | [...] | [...](2) [...] | [...] |
3 | 27.7.2010 | [...] | [...] | [...] | [...] |
4 | 31.12.2010 | [...] | [...] | [...] | [...] |
5 | 27.7.2011 | [...](3) | [...] | [...] | [...] |
6 | 10.11.2011 | [...] | [...] | [...] | [...] |
7 | 5.3.2012 | [...] | [...] | [...] | [...] |
8 | 17.5.2012 | [...] | [...] | [...] | [...] |
9 | 10.8.2012 | [...] | [...] | [...] | [...] |
Porozumienia podpisane z PL Gdańsk | |||||
10 | 1.12.2009 | [...] | [...] | [...] | [...] |
11 | 30.11.2011 | [...] | [...] | [...] | [...] |
12 | 29.3.2013 | [...] | [...] | [...] | [...] |
Porozumienia podpisane z PL Kraków | |||||
13 | 12.2.2010 | [...] | [...] | [...] | [...] |
14 | 18.1.2012 | [...] | [...] | [...] | [...] |
15 | 20.11.2012 | [...] | [...] | [...] | [...] |
Porozumienia podpisane z PL Poznań | |||||
16 | 18.12.2009 | [...] | [...] | [...] | [...] |
17 | 8.11.2011 | [...] | [...] | [...] | [...] |
18 | 10.4.2013 | [...] | [...] | [...] | [...] |
Porozumienia podpisane z PL Katowice | |||||
19 | 1.3.2010 | [...] | [...] | [...] | [...] |
20 | 24.11.2011 | [...] | [...] | [...] | [...] |
21 | 27.3.2013 | [...] | [...] | [...] | [...] |
Porozumienia podpisane z PL Wrocław | |||||
22 | 11.6.2010 | [...] | [...] | [...] | [...] |
23 | 14.2.2012 | [...] | [...] | [...] | [...] |
Suma | [320-390] | ||||
(1) Podmiot zarządzający warszawskim Lotniskiem Chopina i posiadający udziały w regionalnych portach lotniczych. (2) Warsaw Interbank Offered Rate. (3) Zobowiązanie zostało spłacone w kwocie [...] mln PLN i wygasło z powodu braku złożenia zabezpieczenia. Źródło: Pismo władz polskich z dnia 13 sierpnia 2013 r. (znak: DDO-561-30(24)/13/GP). |
Przywrócenie długoterminowej rentowności Spółki
Unikanie nieuzasadnionych zakłóceń konkurencji
Ograniczenie pomocy do minimum, wkład własny
Tab. 6
Główne dezinwestycje Spółki w ostatnich 3 latach
Sprzedane aktywa | Data transakcji | Przychód (w mln PLN) |
1. Akcje Banku Pekao S.A. | 9.6.2009 - 6.10.2009 | [...] |
2. LOT Services Sp. z o.o. | 28.12.2010 | [...] |
3. LOT Catering Sp. z o.o. | 3.1.2011 | [...] |
4. Nieruchomość przy ul. 17 Stycznia | 10.5.2011 | [...] |
5. Terminal cargo | 25.11.2011 | [...] |
6. Terminal catering | 8.12.2011 | [...] |
7. LOT Aircraft Maintenance Services Sp. z o.o. | 20.3.2012 | [...] |
8. Grunt w Gdańsku | 26.6.2012 | [...] |
9. Grunt przy ul. 17 Stycznia | 31.7.2012 | [...] |
10. Petrolot Sp. z o.o. | 21.12.2012(*) | [...] |
11. Eurolot Sp. z o.o. | 27.2.2013(*) | [...] |
12. Casinos Poland Sp. z o.o. | 8.4.2013(*) | [...] |
Suma | [1 200-1 400] | |
(*) Data zamknięcia transakcji. Umowy przedwstępne podpisano w dniach 20 lipca 2012 r. (Petrolot Sp. z o.o.), 5 września 2012 r. (Eurolot Sp. z o.o.) i 21 września 2012 r. (Casinos Poland Sp. z o.o.). Źródło: Plan restrukturyzacji. |
5.
WNIOSEK
WNIOSEK
Komisja pragnie przypomnieć Polsce, że art. 108 ust. 3 TFUE ma skutek zawieszający, i pragnie zwrócić uwagę na art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999, który stanowi, że wszelka pomoc udzielona bezprawnie może zostać odzyskana od beneficjenta.
Komisja uprzedza władze polskie, że udostępni zainteresowanym stronom informacje, publikując niniejsze pismo wraz z jego streszczeniem w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Poinformuje również zainteresowane strony w państwach EFTA, będących sygnatariuszami porozumienia EOG, publikując zawiadomienie w Suplemencie EOG do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, oraz poinformuje Urząd Nadzoru EFTA, przesyłając kopię niniejszego pisma. Wszystkie zainteresowane strony zostaną zaproszone do przedstawienia uwag w ciągu jednego miesiąca od dnia publikacji."
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.