Opinia w sprawie strategii w zakresie zwalczania szarej strefy oraz pracy nierejestrowanej (opinia z inicjatywy własnej).
Dzienniki UE
Dz.U.UE.C.2014.177.9
Akt nienormatywny Wersja od: 11 czerwca 2014 r.
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie strategii w zakresie zwalczania szarej strefy oraz pracy nierejestrowanej (opinia z inicjatywy własnej)
(2014/C 177/02)
(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2014 r.)
Sprawozdawca: Stefano PALMIERI
Dnia 14 lutego 2013 r. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny postanowił, zgodnie z art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego, sporządzić opinię z inicjatywy własnej w sprawie
strategii w zakresie zwalczania szarej strefy oraz pracy nierejestrowanej
Sekcja Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Obywatelstwa, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 19 grudnia 2013 r.
Na 495. sesji plenarnej w dniach 21-22 stycznia 2014 r. (posiedzenie z 21 stycznia) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny 129 głosami - 4 osoby wstrzymały się od głosu - przyjął następującą opinię:
Bruksela, 21 stycznia 2013 r.
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego | |
Henri MALOSSE |
1 "W kierunku odnowy gospodarczej sprzyjającej zatrudnieniu", COM(2012) 173 final, pkt. 1.1; decyzja Rady 2010/707/UE w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia państw członkowskich, wytyczna 7.
2 COM(2007) 628. Analogiczną definicję stosuje OECD. Natomiast Bank Światowy proponuje, by do kategorii tej zaliczyć pracowników zatrudnionych bez umowy o pracę i pracowników samozatrudnionych zatrudniających maksymalnie pięciu pracowników niewykonujących pracy zawodowej.
3 - 2013 r., dokument roboczy Międzynarodowej Organizacji Pracy "Inspekcja pracy i praca nierejestrowana".
4 COM(2012) 629 final.
5 COM(2012) 173 final, punkt 3.2.
6 Dz.U. C 101 z 12.4.1999, ss. 30-37, odnosząca się do dokumentu COM(98) 219; Dz.U. C 255 z 14.10.2005, ss. 61-66. Temat ten został również podjęty m.in. w opiniach dotyczących ogólniej rynku pracy lub równoległych zjawisk związanych z szarą strefą: Dz. U. C 175 z 27.7.2007, ss. 65-73 i Dz.U. C 204 z 9.8.2008, ss. 70-76.
7 Na podstawie rezolucji Rady nr 13538/1/03 w sprawie pracy nielegalnej i decyzji Rady z dnia 22 lipca 2003 r. w sprawie wytycznych dotyczących polityki zatrudnienia.
8 Międzynarodowa Organizacja Pracy, "Labour Inspection and Undeclared Work in the EU", dokument roboczy nr 29, Genewa 2013 r., rozdział 1.
9 Nawet jeśli związane z tym jest ryzyko niedostatecznej reprezentacji szarej strefy w nieszczerych odpowiedziach, korzystne jest uzyskanie licznych informacji dotyczących sytuacji społeczno-gospodarczej.
10 Ciccarone G. et al., Study on indirect measurement methods for undeclared work in the EU, GHK & Fondazione G. Brodolini, sprawozdanie końcowe dla Komisji Europejskiej - DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego, grudzień 2009 r.
11 Schneider F., The Shadow Economy and Work in the Shadow: What Do We (Not) Know?, IZA dokument do dyskusji, n. 6423, marzec 2012 r.; Schneider F., Size and Development of the Shadow Economy of 31 European and 5 other OECD Countries from 2003 to 2012: Some New Facts, dokument roboczy, 2012 r.
12 Hazans M., Informal Workers across Europe. Evidence from 30 European Countries, Policy Research Working Paper, n. 5912, Bank Światowy, grudzień 2011; Packard T. - Koettl J. - Montenegro C.E., In From the Shadow. Integrating Europe's Informal Labor, Bank Światowy, 2012 r., rozdział 1.
13 Schneider F., cit.; Hazans M., cit., Packard T. - Koettl J. - Montenegro C.E., op. cit.
14 W krajach nordyckich, w których większe są wydatki na politykę rynku pracy, ochronę socjalną i redystrybucję, a w związku z tym charakteryzujących się wyższym poziomem wyrównania dochodów, obserwuje się także mniej wypadków pracy nierejestrowanej, która odnosi się w większości do drugiej pracy podjętej, by wesprzeć dochody. W Europie Południowej natomiast, wobec ograniczenia aktywnej polityki pracy i opieki społecznej, szara strefa odgrywa rolę zastępczą, w związku z czym zjawisko to jest szczególnie rozpowszechnione wśród bezrobotnych i osób pozostających na marginesie rynku pracy formalnej. Zob. Eurofound, Tackling undeclared work in 27 European Union Member States and Norway. Approaches and measures since 2008, czerwiec 2013 r., rozdział 1 i 4.
15 Hazans M., ss. 22-39.
16 Zob. Eurofound rozdział 2 i 3.
17 Międzynarodowa Organizacja Pracy, op. cit., rozdział 3.
18 Pozwalają one na wykrycie ewentualnego zatrudnienia siły roboczej w szarej strefie, jeśli z audytów wynika, że koszty pracy (płace plus składki na ubezpieczenia społeczne) są niższe od szacunkowych minimalnych wartości progowych. Zostały wymienione jako dobre rozwiązania w COM(2007) 628 final.
19 Dekker H. et al., Joining up the fight against undeclared work in Europe, Regioplan, sprawozdanie końcowe dla Komisji Europejskiej - DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego, grudzień 2010 r., rozdział 5.