Opinia "Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Europie".

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2009.76.23

Akt nienormatywny
Wersja od: 31 marca 2009 r.

Opinia Komitetu Regionów "Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Europie"

(2009/C 76/05)

(Dz.U.UE C z dnia 31 marca 2009 r.)

KOMITET REGIONÓW
- Zauważa, że istnieją obecnie znaczne różnice między państwami członkowskimi pod względem sposobu organizacji wolontariatu oraz że w dużej mierze brak jest danych statystycznych i solidnych badań dotyczących wolontariatu.
- Apeluje do Komisji Europejskiej, by wspierała działania promujące współpracę między organizacjami wolontariackimi poprzez utworzenie nie tylko europejskiego portalu dla młodych wolontariuszy, ale także bazy danych oferującej przegląd wzorcowych rozwiązań, projektów, możliwości i informacji. Komisja powinna przy tym korzystać z danych krajowych, regionalnych i lokalnych i odsyłać do nich, tak by podawać informacje jak najbliższe młodym ludziom.
- W pełni popiera inicjatywę Parlamentu Europejskiego i innych podmiotów, by rok 2011 był Europejskim Rokiem Wolontariatu, i wyraża gotowość aktywnego włączenia się w jej realizację. W trakcie tego roku powinno się zwrócić szczególną uwagę na kwestie młodzieży i włączenia do życia w społeczeństwie.
- Wzywa Komisję, państwa członkowskie i władze lokalne i regionalne, by poczyniły większe starania na rzecz włączania wolontariatu do systemu edukacji, tak by młodzi ludzie już na wczesnym etapie mieli styczność z działalnością wolontariacką i postrzegali ją jako normalny wkład w życie społeczne. Działania w ramach wolontariatu mogłyby stanowić element programu nauczania.
- Uważa, że wolontariat to szczególnie cenna szansa na mobilność dla młodzieży. W szczególności młodzi ludzie w sytuacji mniej uprzywilejowanej, którzy chcieliby się zaangażować w działalność wolontariacką i którzy w przeciwnym przypadku odnosiliby mniejsze lub nie mieliby żadnych korzyści z możliwości w zakresie mobilności, potrzebują różnego rodzaju pomocy. W tym kontekście bardzo przydatne będzie wsparcie ukierunkowane na szkolenie i mobilność instruktorów społeczno-oświatowych specjalizujących się w pracy z młodzieżą oraz liderów grup młodzieżowych. Trzeba przy tym wykorzystać możliwości władz lokalnych i regionalnych, by lepiej dotrzeć do tej grupy społecznej.
Sprawozdawca: Rinda DEN BESTEN (NL/PSE), radna gminy Utrecht
Dokument źródłowy
Wniosek dotyczący zalecenia Rady w sprawie mobilności młodych wolontariuszy w Europie
COM(2008) 424 wersja ostateczna

I. ZALECENIA POLITYCZNE

KOMITET REGIONÓW

1. Zauważa, że istnieją obecnie znaczne różnice między państwami członkowskimi pod względem sposobu organizacji wolontariatu oraz że w dużej mierze brak jest danych statystycznych i solidnych badań dotyczących wolontariatu. Ponieważ ujednolicenie prawa i uregulowań nie jest możliwe ani pożądane, Komitet proponuje, by stopniowo dążyć do jednej wizji. Pierwszy etap obejmowałby przeprowadzenie rzetelnych badań nad różnymi systemami i prawodawstwem poszczególnych państw członkowskich w zakresie wolontariatu, nad oczekiwaniami (potencjalnych) młodych wolontariuszy oraz przeszkodami, jakie napotykają, gdy chcą zajmować się wolontariatem w kontekście transgranicznym, a także nad tym, co daje wolontariat młodym wolontariuszom oraz regionom, z których pochodzą i do których przybywają. Takie dane pomogą w osiągnięciu postępów w dyskusji oraz stworzeniu nowej strategii, która byłaby dobrze dostosowana do rzeczywistości działalności wolontariackiej młodych ludzi.

2. Z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę Komisji Europejskiej dotyczącą promowania mobilności młodych wolontariuszy w Europie.

3. Docenia kreatywność Komisji Europejskiej w jej poszukiwaniach sposobu ułatwienia młodym ludziom podejmowania działalności wolontariackiej w innym kraju europejskim, ale obawia się, że interoperacyjność krajowych uregulowań wolontariatu nie jest właściwym rozwiązaniem z uwagi na zróżnicowanie metod organizacji wolontariatu w poszczególnych krajach. Z tego względu opowiada się za tym, by wspierać współpracę między organizacjami wolontariackimi (niezależnie od tego czy są to organizacje społeczne czy organy publiczne) w państwach UE i pomiędzy nimi oraz by zachęcać państwa członkowskie do stymulowania transgranicznych projektów w zakresie wolontariatu.

4. Apeluje do Komisji Europejskiej, by wspierała działania promujące współpracę między organizacjami wolontariackimi poprzez utworzenie nie tylko europejskiego portalu dla młodych wolontariuszy, ale także bazy danych oferującej przegląd wzorcowych rozwiązań, projektów, możliwości i informacji. Komisja powinna przy tym korzystać z danych krajowych, regionalnych i lokalnych i odsyłać do nich, tak by podawać informacje jak najbliższe młodym ludziom.

5. Podkreśla rolę władz lokalnych i regionalnych w odniesieniu do wolontariatu, a w szczególności udziału w nim młodych ludzi z grup znajdujących się w trudnej sytuacji. Wolontariat może dla tych ludzi stanowić drogę do integracji społecznej, a z uwagi na fakt, że w wielu państwach członkowskich władze lokalne i regionalne są bezpośrednio odpowiedzialne za politykę dotyczącą młodzieży i posiadają dużą wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie, stanowią one właśnie ten szczebel, na którym zazwyczaj tworzy się innowacyjne i twórcze rozwiązania oraz zawiązuje się ważne partnerstwo. Ponadto władze lokalne i regionalne odgrywają istotną rolę w motywowaniu młodych ludzi, jako że są najbliżej organizacji, które przyjmują wolontariuszy, i mogą je zachęcać do zaangażowania się w wymianę młodych wolontariuszy.

6. Apeluje do państw członkowskich o przyznanie odpowiedniego finansowania władzom lokalnym i regionalnym na realizację wspólnotowych celów dotyczących działań młodzieży w ramach wolontariatu oraz zachęca państwa członkowskie do korzystania z funduszy i programów UE (takich jak Europejski Fundusz Społeczny i program "Młodzież w działaniu"), aby podnieść jakość międzynarodowych projektów w zakresie wolontariatu poprzez zapewnienie wsparcia i doradztwa krajowym, regionalnym i lokalnym organizacjom wolontariackim. Takie wsparcie ma na celu pomoc organizacjom w nawiązywaniu międzynarodowych kontaktów, w rozwijaniu specyficznych kompetencji potrzebnych, aby przyjmować młodych ludzi z innych krajów, oraz w realizacji międzynarodowych projektów.

7. Zaleca, by władze lokalne i regionalne zaangażowały się w rozwój infrastruktury z myślą o wspieraniu działalności wolontariackiej, nie naruszając przy tym jej autonomii. Tworzenie lokalnych i regionalnych ośrodków wolontariatu może na przykład pomóc przy promowaniu wolontariatu, rozpowszechnianiu informacji, motywowaniu młodych ludzi do wolontariatu trans-granicznego oraz ocenie jakości i skuteczności działalności wolontariackiej.

8. Ubolewa nad tym, że nadal istnieją społeczno-gospodarcze i administracyjne przeszkody utrudniające mobilność młodych wolontariuszy i proponuje wyjście z inicjatywą dokonania spisu tych przeszkód w ramach szerszych badań nad wolontariatem (o których mowa w punkcie 1 niniejszej opinii). Jeśli chodzi o brak danych na temat wolontariatu, Komitet apeluje również do państw członkowskich, by przed 2011 r. przedstawiły wyniki tych szeroko zakrojonych badań, tak by można było dostosować politykę dotyczącą wolontariatu.

9. W pełni popiera inicjatywę Parlamentu Europejskiego i innych podmiotów, by rok 2011 był Europejskim Rokiem Wolontariatu, i wyraża gotowość aktywnego włączenia się w jej realizację. W trakcie tego roku powinno się zwrócić szczególną uwagę na kwestie młodzieży i włączenia do życia w społeczeństwie.

10. Chciałby zdecydowanie podkreślić znaczenie usuwania barier językowych w Europie dzięki zachęcaniu wolontariuszy do nauki języków.

11. Zwraca uwagę na to, że wolontariat trzeba definiować szerzej niż ma to miejsce w omawianym wniosku. Wolontariat może oznaczać działanie zarówno w pełnym, jak i niepełnym wymiarze godzin, przez dłuższy lub krótszy okres czasu, działalność nieodpłatną lub z zapewnionym kieszonkowym i/lub zwrotem kosztów, obejmującą lub nie wniesienie przez wolontariusza własnego wkładu w zależności od grupy docelowej i okoliczności.

12. Podkreśla znaczenie uznawania kompetencji nabytych w ramach wolontariatu, tak mogły one być wykorzystywane później w pracy lub w ramach edukacji. Wolontariat jest przecież ważną formą uczenia się pozaformalnego i wnosi wkład w rozwój młodych ludzi i w dostępność kształcenia dla nich. Dlatego też szkoły, ale także organizacje społeczne i przedsiębiorstwa mogłyby odgrywać (większą) rolę w uznawaniu kompetencji zdobytych w ramach wolontariatu oraz wprowadzaniu w życie istniejących obecnie i służących temu celowi instrumentów, takich jak Europass i Youthpass.

13. Wzywa Komisję, państwa członkowskie i władze lokalne i regionalne, by poczyniły większe starania na rzecz włączania wolontariatu do systemu edukacji, tak by młodzi ludzie już na wczesnym etapie mieli styczność z działalnością wolontariacką i postrzegali ją jako normalny wkład w życie społeczne. Działania w ramach wolontariatu mogłyby stanowić element programu nauczania.

14. Uznaje za bardzo ważne, by znaleźć właściwą równowagę, jeśli chodzi o wartość dodaną wolontariatu dla młodych ludzi i dla społeczeństwa (we wszystkich jego aspektach). Interes i rozwój młodych ludzi są zawsze najważniejsze, a korzyści dla społeczeństwa powinny wypływać z aktywniejszego udziału i zaangażowania młodych ludzi w życie społeczne.

15. Wyraża uznanie dla wolontariatu europejskiego (EVS) i ma nadzieję, że będzie się on dalej rozwijał w przyszłości, tak aby jak największa liczba młodych ludzi miała możliwość zaangażowania się w transgraniczną działalność wolontariacką.

II. ZALECANE POPRAWKI

Poprawka 1

Motyw 7

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
7.W całej Europie odnotowuje się bardzo wiele różnych

działań na zasadzie wolontariatu organizowanych

przez społeczeństwo obywatelskie lub organy władzy

publicznej i działania takie należy chronić, rozwijać

oraz nadawać im interoperacyjny charakter.

7. W całej Europie odnotowuje się bardzo wiele różnych działań na zasadzie wolontariatu organizowanych przez społeczeństwo obywatelskie lub organy władzy

publicznej i działania takie należy chronić i rozwijać, a także trzeba stymulować współpracę między organizacjami wolontariatu. oraz nadawać im interoperacyjny charakter.

Uzasadnienie

Idea interoperacyjności wymaga zbyt wielu wyjaśnień i trudno jest ją dostosować do systemu wolontariatu istniejącego w niektórych państwach. Harmonizacja i centralizacja wolontariatu nie jest celem wniosku Komisji Europejskiej, a wspomniane w tym motywie nadanie interoperacyjnego charakteru działaniom na zasadzie wolontariatu można tak zinterpretować. Pożądane jest natomiast, by młodzi ludzie mogli - jeśli chcą - pracować jako wolontariusze w innym kraju UE i dzięki stymulowaniu współpracy między organizacjami wolontariackimi powinno to stać się łatwiejsze niż obecnie.

Poprawka 2

Motyw 13

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
13. Pomimo tych wysiłków nadal występują przeszkody utrudniające transgraniczną mobilność młodych wolontariuszy w Europie, w związku z czym podstawowym celem niniejszego zalecenia jest zapewnienie państwom członkowskim ram ukierunkowanych na zacieśnienie współpracy, bez uszczerbku dla zróżnicowania ich systemów krajowych.13. Pomimo tych wysiłków nadal występują przeszkody utrudniające transgraniczną mobilność młodych wolontariuszy w Europie, w związku z czym podstawowym celem niniejszego zalecenia jest zapewnienie państwom członkowskim ram ukierunkowanych na zacieśnienie współpracy, bez uszczerbku dla zróżnicowania ich systemów krajowych działań w ramach wolontariatu.

Uzasadnienie

Nie we wszystkich krajach Europy można mówić o istnieniu na szczeblu krajowym systemu regulującego działalność wolontariacką. Powyższe sformułowanie oznaczałoby, że niektóre kraje byłyby zmuszone przyjąć krajowe uregulowania, a to byłoby sprzeczne z zasadą pomocniczości. Dzięki zastąpieniu słowa "systemy" sformułowaniem "działania w ramach wolontariatu" lub słowem "możliwości" tekst odpowiadałby sytuacji we wszystkich państwach członkowskich UE i byłby zgodny z zasadą pomocniczości, a przy tym nie straciłby wiele pod względem treści.

Poprawka 3

Motyw 14

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
14. Transgraniczną działalność w ramach wolontariatu na

potrzeby niniejszego zalecenia należy definiować jako

dobrowolne i nieodpłatne zaangażowanie się młodego

wolontariusza w działalność nienastawioną na zysk,

prowadzoną na korzyść ogółu społeczeństwa

w państwie innym niż państwo zamieszkania takiego

wolontariusza. Działalność taką charakteryzują następujące aspekty: otwartość wobec wszystkich, młodzi

ludzie poniżej 30. roku życia, podejmowanie działalności z własnej nieprzymuszonej woli, ustalony czas

trwania, wyraźnie określone cele, struktura i ramy,

działalność nieodpłatna, lecz zapewnione kieszonkowe

i zwrot kosztów.

14. Transgraniczną działalność w ramach wolontariatu na potrzeby niniejszego zalecenia należy definiować jako dobrowolne i nieodpłatne zaangażowanie się młodego wolontariusza w działalność nienastawioną na zysk, prowadzoną na korzyść ogółu społeczeństwa

w państwie innym niż państwo zamieszkania takiego wolontariusza. Działalność taką charakteryzują następujące aspekty: otwartość wobec wszystkich, młodzi ludzie poniżej 30. roku życia, podejmowanie działalności z własnej nieprzymuszonej woli na zasadzie

dobrowolności, ustalony czas trwania, wyraźnie określone cele, struktura i ramy, brak wynagrodzenia. działalność nieodpłatna, lecz zapewnione kieszonkowe i zwrot kosztów.

Uzasadnienie

W niektórych przypadkach młodzi ludzie sami posiadają środki, które mogą przeznaczyć na dany projekt w ramach wolontariatu. Ponadto wkład własny (niezależnie od jego wielkości) stanowi swego rodzaju zobowiązanie i "punkt honoru" dla młodych ludzi, że faktycznie pojadą pracować za granicą w ramach wolontariatu.

Poprawka 4

Motyw 15

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
15. Szczególną uwagę należy zwrócić na młodzież mniej

uprzywilejowaną, gdyż wolontariat to szczególnie

cenna szansa na mobilność dla młodzieży, która w

przeciwnym przypadku odnosiłaby mniejsze lub nie

miałaby żadnych korzyści z systemów mobilności.

Tacy młodzi ludzie mają szczególne potrzeby w

obszarze szkoleń i opieki pedagogicznej, które należy

uwzględnić. W tym kontekście bardzo przydatne

będzie wsparcie ukierunkowane na szkolenie

i mobilność instruktorów społeczno-oświatowych

specjalizujących się w pracy z młodzieżą oraz liderów

grup młodzieżowych.

15. Szczególną uwagę należy zwrócić na młodzież mniej uprzywilejowaną, gdyż wolontariat Wolontariat to

szczególnie cenna szansa na mobilność dla młodzieży. W szczególności młodzi ludzie w sytuacji mniej uprzywilejowanej, którzy chcieliby się zaangażować w działalność wolontariacką i którzy która w przeciwnym przypadku odnosiliby odnosiłaby mniejsze lub nie mieliby żadnych korzyści z możliwości w zakresie systemów mobilności, Tacy młodzi ludzie mają szczególne potrzeby w obszarze szkoleń i opieki pedagogicznej, które należy uwzględnić. Dla tych młodych ludzi potrzebna jest potrzebują różnego rodzaju

pomoc.pomocy. W tym kontekście bardzo przydatne będzie wsparcie ukierunkowane na szkolenie i mobilność instruktorów społeczno-oświatowych specjalizujących się w pracy z młodzieżą oraz liderów

grup młodzieżowych. Trzeba przy tym wykorzystać możliwości władz lokalnych i regionalnych, by lepiej

dotrzeć do tej grupy społecznej.

Uzasadnienie

W wielu państwach członkowskich polityka dotycząca młodzieży jest w znacznej mierze kształtowana przez władze lokalne i regionalne. Ponadto władze lokalne i regionalne są szczeblem, który ma najbliżej do młodych obywateli. Im też najłatwiej jest dotrzeć do młodych ludzi.

Poprawka 5

Motyw 16

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
16. Lepsze współdziałanie systemów krajowych i wymiana informacji mogą stymulować wszystkich młodych Europejczyków o dowolnym obywatelstwie do większego zaangażowania w wolontariat w krajach trzecich.16. Lepsze współdziałanie systemów krajowych Lepsz współpraca między organizacjami wolontariatu w Europie i wymiana informacji mogą stymulowa wszystkich młodych Europejczyków o dowolnym obywatelstwie do większego zaangażowania w wolontariat w krajach trzecich.

Uzasadnienie

Zob. uzasadnienie do poprawek 1 i 2.

Poprawka 6

Motyw 17

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
17. Ponieważ państwa członkowskie nie mogą w wystarczający sposób osiągnąć celów zalecenia, natomiast z uwagi na zakres i skutki niniejszego zalecenia możliwe jest lepsze osiągnięcie tych celów na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć środki w celu promowania mobilności młodych wolontariuszy przez współdziałanie systemów krajowych, zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w wymienionym artykule, niniejsze zalecenie nie wychodzi poza zakres konieczny do osiągnięcia wyznaczonych celów,17. Ponieważ państwa członkowskie nie mogą w wystarczający sposób osiągnąć celów zalecenia, natomiast z uwagi na zakres i skutki niniejszego zalecenia możliwe jest lepsze osiągnięcie tych celów na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może podjąć środki w celu promowania mobilności młodych wolontariuszy przez poprawę współpracy między organizacjami wolontariatu współdziałanie systemów krajowych, zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w wymienionym artykule, niniejsze zalecenie nie wychodzi poza zakres konieczny do osiągnięcia wyznaczonych celów,

Uzasadnienie

Zob. uzasadnienie do poprawek 1 i 2.

Poprawka 7

Zalecenie A

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
A. Promowały mobilność młodych wolontariuszy na terytorium całej Europy przez zapewnienie lepszego współdziałania krajowych systemów wolontariatu organizowanych przez społeczeństwo obywatelskie lub organy

władzy publicznej, aby każdy młody człowiek miał możliwość podjęcia w Europie działalności w ramach

wolontariatu, jeżeli takie jest jego życzenie.

A. Promowały mobilność młodych wolontariuszy na terytorium całej Europy przez zapewnienie lepszej współpracy między organizacjami wolontariatu, niezależnie czy są to organizacje społeczne czy lepszego współdziałania krajowych systemów wolontariatu organizowanych przez społeczeństwo obywatelskie lub organy władzy

publicznej, aby każdy młody człowiek miał możliwość podjęcia w Europie działalności w ramach wolontariatu, jeżeli takie jest jego życzenie.

Uzasadnienie

Zob. uzasadnienie do poprawek 1 i 2.

Poprawka 8

Zalecenie B ust. 1

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
(1) zwiększenie poziomu wiedzy o systemach wolontariatu istniejących na ich terytoriach i przekazanie tych informacji Komisji Europejskiej w celu ich dalszego upowszechnienia;(1) zwiększenie poziomu wiedzy o możliwościach w zakresie systemach wolontariatu istniejących na ich terytoriach i przekazanie tych informacji Komisji Europejskiej w celu ich dalszego upowszechnienia, m.in. z pośrednictwem europejskiego portalu dla młodyc wolontariuszy i bazy danych na temat wolontariatu;

Uzasadnienie

Zob. uzasadnienie do poprawki 2.

Poprawka 9

Zalecenie B ust. 4

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
(4) wymiana informacji o możliwościach pracy na zasadzie wolontariatu z innymi państwami członkowskimi oraz maksymalne uproszczenie procedury składania wniosków w celu ułatwienia młodym wolontariuszom dostępu i zgłaszania się do krajowych systemów innych państw członkowskich;(4) wymiana informacji o możliwościach pracy na zasadzie wolontariatu z innymi państwami członkowskimi oraz maksymalne uproszczenie procedury składania wniosków w celu ułatwienia młodym wolontariuszom dostępu i zgłaszania siędo udziału w krajowych systemów działaniach w ramach wolontariatu w innych państwach członkowskich;

Uzasadnienie

Zob. uzasadnienie do poprawki 2.

Poprawka 10

Zalecenie B ust. 7

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
B. (7) opracowanie podstawowych norm jakości w celu promowania odpowiedniego poziomu zapewnienia jakości na rzecz wspomagania i ochrony transgranicznych wolontariuszy oraz budowania zaufania i zachęcenia do uczestnictwa w systemach transgranicznych; może to dotyczyć poziomu szkoleń dla wolontariuszy i pracowników, przygotowywania

działań, opieki pedagogicznej, monitorowania i kontrolowania;

B. (7) opracowanie podstawowych norm jakości w celu promowania odpowiedniego poziomu zapewnienia

jakości na rzecz wspomagania i ochrony transgranicznych wolontariuszy oraz budowania zaufania i zachęcenia, zwłaszcza młodych ludzi znajdujących się w trudnej sytuacji społecznej lub mających mniejsze możliwości kształcenia, do uczestnictwa

w działaniach systemach transgranicznych w ramach

wolontariatu; może to dotyczyć poziomu szkoleń dla wolontariuszy i pracowników, przygotowywania działań, opieki pedagogicznej, monitorowania i kontrolowania;

Uzasadnienie

Zob. uzasadnienie do poprawki 2.

Dla młodych ludzi znajdujących się z trudnej sytuacji wolontariat może stanowić drogę do integracji społecznej. Zwłaszcza oni potrzebują dodatkowej zachęty do uczestniczenia w wolontariacie transgranicznym.

Poprawka 11

Zalecenie B ust. 14

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
B. (14) zwrócenie szczególnej uwagi na młodzież mniej uprzywilejowaną i zapewnienie specjalnie dostosowanego do nich podejścia, w celu ułatwienia im dostępu do pracy na zasadzie wolontariatu, zwłaszcza do transeuropejskich form wolontariatu, jak również uwzględnienie szczególnych potrzeb tych młodych ludzi w obszarze szkoleń i wsparcia,B. (14) zwrócenie szczególnej uwagi na młodzież znajdującą się w trudnej sytuacji społecznej ze względu na uwarunkowania społeczne lub geograficzne lub

mającą mniejsze możliwości kształcenia mniej uprzywilejowaną i zapewnienie specjalnie dostosowanego do niej nich podejścia, w celu ułatwienia jej im dostępu do pracy na zasadzie wolontariatu, zwłaszcza do transeuropejskich form wolontariatu, jak również uwzględnienie szczególnych potrzeb

tych młodych ludzi w obszarze szkoleń i wsparcia,

Poprawka 12

Punkt 2

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
2. zachęcania do systematycznej wymiany informacji i doświadczeń dotyczących współdziałania krajowych systemów wolontariatu organizowanych przez społeczeństwo obywatelskie lub organy władzy publicznej oraz organizowania tej wymiany w porozumieniu z państwami członkowskimi;2. zachęcania do systematycznej wymiany informacji i doświadczeń dotyczących wspierania europejskiej współpracy w zakresie współdziałania krajowych systemów wolontariatu organizowanego organizowanych przez społeczeństwo obywatelskie lub organy władzy publicznej oraz organizowania tej wymiany w porozumieniu z państwami członkowskimi;

Uzasadnienie

Zob. uzasadnienie do poprawek 1 i 2.

Poprawka 13

Punkt 4

Tekst zaproponowany przez KomisjęPoprawka KR-u
4. przedłożenia Radzie sprawozdania po czterech latach od przyjęcia niniejszego zalecenia, mającego na celu określenie skuteczności zaproponowanych środków i potrzeby podjęcia dalszych działań.4. przedłożenia Radzie przed 2011 r. sprawozdania po czterech latach od przyjęcia niniejszego zalecenia, mającego na celu określenie skuteczności zaproponowanych środków i potrzeby podjęcia dalszych działań.

Uzasadnienie

454 członków Parlamentu Europejskiego podpisało się pod inicjatywą dotyczącą ustanowienia roku 2011 Europejskim Rokiem Wolontariatu. Komitet Regionów także popiera tę inicjatywę. W 2011 r. minie ponadto 10 lat od obchodów Międzynarodowego Roku Wolontariatu. Gdyby Komisja Europejska przedłożyła sprawozdanie na krótko przed tym rokiem, byłoby ono doskonale umiejscowione w czasie.

Bruksela, 26 listopada 2008 r.

Przewodniczący
Komitetu Regionów
Luc VAN DEN BRANDE

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.