Pomoc państwa - Dania - Pomoc państwa SA.33728 (12/C) (ex 11/N) - Finansowanie nowej hali widowiskowo-sportowej w Kopenhadze - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2012.152.12

Akt nienormatywny
Wersja od: 30 maja 2012 r.

POMOC PAŃSTWA - DANIA

Pomoc państwa SA.33728 (12/C) (ex 11/N) - Finansowanie nowej hali widowiskowo-sportowej w Kopenhadze

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 152/06)

(Dz.U.UE C z dnia 30 maja 2012 r.)

Pismem z dnia 21 marca 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Danię o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate C

Rue de la Loi/Wetstraat 200

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom duńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

Procedura

Władze duńskie poinformowały Komisję Europejską o środku pomocy na sfinansowanie nowej hali widowiskowo-sportowej w Kopenhadze. Komisja otrzymała dwie skargi związane z proponowanym środkiem pomocy.

Opis środka

Miasto Kopenhaga planuje budowę hali widowiskowo-sportowej o międzynarodowym standardzie, w której będą mogły odbywać się imprezy muzyczne, kulturalne i sportowe na wysokim, międzynarodowym poziomie. Hala będzie miała maksymalnie 15 000 miejsc siedzących.

Głównymi stronami (zwanymi dalej "stronami") zaangażowanymi w projekt budowy hali są miasto Kopenhaga i Realdania (fundacja prywatna). Inny podmiot, By & Havn (stanowiący własność miasta Kopenhagi (55 %) i państwa duńskiego (45 %)), zapewni nieodpłatnie prawo do użytkowania gruntu, na którym hala ma być wybudowana. Wkład w finansowanie budowy hali wniesie również Elitefacilitetsudvalget.

Obecnie szacuje się, że całkowity koszt planowania i budowy hali wyniesie około 1 100 mln DKK (148 mln EUR). Projekt budowy hali będzie finansowany z kapitału stron w połączeniu z finansowaniem zewnętrznym (pożyczki bankowe). Każda ze stron wniesie 325 mln DKK (43,7 mln EUR) do kapitału przedsiębiorstwa Arena Company (łączna kwota 650 mln DKK). Udział we własności będzie proporcjonalny do dokonanego wkładu, tzn. 50 % dla każdej ze stron.

Eksploatacją hali będzie kierować podmiot prywatny (zarządca) wybrany w drodze otwartej i przejrzystej procedury przetargowej. Dotacja na działalność zostanie przyznana przez Narodowy Komitet Olimpijski i Konfederację Sportu Danii (DIF) w zamian za prawo do rezerwowania hali na określone imprezy sportowe.

Wybrany zarządca hali będzie zobowiązany do zapewnienia otwartego dostępu do hali dla wszystkich użytkowników na niedyskryminacyjnych warunkach i za wynagrodzenie odpowiadające cenom rynkowym.

Ocena środka pomocy

Po przeprowadzeniu wstępnej oceny Komisja ma wątpliwości co do tego, czy środek ten nie stanowi pomocy państwowej w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Wstępna ocena pokazuje w szczególności, że selektywna korzyść gospodarcza nie może być wykluczona na żadnym z poziomów (budowy, eksploatacji i wykorzystania). W dodatku współfinansowanie hali ze środków publicznych, bez których nie mogłaby ona być zbudowana, najprawdopodobniej naruszyłoby zasady konkurencji lub przynajmniej groziłoby ich naruszeniem. Jako że rynek organizacji imprez międzynarodowych jest otwarty na konkurencję między zarządcami obiektów widowiskowo-sportowych i organizatorami imprez, którzy na ogół prowadzą działalność podlegającą wymianie handlowej pomiędzy państwami członkowskimi, istnieje zagrożenie, że udzielona pomoc mogłaby mieć wpływ na tę wymianę. Dlatego na tym etapie i w oparciu o wstępną ocenę Komisja jest zdania, że zgłoszony środek pomocy może stanowić pomoc państwową w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

W myśl warunków określonych powyżej należy zatem zbadać, czy środek ten może być uznany za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE. Taka ocena obejmuje zbadanie, czy środek służy realizacji celu leżącego we wspólnym interesie, czy jest on konieczny i proporcjonalny oraz czy nie powoduje on niepotrzebnego naruszenia zasad konkurencji. Po dokonaniu wstępnej oceny Komisja ma wątpliwości, czy planowany projekt może być uznany za zgodny z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE na obecnym etapie na trzech poziomach ewentualnej pomocy (budowy, eksploatacji i wykorzystania).

Z uwagi na powyższe wątpliwości i na wpływ potencjalnej pomocy państwa na inwestycje prywatnych przedsiębiorców, wydaje się konieczne, aby Komisja wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające.

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.