Pomoc państwa - Malta - Pomoc państwa SA.33015 (12/C) - Air Malta plc - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.50.7

Akt nienormatywny
Wersja od: 21 lutego 2012 r.

POMOC PAŃSTWA - MALTA

Pomoc państwa SA.33015 (12/C) - Air Malta plc

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 50/04)

(Dz.U.UE C z dnia 21 lutego 2012 r.)

Pismem z dnia 25 stycznia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Maltę o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na adres:

European Commission

Directorate-General for Competition

State aid Register

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Malty. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Air Malta plc, maltański narodowy przewoźnik, to niewielkie przedsiębiorstwo lotnicze, którego flotę stanowi obecnie zaledwie 12 statków powietrznych. Oprócz oferowania regularnych połączeń lotniczych dla turystów i biznesmenów, linie świadczą inne ważne usługi, które mają istotne znaczenie dla gospodarki Malty. Spółka Air Malta, której głównym właścicielem jest rząd maltański, ponosi od kilku lat straty na swojej działalności jako przedsiębiorstwo lotnicze.

Dnia 15 listopada 2010 r. Komisja zatwierdziła pomoc na ratowanie Air Malta w wysokości 52 mln EUR (N 504/10). W dniu 16 maja 2011 r. Malta zgłosiła Komisji plan restrukturyzacji, obejmujący pomoc na restrukturyzację w formie dokapitalizowania w wysokości 130 mln EUR, w tym zamianę długu w formie zatwierdzonej pożyczki na ratowanie w wysokości 52 mln EUR na kapitał własny. Air Malta zgromadzi 45,5 % łącznej wymaganej kwoty na restrukturyzację w wysokości 238 mln EUR jako wkład własny poprzez sprzedaż gruntów, spółek zależnych oraz innych aktywów.

Plan restrukturyzacji obejmuje pięcioletni okres restrukturyzacji od 2011 r. do 2016 r., którego celem jest przywrócenie długoterminowej rentowności Air Malta do 2016 r. poprzez wdrożenie kilku inicjatyw dotyczących kosztów i przychodów.

Jako środki wyrównawcze w związku z możliwym zakłóceniem konkurencji Air Malta oferuje m.in. ogólne zmniejszenie zdolności o 20 %, w tym zrzeczenie się niektórych intratnych lub potencjalnie intratnych połączeń.

Ponieważ proponowany środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, a Air Malta należy uznać za przedsiębiorstwo zagrożone, Komisja zbadała zgodność środka z wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw.

Komisja ma pewne wątpliwości co do zgodności pomocy z warunkami tych wytycznych, zwłaszcza w odniesieniu do kryterium długoterminowej rentowności, środków wyrównawczych, wkładu własnego oraz zasady jednorazowej pomocy ("one time, last time"). Główny problem stanowi według Komisji kwestia, czy optymistyczne prognozy dotyczące długoterminowej rentowności są realistyczne (zwłaszcza jeśli chodzi o założenia co do wzrostu na rynku i inflacji), czy zaproponowane zmniejszenie zdolności obejmuje faktyczne środki wyrównawcze i czy środki te są wystarczające do zrekompensowania nieuzasadnionych zakłóceń konkurencji oraz czy nie zostaje naruszona zasada jednorazowej pomocy ze względu na to, że Malta dokapitalizowała przedsiębiorstwo w kwietniu 2004 r.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.