Opinia w sprawie stosowania w odniesieniu do kontenerów intermodalnych zakazu przywozu i wywozu urządzeń zawierających substancje kontrolowane lub od nich uzależnionych, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2013.241.1

Akt nienormatywny
Wersja od: 22 sierpnia 2013 r.

OPINIA KOMISJI

z dnia 20 sierpnia 2013 r.

w sprawie stosowania w odniesieniu do kontenerów intermodalnych zakazu przywozu i wywozu urządzeń zawierających substancje kontrolowane lub od nich uzależnionych, na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2013/C 241/01)

(Dz.U.UE C z dnia 22 sierpnia 2013 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 288,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1005/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową 1 , w szczególności jego art. 15 i 17, ustanawia zasady ograniczające przywóz i wywóz substancji zubożających warstwę ozonową wymienionych w załączniku I do tego rozporządzenia i określanych jako "substancje kontrolowane" oraz produktów i urządzeń zawierających te substancje lub od nich uzależnionych.

(2) Artykuł 28 rozporządzenia (WE) nr 1005/2009 zobowiązuje państwa członkowskie do przeprowadzania kontroli w zakresie przestrzegania tego rozporządzenia przez przedsiębiorstwa.

(3) Zgodnie z Protokołem montrealskim w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową 2 , dalsze stosowanie wodorochlorofluorowęglowodorów jest nadal dozwolone, w tym do produkcji kontenerów intermodalnych.

(4) Przywóz i wprowadzanie do obrotu kontenerów intermodalnych zawierających wodorochlorofluorowęglowodory lub od nich uzależnionych jest zakazane w Unii Europejskiej od 2004 r., lecz wycofanie z eksploatacji takich kontenerów nie jest wymagane.

(5) Dlatego też kontenery intermodalne używane w handlu międzynarodowym nadal zazwyczaj zawierają substancje zubożające warstwę ozonową w piance izolacyjnej lub w dołączonych do nich lub wmontowanych urządzeniach chłodniczych, w których substancje kontrolowane są stosowane jako czynnik chłodniczy.

(6) Rozporządzenie (WE) nr 1005/2009 jest bardziej rygorystyczne niż protokół montrealski i zakazuje wprowadzania do obrotu kontenerów intermodalnych zawierających substancje kontrolowane lub od nich uzależnionych.

(7) Na mocy międzynarodowych konwencji, takich jak Konwencja dotycząca odprawy czasowej 3 lub Konwencja o traktowaniu celnym kontenerów pool używanych w przewozie międzynarodowym 4 , swobodny przepływ kontenerów intermodalnych nie powinien podlegać ograniczeniom.

(8) Zgodnie z Konwencją dotyczącą odprawy czasowej, która została ratyfikowana przez Wspólnotę i wszystkie jej państwa członkowskie, niektóre towary przywożone w związku z działalnością handlową, w tym kontenery, mają być dopuszczone do odprawy czasowej. Artykuły 553, 554, 555 i 557 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny 5 przewidują między innymi całkowite zwolnienie kontenerów z należności przywozowych, pod pewnymi warunkami. W szczególności organy celne zapewniają, aby, jeśli nie przyznano specjalnych zwolnień, całkowity okres, podczas którego kontenery są objęte procedurą do tego samego celu oraz odpowiedzialny jest za nie ten sam posiadacz, nie przekroczył 24 miesięcy.

(9) Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości, akty prawne instytucji muszą być interpretowane w ścisłym powiązaniu z międzynarodowymi porozumieniami, których Unia jest stroną,

WYRAŻA OPINIĘ:

1.
Stosując rozporządzenie (WE) nr 1005/2009 państwa członkowskie nie powinny uznawać wprowadzenia na obszar celny Unii lub wywozu z tego obszaru kontenera intermodalnego jako przywozu lub wywozu do celów art. 15 i 17 tego rozporządzenia, jeżeli kontener intermodalny jest objęty odprawą czasową.
2.
Podczas kontroli kontenerów intermodalnych zawierających substancje kontrolowane lub od nich uzależnionych zgodnie z art. 28 rozporządzenia (WE) nr 1005/2009 państwa członkowskie powinny zweryfikować, czy kontenery intermodalne wprowadzane na obszar celny Unii w ramach odprawy czasowej są zgodne z przepisami art. 553, 554, 555 i 557 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93 oraz czy te kontenery nie są wprowadzane do obrotu w Unii.
3.
Niniejsza opinia skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 sierpnia 2013 r.

W imieniu Komisji
Connie HEDEGAARD
Członek Komisji
1 Dz.U. L 286 z 30.10.2009, s. 1.
2 Dz.U. L 297 z 31.10.1988, s. 8.
3 Dz.U. L 130 z 27.5.1993, s. 4.
4 Dz.U. L 91 z 22.4.1995, s. 46.
5 Dz.U. L 253 z 11.10.1993, s. 1.

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.