Opinia w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Francji na lata 2004-2008.
Dz.U.UE.C.2005.136.9
Akt nienormatywnyOPINIA RADY
z dnia 17 lutego 2005 r.
w sprawie zaktualizowanego programu stabilności Francji na lata 2004-2008
(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2005 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), a w szczególności jego art. 5 ust. 3,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Ekonomiczno-Finansowego,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
(1) W dniu 17 lutego 2005 r. Rada przeanalizowała zaktualizowany program stabilności Francji, który obejmuje okres 2004-2008. Program jest w dużej mierze zgodny ze zmienioną "Instrukcją w sprawie treści i formy programów stabilności i konwergencji" pod względem wymogów odnoszących się do danych. Jednakże - wbrew wymogom - nie zawiera prognoz dotyczących całkowitego wzrostu zatrudnienia w rozumieniu systemu rachunków narodowych. W związku z powyższym Francja została wezwana do zastosowania się w pełni do wymogów statystycznych.
(2) Leżący u podstaw tego programu scenariusz makroekonomiczny przewiduje, że w latach 2004 - 2008 realny wzrost PKB wyniesie 2,5 %, czyli nieznacznie przekroczy wzrost potencjalny. Aktualnie dostępne informacje sugerują, że założenia tego scenariusza w zakresie wzrostu są wiarygodne, mimo że wzrost prognozowany przez Komisję jest nieco niższy. Także prognozowana przez program inflacja wydaje się realistycznie oceniona.
(3) W dniu 3 czerwca 2003 r. Rada uznała, że Francja wykazuje nadmierny deficyt, i zaleciła jego redukcję najpóźniej do 2008 r. W przyjętym w dniu 14 grudnia 2004 r.(2) komunikacie dla Rady p.t. "Sytuacja Niemiec i Francji wobec ich zobowiązań w ramach procedury nadmiernego deficytu w następstwie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości" Komisja stwierdziła, że rok 2005 należy traktować jako wiążący termin dokonania redukcji nadmiernego deficytu; konkluzje Rady z listopada 2003 r. miały bowiem skutki prawne, dopóki nie zostały anulowane przez Trybunał. Nadrzędnym celem określonej w programie strategii budżetowej jest zmniejszenie deficytu do poziomu poniżej 3 % PKB do 2005 r. Zamierzeniem programu jest również stałe obniżanie deficytu w sektorze instytucji rządowych i samorządowych (general government) w latach kolejnych. Przewiduje się, że od roku 2005 deficyt ten będzie obniżał się równomiernie o 0,6-0,7 punktu procentowego PKB rocznie aż do osiągnięcia w roku 2008 poziomu 0,9 % PKB. W stosunku do poprzedniej wersji programu, wersja bieżąca stanowi w ogólnych zarysach potwierdzenie zaplanowanej korekty przy nieco korzystniejszym scenariuszu makroekonomicznym. Według wyliczeń Komisji opartych na prognozach programu i ogólnie przyjętej metodologii, począwszy od roku 2005 saldo strukturalne będzie także ulegać poprawie o około 0,6-0,7 punktu procentowego rocznie i w roku 2008 osiągnie - 0,7 % PKB. Tak jak w przypadku poprzednich aktualizacji, średniookresowa strategia budżetowa opiera się na określaniu wieloletnich celów zakładających realny wzrost wydatków publicznych, przy czym kwota tych wydatków będzie zmniejszać się w stosunku do PKB głównie dzięki wprowadzaniu reform strukturalnych.
(4) W oparciu o aktualnie dostępne informacje można sądzić, że środki podjęte przez władze francuskie pozwolą na zmniejszenie deficytu w roku 2005 do 3 % PKB. Niemniej jednak sytuacja budżetowa we Francji pozostaje niepewna. Redukcja nadmiernego deficytu wymaga skutecznego wdrożenia wszystkich przewidzianych środków a - w przypadku niekorzystnych tendencji - także środków dodatkowych. Ponadto, ponieważ głównym źródłem spadku deficytu prognozowanego na rok 2005 są jednorazowe wpływy w wysokości 0,5 % PKB, zasadnicza korekta budżetowa przewidziana na rok 2005 jest stosunkowo niewielka. W latach następujących po roku 2005 wynik budżetowy może być gorszy niż przewiduje to program. W szczególności poziom deficytu zaplanowany na rok 2006 może nie zostać osiągnięty z uwagi na aktualnie prowadzoną politykę: na rok 2006 zapowiedziano cięcia podatków i znaczna część jednorazowych dochodów zniknie. Ponadto, ponieważ poziom wydatków przewidzianych w poprzednich aktualizacjach programu został znacząco przekroczony, wydaje się, że wyznaczony na okres 2006-2008 docelowy poziom wydatków oraz deficytu będzie trudny do osiągnięcia w ramach prowadzonej obecnie polityki. Zostały przeprowadzone reformy strukturalne (Loi Organique relative aux Lois de Finances, niezależny komitet wczesnego ostrzegania sprawujący nadzór nad wydatkami systemu opieki zdrowotnej). Reformy te świadczą wyraźnie o podjęciu kroków w dobrym kierunku i należy się spodziewać, że przyczynią się do osiągnięcia celów budżetowych.
(5) W świetle powyższej oceny ryzyka można wątpić, czy kierunki działań budżetowych wytyczone w programie zapewniają wystarczający margines bezpieczeństwa w kontekście ryzyka przekroczenia przed rokiem 2007 trzyprocentowego progu deficytu przy zwykłych wahaniach makroekonomicznych; oraz czy gwarantują zrealizowanie w okresie objętym programem średniookresowego celu określonego w Pakcie na rzecz Stabilności i Wzrostu, czyli doprowadzenia budżetu do stanu bliskiego równowagi.
(6) Szacuje się, że w 2004 r. wskaźnik zadłużenia osiągnął wartość 64,8 % PKB, czyli powyżej określonej Traktatem wartości referencyjnej wynoszącej 60 % PKB. Program przewiduje jego spadek począwszy od roku 2006 aż do osiągnięcia w roku 2008 wartości 62 % PKB. Ewolucja tego wskaźnika obarczona jest takim samym ryzykiem jak cele w zakresie deficytu.
(7) Należy sądzić, że sytuacja Francji pod względem długookresowej równowagi finansów publicznych pozostaje niepewna. Poprawiła się ona dzięki wdrożeniu szeroko zakrojonych reform strukturalnych: systemu emerytalnego w roku 2003 i systemu ochrony zdrowia w roku 2004. Jednakże zapewnienie pełnej równowagi finansów publicznych wymagać będzie w nadchodzących latach dalszych wysiłków (zwiększonej konsolidacji budżetu oraz jego reform).
(8) Przedstawiona w aktualizacji z 2004 r. polityka gospodarcza pokrywa się częściowo z zaleceniami zawartymi w ogólnych wytycznych polityki gospodarczej, a konkretnie z tymi, które dotyczą budżetu. Wdrożenie przez Francję istotnych reform strukturalnych, zwłaszcza w zakresie systemu ochrony zdrowia i systemu emerytalnego, pozwala jej lepiej stawić czoła problemowi starzejącego się społeczeństwa. Deficyt strukturalny ulegnie w roku 2004 redukcji o 0,4 % PKB, czyli o mniej niż było zalecone. Niemniej wyższe niż oczekiwano wpływy do budżetu zostały całkowicie przeznaczone na redukcję deficytu. Podsumowując: chociaż przewidziana w aktualizacji z 2004 r. korekta średniookresowa jest w ogólnym ujęciu znaczna, to jednak rodzi wątpliwości i w okresie objętym aktualizacją nie doprowadzi w pełni budżetu do stanu bliskiego równowagi.
W świetle powyższej oceny Rada jest zdania, że Francja powinna:
i) podjąć niezbędne działania w celu redukcji nadmiernego deficytu w roku 2005;
ii) w latach następujących po roku 2005 kontynuować konsolidację budżetu tak, aby w roku 2008 osiągnął on stan bliski równowagi; oraz
iii) kontynuować reformy strukturalne i prowadzić kontrolę wydatków, by zapewnić realizację wieloletnich celów ustalonych programem w zakresie wydatków.
Porównanie kluczowych prognoz makroekonomicznych i budżetowych
2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | ||
Realny PKB | PS grudzień 2004 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,5 |
(zmiana w %) | KOM październik 2004 | 2,4 | 2,2 | 2,2 | nd. | nd. |
PS grudzień 2003 | 1,7 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | nd. | |
Inflacja ZWCK (HICP) | PS grudzień 2004 | 2,2 | 1,8 | 1,5 | 1,5 | 1,5 |
(%) | KOM październik 2004 | 2,3 | 2,0 | 1,8 | nd. | nd. |
PS grudzień 2003 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | 1,5 | nd. | |
Saldo sektora instytucji rządowych i | PS grudzień 2004 | -3,6 | -2,9 | -2,2 | -1,6 | -0,9 |
samorządowych (general | KOM październik 2004 | -3,7 | -3,0 | -3,3 | nd. | nd. |
government) (% PKB) | PS grudzień 2003 | -3,55 | -2,9 | -2,2 | -1,5 | nd. |
Saldo pierwotne | PS grudzień 2004 | -0,7 | 0,1 | 0,8 | 1,5 | 2,2 |
(% PKB) | KOM październik 2004 | -0,7 | -0,1 | -0,4 | nd. | nd. |
PS grudzień 2003 | -0,6 | 0,1 | 0,9 | 1,6 | nd. | |
Saldo strukturalne | PS grudzień 2004(1) | -3,4 | -2,7 | -2,0 | -1,4 | -0,7 |
(% PKB) | KOM październik 2004 | -3,5 | -2,8 | -3,1 | nd. | nd. |
PS grudzień 2003(1) | -3,2 | -2,6 | -1,9 | -1,3 | nd. | |
Zadłużenie publiczne | PS grudzień 2004 | 64,8 | 65,0 | 64,6 | 63,6 | 62,0 |
brutto | KOM październik 2004 | 64,9 | 65,5 | 66,3 | nd.. | nd. |
(% PKB) | PS grudzień 2003 | 62,8 | 63,2 | 62,8 | 61,8 | nd. |
Uwaga: | ||||||
(1) Wyliczenia służb Komisji na podstawie informacji zawartych w programie. | ||||||
Źródła: | ||||||
Program stabilności; Prognozy gospodarcze służb Komisji z jesieni 2004 r.; wyliczenia Komisji |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1.
(2) Dokument COM(2004) 813 z dnia 14 grudnia 2004 r.