Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Francji na lata 2004-2008.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2005.136.9

Akt nienormatywny
Wersja od: 3 czerwca 2005 r.

OPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Francji na lata 2004-2008

(2005/C 136/04)

(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

(1) W dniu 17 lutego 2005 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program stabilności Francji, który obejmuje okres 2004-2008. Program jest w dużej mierze zgodny ze zmienioną "Instrukcją w sprawie treści i formy programów stabilności i konwergencji" pod względem wymogów odnoszących się do danych. Jednakże - wbrew wymogom - nie zawiera prognoz dotyczących całkowitego wzrostu zatrudnienia w rozumieniu systemu rachunków narodowych. W związku z powyższym Francja została wezwana do zastosowania się w pełni do wymogów statystycznych.

(2) Leżący u podstaw tego programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje, że w latach 2004 - 2008 realny wzrost PKB wyniesie 2,5 %, czyli nieznacznie przekroczy wzrost potencjalny. Aktualnie dostępne informacje sugerują, że założenia tego scenariusza w zakresie wzrostu są wiarygodne, mimo że wzrost prognozowany przez Komisję jest nieco niższy. Także prognozowana przez program inflacja wydaje się realistycznie oceniona.

(3) W dniu 3 czerwca 2003 r. Rada uznała, że Francja wykazuje nadmierny deficyt, i zaleciła jego redukcję najpóźniej do 2008 r. W przyjętym w dniu 14 grudnia 2004 r.(2) komunikacie dla Rady p.t. "Sytuacja Niemiec i Francji wobec ich zobowiązań w ramach procedury nadmiernego deficytu w następstwie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości" Komisja stwierdziła, że rok 2005 należy traktować jako wiążący termin dokonania redukcji nadmiernego deficytu; konkluzje Rady z listopada 2003 r. miały bowiem skutki prawne, dopóki nie zostały anulowane przez Trybunał. Nadrzędnym celem określonej w programie strategii budżetowej jest zmniejszenie deficytu do poziomu poniżej 3 % PKB do 2005 r. Zamierzeniem programu jest również stałe obniżanie deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych (general government) w latach kolejnych. Przewiduje się, że od roku 2005 deficyt ten będzie obniżał się równomiernie o 0,6-0,7 punktu procentowego PKB rocznie aż do osiągnięcia w roku 2008 poziomu 0,9 % PKB. W stosunku do poprzedniej wersji programu, wersja bieżąca stanowi w ogólnych zarysach potwierdzenie zaplanowanej korekty przy nieco korzystniejszym scenariuszu makroekonomicznym. Według wyliczeń Komisji opartych na prognozach programu i ogólnie przyjętej metodologii, począwszy od roku 2005 saldo strukturalne będzie także ulegać poprawie o około 0,6-0,7 punktu procentowego rocznie i w roku 2008 osiągnie - 0,7 % PKB. Tak jak w przypadku poprzednich aktualizacji, średniookresowa strategia budżetowa opiera się na określaniu wieloletnich celów zakładających realny wzrost wydatków publicznych, przy czym kwota tych wydatków będzie zmniejszać się w stosunku do PKB głównie dzięki wprowadzaniu reform strukturalnych.

(4) W oparciu o aktualnie dostępne informacje można sądzić, że środki podjęte przez władze francuskie pozwolą na zmniejszenie deficytu w roku 2005 do 3 % PKB. Niemniej jednak sytuacja budżetowa we Francji pozostaje niepewna. Redukcja nadmiernego deficytu wymaga skutecznego wdrożenia wszystkich przewidzianych środków a - w przypadku niekorzystnych tendencji - także środków dodatkowych. Ponadto, ponieważ głównym źródłem spadku deficytu prognozowanego na rok 2005 są jednorazowe wpływy w wysokości 0,5 % PKB, zasadnicza korekta budżetowa przewidziana na rok 2005 jest stosunkowo niewielka. W latach następujących po roku 2005 wynik budżetowy może być gorszy niż przewiduje to program. W szczególności poziom deficytu zaplanowany na rok 2006 może nie zostać osiągnięty z uwagi na aktualnie prowadzoną politykę: na rok 2006 zapowiedziano cięcia podatków i znaczna część jednorazowych dochodów zniknie. Ponadto, ponieważ poziom wydatków przewidzianych w poprzednich aktualizacjach programu został znacząco przekroczony, wydaje się, że wyznaczony na okres 2006-2008 docelowy poziom wydatków oraz deficytu będzie trudny do osiągnięcia w ramach prowadzonej obecnie polityki. Zostały przeprowadzone reformy strukturalne (Loi Organique relative aux Lois de Finances, niezależny komitet wczesnego ostrzegania sprawujący nadzór nad wydatkami systemu opieki zdrowotnej). Reformy te świadczą wyraźnie o podjęciu kroków w dobrym kierunku i należy się spodziewać, że przyczynią się do osiągnięcia celów budżetowych.

(5) W świetle powyższej oceny ryzyka można wątpić, czy kierunki działań budżetowych wytyczone w programie zapewniają wystarczający margines bezpieczeństwa w kontekście ryzyka przekroczenia przed rokiem 2007 trzyprocentowego progu deficytu przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych; oraz czy gwarantują zrealizowanie w okresie objętym programem średniookresowego celu określonego w Pakcie na rzecz Stabilności i Wzrostu, czyli doprowadzenia budżetu do stanu bliskiego równowagi.

(6) Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia osiągnął wartość 64,8 % PKB, czyli powyżej określonej Traktatem wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje jego spadek począwszy od roku 2006 aż do osiągnięcia w roku 2008 wartości 62 % PKB. Ewolucja tego wskaźnika obarczona jest takim samym ryzykiem jak cele w zakresie deficytu.

(7) Należy sądzić, że sytuacja Francji pod względem długookresowej równowagi finansów publicznych pozostaje niepewna. Poprawiła się ona dzięki wdrożeniu szeroko zakrojonych reform strukturalnych: systemu emerytalnego w roku 2003 i systemu ochrony zdrowia w roku 2004. Jednakże zapewnienie pełnej równowagi finansów publicznych wymagać będzie w nadchodzących latach dalszych wysiłków (zwiększonej konsolidacji budżetu oraz jego reform).

(8) Przedstawiona w aktualizacji z 2004 r. polityka gospodarcza pokrywa się częściowo z zaleceniami zawartymi w ogólnych wytycznych polityki gospodarczej, a konkretnie z tymi, które dotyczą budżetu. Wdrożenie przez Francję istotnych reform strukturalnych, zwłaszcza w zakresie systemu ochrony zdrowia i systemu emerytalnego, pozwala jej lepiej stawić czoła problemowi starzejącego się społeczeństwa. Deficyt strukturalny ulegnie w roku 2004 redukcji o 0,4 % PKB, czyli o mniej niż było zalecone. Niemniej wyższe niż oczekiwano wpływy do budżetu zostały całkowicie przeznaczone na redukcję deficytu. Podsumowując: chociaż przewidziana w aktualizacji z 2004 r. korekta średniookresowa jest w ogólnym ujęciu znaczna, to jednak rodzi wątpliwości i w okresie objętym aktualizacją nie doprowadzi w pełni budżetu do stanu bliskiego równowagi.

W świetle powyższej oceny Rada jest zdania, że Francja powinna:

i) podjąć niezbędne działania w celu redukcji nadmiernego deficytu w roku 2005;

ii) w latach następujących po roku 2005 kontynuować konsolidację budżetu tak, aby w roku 2008 osiągnął on stan bliski równowagi; oraz

iii) kontynuować reformy strukturalne i prowadzić kontrolę wydatków, by zapewnić realizację wieloletnich celów ustalonych programem w zakresie wydatków.

Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych

20042005200620072008
Realny PKB PS grudzień 20042,52,52,52,52,5
(zmiana w %)KOM październik 20042,42,22,2nd.nd.
PS grudzień 20031,72,52,52,5nd.
Inflacja ZWCK (HICP)PS grudzień 20042,21,81,51,51,5
(%)KOM październik 20042,32,01,8nd.nd.
PS grudzień 20031,51,51,51,5nd.
Saldo sektora instytucji rządowych i PS grudzień 2004-3,6-2,9-2,2-1,6-0,9
samorządowych (generalKOM październik 2004-3,7-3,0-3,3nd.nd.
government)

(% PKB)

PS grudzień 2003-3,55-2,9-2,2-1,5nd.
Saldo pierwotne PS grudzień 2004-0,70,10,81,52,2
(% PKB)KOM październik 2004-0,7-0,1-0,4nd.nd.
PS grudzień 2003-0,60,10,91,6nd.
Saldo strukturalne PS grudzień 2004(1)-3,4-2,7-2,0-1,4-0,7
(% PKB)KOM październik 2004-3,5-2,8-3,1nd.nd.
PS grudzień 2003(1)-3,2-2,6-1,9-1,3nd.
Zadłużenie publiczne PS grudzień 200464,865,064,663,662,0
bruttoKOM październik 200464,965,566,3nd..nd.
(% PKB)PS grudzień 200362,863,262,861,8nd.
Uwaga:
(1) Wyliczenia służb Komisji na podstawie informacji zawartych w programie.
Źródła:
Program stabilności; Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r.; wyliczenia Komisji

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.

(2) Dokument COM(2004) 813 z dnia 14 grudnia 2004 r.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.