Opinia w sprawie: "Przystępność usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym: definicja, pomiar, aspekty, inicjatywy europejskie" (opinia z inicjatywy własnej).
Dz.U.UE.C.2014.177.24
Akt nienormatywny(2014/C 177/04)
(Dz.U.UE C z dnia 11 czerwca 2014 r.)
Sprawozdawca: Raymond HENCKS
Dnia 14 lutego 2013 r. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny postanowił, zgodnie z art. 29 ust. 2 regulaminu wewnętrznego, sporządzić opinię z inicjatywy własnej w sprawie:
"»Przystępność« usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym: definicja, pomiar, aspekty, inicjatywy europejskie"
(opinia z inicjatywy własnej).
Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię 19 listopada 2013 r.
Na 495. sesji plenarnej w dniach 21-22 stycznia 2014 r. (posiedzenie z dnia 21 stycznia) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 135 do 19 - 12 osób wstrzymało się od głosu - przyjął następującą opinię:
W praktyce wielu obywateli w Unii Europejskiej napotyka jednak poważne trudności w dostępie do podstawowych usług, zwłaszcza w zakresie mieszkalnictwa, energii, łączności elektronicznej, transportu, wody, opieki zdrowotnej i usług społecznych.
Bruksela, 21 stycznia 2014 r.
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego | |
Henri MALOSSE |
ZAŁĄCZNIK
do opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
do opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Punkt 1.4
Poprawka do punktu 1.4 wiąże się z poprawką do punktu 5.4, w związku z czym przeprowadzono głosowanie łączne nad obiema poprawkami.
Zmienić
EKES proponuje zatem, by Unia Europejska z jednej strony wyjaśniła pojęcie przystępności cenowej usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym i dostosowała je do wymogów traktatu lizbońskiego (protokół nr 26) oraz Konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych, a z drugiej strony wprowadziła środki legislacyjne w prawie wtórnym zobowiązujące państwa członkowskie do:
Uzasadnienie
Punkt 1.4, pierwszy akapit:
Określenie wartości, o których mowa w art. 14 i które zostały zinterpretowane w protokole nr 26 nie należy do Parlamentu, Rady lub Komisji (zob. również poprawka do punktu 3.9.2 wraz z uzasadnieniem). Wspomniana tutaj konwencja ONZ (prawa osób niepełnosprawnych) została włączona do poprawki dotyczącej trzeciego akapitu punktu 5.4.
Punkt 1.4, drugi akapit:
Drugi akapit został skreślony, gdyż nie należy do Komisji zobowiązywanie państw członkowskich do określania koszyka usług związanego z wartościami dotyczącymi usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym. Aby jasno postawić sprawę, podsumujmy raz jeszcze całą argumentację: w prawie pierwotnym UE "usługi publiczne" nie są synonimem "usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym". Już w traktatach rzymskich mowa jest o usługach świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (art. 90 ust. 2, obecnie art. 106 ust. 2 traktatu lizbońskiego). W art. 77 (obecny art. 93) dotyczącym transportu mowa jest o "pojęciu usługi publicznej". Jest to określenie polityczne pewnej formy polityki transportowej i w związku z tym nie ma nic wspólnego ze świadczeniem konkretnych, szczegółowych usług, co jest warunkiem, by można było mówić o usługach świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, wyłącznie przez dane państwo członkowskie lub przez jego władze i wyłącznie w stosunku do obszaru danego kraju, regionu lub miejscowości. Ponadto zmiany wprowadzone traktatem lizbońskim do przepisów UE dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym raczej osłabiły niż wzmocniły perspektywę europejską w stosunku do kompetencji krajowych 7 . Nowe kompetencje prawodawcze uzyskane przez Radę i Parlament na mocy art. 14 dotyczą bowiem tylko "zasad" i "warunków", zwłaszcza "gospodarczych i finansowych", które pozwalają na "wykonywanie zadań" w zakresie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym; prerogatywy te posiadała już w znacznej mierze Komisja Europejska jako strażniczka traktatów. W związku z tym jest całkowicie jasne, że Rada i Parlament nie posiadają żadnych kompetencji, jeśli chodzi o "wspólne wartości", w liczbie 14, wśród których figuruje przystępność. Stanowienie przepisów w tej dziedzinie jest i pozostaje w gestii władz krajowych, z wyłączeniem jakiegokolwiek innego poziomu władzy. Z powyższego jasno wynika, że aby móc zapewnić całej ludności europejskiej akceptowalną jakość życia, nie należy odwoływać się do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, ale raczej dążyć do przyjmowania przepisów sektorowych, aby doprowadzić wszystkie państwa członkowskie do pożądanego minimalnego progu. W tym kierunku powinny zmierzać opinie EKES-u i w takim wypadku cel zostanie na pewno osiągnięty dzięki akceptacji, a nawet więcej - dzięki działaniu Komisji, która odrzuciła wszystkie trzy opinie z inicjatywy własnej przyjęte wcześniej przez Komitet starający się wesprzeć sprawę usług świadczonych w interesie ogólnym.
Punkt 1.4, ostatni akapit:
Nie ma żadnego związku logicznego między pierwszym i drugim zdaniem trzeciego akapitu. Proponowane zmiany rozwiązują ten problem. Wspomniana tutaj konwencja ONZ (prawa osób niepełnosprawnych) została włączona do poprawki dotyczącej trzeciego akapitu punktu 5.4.
Punkt 5.4
Zmienić
W świetle powyższego Komisja dzięki lepszej koordynacji powinna zapewnić lepszą koordynację między swymi własnymi służbami stworzy i stworzyć skuteczne narzędzie statystyczne poprzez porównanie i kompilowanie danych (przy ścisłym poszanowaniu ich poufności). Musi ona również wyjaśnić pojęcie przystępności cenowej usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym i dostosować je do wymogów traktatu lizbońskiego (protokół nr 26) oraz Konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych, proponując Z drugiej strony mogłaby jednocześnie zaproponować środki legislacyjne w prawie wtórnym zobowiązujące państwa członkowskie do:
Uzasadnienie
Punkt 5.4, akapit pierwszy:
Punkt 5.4, tiret drugie:
Trzecie tiret jest sprzeczne z treścią tego tiret. Lepiej więc skreślić drugie tiret, gdyż zadaniem Komisji nie jest zobowiązanie państw członkowskich do określenia koszyka usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym. Aby jasno postawić sprawę, podsumujmy raz jeszcze całą argumentację: w prawie pierwotnym UE "usługi publiczne" nie są synonimem "usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym". Już w traktatach rzymski mowa jest o usługach świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (art. 90 ust. 2, obecnie art. 106 ust. 2 traktatu lizbońskiego). W art. 77 (obecny art. 93) dotyczącym transportu mowa jest o "pojęciu usługi publicznej". Jest to określenie polityczne pewnej formy polityki transportowej i w związku z tym nie ma nic wspólnego ze świadczeniem konkretnych, szczegółowych usług, co jest warunkiem, by można było mówić o usługach świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, wyłącznie przez dane państwo członkowskie lub przez jego władze i wyłącznie w stosunku do obszaru danego kraju, regionu lub miejscowości. Ponadto zmiany wprowadzone traktatem lizbońskim do przepisów UE dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym raczej osłabiły niż wzmocniły perspektywę europejską w stosunku do kompetencji krajowych 8 . Nowe kompetencje prawodawcze uzyskane przez Radę i Parlament na mocy art. 14 dotyczą bowiem tylko "zasad" i "warunków", zwłaszcza "gospodarczych i finansowych", które pozwalają na "wykonywanie zadań" w zakresie usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym; prerogatywy te posiadała już w znacznej mierze Komisja Europejska jako strażniczka traktatów. W związku z tym jest całkowicie jasne, że Rada i Parlament nie posiadają żadnych kompetencji, jeśli chodzi o "wspólne wartości", w liczbie 14, wśród których figuruje przystępność. Stanowienie przepisów w tej dziedzinie jest i pozostaje w gestii władz krajowych, z wyłączeniem jakiegokolwiek innego poziomu władzy. Z powyższego jasno wynika, że aby móc zapewnić całej ludności europejskiej akceptowalną jakość życia, nie należy odwoływać się do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, ale raczej dążyć do przyjmowania przepisów sektorowych, aby doprowadzić wszystkie państwa członkowskie do pożądanego minimalnego progu. W tym kierunku powinny zmierzać opinie EKES-u i w takim wypadku cel zostanie na pewno osiągnięty dzięki akceptacji, a nawet więcej - dzięki działaniu Komisji, która odrzuciła wszystkie trzy opinie z inicjatywy własnej przyjęte wcześniej przez Komitet starający się wesprzeć sprawę usług świadczonych w interesie ogólnym.
Punkt 5.4, tiret trzecie:
Wynik głosowania:
Za: 110
Przeciw: 44
Wstrzymało się: 12
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.