Opinia w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.271.143

Akt nienormatywny
Wersja od: 19 września 2013 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013

COM(2013) 159 final - 2013/0087 (COD)

(2013/C 271/27)

(Dz.U.UE C z dnia 19 września 2013 r.)

Sprawozdawca generalny: Diljana SŁAWOWA

Rada, w dniu 8 kwietnia 2013 r., oraz Parlament Europejski, w dniu 16 kwietnia 2013 r., postanowiły, zgodnie z art. 43 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie

wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia współczynnika korygującego do płatności bezpośrednich przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 w odniesieniu do roku kalendarzowego 2013

COM(2013) 159 final - 2013/0087 (COD).

W dniu 16 kwietnia 2013 r. Prezydium Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego powierzyło przygotowanie opinii w tej sprawie Sekcji Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego.

Mając na względzie pilny charakter prac, na 490. sesji plenarnej w dniach 22-23 maja 2013 r. (posiedzenie z 23 maja) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny wyznaczył Diljanę SŁAWOWĄ na sprawozdawcę generalnego oraz przyjął 124 głosami - 4 osoby wstrzymały się od głosu - następującą opinię:

1.
Wnioski i zalecenia
1.1
EKES popiera ustalenie współczynnika korygującego w ramach mechanizmu dyscypliny finansowej zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 1 . Odnotowuje jednakże, że wniosek Komisji, którego podstawą są wieloletnie ramy finansowe uzgodnione przez Radę Europejską w dniu 8 lutego 2013 r. 2 , nie ma żadnej mocy prawnej bez zgody Parlamentu Europejskiego.
1.2
EKES jest zdania, że Komisja i Parlament mogłyby rozważyć możliwość wprowadzenia takiego rozwiązania, aby planowana rezerwa kryzysowa nie uszczuplała budżetu wspólnej polityki rolnej. Jeśli rezerwa ta miałaby zostać ujęta w dziale 2 wieloletnich ram finansowych, środki na nią powinny pochodzić z dodatkowego finansowania. W rezultacie współczynnik korygujący do płatności bezpośrednich mógłby, z korzyścią dla rolników, odpowiadać niższemu odsetkowi niż zaproponowany przez Komisję.
1.3
Komitet wzywa Radę, Parlament Europejski i Komisję, by dołożyły wszelkich niezbędnych starań i w krótkim czasie osiągnęły ostateczny kompromis, który zapewniłby nie tylko rolnikom, lecz także wszystkim podmiotom działającym w każdym sektorze gospodarki UE wymaganą pewność prawa na potrzeby ich własnych planów finansowych.
2.
Kontekst opinii
2.1
By zapewnić zgodność kwot przeznaczonych na finansowanie wspólnej polityki rolnej (WPR) z wieloletnimi ramami finansowymi, poziom płatności bezpośrednich ulega dostosowaniu w ramach mechanizmu dyscypliny finansowej w momencie, gdy prognozy wskazują, że roczne pułapy w dziale 2 wieloletnich ram finansowych zostaną przekroczone.
2.2
Zasadniczo rolnicy składający wnioski o przyznanie pomocy w zakresie płatności bezpośrednich w odniesieniu do jednego roku kalendarzowego (n) otrzymują wypłatę w ramach ustalonego terminu płatności objętego rokiem budżetowym (n+1). W odniesieniu do roku kalendarzowego 2013 oznacza to, że okres płatności przypadnie na wieloletnie ramy finansowe na lata 2014-2020, które jeszcze nie zostały przyjęte.
3.
Uwagi ogólne
3.1
Biorąc pod uwagę skutki nierównego rozdziału płatności bezpośrednich pomiędzy małych i dużych beneficjentów, EKES przykłada ogromne znacznie do faktu, że w przyszłości omawiane zmniejszenie będzie nadal stosowane jedynie do kwot w wysokości powyżej 5.000 EUR.

Bruksela, 22 maja 2013 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Henri MALOSSE
1 Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
2 EUCO 37/13.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.