Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2017.417.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 6 grudnia 2017 r.

Podsumowanie wyników kontroli agencji i innych organów Unii Europejskiej przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2016

(2017/C 417/01)

(Dz.U.UE C z dnia 6 grudnia 2017 r.)

SPIS TREŚCI

AGENCJE I INNE ORGANY UE - ZASTOSOWANE AKRONIMY I SKRÓTY

STRESZCZENIE

O TRYBUNALE

ZAKRES KONTROLI

Różne rodzaje agencji są umiejscowione na terytorium poszczególnych państw członkowskich UE

Budżety i finansowanie agencji - wzrosty w obszarach priorytetowych oraz większa rola samofinansowania

Wzrost liczby personelu w obszarach priorytetowych

Mechanizmy kontroli

USTALENIA TRYBUNAŁU

Opinie bez zastrzeżeń co do wiarygodności sprawozdań finansowych wszystkich agencji

Opinie bez zastrzeżeń co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń wszystkich agencji z wyjątkiem EASO

Kwestie o szczególnym znaczeniu wskazane przez Trybunał

Inne ustalenia kontroli w różnych obszarach

Kadry - kwestia budząca w niektórych przypadkach niepokój

Udzielanie zamówień publicznych jest nadal narażone na błędy

Środowisko informatyczne agencji różni się pomimo zbliżonego charakteru ich działalności

Należy usprawnić zarządzanie usługami informatycznymi i projektami w EMA

Poprawa zarządzania budżetowego z pewnymi wyjątkami

Zasadniczo pozytywny charakter ocen zewnętrznych

Wyniki kontroli przeprowadzonej przez Służbę Audytu Wewnętrznego umożliwiają bardziej wszechstronny ogląd

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami w większości przypadków są w toku

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK I - Budżety i personel agencji

ZAŁĄCZNIK II - Przedstawione przez Trybunał uwagi niepodważające jego opinii

ZAŁĄCZNIK III - Działania podjęte w związku z przedstawionymi przez Trybunał uwagami niepodważającymi jego opinii

AGENCJE I INNE ORGANY UE - ZASTOSOWANE AKRONIMY I SKRÓTY

Akronim/skrótyPełna nazwaLokalizacja siedziby
ACERAgencja ds. Współpracy Organów Regulacji EnergetykiLublana, Słowenia
BERECUrząd Organu Europejskich Regulatorów Łączności ElektronicznejRyga, Łotwa
CdTCentrum Tłumaczeń dla Organów Unii EuropejskiejLuksemburg, Luksemburg
CedefopEuropejskie Centrum Rozwoju Kształcenia ZawodowegoSaloniki, Grecja
CEPOLAgencja Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie ŚciganiaBudapeszt, Węgry
ChafeaAgencja Wykonawcza ds. Konsumentów, Zdrowia, Rolnictwa i ŻywnościLuksemburg, Luksemburg
CPVOWspólnotowy Urząd Ochrony Odmian RoślinAngers, Francja
EACEAAgencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora AudiowizualnegoBruksela, Belgia
EASAEuropejska Agencja Bezpieczeństwa LotniczegoKolonia, Niemcy
EASMEAgencja Wykonawcza ds. Małych i Średnich PrzedsiębiorstwBruksela, Belgia
EASOEuropejski Urząd Wsparcia w dziedzinie AzyluValletta, Malta
EBAEuropejski Urząd Nadzoru BankowegoLondyn, Zjednoczone Królestwo
ECDCEuropejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli ChoróbSztokholm, Szwecja
ECHAEuropejska Agencja ChemikaliówHelsinki, Finlandia
EEAEuropejska Agencja ŚrodowiskaKopenhaga, Dania
EFCAEuropejska Agencja Kontroli RybołówstwaVigo, Hiszpania
EFSAEuropejski Urząd ds. Bezpieczeństwa ŻywnościParma, Włochy
EIGEEuropejski Instytut ds. Równości Kobiet i MężczyznWilno, Litwa
EIOPAEuropejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów EmerytalnychFrankfurt, Niemcy
EITEuropejski Instytut Innowacji i TechnologiiBudapeszt, Węgry
EMAEuropejska Agencja LekówLondyn, Zjednoczone Królestwo
EMCDDAEuropejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i NarkomaniiLizbona, Portugalia
EMSAEuropejska Agencja Bezpieczeństwa MorskiegoLizbona, Portugalia
ENISAEuropejska Agencja ds. Bezpieczeństwa Sieci i InformacjiHeraklion, Grecja
ERAAgencja Kolejowa Unii EuropejskiejValenciennes, Francja
ERCEAAgencja Wykonawcza Europejskiej Rady ds. Badań NaukowychBruksela, Belgia
ESMAEuropejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów WartościowychParyż, Francja
ETFEuropejska Fundacja KształceniaTuryn, Włochy
EUIPOUrząd Unii Europejskiej ds. Własności IntelektualnejAlicante, Hiszpania
eu-LISAEuropejska Agencja ds. Zarządzania Operacyjnego Wielko-skalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i SprawiedliwościTallin, Estonia
EU-OSHAEuropejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w PracyBilbao, Hiszpania
EuratomAgencja Dostaw EuratomuLuksemburg, Luksemburg
EurofoundEuropejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i PracyDublin, Irlandia
EurojustEuropejska Jednostka Współpracy SądowejHaga, Niderlandy
EuropolEuropejski Urząd PolicjiHaga, Niderlandy
FRAAgencja Praw Podstawowych Unii EuropejskiejWiedeń, Austria
FRONTEXEuropejska Agencja Straży Granicznej i PrzybrzeżnejWarszawa, Polska
GSAAgencja Europejskiego GNSSPraga, Republika Czeska
INEAAgencja Wykonawcza ds. Innowacyjności i SieciBruksela, Belgia
REAAgencja Wykonawcza ds. Badań NaukowychBruksela, Belgia
SRBJednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej LikwidacjiBruksela, Belgia

STRESZCZENIE

Europejski Trybunał Obrachunkowy przeprowadził kontrole sprawozdań finansowych i leżących u ich podstaw transakcji w 41 europejskich organach, urzędach i agencjach (dalej: agencje) za rok budżetowy 2016. Trybunał wydał opinie bez zastrzeżeń w odniesieniu do sprawozdań finansowych wszystkich agencji oraz w odniesieniu do transakcji leżących u ich podstaw w przypadku wszystkich agencji z wyjątkiem jednej (EASO).

Sprawozdania agencji przedstawiają wprawdzie rzetelny obraz ich sytuacji finansowej i ekonomicznej, a leżące u ich podstaw transakcje w większości przypadków są legalne i prawidłowe, nadal jednak konieczne są usprawnienia, które zostały opisane w takich punktach sprawozdań, jak objaśnienia uzupełniające i inne kwestie oraz w uwagach dotyczących ustaleń kontroli niepodważających opinii Trybunału.

Niniejszy dokument stanowi zestawienie rezultatów tych kontroli. Ma on na celu ułatwienie analizy i porównania specjalnych sprawozdań rocznych Trybunału dotyczących tych agencji. Opinie i uwagi Trybunału oraz odpowiedzi agencji można znaleźć w poszczególnych specjalnych sprawozdaniach rocznych. Niniejsze podsumowanie nie jest sprawozdaniem z kontroli ani opinią.

O TRYBUNALE

Trybunał Obrachunkowy to instytucja, której zadaniem jest kontrola finansów Unii Europejskiej. Misją Trybunału jest przyczynienie się do usprawniania zarządzania finansami UE, promowania rozliczalności i przejrzystości, a także działanie w charakterze niezależnego strażnika finansowych interesów obywateli Unii. Rola Trybunału jako niezależnego audytora zewnętrznego UE polega na sprawdzaniu, czy unijne środki są właściwie rozliczane oraz czy są gromadzone i wydawane zgodnie ze stosownymi przepisami, a także czy przynoszą odpowiednie korzyści w stosunku do poniesionych nakładów. Zgodnie ze swoimi uprawnieniami Trybunał corocznie bada sprawozdania finansowe i leżące u ich podstaw transakcje wszystkich instytucji i agencji UE.

ZAKRES KONTROLI

Różne rodzaje agencji są umiejscowione na terytorium poszczególnych państw członkowskich UE

Agencje są odrębnymi osobami prawnymi powołanymi do życia aktem prawa wtórnego w celu realizacji konkretnych zadań o charakterze technicznym, naukowym lub zarządczym, które wspomagają instytucje UE w kształtowaniu i wdrażaniu polityki. Są one bardzo wyeksponowane w państwach członkowskich i mają duży wpływ na kształtowanie polityki i proces podejmowania decyzji oraz realizację programów w obszarach o istotnym znaczeniu w codziennym życiu obywateli europejskich, np. w dziedzinie zdrowia, bezpieczeństwa, wolności i wymiaru sprawiedliwości. W zależności od struktury i zadań można wyróżnić agencje zdecentralizowane, wykonawcze, inne organy oraz agencje wykonawcze Komisji. W niniejszym sprawozdaniu Trybunał odnosi się do konkretnych agencji, używając ich skróconych nazw rozwiniętych w wykazie skrótów na początku sprawozdania.

Agencje zdecentralizowane w liczbie 32 odgrywają ważną rolę w opracowywaniu i realizacji polityki UE w różnych obszarach, a zwłaszcza w realizacji zadań o charakterze technicznym, naukowym, operacyjnym lub regulacyjnym. Ich celem jest umożliwienie Komisji skoncentrowania się na kształtowaniu polityki oraz zacieśnianie współpracy pomiędzy UE a państwami członkowskimi poprzez skupienie wiedzy technicznej i specjalistycznej pochodzącej z obu stron. Agencje zdecentralizowane są powoływane na czas nieokreślony, a ich siedziby są zlokalizowane na terenie całej UE (zob. rysunek 1).

Trzy inne organy UE to EIT, Euratom i SRB. EIT, mający siedzibę w Budapeszcie, jest niezależnym, zdecentralizowanych organem UE, który skupia zasoby naukowe, biznesowe i edukacyjne w celu pobudzenia potencjału innowacyjnego Unii. Euratom, którego siedziba znajduje się w Luksemburgu, został utworzony w celu wsparcia realizacji celów zawartych w Traktacie ustanawiającym Europejską Wspólnotę Energii Atomowej. SRB z siedzibą w Brukseli to najważniejszy organ jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w ramach unii bankowej. Jego zadaniem jest zapewnienie należytej restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji upadających banków, która wywrze jak najmniejszy wpływ na gospodarkę realną i finanse publiczne państw członkowskich UE i państw trzecich.

Sześciu agencjom wykonawczym Komisji powierzono zadania związane z zarządzaniem jednym lub większą liczbą programów unijnych. Agencje te ustanowiono na czas określony. Ich siedziby znajdują się w Brukseli (EACEA, EASME, ERCEA, INEA, REA) i Luksemburgu (Chafea).

Rysunek 1

Umiejscowienie agencji w państwach członkowskich

grafika

Budżety i finansowanie agencji - wzrosty w obszarach priorytetowych oraz większa rola samofinansowania

Większość agencji jest prawie w całości finansowana z budżetu ogólnego UE, a tylko niektóre w pełni lub częściowo finansują się ze środków własnych (zob. podział w tabeli 1). Najpóźniej od czerwca 2019 r. ERA ma zacząć częściowo finansować się ze środków własnych.

Tabela 1

Rodzaje agencji i finansowania

Finansowanie
głównie z budżetu ogólnego UEgłównie ze środków własnychz budżetu UE, składek państw członkowskich lub opłat

(częściowo ze środków własnych)

Agencje zdecentralizowane242 CPVO, EUIPO6

EASA, EBA, ECHA, EIOPA, EMA, ESMA

Inne organy2

EIT, Euratom

1

SRB

-
Agencje wykonawcze Komisji6

EACEA, REA, ERCEA, EASME, INEA, Chafea

--

Łączny budżet wszystkich agencji na 2016 r. (z wyjątkiem SRB, posiadającej szczególne uprawnienia i mechanizmy) wyniósł około 3,4 mld euro (w 2015 r. było to 2,8 mld euro), co stanowi około 2,4 % ogólnego budżetu UE na 2016 r. (w 2015 r. było to 2 %). Wzrost łącznego budżetu związany jest głównie z agencjami zajmującymi się kwestiami dotyczącymi przemysłu, badań naukowych i energii (dodatkowa kwota 358 mln euro) oraz swobód obywatelskich, wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (dodatkowa kwota 174 mln euro). Z łącznego budżetu agencji wynoszącego 3,4 mld euro około 2,3 mld euro pochodziło z ogólnego budżetu UE, a około 1 mld euro - z opłat oraz z bezpośrednich składek państw członkowskich, państw będących członkami EFTA itd.

Ponadto SRB - ustanowiona rozporządzeniem w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji jako wsparcie dla jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji - ujęła w budżecie kwotę około 11,8 mld euro pochodzącą ze składek instytucji kredytowych w celu pełnego ustanowienia do 2023 r. jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji

Łączny budżet wszystkich agencji na 2016 r. wraz z SRB wyniósł w związku z tym około 15,2 mld euro. Szczegółowe informacje na temat budżetów poszczególnych agencji przedstawiono w załączniku I.

Rysunek 2

Źródła finansowania Agencji w 2016 r.

grafika

Rysunek 3

Budżety agencji (w mln EUR)

grafika

Wzrost liczby personelu w obszarach priorytetowych

Na koniec 2016 r. agencje zatrudniały 10 364 pracowników (w 2015 r. - 9 848) 1 2 . Tak jak w latach poprzednich, największy wzrost liczby personelu odnotowano w agencjach zajmujących się kwestiami dotyczącymi przemysłu, badań naukowych i energii (110), swobód obywatelskich, wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych (177) oraz spraw gospodarczych i monetarnych (85). Szczegółowe informacje na temat liczby pracowników agencji przedstawiono w załączniku I.

Mechanizmy kontroli

Zgodnie z postanowieniami art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 3  Europejski Trybunał Obrachunkowy musi kontrolować sprawozdania wszystkich agencji ustanowionych przez UE, chyba że akt założycielski wyklucza taką kontrolę. W związku z tym Trybunał skontrolował 41 agencji i wydał opinie na temat wiarygodności ich sprawozdań finansowych oraz na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw tych sprawozdań za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2016 r.

W tabeli 2 przedstawiono mechanizmy kontroli sprawozdań finansowych agencji określone w obowiązujących ramach legislacyjnych.

Tabela 2

Mechanizmy kontroli sprawozdań finansowych agencji

AgencjeSkontrolowane przez
TrybunałFirmę audytorską i Trybunał
Agencje zdecentralizowane230
Inne organy1 (1)2
Agencje wykonawcze6-
(1) W związku z ograniczonymi zasobami i zakresem działalności Agencja Dostaw Euratomu jest kontrolowana wyłącznie przez Trybunał.

Sprawozdania finansowe 32 agencji zostały sprawdzone przez niezależnych audytorów zewnętrznych (firmy audytorskie) zgodnie z art. 208 ust. 4 rozporządzenia finansowego UE 4  oraz art. 107 ust. 1 ramowego rozporządzenia finansowego dla agencji 5 . Trybunał dokonał przeglądu prac firm audytorskich zgodnie ze standardami międzynarodowymi. W ten sposób uzyskał wystarczającą pewność co do wiarygodności prac tych firm, by oprzeć się na ich wynikach w swoich opiniach o wiarygodności sprawozdań finansowych. W przypadku pozostałych dziewięciu agencji Trybunał samodzielnie skontrolował wiarygodność sprawozdań finansowych. Tak jak w latach ubiegłych, Trybunał ponosi wyłączną odpowiedzialność za kontrolę legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń wszystkich agencji.

Poza agencjami skontrolowanymi przez Trybunał istnieją trzy agencje związane z obronnością (EDA - Europejska Agencja Obrony, IUESS - Instytut Unii Europejskiej Studiów nad Bezpieczeństwem i EUSC - Centrum Satelitarne Unii Europejskiej), które działają pod zwierzchnictwem Rady i są finansowane z wkładów państw członkowskich. Nie podlegają one kontroli Trybunału, lecz dokonują jej inni niezależni audytorzy zewnętrzni. W przeglądzie horyzontalnym z 2014 r. 6  na temat mechanizmów rozliczalności i kontroli publicznej UE Trybunał stwierdził, że nie ma istotnych powodów uzasadniających rozróżnienie w uprawnieniach kontrolnych w stosunku do tych agencji.

USTALENIA TRYBUNAŁU

Opinie bez zastrzeżeń co do wiarygodności sprawozdań finansowych wszystkich agencji

Ostateczne sprawozdania finansowe wszystkich 41 agencji przedstawiają rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach ich sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2016 r. oraz wyniki transakcji i przepływy pieniężne za kończący się tego dnia rok, zgodnie z przepisami stosownych regulaminów finansowych oraz z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji.

Opinie bez zastrzeżeń co do legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw rozliczeń wszystkich agencji z wyjątkiem EASO

Trybunału stwierdził, że transakcje leżące u podstaw rocznych sprawozdań finansowych 40 agencji za rok budżetowy zakończony w dniu 31 grudnia 2016 r. są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach.

Trybunał wydał natomiast opinię z zastrzeżeniem na temat legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdania finansowego EASO. Zastrzeżenie dotyczy dwóch przypadków postępowania o udzielenie zamówienia, w ramach których nie przestrzegano zasad udzielania zamówień publicznych.

Kwestie o szczególnym znaczeniu wskazane przez Trybunał

Trybunał wydał objaśnienia uzupełniające 7  w stosunku do dwóch agencji, których siedziby znajdują się w Londynie: EBA i EMA. Objaśnienia te były związane z decyzją Zjednoczonego Królestwa o wystąpieniu z Unii Europejskiej. Sprawozdania finansowe EBA i EMA oraz powiązane z nimi informacje dodatkowe zostały sporządzone na podstawie ograniczonych informacji dostępnych w dniu podpisania sprawozdań, w związku z czym nie zawierały jeszcze wiarygodnych szacunków przyszłych kosztów wynikających z zaprzestania działalności tych agencji w Zjednoczonym Królestwie, a następnie przeniesienia ich w inne miejsce. Trybunał odniósł się także do ryzyka zmniejszenia dochodów w wyniku wyjścia Zjednoczonego Królestwa z UE oraz utraty wiedzy fachowej związanej z przeniesieniem tych agencji, co z kolei może zagrażać ciągłości działania.

Trybunał opracował także siedem punktów dotyczących innych kwestii 8  na temat możliwego wpływu wyjścia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej na dochody i działalność kilku innych agencji, których siedziby nie znajdują się w Londynie. W przypadku CPVO, EASA, ECHA, EIOPA, ESMA i EUIPO może również dojść do spadku dochodów w bezpośrednim następstwie ograniczenia działalności przynoszącej wpływy z opłat w Zjednoczonym Królestwie. GSA kieruje usytuowanymi w Zjednoczonym Królestwie jednostkami technicznymi, których status zostanie dopiero określony.

W przypadku SRB Trybunał wydał objaśnienie uzupełniające na temat obowiązujących ram kontroli dotyczących obliczania składki instytucji kredytowych na rzecz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Trybunał zwrócił uwagę na fakt, że składki na rzecz funduszu są obliczane na podstawie informacji pochodzących od instytucji kredytowych i przekazanych Jednolitej Radzie przez krajowe organy ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji. Rozporządzenie w sprawie jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji nie przewiduje jednak kompleksowych i spójnych ram kontroli, które gwarantowałyby wiarygodność informacji. Trybunał odnotował także, że metodyka obliczania składek zawarta w ramach prawnych jest bardzo złożona, co może spowodować, że obliczenia będą niedokładne. Ponadto Jednolita Rada nie może ujawnić szczegółowych informacji na temat obliczeń składek ocenionych pod kątem ryzyka w poszczególnych instytucjach kredytowych, ponieważ są one wzajemnie powiązane i zawierają poufne informacje na temat innych instytucji kredytowych. Ma to wpływ na przejrzystość tych obliczeń.

Trybunał zawarł także w sprawozdaniach punkty Inne kwestie dotyczące uchybień w postępowaniach o udzielenie zamówienia przeprowadzonych przez podmioty prawne Wspólnot Wiedzy i Innowacji EIT oraz dotyczące kadr EIT, które są za mało liczne, by poradzić sobie z obszernym nakładem pracy Instytutu.

W sprawozdaniu dotyczącym CdT Trybunał zawarł punkt Inne kwestie dotyczący korzystania przez niektóre agencje w coraz większym stopniu z tłumaczeń wewnętrznych i innych alternatywnych rozwiązań tłumaczeniowych. Powoduje to, że możliwości CdT nie są maksymalnie wykorzystywane i że na poziomie europejskim dochodzi do nakładania się na siebie systemów tłumaczeń i do powielania kosztów bieżących. Coraz częstsze korzystanie przez inne agencje z alternatywnych rozwiązań tłumaczeniowych zagraża modelowi biznesowemu CdT.

Inne ustalenia kontroli w różnych obszarach

W sprawozdaniach Trybunał zawarł także łącznie 115 uwag dotyczących ustaleń kontroli (w 2015 r. było ich 90) w odniesieniu do 34 agencji (w 2015 r. w odniesieniu do 37), aby zwrócić uwagę na istotne kwestie i wskazać możliwości poprawy. W załączniku II przedstawiono zestawienie uwag sformułowanych w odniesieniu do poszczególnych agencji.

Kadry - kwestia budząca w niektórych przypadkach niepokój

Odpowiednia liczebność personelu to zasadniczy warunek stabilności i efektywności działalności agencji oraz ich zdolności do realizacji programów prac. Trybunał stwierdził, że w siedmiu agencjach wystąpiły problemy w kwestii zarządzania personelem i inne problemy kadrowe, w tym duża rotacja personelu, uchybienia w procedurach doboru pracowników oraz nieobsadzanie stanowisk, zajmowanych przez długi czas przez pracowników zatrudnionych na czas określony.

W przypadku trzech agencji (Frontex, CEPOL i BEREC) wystąpiły trudności ze znalezieniem odpowiednich kandydatów o wymaganym profilu, co prawdopodobnie wiąże się z wysokością zastosowanego współczynnika korygującego dla państwa przyjmującego (odpowiednio 66,7 %, 69 % i 76,5 %). W przypadkach, w których znaleziono odpowiednich kandydatów, liczba kandydatów z państwa przyjmującego, którzy mogliby zostać zatrudnieni, była nieproporcjonalnie wyższa od liczby kandydatów z innych państw członkowskich. W celu przyciągnięcia kandydatów Frontex zatrudnił 14 pracowników na wyższym stanowisku, niż zezwalał na to regulamin pracowniczy UE. W przypadku dwóch pozostałych agencji zaobserwowano dużą rotację personelu, która może mieć wpływ na ciągłość działania i zdolność agencji do wdrażania działań przewidzianych w ich programach prac. Jeżeli chodzi o CEPOL, dodatkowym powodem trudności z rekrutacją może być konkurowanie pod tym względem z innym organem UE mającym siedzibę w Budapeszcie (EIT).

Trzy agencje (EMA, EIT, ECDC) borykały się z problemami organizacyjnymi. Od 2014 r. w EMA miały miejsce dwie duże reorganizacje obejmujące wewnętrzne przesunięcia personelu na stanowiskach kierowniczych wyższego i średniego szczebla. Przesunięcie personelu na głównych stanowiskach w obszarze IT i administracji nie dało oczekiwanego efektu i doprowadziło do wystąpienia istotnego ryzyka braku stabilności w samej agencji i w jej działaniach. W okresie od momentu powołania EIT w 2008 r. do lipca 2014 r. na stanowisku zarządzającego nim dyrektora zmiana nastąpiła cztery razy. Od sierpnia 2014 r. stanowisko dyrektora, a od lutego 2013 r. jedno stanowisko kierownicze były obsadzone na czas określony, co stanowi naruszenie przepisu regulaminu pracowniczego, który stanowi, że okres taki nie może przekraczać jednego roku. Wywołuje to niepewność wśród zainteresowanych stron i zagraża ciągłości strategicznej. Decyzją zarządu w maju 2015 r. została mianowana tymczasowa dyrektor ECDC, która w dniu 31 grudnia 2016 r. wciąż pełniła tę funkcję, przekroczywszy tym samym maksymalny okres jednego roku. Doprowadziło to także do 15 innych przypadków tymczasowego obsadzenia stanowisk przez innych pracowników.

Udzielanie zamówień publicznych jest nadal narażone na błędy

Cel przyświecający postępowaniom o udzielenie zamówienia publicznego polega na zapewnieniu konkurencji pomiędzy podmiotami gospodarczymi, która pozwoli na dokonanie najkorzystniejszego ekonomicznie zakupu w sposób przejrzysty, obiektywny i spójny oraz zgodny ze stosownymi ramami prawnymi. W sprawozdaniach dotyczących EASO, EMCDDA, eu-LISA, EMA i BEREC Trybunał zaznaczył, że agencje te nie w pełni przestrzegały zasad udzielania zamówień publicznych i przepisów rozporządzenia finansowego. Uwagi dotyczą przede wszystkim niespójności w dokumentach przetargowych, nieprzestrzegania kryteriów wyboru podmiotów gospodarczych, braku formalnych procedur i braku organu delegowanego do udzielania zamówień i podpisywania umów.

Trybunał docenił fakt, że agencje w coraz większym stopniu korzystają z międzyinstytucjonalnych umów ramowych w celu udzielania zamówień na towary i usługi, co przynosi efektywność administracyjną i korzyści skali. W przypadku jednej międzyinstytucjonalnej umowy ramowej dotyczącej oprogramowania, licencji i usług teleinformatycznych, podpisanej w 2014 r. między jednym wykonawcą a Komisją w imieniu kilku instytucji i agencji, późniejsze wykonanie tej umowy przez co najmniej trzy agencje (EMA, EEA, EASO) nie było optymalnym wyjściem. Wykonawca pełni rolę pośrednika pomiędzy instytucjami i agencjami z jednej a potencjalnymi dostawcami zaspokajającymi ich potrzeby z drugiej strony. W przypadku usług pośrednictwa wykonawca jest upoważniony do nałożenia marży wynoszącej od dwóch do dziewięciu procent cen dostawcy. Trybunał odnotował, że w odniesieniu do skontrolowanych płatności w ramach tych umów ceny i nałożone marże nie zawsze były porównywane z zestawieniami cen i fakturami przedstawionymi przez dostawców, realizacja umów nie zawsze zapewniała wystarczającą konkurencyjność, a w związku z tym nie gwarantowała wyboru rozwiązania najkorzystniejszego ekonomicznie.

Na uchybienia w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wskazano także w odniesieniu do mechanizmów kontroli wewnętrznej. W pięciu przypadkach odnotowanych w czterech agencjach (EASO, EIT, EMSA, EIGE) Trybunał stwierdził, że nieskuteczne mechanizmy kontroli doprowadziły do braku efektywności, między innymi w wyniku niedoszacowania potrzeb na zamówienia w czasie przeprowadzania postępowań.

Osiągane wyniki nie są wprawdzie przedmiotem dorocznych kontroli agencji przeprowadzanych przez Trybunał, od kontrolerów oczekuje się jednak, że zwrócą uwagę na zagrożenie słabymi wynikami i zagrożenia związane z zarządzaniem finansami. W siedmiu przypadkach dotyczących sześciu agencji (eu-LISA, FRONTEX, EU-OSHA, EEA, BEREC, EUIPO) Trybunał zwrócił w sprawozdaniach uwagę na nieoptymalne rozwiązania w zakresie zamówień publicznych, stanowiące zagrożenie dla najefektywniejszego wykorzystania środków, a także na uchybienia w monitorowaniu zamówień.

Środowisko informatyczne agencji różni się pomimo zbliżonego charakteru ich działalności

Agencje prowadzą różnorodne działania operacyjne wymagające odpowiednich i czasem dostosowanych do specyficznych potrzeb rozwiązań teleinformatycznych. Kluczowe działania operacyjne i administracyjne są jednak realizowane w oparciu o te same ramy prawne, które zakładają, że agencje stosują podobne procedury, które mogą opierać się na podobnych rozwiązaniach teleinformatycznych. Agencje co prawda dokonały dużych postępów w stosowaniu podobnego zarządzania budżetowego i podobnych systemów księgowych, lecz istnieje mnóstwo rozwiązań teleinformatycznych wykorzystywanych w innych kluczowych obszarach, takich jak zarządzanie kadrami lub udzielanie zamówień czy zawieranie umów. Agencje powinny rozpatrzyć dalszą harmonizację rozwiązań teleinformatycznych w tych obszarach, gdyż nie tylko zwiększyłoby to efektywność kosztową, lecz także zmniejszyło ryzyko nieprawidłowości przy kontrolach wewnętrznych i wzmocniło zarządzanie infrastrukturą informatyczną.

Inne potencjalne korzyści, jakie można by w ten sposób osiągnąć, to na przykład bardziej zharmonizowana sprawozdawczość dotycząca zarządzania i zainteresowanych stron, a także wprowadzenie bardziej zautomatyzowanych procedur w celu zwiększenia efektywności kontroli. Sieć agencji UE stawia sobie za cel dalsze sprzyjanie koordynacji pomiędzy agencjami i współpracy z Komisją w takich kwestiach, a jeżeli chodzi o kontrolę zewnętrzną - także z Trybunałem.

Rysunek 4

Różnorodność rozwiązań teleinformatycznych w agencjach

grafika

Zarządzanie teleinformatycznymi usługami doradczymi i projektami w EMA wymaga usprawnień

Poza standardowymi dorocznymi pracami kontrolnymi obejmującymi wszystkie agencje Trybunał dokonał przeglądu zatrudniania przez EMA konsultantów teleinformatycznych w związku z dwoma dużymi projektami teleinformatycznymi (dotyczącymi nadzoru nad bezpieczeństwem farmakoterapii i badań klinicznych). Agencja realizuje te projekty w związku z obowiązkiem ustawodawczym polegającym na ustanowieniu złożonych ogólnoeuropejskich systemów sieciowych wymagających szeroko zakrojonego tworzenia oprogramowania teleinformatycznego. Ponieważ nie nastąpiło rozszerzenie planu zatrudnienia agencji, dzięki któremu łatwiej byłoby stworzyć zespół wewnętrznych specjalistów w zakresie rozwiązań gospodarczych i teleinformatycznych, agencja zleciła te zadania firmom konsultingowym, co uzależniło ją w znacznym stopniu od zewnętrznej wiedzy fachowej.

Trybunał wykrył również, że przed rozpoczęciem tych dużych i bardzo złożonych projektów nie ustanowiono żadnej metodyki, a to mogło negatywnie wpłynąć na zdolność kadry zarządzającej do nadzorowania i monitorowania wdrażania oraz do zapewnienia spójności projektów. EMA kontynuowała prace nad odpowiednią metodyką, a jej ostatnią udoskonaloną wersję przyjęła we wrześniu 2016 r.

Zdolność agencji do kontrolowania działalności konsultantów i monitorowania jakości wyników ich pracy była także ograniczona ze względu na rodzaj umów o świadczenie usług doradczych (czas i wykorzystane środki), a także ze względu na to, że część procesu doradczego odbywa się poza siedzibą agencji i w innym państwie członkowskim. Stwierdzono, że przy realizacji projektów w agencji nastąpiły opóźnienia i wzrost kosztów. Częste zmiany dotyczące zakresu projektów, budżetu i terminów były spowodowane przede wszystkim rosnącymi wymaganiami systemowymi związanymi ze zmieniającymi się potrzebami państw członkowskich. Nie ma jeszcze pewności co do ostatecznych kosztów i dat uruchomienia systemów teleinformatycznych.

Jeżeli chodzi o wyniki tej pilotażowej kontroli usług doradczych w EMA, w przyszłości, w stosownych przypadkach, Trybunał odpowiednio wykorzysta zaawansowaną metodykę i wiedzę fachową zdobyte w trakcie kontroli.

Poprawa zarządzania budżetowego z pewnymi wyjątkami

W 2016 r. liczba uwag sformułowanych w odniesieniu do tego obszaru znacznie się zmniejszyła, lecz najczęściej formułowana w specjalnych sprawozdaniach rocznych uwaga dotyczy wysokiego poziomu przeniesień budżetowych środków na zobowiązania, który wciąż dotyczy 23 agencji. Przeniesienia te można jednak na ogół wyjaśnić wieloletnim charakterem działań. Trybunał zaproponował kilku agencjom, aby wzięły pod uwagę wprowadzenie zróżnicowanych środków budżetowych. Jest to narzędzie uwzględnione w rozporządzeniu finansowym na potrzeby takich właśnie sytuacji.

W czterech przypadkach (Frontex, CPVO, Chafea, EASME) w sprawozdaniach poinformowano o anulowaniu środków budżetowych przeniesionych z poprzednich lat, wskazując na przeszacowanie potrzeb budżetowych, a w związku z tym uchybienia w planowaniu.

W odpowiedzi na kryzys migracyjny, w obliczu którego stoi Unia Europejska, zwiększyły się znacznie zadania Fronteksu i EASO. W konsekwencji ostateczne budżety EASO i Fronteksu na rok 2016 r. były wyższe trzykrotnie i o 75 % w porównaniu z rokiem poprzednim. Obie agencje musiały stawić czoło znacznym wyzwaniom administracyjnym i operacyjnym, a także dużym oczekiwaniom dotyczącym natychmiastowego osiągnięcia wyników, choć nie miały wiele czasu na dostosowanie swoich systemów i procedur do zatrudnienia niezbędnego personelu. W konsekwencji musiały rozwiązać problemy, które w czasie trwania roku budżetowego pochłonęły dodatkowe środki, co doprowadziło do anulowania (Frontex) lub przeniesień (EASO) dużych ilości środków. Stanowiło to jedną z przyczyn niezgodności z przepisami dotyczącymi budżetu i zamówień publicznych w różnych przypadkach oraz trudności w optymalnej realizacji umów o dotacje zawartych z Komisją lub beneficjentami.

Zasadniczo pozytywny charakter ocen zewnętrznych

Trybunał po raz pierwszy, w sześciu przypadkach, w wyraźny sposób nawiązał do rezultatów zewnętrznych ocen działalności agencji i ogólnych wyników działalności. Wyniki ocen były zasadniczo pozytywne, a w następstwie uwag zgłoszonych w sprawozdaniach z oceny agencje opracowały plany działania. Przepisy rozporządzeń ustanawiających większości agencji przewidują okresowe przeprowadzanie oceny zewnętrznej (zazwyczaj co cztery do sześciu lat). Trybunał stwierdził jednak, że w rozporządzeniach ustanawiających sześciu agencji (EASO, eu-LISA, ETF, ENISA, EIGE, REA) nie ma takich przepisów, czemu należy zaradzić. Trybunał uznał także, że rozporządzenie ustanawiające EMA wymaga przeprowadzania oceny zewnętrznej raz na dziesięć lat, co stanowi zbyt długi przedział czasowy, aby przekazać zainteresowanym stronom efektywne informacje zwrotne na temat osiąganych wyników.

Wyniki kontroli przeprowadzonej przez Służbę Audytu Wewnętrznego umożliwiają bardziej wszechstronny ogląd

W 2016 r. Trybunał po raz pierwszy odniósł się do wniosków z kontroli sformułowanych przez Służbę Audytu Wewnętrznego Komisji Europejskiej w celu zapewnienia bardziej wszechstronnego oglądu wyników kontroli. Odniesienia dotyczyły łącznie 14 sprawozdań Służby Audytu Wewnętrznego. We wszystkich przypadkach agencje i Służba Audytu Wewnętrznego uzgodniły plany działań naprawczych.

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami w większości przypadków są w toku

W stosownych przypadkach Trybunał sporządził sprawozdania z postępów prac dotyczących działań podjętych przez agencje w odpowiedzi na uwagi z poprzednich lat. W załączniku III pokazano, że w większości przypadków, których dotyczyło 140 uwag otwartych na koniec 2015 r. (w 2014 r. było ich 134), działania naprawcze ukończono lub były one w toku.

Rysunek 5

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

grafika

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  1

Budżet i personel agencji 9

Komisje Parlamentu EuropejskiegoMacierzysta DGObszar politykiBudżet (1)Personel (2)
2015

(w mln euro)

2016

(w mln euro)

20152016
Agencje zdecentralizowane
eu-LISASwobody obywatelskie, wymiar sprawiedliwości i sprawy wewnętrzneHOMESprawy wewnętrzne71,782,3134144
EASOHOMESprawy wewnętrzne15,953,093125
FrontexHOMESprawy wewnętrzne143,3251,0309365
EMCDDAHOMESprawy wewnętrzne18,515,4100101
EuropolHOMESprawy wewnętrzne95,0104,0666737
FRAJUSTWymiar sprawiedliwości21,621,6107105
CEPOLHOMESprawy wewnętrzne8,810,34151
EurojustJUSTWymiar sprawiedliwości33,843,5246245
EBASprawy gospodarcze i walutoweFISMAUsługi finansowe i rynki kapitałowe33,436,5156161
EIOPAFISMAUsługi finansowe i rynki kapitałowe20,221,8133139
ESMAFISMAUsługi finansowe i rynki kapitałowe36,839,4202204
SRB (3)FISMAUsługi finansowe i rynki kapitałowe22,011 865108180
EU-OSHAZatrudnienie i sprawy społeczneEMPLZatrudnienie i sprawy społeczne16,916,76565
CedefopEACEdukacja i kultura18,418,0123122
EurofoundEMPLZatrudnienie i sprawy społeczne21,220,8111104
ETFEACEdukacja i kultura21,021,0129130
CDTDGTSłużby językowe49,650,5218225
ECDCŚrodowisko naturalne, zdrowie publiczne i bezpieczeństwo żywnościSANTEOchrona zdrowia i konsumentów58,558,2260260
ECHAGROWPrzedsiębiorstwa114,8110,1572578
EEAENVŚrodowisko naturalne49,250,5219208
EFSASANTEOchrona zdrowia i konsumentów78,879,5434443
EMASANTEOchrona zdrowia i konsumentów304,0305,0775768
EFCARybołówstwo

Przemysł, badania naukowe i energia

MAREGospodarka morska i rybołówstwo9,210,06464
CPVOSANTERolnictwo i rozwój obszarów wiejskich14,716,14644
Euratom (3)ENER i RTDEnergia oraz badania naukowe i innowacje0,10,11717
ACERENEREnergia11,315,980103
GSAGROWPrzedsiębiorstwa363,8626,4139160
EITEACInnowacje i technologia232,0283,05059
ENISACNECTJednolity rynek treści cyfrowych10,011,06969
EUIPOGROWRynek wewnętrzny384,2421,3848910
BERECCNECTJednolity rynek treści cyfrowych4,04,22627
EASATransport i turystykaMOVEMobilność i transport185,4193,4779774
EMSAMOVEMobilność i transport64,871,1246246
ERAMOVEMobilność i transport26,327,5157155
EIGEPrawa kobiet i równouprawnienieJUSTWymiar sprawiedliwości7,97,84245
Agencje wykonawcze
EACEAEAC, CNECT, HOME i ECHOEdukacja i kultura46,949,1441442
REARTD, EAC, GROW, HOME, CNECT i AGRIBadania i innowacje54,662,9618628
ERCEARTDBadania i innowacje39,642,6417461
EASMEENTR, RTD, ENR, ENV, CLIMA, CNECT i MAREEnergia, przedsiębiorczość i innowacje36,435,8373417
INEAMOVE, ENER, CNECT i RTDMobilność i transport18,421,7186225
ChafeaSANTE, JUST i AGRIOchrona konsumenta7,48,74958
Łącznie2 770,4015 182,709 84810 364
Bez budżetu jednolitego funduszu SRB2 770,043 382,709 84810 364
(1) Dane dotyczące budżetu są oparte na kwotach środków na płatności.

(2) Personel obejmuje urzędników, pracowników zatrudnionych na czas określony i pracowników kontraktowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych.

(3) SRB i Euratom nie zostały uwzględnione w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym UE.

ZAŁĄCZNIK  II

Przedstawione przez Trybunał uwagi niepodważające jego opinii

Łączna liczba uwagWiarygodność rozliczeńLegalność/prawidłowość transakcjiMechanizmy kontroli wewnętrznejZarządzanie budżetemNależyte zarządzanie finansami/wyniki działalnościInne uwagi
Postępowanie o udzielenie zamówieniaZatrudnienie, awans i wynagrodzeniaInnePostępowanie o udzielenie zamówieniaMonitorowanie finansowego wykonania umówInneUstalenia Służby Audytu WewnętrznegoWysoki poziom przeniesieńWysoki poziom

anulowanych przeniesień

z 2015 r.

InnePostępowanie o udzielenie zamówieniaZarządzanie kadramiUwagi dotyczące oceny zewnętrznejInneBrak wymogów dotyczących skutecznej oceny zewnętrznejSprawy kadroweInne
Agencje zdecentralizowane
1CEPOL211
2EASO1111131112
3EMCDDA211
4eu-LISA7111211
5Eurojust11
6Europol11
7FRA211
8Frontex911111121
9ЕВА0
10ЕЮРА0
11ESMA0
12SRB61131
13CdT11
14Cedefop0
15ETF211
16EU-OSHA3111
17Eurofound4111
18ECDC311
19ECHA311
20EEA311
21EFSA1
22EMA8111131
23EFCA0
24ACER211
25BÉREC511111
26CPVO3111
27EIT7111211
28ENISA3111
29EUIPO3111
30Euratom0
31GSA3111
32EASA211
33EMSA11
34ERA0
35EIGE4211
36Chafea21
37EACEA21
38EASME21
39ERCEA311
40INEA1
41REA321
Razem:11525425271423457269666
Łącznie:1128322418

ZAŁĄCZNIK  III

Działania podjęte w związku z przedstawionymi przez Trybunał uwagami niepodważającymi jego opinii

ŁącznieZrealizowaneW trakcie realizacjiNiepodjęteNiewymagane
Agencje zdecentralizowane
1Frontex112711
2Europol211
3eu-LISA71222
4EASO93321
5Eurojust211
6EMCDDA11
7FRA11
8CEPOL211
9EBA312
10EIOPA211
11ESMA642
12SRB514
13EU-OSHA22
14Cedefop211
15Eurofound11
16ETF11
17CDT514
18ECDC413
19ECHA3111
20EEA44
21EFSA211
22EMA413
23EFCA11
24CPVO6312
25ACER211
26GSA7151
27ENISA211
28EUIPO651
29BEREC4211
30EASA211
31EMSA0
32ERA211
33EIGE11
Agencje wykonawcze
34EACEA11
35REA0
36ERCEA11
37EASME413
38INEA11
39Chafea312
Inne organy
40EIT1721023
41Euratom11
Łącznie14036441050
1 Personel obejmuje urzędników, pracowników zatrudnionych na czas określony i pracowników kontraktowych oraz oddelegowanych ekspertów krajowych.
2 Dane dotyczące personelu za 2015 r. zostały zaktualizowane na podstawie danych przekazanych przez agencje.
3 Dz.U. C 326 z 26.10.2012, s. 47.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 (Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42).
6 "Przegląd horyzontalny mechanizmów rozliczalności i kontroli publicznej UE: luki, nakładanie się funkcji i wyzwania".
7 Objaśnienia uzupełniające zwracają uwagę na ważne kwestie, mające zasadnicze znaczenie dla zrozumienia sprawozdania przez odbiorcę.
8 Inne kwestie mają na celu przekazanie informacji o ważnych kwestiach innych niż te, które zostały przedstawione lub ujawnione w rocznym sprawozdaniu finansowym.
9 Źródło: Dane przekazane przez agencje.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.