Opinia w sprawie przepustowości portów lotniczych w UE (opinia rozpoznawcza na wniosek Komisji Europejskiej).
Dz.U.UE.C.2015.230.17
Akt nienormatywnyOpinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie przepustowości portów lotniczych w UE
(opinia rozpoznawcza na wniosek Komisji Europejskiej)
(Dz.U.UE C z dnia 14 lipca 2015 r.)
Sprawozdawca: Jacek KRAWCZYK
Dnia 4 września 2014 r. Komisja Europejska, działając na podstawie art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, postanowiła zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie
przepustowości portów lotniczych w UE (opinia rozpoznawcza).
Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego, której powierzono przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swoją opinię dnia 11 listopada 2014 r.
Na 503. sesji plenarnej w dniach 10 i 11 grudnia 2014 r. (posiedzenie z dnia 10 grudnia 2014 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny 117 głosami (1 osoba wstrzymała się od głosu) przyjął następującą opinię.
EKES przyjmuje z zadowoleniem utworzenie centrum i zachęca do kontynuacji jego prac, których jakość została już dowiedziona.
Kategoria portu lotniczego wg ACI | Wielkość portu lotniczego (liczba pasażerów rocznie w mln) | Liczba europejskich portów lotniczych |
1 | > 25 | 14 |
2 | 10-25 | 23 |
3 | 5-10 | 34 |
4 | < 5 | 390 |
Duża część ruchu lotniczego obsługiwana jest przez stosunkowo małą liczbę portów lotniczych. Wyjaśnienie można znaleźć w różnych modelach portu lotniczego. Porty lotnicze kategorii 3 i 4 są raczej niewielkie i oferują połączenia point-to-point, służą do dowożenia pasażerów do większych portów lotniczych oraz gwarantują świadczenie usług publicznych. Oznacza to, że wiele dużych portów lotniczych musi polegać na małych portach lotniczych.
Port lotniczy systemu hub-and-spokes jest "pojedynczym lotniskiem, z którego jedna lub kilka linii lotniczych oferuje zintegrowaną sieć przesiadkowych połączeń o dużej częstotliwości do wielu miejsc przeznaczenia" (w: AEA, European Airports, Bruksela, 1995 r.).
Ponadto poza UE tworzone są ogromne możliwości w zakresie przepustowości. Chiny zbudowały niemal 80 portów lotniczych. Turcja, Dubaj i Singapur budują kolosalne platformy, które będą w stanie obsłużyć do 160 mln pasażerów - znacznie więcej niż największy port lotniczy na świecie, znajdujący się w Atlancie, który obsługuje obecnie 96 mln pasażerów.
Bruksela, 10 grudnia 2014 r.
Przewodniczący | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego | |
Henri MALOSSE |
© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.