Pomoc państwa - Francja - Pomoc państwa C 44/07 (ex N 460/07) - Pomoc na restrukturyzację na rzecz FagorBrandt - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2007.275.18

Akt nienormatywny
Wersja od: 16 listopada 2007 r.

POMOC PAŃSTWA - FRANCJA

Pomoc państwa C 44/07 (ex N 460/07) - Pomoc na restrukturyzację na rzecz FagorBrandt

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2007/C 275/10)

(Dz.U.UE C z dnia 16 listopada 2007 r.)

Pismem z dnia 10 października 2007 r., zamieszczonym w języku oryginału na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Francję o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

Commission européenne

Direction générale de la Concurrence

Greffe Aides d'Etat

B-1049 Brussels

Faks nr: (32-2) 296 12 42

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom francuskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

(1) Komisja otrzymała zgłoszenie projektu środka pomocy przeznaczonej na restrukturyzację FagorBrandt w piśmie z dnia 6 sierpnia 2007 r.

(2) W 2006 r. obroty grupy FagorBrandt wyniosły 779,7 mln EUR, a zatrudnienie około 4000 osób. Grupa wytwarza wszystkie rodzaje dużych urządzeń gospodarstwa domowego, dzielące się na trzy wielkie rodziny produktów: produkty do prania i zmywania, do chłodzenia oraz do gotowania.

(3) W latach 2004-2006 FagorBrandt odnotowała narastające straty sięgające łącznie [...](*) mln EUR. Trudności te wynikają z nasilonej konkurencji na rynku spowodowanej w szczególności wejściem na rynek tanich producentów z Azji i Turcji oraz zwiększeniem konkurencji wśród dystrybutorów. Do trudności tych przyczyniły się również pewne problemy wewnętrzne przedsiębiorstwa: niewielkie rozmiary (na tle konkurencji), opóźnienie wdrożenia planu restrukturyzacji groźba konieczności zwrotu, w następstwie decyzji Komisji z grudnia 2003 r., niezgodnej z prawem pomocy w wysokości [...] mln EUR (bez odsetek) otrzymanej w 2002 r. na podstawie art. 44g francuskiego powszechnego kodeksu podatkowego.

(4) Zdaniem francuskich władz, bez pomocy FagorBrand nie byłby w stanie udźwignąć ciężaru strat poniesionych w 2007 r. i utraciłby zdolność dalszego finansowania swojej działalności. W związku z powyższym francuskie władze proponują udzielenie pomocy przeznaczonej na restrukturyzację w formie bezpośredniej dotacji w kwocie 31 mln EUR na podstawie Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw(1) ("wytycznych dotyczących restrukturyzacji").

(5) Po wstępnej analizie sprawy Komisja ma wątpliwości, czy środek pomocy jest zgodny z treścią wytycznych dotyczących restrukturyzacji oraz ze wspólnym rynkiem. Po pierwsze Komisja zwraca uwagę na fakt, że zgłoszona pomoc zostanie w dużej części przeznaczona na zwrot niezgodnej z prawem pomocy otrzymanej na mocy art. 44g powszechnego kodeku podatkowego. Opóźnienie w zwrocie tej pomocy (nakazanym w grudniu 2003 r.) można uznać za próbę ominięcia warunków przewidzianych w wytycznych dotyczących restrukturyzacji. Po drugie finansowanie zwrotu niezgodnej z prawem pomocy ze środków zgłoszonej pomocy może także zostać uznane za próbę ominięcia nakazu odzyskania środków z 2003 r., czyniąc ten ostatni całkowicie bezskutecznym. Po trzecie niektóre elementy planu restrukturyzacji wzbudzają wątpliwości Komisji, w związku z czym zwraca się ona do francuskich władz o przekazanie dodatkowych informacji. Po czwarte Komisja ocenia, że środek pomocy może wpłynąć negatywnie na wymianę handlową między państwami członkowskimi, dlatego nie może się zgodzić na odstąpienie od zastosowania środków wyrównawczych, tak jak to proponują francuskie władze. Wreszcie konieczne będzie przedstawienie określonych dodatkowych informacji umożliwiających sprawdzenie, czy pomoc została ograniczona do niezbędnego minimum.

______

(*) Informacje poufne.

(1) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, str. 2.

TEKST PISMA

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.