Opinia w sprawie propozycji decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję Rady nr 1999/784/WE dotyczącą udziału Wspólnoty w Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym.

Dzienniki UE

Dz.U.UE.C.2004.241.15

Akt nienormatywny
Wersja od: 28 września 2004 r.

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie propozycji decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję Rady nr 1999/784/WE dotyczącą udziału Wspólnoty w Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym

COM(2003) 763 final - 2003/0293 (COD)

(2004/C 241/03)

(Dz.U.UE C z dnia 28 września 2004 r.)

Dnia 14 stycznia 2004 r. Rada Europejska postanowiła zgodnie z art. 157 ust. 3 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską zasięgnąć opinii Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie propozycji decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej decyzję Rady nr 1999/784/WE dotyczącą udziału Wspólnoty w Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym

Sekcja ds. Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego, odpowiedzialna za przygotowanie prac Komitetu w tej sprawie, przyjęła swą opinię dnia 10 maja 2004 r. Sprawozdawcą był Bo Green.

Na 409 sesji plenarnej w dniach 2 - 3 czerwca 2004 r. (posiedzenie z dnia 2 czerwca 2004 r.) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął następującą opinię większością 171 głosów przy 9 głosach wstrzymujących się:

1.
Wstęp

1.1 Decyzją 1999/784/UE(1) Rada przyjęła propozycję dotyczącą udziału Wspólnoty w Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym w okresie do 31 grudnia 2004 r.

1.2 W opinii z dnia 22 września 1999 r. EKES poparł propozycję Komisji dotyczącą udziału Wspólnoty.

1.3 Głównym motywem zarówno propozycji Komisji, jak i poparcia jej przez EKES był fakt, że przemysł audiowizualny stanowi jeden z najważniejszych sektorów o strategicznym znaczeniu dla Europy; dotyczy to w szczególności radia i telewizji oraz produkcji filmowej.

2.
Propozycja Komisji

2.1 Komisja proponuje:

– przedłużyć udział Wspólnoty w Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym o dwa lata, czyli na lata 2005 i 2006;

– utrzymać roczny budżet na poziomie z 2004 r., czyli 235.000 €.

2.2 Propozycja ta ma m.in. następujące uzasadnienie:

– działalność Obserwatorium w dziedzinie statystyk rynkowych oraz informacji finansowej i prawnej może przyczynić się skutecznie do osiągnięcia wyznaczonych celów; w interesie Wspólnoty leży więc wspieranie i umacnianie struktury Obserwatorium oraz obustronnej współpracy;

– wkład Obserwatorium w realizację tych celów zostanie powiększony dzięki wdrożeniu nowej strategii opracowywanej aktualnie z udziałem Komisji. Właściwe działy Obserwatorium przyjmą do końca 2005 r. nową wersję zakresu działania i towarzyszące mu ramy budżetowe. Wdrożenie będzie odbywać się stopniowo, poczynając najwcześniej od roku 2006.

2.3 Uwzględniając pozytywne doświadczenia z dotychczasowej współpracy, która została opisana w raporcie cząstkowym(2), Komisja uznaje za celowe przedłużenie udziału Wspólnoty w Obserwatorium o kolejne dwa lata. Ten krótki dodatkowy okres będzie decydujący dla określenia sposobów dalszego działania Obserwatorium; ponadto może on wpisać się w aktualne możliwości finansowe Wspólnoty bez szkody dla przyszłych decyzji, które zostaną podjęte w 2006 r., gdy będą już w peł ni znane szczegóły nowego zakresu działania i ram finansowych Obserwatorium.

3.
Uwagi ogólne

3.1 EKES od samego początku popierał propozycję Komisji dotyczącą udziału Wspólnoty w Obserwatorium w nadziei na przyczynienie się do wzmocnienia konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego poprzez usprawnienie wymiany informacji ekonomicznych i prawnych, lepsze ukazywanie sytuacji na rynku i wspieranie przejrzystości i inwestycji w infrastrukturę.

3.2 EKES uznaje, że oczekiwania i motywacje leżące u źródeł zatwierdzenia propozycji - w szczególności kapitalne znaczenie przemysłu audiowizualnego w płaszczyźnie ekonomicznej, kulturalnej i demokratycznej - wciąż pozostają aktualne. Opinię tę potwierdza między innymi sprawozdanie z działalności Obserwatorium(3).

4.
Uwagi szczegółowe

4.1 Zdaniem EKES zarówno dla przemysłu unijnego, jak i konsumentów ważny jest dostęp do wiarygodnych i aktualnych informacji, jakimi są informacje dostarczane przez Obserwatorium.

4.2 EKES uważa, że ochrona konsumenta i prawo autorskie winny pozostać dla Obserwatorium tematami priorytetowymi.

4.3 W związku z tym, że inne aspekty - jak wspieranie dziedzin o szczególnym znaczeniu i pomoc publiczna - były już przedmiotem prac, EKES zaleca ponadto, by Obserwatorium zajęło się zagadnieniami fiskalnymi w branży audiowizualnej (w tym filmowej).

4.4 Bardzo ważne jest stworzenie warunków umożliwiających Obserwatorium pracę na obecnych zasadach do czasu przyjęcia nowej strategii i jej wdrożenia w 2006 r.

4.5 EKES uważa jednak, że nowa strategia może wymagać zwiększenia budżetu powyżej aktualnego poziomu, szczególnie w perspektywie zwiększenia zainteresowania multimediami i filmem.

5.
Wnioski

5.1 EKES popiera propozycję Komisji mającą na celu przedłużenie o dwa lata udziału Wspólnoty w Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym, ponieważ przyczyni się to do wzmocnienia konkurencyjności europejskiego przemysłu audiowizualnego poprzez usprawnienie przekazywania informacji ekonomicznych i prawnych, zapewnienie lepszego dostępu do informacji o sytuacji na rynku i wspieranie przejrzystości i inwestycji w infrastrukturę.

5.2 EKES przypomina(4), że unijny sektor audiowizualny nabiera strategicznego znaczenia i ma pozytywne skutki dla zatrudnienia. W obliczu wzrastającej globalizacji przemysłu i sektora audiowizualnego, sprawą zasadniczą z punktu widzenia strategicznego staje się dostępność wiarygodnych danych statystycznych o tej branży.

5.3 EKES ponawia(5) życzenie, aby Komisja powołała Europejską Agencję ds. Społeczeństwa Informacyjnego. Umożliwiłoby to lepszą koordynację różnych inicjatyw dotyczących zbieżności w dziedzinie multimediów i poprawę możliwości współpracy w dziedzinie kultury, aby chronić i wspierać europejską tożsamość kulturalną i nadać jej wymiar polityczny.

Bruksela, 2 czerwca 2004 r.

Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
Roger BRIESCH

______

(1) Dz.U. WE L 307 z 2.12.1999 r., s. 61.

(2) Raport Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wprowadzania w życie decyzji Rady 1999/784/WE, COM(2002) 619 final.

(3) Raport Komisji dla Rady, Parlamentu Europejskiego i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego w sprawie wprowadzania w życie decyzji Rady 1999/784/WE z dnia 22 listopada 1999 r. dotyczącej udziału Wspólnoty w Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym.

(4) Zob. opinia EKES w sprawie propozycji decyzji Rady dotyczącej powołania Europejskiego Funduszu Gwarancyjnego ds. wspierania produkcji filmowej i telewizyjnej, DZ.U. WE C 204 z dnia 15 lipca 1996, s. 5.

(5) Opinia EKES w sprawie propozycji Rady dotyczącej udziału Wspólnoty w Europejskim Obserwatorium Audiowizualnym COM(1999) 111 final. - 99/0066(CNS).

© Unia Europejska, http://eur-lex.europa.eu/
Za autentyczne uważa się wyłącznie dokumenty Unii Europejskiej opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.