Pomoc państwa - Cypr - Pomoc państwa nr C 10/2006 (poprzednio nr 555/2005) - Cyprus Airways - Plan restrukturyzacji - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2006.113.2

Akt nienormatywny
Wersja od: 13 maja 2006 r.

POMOC PAŃSTWA - CYPR

Pomoc państwa nr C 10/2006 (poprzednio nr 555/2005) - Cyprus Airways - Plan restrukturyzacji

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE

(2006/C 113/02)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2006 r.)

Komisja powiadomiła Cypr o swojej decyzji o wszczęciu procedury określonej w art. 88 ust. 2 traktatu WE dotyczącej wyżej wymienionej pomocy państwa pismem z dnia 22 marca 2006 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat pomocy państwa, względem której Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma, kierując je do:

Komisja Europejska

Dyrekcja Generalna ds. Energii i Transportu

Dyrekcja A - Sprawy ogólne i zasoby

Jednostka A4: Rynek wewnętrzny i konkurencja

Rue De Mot 28

B-1040 Bruxelles

Fax: (32-2) 296 41 04

Uwagi te zostaną przekazane Cyprowi. Zainteresowane strony przekazujące uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

STRESZCZENIE

Postępowanie

Zgodnie z art. 88 ust. 3 Traktatu WE oraz zobowiązaniem podjętym w ramach pomocy państwa (N 69/2005) dla Cyprus Airways, zatwierdzonej przez Komisję w dniu 3 maja 2005 r. (decyzja (2005)1322), władze cypryjskie zawiadomiły Komisję Europejską o planie restrukturyzacji dla Cyprus Airways Ltd. pismem bez podanej daty, zarejestrowanym przez Komisję dnia 9 listopada 2005 r. (DG TREN A/28405). W dniu 18 listopada 2005 r. (D905)125084) Komisja poprosiła władze cypryjskie o dodatkowe wyjaśnienia. Władze cypryjskie udzieliły odpowiedzi na pytania Komisji pismem z dnia 23 stycznia 2006 r., zarejestrowanym dnia 24 stycznia 2006 r. (pod numerem DG TREN A/11819).

Opis pomocy państwa

Podstawową działalnością przedsiębiorstwa Cyprus Airways, powstałego w 1947 r., jest transport lotniczy osób i towarów oraz pozostałe usługi lotnicze. Głównym udziałowcem spółki jest rząd cypryjski (69,62 %), natomiast pozostałe udziały znajdują się w rękach około 4 200 drobnych inwestorów prywatnych. Cyprus Airways posiadają obecnie flotę 11 statków powietrznych, obsługujących regularne połączenia do 26 miast w Europie i na Bliskim Wschodzie(1). W 2004 r. linie przewiozły 1 772 552 pasażerów na 3 427 milionach pasażero-kilometrów.

Na plan restrukturyzacji w zgłoszonej formie składa się szereg odrębnych, lecz uzupełniających się elementów mających na celu przywrócenie spółce rentowności w okresie długoterminowym. Obejmuje on:

Długoterminowy kredyt w wysokości 55 mln CYP (96 mln EUR)

Kredytu tego udzielono na warunkach komercyjnych z gwarancją rządu cypryjskiego na okres dziesięciu lat i będzie on w pierwszej kolejności wykorzystany na spłatę krótkoterminowego kredytu w wysokości 30 mln CYP (51 mln EUR) udzielonego w ramach pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa zatwierdzonej w maju 2005 r. Pozostała kwota zostanie wykorzystana na restrukturyzację przewoźnika.

Sprzedaż Eurocypria

Spółka zależna od Cyprys Airways, obsługująca loty czarterowe, zostanie sprzedana rządowi za cenę ustaloną przez niezależnego eksperta. Cenę wstępnie oszacowano na 15 mln CYP (26 mln EUR). W wyniku sprzedaży Eurocypria zostanie wydzielona z grupy Cyprus Airways i będzie prowadzić działalność jako zupełnie niezależny podmiot. Oznacza to również, że środki uzyskane ze sprzedaży (wypłacone Cyprus Airways) przewoźnik będzie mógł wykorzystać na restrukturyzację.

Przewiduje się, że kredyt restrukturyzacyjny (oraz środki ze sprzedaży Eurocypria) zostaną spożytkowane w następujący sposób:

OkresKwota (mln CYP)Opis
200630Spłata pomocy na ratowanie przedsiębiorstwa
200610,6Odprawy z tytułu zwolnień
20062Pozostałe koszty zwolnień pracowników
2006-20085Kapitał obrotowy dla Cyprus Airways
2006-200813,5Przewidywane wydatki kapitałowe
2006-201010Deficyt śródków pieniężnych
Razem71,1

Redukcja kosztów

W pierwszych 24 miesiącach planu restrukturyzacji główny nacisk kładzie się na redukcję kosztów i wzrost wybranych form przychodów. Rząd i zarząd przewoźnika oszacowały, że całkowita redukcja kosztów powinna wynieść 13 %. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez redukcję zatrudnienia o około 20 % oraz równoczesną obniżkę wynagrodzeń pracowników pozostających w spółce o średnio 15 %. Oznacza to, że z 1 840 pracowników, według stanu na dzień 1 września 2005 r., w ramach planu restrukturyzacji zwolnionych zostanie z pracy 385 osób; zwolnienia te przyniosą roczne oszczędności w wysokości około 7 mln CYP (12 mln EUR). Dodatkowe oszczędności w wysokości około 4,6 mln CYP (8 mln EUR) przyniosą bieżące cięcia kosztów pracowniczych.

Podwyższenie kapitału

Kolejnym etapem planu restrukturyzacji, który zostanie uruchomiony po 18 miesiącach od rozpoczęcia realizacji planu, jest podwyższenie kapitału o 14 mln CYP (24 mln EUR). Przypuszcza się, że wszyscy udziałowcy spółki (państwo oraz drobni inwestorzy prywatni) uczestniczyć będą w tej operacji, proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów. Państwo wyłoży 9,8 mln CYP (17 mln EUR), natomiast wkład prywatnych udziałowców w podwyższenie kapitału wyniesie około 4,2 mln CYP (7,3 mln EUR).

Ocena pomocy państwa

Komisja stwierdza, że plan restrukturyzacji zakłada przyznanie pomocy ze środków państwowych (kredyt gwarantowany przez państwo) określonemu przewoźnikowi - Cyprus Airways. Pomoc ta ma wpływ na stosunki handlowe pomiędzy państwami członkowskimi i zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji. Ponadto Komisja nie może wykluczyć na tym etapie, że inne elementy planu (sprzedaż Eurocypria, planowane podwyższenie kapitału) nie stanowią pomocy państwa. W związku z tym Komisja stwierdza, że plan restrukturyzacji zawiera elementy stanowiące pomoc państwa w rozumieniu art. 87 ust. 1 traktatu WE.

Komisja musi zatem zdecydować, czy plan jest zgodny z obowiązującym ustawodawstwem wspólnotowym, tj. wytycznymi wspólnotowymi dotyczącymi pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw z 2004 r.(2)

Po przeanalizowaniu planu Komisja ma wątpliwości dotyczące niektórych jego aspektów.

Komisja ma wątpliwości odnośnie do sprzedaży Eurocypria państwu oraz trybu określenia ceny sprzedaży. Jeśli cena zapłacona za Eurocypria nie będzie ceną rynkową, wówczas kwota ta uznana zostanie za pomoc państwa.

Komisja ma również wątpliwości dotyczące podwyższenia kapitału, planowanego w 18 miesięcy po wdrożeniu planu restrukturyzacji. Komisja chciałaby poznać kryteria i parametry jakie zostaną zastosowane do przeprowadzenia tej operacji, gdyż na tym etapie nie może wykluczyć, że udział państwa w podwyższeniu kapitału mógłby stanowić pomoc państwa.

Komisja ma wątpliwości czy w okresie długoterminowym plan przywróci spółce rentowność w możliwie krótkim czasie i bez konieczności udzielenia dodatkowej pomocy w przyszłości. Plan opiera się na istotnej redukcji kosztów oraz przebudowie pozycji przewoźnika na rynku. Plan przewiduje długoterminowy kredyt, spłacany przez okres 10 lat. Komisja nie posiada dostatecznych informacji aby stwierdzić, czy prognozy finansowe są uzasadnione, czy założenia, na których się one opierają, są prawidłowe i czy przewoźnik rzeczywiście stanie się rentowny.

Komisja wątpi, czy zaproponowane środki wyrównawcze są wystarczające, aby zapobiec zakłóceniom w działaniu rynku spowodowanym udzieloną pomocą. Plan przewiduje, że Cyprus Airways zachowa taką samą flotę i taką samą siatkę połączeń jak obecnie także po restrukturyzacji. Dokona jednak sprzedaży swojej zależnej spółki Eurocypria (4 statki powietrzne) obsługującej połączenia czarterowe. Ponadto inna spółka zależna HellasJet zostanie zlikwidowana a jej trzy statki powietrzne sprzedane. Komisja ma wątpliwości czy środki wyrównawcze zaproponowane przez Cypr są wystarczające, w szczególności z uwagi na fakt sprzedaży Eurocypria największemu udziałowcowi Cyprus Airways. W związku z tym Komisja byłaby szczególnie zainteresowana poznaniem opinii konkurentów Cyprus Airways w tym zakresie.

Komisja ma również wątpliwości, czy wartość elementu pomocowego w ramach planu restrukturyzacji została utrzymana na minimalnym poziomie (zgodnie z wytycznymi), biorąc pod uwagę fakt, że nie podjęto jeszcze decyzji czy środki ze sprzedaży Eurocypria lub planowane podwyższenie kapitału stanowią pomoc państwa.

W przedsiębiorstwie wielkości Cyprus Airways, poziom udziału środków własnych w kosztach restrukturyzacji powinien zazwyczaj wynosić ok. 50 %. Do planu restrukturyzacji Cyprus Airways wniesie 7 mln CYP (12 mln EUR) w gotówce, do których władze cypryjskie nalegają, aby doliczyć kwotę 15 mln CYP ze sprzedaży Eurocypria oraz 4,2 mln CYP pochodzące od prywatnych udziałowców w ramach podwyższenia kapitału mającego nastąpić po 18 miesiącach od wdrożenia restrukturyzacji. Komisja ma wątpliwości dotyczące poziomu udziałów własnych oraz zastanawia się, czy środki ze sprzedaży Eurocypria oraz podwyższenie kapitału przez udziałowca państwowego mogą stanowić pomoc państwa.

W związku z powyższym Komisja ma wątpliwości, czy zgłoszony plan restrukturyzacji jest zgodny z wytycznymi dotyczącymi ratowania i restrukturyzacji przedsiębiorstw. Dlatego też Komisja podjęła decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 4 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 659/1999. Komisja zakończy postępowanie wydaniem ostatecznej decyzji.

W świetle niniejszych rozważań Komisja, działając zgodnie z procedurą określoną w art. 88 ust. 2 traktatu WE, występuje do władz Republiki Cypryjskiej o przedłożenie swoich uwag oraz dostarczenie wszelkich informacji, które mogą być pomocne w ocenie przedmiotowej pomocy.

W tych okolicznościach Komisja uważa, że w interesie wszystkich zainteresowanych stron jest przedstawienie przez nie swoich uwag dotyczących formalnego postępowania wyjaśniającego zgodnie z art. 88 ust. 2 traktatu WE.

______

(1) Ateny, Londyn (Heathrow i Stansted), Amsterdam, Bruksela, Frankfurt, Moskwa, Paryż, Zurych, Wiedeń, Birmingham, Manchester, Mediolan, Rzym, Saloniki, Heraklion, Kair, Tel Awiw, Bejrut, Damaszek, Amman, Dżudda, Bahrajn, Dubaj i Rijad.

(2) Dz.U. C 244 z 1.10.2004, str. 2.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

TEKST PISMA

grafika

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.